eitaa logo
حقانیت امیرالمؤمنین علی علیه السلام
636 دنبال‌کننده
2.3هزار عکس
2.5هزار ویدیو
37 فایل
⏪اثبات حقانیت شیعه، حقانیت امیرالمؤمنین علی و ائمه معصومین علیهم السلام در قرآن، کتب اهل سنت و کتب شیعه ⏪دفاع از مکتب اهل بیت علیهم السلام و رد شبهات وهابیت و اهل سنت ⏪تلاوت قرآن، احادیث، کلیپهای کوتاه سخنرانی ⬅️کپی با ذکر صلوات مجاز است @Kamran40_72
مشاهده در ایتا
دانلود
◀️سوال ❓آیا حقیقت دارد روز عاشورا ملائکه و جن های مسلمان به خدمت امام حسین (ع) می ایند و از امام (ع) میخواهند که به آنها اجازه بدهد به میدان بروند؟❓ ✴️پاسخ:👇👇 💠علامه مجلسی به سند خود از امام صادق این نکته را نقل کرده است: ❇️ زمانی که امام حسین(ع) از مدینه حرکت کرد، گروهی از ملائکه برای پیشنهاد کمک خدمت آن حضرت آمدند و گروه هایی از مسلمانان و شیعیان جن برای کمک آمدند، اما حضرت در پاسخ جنیان فرمود: "خدا به شما جزای خیر دهد من مسئول کار خود هستم و محل و زمان قتل من نیز مشخص است. جنیان گفتند: اگر امر شما نبود همه دشمنان شما را می کشتیم. حضرت در پاسخ فرمود: ما بر این کار از شما تواناتریم، اما چنین نمی کنیم تا آنها که گمراه می شوند با اتمام حجت باشد و آنها که راه حق را می پذیرند با آگاهی و دلیل آشکار باشد". 📚بحار الانوار ج44 ص330 ⬅️نیز در برخی از روایات هم بیان شده است که فرشتگانی برای کمک به امام حسین آمدند، در مرتبۀ اول اجازه جنگیدن به آنها داده نشد، ولی در مرتبه دوم وقتی آمدند که امام حسین شهید شده بود؛ مانند این روایت از امام صادق که فرمود: ✳️چهار هزار فرشته نازل شدند تا همراه امام حسین بجنگند، ولی به آنان اجازه جنگیدن داده نشد. دوباره اذن گرفتند و فرود آمدند و این وقتی بود که حسین کشته شده بود... 📚الغیبه نعمانی ص310 📚کمال الدین ص671 ✅ این که امام نصرت فرشتگان و اجنه را قبول نمی کند فلسفه روشنی دارد زیرا تنها راه پاسداری از شریعت و از بین بردن ریشه ظالمین شهادت ایشان بوده است .امام باید شهید می شد تا با شهادتش بنی امیه رسوا شوند و اسلام حیات تازه ای بگیرد و شریعت پیامبر(ص) از نابودی مصون بماند لذا نقل شده است که امام(ع) در روز عاشورا خطاب به صحابه خود چنین عرضه می داشت: ❇️خدای عز و جل به کشته شدن شما و من در امروز اجازه داده است بر شما باد شکیبایی ورزیدن و جهاد کردن. 📚اثباه الوصیه ص176 @haqemamali
ا ◀️سوال ❓آیا جمله کل یوم عاشورا و کل ارض کربلا که مشهور است ریشه سندی دارد و امام صادق(ع) این را گفته اند؟❓ ✴️پاسخ:👇👇 ⬅️ این جمله گر چه به غلط و یا در زبان برخی خواص و اهل علم شهرت یافته ولی نه تنها برای آن مدرکی وجود نداشته و از هیچ یک از امامان معصوم صادر نشده است بلکه با حدیث امام صادق از جد بزرگوارشان امام حسن در تضاد است که فرمود: ❇️هیچ روزی مانند روز تو نباشد ای ابا عبدالله. 📚امالی صدوق ص177 🔰زیرا بر اساس این روایت هر گونه همانندی و مشابهت در سختی ها و مصیبت ها برای روز عاشورا نفی شده است. ⚪️حتی برخی نقل می کنند: ♨️این جمله از سوی بنی امیه و دشمنان اهل بیت برای تهدید اهل بیت و شیعیان ساخته شده و به منظور ایجاد رعب و وحشت در میان شیعیان ترویج داده شده است ودر ادبیات شیعه رواج یافته است .