❇️امام علی(علیه السلام) :
♨️خداوند لعنت کند چشم چران را و کسی که خود را در معرض" چشم چرانی"قرار
می دهد.
📚جامع احادیث شیعه،ج25ص591
@haqemamali
◀️سوال
⏪آیا روز قیامت هیچ کس از پل صراط عبور نمی کند مگر به جواز واجازه علی ع ؟
⁉️آیا این مطلب در کتب اهل سنت نیز آمده است؟
💠پاسخ:
✅بله این مطلب در روایات فراوانی از کتب شیعه وسنی آمده است.
✴️جهت آگاهی تفصیلی از کتب شیعه دراین موضوع رجوع کنید به کتاب شریف 📚بحار الانوار،ج39 ص193 باب 84
"علی تقسیم کننده بهشت ودوزخ وجواز عبور از صراط است"
⏪این مطلب در روایات متعددی از کتب اهل سنت نیز آمده است.⬇️⬇️
🔵خطیب بغدادی به سندش از انس بن مالک روایت میکند که گفت:
🔴وقتی زمان مرگ ابوبکر نزدیک میشد از او شنیدم که گفت از پیامبر شنیدم که می گفت :
◀️بر صراط عقبه ای است که هیچ کس از آن عبور نمیکند مگر آنکه جوازی از علی همراه داشته باشد.
📚تاریخ بغداد،ج10 ص356
🛑طبری روایت میکند که پیامبر فرمود:
✳️زمانی که خداوند مردمان اولین واخرین را جمع کند بر روی جهنم پلی قرار میدهد، هیچ کس از آن عبور نمیکند مگر به جواز واجازه ⬅️علی ابن ابی طالب
📚الریاض النضره،ج2 ص172
⚪️وروایات متعدد دیگر...
@haqemamali
◀️سوال
آیه یا ایها الذین آمنو اطیعو الله و اطیعو الرسول و اولی الامر منکم
❇️خداوند در این آیه می فرماید:
''ای کسانی که ایمان آورده اید اطاعت کنید خدا را و اطاعت کنید رسول و صاحبان امر از خودتان''
سوال من اینست:
منظور از اولی الامر چه کسانی هستند؟ چرا خداوند فرموده از میان خودتان؟ آیا از این برداشت نمی شود که اولی امر را خود مردم انتخاب می کنند؟ و چیز عجیب دیگر اینکه چرا لفظ ''اطیعوا'' برای خدا و رسول به کار رفته اما برای اولی الامر به کار نرفته؟
🔰پاسخ:
⚛خداوند در آیه 59 نسا اطاعت از خداوند وپیامبر واولی الامر را واجب کرده است.
💢در مورد آیه، 3 سوال مطرح شد:
⏺1_مراد از اولی الامر چه کسانی هستند؟
✴️پاسخ :
✳️به عقیده شیعه مراد از اولی الامر امامان معصوم هستند ودر این باره روایات فراوانی در مجامع روایی ما آمده است.
📚تفسیر برهان،ج2 ص103 به بعد
📚بحار الانوار،ج23 ص283 باب 17
🔵با مراجعه به این دو کتاب انبوهی روایت از کتب معتبر شیعه بر این معنا را مشاهده فرمائید.
🔴ابوحیان اندلسی از علمای بزرگ اهل سنت در تفسیر البحر المحیط می نویسد:
⏪این آیه در حق علی وامامان اهل بیت نازل گردیده است.
📚بحر المحیط،ج3 ص278
🛑حاکم حسکانی از بزرگان اهل سنت روایت میکند که علی از پیامبر سوال کرد اولی الامر چه کسانی هستند پیامبر پاسخ داد:
⏪تو نخستین آنان هستی
📚شواهد التنزیل،ج1 ص148
🛑علمای فراوان دیگری نیز از اهل سنت روایت کرده اند که آیه در حق اهل بیت نازل شده است که جهت آگاهی رجوع کنید به کتاب شریف📚احقاق الحق، ج3 ص424 آیه 68 از ایات اثبات امامت اهل بیت از کتب اهل سنت.
