🕋 حج در ادعیه
🔺 اذکار و دعاهای طواف ،
« دعا بین رکن یمانی و حجرالاسود »
🔹 امام صادق علیه السلام فرمودند :
...بین رکن یمانی و حجرالاسود ( بگو : )
« رَبَّنا آتِنا فِي الدُّنْيا حَسَنَةً وَ فِي الْآخِرَةِ حَسَنَةً وَ قِنا عَذابَ النَّار »
🔹 امام صادق علیه السلام فرمودند :
... همانا فرشته ای ( در این مکان ) وظیفه یافته است ( که بر دعای مردم ) می گوید :
« آمین »
📚 الکافی ، ج۴ ، ص۴۰۶ ، ح۱ و ۷
@hamsafarehaj
🕋 احکام و مناسک حج
🔷 پنجمین واجب سعی صفا و مروه :
« در مسیر متعارف بین دو کوه حرکت کند »
🔺 حرکت از مسیری خارج از مسیر بین دو کوه صحیح نیست ،
و همچنین در حالت عادی ، انجام سعی از طبقه دوم صحیح نیست
@hamsafarehaj
🕋 احکام و مناسک حج
🔷 ششمین واجب سعی صفا و مروه :
« هنگام حرکت ، رو به جلو حرکت کند »
🔺 هنگام سعی ، از راست یا چپ یا عقب عقب حرکت نکند البته حرکت سر و نگاه به اطراف اشکالی ندارد
@hamsafarehaj
🕋 احکام و مناسک حج
🔷 هفتمین واجب سعی صفا و مروه :
« موالات در شوط اول »
🔺 در شوط اول سعی نباید توقف کند و باید پشت سر هم انجام دهد اما در اشواط بعدی اگر روی صفا ، مروه یا بین مسیر برای استراحت یا آب خوردن توقف کند ، سپس سعی را از همانجا ادامه دهد ، اشکالی ندارد
@hamsafarehaj
🔴 بخش پنجاه و دوم آشنائی با اماکن مکه
۵۲) مزار شهدای فخ
۱- مزار شهدای فخ در فاصله حدود پنج کیلومتری شمال غربی مسجد الحرام قرار دارد ،
در مسیر مسجد الحرام بسوی مسجد تنعیم ، هنگام عبور از خیابان شهدا ، سمت چپ در دامنه کوه ، مقبره شهدای فخ دیده میشود
۲- این مقبره ، مزار حسین بن علی از نوادگان امام مجتبی (ع) و یاران شهیدش می باشد که در سال ۱۶۹ هجری بدست لشگریان بنی عباس ، در این سرزمین که بنام « فخ » شهرت دارد ، به شهادت رسیدند
۳- حسین بن علی در مدینه زندگی می کرد ، پدر و مادرش بنام علی و زینب از نوادگان امام مجتبی (ع) بودند که بدلیل شدت عبادت به « الزوج الصالح » ( همسران شایسته ) شهرت داشتند
۴- محرم سال ۱۶۹ هجری با مرگ مهدی عباسی ، فرزندش هادی عباسی ( نوه منصور دوانیقی ) به خلافت رسید
او شخصی فاسق و ستمگر بنام عمر بن عبدالعزیز از نوادگان خلیفه دوم را حاکم مدینه قرار داد
۵- مردم مدینه از ظلم و ستم او به ستوه آمدند ، تا اینکه یکی از شیعیان را بدون اثبات گناه به شراب خواری متهم کرد و در برابر مردم آبروی او را ربخت ،
شیعیان و نوادگان امام مجتبی (ع) نیز به خشم آمده و اعتراض کردند
۶- حسین بن علی و گروهی از شیعیان مدینه که از قبل بخاطر ظلم و ستم بیش از حد بنی عباس قصد قیام در روز عید قربان در سرزمین منی را داشتند ، اعتراض و قیام خود را زودتر از قرار قبلی انجام دادند و در ماه ذی القعده سال ۱۶۹ هجری بر علیه حاکم مدینه وارد عمل شدند ، آنان با حمله به لشگریان بنی عباس و شکست آنان ، کنترل شهر مدینه را بمدت یازده روز بدست گرفتند ،
سپس در ۲۶ ذی القعده ، از مدینه بسوی مکه حرکت نمودند
۷- هنگامیکه هادی عباسی در بغداد از وقایع مدینه با خبر شد ، به « محمد بن سلیمان » که با عده ای از سران بنی عباس برای انجام حج به مکه رفته بودند ، نامه نوشت و او را برای سرکوب شیعیان مدینه ماموریت داد
۸- محمد بن سلیمان که از بصره با افراد و تجهیزات نظامی برای حج به مکه آمده بود ، لشگریان خود را در منطقه « ذی طوی » مکه ساماندهی کرد و با کمک « موسی بن عیسی » و چند تن دیگر از سران بنی عباس ، با سپاه حسین بن علی در منطقه فخ در نزدیکی تنعیم در شمال مکه روبرو شدند
۹- جنگ در صبح روز هشتم ذی الحجه ( روز ترویه ) در منطقه فخ واقع شد ،
و در این جنگ نابرابر ، حسین بن علی و بیش از یکصد تن از یاران او به شهادت رسیدند و دژخیمان بنی عباس سر از بدن آنان جدا کردند ، و فقط تعداد معدودی از یاران او جان سالم به در بردند و توانستند بین حجاج مکه مخفی شده و متواری شوند
۱۰- سر مطهر حسین بن علی را به بغداد نزد هادی عباسی فرستادند و بدستور او ، سر مطهرش را بر پل بغداد آویزان کردند
۱۱- پیکرهای مطهر شهدای فخ ، در دامنه کوه فخ بخاک سپرده شد و این منطقه از آن زمان تا کنون به منطقه شهدا شهرت یافت و امروزه نیز در شهر مکه ، خیابانی که از سمت مسجد الحرام بسوی شمال مکه و منطقه تنعیم قرار دارد ، بدین مناسبت بنام « شارع الشهداء » نامگذاری شده است
📚 ۱- مقاتل الطالبیین ، ص۴۱۵
۲- أخبار مکه ، أزرقی ، ج۲ ، ص۲۹۸
۳- تاریخ طبری ، ج۸ ، ص۱۹۲
۴- الکامل ، ج۶ ، ص۹۰
۵- معجم البلدان ، ج۴ ، ص۲۳۷
@maarefhaj_mecca
🔴 بخش پنجاه و سوم آشنائی با اماکن مکه
۵۳) مزار میمونة بنت حارث همسر پیامبر (ص) و مکان حضور پیامبر (ص) در سال هفتم هجری
۱- مزار میمونة همسر پیامبر (ص) در ۲۰ کیلومتری شمال مکه و در کنار اتوبان مکه به مدینه ( سمت چپ جاده هنگام حرکت به مدینه ) در منطقه ای بنام « سرف » قرار دارد
۲- پس از وقوع جنگ بدر سال دوم هجری ، جنگ احد سال سوم هجری و جنگ احزاب سال پنجم هجری ، بین مسلمانان مدینه و کفار مکه ، مشرکین از شکست حکومت اسلامی حتی بوسیله ائتلاف با احزاب و قبائل دیگر ، عاجز ماندند و فتح و پیروزی و قدرت روزافزون اسلام را شاهد بودند ،
در این شرایط ، پیامبر (ص) برای تضعیف دشمن و استحکام بخشیدن هر چه بیشتر به قدرت اسلام ، اقدام به انجام یک برنامه جسورانه و تاثیرگذار نمودند ، حضرت در ماه ذی القعده سال ششم هجری همراه با گروهی از مسلمانان محرم شدند و به قصد انجام مناسک عمره مفرده ، بدون سلاح بسوی شهر مکه حرکت نمودند ،
مشرکین مکه در برابر این اقدام رسول خدا (ص) حیرت زده ، نمی توانستند آنچه را به چشم می بینند باور کنند ، و حتی به خود جرأت نمی دادند که به مسلمانان بدون سلاح حمله کنند
۳- مشرکین مکه ، مسلمانان را در حدیبیه متوقف نمودند و پس از مذاکره ، قرارداد صلح حدیبیه را امضا نمودند
مطابق قرارداد ، مسلمانان بدون انجام عمره به مدینه بازگشتند اما سال بعد ، در ماه ذی القعده سال هفتم هجری سه روز شهر مکه در اختیار آنان بود تا با آزادی کامل مناسک عمره مفرده انجام دادند و علاوه بر تبلیغ دین اسلام ، قدرت معنوی حکومت اسلامی را در شهر مکه به نمایش گذاشتند
۴- در پایان سه روز توافق شده ، رسول خدا (ص) دست به اقدامی پیش بینی نشده اما بسیار مهم و حکیمانه زدند که نتیجه آن در دراز مدت کم شدن دشمنی ها و کدورتها بین مردم مکه و مدینه ، و انعطاف قلبی مردم مکه به دین اسلام بود
۵- در پایان روز سوم ، هنگامیکه حویطب بن عبد العزی و نمایندگان مشرکین نزد پیامبر (ص) آمدند و گفتند :
سه روز توافق شده به پایان رسید و باید مکه را ترک کنید ،
پیامبر (ص) با مطرح نمودن یک پیشنهاد آنان را متحیر ساخته و فرمودند :
چه اشکالی دارد اکنون به من فرصت دهید تا در بین شما ازدواج کنم و غذایی آماده کنیم و شما هم در این ولیمه ازدواج شرکت نمایید ،
نمایندگان مشرکین با گستاخی جواب دادند : ما احتیاجی به غذای شما نداریم و شما هر چه زودتر مکه را ترک کنید
۶- پیامبر (ص) از قبل با عباس عموی خود که هنوز در مکه اقامت داشت ، این موضوع را مشورت کرده بودند و او میمونة بنت حارث ، خواهر همسر خود را پیشنهاد داده بود و توافق حاصل شده بود ،
حضرت به « ابو رافع » ماموریت دادند تا میمونة را به بیرون شهر مکه بیاورد و خود طبق توافق حدیبیه ، بلافاصله شهر مکه را ترک نمودند و در مسیر مکه به مدینه ، پس از عبور از تنعیم ، در منطقه « سرف » توقف نمودند تا ابو رافع و میمونة رسیدند و با حضور مسلمانان ، پیامبر (ص) با میمونة بنت حارث در ماه ذی القعده سال هفتم هجری ازدواج نمودند تا این ازدواج در سرزمین مکه با بانویی از شهر مکه انجام شده باشد
۷- پس از رحلت پیامبر (ص) ، میمونة در مکه زندگی می کرد تا اینکه در سال ۶۱ هجری در ۸۰ سالگی در مکه رحلت نمود .