بدین شکل که بنی امیه پس از پیروزی ظاهری در کربلا اعلام کردند که ما هر روز را بر شیعیان و بنی هاشم همچون روز عاشورا و هر سرزمینی را همچون کربلا خواهیم ساخت. 📚شبهات عزاداری ،عصیری،ج2ص163 ⏪ اگر از آنچه گذشت بگذریم می توان به یک معنا این جمله را توجیه کرد و صحیح دانست : ✅ به این معنا که بگوییم صف بندی دو جبهه یزیدیان و حسینیان منحصر به روزی همچون عاشورا و سرزمینی همچون کربلا نیست بلکه صف بندی میان حق و باطل در هر زمان و مکان و در طول تاریخ وجود داشته و خواهد داشت اما مهم آن است که ما در کدام جبهه و صف ایستاده و چگونه از امام زمانمان دفاع می کنیم . @haqemamali
🔴نویسنده کتاب إتحاف الخيرة المهرة: ❇️گریه و نحیب پیامبر اکرم(صلی‌الله‌علیه‌وآله) برای شهادت مظومانه امام حسین(علیه‌السلام). @haqemamali
⬅️صحابی بزرگوار جابر بن عبدالله انصاری چنین می گوید: ⚪️در فرزندان انبیا کسی چون علی بن الحسین دیده نشده است. 📚حیاه الامام زین العابدین ج1 ص126 🔶عبدالله بن عباس که از نظر سن بسیار از ایشان بزرگتر بود ایشان را بزرگ می داشت و هرگاه ایشان را می دید به او از جای بر می خواست. 📚تاریخ دمشق ج36 ص147 📚تذکره الخواص ص324 🔴 نیز درباره امام می گوید: 🔶من هیچ یک از هاشمیان را چون علی بن الحسین ندیده ام. 📚تهذیب التهذیب ج9 ص445 🔷و می گوید: ⚪️کسی را فقیه تر از او ندیدم. 📚شذرات الذهب ج1 ص105 🔴 می نویسد: 🔵او از برترین مردم وسختکوش ترین آنان در عبادت بود به همین دلیل به زین العابدین نام گرفت. 📚تاریخ یعقوبی،ج3 ص46 ابن عساکر می گوید: 💠راستگو ومورد اعتماد بود، بسیار حدیث می گفت ودارای مقامی بالا وبلند بود. 📚تاریخ دمشق،ج36 ص142 ♦️ذهبی می گوید: 🔹جلالت قدر او عجیب وبه خدا قسم برازنده او بود او از نظر شرافت، اقایی،علم،،وعقل کاملی که داشت کاملا شایسته مقام امامت عظمی بود. 📚سیر اعلام النبلا،ج4 ص240 🔸 الدین می نویسد: ⚪️زین العابدین هدایتگری بزرگ وخود راه نجات بود. 📚وسیله المال فی عد مناقب الال،ص280 🔴امام شافعی گوید: 🔷علی بن الحسین فقیه ترین اهل است. 📚رسایل جاحظ،ص106 🔶نووی می نویسد: 🔹همه بر بزرگواری او در همه زمینه ها اتفاق نظر دارند. 📚تهذیب اللغات و الاسمای ق1/ 343 🔴ابن نسب شناس معروف می نویسد: 🔹فضایل او به حدی است که به شماره و شمارش نمی آید. 📚عمده الطالب ص93 ♨️ابن می نویسد: 💠او از نظر علم و دین از بزرگان و از سادات تابعین است فضایل او از قبیل خضوع و خشوع و صدقه پنهان و ...معروف است. 📚منهاج السنه ج2 ص123 🔻محمد بن طلحه می گوید: 🔹او زینت عبادت کنندگان و الگوی زاهدان و سرور تقوی پیشگان و پیشوای مومنان است. 📚مطالب السوول ج2 ص41 🔶جاحظ می گوید: 🔷انچنان که من دیده ام خوارج و شیعه و معتزله و عامه و خاصه همه درباره علی بن الحسین یک نظر دارند و احدی را نیافتم که در برتری او بر دیگران تردیدی به خود راه دهد یا در مقدم بودن او بر دیگران شک داشته باشد. 📚عمده الطالب ص193-194 ⬅️علمای فراوانی از اهل سنت زبان به فضل ومدح امام گشوده اند که جهت آگاهی رجوع کنید به کتاب شریف ،ج12 ص1 به بعد @haqemamali
