eitaa logo
همرزمان حسین. ع
167 دنبال‌کننده
789 عکس
401 ویدیو
69 فایل
دانش آموختگان طرح ولایت استان اصفهان ارتباط با ادمین کانال: 🆔 eitaa.com/TarhVelayat
مشاهده در ایتا
دانلود
💠 محبت خدا، با دوستی دشمنان خدا جمع نمی‌شود! ✅ سوره ممتحنه از ابتدا این‌گونه آغاز می‌شود که: یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا لَا تَتَّخِذُوا عَدُوِّی وَ عَدُوَّكُمْ أَوْلِیَاء تُلْقُونَ إِلَیْهِم بِالْمَوَدَّةِ وَ قَدْ كَفَرُوا بِمَا جَاءكُم مِّنَ الْحَقِّ یُخْرِجُونَ الرَّسُولَ وَ إِیَّاكُمْ أَن تُؤْمِنُوا بِاللَّهِ رَبِّكُمْ إِن كُنتُمْ خَرَجْتُمْ جِهَادًا فِی سَبِیلِی وَ ابْتِغَاء مَرْضَاتِی تُسِرُّونَ إِلَیْهِم بِالْمَوَدَّةِ وَ أَنَا أَعْلَمُ بِمَا أَخْفَیْتُمْ وَ مَا أَعْلَنتُمْ وَ مَن یَفْعَلْهُ مِنكُمْ فَقَدْ ضَلَّ سَوَاء السَّبِیلِ؛ ✅ خداوند می‌فرماید: ای مؤمنان! با کسی که دشمن من و دشمن شماست رابطه دوستی برقرار نکنید! شما می‌خواهید با کسانی دوستی کنید که کافرند و قرآن و دینی که بر شما نازل شده را انکار می‌کنند. نه تنها انکار، که پیغمبر و شما را به خاطر این‌که ایمان دارید، آواره می‌کنند. با چنین کسانی رابطه دوستی برقرار می‌کنید؟! اگر ادعای شما این است که ما در راه خدا تلاش و جهاد می‌کنیم و خدا را دوست داریم و دنبال رضایت او هستیم، چنین کاری را نباید بکنید. این دو با هم جمع نمی‌شود. ✅ سپس می‌فرماید: تُسِرُّونَ إِلَیْهِم بالمودّة وَ أَنَا أَعْلَمُ بِمَا أَخْفَیْتُمْ وَ مَا أَعْلَنتُمْ؛ ✅ شما مخفیانه با آن‌ها روابط دوستانه برقرار می‌کنید و خیال می‌کنید کسی نمی‌فهمد؟! من بهتر می‌دانم که شما چه را پنهان و چه را آشکار می‌کنید. اگر کسی چنین کاری بکند راه درست را گم کرده و گمراه شده است. ✅ مقام معظم رهبری در دیدار با اعضای مجلس خبرگان، با استناد به آیات آخر سوره مجادله روی همین نکته تأکید فرمودند که یکی از وظایف ما این است که بین دوست و دشمن مرزبندی کنیم. ✅ لا تَجِدُ قَوْمًا یُؤْمِنُونَ بِاللَّهِ وَ الْیَوْمِ الْآخِرِ یُوَادُّونَ مَنْ حَادَّ اللَّهَ وَ رَسُولَهُ وَ لَوْ كَانُوا آبَاءهُمْ أَوْ أَبْنَاءهُمْ أَوْ إِخْوَانَهُمْ أَوْ عَشِیرَتَهُمْ؛ هیچ کسی را نمی‌یابی که به خدا و روز قیامت ایمان داشته باشد و با دشمنان خدا و رسول او دوستی برقرار کند و در همان حال با کسانی که با خدا و پیغمبر سر ستیز دارند، دوستی کند؛ ✅ یعنی اگر کسی ایمان به خدا و روز قیامت داشته باشد، نمی‌شود با دشمنان خدا دوستی کند. ✅ سپس می‌فرماید: أُوْلَئِكَ كَتَبَ فِی قُلُوبِهِمُ الْإِیمَانَ وَ أَیَّدَهُم بِرُوحٍ مِّنْهُ وَ یُدْخِلُهُمْ جَنَّاتٍ تَجْرِی مِن تَحْتِهَا الْأَنْهَارُ خَالِدِینَ فِیهَا رَضِیَ اللَّهُ عَنْهُمْ وَ رَضُوا عَنْهُ أُوْلَئِكَ حِزْبُ اللَّهِ أَلَا إِنَّ حِزْبَ اللَّهِ هُمُ الْمُفْلِحُونَ. ✅ نشانه حزب‌الله در قرآن این است که با دشمنان خدا دوستی نمی‌کند. ✅ روشن است که انگیزه انسان برای دوستی با دشمنان خدا دستیابی به منافع است و برای دوری از آن نیاز به مجاهده دارد. 1️⃣ اولین اثر این مجاهده این است که خداوند ایمان را در دل چنین فردی تثبیت می‌کند. 2️⃣ پاداش دومی که خداوند به چنین کسانی می‌دهد این است که آن‌ها را با روحی الهی تأیید می‌کند و در آخرت نیز آن‌ها را به بهشت می‌برد، 3️⃣ و سرانجام نهایت چیزی که در آن‌جا به آن‌ها مرحمت می‌کند این است که یک خشنودی طرفینی بین خدا و آن‌ها برقرار می‌شود که مقامی بسیار عالی است و لذتی فوق‌العاده دارد. 033
هدایت شده از KHAMENEI.IR
📃 متن کامل بیانات صبح امروز فرمانده کل قوا در مراسم مشترک دانش‌آموختگی دانشگاه‌های افسری نیروهای مسلح منتشر شد. ۱۴۰۲/۷/۱۸ 🔍 بخوانید👇 khl.ink/f/54056
هدایت شده از KHAMENEI.IR
4_5848291241355120793.mp3
12.32M
🎙 صوت کامل بیانات صبح امروز فرمانده کل قوا در مراسم مشترک دانش‌آموختگی دانشگاه‌های افسری نیروهای مسلح. ۱۴۰۲/۷/۱۸ 💻 Farsi.Khamenei.ir
13.52M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 | متعلَق محبت انسان چیست؟ 🔺قسمت سی‌ و چهارم از سلسله جلسات حضرت آیت الله مصباح یزدی (قدس سره) با موضوع « »
💠 متعَلَّق محبت انسان چیست؟ ✅ روشن است که آن‌چه ما وجدانا در خود می‌یابیم و به اصطلاح به آن‌ها علم حضوری داریم، به تعریف نیاز ندارد. ✅ دوست داشتن نیز همین‌گونه است و همه آن را داریم و می‌دانیم چیست، اما از آن‌جا که گاهی در مقام تفسیر، بحث و انتقال یافته‌های حضوری، اشتباهاتی پیش می‌آید، کوشیدیم تعریفی از محبت ارائه بدهیم؛ ✅ در توضیح مفهوم محبت گفتیم کسی که محبت دارد، احساس می‌کند که به طرف محبوب کشیده می‌شود و محبوب همانند مغناطیسی محب را به طرف خود جذب می‌کند. به دنبال این حالت انسان میل پیدا می‌کند که با محبوب بیشتر ارتباط برقرار کند و فاصله‌اش را با او کم کند تا این‌که هیچ واسطه‌ای بین او و محبوبش باقی نماند. البته باید توجه داشت که این انجذاب، انجذابی ادراکی است و انجذاب بدون ادراک و علم، محبت نیست. ✅ به هر حال در محبت انسان احساس می‌کند که به طرف فرد یا چیزی کشیده می‌شود و ناخودآگاه دوست دارد به آن نزدیک بشود و از این کار احساس لذت می‌کند. 