عبدالله بن عباس صحابه جلیل القدر پیامبر (ص) و امیرالمومنین (ع) که خواهر زاده میمونة بود بر بدن او نماز خواند و به همراهی مسلمانان ، بدن میمونة را به « منطقه سرف » ( در ۲۰ کیلومتری مکه ) که محل ازدواج او با رسول خدا (ص) بود ، منتقل نمودند و بخاک سپردند
۸- میمونة پس از رحلت پیامبر اکرم (ص) به وصایای پیامبر (ص) عمل نمود و بر ولایت امیرالمومنین (ع) ثابت قدم بود و با بیان فضائل امیرالمومنین (ع) از زبان رسول خدا (ص) برای مردم ، آنان را به وفاداری و پشتیبانی آن حضرت ، توصیه می نمود ( الامالی ، شیخ طوسی ، ص۵۰۵ )
۹- مزار میمونة در منطقه « سرف » ، علاوه بر اینکه مزار همسر رسول خدا (ص) است ، یادآور تصمیم و اقدام مدبرانه پیامبر (ص) برای گسترش اسلام و جلب قلوب مردم برای پذیرش دین خدا می باشد
📚 ۱- سیره ابن اسحاق ، ص۲۶۶
۲- المغازی ، للواقدی ، ج۲ ، ص۷۴۰
۳- السیرة النبویه ، ابن هشام ، ج۲ ، ص۳۷۲
۴- انساب الاشراف ، ج۱ ، ص۴۴۶
۵- طبقات الکبری ، ابن سعد ، ج۲ ، ص۹۳ و ج۸ ، ص۱۱۱
@maarefhaj_mecca
🕋 اسرار و معارف حج
🔷 ویژگیهای حرم امن الهی :
« حرم ، امن است »
📚 سوره آل عمران آیه ۹۷ :
( فیهِ آیاتٌ بَیِّناتٌ مَقامُ إِبْراهیمَ وَ مَنْ دَخَلَهُ کانَ آمِناً وَ لِلَّهِ عَلَى النَّاسِ حِجُّ الْبَیْتِ مَنِ اسْتَطاعَ إلَیْهِ سَبیلا وَ مَنْ کَفَرَ فَإِنَّ اللَّهَ غَنِیٌّ عَنِ الْعالَمینَ )
ترجمه آیه : در آن ، نشانه هاى روشن ، ( از جمله ) مقام ابراهیم است و هر کس داخل آن ( خانه خدا ) شود در امان خواهد بود، و براى خدا بر مردم است که آهنگ خانه ( او ) کنند، آنها که توانایى رفتن به سوى آن دارند. و هر کس کفر ورزد ( و حج را ترك کند ، به خود زیان رسانده ) ، خداوند از همه جهانیان ، بی نیاز است
📚 عبد الله بن سنان می گوید از محضر امام صادق (ع) درباره آیه « وَ مَنْ دَخَلَهُ کانَ آمِناً » سوال کردم آیا داخل شدن در کعبه مورد نظر است یا داخل شدن در حرم ؟ حضرت در جواب فرمود :
هر کسی از « مردم » وارد « حرم » شود درحالیکه به آن پناه برده است ، « ایمن است » و هر کسی از « مؤمنین » وارد « کعبه » شود در حالیکه به آن پناه برده است ، پس او « از غضب خدا در امان است » و هر کدام از حیوانات وحشی ، درندگان و پرندگان وارد حرم شود ، از هجوم و اذیت و آزار در امان است تا اینکه از حرم خارج شود
( تفسیر العیاشی ، ج۱ ، ص۱۸۹ )
🔺 توضیح :
خداوند متعال حرم را امن قرار داد و همانگونه که کعبه امن است ، حرم که حریم کعبه است نیز امن است ، بدین خاطر انسانها ، حیوانات ، گیاهان و درختان و همه موجودات در حرم در امنیت کامل قرار دارند و کسی حق ندارد امنیت حرم را نقض کند و از بین ببرد
@hamsafarehaj
🕋 حج در احادیث
🔷 دعاهای حضرت ابراهیم (ع) در مکه
📚 امام باقر علیه السلام ،
درحالیکه به مردمی که به دور کعبه طواف می کردند ، می نگریست فرمود :
در زمان جاهلیت نیز اینگونه مردم طواف می کردند ، اما اکنون آنان وظیفه دارند طواف کعبه کنند سپس بسوی ما ( اهل بیت ) بیایند و « ولایت » و « مودت » خویش را به ما نشان دهند و
« یاری » خویش را بر ما عرضه بدارند ، سپس حضرت این آیه را تلاوت فرمود :
« فَاجْعَلْ أَفْئِدَةً مِنَ النَّاسِ تَهْوِی إِلَیْهِمْ »
( الکافی ، ج۱ ، ص۳۹۲ )
@hamsafarehaj
🕋 حج در احادیث
🔷 دعاهای حضرت ابراهیم (ع) در مکه
📚 امیرالمؤمنین علیه السلام فرمود :
قلوب گروهی از مردم متوجه ما ( اهل بیت ) می باشد و این همان دعای حضرت ابراهیم (ع) است که فرمود :
« فَاجْعَلْ أَفْئِدَةً مِنَ النَّاسِ تَهْوِی إِلَیْهِمْ »
( تفسیر الصافی ، ج۳ ، ص۹۱ )
@hamsafarehaj
🕋 حج در ادعیه
🔺 اذکار و دعاهای طواف ،
« دعا و مناجات در مستجار و ملتزم پس از پایان طواف »
🔹 امام صادق علیه السلام فرمودند :
هنگامیکه از طواف فارغ شدی و به قسمت پشت کعبه رسیدی ، ( یعنی ) مقابل « مستجار » ، کمی قبل از رکن یمانی ، پس :
🔸 دستهایت را از هم باز کن و بر کعبه قرار بده ،
🔸 شکم و صورتت را نیز به کعبه بچسبان ،
🔸 و سپس بگو :
« اللَّهُمَّ الْبَيْتُ بَيْتُكَ وَ الْعَبْدُ عَبْدُكَ وَ هَذَا مَكَانُ الْعَائِذِ بِكَ مِنَ النَّارِ »
🔸 سپس در محضر خداوند به اعمال ( و گناهان ) خود اقرار کن ، زیرا هر مومنی در این مکان در محضر خداوند به گناهانش اقرار کند ، خداوند اگر بخواهد او را می بخشد ،
🔸 سپس بگو :
«ُ اللَّهُمَّ مِنْ قِبَلِكَ الرَّوْحُ وَ الْفَرَجُ وَ الْعَافِيَةُ
اللَّهُمَّ إِنَّ عَمَلِي ضَعِيفٌ فَضَاعِفْهُ لِي وَ اغْفِرْ لِي مَا اطَّلَعْتَ عَلَيْهِ مِنِّي وَ خَفِيَ عَلَى خَلْقِك »
🔸 سپس از آتش جهنم به خدا پناه ببر و هر آنچه که خواستی برای خود دعا کن ،
🔸 سپس بیا کنار رکن یمانی و آن را استلام کن و بعد از آن حجرالاسود را نیز استلام کن .