◀️سوال ❓آیا راست است که امام سجاد با یزید کرد ❗️می گویند در کتاب کافی هم آمده است که امام سجاد بیعت کردند⁉️ 🔰پاسخ:👇👇 ⏪مردم مدینه پس از آگاهی از انحراف یزید و دوری او از اسلام سر به بر علیه یزید بلند کردند و از امام سجاد علیه السلام خواستند که شورش آنها را هدایت کند اما امام علیه السلام از به عهده گرفتن رهبری شورش کرد زیرا میدانست که شورش با شکست مواجه می شود و همگان جان خود را از دست خواهند داد و از سوی دیگر با نفوذ عبد الله بن زبیر و دیگران در بین شورشیان ، این شورش یک نهضت اصیل محسوب نمی شد و رهبران شورش نیز در برقراری اصل شورش از امام سجاد علیه السلام نظر خواهی نکرده بودند و این نشان دهنده این بود که شورش مذکور یک حرکت شیعی نیست و در صورتی پیروزی معلوم نیست که به نفع شیعیان تمام شود لذا امام علیه السلام در این شورش شرکت نکرد. 📚سیره پیشوایان ص270 ♨️یزید ، مسلم بن عقبه را برای سرکوب شورشیان به مدینه فرستاد و او توانست شورش را سرکوب و کشتاری بس عظیم در به راه بیاندازد و شهر را تصرف کند و به زور از مردم برای یزید بیعت بگیرد . 💢مورخان می نویسند: *⃣ مسلم بن عقبه چنین از مردم مدینه بیعت می گرفت که بگوید من بنده مملوک یزید هستم و او درباره من و خون و مال و خانواده من هر چه بخواهد می کند و هرکس از این نوع بیعت امتناع می کرد و حاضر به عبودیت یزید نمی شد کشته می شد. 📚تاریخ طبری ج5 ص493 📚الکامل فی التاریخ ج4 ص118 🔶شیخ عباس قمی می نویسد: 🔷 نماینده یزید مردم را به بیعت با او و اقرار بر بندگی یزید فرا می خواند و هر کس امتناع می کرد کشته می شود و تمامی مردم مدینه جز امام العابدین و علی بن عبد الله بن عباس بیعت کردند. 📚منتهی الامال ج2 ص1162 🔸شیخ مفید و ابن اثیر نقل می کنند: 🔹هنگامی که مسلم بن عقبه به مدینه رسید به دنبال امام سجاد فرستاد ، و چون امام به نزد او آمد او را بزرگ داشت و به خود نزدیک کرد و گفت امیر المومنین یزید مرا به نیکویی درباره تو سفارش کرده و گفته است که حساب تو را از دیگران جدا کنم . او امام را مجبور به نکرد. 📚الارشاد ج2 ص152 📚الکامل فی التاریخ ج4 ص51 📚بحار الانوار ج46 ص139 ⬅️بی شک یزید نمی خواست بار دیگر دستش به خون اهل بیت پیامبر گرامی آلوده شود و با این کار زوال حکومتش را به آورد و از سوی دیگر چون امام سجاد علیه السلام هیچ نقشی در شورش مردم مدینه نداشته بود ، اجبار او بر بیعت و ریختن خونش بدون دلیل بود . ⬅️اما در روایتی در کتاب آمده است که یزید به زور از امام سجاد علیه السلام بیعت گرفت . ✴️او از امام باقر علیه السلام نقل می کند: ♨️ یزید وارد مدینه شد و قصد حج گذاردن کرد ، دستور داد مردی از قریش را به نزد او حاضر سازند ، یزید به او گفت آیا اقرار می کنی که بنده منی و من اگر بخواهم تو را می فروشم و اگر بخواهم به اسارت خودم در می آورم ، آن مرد این اقرار را نکرد و یزید او را کشت . ♨️یزید به سوی امام فرستاد و به امام گفت همان اقرار را بکند . امام سجاد گفت اگر اقرار نکنم مرا هم مانند آن مرد می کشی ؟ یزید گفت آری . ❇️ امام گفت آنچه می خواهی را اقرار می کنم و من بنده ای مکره و مجبور هستم ، اگر می خواهی دست نگه دار و اگر می خواهی مرا بفروش ، یزید پس از این اقرار از امام دست برداشت...» 📚الکافی ج8 ص235 💠با توجه به آن که تمام مورخان اتفاق دارند که یزید عازم مدینه شد و خودش از شام خارج نشد و و نیز در نقل های آمده است که امام سجاد علیه السلام بیعت نکرد و نماینده یزید نیز او را مجبور به بیعت نساخت ، صحت نقل مزبور زیر سوال می رود . 🔶علامه مجلسی می نویسد: 🔹در این خبر اشکالی است زیرا معروف در تاریخ آن است که یزید از شام تا زمان مرگ خارج نشد و هیچ گاه به مدینه نیامد و این روایت با نقل هایی که می گوید امام سجاد بیعت نکرد دارد. 📚بحار الانوار ج46 ص138 ✅این قرائن نشان دهنده صحیح نبودن روایت مذکور است ، خصوصا آن که راوی روایت که ابی نام دارد توثیقی ندارد و مجهول است و احیانا مشترک بین چندین راوی به این نام است و دقیقا شناخته شده نیست . 📚رجال ص455 @haqemamali
◀️سوال ❓چرا امام سجاد در کربلا نجنگیدند ؟❗️ آیا او در تمام طول عمر بوده است امروزه ما ایشان را با نام عابد بیمار می شناسیم‼️ 🔰پاسخ:👇👇 ❇️ امام سجاد علیه السلام در جریان حادثه کربلا گرفتار بیماری بودند که این بیماری مانع از حضور ایشان در جبهه نبرد شد . 🔶شیخ مفید به نقل از حمید بن مسلم می نویسد: ⏪ سپس به علی بن الحسین رسیدیم ، که در بستر افتاده و به شدت بیمار بود ، گروهی از پیادگان با شمر رسیدند ، آنان به شمر گفتند آیا این بیمار را نکشیم ، من گفتم سبحان الله بیماری اش کارش را می سازد ( نیازی به کشتن نیست ) همواره چنین گفتم تا آنان را از او باز گرداندنم. 📚الارشاد ج2 ص112 📚بحار الانوار ج45 ص61 🔴طبری از امام سجاد علیه السلام نقل می کند: 🔯در شبی که بامدادش پدرم به شهادت رسید نشسته بودم و عمه ام زینب از من پرستاری می کرد ( و من بیمار بودم ). 📚تاریخ طبری ج5 ص420 📚الارشاد ج2 ص93 ⬅️در کتاب شرح الاخبار هم چنین آمده است: 🔶 امام زین العابدین در آن ایام به شدت بیمار و و از جنگ ناتوان بود. 📚شرح الاخبار ج3 ص250 🔵در کتاب الامالی شجری نیز چنین آمده است: ✳️ امام سجاد بیمار بود و اندکی در جنگ شرکت جست ، اما چنان ناتوان بود که به سان زخم خوردگان از معرکه بیرونش آوردند و خداوند مرگ را از او دور کرد و به همراه زنان اسیر شد. 📚الامالی شجری ج1 ص171 🔶ابن سعد نیز می نویسد: 🔯 امام سجاد در کربلا بر اثر نجنگید. 📚الطبقات الکبری ج5 ص221 💠بیماری حضرت تنها در زمان حادثه کربلا به تقدیر الهی جهت مصون ماندن جان شریفش برای تصدی منصب امامت بوده است و چنان نبوده که ایشان در تمام طول عمر بیمار باشد و تعبیر در مورد ایشان تعبیر مناسبی نمی باشد . @haqemamali
🔴 فضائل الصحابه احمد بن حنبل به نقل از امام حسین(علیه‌السلام): 👈 هر کس چشمانش از مصیبت ما قطره اشکی جاری شود خداوند عزوجل جایگاه او را بهشت قرار خواهد داد. @haqemamali
