eitaa logo
همرزمان حسین. ع
167 دنبال‌کننده
789 عکس
401 ویدیو
69 فایل
دانش آموختگان طرح ولایت استان اصفهان ارتباط با ادمین کانال: 🆔 eitaa.com/TarhVelayat
مشاهده در ایتا
دانلود
💠 چگونگی توجه دائم بر محبت خدا ✅ یکی از بحث‌هایی که در این‌جا مطرح می‌شود این است که ما نمی‌توانیم تمام توجه‌مان را در خدای متعال یا یکی از اولیای خدا متمرکز کنیم. زندگی ما در این عالم به ما این اجازه را نمی‌دهد؛ ✅ البته اگر کسانی آن معرفت را پیدا کنند که همه هستی پرتویی از اراده الهی است، می‌توانند همه جا خدا را ببینند و همه چیز را به عنوان مظهر و آیینه خدا تلقی کنند. این کار ممکن است و محال نیست، اما ما این‌گونه نیستیم. ✅ در زندگی‌ ما هزاران چیز وجود دارد که باید به آن‌ها توجه کنیم. این یک واقعیت است که انسان در ابتدای سیرش ـ چه در نماز و چه در عبادت‌های دیگر ـ نمی‌تواند تمرکز کامل پیدا کند، چه رسد به این‌که در شبانه‌روز و خواب و بیداری توجه دائم و کامل داشته باشد. ✅ این‌ها برای ما شبیه افسانه است، ولی نباید انکار کرد. خدا کسانی خلق فرموده است که مردان این افسانه باشند. ولی به هر حال ما این‌گونه نیستیم. ✅ گاهی بین این توجهات تضاد است؛ یعنی دو توجه، با هم جمع نمی‌شود و دلبستگی به هر دو هم امکان ندارد. اگر یکی از آن‌ها می‌آید، دیگری را بیرون می‌کند و دست‌کم آن را کمرنگ می‌سازد. همانند سرکه و شیره که وقتی با هم مخلوط می‌شوند، بالاخره هم سرکه از شیرینی شیره و هم شیره از ترشی سرکه کم می‌کند و در همدیگر تأثیر و تأثر دارند. حتی ممکن است یکی به کلی از بین برود و جای خود را به دیگری بدهد. ✅ دلبستگی به برخی چیزها نیز با دلبستگی به خدا جور درنمی‌آید و قابل آشتی نیست. ✅ دو نفر از دوستان خود را فرض کنید که با هم پدرکشتگی و نهایت دشمنی را دارند. شما نمی‌توانید هر دوی آن‌ها را کاملا دوست بدارید. البته این مثال، با مسأله محبت خدا بسیار تفاوت دارد. در این فرض هر کدام از دوستان جهات متعددی دارند و انسان می‌تواند هر کدام را از جهتی دوست بدارد،‌ ولی بالاخره نمی‌شود انسان به هر دو دلبستگی پیدا کند و با آن‌ها رفیق صمیمی بشود. 039-1
✅ بنابراین معنا ندارد که انسان (اگر طالب محبت خداست) به کسانی که دشمن خدا هستند، محبت داشته باشد؛ لَا تَجِدُ قَوْمًا یُؤْمِنُونَ بِاللَّهِ وَالْیَوْمِ الْآخِرِ یُوَادُّونَ مَنْ حَادَّ اللَّهَ وَرَسُولَهُ؛ این شدنی نیست که کسی ایمان به خدا و روز قیامت داشته باشد، اما با دشمنان خدا نرد محبت ببازد. ✅ بنابراین اگر انسان می‌خواهد خدا را دوست بدارد، باید محبت دشمن او را از دل خود بیرون کند و تا این هست، آن نمی‌آید. ✅ هر چیزی که خداوند نهی فرموده است، از آن جهت که نهی شده، مبغوض است. گناهان، به‌خصوص گناهان کبیره، مبغوض خدا هستند. ✅ اگر انسان این‌ها را دوست بدارد، تا این دوستی‌ هست، دوستی خدا شکل نمی‌گیرد و اگر هم باشد، خیلی کمرنگ است و دوام و ثباتی ندارد. ✅ بنابراین اگر انسان به دنبال محبت ثابت خداست، باید چیزهایی که خداوند دشمن می‌دارد، از دل خود براند؛ ✅ محبت گناه با محبت خدا جمع نمی‌شود. ✅ البته مراتب نازل‌تری هست که این قدر با هم تضاد ندارند، ولی