⚛آنچه که این نظریه را اثبات میکند آن است که خداوند در آیه اطاعت مطلق از اولی الامر را لازم می شمارد واطاعت مطلق از غیر معصوم جایز نیست چنان که فخر رازی از بزرگان اهل سنت نیز همین را می گوید.
📚تفسیر کبیر،ج 10 ص144
✡سوال 2:
✴️اینکه آیا این کلام خداوند که می گوید اولی الامر از میان خودتان هستند بر این دلالت نمکیند که انتخاب آنان دست مردم است؟
✴️پاسخ:
💠با توجه به آنچه آمد روشن شد مصادیق اولی الامر اهل بیت هستند که از جانب خدا معرفی شده اند واین قول شما اجتهاد در برابر نص و دستور صریح خداوند است که باطل است.
✅از طرفی روشن شد که اولی الامر باید معصوم باشند وروشن است که تنها خدا میداند چه کسی معصوم می باشد.
❇️آیه می گوید اولی الامر از متن جامعه بر خاسته اند وحافظ دین ودنیای شما هستند واز جنس خودتان هستند واین دلالتی بر انتخابی بودن آنان از جانب مردم ندارد چنان که خداوند می فرماید:
⚛پیامبر اسلام را از میان خود مردم برگزید.
📓سوره جمعه آیه 2
⚪️سوال 3:
🔶چرا لفظ اطیعوا برای اولی الامر به کار نرفته؟
✡پاسخ:
⬅️تکرار لفظ اطیعوا برای خدا ورسول برای آن است که اطاعت از خدا اطاعت بالذات است واطاعت از پیامبر به صورت اطاعت بالغیر وبه اذن خدا واطیعوا برای اولی الامر تکرار نشده چرا که اطاعت اولی الامر از جنس اطاعت از رسول وبه صورت واجب بالغیر است.
📚تفسیر نمونه،ج3 ص434
@haqemamali
🌺نشانه های علاقه و لطف خداوند به بنده های مؤمن🌺
◀️سوال
🚫چرا بعضی از کسانی که اهل گناه هستند و نه به واجبات پایبندند و نه از محرمات دوری میکنند، خداوند همه چیز بهشون میده و غرق نعمت هستند؟⁉️
✅در حالیکه کسانی که اهل نمازند و حلال و حرام سرشون میشه،به واجبات و محرمات پایبندند ،چرا گرفتاریهاشون بیشتر هست و خدا کمک نمیکند که زندگیشون بهتر بشه؟⁉️
⚛خداوند می فرماید:
آنها که کافر شده اند تصور نکنند اگر به آنان مهلتی می دهیم به سود آنهاست، ما به آنان مهلت می دهیم که بر گناهان خود بیفزایند وعذاب خوار کننده ای برای آنها باشد.
📓آل عمران 178
🌼امام صادق علیه السلام فرمود:
خداوند زمانی که (بر اثر اعمال بنده ای)برایش اراده خیری داشته باشد وقتی گناهی بکند اورا گرفتار مصیبتی میکند تا استغفار را یاد او آورد(واگر استغفار نکرد،به واسطه همان بلا گناهش را پاک کند تا گناهانش زیاد نشود)
ولی اگر (زمانی که بر اثر اعمال بنده ای) برایش اراده بدی داشته باشد به او نعمت میدهد تا استغفار را فراموش کرده وبه مسیرش ادامه دهد.
🌷امام صادق علیه السلام فرمود:
"شدیدترین بلاها برای انبیا است سپس کسانی که به انبیا نزدیکترند واز پی آنان می آیند سپس 👈سایر مومنان به تناسب👈 ایمانشان"
🌺امام صادق علیه السلام فرمود:
"بلاهای بزرگ پاداش های بزرگ را در پی دارد وخداوند هیچ گروهی را دوست نمیدارد مگر آنکه آنان را گرفتار میکند.👇👇
🌹البته این تنها شامل مؤمنین می شود وکسانی که بر گناهان خود اصرار می ورزند و نماز را سبک می شمرند و توبه و استغفار نمی کنند را شامل نمی شود.