📚 الکافی ، ج۴ ، ص۴۱۱ ، ح۵ ، شیخ کلینی ، قرن چهارم هجری
@hamsafarehaj
🕋 احکام و مناسک حج
🔷 مستحبات سعی :
🔺 ۱ - پس از نماز طواف و قبل از سعی ، مقداری آب زمزم بیاشامد و بر سر و پشت و شکم خود بریزد و بگوید :
اللهُمَّ اجعَلهُ عِلماً نافِعاً وَ رِزقاً واسِعاً وَ شِفاءً مِن کُلِّ داءٍ وَ سُقمٍ
🔺 ۲ - سپس نزد حجر الاسود بیاید و استلام کند ( درصورت ازدحام ، از دور اشاره نماید )
🔺 ۳ - از حجر الاسود با آرامش و متانت بسوی کوه صفا حرکت نماید و بر صفا بایستد و به کعبه نظر کند
🔺 ۴ - بر کوه صفا ، توقف طولانی نماید
🔺 ۵ - بر کوه صفا درحالیکه رو بسوی رکن حجر الاسود دارد ، حمد و ثنای الهی بگوید و نعمتهای الهی را بیاد آورد و اذکار و دعاهای توصیه شده از معصوم (ع) را بخواند
🔺 ۶ - پیاده سعی نماید
🔺 ۷ - بر کوه صفا و مروه و هنگام سعی بسیار دعا کند
🔺 ۸ - برای آقایان مستحب است ، محدوده چراغهای سبز را بصورت « هَروَله » حرکت کنند ( در سالن صفا و مروه ، نزدیک به کوه صفا ، محدوده ای است که با چراغ سبز مشخص شده است ، فقط برای آقایان مستحب است که در اینجا بصورت « هَروَله » حرکت کنند )
@hamsafarehaj
🕋 احکام و مناسک حج
🔷 مسائل سعی :
🔺 ۱ - هنگام سعی ، پاک بودن بدن و لباس واجب نیست ( پس اگر بین سعی ، بدن یا لباسش نجس شد ، ادامه دهد و سعی او صحیح است )
🔺 ۲ - هنگام سعی ، داشتن وضو و غسل واجب نیست ( پس اگر بین سعی وضویش باطل شد اشکالی ندارد )
🔺 ۳ - محل انجام سعی ، مسجد نیست پس افراد معذور می توانند در آن حضور پیدا کنند و سعی انجام دهند
🔺 ۴ - انجام سعی بصورت سواره چه با محمل یا چرخ یا غیر آن ، حتی در حالت اختیار جایز است اما راه رفتن افضل است
🔺 ۵ - تاخیر سعی از طواف و نماز آن ( چه با عذر و چه بدون عذر ) تا شب ( یعنی پایان شب ) جایز است اما در حالت اختیار نباید انجام سعی را به
فردا بیندازد البته احتیاط در این است که سعی را از طواف و نماز آن به تاخیر نیندازد
🔺 ۶ - حکم استحباب برای سعی نیست پس سعی مستحبی وجود ندارد و فقط سعی بصورت واجب در عمره مفرده ، عمره تمتع و حج انجام می شود
۷ - سعی در عمره تمتع ، هم رکن و هم واجب است و اگر کسی در عمره تمتع چه « با علم » و چه « از روی جهالت » بصورت عمدی سعی را انجام نداد تا اینکه وقت جبران آن گذشت ، عمره تمتع او باطل است
🔺 ۸ - اگر کسی سعی را فراموش کند و تقصیر نماید ، از احرام خارج شده است اما هر وقت یادش آمد ، باید سعی را انجام دهد
@hamsafarehaj
🔴 آشنائی با اماکن مشاعر حج
🔺 سرزمین عرفات
۱- عرفات ، سرزمینی است با مساحت تقریبی ۱۸ کیلومتر مربع که در حدود ۲۰ کیلومتری جنوب شرقی شهر مکه ، در مسیر مکه به طائف واقع شده است
کسانی که از مکه عازم عرفات هستند ابتدا از کنار « سرزمین منی » و سپس « سرزمین مشعرالحرام » عبور می کنند تا در نهایت وارد عرفات شوند
۲- عرفات از سمت شمال شرقی که بوسیله کوه « سعد » احاطه شده ، تا جنوب شرقی و جنوب آن نیز توسط سلسله کوههای « أم الرضوم » محصور شده است ، اما شمال ، شمال غربی و غرب سرزمین عرفات ، دشت وسیعی بوده که بسوی حرم امن الهی و شهر مکه قرار داشته و حجاج از این سمت وارد عرفات شده و پس از انجام مناسک باز می گردند
۳- یکی از خصوصیات سرزمین عرفات این است که خارج از منطقه « حرم امن الهی » بوده و پشت « وادی عرنه » که از مرزهای حرم امن الهی است ، واقع شده درحالیکه « مشعر » و « منی » داخل حرم امن الهی می باشند
امروزه ، محدوده سرزمین عرفات با تابلوهای زرد رنگ « بدایة عرفات » مشخص و علامت گذاری شده است