آن‌ها نیز جمع‌شان کاملاً نشاید؛ قُلْ إِن كَانَ آبَاؤُكُمْ وَأَبْنَآؤُكُمْ وَإِخْوَانُكُمْ وَأَزْوَاجُكُمْ وَعَشِیرَتُكُمْ وَأَمْوَالٌ اقْتَرَفْتُمُوهَا وَتِجَارَةٌ تَخْشَوْنَ كَسَادَهَا وَمَسَاكِنُ تَرْضَوْنَهَا أَحَبَّ إِلَیْكُم مِّنَ اللّهِ وَرَسُولِهِ وَجِهَادٍ فِی سَبِیلِهِ فَتَرَبَّصُواْ حَتَّى یَأْتِیَ اللّهُ بِأَمْرِهِ. اگر انسان لذایذ دنیا، پدر، مادر، فرزند، همسر، خویشان، اموالی که کسب کرده و خانه‌های خوبی که ساخته‌ است و... را بیش از خدا دوست بدارد، خطرناک است. نشانه آن هم این است که این دوستی با جهاد نمی‌سازد. ✅ البته جهاد فقط جهاد نظامی نیست. جهاد علمی و فرهنگی نیز جهاد است. ✅ روشن است که این مسایل به‌خودی خود حرام نیست. محبت همسر، اولاد، خانه و اموال حرام نیست، اما خداوند تهدید می‌کند که اگر لذایذ دنیا را بر پرداختن به کارهایی که خدا دوست دارد و به آن امر می‌کند، ترجیح دادید و آن‌ها را از خدا و تکالیفی که خدا معین فرموده، دوست‌تر داشتید؛ فَتَرَبَّصُواْ حَتَّى یَأْتِیَ اللّهُ بِأَمْرِهِ؛ منتظر امر خدا باشید! ✅ خداوند از روی حکمت خود در همه امور دنیا لذتی قرار داده است که انسان از آن استفاده کند و مصالح زندگی‌ مادی‌اش تأمین بشود. ✅ اگر غذا، لذت نداشت انسان آن را نمی‌خورد و آن را فراموش می‌کرد و از گرسنگی مریض می‌شد و حتی می‌مرد. ✅ همین لذتی که در غذا و سایر چیزهای لذیذ است، باعث دوام زندگی می‌شود. ✅ اصل وجود این لذت‌ها حکمت خداست و باید باشد، اما دلبستگی به این‌ها، آن چنان که انسان در آن‌ها متمرکز بشود و فکر و ذکرش آن‌ها باشد و آن‌ها را مزاحم با تکالیفش قرار بدهد، خطرناک است. چنین کسی به محبت خدا نائل نمی‌شود. ✅ اگر انسان می‌خواهد محبت خدا را داشته باشد، باید ابتدا آن‌هایی که خدا دشمن می‌دارد، به کلی از دل خود براند. بکوشد که گناهان و اعمالی که خدا دشمن می‌دارد را دوست نداشته باشد، و اگر یک وقتی نیز مبتلا شد، فوراً توبه کند. ✅ در مرحله بعد حتی به مباحات نیز آن چنان دلبستگی پیدا نکند که مانع انجام تکالیفش بشود. ✅ این‌ها زمینه را فراهم می‌کند که انسان وقتی درباره نعمت‌های خدا و کمالات اولیای خدا فکر می‌کند، آن‌ها را دوست بدارد و این همان راهی است که قلب انسان کم‌کم مستعد می‌شود و لیاقت این را پیدا می‌کند که خداوند متعال نور محبت خود را در آن بتاباند. 039-2
رهبر معظم انقلاب: ✅ فرهنگ چیست؟ مجموعه ی عناصر سازنده ی فکر و عمل انسان؛ این فرهنگ است. بیانات در دیدار معلمان و فرهنگیان ۱۳۹۸/۰۲/۱۱ ⬅️ اگر میخواهی مهمترین قدم در عرصه فرهنگ را برداری امروز زمان تصمیم گیری است. عناصر سازنده فکر و عمل را امروز خودت بساز! @hamzevasl
هدایت شده از KHAMENEI.IR