🌟🌺✨🌟🌺✨🌟🌺✨🌟🌺
📚الکافی،ج2 ص 252
📚الکافی،ج2 ص452
@haqemamali
⏪اگر حق امیر المومنین علی علیه السلام را غصب نمیکردند ...
ابو القاسم خزاز رضوان الله علیه عالم بزرگ شیعه روایت کرده است که مولاتنا فاطمة الزهراء عليها السلام بر سر مزار حضرت حمزه سيد الشهدا عليه السلام در پاسخ شخصى فرمودند: به خدا سوگند اگر حق را به اهلش واگذار مىنمودند و از عترت پيامبر صلی الله عليه و آله پيروى مىكردند، حتى دو نفر درباره خدا اختلاف نمىنمودند [و اسلام حقیقی همه عالم را فرا مىگرفت].
⏪قابل توجه کسانی که میگویند چه فرقی میکنه کی خلیفه شد...
@haqemamali
🌼🌸🍀🌼🌸🍀
◀️سنّتِ املاء
✴️بعضیها میپرسند چرا خدا بعضی از این ظالمها رو انقدر بهشون مهلت میده⁉️
⁉️ چرا فلانی که نزول خوره، و خون مردم رو تو شیشه کرده، هیچیاش نمیشه؟؟!🤔
⁉️ چرا فلانی که انقدر مردم رو اذیت میکنه، خدا حالش و نمیگیره؟؟!🤔
⁉️ چرا فلانی نه نماز میخونه، نه خدا رو قبول داره، انقدر وضعش خوبه، ولی ما...؟؟!🤔
⁉️ چرا خدا زودتر ریشه داعش و قطع نمیکنه؟؟!🤔
و هزاران چرای دیگر...؟؟!🤔
❇️خدا تو قرآنش میفرماید:
⚛ وَ لَا يَحْسَبَنَّ الَّذِينَ كَفَرُوا أَنَّمَا نُمْلِي لَهُمْ خَيْرٌ لِّأَنفُسِهِمْ، إِنَّمَا نُمْلِي لَهُمْ لِيَزْدَادُوا إِثْمًا، وَ لَهُمْ عَذَابٌ مُّهِينٌ
📓سوره آل عمران آیه۱۷۸
❇️ ﺁﻧﻬﺎ ﻛﻪ ﻛﺎﻓﺮ ﺷﺪﻧﺪ، ﻭ ﺭﺍﻩ ﻃﻐﻴﺎﻥ ﭘﻴﺶ ﮔﺮﻓﺘﻨﺪ، ﺗﺼﻮّﺭ ﻧﻜﻨﻨﺪ که ﺍﮔﺮ ﺑﻪ ﺁنها ﻣﻬﻠﺖ ﻣﻰﺩﻫﻴﻢ، ﺑﻪ ﺳﻮﺩ آنهاﺳﺖ!
💢 خیر، چنین نیست.❌
💢 ﻣﺎ ﺑﻪ ﺁنها ﻣﻬﻠﺖ ﻣﻰﺩﻫﻴﻢ، تا ﺑﺮ ﮔﻨﺎﻫﺎﻥ ﺧﻮﺩ ﺑﻴﻔﺰﺍﻳﻨﺪ.