۴- حجاج وظیفه دارند هنگام انجام اعمال حج تمتع ، پس از محرم شدن در شهر مکه ، از ظهر تا مغرب روز نهم دی الحجه ( روز عرفه ) در سرزمین عرفات حضور پیدا کنند و به دعا و نیایش و مناجات با خدا بپردازند
۵- حجاج و میهمانان الهی ، پس از پوشیدن لباس احرام در مکه ، از محدوده حرم خارج می شوند و به سرزمین عرفات می آیند و پس از دعا و عبادت و درخواست توبه و بخشش از خداوند متعال ، با روح پاک و گناهان بخشیده شده به حرم امن الهی باز می گردند و با انجام بقیه اعمال حج برای زیارت خانه خدا حرکت می کنند ،
به واقع سرزمین عرفات ، مکانی برای بخشش و آمرزش و طهارت روح و روان انسان است
۶- سرزمین عرفات ، محل حضور حضرت آدم (ع) ، ابراهیم (ع) ، اسماعیل (ع) و پیامبرانی که پیش از اسلام به سرزمین امن الهی قدم گذاشتند و سپس محل عبادت و مناجات پیامبر گرامی اسلام (ص) ، حضرت فاطمه (س) و ائمه معصومین (ع) بوده و اکنون نیز هرساله شاهد حضور و مناجات و راز و نیاز امام زمان (عج) می باشد
۷- در حج تمتع ، وظیفه واجب حجاج ، فقط حضور در سرزمین عرفات است اما وظائف مستحب حجاج :
توبه و استغفار ،
ذکر خدا و دعا و مناجات ،
درخواست حوائج برای خود و دیگران ،
خواندن امام حسین (ع) در روز عرفه ،
خواندن دعاهای امام سجاد (ع) و انجام عبادات و دعاهای دیگری که توسط امامان معصوم (ع) توصیه شده است
۸- وقوف عرفات ، فرصت بی نظیری است که شاید در زندگی انسان دیگر تکرار نشود :
حضور در دریای بی انتهای رحمت و مغفرت الهی ،
در کنار ولی و حجت خدا بودن ،
همنشین حجاج و مهمانان خدا بودن ،
وعده آمرزش و استجابت دعا داشتن از سوی خدا ، شرایطی است که فقط در سرزمین عرفات مهیا است
@maarefhaj_mashaer
موقعیت سرزمین عرفات ، در ۲۰ کیلومتری جنوب شرقی شهر مکه ، در مسیر مکه به طائف :
۱- علامت سبز : مسجد الحرام
۲- علامت زرد : سرزمین عرفات
@maarefhaj_mashaer
تصویر هوایی از سرزمین عرفات :
کوه « جبل الرحمة » در بالای تصویر ،
به همراه خیمه ها و مکان های اقامت حجاج دیده می شود
@maarefhaj_mashaer
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔹 تصاویر هوایی از سرزمین منی و عرفات
🕋 اسرار و معارف حج
🔷 ویژگیهای حرم امن الهی :
« چگونگی تعیین حدود حرم »
📚 احمد بن محمّد بن ابى نصر بزنطى گفت: از حضرت ابا الحسن الرضا علیه السلام راجع به حرم و نشانه هایش سؤال کردم :
چرا برخى از آنها نزدیکتر از بعضى بوده و بعضى از برخى دورتر می باشند؟
حضرت فرمودند : حق تبارك و تعالى وقتى آدم علیه السلام را از بهشت فرو فرستاد روى کوه ابو قبیس قرارش داد، وى از وحشتى که در او پیدا شده بود به حق عزّ و جل شکایت کرده و عرضه داشت آنچه را که در بهشت می شنیدم اینجا نمی شنوم ، خداوند متعال یاقوت سرخى را از بهشت فرو فرستاد و آن را در مکانى که امروز بیت هست قرار داد، جناب آدم علیه السلام دور آن طواف می نمود و نور آن به نشانه هایى که امروز به عنوان حدود حرم نصب شده می رسید پس اعلام و نشانه هاى امروزى منتهى الیه شعاع نورهاى آن یاقوت بوده که حق تعالى آنها را حدّ حرم قرار داده است
( علل الشرائع ، ج۲ ، ص۴۲۰ )
@hamsafarehaj
🕋 حج در قرآن
🔷 فضیلت مسجد الحرام ،
آغاز سفر معراج از مسجد الحرام
📚 سوره اسراء آیه ۱ :
سُبْحَانَ الَّذِي أَسْرَى بِعَبْدِهِ لَيْلًا مِنَ الْمَسْجِدِ الْحَرَامِ إِلَى الْمَسْجِدِ الْأَقْصَى الَّذِي بَارَكْنَا حَوْلَهُ لِنُرِيَهُ مِنْ آيَاتِنَا إِنَّهُ هُوَ السَّمِيعُ الْبَصِيرُ
ترجمه :
پاك و منزه است خدائي كه بنده اش را در يك شب از مسجد الحرام به مسجد اقصي كه گرداگردش را پر بركت ساختيم برد ، تا آيات خود را به او نشان دهيم او شنوا و بيناست.
