eitaa logo
همسفر حج
1.5هزار دنبال‌کننده
972 عکس
377 ویدیو
3 فایل
این کانال با هدف دانش افزایی در حوزه حج ، عمره و زیارت ایجاد شده است
مشاهده در ایتا
دانلود
🕋 حج در ادعیه 🔺 نماز و عبادت در مسجد « معرس » 🔹 « معرس » به معنای مکانی است که مسافران در آن توقف کرده و استراحت نموده اند . مسجد « معرس » در مدینه ، مکانی است در جنوب غربی شهر مدینه ، و در نزدیکی میقات مسجد شجره که پیامبر اسلام (ص) در آن توقف و استراحت نموده اند و همچنین عبادت کرده و نماز خواندند . توصیه شده که هنگام عبور از این منطقه ، توقف نموده و نماز بخوانید زیرا مکان عبادت رسول خدا (ص) است 🔹 امام صادق علیه السلام فرمودند : هنگام بازگشت از مکه بسوی مدینه ، وقتی به منطقه ذوالحلیفه ( مسجد شجره ) رسیدی ، به مکان استراحت پیامبر (ص) برو و اگر وقت نماز واجب یا مستحب است ، در آن نماز ( واجب یا مستحب ) خود را بخوان و اگر در غیر از وقت نماز است ، پس کمی در این مکان توقف کن زیرا رسول خدا (ص) در این مکان استراحت نموده و نماز خواندند 🔹 علی بن اسباط می گوید : برخی از اصحاب امام رضا (ع) از منطقه ذوالحلیفه عبور کردند و در « معرس » توقف نکردند ، هنگامیکه امام رضا (ع) باخبر شدند ، به آنان دستور دادند که برگردند و در مکان توقف پیامبر (ص) ، توقف کرده و حضور پیدا کنند 🔹 محمد بن قاسم می گوید : خدمت امام کاظم (ع) عرض کردم : مسئول کاروان و شتربان قافله ما ، هنگام عبور از ذوالحلیفه ، در « معرس » توقف نکرد ، حضرت فرمودند : حتما برگردید ، پس بدستور حضرت ما بازگشتیم و در « معرس » حضور پیدا کردیم 📚 الکافی ، ج۴ ، ص۵۶۵ ، ح۱ و ۲ و ۳ @hamsafarehaj
موقعیت مسجد « معرس » در جنوب غربی مسجد النبی و شهر مدینه ( مسجد معرس در نزدیکی مسجد شجره قرار دارد و محل توقف و عبادت پیامبر ص بوده است ) @hamsafarehaj
علامت سبز : موقعیت میقات مسجد شجره علامت قرمز : موقعیت مسجد « معرس » ، محل توقف و عبادت پیامبر (ص) ( مسجد معرس در نزدیکی مسجد شجره قرار دارد و هر دو در جنوب غربی شهر مدینه واقع شده اند ) @hamsafarehaj
🔴 امام جواد علیه السلام فرمودند : « مَنِ اسْتَحْسَنَ قَبيحاً كانَ شَريكاً فيهِ » هر كسی كار زشتى را تحسين و تأييد كند، در ( عِقاب ) آن شريک است. ( بحارالانوار ، ج۷۵ ، ص۸۲ ) @hamsafarehaj
🔴 بخش پنجم آشنائی با اماکن مدینه : ۵) محراب تهجد پیامبر ص ۱- محراب تهجد ، یادآور تهجد و نماز شب پیامبر ص در کنار خانه حضرت علی ع است ، هنگامیکه حضرت پس از بازگشت مردم به خانه هایشان و خلوت شدن مسجد ، کنار خانه حضرت علی ع ( کنار ضلع غربی ) حصیری پهن می نمودند و به نماز شب می ایستادند ۲- پس از آتش سوزی دوم مسجد النبی در قرن نهم هجری ، مسجد پیامبر ص بدستور سلطان اشرف قایتبای بازسازی شد و در ضلع شمالی خانه امیرالمومنین ع ، محرابی بیاد نماز شبهای پیامبر ص ساخته شد و اطراف آن سکویی برای عبادت اختصاص داده شد ۳- امروزه هنگام ورود از باب جبرئیل ، سمت چپ ، خانه حضرت علی ع و محراب تهجد دیده می شود ، ، @maarefhaj_madine
ضلع شمالی خانه حضرت علی ع ، محراب تهجد پیامبر ص و سکوی عبادت اطراف آن در تصویر دیده می شود اما متاسفانه ماموران مسجد النبی با قرار دادن قفسه های بلند قرآن ، مانع دیده شدن آنها شده اند
با وجود قفسه های قرآن ، اما کاشی های آبی رنگ محراب تهجد که نسبت به دیوار برجسته هستند ، مکان این محراب را نمایان ساخته است
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔹 تصاویر زیبا از : 🔺 « مسجد النبی » 🔺 « روضة النبی و ضریح مطهر پیامبر اکرم (ص) 🔺 «خانه حضرت فاطمه (س) @hamsafarehaj