9.79M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🖥 دوره آموزش مجازی «عصر جدید عالم» ✨ 🇮🇷 مرکز آموزش مجازی معارف انقلاب اسلامی وابسته به دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آیت‌الله خامنه‌ای مدظله العالی برگزار می کند: 💠 عصرجدیدعالم دوره ای ست که در آن سعی شده است تا فرصتی را برای پرداختن به مسئله‌های پردامنه پیرامون مبانی، ماهیت، مفاهیم اساسی انقلاب اسلامی، بیانیه گام دوم و تحلیل و تفسیر آنها از نظام فکری آیت‌الله خامنه‌ای بوجود آورد. 🔸 توضیحات کلی: ۱-این دوره شامل ۴ مسیر آموزشی می باشد. ۲-هر فراگیر می تواند بنا به مسئله خود مسیر آموزشی مورد نظر خود را انتخاب کند. ٣- درس دوره از بیانات رهبر انقلاب اسلامی ایجاد شده و دوره مدرس دیگری ندارد. ۴- توضیحات جزئی در نشست های توجیهی بیان می شود. 🔹 مخاطبان: دانش‌آموختگان حوزوی و دانشگاهی ⌛️ مهلت ثبت نام: تا ۵ آبان ۱۴۰٢ 🗓️ شروع دوره : ١٠ آبان ۱۴۰۲ ⏳ مدت‌زمان برگزاری دوره: ۳۰ روز 💌 جهت ثبت‌نام به نشانی amozesh.mpfe.ir مراجعه کرده و رویداد «عصرجدیدعالم» را انتخاب نمایید. 🎓 مرکز آموزش مجازی معارف انقلاب اسلامی @mpfe_ir
هدایت شده از KHAMENEI.IR
13.84M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🖥 دوره آموزش مجازی «خلاصه کتاب طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن» ✨ 🔹مرکز آموزش مجازی معارف انقلاب اسلامی وابسته به دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آیت الله خامنه ای مدظله العالی برگزار می کند: 💠 دوره آموزشی کتاب طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن فرصتی ست برای شناخت اسلام ناب انقلابی و بازسازی نظام اندیشه دینی. 🔹 مخاطبان: عموم علاقه مندان به معارف اسلامی ⌛️ مهلت ثبت نام: تا ۵ آبان ١۴٠٢ 🗓️ شروع دوره: ١٠ آبان ١۴٠٢ ⏳ مدت‌زمان برگزاری دوره: ۳۰ روز 💌 جهت ثبت‌نام به نشانی amozesh.mpfe.ir مراجعه کرده و رویداد دوره آموزشی «خلاصه کتاب طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن » را انتخاب نمایید. 🎓 مرکز آموزش مجازی معارف انقلاب اسلامی @mpfe_ir
💠 محبوب ترین اعمال نزد خدا ✅ در روایات بسیاری با تعبیراتی از قبیل «حب فی الله»، «حب المؤمن»، «حب احباء الله» و «المتحابین فی الله» به دوست داشتن مؤمنان تشویق شده است. ✅ در روایتی از امام زین العابدین علیه‌السلام نقل شده است که فرمودند: در روز قیامت هنگامی که محشر به پا می‌شود و همه خلایق در آن عرصه عظیم حضور پیدا می‌کنند، گروهی با صورت‌های نورانی به طرف بهشت به راه می‌افتند وملائکه به آن‌ها خطاب می‌کنند: «الی الجنة بغیر حساب»؛ شما به حساب نیاز ندارید، یک سره به بهشت بروید! وقتی مردم می‌پرسند: این‌ها کیستند، پاسخ می‌شنوند: این‌ها کسانی هستند که یک‌دیگر را به خاطر خدا دوست می‌داشتند و خداوند نیز آن‌ها را بی‌حساب به بهشت می‌برد. ✅ در حدیث معراج نیز، خداوند می‌فرماید: «وَجَبَتْ‏ مَحَبَّتِی‏ لِلْمُتَحَابِّینَ‏ فِیَّ»؛ محبت من برای کسانی که یکدیگر را به خاطر من دوست می‌دارند، واجب است. ✅ مضمون نادری نیز در بعضی از احادیث قدسی آمده است که نقل‌های بسیار لطیفی دارد. در یکی از این نقل‌ها خداوند خطاب به حضرت موسی علی‌ نبینا‌ و‌ آله‌ و‌ علیه‌ السلام می‌فرماید تو چه کار برای من کرده‌ای؟ و سپس یکی یکی کارهای خوب او را می‌شمارد و می‌فرماید: آن‌ها را برای خودت انجام داده‌ای. وقتی حضرت موسی عرض می‌کند: خدایا! پس چه کنم که برای تو باشد؟ خطاب می‌آید که «هَلْ وَالَیْتَ‏ لِی‏ وَلِیّاً وَهَلْ عَادَیْتَ لِی عَدُوّاً؟» آن‌چه برای من است این است که کسی را به خاطر من دوست بداری یا کسی را به خاطر این‌که دشمن من است، دشمن بداری. ✅ در ذیل این روایت آمده است که حضرت موسی از این‌جا فهمید که محبوب‌ترین اعمال پیش خدا، این است که انسان دیگران را برای خدا دوست بدارد. ✅ در روایت دیگری از امام جواد علیه‌السلام نقل شده است: «أَوْحَى‏ اللَّهُ‏ إِلَى‏ بَعْضِ‏ الْأَنْبِیَاء: أَمَّا زُهْدُكَ فِی الدُّنْیَا فَتُعَجِّلُكَ الرَّاحَة، أَمَّا انْقِطَاعُكَ إِلَیَّ فَیُعَزِّزُكَ بِی، وَ لَكِنْ هَلْ عَادَیْتَ لِی عَدُوّاً وَ وَالَیْتَ لِی وَلِیّاً»؛ خداوند متعال به برخی از انبیا وحی کرد که زهد در دنیا باعث راحتی خودت است؛ وقتی به امور دنیا تعلق نداری و زندگی ساده‌ای داری، غم و غصه‌ای نیز نداری. بنابراین زهدت را به حساب من نگذار! زهدت باعث می‌شود که خودت راحت باشی. وَأَمَّا انْقِطَاعُكَ إِلَیَّ فَیُعَزِّزُكَ بی‌؛ این‌که سر و کارت فقط با من است و امیدی به دیگران نداری، نیز باعث عزت خودت است. وَلَكِنْ هَلْ عَادَیْتَ لِی عَدُوّاً وَوَالَیْتَ لِی وَلِیّا؛ آیا کسی را به خاطر من دوست، یا دشمنی را به خاطر من دشمن داشته‌ای؟ این دوستی و دشمنی است که برای من بوده است، ولی کارهای دیگرت مال خودت است. ✅ حال این پرسش مطرح می‌شود که دوستی مؤمن به خاطر خدا چه خصوصیتی دارد که خداوند می‌فرماید: نماز، روزه و عبادت‌های دیگرت مال خودت است، اما این‌که کسی را به‌خاطر من دوست بداری، برای من است؟ این دوستی با سایر عبادت‌ها چه تفاوتی می‌کند؟ ✅ به نظر می‌رسد دلیل این امر آن است ‌که محبت انسان به دیگران برای خدا، در واقع همان محبت خداست و عملی جداگانه نیست. ✅ نماز، روزه، زکات و سایر عبادت‌ها هر کدام عملی مستقل است، و وقتی انسان آن‌ها را انجام می‌دهد، انتظار ثواب نیز دارد، اما روشن است که وقتی کسی خدا را دوست داشته باشد، دوستان خدا را نیز دوست خواهد داشت. ✅ وقتی انسان به کسی خیلی علاقه داشته باشد، هر چیزی را که به او نسبت داده شود، نیز دوست دارد. ✅ مثلا محبت انسان به تصویر محبوب، محبتی جدا از محبت او نیست و هر کسی تصویر محبوب خود را نیز دوست می‌دارد. ✅ بنابراین محبت انسان به مخلوقی از مخلوقات خدا به خاطر خدا، همان شعاع محبت خداست که به محبوب خدا تابیده است و چیز دیگری نیست. این است که خداوند از آن بسیار خشنود می‌شود و باعث رشد شخص می‌شود. ✅ از این‌رو روایات فراوانی درباره دوست داشتن مؤمن وارد شده است که این کار را یکی از بالاترین عبادت‌ها معرفی می‌کند که نه تنها منافاتی با محبت خدا ندارد، بلکه مورد تأکید خداست و خداوند از مؤمن انتظار دارد که غیر از همه عبادت‌ها، این فضلیت را نیز داشته باشد. ✅ در روایات دیگری آمده است که هنگامی که دو مؤمن به هم می‌رسند، بر‌ترین آن‌ها کسی است که دیگری را بیشتر دوست می‌دارد؛ إِنَّ الْمُسْلِمَیْنِ یَلْتَقِیَانِ فَأَفْضَلُهُمَا أَشَدُّهُمَا حُبّاً لِصَاحِبِهِ‏. 040
15.38M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 | محبوب ترین اعمال نزد خداوند 🔺قسمت چهلم از سلسله جلسات حضرت آیت الله مصباح یزدی (قدس سره) با موضوع « »
📣 رهبر انقلاب، صبح امروز: بمباران‌های غزّه باید فوراً قطع شود.