@hamsafarehaj
🕋 حج در احادیث
🔷 آغاز سفر معراج از مسجد الحرام
📚 یادآوری چند نکته :
۱ - معراج پیامبر (ص) پس از بعثت در آخرین سالهای حضور آن حضرت در مکه و قبل از هجرت به مدینه صورت گرفت و مسجدالحرام مکان مقدسی است که پیامبر (ص) سفر معنوی خود را از آن آغاز نمودند
۲ - پیامبر اکرم (ص) پس از خواندن نماز عشاء به همراهی جبرئیل بر وسیله ای بنام « بُراق » سوار شده و از مسجد الحرام بسوی مسجد الاقصی حرکت نمودند سپس از مسجد الاقصی بسوی آسمانها بالا رفتند و پس از آن به مسجد الاقصی بازگشته و از آنجا به مکه برگشتند و حضرت نماز صبح خود را در مکه اقامه نمود
۳ - پیامبر اکرم (ص) در مسیر مسجد الحرام تا مسجد الاقصی ، در « مدینه » ، « مسجد کوفه » ، « طور سینا » و « بیت اللحم زادگاه حضرت عیسی (ع) » توقف نمود و نماز خواند
۴ - پیامبر (ص) در این سفر با مشاهده عظمت آسمانها و شگفتیهای خلقت ، دیدار با انبیاء (ع) ، مشاهده ملائکه و مأموران الهی و حضور در منازل و مقامات خاص الهی ، با جسم و روح خویش این مأموریت الهی را با موفقیت پشت سر گذاشت
۵ - آن حضرت پس از بازگشت ، درباره این سفر با مردم سخن گفتند و آنها از ایشان درخواست نشانه ای برای اثبات
گفته های خویش نمودند و حضرت از کاروانی که در مسیر شام به مکه شتر خود را گم کرده بودند و در جستجوی آن بودند خبر دادند و همچنین درباره خصوصیات مسجد الاقصی و بازار و مردم شام برای مردم مکه مطالبی گفتند که در نتیجه گروهی باور نمودند و در برابر پیامبر (ص) تسلیم شده و ایمان آوردند اما گروهی دیگر همچنان انکار کردند و ایمان نیاوردند
@hamsafarehaj
🕋 حج در احادیث
🔷 آغاز سفر معراج از مسجد الحرام
📚 ثابت بن دینار گفت :
از امام سجاد علیه السلام پرسیدم :
آیا خداوند دارای مکان است و با مکان توصیف می شود ؟
فرمود خداوند برتر است از اینکه مکان داشته باشد ،
عرض کردم پس شب معراج که پیامبر (ص) به آسمان برده شد ( آن حضرت چه چیزی مشاهده نمود ) ؟
فرمود خداوند او را به آسمان برد تا خلقت عظیم آسمانها و شگفتیهای آن را به پیامبر (ص) نشان دهد ......
( علل الشرائع ، ج۱ ، ص۱۳۱ )
@hamsafarehaj
🕋 حج در احادیث
🔷 آغاز سفر معراج از مسجد الحرام
📚 امام صادق علیه السلام ،
درباره آیه « وَ ما تُغْنِی الْآیاتُ وَ النُّذُرُ عَنْ قَوْمٍ لا یُؤْمِنُونَ » فرمود :
شبی که پیامبر (ص) به معراج برده شد جبرئیل به همراه بُراق نزد پیامبر (ص) آمد و حضرت بر بُراق سوار شد و به بیت المقدس رسید و با انبیاء الهی دیدار نمود سپس به مکه بازگشت و درباره این سفر و چگونه به بیت المقدس رفتن و بازگشت به مکه با اصحاب سخن گفت و فرمود نشانه آن اینکه دیدم شتر ابوسفیان کنار آب فلان قبیله ایستاده بود و اهالی کاروان بدنبال آن می گشتند مردم مکه با یکدیگر گفتند از شما هرکدام به شام سفر کرده اید و با آنجا آشنا هستید از او بپرسید دروازه های شام و بازار و تاجران آن چگونه بودند ، عده ای از آنان پرسیدند ای رسول خدا شام و بازار آن چگونه بود ، جبرئیل به پیامبر (ص) گفت به شام که در برابر دیدگان شما است بنگرید ، حضرت فرمود کدامیك درباره شام سوال کردید ؟
چند تن از آنان پیش آمدند و از شام پرسیدند و حضرت همه سوالاتشان را پاسخ داد اما در مقابل فقط اندکی از آنان ایمان آوردند و این همان کلام الهی است که می فرماید « این آیات و انذارها به حال کسانی که ایمان نمی آورند مفید نخواهد بود » ، سپس امام صادق (ع) فرمود به خدا پناه می بریم از اینکه به خدا و رسولش ایمان نیاوریم ، ما به خدا و رسولش ایمان آوردیم
( الکافی ، ج۸ ، ص۳۶۴ )
@hamsafarehaj
🕋 حج در ادعیه
🔺 مستحبات و دعای نماز طواف
🔹 امام صادق علیه السلام فرمودند :
هنگامیکه طواف را به پایان رساندی ، نزد مقام ابراهیم (ع) بیا ، و مقام را جلوی خود قرار بده :
🔸 دو رکعت نماز (طواف ) بخوان ،
🔸 در رکعت اول ( بعد از حمد ) ، سوره قل هو الله احد ، را بخوان
🔸 در رکعت دوم ( بعد از حمد ) ، سوره قل یا ایها الکافرون ، را بخوان ...
🔸 ( بعد از نماز ) حمد و ثنای الهی بگو ،
و صلوات بر پیامبر (ص) بفرست ،
🔸 و از خدا بخواه که نمازت را قبول فرماید ....
