eitaa logo
کانال حمزه برات نژاد
16 دنبال‌کننده
141 عکس
48 ویدیو
5 فایل
اللهم صلی علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم
مشاهده در ایتا
دانلود
دوستان عزیز من سلام ان شاء الله که طلبه باشیم توجه 📣 معاونت محترم آموزش جناب آقای محمد زاده درخواست نموده اند که اسامی طلاب فعال و غیر فعال را به مدرسه گزارش کنیم. وما هم موظیم قانونی و اخلاقی این کار را انجام دهیدم. قبلا هم گزارش دادیم و دوباره تا آخر برج مجددا گزارش خواهیم داد. هر چند مسولین بزرگوار اطلاع دارند و در گروه های مدرسه عضو می باشند. و ما علی الرسول الا البلاغ من آنچه شرط بلاغ است با تو می‌گویم تو خواه پند گیر خواه نه
الحاشیه بعضی اصلا خودشان را به خواب زده اند چه میشود کرد؟ بعضی ای بگی نگی یک تکانی می‌خورند تعداد کمی هم قابل قبولند، خدا بخير کند.
صرف ساده 336.mp3
5.93M
صرف ساده صفحه 336 جلسه 32
📚📚معرفی کتاب👇👇👇 ✍✍صرف ساده، تالیف سید محمد رضا طباطبایی، از جمله کتبی که طلاب حوزه علمیه به مطالعه و آموختن آن می پردازند. این کتاب شامل یک مقدمه و دو بخش و یک خاتمه است: 📖مقدمه کتاب شامل ۱۰ فصل است که در بیان کلیات مباحث صرف از جمله تعریف، موضوع، فایده، انواع کلمه، اشتقاق، وزن، ابنیه کلمه، الحاق، ادغام و... نوشته شده است. 📖بخش اول کتاب شامل ۴ مبحث در بیان افعال میباشد. مبحث اول در این بخش به بیان فعل ثلاثی مجرد و مبحث دوم به فعل ثلاثی مزید میپردازد. مبحث سوم عهده دار بیان فعل رباعی و مبحث چهارم به فعل منحوت،فعل جامد،غیر منصرف و اسم فعل می پردازد. (این بخش کتاب به زبان فارسی نوشته شده است.) 📖بخش دوم کتاب نیز عهده دار ۶ مبحث است که در مورد اسم و اقسام آن سخن به میان آورده است. بحث اول در این بخش مربوط به مصدر و بحث دوم در مورد جامد و مشتق می باشد. اما بحث سوم به مذکر و مونث و اقسام آن پرداخته و بحث چهارم پیرامون متصرف و غیر متصرف سخن گفته است. بحث پنجم و ششم از مباحث بسیار مهم کتاب است به معرفه و نکره و معرب و مبنی می پردازد. (این بخش به زبان عربی نوشته شده است.) 📖خاتمه کتاب نیز مشتمل بر ۹ فصل است که به نام "مباحث شتی" معروف است، و مباحث مرتبط با علم صرف از جمله بحث قرائت و کتابت، التقا ساکنین، همزه قطع ، همزه وصل ، وقف ، ابدال ، مزید فیه ، الحاق ، غیر منصرف در این بخش گنجانده شده است. 📚📚بر این کتاب شروحی نوشته شده است که معروفترین آن، کتاب "تصاریف" است که در دو جلد چاپ شده است. 💻(پژوهش مدرسه جعفریه قاین)💻
صرف ساده 338.mp3
6.54M
صرف ساده صفحه 338 جلسه 33
🅰اطلاعیه🅰 ‼️🔻مرحله چهارم وپایانی قابل توجه طلاب محترم باتوجه به به اطلاع می رساند امتحان شفاهی دروس ذیل در روزهای یکشنبه ودوشنبه وسه شنبه ۱۱ـ۱۲ـ۱۳ /۳/ ۹۹ همین هفته برگزار میگردد فارسی وروان خوانی قرآن اسلامی ۱ ۲ ۳ ۴ ۵ ۶ وروشهای تفسیر تبلیغ ودروس باقیمانده ✅ضمن افرادی که ازامتحانات شفاهی مراحل اول ودوم وسوم جامانده اند در همین تاریخ مراجعه نمایند قابل ذکر است این تاریخ🚫تمدید نخواهد شد. ❌عواقت عدم مراجعه متوجه خود شخص است.
بشکند دستی که...
هدایت شده از دروس استاد جوادپور
Sarf-Marefat-2.pdf
1.3M
🔶 : خلاصه مباحث شتی 🔸 فایل مربوط به چند سال قبله و برخی موارد شاید مطابق با کتاب کنونی نباشه ولی در کل مفید هست. ⚪️⚪️⚪️
خبر برگزاری نشست علمی به صورت مجازی مدرسه جعفریه قاین با موضوع دجال بصره (احمد الحسن بصری) - مرکز مدیریت حوزه علمیه خراسان 👇👇👇👇👇👇👇👇👇 http://hozehkh.com/OneEntry?entryID=37870 💻پژوهش مدرسه جعفریه قاین💻
با توجه به اینکه جناب آقای محمد زاده فرمودند مباحث شتی جزو محدوده است، ان شاء الله بزودی بحث فصل مباحث شتی بارگذاری خواهد شد.
