May 11
4_5769179000324757693.pdf
2.3M
به مناسبت ولادت با سعادت آقا امیرالمومنین علیه السلام در نظر داریم که یک یا چند کار خیر انجام شود. دوستانی که علاقهمند هستند میتوانند ما را در این امر یاری کنند:
شماره کارت:
6037991707169573
کتاب حاضر یادداشتهای تراثی (۱) است که اکنون در اختیار خوانندگان قرار میگیرد. سه مقاله آخر کتاب مربوط به مولا علی علیه السلام است. ان شاء الله که بخوانید و در انتشار آن یاری کنید.
لطفاً منتشر بفرمایید.
https://eitaa.com/handschrift
May 11
رسالة في مناقب علي بن أبي طالب.pdf
3.39M
📚رساله حاضر رسالة في مناقب علي بن أبي طالب از مؤلفی ناشناخته است که نویسنده در آن به برخی از فضائل بیشمار مولیالموحدین علیه السلام اشاره میکند.
نسخه الکترونیکی این رساله مختصر در آستانه میلاد حضرت امیرالمومنین علیه السلام تقدیم میشود. ان شاء الله که منبریان و اهل فضل از این کتاب استفاده کنند و بنده را از دعای خیر فراموش نکنند.
هزینه استفاده از فایل تنها یک صلوات هدیه به روح ملکوتی حضرت صدیقه طاهره سلام الله علیهاست.
🙏خواهشاً فایل را منتشر بفرمایید🙏
https://eitaa.com/handschrift
معاصم الهدی.pdf
3.66M
در این مقاله به معرفی رساله معاصمالهدی و الاصابة في تفضیل علي علی الصحابة اثر حمیدالدین کرمانی پرداختم. این رساله در اصل ردیهای است بر رساله العثمانیة جاحظ.
https://eitaa.com/handschrift
4_5951934694902729557.m4a
3.16M
احمد حمیدالدین کرمانی از داعیان بزرگ اسماعیلی است که آثار و اندیشههای او تأثیر به سزایی در میان اسماعیلیان داشته است. یکی از آثار او معاصم الهدی والإصابة في تفضیل علي علی الصحابة است که ردیهای است بر العثمانیه جاحظ.
در این فایل صوتی مختصر درباره این رساله توضیحاتی داده شده است.
https://eitaa.com/handschrift
دوازده رجب سال مرگ به درک واصل شدن معاویة بن ابیسفیان است. این ملعون در طول حکومت خود احکام دین خدا را یا تعطیل کرد و یا تغییر داد. از بدترین بدعتهایی که معاویه پایهگذاری کرد، لعن و سب امیرالمومنین علیه السلام بود.
[عکس: مرقد معاویة بن ابیسفیان]
https://eitaa.com/handschrift
https://t.me/joinchat/UmlD7YKiYShe9xO6
معاویه رباخوار
خداوند متعال در قرآن کریم میفرماید:
«الَّذِينَ يَأْكُلُونَ الرِّبَا لَا يَقُومُونَ إِلَّا كَمَا يَقُومُ الَّذِي يَتَخَبَّطُهُ الشَّيْطَانُ مِنَ الْمَسِّ ۚ ذَٰلِكَ بِأَنَّهُمْ قَالُوا إِنَّمَا الْبَيْعُ مِثْلُ الرِّبَا ۗ وَأَحَلَّ اللَّهُ الْبَيْعَ وَحَرَّمَ الرِّبَا ۚ فَمَنْ جَاءَهُ مَوْعِظَةٌ مِنْ رَبِّهِ فَانْتَهَىٰ فَلَهُ مَا سَلَفَ وَأَمْرُهُ إِلَى اللَّهِ ۖ وَمَنْ عَادَ فَأُولَٰئِكَ أَصْحَابُ النَّارِ ۖ هُمْ فِيهَا خَالِدُونَ»؛ كسانى كه ربا مىخورند، [از گور] برنمىخيزند مگر مانند برخاستن كسى كه شيطان بر اثر تماس، آشفتهسرش كرده است. اين بدان سبب است كه آنان گفتند: «داد و ستد صرفاً مانند رباست.» و حال آنكه خدا داد و ستد را حلال، و ربا را حرام گردانيده است. پس، هر كس، اندرزى از جانب پروردگارش بدو رسيد، و [از رباخوارى] باز ايستاد، آنچه گذشته، از آنِ اوست، و كارش به خدا واگذار مىشود، و كسانى كه [به رباخوارى] باز گردند، آنان اهل آتشند و در آن ماندگار خواهند بود. (بقره: ۲۷۵).