📚 الکافی ، ج۴ ، ص۴۲۳ ، ح۱ ، شیخ کلینی ، قرن چهارم هجری
🔹 بعد از نماز طواف ، این دعا را بخوان :
« الْحَمْدُ لِلَّهِ بِمَحَامِدِهِ كُلِّهَا عَلَى نَعْمَائِهِ كُلِّهَا حَتَّى يَنْتَهِيَ الْحَمْدُ إِلَى مَا يُحِبُّ رَبِّي وَ يَرْضَى اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ تَقَبَّلْ مِنِّي وَ طَهِّرْ قَلْبِي وَ زَكِّ عَمَلِي »
📚 من لا یحضره الفقیه ، ج۲ ، ص۵۳۴ ، شیخ صدوق ، قرن چهارم هجری
🔹 شخصی بنام « أزدی » می گوید :
همراه امام صادق (ع) طواف می کردم ، هنگامیکه طواف حضرت به پایان رسید ، دو رکعت نماز طواف خواندند و سپس به سجده رفتند و فرمودند :
« سجَدَ وَجْهِي لَكَ تَعَبُّداً وَ رِقّاً وَ لَا إِلَهَ إِلَّا أَنْتَ حَقّاً حَقّاً الْأَوَّلُ قَبْلَ كُلِّ شَيْءٍ وَ الْآخِرُ بَعْدَ كُلِّ شَيْءٍ وَ هَا أَنَا ذَا بَيْنَ يَدَيْكَ نَاصِيَتِي بِيَدِكَ فَاغْفِرْ لِي إِنَّهُ لَا يَغْفِرُ الذَّنْبَ الْعَظِيمَ غَيْرُكَ فَاغْفِرْ لِي فَإِنِّي مُقِرٌّ بِذُنُوبِي عَلَى نَفْسِي وَ لَا يَدْفَعُ الذَّنْبَ الْعَظِيمَ غَيْرُك »
📚 بحارالانوار ، ج۹۶ ، ص۲۱۳ ح۱
🔹 امام زمان (عج) فرمودند :
امام سجاد (ع) پس از نماز به سجده شکر می رفتند و می فرمودند :
« يَا كَرِيمُ ، مِسْكِينُكَ بِفِنَائِكَ ،
يَا كَرِيمُ ، فَقِيرُكَ زَائِرُكَ حَقِيرُكَ بِبَابِكَ ،
يَا كَرِيم »
📚 بحارالانوار ، ج۹۶ ، ص۲۱۶ ، ح۱۳
@hamsafarehaj
🕋 احکام و مناسک حج
🔷 پنجمین واجب عمره تمتع : تقصیر
واجب است پس از پایان سعی ، تقصیر انجام شود :
🔺 ۱ - نیت
باید تقصیر را با قصد « انجام تقصیر برای عمره تمتع » با نیت خالص برای اطاعت از فرمان خدای متعال انجام داد
🔺 ۲ - چیدن مو و ناخن
باید کمی از موی سر و صورت و ناخن خود را به نیت تقصیر بچیند ( چیدن موی سر و صورت به تنهایی کافی است اما چیدن ناخن به تنهایی کافی نیست و باید مو هم بچیند )
🔸مسئله اول : در عمره تمتع جایز نیست به جای تقصیر ( چیدن مو ) ، حلق انجام دهد و تمام موی سر خود را بتراشد و در صورت حلق کردن ، علاوه بر اینکه عمل حرام انجام داده است ، این سر تراشیدن کافی نیست و باید تقصیر نماید
🔸مسئله دوم : برای انجام تقصیر مکان مشخصی تعیین نشده است
@hamsafarehaj
🕋 احکام و مناسک حج
🔷 مسائل ضروری بین عمره تمتع و حج
🔺 مسئله اول : خروج از محرمات احرام عمره تمتع :
در عمره تمتع ، پس از انجام تقصیر ، اعمال عمره تمتع پایان می یابد و شخص از احرام خارج شده و همه محرمات احرام به حالت اولیه برمی گردد
@hamsafarehaj
🕋 احکام و مناسک حج
🔷 مسائل ضروری بین عمره تمتع و حج
🔺 مسئله دوم : فاصله بین اعمال عمره تمتع
کسی که برای عمره تمتع مُحرِم شده است ، در مواقع عادی همه اعمال عمره را پشت سر هم انجام می دهد اما گاهی بروز حوادث سبب می شود موفق به انجام اعمال بصورت متعارف نشود و مجبور به انجام اعمال با تأخیر شود
بدین خاطر کیفیت فاصله انداختن بین اعمال عمره تمتع عبارت است از :
🔸 الف - بین احرام و طواف : هر چقدر فاصله شود ، اشکالی ندارد
🔸 ب - بین طواف و نماز طواف : نباید فاصله شود و عرفاً باید پشت سر هم انجام شود
🔸 ج - بین نماز طواف و سعی صفا و مروه : اگر طواف و نماز آن را در روز انجام داد ، بدون عذر حداکثر تا شب می تواند سعی را به تأخیر بیندازد ( یعنی می تواند در ساعات شب هم سعی کند ) اما نباید بدون عذر سعی را تا روز بعد به تأخیر بیندازد
🔸 د - بین سعی و تقصیر : هر چقدر فاصله شود ، اشکالی ندارد
@hamsafarehaj
🔴 آشنائی با اماکن مشاعر حج
🔺 اسرار و معارف ، سرزمین عرفات :
🔺 معنای لغوی کلمه « عرفات »
🔹 کلمه « عرفات » از ریشه « عرف » گرفته شده است و این ریشه دارای معانی مختلفی است که از بین آنها معانی « دانستن و آگاهی پیدا نمودن » و « اعتراف نمودن » شهرت بیشتری دارد
🔹 کلمه « عرفات » در ظاهر مانند کلمه جمع است اما جمع نیست بلکه مفرد است و این کلمه برای نامیدن « سرزمینی در نزدیکی شهر مکه » ، اختصاص یافته است
🔺 چرا این سرزمین ، عرفات نامیده شد ؟
زیرا مکان « اعتراف به گناهان » و « توبه نمودن » است .