💠 متعلقات محبت ✅ هر موجود دارای شعوری، اصالتا و بالذات ابتدا خود و سپس کمالاتش را دوست می‌دارد؛ ✅ البته این حب کمال از همان حب ذات نشأت می‌گیرد و از آن‌جا که خودش را دوست دارد، می‌خواهد کامل‌تر شود. ✅ به دنبال این محبت، محبت چیزهایی که سبب پیدایش این کمال می‌شود نیز می‌آید. ✅ فرض کنید انسان از آن‌جا که معتقد است علم کمال اوست، آن را دوست می‌دارد، سپس چون معلم، کتاب و مدرسه وسیله‌هایی برای رسیدن به کمال هستند، ‌آن‌ها را نیز دوست می‌دارد. ✅ اگر انسان موجود بسیطی بود و کمالش یک چیز بود، همیشه فقط همان چیز را دوست می‌داشت و محبتش اصالتا به چیز دیگری تعلق پیدا نمی‌کرد، ولی انسان موجودی چند بعدی است و ابعاد طولی و عرضی بسیاری دارد، این است که کمال خودش را نیز به حسب این مراتب و عرصه‌های وجود می‌شناسد. ✅ کمال قوای جسمانی، قوه واهمه و قوه عقلانی ما با هم متفاوت است و مثلا درک معانی کلی عقلی برای چشم ما کمال نیست. آن‌چه با چشم ارتباط دارد، دیدنی‌هاست و اگر انسان فقط چشم بود، هر چه به چشمش خوش می‌آمد، آن را دوست می‌داشت و آن کمال چشمش بود. ولی انسان قوای بسیار متفاوتی دارد و حتى قوای جسمانی انسان نیز با هم بسیار متفاوت است و گاهی بین این امور نوعی تضاد به وجود می‌آید. ✅ ویژگی انسان همین است. همین اختلاف قوا، استعدادها و عوامل مختلف است که زمینه کارهای مختلف و بالاخره زمینه امتحان و انتخاب را فراهم می‌کند. ✅ انسان موجودی است که باید خود گزینش کند که دنبال چه برود و چقدر تلاش کند و اگر او را به اجبار به راهی بکشند، به کمال انسانی نمی‌رسد. ✅ خداوند متعال نیز می‌فرماید: لَّوْ یَشَاء اللّهُ لَهَدَى النَّاسَ جَمِیعًا؛ خداوند به جبر هدایت نمی‌کند، به‌گونه‌ای هدایت می‌کند که جای انتخاب بماند، «فَمَن شَاء فَلْیُؤْمِن وَمَن شَاء فَلْیَكْفُرْ». ✅ آن ویژگی انسان که موجب می‌شود او به مقام خلیفه خداوند در زمین برسد، این است که باید در هنگام تزاحم، خود گزینش کند. باید بین چند چیز تصمیم بگیرد و یکی را عمل کند. ✅ بالاخره لذت‌های گوناگونی برای انسان حاصل می‌شود که همه این‌ها موجب کمال او نخواهد شد. برخی از آن‌ها ممکن است ضرر نیز داشته باشد؛ ✅ چشم ما از هر چیز زیبایی لذت می‌برد، ولی دیدن هر چیز زیبایی موجب کمال ما نخواهد شد. ✅ دیدن برخی چیزها لوازمی دارد و ما را به راه‌هایی می‌کشاند که از سعادت دنیا و آخرت محروم می‌شویم. این جاست که باید چشم را بست؛ قُل لِّلْمُؤْمِنِینَ یَغُضُّوا مِنْ أَبْصَارِهِمْ. ✅ با این‌ که دیدن چیز‌های زیبا برای چشم لذت‌بخش است، اما این ماییم که باید تصمیم بگیریم که چه چیز را چقدر ببینیم و چه را بر چه ترجیح بدهیم. 