خلاصه بحث اعداد صرف ساده الفصل ٤ بحث في العدد، صفحه 332 عدد، كلمه اي است كه بر تعداد يا ترتيب اشياء و اشخاص دلالت دارد. عدد، بر دو قسمت است: 1- عدد اصلي 2- عدد ترتيبي عدد اصلي، داراي ساختار متفاوتي است كه عبارتند از: 1- عدد مفرد: ( 1 تا 10 ) و ( 100 ) و ( 1000 ) 2- عدد مركب: ( 11 تا 19 ) 3- عقود: ( 20، 30، 40، 50، 60، 70، 80، 90 ) 4- معطوف: ( 21 تا 99 ) هر كدام از اعداد اصلي و معدود آنها داراي احكام خاص خود هستند كه به آنها مي پردازيم. عدد 1 و 2: عدد 1 ( واحد: براي مذكر/ واحدة: براي مؤنث ) عدد 2 ( اثنانِ، اثنَينِ: براي مذكر/ اثنتانِ، اثنتَينِ: براي مؤنث ) الف) اول معدود مي آيد سپس عدد. ب) عدد نقش صفت دارد، بنابراين از معدود تبعيت مي كند. دخلَ الطّالبُ الواحدُ. / دَخَلَ طالبٌ واحدٌ. / دخلتْ الطالبةُ الواحدةُ. / رأيتُ معلمةً واحدةً. / سلمتُ برجلٍ واحدٍ. جاءَ طالبانِ اثنانِ./ نتعلمُ في المدرسهِ لُغتَينِ اثنتَينِ./ هذانِ كتابانِ اثنانِ./ قرأتُ كتابَينِ اثنَينِ. اعداد 3 تا 10: الف) اول عدد مي آيد، سپس معدود. ب) عدد داراي اعراب اصلي است. ج) معدود هميشه جمع است و مجرور. د) عدد از نظر مذكر و مؤنث، عكس معدود مي آيد. جاء ثلاثةُ كُتُبٍ./ رأيتُ أربعَ بناتٍ./ دخلَ خمسةُ معلمينَ و خمسُ معلماتٍ. اعداد 11 تا 19 : الف) عدد مركب هر دو جزء آن مبني بر فتحه است، بجز عدد 12 كه معرب است. ب) معدود آنها هميشه مفرد است و منصوب ( تميز ) و بعد از عدد مي آيد. 11 ( أحدَ عشرَ ) براي مذكر / ( إحدي عشرة ) براي مؤنث جاءَ أحدَ عشرَ رجلاً. / جاءتْ إحدي عشرة امرأةً. 12 ( اثنا عشر ) براي مذكر و حالت مرفوع / ( اثني عشر ) براي مذكر و حالت منصوب و مجرور. ( اثنتا عشرة ) براي مؤنث و حالت مرفوع/ ( اثنتي عشره ) براي مؤنث و حالت منصوب و مجرور. جاءَ اثنا عشرَ رجلاً / رأيتُ اثني عشرَ رجلاً / مررتُ بإثني عشر رجلاً جاءتْ اثنتا عشرة امرأةً / رأيتُ اثنتي عشرة امرأةً / سلمتُ علي اثنتي عشرة امرأةً 13 تا 19 كه هر دو جزء آنها مبني است و معدود آنها مفرد است و منصوب. قسمت اول آنها از نظر مذكر و مؤنث، عكس معدود مي آيد و قسمت دوم آنها موافق معدود است. جاءتْ ثلاث عشرة طالبةً و ثلاثة عشر طالباً 20، 30، تا 90 ( عقود ): الف) اعداد عقود از نظر اعراب داراي اعراب فرعي و ملحق به جمع مذكر سالم هستند. ب) معدود آنها كه بعد از آنها مي آيد، مفرد است و منصوب. ج) خود اعداد عقود براي مذكر و مؤنث يكسان بكار مي روند. حضَرَ عشرونَ طالباً / قرأتُ عشرينَ كتاباً / سلمتُ علي عشرينَ معلمةً 21 تا 99 ( معطوف ): الف) اول عدد مي آيد، سپس معدود. ب) معدود هميشه مفرد است و منصوب ( تميز ) ج) قسمت اول اعداد معطوف از نظر مذكر و مؤنث عكس معدود مي آيد و معرب است. قسمت دوم موافق معدود است و داراي اعراب عقود ملحق به جمع مذكر سالم است. تَخرَّجَ خمسةٌ و عشرونَ طالباً / قرأتُ خمساً و ثلاثينَ مقالةً 100 و 1000 ( مائة، الف ): الف) براي مذكر و مؤنث يكسان بكار مي روند. ب) با توجه به نقششان معرب هستند. ج) اول عدد مي آيد سپس معدود. د) معدود هميشه مفرد است و مجرور. علي الشجرهِ مائةُ طائرٍ. / في البُحيرةِ الفُ سمكهٍ. · ميان عدد و معدود نبايد فاصله باشد. · وقتي معدود جمع مكسر است و مجرور ( 3 تا 10 ) براي مذكر و مؤنث بودن، مفرد آنها معيار است. · اگر در آخر عدد و معدود صفتي باشد، براي معدود است نه عدد: جاءَ عشرونَ شاباً شجاعاً. · ( بضع و بضعة ) ملحق به اعداد ( 3 تا 10 ) است. جاء بضعةُ رجالٍ و بضعُ نساءٍ. اعداد ترتيبي: احكام اعداد ترتيبي: الف) چون هميشه نقش صفت دارند، در جنس با معدود خود مطابقت دارند. ب) تمام اعداد ترتيبي معرب هستند، غير از اعداد مركب كه هر دو جزء آنها مبني بر فتحه است. ج) الاول- الثاني- الثالث- الرابع- الخامس- السادس- السابع- الثامن- التاسع- العاشر- الحادي عشر- الثاني عشر الاولي- الثانيه- الثالثه- الرابعة- الخامسة- السادسة- السابعه- الثامنه- التاسعه- العاشره- الحادية عشره- الثانيه عشره هذا الّدرسُ الأولُ / دَخلَ الإمرأةُ الثالثةُ...