✳️✳️✳️✳️✳️
#شبهه
#چرا_غیرت_علی_اجازه_داد_فاطمه_پشت_در_برود
قسمت 4⃣
#پاسخ_حلی_شبهه
ب___ اعتقاد حضرت زهرا سلام الله عليها در اجازه گرفتن مهاجمان
از سوی دیگر باور صدیقه طاهره س بر این بود که عمر و جماعت همراه وی بر اساس قرآن و احکام شریعت اسلام بدون اجازه وارد منزل نخواهند شد
چرا که قرآن می فرماید:
ای کسانی که ایمان آورده اید! در خانه هایی غیر از خانه خود وارد نشوید تا اجازه بگیرید و بر اهل آن خانه سلام کنید. ..."
نور/۲۸
"...و اگر کسی را در آن نیافتید وارد نشوید تا به شما اجازه داده شود و اگر گفته شد "باز گردید !" باز گردید این برای شما پاکیزه تر است و خداوند به آنچه انجام می دهید آگاه است"
نور /۲۹
"ای کسانی که ایمان آورده اید! در خانه های پیامر داخل نشوید مگر به شما اجازه داده شود"
احزاب/۵۳
بدون شک خانه صدیقه طاهره س نیز خانه پیامبر به شمار می رود
همانگونه که در تفاسیر متعددی از اهل سنت بدان تصریح شده است.
مفسران مشهوری از اهل سنت همچون سیوطی و دیگران در تفسیر آیه ۳۶ از سوره نور از نبی مکرم نقل کرده اند که خانه علی ع و زهرا س از با فضیلت ترین خانه های انبیا محسوب میشود.1⃣
افزون بر این توقع بود تا با توجه به موقعیت حضرت زهرا س و احترام رسول اکرم صلی الله علیه وآله مهاجمان با دیدن آن بانو حیا کرده و متعرض خانه آن حضرت نشوند
چنانچه عده ای با شنیدن صدای صدیقه طاهره س چنین کرده و برگشتند
ابن قتیبه دینوری مینویسد:
عمر همراه عده ای سوی خانه فاطمه آمد و در زد..فاطمه با شنیدن صدای جمعیت در حالی که می گریست با صدای بلند فریاد زد: ای رسول خدا پس از تو از زاده خطاب(عمر) و زاده ابوقحافه(ابوبکر) چه ها که ندیدیم!
گروهی با شنیدن گریه فاطمه دلشان به رحم امد و گریان آن جا را ترک کردند اما عمر با گروهی دیگر باقی ماندند2⃣
بنابراین اشکال به بی شرمی مهاجمان باز می گردد که حرمت خانه و اهل آن را نگه نداشتند.
📕 منابع اهل سنت
1⃣ الدر المنثور ج ۶ ص ۲۰۳
جلال الدین سیوطی
الکشف البیان ج ۷ ص ۱۰۷
ثعلبی نیسابوری
الجواهر الحسان فی تفسیر القران ج ۷ ص ۱۰۷
مخلوف الثعالبی
2⃣ الامامه السیاسه ج۱ ص ۱۶
ابن قتیبه دینوری
⏪ ادامه دارد. . .
🌹🌹🌹🌹
🌹 ﷽ 🌹
🌹🌹🌹🌹
#چگونه_بر_پیامبر_صلوات_بفرستیم
✳️ صحیح بخاری مسلم نقل کرده اند که:
رسول خدا فرموده: موقع صلوات، بر من و ال من باید صلوات بفرستید
«قیل یا رسول الله! اما السلام علیک فقد عرفناه، فکیف الصلاة علیک، قال(ص) قولوا: اللهم صل علی محمد و علی آل محمد، کما صلّیت علی آل ابراهیم.
صحابه به رسول خدا گفتند: ما بلدیم که به شما سلام کنیم، به ما بگویید چگونه بر شما صلوات بفرستیم؟
🌺 فرمود: بگویید اللهم صل علی محمد و علی ال محمد..🌺
📕 سند از اهل سنت
/صحیح البخاری ج 3، ص280، کتاب التفسیر، باب10، حدیث 4797 و ج4، ص164، کتاب الدعوات حدیث 6358 و ...
⁉️حالا شما بفرمایید که چرا علمای شما در صلوات فرستادن می گویند: صل الله علیه و سلم؟!
چرا ننگشان می آید بر آل محمد صلوات بفرستند؟ بالاخره شما پیرو سنت کی هستید؟
✅ او میگوید: اگر جواب سوالات مرا ندهید شیعه خواهم شد.