💠 قرب خدا؛ کمال حقیقی انسان ✅ ما به حسب شناختی که از دین فراگرفته‌ایم می‌دانیم که کمال حقیقی ما در قرب به خداست و ما بر حسب درک عقلی بالاترین چیزی که دوست می‌داریم، باید بیشترین کمال را داشته باشد. ✅ به حسب دلیل عقلی باید هدف اصلی ما این باشد که خدا را دوست بداریم، و باید چیزی را که با محبت خدا در تضاد است، طرد کنیم زیرا موجب نقص و سقوط ما می‌شود. ✅ اما کسانی که این معرفت الهی را ندارند و طبق گرایش‌های مختلف اومانیستی برای انسان اصالت قائلند، می‌گویند انسان هر که را به هر صورتی دوست بدارد، مقدس است. ✅ اما در مذاهب توحیدی این چنین نیست و اگر محبتی با محبت خدا منافات داشت، مذموم است و حتى اگر لازمه محبت خداوند، بغض کسانی بود، آن بغض را باید کسب کرد. ✅ اما می‌بینیم که ما حتی پس از تربیت دینی و آشنایی با کلمات بزرگان این‌گونه نیستیم. حال این پرسش مطرح می‌شود که چرا ما این‌گونه‌ایم و نمی‌توانیم طبق آن‌چه عقل به ما می‌گوید و بیانات قرآن و روایات نیز آن‌را تأیید می‌‌کنند، خدا را دوست بداریم؟ 034
هدایت شده از علی مدح خوان
13.18M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 | آیا محبت اختیاری است؟ 🔺قسمت سی‌ و پنجم از سلسله جلسات حضرت آیت الله مصباح یزدی (قدس سره) با موضوع « »
هدایت شده از علی مدح خوان
💠 آیا محبت اختیاری است؟ ✅ یک سوال این است که آیا محبت یک فعلی است که انسان بتواند با اختیار خودش آن را ایجاد کند؟ ✅ وقتی ما به خودمان مراجعه می‌کنیم، می‌بینیم این‌گونه نیست که هرگاه بخواهیم بتوانیم هر کسی را دوست بداریم و هر وقت نخواهیم دشمن بداریم. ✅ بلکه به اصطلاح اهل معقول محبت کیفیتی نفسانی است که از راه مقدمات و اسبابی فراهم می‌شود. ✅ بنابراین اگر از راه عقل یا شرع دانستیم که محبتی کمال است و باید این محبت را کسب کنیم، ابتدا باید ببینیم راه کسب این محبت چیست و چه چیزهایی موجب پیدایش آن می‌شود. ✅ به عبارت دیگر درست است که اختیار محبت به دست ما نیست که هر وقت بخواهیم هر چه را دوست داشته و هر وقت نخواهیم دوست نداشته باشیم، اما برخی از اسبابی که موجب پیدایش محبت می‌شود، در اختیار ماست و از این‌جاست که ما به کسب محبت مکلف می‌شویم. ✅ بنابراین تکلیف ما این است که مقدمات اختیاری محبت را که به دست ماست، ایجاد کنیم وگرنه نسبت به اسباب غیراختیاری محبت، تکلیفی نمی‌توانیم داشته باشیم. ✅ گفتیم که انسان از روی فطرت، خود و کمالش را دوست دارد و وقتی فهمید چیزی موجب کمالش می‌شود آن را دوست خواهد داشت. ✅ حال که دانستیم محبت خدا، کیمیای گران‌بهایی است و بالاترین کمالی است که انسان به آن می‌رسد، باید علاوه بر شناخت راه کسب آن، موانع آن را نیز بشناسیم؛ ✅ چون با وجود موانع، استفاده از راه نیز نتیجه‌ای نمی‌دهد و بسیاری از چیزهاست که مانع پیدایش کمالات می‌شود، باید آن‌ها را شناخت و ابتدا دل را از آن‌ها زدود. سپس خود را برای کسب چیزهای مطلوب و ارزشمند آماده کرد. 