💢 و در پایان ﺑﺮﺍﻯ ﺁﻧﻬﺎ، ﻋﺬﺍﺏ ﺧﻮﺍﺭﻛﻨﻨﺪﻩﺍﻯ ﺁﻣﺎﺩﻩ ﺷﺪﻩ ﺍﺳﺖ!🔥
◀️ در توضیح این آیه توجّه کنیم که، ﻣﺠﺮمین و گنهکاران ﺩﻭ ﮔﻮﻧﻪﺍﻧﺪ:✌️
1⃣ ﮔﺮﻭﻫﻰ ﻛﻪ خیلی آلودهی گناه نشدند، و ﻗﺎﺑﻞ ﺍﺻﻠﺎﺣﻨﺪ:↶
👈 خدا، این گروه رو با زنگهای بیدار باش،🔔 با ﻣﻮﻋﻈﻪ، با ﺣﻮﺍﺩﺙ ﺗﻠﺦ ﻭ ﺷﻴﺮﻳﻦ، با مجازاتهای متناسب با اعمالشون️ و... ﻫﺸﺪﺍﺭ میده⚠️ و بیدارشون میکنه.
2⃣ ﮔﺮﻭﻫﻰ ﻛﻪ غرقِ در گناه و نافرمانیِ خدا هستند، و تمام پلهای پشت سرشون رو خراب کردند، و دیگه ﻗﺎﺑﻞ ﻫﺪﺍﻳﺖ ﻧﻴﺴﺘﻨﺪ:↶
👈 ﺧﺪﺍ این گروه رو ﺑﻪ ﺣﺎﻝ خودشون ﺭﻫﺎ میکند، ﺗﺎ خوب بارِ گناهانشان رو سنگین کنند، و به آخرین مرحله سقوط برسند،🕳🚶 تا حداکثر مجازات را داشته باشند.
ﺑﻪ ﻫﻤﻴﻦ ﺟﻬﺖ⬇️
❇️ﺍﻣﺎم ﺑﺎﻗﺮ (ع) دربارهی ﺍﻳﻦ ﺁﻳﻪ ﻓﺮﻣﻮﺩ:
🌴«ﻣﺮﮒ ﺑﺮﺍﻯ ﻛﻔّﺎﺭ ﻳﻚ ﻧﻌﻤﺖ ﺍﺳﺖ، ﺯﻳﺮﺍ ﻫﺮ ﭼﻪ ﺑﻴﺸﺘﺮ ﺑﻤﺎﻧﻨﺪ، ﺯﻳﺎﺩﺗﺮ ﮔﻨﺎﻩ ﻣﻰﻛﻨﻨﺪ.»🌴
به این قانون الهی، که خدا به گنهکاران مهلت میدهد تا بارِ گناهانشان سنگینتر شود، میگویند
«سنّت املاء». 👈 إِنَّمَا نُمْلِي لَهُمْ...📛
✅ حضرت زینب (س) هم، در خطبه خود در مجلس یزید این آیه رو خوند، و یزید رو یکی از مصادیق این آیه معرّفی کرد.❌
☝️ این یک تلنگر برای ماست❗️
⬅️هر وقت دیدیم داریم خلاف میکنیم،
⬅️و از گوشمالیِ خدا هم خبری نیست،
⬅️به خودمان بیایم و یه خورده بترسیم.
⬅️چند لحظه فکر کنیم.
⏪نکنه به ما مهلت دادند که بارمان سنگینتر شود:⬇️
🌹إِنَّمَا نُمْلِي لَهُمْ لِيَزْدَادُوا إِثْمًا🌷
@haqemamali
#توسل_از_امامان
❔پرسش
❓ببخشید یه سوال که رفیق سنی ام ازم پرسید اینکه
مگه خدا از رگ گردن به ما نزدیک نیست پس چرا درخواستت را از خدا نمیخواهید و به امامان متوسل میشوید؟
💠پاسخ:
🔶در این شکی نیست که پرودگار حتی از رگ گردن نیز به انسان نزدیکتر است چنان که می فرماید:
«نحن اقرب الیه من حبل الورید»
🔷ق 16
👌اما باید توجه داشت که این نزدیکی خداوند منافاتی با توسل کردن ندارد به این بیان؛
❗️شکی در این نیست که دعا کردن در برخی از زمان ها و در برخی از مکان ها به اجابت نزدیکتر است .