◀️سوال: ❓آیا موضوع بریدن انگشت امام حسین(ع) بخاطر انگشترش توسط یار خودش در روز عاشورا صحت دارد؟❓ 🔰پاسخ:👇👇 ♨️بجدل بن سلیم الکلبی کسی بود که انگشت امام را قطع کرد. در مورد او گفته شده است: "خبیث ملعون قتله المختار" فرد خبیث وملعونی بوده که مختار اورا کشت. 📚مستدرکات علم الرجال الحدیث،ج2 ص5 ✅روشن است چنین افرادی شیعه یزید ومعاویه وشمر هستند نه شیعه امام حسین. 🔶علامه مجلسی می آورد: "مختار دو دستش ودوپایش را قطع کرد به گونه ای که درخون خود می غلطید تا که مرد. 📚بحار الانوار،ج45 ص58 @haqemamali
◀️سوال ❓برخی شبهه می کنند که قضیه نماز خواندن حسین در ظهر عاشورا است که روحانیون جهت ترویج نماز خوانی جعل کرده اند و الا کدام عقل می گوید انسان در جنگ ، نبرد را رها کند و نماز بخواند؟ ‼️ 🔰پاسخ:👇👇 ✅قضیه نماز خواندن امام علیه السلام در ظهر عاشورا از مسلمات تاریخ و حدیث است و جای انکار ندارد ، البته کیفیت ادای آن با توجه به شرایط جنگی با حالت عادی است . 🔴طبری نقل می کند: 🔵 ابو ثمامه به حسین گفت دوست دارم که پرودگارم را در حالی ملاقات کنم که این نمازی را که وقتش رسیده است بخوانم . حسین سرش را بلند کرد و سپس فرمود از نماز یاد کردی خداوند تو را از نماز گزاران ذکر گو قرار دهد ، آری اکنون اول آن است ، از آنان بخواهید که از ما دست بکشند تا نماز بخوانیم ... ( آنان موافقت کردند ) حسین با یارانش نماز خوف را گزارد و آن گاه بعد از ظهر دوباره جنگید و جنگ بالا گرفت » 📚تاریخ طبری ج5 ص430 📚الکامل فی التاریخ ج2 ص564 🔶سید بن طاووس می نویسد: 🔹هنگام نماز ظهر شد ، حسین به زهیر بن قین و سعد بن عبد الله فرمان داد تا با حدود نیمی از یارانش جلوی ایشان بایستند سپس امام با آنان نماز خوف گزارد ، ( سپس دشمن نقض امان در نماز خواندن کرد ) به سوی حسین تیری پرتاب شد ، سعید بن عبد الله حنفی جلوی امام ایستاد ، و با جانش از او محافظت کرد ، بی آنکه به چپ و راست برود ، تا آن که بر اثر که خورده بود به زمین افتاد ...» 📚لهوف ص165 📚مثیر الاحزان ص65 📚بحار الانوار ج45 ص22 💠شیخ مفید نیز می نویسد: 🔸جنگ بالا گرفت ، و شدید شد ، کشتگان و زخمیان در یاران حسین زیاد شد ، تا آن که ظهر شد و حسین با یارانش نماز گزارد » 📚الارشاد ج2 ص105 ⬅️گفتنی است که نماز مانند نماز مسافر شکسته است و در صورتی که به جماعت خوانده شود بدین صورت است که مجاهدان دو دسته می شوند ، دسته اول یک رکعت با امام می خوانند و امام پس از رکعت اول تامل می کند تا مامومان رکعت دوم را فرادا بخوانند و خود را به نبرد برسانند و آن گاه گروه دوم جای آنها را می گیرند و رکعت اول خود را با رکعت دوم امام به جا می آورند و رکعت بعدی را فرادا می خوانند. 📚وسائل الشیعه ج8 ص433 ابواب صلاه الخوف @haqemamali