💠 کسب محبت از راه شناخت نعمت‌های خدا ✅ یکی از راه‌های طبیعی کسب محبت که در روایات نیز بر آن تأکید شده، شده تفکر در افعال الهی و شناخت نعمت‌های اوست. ✅ علاقه انسان نسبت به چیزی که موجب کمالش می‌شود، فطری است و نعمت‌های خداوند موجب بقای وجود، رشد و بالاخره کمال روح انسان است. ✅ بنابراین هر قدر ارزش این نعمت‌ها را بیشتر درک کنیم، به طور طبیعی خدا را بیشتر دوست می‌داریم. ✅ خداوند در چندین روایت که همه‌ حدیث قدسی است، از برخی از پیامبران خود می‌خواهد که احبّنی و حبّبنی الى خلقی؛ مرا دوست بدار و دیگران را نیز دوست‌دار من قرار بده! ✅ وقتی آن پیامبر بزرگوار عرض می‌کند: خدایا! تو می‌دانی که من چقدر تو را دوست دارم، اما دل‌های دیگران به دست من نیست، چگونه دیگران را دوست‌دار تو کنم؟ ✅ خداوند در پاسخ می‌فرماید: ذکّرهم بآلائی؛ نعمت‌های من را به یادشان بیاور. این‌ها را من طوری آفریده‌ام که کسی را که به آن‌ها نعمت می‌دهد، دوست می‌دارند؛ ✅ وقتی توجه پیدا کنند که خداست که هر دوست‌داشتنی را به آ‌ن‌ها داده است و بعد از این هم هر چه در سعادت دنیا و آخرت‌شان مؤثر باشد خدا می‌تواند به آن‌ها بدهد، من را دوست خواهند داشت. 035
هدایت شده از KHAMENEI.IR
🔰 | مروری بر بیانات رهبر انقلاب در مراسم مشترک دانش‌آموختگی دانشجویان دانشگاه‌های افسری نیروهای مسلح ۱۴۰۲/۰۷/۱۸ 💠درباره تحصیل جوانان در دانشگاه‌های افسری نیروهای مسلح 👌نیروهای مسلّح سپر فولادین امنیّت ملّی به شمار میروند 🔻اگر کشوری قدرت دفاع از امنیّت خودش را نداشته باشد: ⭕️مجبور است به یکی خودش را وصل کند؛ یعنی عزّت ملّی خودش را به گروگان بگذارد. ⭕️اگر این کار را نکند، طبعاً حرف سیاسی او هم در دنیا اعتباری ندارد. ⭕️اگر پیشرفت اقتصادی‌ای هم داشته باشد، تضمین تداوم ندارد. 🛡️نیروهای مسلّح دژ امنیّت و عزّت و هویّت ملّی هستند. 🌺امروز شما وارد یک چنین عرصه‌ای شده‌اید. بنابراین، به معنای واقعی کلمه، تبریک گفتن به شما جا دارد. 🔖سرافرازی نیروهای مسلح در آزمون‌های مهم 🌟نیروهای مسلّح ما آزمونهای مهمّی را از سر گذراندند و سرافراز از آنها بیرون آمدند: ✨مهم‌ترینش⬅️ جنگ تحمیلی هشت‌ساله بود 📍نیروهای مسلّح ما: ❇️از وجب‌به‌وجب خاک کشورشان و از حاکمیّت اسلام عزیزشان دفاع کردند، ❇️توطئه‌ی دسته‌جمعیِ شرق و غربِ آن روز را باطل کردند ✨آخرینش هم ــ البتّه تا امروز ــ◀️ مقابله با فتنه‌ی داعش بود 🔺داعش را آمریکایی‌ها درست کردند برای اینکه ثبات این منطقه را به هم بریزند، 👈که البتّه هدف نهایی هم ایران اسلامی بود ❇️نیروهای مسلّح ما با همراهی نیروهای مسلّح کشورهای هدف، توانستند بر این فتنه فائق بیایند 🥇اینها مدال‌های زرّین بر سینه‌ی ستبر نیروهای مسلّح جمهوری اسلامی است. 