در روایات نبوی (ص) نیز از ربا نهی شده است.
عبادة بن صامت گفت:
رسول خدا از بيع طلا با طلا، از نقره با نقره، از خرما با خرما، از گندم با گندم، از جو با جو، از نمک با نمک نهی فرموده است، مگر اینکه ثمن و مثمن) یکسان و مثل هم باشند. پس هرکس زیاد کند یا طلب زیاد کند، ربا خورده است (احمد بن حنبل، مسند، ج۳۷، ص ۳۷۵).
شافعی نیز در کتاب السنن المأثورة، ص۲۶۹، ح ۲۲۹ نقل میکند:
«حدثنا إسماعيل بن ابراهيم، عن خالد، عن أبي قلابة، عن أبي الأشعث، قال: كان أناس يبيعون الفضة من المغانم إلى العطاء، فقال عبادة بن الصامت: نهى رسول الله عن الذهب بالذهب، والفضة بالفضة، والتمر بالتمر، والبر بالبر، والشعير بالشعير، والملح بالملح، إلا سواء بسواء، مثلا بمثل، فمن زاد أو استزاد فقد أربي».
در روایتی از عطاء بن يسار می خوانیم:
«معاویه ظرفی از نقره را به کمتر یا بیشتر از قیمت واقعیش] فروخت. ابودرداء گفت: رسول خدا از اینگونه معامله نهی فرموده است مگر در جایی که مثل با مثل باشد».
این حدیث به گونهای دیگر نیز نقل شده است:
«از عطاء بن يسار روایت شده است که: معاویه فروخت / خرید ظرفی یا سکهای از طلا را به بیشتر از وزن [واقعیش]. ابودرداء گفت: از رسول خدا (ص) شنیدم که از این معامله نهی فرموده است، مگر مثل با مثل. معاویه گفت: در این معامله اشکالی نمیبینم . ابودرداء گفت: چه کسی مرا از معاویه معذور میدارد؟ از سخن رسول خدا به او خبر میدهم و او از نظر خودش مرا با خبر میکند. در مکانی که تو در آن سکونت داری زندگی نمیکنم ... حديث صحيح است».
همانطور که از این روایت فهمیده می شود، معاویه ظرف طلا یا سکه پولی را به بیشتر از وزنش فروخته است. طبق حدیثی که نقل شد این مورد ربای قطعی است.
(احمد بن حنبل، مسند، ج۴۵، ص۵۲۰، ح ۲۷۵۳۱). مصحح سند حديث صحيح دانسته است.
«حدثنا يحيى بن سعيد، عن مالك، عن زيد بن أسلم، عن عطاء بن يسار: أن معاوية اشترى سقاية من فضة بأقل من ثمنها، أو أكثر. قال: فقال أبو الدرداء: نهى رسول الله عن مثل
هذا إلا ممثلا بمثل .»
الأثري ، الأضواء الأثرية، ص۲۰۷؛ بیهقی، السنن الکبری، ج۵، ص۴۶۰، ح۱۰۴۹۴.
«وعن عطاء بن يسار: أن معاوية باع سقاية من ذهب أو ورق بأكثر من وزنها، فقال أبو الدرداء: سمع رسول الله یا ينهى عن مثل هذا، إلا مثلا بمثل. فقال معاوية: ما أرى بهذا بأسا. فقال أبو الدرداء: من يعذرني من معاوية؟ أخبره عن رسول الله ويخبرني عن رأيه، لا أساکنك بأرض أنت بها، ثم قدم ابو الدرادء على عمر، فذكر ذلك له، فكتب عمر إلى معاوية: لا تبع ذلك إلا وزنا بوزن. حديث صحيح .»
با توجه به این روایت صحیح باید پرسید که آیا کسی که با رباخواری به جنگ خدا و رسولش رفته مومن است و خدا از او راضی است؟
https://eitaa.com/handschrift
وأما الساب للخلفاء الراشدين فهو كالساب للنبي صلى الله عليه وآله يحكم عليه بحكم المرتد الفطري وإن كان إسلامه مليًا على الأقوى.
شیخ جعفر کاشف الغطاء، کشف الغطاء، ج۲، ص۴۰۳
https://eitaa.com/handschrift
4_5812150435884045855.pdf
309.5K
مختصری درباره زندگی و مناقب امام موسی کاظم علیه السلام.
اگر مطالب را سودمند یافتید آن را به اشتراک بگذارید. ارسال فایل بدون لینک هم جایز است.
شهادت حضرت امام موسی کاظم علیه السلام را به تمامی شیعیان و دوستداران حضرتش تسلیت عرض میکنم.
https://eitaa.com/handschrift