16.18M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 | محبت فقرا 🔺قسمت چهل و یکم از سلسله جلسات حضرت آیت الله مصباح یزدی (قدس سره) با موضوع « »
💠 محبت فقرا ✅ گفتیم روایات فراوانی درباره دوست داشتن مؤمن وارد شده است. ✅ از جمله روایات این باب روایاتی است که در آن‌ها بر محبت فقرا تأکید شده است. ✅ در روایتی از پیغمبر اکرم صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم نقل شده است که فرمودند: خدای متعال به من امر فرموده که مؤمن فقیر را دوست بدارم. ✅ در حدیث معراج نیز خداوند خطاب به پیامبر خود می‌فرماید: محبتی محبة الفقرا؛ محبت من محبت فقراست. ✅ باز در فراز دیگری از این حدیث می‌فرماید: فقرا را نزدیک خودت قرار بده، به آن‌ها نزدیک شو و بیشتر با آن‌ها معاشرت کن! اما با اغنیا خیلی نزدیک نشو! ✅ از جمله روایات این باب درباره امیرمؤمنان سلام‌ الله‌ علیه است که پیغمبر اکرم صلی‌ الله‌ علیه‌ و آله به ایشان فرمودند: یَا عَلِیُّ إِنَّ اللَّهَ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى وَهَبَ لَكَ حُبَّ الْمَسَاكِینِ وَ الْمُسْتَضْعَفِینَ فِی الْأَرْضِ فَرَضِیتَ‏ بِهِمْ إِخْوَاناً وَ رَضُوا بِكَ‏ إِمَاما؛ ای علی! خداوند محبت فقرا را به تو عنایت فرموده است. این موهبتی خدایی است. تو آن‌ها را به عنوان برادر پسندیده‌ای و آن‌ها نیز تو را به عنوان امام پسندیده‌اند. ✅ حال این تاکیدات این پرسش را مطرح می‌کند که چه خصوصیتی باعث شده که می‌بایست انسان در بین سایر مؤمنان، فقرا را بیشتر دوست بدارد؟ 💠 تقرب به خدا؛ اقتضای فقر ✅ به نظر می‌رسد یکی از دلایل تأکید بر محبت فقرا این است که فقرا خود بیشتر شایسته محبت هستند. ✅ ملاک محبوبیت نزدیک‌تر بودن به خداست و فقرا امکان تقرب بیشتری دارند. ✅ طبیعت ثروتمند بودن، اقتضای این را دارد که انسان از خدا غافل و به غرور و تکبر مبتلا شود. چنین کسانی که آفات و گرفتاری‌هایی دارند و موانعی بر سر راهشان است، ممکن است به هدف نرسند و یا دست‌کم دیرتر به هدف برسند. ✅ همان‌طور که در آیات قرآن آمده است، انسان همین که ببیند که بی‌نیاز است و دستش به دهانش می‌رسد، دیگر در مقابل حق تسلیم نمی‌شود و سرکشی و غرور پیدا می‌کند؛ کلاّ إِنَّ الْإِنسَانَ لَیَطْغَى 🔹 أن رَّآهُ اسْتَغْنَى 🔹 ✅ البته این‌ سخن به این معنا نیست که ثروت، علت تامه برای دوری از خداست. ✅ این مسایل، همانند تأثیراتی که در کتاب‌های طبی برای داروها می‌نویسند، از قبیل اقتضائات است و به این معناست که در شرایطی اثر می‌کند و گاهی در شرایط دیگری اثر نمی‌کند. ✅ این‌که انسان خود را غنی بداند، اقتضای طغیان، سرکشی و غرور دارد، ولی ممکن است کسی در مکتب انبیا تربیت شود و نه تنها مبتلا به غرور و تکبر نشود، بلکه بسیار متواضع‌تر از دیگران نیز بشود. ✅ بنابراین فقرا از آن جهت که معمولا مبتلا به غرور، تکبر، طغیان و امثال آن نمی‌شوند، آفت‌شان کمتر است و چیزی که آفتش کمتر باشد، دوست‌داشتنی‌تر است. 