🔖توصیه‌هایی راجع به مسائل دانشگاه‌های افسری ❇️تقویت دانش و پژوهش ❇️ارتقاءِ روحیه و تدیّن و اخلاق دانشجویان ❇️سامان دادن به محیط آموزش و اسکان دانشجویان ❇️اهتمام به سطح سواد ورودی‌ها 💠درباره حوادث بی‌سابقه در فلسطین 🌐در این چند روز، یک قضیّه‌ی مهمّ سیاسی و نظامی دنیا را متوجّه به خودش کرد و آن، حوادث بی‌سابقه‌ی فلسطین عزیز است. 👌خوشبختانه مسئولین موضع‌گیری‌های درست و خوبی کردند. 🔖نکاتی خطاب به ملت ایران و برادرانمان در کشورهای اسلامی: 1️⃣رژیم غاصب صهیونیستی از لحاظ نظامی و اطّلاعاتی یک شکست غیر قابل ترمیم خورده است. 🪓این زلزله‌ ویرانگر توانسته است بعضی از سازه‌های اصلی حاکمیّت رژیم غاصب را ویران کند که تجدید بنای آن سازه‌ها به این آسانی امکان‌پذیر نیست. 🚨از شنبه‌ی پانزدهم مهر، رژیم صهیونیستی [دیگر] رژیم صهیونیستیِ قبلی نیست. 2️⃣عملکرد خود صهیونیست‌ها این بلا را بر سرشان آورد. 💡اقدام شجاعانه و در عین ‌حال فداکارانه‌ی فلسطینی‌ها پاسخ به جنایت دشمن غاصب بود که سالها ادامه داشت و در ماه‌های اخیر شدّت آن افزایش پیدا کرده بود؛ 👈مقصّر هم دولت کنونی حاکم بر رژیم غاصب صهیونیستی است. ⁉️یک ملّت غیور، یک ملّت کهن‌سال، در مقابل این همه ظلم چه واکنشی از خودش نشان بدهد؟ 🌪️خب معلوم است که طوفان به‌پا میکند. 👊ای ستمگران صهیونیست! مقصّر خود شما هستید؛ عامل این طوفان خود شما هستید؛ خودتان بلا را به سر خودتان آوردید. 3️⃣مظلوم‌نمایی رژیم غاصب صد درصد خلاف و دروغ است. 💢این دشمن خبیث و ظالم، حالا که سیلی را خورده، سیاست مظلوم‌نمایی در پیش گرفته، رسانه‌های دنیای استکبار هم کمکش میکنند. 👆البتّه این هم یک محاسبه‌ی غلط است ❌هیچ کس نمیتواند از این هیولای دیوسیرت چهره‌ی یک مظلوم بسازد. 4️⃣مظلوم‌نمایی رژیم غاصب؛ بهانه‌ای برای تداوم ظلم مضاعف 📍سران و تصمیم‌گیران رژیم غاصب و حمایت‌کنندگان‌شان بدانند که: 🚨همین کار، بلای بزرگ‌تری بر سر آنها خواهد آورد 🚨واکنش این ظلمها سیلیِ سنگین‌تری بر رخسار زشت آنها است. 📌البتّه دنیای اسلام در مقابل این جنایتها نبایستی ساکت بمانند، بایستی عکس‌العمل نشان بدهند. 5️⃣ شکل‌گیری این حماسه توسط طراحان و جوانان فلسطینی 🗣️حامیان رژیم و بعضی از افرادِ خودِ رژیمِ غاصب، یاوه‌گویی‌هایی در این دو سه روز کرده‌اند و ادامه دارد، از جمله اینکه ایران اسلامی را پشت این حرکت معرّفی میکنند؛ اشتباه میکنند. ↙️البتّه ما از فلسطین دفاع میکنیم، ما از مبارزات دفاع میکنیم، 📌ما پیشانی و بازوی طرّاحان مدبّر و هوشمند و جوانان شجاع فلسطینی را میبوسیم، ✅ما به آنها افتخار میکنیم. ❌امّا آنهایی که میگویند «کار فلسطینی‌ها ناشی از غیرفلسطینی‌ها است» ملّت فلسطین را نشناخته‌اند. 🍀طرّاحان هوشمند، جوانان شجاع، فعّالان ازجان‌گذشته توانسته‌اند این حماسه را به وجود بیاورند و این حماسه ان‌شاءاللّه گام بزرگی برای نجات فلسطین خواهد بود.