🔴 امام جواد علیه السلام فرمودند : « مَوْتُ الاْنْسانِ بِالذُّنُوبِ أكْثَرُ مِنْ مَوْتِهِ بِالأجَلِ، وَ حَياتُهُ بِالْبِرِّ أكْثَرُ مِنْ حَياتِهِ بِالْعُمْرِ » فرارسيدن مرگ انسان‌ها، به‌جهت معصيت و گناه، بيشتر است تا مرگ طبيعى و عادى، همچنين حيات ( و طول عمر ) به ‌وسيله نيكى و احسان به ديگران بيشتر است از حیات ( و طول عمر ) به وسیله سپری کردن عمر طبیعی ( بحارالانوار ، ج۷۵ ، ص۸۳ ) @hamsafarehaj
🔴 بخش ششم آشنائی با اماکن مدینه : ۶) درب خانه حضرت علی ع ۱- موقعیت خانه حضرت علی ع و فاطمه س بگونه ای است که ضلع جنوبی آن با خانه پیامبر ص مشترک بوده و بدستور پیامبر ص پنجره ای در آن ساخته شده بود تا حضرت جویای حال حضرت فاطمه س باشند ضلع شرقی و شمالی خانه به سمت کوچه بوده و هیچگونه دربی در آن دو ضلع نبوده است ضلع غربی خانه با مسجد النبی مشترک بوده و تنها درب این خانه در این ضلع قرار داشته و بداخل مسجد باز می شده است ۲- تنها خانه پیامبر ص و خانه حضرت علی ع بداخل مسجد درب داشته اند و بدستور پیامبر ص درب خانه های دیگر بداخل مسجد بسته شد ، هنگامیکه صاحبان آنها به پیامبر ص اعتراض کردند ، حضرت فرمود : خداوند به من دستور داد دربهای شما را ببندم و درب خانه علی ع باز بماند و من از دستور الهی پیروی نمودم ۳- در منابع شیعه و سنی روایت شده : پیامبر ص چهل روز ، هنگام نماز صبح کنار درب خانه حضرت علی ع ایستادند و درحالیکه دو طرف آستانه درب را با دست گرفته بودند فرمودند: السلام علیکم اهل البیت و رحمة الله ( سلام و رحمت الهی بر شما اهل بیت باد ) الصلوة یرحمکم الله ( خدا شما را رحمت کند ، هنگام نماز است ) و سپس آیه تطهیر را تلاوت فرمودند ، ، ، @maarefhaj_madine
سمت راست تصویر ، ضلع مشترک خانه حضرت علی ع و مسجد النبی دیده می شود و در این مکان تنها درب خانه حضرت علی ع قرار داشته است که با قرار گرفتن قفسه های بلند قرآن ، زائرین از دیدن و توجه به آن محرومند
امروزه در ضلع شرقی خانه حضرت علی ع ، این درب دیده می شود و از سوی ماموران مسجد بعنوان درب خانه حضرت معرفی می شود درحالیکه وجود چنین دربی در این ضلع ، هیچ مستند تاریخی ندارد
با خطوط سفید رنگ ، حدود خانه حضرت علی ع و جایگاه اصلی درب خانه حضرت که به داخل مسجد باز می شده است ، مشخص شده است
🔴 امام جواد علیه السلام فرمودند : بنده‌ای حقيقت ايمان را نمى‌يابد، مگر آنكه دين و احكام الهى را در همه جهات بر تمايلات و هواهاى نفسانى خود مقدّم دارد ، و كسى هلاک و بدبخت نمى‌گردد، مگر آنكه هواها و خواسته‌هاى نفسانى خود را بر احكام الهى مقدّم نمايد . ( بحارالانوار ، ج۷۵ ، ص۸۱ ) @hamsafarehaj
🔴 بخش هفتم آشنائی با اماکن مدینه : ۷) مقام جبرئیل ع ۱- ستون کنار درب خانه حضرت علی ع ، مقام جبرئیل ع بوده و بفرموده امام صادق ع مکانی است که جبرئیل ع حضور پیدا کرد و برای تشرف به محضر پیامبر ص کسب اجازه نمود ( وسائل الشیعه ، ج۱۳ ، ص۴۶۴ ) ۲- امام صادق ع برای حضور در مقام جبرئیل ع و دعا در این مکان شریف ، توصیه فرمودند ( کافی ، ج۴ ، ص۵۵۷ ) ، ، ، ، @maarefhaj_madine
سمت راست تصویر ، مقام جبرئیل ع در کنار درب خانه حضرت علی ع که بداخل مسجد النبی باز می شده است ، قرار دارد
🔴 بخش هشتم آشنائی با اماکن مدینه : ۸) روضة النبی ۱- در مسجد النبی ، محدوده بین منبر پیامبر ص تا خانه آن حضرت ، روضة النبی نام گرفته است ۲- علت این نامگذاری ، سخن نورانی پیامبر اکرم ص است که فرمودند : ما بین بیتی و منبری روضة من ریاض الجنة ( بین خانه و منبر من باغی از باغهای بهشت است ) ( وسائل الشیعه ، ج ۱۴ ، ص۳۴۵ ) ۳- امام صادق ع حضور در روضة النبی و عبادت و دعا و مناجات در آن را توصیه فرمودند ( وسائل الشیعه ، ج۱۴ ، ص۳۴۵ ) ، ، ، @maarefhaj_madine
سمت راست منبر پیامبر ص و سمت چپ خانه حضرت قرار دارد و محدوده بین آن روضة النبی است ، امروزه برای معرفی آن دو نشانه قرار داده اند ۱- ستون های آن از سنگ سفید با نوارهای مشکی است ۲- فرش آن سبز رنگ است