💠 اخلاص در محبت به فقرا ✅ دلیل دیگر مطلوبیت محبت فقرا، به خود محب مربوط می‌شود. ✅ محبت ما نسبت به فقرا ممکن است آفت کمتری نسبت به محبت ما به اغنیا داشته باشد. ✅ ممکن است محبت انسان به کسانی که امتیازاتی از قبیل پست، مقام، عنوان، ثروت و... دارند، به خاطر طمع در استفاده از امتیازات آن‌ها باشد. این محبت خالص برای خدا نیست، اما در محبت به فقیر معمولا این انگیزه وجود ندارد؛ ✅ فقیر چیزی ندارد که انسان طمع در آن داشته باشد. بنابراین وقتی ما مؤمنان فقیر را دوست می‌داریم، محبت‌مان خالص‌تر است، اما اگر مسایل دیگری همانند ثروت و لوازم آن از قبیل مقام و تشخص‌های اجتماعی در کار باشد، ممکن است انسان به امید این‌ که زمانی برایش کارگشایی کنند، به آن‌ها محبت بورزد و این باعث مشوب شدن محبت انسان به انگیزه‌های نفسانی و دنیوی می‌شود. 041-1
💠 معیار شناخت دوستی برای خدا ✅ نکته دیگری که می‌بایست به آن توجه کنیم این است که در همه روایاتی که دلالت بر مطلوبیت محبت به دیگران دارد، عنوان «فی ‌الله» قید شده است؛ المتحابین فی الله. ✅ حال این پرسش مطرح می‌شود که این قید «فی الله» به چه معناست و معیار شناخت این‌که انسان کسی را برای خدا دوست می‌دارد، چیست؟ ✅ روشن است که انگیزه‌های مختلفی برای محبت وجود دارد. برخی از انگیزه‌ها را خود انسان می‌تواند آزمایش کند. ✅ مثلا اگر محبت برای خدا باشد، رفتارهای طرف مقابل تأثیری در محبت او ندارد. او برای خدا این فرد را دوست می‌دارد، حال مثلا باوفا باشد یا جفاکار، تفاوتی در محبتش نمی‌کند. ✅ ملاک دیگری که کمابیش خود انسان می‌تواند آن را بسنجد، این است که اگر محبت انسان به دیگری برای خداست، می‌بایست هرکه را به خدا نزدیک‌تر است، بیشتر دوست بدارد، اگر این طور نبود باید شک کند که آیا این محبت برای خداست یا برای امر دیگری است. ✅ در برخی از روایات ویژگی‌هایی برای کسانی که دیگران را برای خدا دوست می‌دارند، ذکر شده است. ✅ از جمله آن‌ها این روایت معروف است که حواریون حضرت عیسی علی‌ نبینا و آله‌ و علیه‌ السلام از ایشان پرسیدند که ما با چه کسانی معاشرت کنیم؟ قَالَتِ الْحَوَارِیُّونَ لِعِیسَى یَا رُوحَ‏ اللَّهِ‏ مَنْ‏ نُجَالِسُ؟ قَالَ مَنْ یُذَكِّرُكُمُ اللَّهَ رُؤْیَتُهُ وَ یَزِیدُ فِی عِلْمِكُمْ مَنْطِقُهُ وَ یُرَغِّبُكُمْ فِی الْآخِرَةِ عَمَلُهُ. ✅ روشن است که انسان چنین کسی را برای خدا دوست می‌دارد. کسی که دیدنش شما را به یاد خدا بیندازد نه به یاد شیطان و هوس‌ها. وقتی سخن می‌گوید بر علم شما افزوده شود و این‌گونه نیست که شما را غافل کند و مشغول سخنان بی‌حاصل و لغویات سازد. حتی اگر سخن نیز نگوید، از دیدن رفتارش به آخرت رغبت پیدا می‌کنید؛ وقتی رفتارهایش را می‌بینید، تشویق می‌شوید که برای آخرت کار کنید. ✅ حتما شما بزرگانی را دیده‌اید که این‌گونه بودند. 💠 آیت‌الله مشکینی؛ مجسمه تقوا ✅ مرحوم آقای مشکینی رضوان‌الله‌علیه این گونه بود. ✅ حتی در زمستان نیز عبای نازک و ارزان قیمت می‌پوشید. ✅ هیچ گاه انسان از دیدن ایشان، به یاد لباس‌های فاخر، زینت‌ها و امثال آن نمی‌افتاد. ✅ من با این‌که نزدیک به چهل سال با ایشان معاشرت داشتم، یادم نمی‌آید که سخن بی‌فایده‌ و نامربوطی از ایشان شنیده باشم. هر چه بود یا درباره علم و تقوا بود و یا مسائل اجتماعی برای شناختن وظیفه. ✅ مجلس ایشان طوری بود که کمتر کسی بود که در آن متأثر نشود. ✅ در