12.31M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 | رابطه محبت و تقرب 🔺قسمت سی‌ و ششم از سلسله جلسات حضرت آیت الله مصباح یزدی (قدس سره) با موضوع « » 🎞 جهت مشاهده و دانلود با کیفیت بالاتر: https://aparat.com/v/FVBQG
💠 رابطه محبت و تقرب ✅ ما بر حسب درک عقلی بالاترین چیزی که دوست می‌داریم، باید بیشترین کمال را داشته باشد. ✅ بیش از کمال نامتناهی الهی چه کمالی قابل فرض است؟ فرض دیگری وجود ندارد. بنابراین به حسب دلیل عقلی باید هدف اصلی ما این باشد که خدا را دوست بداریم. ✅ حال پرسشی مطرح می‌شود که خدا چه نیازی به محبت ما دارد که دستور می‌دهد مرا دوست بدارید؟ به پیامبرش می‌گوید مرا دوست بدار و به مردم هم بگو مرا دوست بدارند! ✅ شاید بعضی از کسانی که معرفت‌شان نسبت به خدا و اولیای خدا خیلی ضعیف باشد، خیال ‌کنند که خداوند نیز همانند ما انسان‌هاست که دوست داریم در جامعه محبوب باشیم و برایمان شعار بدهند و احترام‌مان بکنند. ✅ اما هر کس خدا را می‌شناسد، دست‌کم باید این را بداند که خداوند به چیزی احتیاج ندارد. خداوند نه به عبادت ما احتیاج دارد و نه به محبت ما. با محبت ما چیزی بر ذات خدا افزوده نمی‌شود و به واسطه کار ما مقامی پیدا نمی‌کند. ✅ در ذات خدای متعال هیچ گونه کمبودی وجود ندارد و چیزی نمی‌تواند در ذات او اثر بگذارد و حتی چیزی نمی‌تواند او را مسرور کند و یا موجب غضب او شود. ✅ تعبیراتی از قبیل این‌که خداوند بر قومی غضب کرد یا از قومی راضی شد، متناسب با فهم ما و برای انگیزش ما گفته شده است و روح و حقیقت این‌ها بسیار فراتر از این‌معناست. ✅ این گونه تعبیرات، تعبیرات متشابهی است که باید از لوازم نقص تجرید شود و به خدا نسبت داده بشود. ✅ در برخی از روایات، حتی دعاها، مناجات‌ها و خطبه‌های نهج‌البلاغه نیز اشاره شده است که این‌گونه تعبیرات یک نوع مجاز‌گویی است. ✅ شاید معروف‌ترین بیان، این فراز از دعای عرفه است که می‌فرماید: الهی تقدّست رضاک ان تکون له علة منک فکیف یکون له علة منی. ✅ وجود رضایت در ذات الهی، حتى معلول علتی نیست که خود خدا آن را آفریده باشد، چه رسد به این‌که من کاری کنم که موجب پیدایش رضایت در ذات او بشود. ✅ من کیستم و چه دارم که موجب رضایت خدا شوم؟! ✅ این‌که خدا می‌خواهد ما او را دوست بداریم، به این برمی‌گردد ‌که کمال ما این است که خدا را دوست بداریم و خدا دوست دارد که ما کامل بشویم. 036-1