🗯احمد بن حنبل از بزرگان اهل سنت روایت می کند که پیامبر فرمود:
«در یک سوم آخر شب خداوند به آسمان دنیا فرود می آید و ابواب آسمان باز می شود و خداوند دستش را باز می کند و می گوید آیا سوال کننده ای است که من اجابتش کنم»
📚مسند احمد ج1 ص388
🗯این حدیث نشان میدهد که دعا کردن در وقت سحر به اجابت نزدیکتر است .البته این روایت چون حاکی از جسمانیت خداوند است نزد ما مردود است و تنها از باب قاعده الزام به آن استدلال می کنیم.
🗯هیثمی یکی دیگر از علمای اهل سنت روایت می کند که پیامبر گرامی فرمود:
«ابواب آسمان در زمان قرائت قرآن و نزول باران و وقت اذان باز می شود»
📚مجمع الزوائد ج1 ص328
❗️این حدیث نیز نشان می دهد که دعا کردن در این زمان ها به اجابت نزدیکتر است .
🗯وباز روایت می کند که پیامبر گرامی فرمود:
«وقتی نصفی از شب می گذرد ابواب آسمان باز می شود و منادی ندا می دهد که ایا سوال کننده ای است تا درخواست کند و دعایش مستجاب شود .ایا گرفتاری است تا دعا کند و مشکلش حل شود .هر مسلمانی که در این زمان دعا کند خداوند دعایش را مستجاب می کند»
📚همان مدرک ج10 ص153
🗯ویا فرمود:
« وقتی وارد مسجد شدی رو به قبله بنشین سپس دعا کن»
📚الوافی ج7 ص498
🗯این روایات و روایات مشابه آن همگان نشان می دهد که دعا کردن در برخی زمان ها و برخی مکان ها اهمیت خاصی دارد و به اجابت نزدیکتر است .
🔴بی شک خداوند در هر حال به انسان نزدیک است و صدای او را می شنود اما اگر انسان در برخی زمان ها ومکان ها دعا کند خداوند دعایش را بهتر مستجاب می کند.
👌پس همانطور که دعا کردن در زمان ها و مکان های مختلف با نزدیکی خداوند به انسان منافات ندارد زیرا سبب تسریع در استجابت می شود توسل به ائمه نیز با نزدیکی خداوند منافاتی ندارد.
🗯ما اگر در دعا کردن به ائمه توسل کنیم و خداوند را به حق آنان قسم دهیم خداوند بهتر دعای ما را اجابت می کند اگر چه خداوند تا قبل از آن نیز صدای ما را می شنید اما چون شایستگی اجابت را نداشتیم مستجاب نمی شدیم .
❗️در حدیث قدسی آمده است که خداوند می فرماید:
« بندگانم بدانید که محبوبترین افراد نزد من محمد و اهل بیتش هستند و هر یک از شما که حاجت و درخواستی دارید به انان توسل کنید زیرا هر کس در دعا به انان توسل کند من دعای او را رد نمی کنم»
📚وسائل الشیعه ج7 ص102
👌با توجه به این نکات روشن می شود که به هیچ عنوان توسل کردن با نزدیکی خداوند به انسان منافاتی ندارد.
@haqemamali
90 . شبهه.pdf
2.55M
⏪پاسخ به ۹۰ شبهه وهابیت
حقانیت امیرالمؤمنین علی(علیه السلام)
@haqemamali
#دروغ_کلید_همه_گناهان
🌷 امام حسن عسكرى عليه السلام :
❇️جعِلَتِ الخَبائِثُ في بَيتٍ و جُعِلَ مِفتاحُهُ الكِذبَ.