دیدار‌های اعضای مجلس خبرگان با مقام معظم رهبری که هر سال دو مرتبه خدمت ایشان می‌رسیدیم، آقا به ایشان امر می‌فرمودند که موعظه کنند و ایشان در حضور مقام معظم رهبری خبرگان را موعظه می‌کرد. ✅ روایات بسیار ناب و مطالب مفید و ارزنده‌ای می‌گفتند که امثال بنده تحت تأثیر واقع می‌شدیم و احساس می‌کردیم که تفاوت کرده‌ایم. ✅ روشن است که چنین افرادی را انسان دوست می‌دارد و این محبت به خاطر امور دنیایی نیست. این محبت به‌خاطر این است که دیدن، صحبت کردن، رفتار، حق‌شناسی‌، قدرشناسی و تواضع ایشان انسان را به یاد خدا می‌اندازد، ✅ اما مواردی هم وجود دارد که مشتبه است و ممکن است انگیزه‌های دیگری در کار باشد. 💠 تأثیر عمل خالص ✅ خوب است انسان بکوشد که انگیزه‌هایش را درست بشناسد و اموری که جنبه‌های دنیوی و شخصی دارد را حذف کند. ✅ وقتی کار برای خداوند خالص شد، خیلی اثر می‌کند؛ اثری که با عملی که حتی یک درصد شائبه دارد، نیز قابل مقایسه نیست. ✅ خلوص برای تأثیر اعمال، اکسیری است که با هیچ چیزی قابل مقایسه نیست. ✅ خدای متعال می‌فرماید: انا خیر شریک؛ من بهترین شریکم. اگر کسی در کاری من را با دیگری شریک کند، من سهم خودم را به شریک واگذار می‌کنم و می‌گویم این هم مال تو! من نمی‌پذیرم جز آن‌چه خالص فقط برای من باشد. ✅ البته خداوند بخلی در پذیرفتن آن نیز ندارد و آن را نیز بی‌اثر نمی‌گذارد، اما آن‌چه اثر اصیل و عمیق دارد و همانند کیمیا مس را طلا می‌کند، عمل خالص است. ✅ اگر این‌گونه شد هم برای دنیای انسان و هم برای آخرت او مؤثر است. ✅ ان شاءالله خداوند روزی ما، شما و همه بفرماید! 041-2
هدایت شده از KHAMENEI.IR
🔰 | مروری بر بیانات رهبر انقلاب در دیدار نخبگان و استعدادهای برتر علمی ۱۴۰۲/۰۷/۲۵ 💠نکاتی درباره مسئله‌ نخبگان و پیشرفت علمی 🔖احتیاج کشور به حرکت مبتکرانه دستگاههای علمی ❇️ما برای ورود به یک فصل تازه‌ای از تحرّک علمی باید خودمان را آماده کنیم. 📌اگر بخواهیم کشور از آسیب‌های متعارف کشورهای دنیا مصون و برکنار بماند، در درجه‌ی اوّل، یک کار مهم پیشرفت علمی است. 👈این تلاشها اوّلاً شامل سرمایه‌گذاری مادّی است 👈هم سرمایه‌گذاری از نوع نوآوری‌های علمی؛‌ 🌟یعنی محیط‌های علمی تلاش کنند برای ابتکار، نوآوری و جستجوی راه‌های میان‌بُر ♦️این خیز جدید بایستی با استفاده از همراهی این دولت و همکاری مسئولان جوانی که درون بدنه‌ دولت حضور دارند و همّت خود شما مجموعه‌ نخبه‌ها انجام بگیرد. 🔖استفاده از فرصت کنونی کشور برای حرکت علمی مبتکرانه و جهش جدید ✨آینده، آینده‌ی روشن و امیدبخشی است؛ ⭕️امّا تجربه‌ها و گذشته‌های خود ما به ما میگوید که: 👌بایستی از حال استفاده کنیم، 👌از وضع موجود و فرصت موجود باید حدّاکثرِ استفاده را بکنیم. 💢گاهی پیش می‌آید که در مسیر یک ملّت شیب‌های تندی پیدا میشود که اراده‌ رفتن و صعود از این شیب‌ها وجود دارد، توانش وجود ندارد؛ 💢گاهی حتّی اراده هم نیست؛ به‌خاطر یأس، بدبینی به خود، بی‌اعتقادی به توانایی خود یا نشناختن موقعیّت. 