✅ لازمه کمال ذات خدا این است که کمالات آثار ذات خود را نیز دوست بدارد. ✅ محبت همانند نور است، و نور در نقطه‌ای که پدید می‌آید حداکثر روشنایی خود را دارد و سپس کم‌کم به اطراف می‌تابد و فراتر می‌رود. حتی ممکن است به اتاق دیگری نیز سرایت کند. اصلا نور یعنی این. ذات نور این است که وقتی از مبدأی می‌تابد، اطراف و متعلقاتش را روشن می‌کند. ✅ محبت نیز نوری است که وقتی پیدا می‌شود، به متعلقاتش نیز سرایت می‌کند. ✅ این سخن کاملا قابل تجربه است؛ وقتی انسان کسی را دوست می‌دارد، لباس، خانه، اسم و کتابش را نیز دوست می‌دارد و هر قدر این محبت شدیدتر باشد، به متعلقات دورتر نیز سرایت می‌کند. اصلا خاصیت محبت این است و اگر این طور نباشد، محبت نیست. ✅ خدای متعال خودش را از هر چیزی بیشتر دوست دارد و بلکه محبتش نسبت به ذات خودش بی‌نهایت است زیرا کمال خداوند بی‌نهایت است. ✅ بنابراین چیزی دوست‌داشتنی‌تر از خدا وجود ندارد و خدایی که آگاه به همه چیز است و خودش را بهتر از همه می‌شناسد، طبعا خودش را از همه بیشتر دوست می‌دارد و چون محبت به آثار سرایت می‌کند، هر چه به خدا نزدیک‌تر باشد، خدا او را بیشتر دوست می‌دارد. ✅ بنابراین محبوب‌ترین مخلوقات خدا، وجود مقدس پیغمبر اکرم صلی‌الله‌علیه‌وآله است. ✅ محبت الهی مربوط به ذات خود اوست و وقتی به آثارش می‌تابد، هر اندازه‌ که کمال حقیقی داشته باشند، مشمول این محبت می‌شوند و حتی دورترین موجودات از لحاظ کمال نیز از محبت خدا به‌کلی محروم نیستند. ✅ به عبارت دیگر، خدا چون خودش را دوست دارد، کمالات مربوط به ذات خودش را نیز که کمالاتی حقیقی است، دوست می‌دارد و هر موجودی که بیشتر واجد آن کمالات بشود، بیشتر دوست می‌دارد. ✅ بنابراین خدا هر انسانی که به او نزدیک‌تر شود و با او ارتباط بیشتری داشته باشد، را بیشتر دوست می‌دارد. ✅ این‌که خداوند می‌گوید من را دوست بدارید از این‌روست که این محبت ما باعث قرب ما به خدا می‌شود و او هر چه به خودش نزدیک‌تر باشد، بیشتر دوست می‌دارد. ✅ این همان کمال مطلوبی است که شعاعی از کمال الهی است. خدا خودش را دوست دارد و همه این کمالات را نیز دوست دارد و می‌خواهد که ما واجد این کمالات بشویم و او را دوست بداریم و او را عبادت و شکر کنیم تا کامل‌تر شویم. ✅ تعبیر ساده‌تر این مطلب همان شعر معروف مولوی است که: من نکردم خلق تا سودی کنم بلکه تا بر بندگان جودی کنم ✅ او کمال ما را می‌خواهد. این‌که می‌گوید شکر کنید، عبادت کنید، و من را دوست بدارید برای این است که می‌خواهد ما تکامل پیدا کنیم، نه این‌که چیزی بر کمالات او افزوده ‌شود. ✅ هر چه امکان وجود داشته باشد، ملک خداست و چیزی نیز بر او افزوده نمی‌شود و هر چه او بیافریند، وجود پیدا می‌کند. ✅ بنابراین دلیل این‌که خداوند از پیغمبرش می‌خواهد که مرا محبوب مردم قرار بده! این است که کمال بندگان در این است که من را دوست بدارند و چون دوست دارم که آن‌ها به کمال برسند، توصیه می‌کنم که کاری کن که آن‌ها بیشتر مرا دوست بدارند. ✅ از این‌جا زمینه‌ای فراهم می‌شود که ما درباره راه‌های محبت خدا و و متقابلا آسیب‌شناسی موانع این محبت ‌بیشتر بیاندیشیم و از فرمایشات اهل‌بیت صلوات‌الله‌علیهم‌اجمعین بهره بیشتری ببریم. 036-2