🔹 امام صادق علیه السلام فرمودند :
هنگامیکه حضرت آدم (ع) در عرفات وقوف نمود ، جبرئیل (ع) به او گفت :
هنگام غروب آفتاب ، هفت مرتبه به گناهانت اعتراف کن و هفت مرتبه درخواست بخشش و توبه بنما ،
و حضرت آدم (ع) نیز اینگونه انجام داد و بدین خاطر این سرزمین را عرفات نامیدند زیرا آدم (ع) اعتراف به گناهانش نمود و همانگونه نیز برای فرزندانش سنت شد که به گناهان خویش اعتراف کنند ....
( وسائل الشیعه ، ج۱۱ ، ص۲۲۷ ، ح۲۱ )
🔹 امام صادق علیه السلام فرمودند :
... هنگامیکه حضرت ابراهیم (ع) به عرفات رسید ، جبرئیل (ع) به او گفت :
« به گناهانت اعتراف کن » و بدین خاطر ، عرفات نامیده شد
( وسائل الشیعه ، ج۱۱ ، ص۲۳۰ ، ح۲۴ )
🔺 چرا این سرزمین ، عرفات نامیده شد ؟
زیرا مکان شناخت و معرفت است
🔹 امام صادق علیه السلام فرمودند :
... هنگامیکه حضرت ابراهیم (ع) به عرفات رسید ، جبرئیل (ع) به او گفت :
اینجا ، سرزمین عرفات است ، در آن مناسک و وظائف خود را بشناس ....
پس بدین مناسبت ، عرفات نامیده شد
( وسائل الشیعه ، ج۱۱ ، ص۲۳۰ ، ح۲۴ )
@maarefhaj_mashaer
19.83M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔹 تصاویر وقوف حجاج در سرزمین عرفات در سالهای گذشته :
۱- جبل الرحمه در عرفات
۲- حضور حجاج در خیابان های عرفات
۳- مسجد بزرگ عرفات ( مسجد نمره )
🔴 سلام و عرض ادب ،
خدمت حجاج بیت الله الحرام و همه علاقمندان معارف حج
🔹 به لطف الهی ، چند سالی از راه اندازی کانال تخصصی « همسفر حج » می گذرد و اکنون نیز با نزدیک شدن موسم حج ۱۴۰۲ ، آموزش معارف حج با ارائه مطالب متنوع در زمینه های مختلف انجام می گیرد :
🔺احکام و مناسک حج
🔺اسرار و معارف حج
🔺اخلاق و آداب سفر حج
🔺آشنایی با اماکن زیارتی مدینه ، مکه و مشاعر
🔺توصیه های بهداشتی حج
🔺حج و امام زمان عج
🔺حج در قرآن
🔺حج در احادیث
🔺حج در ادعیه
🔴 شروع برنامه ها :
پنجشنبه ۱۰ فروردین ۱۴۰۲
🔹 از همه علاقمندان معارف اهل بیت (ع) دعوت می شود « با زدن بر روی لینک » و پیوستن به کانال «همسفر حج» ،
در این فعالیت علمی همراهی نمایند
🔴 آدرس کانال « همسفر حج » در پیام رسان تلگرام :
@hamsafarehaj
🔴 آدرس کانال « همسفر حج » در پیام رسان ایتا :
eitaa.com/hamsafarehaj
🔴 آدرس کانال « همسفر حج » در پیام رسان « بله » :
https://ble.ir/hamsafarehaj
🕋 اسرار و معارف حج
🔷 علت احرام :
چرا هنگام ورود به حرم ، باید محرم شد؟
🔺 توضیح :
هر کسی بخواهد بسوی کعبه برود ناگزیر است که ابتدا وارد حرم شود زیرا حرم ، حریم کعبه محسوب می شود ، و هر
کسی بخواهد بر حرم قدم گذارد واجب است قبل از آن لباس احرام بپوشد و محرم شود بدین خاطر احرام واجب شده به خاطر حرمت حرم و کعبه تا با خضوع و خشوع به حرم وارد شود و بسوی کعبه حرکت نماید
📚 امام صادق علیه السلام فرمود :
« مسجد الحرام حرمت یافته و محترم است به خاطر کعبه » و « حرم حرمت یافته و محترم است به خاطر مسجد » و « احرام واجب شده به خاطر احترام حرم »
( وسائل الشیعه ، ج۱۲ ، ص۳۱۴ )
📚 امام رضا علیه السلام فرمود :
همانا مردم مامور به انجام احرام شده اند تا « قبل از ورود به حرم امن الهی خاشع باشند » و « فریفته و مشغول به امور دنیوی و زینتهای مادی و لذتهای ظاهری نباشند » و همچنین
« برای ورود به حرمی که قصد آن نموده اند و به آن رو کرده اند کوشا باشند و خداوند و خانه اش را بزرگ شمارند » و
« هنگامیکه حرکت بسوی خداوند را اراده نموده اند متواضع و فروتن باشند » و « درحالیکه امید به ثواب الهی داشته و از عقاب الهی ترسانند ، با تواضع و فروتنی بسوی او قدم بردارند »
( وسائل الشیعه ، ج۱۲ ، ص۳۱۴ )
@hamsafarehaj
🕋 حج در احادیث
🔷 آغاز سفر معراج از مسجد الحرام
📚 امام صادق علیه السلام فرمود :
هنگامیکه در معراج پیامبر اکرم (ص) بالا برده شد ، جبرئیل به مکانی رسید که در آن پیامبر (ص) را تنها گذاشت ( و جلوتر نیامد ) ، حضرت فرمود من را در این حالت تنها گذاشتی ، جبرئیل گفت شما
ادامه دهید ( و جلوتر بروید ) به خدا سوگند شما بر جائی قدم گذاشتید که تا کنون هیچکس قدم نگذاشته و وارد نشده است
( الکافی ، ج۱ ، ص۴۴۲ )
@hamsafarehaj