👆امروز بنده به وضع عمومی کشور که نگاه میکنم، بحمداللّه میبینم این مشکلات وجود ندارد؛ ✔️چند میلیون جوان دانش‌آموخته یا دانشجو داریم ✔️ بسیاری از آنها باانگیزه هستند، روحیه‌ انقلابی در کشور وجود دارد، رسوخ دارد. ✅پس هم اراده هست، انگیزه هست، تصمیم هست برای پیشرفت، هم توانایی هست ❎اگر از این فرصتِ وجودِ «خواستن و توانستن» استفاده نکنیم، ظلم کرده‌ایم. ⁉️چه کسی باید استفاده کند؟ 🔸هم مسئولین 🔹هم نخبه‌ها، 🔸هم مراکز علمی 🔺این مسئولیّت بر دوش همه‌ی ما هست. 🔖مسئولیّت‌آور بودن علم 💡علم مسئولیّت‌آور است، مثل همه‌ دارایی‌های دیگر. ♦️علم، شما را «مسئول میکند»؛ یعنی باید: ◀️هم از علمتان به نفع مردم استفاده کنید، ◀️هم از اعتباری که این علم به شما داده به نفع مردم استفاده کنید. 🚨امروز، در قضیّه‌ی غزّه، وظیفه‌ی واکنش بر دوش همه‌ی ما وجود دارد. 🔖غیرمنطقی بودن مشروط کردن ارتقای هیئت علمی بر ارائه مقاله‌ ✅در اینکه ما در مسابقه‌ی علمی دنیا باید سهیم باشیم، شریک باشیم، شرکت کنیم، تردیدی ندارم ❌امّا اینکه ما شرط ارتقاء را مقاله قرار بدهیم، یعنی این را تعمیم بدهیم به کلّ [اساتید]، این به نظر من کار منطقی‌ای نیست. 🔖حلّ مسائل و مشکلات کشور؛ هدف اصلی نگارش مقالات علمی 📚واقعاً همه‌ زمینه‌ها: 🔸از بهداشت و سلامت، مسکن، امنیّت، 🔹تا تغذیه، خانواده، محیط زیست، 🔸تا اصلاح ساختارهای حکومتی، 🔹تا ارتباطات بین‌الملل، 👈میدانی است برای کار علمی؛ 🔺تحقیقات علمی، این‌جور باشد. ما پابند نباشیم به کارهای روزنامه‌ای 🔖مسئولین کاری کنند که نخبه احساس مفید بودن کند 👌یکی از بهترین راه‌هایی که نخبه احساس کند مفید است تشکیل شرکتهای دانش‌بنیان است. ◀️یکی از راه‌های تقویت شرکتهای دانش‌بنیان: محصولات این شرکتها دیگر از خارج وارد نشود. 💠درباره قضایای جاری فلسطین و غزه 🚨در قضیه‌ فلسطین، آنچه جلوی چشم همه‌ دنیا است جنایت نسل‌کشی رژیم غاصب است. 🔘مسئولین بعضی از کشورها... اعتراضشان این بوده که چرا فلسطینی‌ها غیرنظامی‌ها را کشتند. ❌اوّلاً این حرف، خلاف واقع است؛ ❗️یعنی اصلاً اینهایی که در شهرکها و مانند اینها هستند غیرنظامی نیستند، همه مسلّحند. ⬅️حالا گیرم غیرنظامی [باشند]؛ چه تعداد غیرنظامی کشته شدند؟ 👆صد برابرِ آنها را الان این رژیم غاصب از زن و بچه و پیر و جوان غیرنظامی دارد میکشد. ⭕️داخل این ساختمانهای غزه که نظامی‌ها ساکن نیستند ــ نظامی‌ها جاهای خودشان هستند، آنها هم میدانند ــ ⚖️دولتِ غاصبِ رژیمِ صهیونیستیِ امروز قطعاً باید محاکمه بشود. 👈دولت آمریکا هم بایستی مسئولیت خودش را در این قضیه بشناسد. ◀️آن‌طوری که اطّلاعات متعدّد به ما میگوید... این کارهایی که دارد انجام میگیرد سیاست‌ آمریکایی‌ها است. ⚠️بمبارانها باید فوراً قطع بشود. 💢ملّتهای مسلمان جدّاً عصبانی‌اند؛ ⭕️نشانه‌هایش را شما دارید می‌بینید؛👈 نه فقط در کشورهای اسلامی، [بلکه] در: 📍لس‌آنجلس 📍هلند 📍فرانسه 📍کشورهای اروپایی 📍کشورهای غربی ✊مردم اجتماعات میکنند ــ مسلمان و غیر مسلمان ــ 🚨اگر این جنایت ادامه پیدا کند، مسلمانها و نیروهای مقاومت بی‌تاب میشوند، 👆دیگر کسی جلوی اینها را نمیتواند بگیرد؛ این را بدانند. 👈[بعد،] از کسانی توقّع نکنند که «نگذارید فلان گروه، فلان کار را بکند» ❌البتّه رژیم صهیونیستی هر کار هم بکند، جبران شکست مفتضحانه‌ای را که در این قضیّه خورد نخواهد توانست بکند.