⚛همه پليدى ها را در خانه ای نهادند و كليد آن #دروغ است
📚ميزان الحكمه ، ح 17410
حقانیت امیرالمؤمنین علی(علیه السلام)
@haqemamali
#سپاه_اسامه
◀️سؤال
⁉️آیا راست است که پیامبر در روزهای پایانی عمرش لشکری ترتیب دادند که به خارج مدینه بروند و ابوبکر و عمر هم جزء #لشکر بودند ❕اما آنان از دستور پیامبر سرپیچی کردند ❗️هدف پیامبر از این عمل چه بود ⁉️
✴️پاسخ:
⏪پیامبر گرامی در واپسین روزهای عمرش اسامه بن زید که #جوانی حدودا هجده ساله بود برای فرماندهی سپاهی بزرگ که بزرگان اصحاب هم در آن بودند برگزید تا جهت نبرد به خارج #مدینه بروند .
🔴ابن سعد از علمای اهل سنت می نویسد ؛
⚪️«پیامبر خدا اسامه را بر انگیخت و او را مامور کرد که سوران را به سوی بلقاء ببرد ، جایی که پدرش و جعفر کشته شده بودند ، پس اسامه و یارانش خود را تجهیز کردند و در جرف اردو زدند ( اصحاب از پیوستن به سپاه اسامه تمرد می کردند ) پیامبر با سر بسته بیرون آمد و سه بار فرمود سپاه اسامه را روانه کنید »
📚الطبقات الکبری ج2 ص248
📚تاریخ یعقوبی ج2 ص113
🛑از ابن عمر نقل می کند ؛
◀️«پیامبر سپاهی را آماده کرد که ابوبکر و عمر هم در آن بودند و اسامه بن زید را فرمانده سپاه نمود ، مردم به دلیل جوان بودن اسامه به او طعنه می زدند ، خبر به پیامبر رسید ، به منبر رفت و فرمود به فرماندهی اسامه طعنه زده اند و پیش از این نیز به فرماندهی پدرش طعنه می زدند در حالی که آن دو هر دو شایسته اند »
📚الطبقات الکبری ج4 ص66
📚صحیح بخاری ج4 ص1620
🔴بلاذری می نویسد ؛
🔶«در سپاه اسامه ، ابوبکر و عمر و سر شناسانی از مهاجر و انصار حضور داشتند »
📚انساب الاشراف ج2 ص115
📚شرح نهج البلاغه ج6 ص52
⚪️اصحاب به قدری در پیوستن به سپاه اسامه کوتاهی می کردند که پیامبر فرمود:
💠«سپاه اسامه را تجهیز کنید ، خدا لعنت کند کسی را که از سپاه اسامه تخلف کند »
📚الملل و النحل ج1 ص23
📚شرح نهج البلاغه ج6 ص52
❇️علی علیه السلام فرمود:
🔷«پیامبر خدا در بیماری که به وفات انجامید ، فرمان داد تا سپاهی برای اسامه سامان دهند ، پیامبر خدا هر آن کس را که می ترسید شورش و ستیزه کند و یا با من دشمنی کند با این سپاه روانه ساخت و حتی از مهاجران و انصار و مسلمانان و منافقان کسی را باقی نگذارد مگر آنکه مامور به حضور در سپاه اسامه کرد تا مرا از ولایت نرانند و امور مردم را پس از پیامبر به دست نگیرند ...اما اصحاب فرمانده خود را در میان سپاه بر جای نهادند و شتابان بر اسب ها سوار شدند و به سوی انحلال پیمانی که خداوند برای من و پیامبرش در گردن آنها بسته بود روانه شدند و آن را گشودند و پیمان خدا و پیامبرش را شکستند و تنها نظر خود را اجرا کردند ...»