◀️سوال ❓تکلیف سر مبارک امام حسین(ع) و کربلا چه شد ❗️آنها کجا دفن شدند؟❓ ✴️پاسخ:👇👇 ⏪پس از واقعه جانگداز کربلا ، سرهای شهدای کربلا جز علی اصغر و حر بن یزید ریاحی شد و به سوی کوفه و سپس به سوی شام روانه شد. 📚البدایه و النهایه ج8 ص190 ⬅️درباره اینکه سر مقدس امام حسین کجا است اقوال متعددی مطرح است مانند: اینکه یا در نجف است یا در دمشق یا در کربلا یا در مدینه و یا در مصر . 💠قول به اینکه در کربلا است قول مشهور علماست اما قول به اینکه سر مطهر در نجف در کنار قبر امام علی است مستند روایی دارد و در کتب معتبر ذکر شده است . ✴️در کتاب کامل الزیارات منقول است که امام فرمود: ❇️هنگامی که به نجف می آیی دو قبر می بینی قبری بزرگ و قبری کوچک .قبر بزرگ قبر امیر مومنان است و قبر کوچک محل دفن سر حسین بن علی است. 📚کامل الزیارات ص84 📚بحار الانوار ج100 ص242 ⬅️در روایت دیگر فرمود: 🔯هنگامی که سر حسین را به شام بردند یکی از وابستگان ما آن را ربود ودر کنار امیر مومنان به خاک سپرد. 📚الکافی ج4 ص571 📚بحار الانوار ج45 ص178 📚تهذیب الاحکام ج6 ص34 ⬅️ در مورد کربلا : 💠سید بن طاووس نیز می اورد: 🔹درباره سر حسین روایت شده است که بازگردانده شد و در کربلا به همراه پیکرش به خاک سپرده شد. 📚لهوف ص225 🔶علامه مجلس می نویسد: 🔷بدان از روایات بدست می اید که سر امام حسین و بدن های ادم و نوح و هود و صالح در کنار امام علی با او دفن هستند بنابراین شایسته است که بعد از زیارت امام علی همه انها زیارت شوند. 📚بحار الانوار ج100 ص251 🔶ونیز می نویسد: 🔹مشهور در میان علمای شیعه این است که سر امام حسین با بدنش دفن شده امام سجاد ان را به کنار جسد بازگردانده اما اخبار فراوانی نقل شده که سر امام در کنار قبر امیر مومنان دفن شده است. 📚بحار الانوار ج45 ص145 ⚪️در مقام داوری میان این دو قول راجح از سایر اقوال می توان عرضه داشت که با توجه به انکه حدیثی از اهل بیت مبنی بر دفن سر مقدس در کربلا یافت نشده است و از سوی دیگر دفن سر مقدس در کنار قبر امیر مومنان در کتب معتبر و دسته اول از اهل بیت نقل شده است و با عنایت به اینکه اهل بیت به انچه در خانه است داناترندقول به دفن در نجف ارجح وبهتر است. 📚دانشنامه امام حسین ج8 ص82 ⬅️در رابطه با سر سایر شهدای نیز مشهور است که آنان نیز توسط امام سجاد علیه السلام در اربعین حسینی به کربلا باز گردانده شدند و دفن شدند. 🔶شیخ عباس قمی نقل می کند: ♨️یزید بن معاویه سرهای شهدا را به علی بن الحسین داد ، امام سجاد نیز سرهای شهدا را به بدن های شریف در روز صفر و اربعین حسین ملحق کرد. 📚نفس المهموم ص425 📚حبیب السیر ج2 ص60 🔵 البته نقل دیگری نیز وجود دارد که سرهای شهدای کربلا به غیر از امام حسین علیه السلام در همان مدفون شده اند. 🔶مرحوم سید محسن امین در اعیان الشیعه می نویسد: 🔷بعد از سال 1321 هجری قمری در آرامگاه مشهور با باب الصغیر در مقبره ای دیدم که سر در آن سنگی نصب بود که نوشته بود این جا محل دفن سرهای عباس بن علی و علی اکبر بن حسین و حبیب بن مظاهر است ...طبیعتا سرهای شهدا پس از حمل شدن به دمشق و گردانده شدن در شهر و بر آورده شدن هدف یزید به ناچار بایستی در یکی از گورستان های شهر دفن می شدند ، که از میان آنها این سه سر در آرامگاه باب مدفون شده اند و جای دفنشان حفظ شده است. 📚اعیان الشیعه ج1 ص627 @haqemamali
🔴 المعجم الکبیر طبرانی: 👈 ذکر شهادت امام حسین(علیه السلام) سيصد سال قبل از بعثت پیامبر اسلام(صلی الله علیه وآله) @haqemamali