📚الخصال ج2 ص371
📚الاختصاص ص170
🔶شیخ مفید می نویسد ؛
⚪️«نظر پیامبر بر این بود که گروهی از مهاجران نخستین و انصار را با سپاه اسامه رهسپار کند تا هنگام وفاتش کسی در مدینه نباشد که در خلافت علی اختلاف ایجاد کند و برای پیشی جستن در فرمانروایی بر مردم طمع کند ، او می خواست راه را برای کسی که جانشین پس از خود کرده بود هموار کند تا هیچ کس در حقی که او داشت با او ستیزه نکند اما مردم از فرمان پیامبر سرپیچی کردند تا پیامبر از دنیا رفت »
📚الارشاد ج1 ص180
حقانیت امیرالمؤمنین علی(علیه السلام)
@haqemamali
#شرکت_نکردن_علی_علیه_السلام_در_جنگ_تبوک
◀️سؤال
⁉️چرا امام علی در جنگ #تبوک که بزرگترین لشکر کشی مسلمین بود شرکت نداشت ❗️آیا سخن برخی اهل سنت که می گویند پیامبر از علی ناراحت بود و او را به تبوک نبرد واقعیت دارد؟ ‼️
✴️پاسخ:
⏪يكى از افتخارهاى امير مؤمنان، اين است كه در تمام نبردها ملازم ركاب پيامبر و پرچمدار وى در جنگهاى اسلامى بوده است، جز در غزوه «تبوك» كه به دستور پيامبر در مدينه باقى ماند و در اين جهاد شركت نكرد، زيرا پيامبر به خوبى مى دانست كه منافقان و برخى از افراد قريش به دنبال فرصت مى گردند تا در غياب پيامبر، وضع را دگرگون سازند و حكومت نو بنياد اسلامى را واژگون كنند و اين فرصت در صورتى امكان پذير است كه پيامبر و ياران وى به مقصد دورى بروند و ارتباط آنان با مركز قطع شود.
⬅️تبوك، دورترين نقطهاى بود كه پيامبر در طى غزوات خود به آنجا مسافرت نمود. پيامبر كاملا احساس كرد كه در غياب او ممكن است گروههاى ضد اسلامى، اوضاع را دگرگون سازند و همفكران خود را از نقاط مختلف حجاز گردآورده، متشكل شوند.
💠او با اينكه «محمد بن #مسلمه» را جانشين خود در مدينه قرار داده بود، ولى به على عليه السّلام فرمود:
⚛«تو سرپرست اهل بيت و خويشاوندان من و گروه مهاجرى و براى اين كار جز من و تو، كسى ديگر شايستگى ندارد.»
💠اقامت امير مؤمنان در مدينه توطئه گران را بسيار ناراحت ساخت، زيرا فهميدند كه با وجود على و #مراقبتهاى پىگير او، ديگر نمى توانند نقشه هاى خود را پياده كنند. از اين رو، براى بيرون رفتن على از مدينه نقشه اى ريختند و شايع كردند كه با اينكه پيامبر با كمال ميل على را براى شركت در جهاد دعوت كرد، ولى او از جهت دورى راه و شدت گرما، از شرت در اين نبرد مقدس امتناع كرد. على عليه السّلام براى ابطال تهمت آنان به محضر پيامبر شرفياب گرديد و جريان را با آن حضرت در ميان نهاد. پيامبر، كلمه تاريخى خود را كه از دلايل واضح و روشن امامت و جانشينى بلافصل او پس از پيامبر است؛ درباره او چنين فرمود:
❇️«برادرم به مدينه بازگرد، زيرا براى حفظ شئون و اوضاع مدينه جز من و تو كسى شايستگى ندارد. تو نماينده من در ميان اهل بيت و خويشاوندان من هستى ... أما ترضى أن تكون منّي بمنزلة هارون من موسى إلّا أنّه لا نبيّ بعدي؟ آيا خشنود نمىشوى كه بگويم مثل تو نسبت به من، مثل هارون نسبت به موسى است، جز اينكه پس از من پيامبرى نيست. همان طورى كه او وصى و جانشين بلافصل موسى بود، تو نيز جانشين و خليفه پس از من هستى »
📚سیره ابن هشام ج2 ص520
📚بحار الانوار ج21 ص207
📚فروغ ابدیت ، ص864
❕روشن می شود که آنچه در پرسش شما آمد خلاف واقع است و مستند تاریخی ندارد .
حقانیت امیرالمؤمنین علی(علیه السلام)
@haqemamali