#فاروق_اعظم
#صدیق_اکبر
سؤال
آيا صحيح است آنچه مى گويند: حتى يك حديث صحيحى كه پيامبر ـ صلى الله عليه وآله و سلّم ـ، ابوبكر را صديق خوانده، و يا عمر، را فاروق خوانده باشد نداريم، و آنچه آمده راجع به حضرت على(علیه السلام) است؟
چنانچه طبرى به نقل از عباد بن عبدالله مى گويد: «سمعت علياً يقول: أنا عبدالله واخو رسوله وأنا الصدّيق الأكبر. لا يقولها بعدي الا كاذب مفتر، صليت مع رسول الله ـ صلى الله عليه و سلّم ـ قبل الناس بسبع سنين»
📕 سند از اهل سنت
(تاريخ طبرى،ج 1،ص 537/ مسند زيد، حدیث 973. / سنن ابن ماجه،ج 1،ص 4 / مستدرك حاكم،ج 3،ص 44 ـ ولى حاكم حديثى را از حضرت على(علیه السلام) درباره صديق بودن ابوبكر آورده، كه ذهبى آن را منكر ـ ضعيف ـ دانسته است. ج 3،ص 62 / و در شرح نهج البلاغه،ج 13،ص 228: لا يقولها غيرى، / و در الاصابه،ج 7،ص 293. پيامبر فرمود: هو الصديق الاكبر و هو فاروق هذه الامة.)
🌹🌹🌹🌹
🌹 ﷽ 🌹
🌹🌹🌹🌹
#روایت_در_مورد_و_عجل_فرجهم
آیا شیعه برای " و عجل فرجهم " که بعد از صلوات می گوید، روایت از اهل بیت علیهم السلام دارد؟
یک وهابی، با تمسخر پرسیدند: آیا شما شیعیان، بعد از صلوات، وعجل فرجهم می گویید و دعا برای ظهور امام زمان عجل الله فرجه می کنید، روایتی در این زمینه دارید؟
پاسخ: بله ما برای تک تک کارهای خود، روایت داریم.
📕 روایت از امام صادق علیه السلام هست با سند صحیح از کتاب شریف اصول کافی:
علی بن إبراهیم، عن أبیه، عن ابن أبی عمیر، عن إسحاق بن عمار...
صل على محمد وآل محمد وعجل فرجهم وسلمنا
اصل کافی ج4ص359 و ج2ص773 بنابر مکتبه شامله
ما حتی برای صدق الله العلی العظیم که در اخر قرآن خواندن خود،می گوییم، روایت داریم، شما صدق الله العظیم می گویید، آیا روایت دارید؟نشان دهید
ما صلوات برمحمد و آل محمد و عجل فرجهم می گوییم، و روایت هم داریم، شما در صلوات، اصحاب را هم داخل می کنید و بر آنها هم صلوات می فرستید، آیا در این باره روایتی دارید؟ نشان دهید
دقیقا فرق ما با شما این هست که ما برای تک تک کارهای خود، روایت داریم، ولی شما چطور؟ آیا روایت دارید؟ یا خواب دیده ایید و در خواب به شما گفته اند که این کارها را انجام دهید؟ (مانند اذان)
قيم قرآن
از منصور بن حازم نقل است : به امام صادق عليه السلام عرض كردم : خداى متعال ، بزرگ تر و با كرامت تر از آن است كه به واسطه خلقش شناخته شود، بلكه اين خلق است كه به واسطه او شناخته مى شوند.
امام عليه السلام فرمود: سخنت درست است !
عرض كردم : كسى كه مى داند او را خدايى است ، سزاوار است كه اين را نيز بداند كه همان خدا را، رضا و سخطى است و رضا و سخطش جز به واسطه وحى و يا رسول شناخته نشود؛ پس آن كه خود، پيامبر و رسول نيست ، بايستى به جستجوى پيامبر باشد و چون او را جويد، در خواهد يافت كه پيامبران ، حجت خدايند و طاعتشان واجب و فرض است . من از مردم پرسيدم : آيا نمى دانيد كه رسول خدا صلى الله عليه وآله ، حجت خداوند بر خلقش بود؟
مردم گفتند: آرى !
گفتم : حال كه ايشان رحلت فرموده ، حجت كيست ؟
گفتند: قرآن حجت است !
من نيز به قرآن رجوع كردم : ولى دريافتم كه مرجئيان و قدريان و حتى زنديقى كه ايمانى ندارد، در (معانى ) آن اختلاف نظر دارند و هر كدام براى تفوق و پيروزى بر ديگرى از آن بهره مى جويند! پس دريافتم كه قرآن جز به قيمى كه هر چه او درباره قرآن بگويد حق است ، حجت نخواهد بود. از آنان پرسيدم : قيم قرآن كيست ؟
پاسخ دادند: ابن مسعود! او قرآن را خوب مى داند و همچنين عمر و حذيفه !
گفتم : آيا تمامش را مى دانند؟
پاسخ دادند: خير! پس كسى جز على عليه السلام نيافتم كه بگويند او تمام قرآن را مى داند. چون مساءله اى پيش آيد، همه گويند: نمى دانم ! نمى دانم ! ولى آن على است كه مى فرمايد:مى دانم .
پس گواهى مى دهم كه على عليه السلام قيم قرآن بوده ، اطاعت از او واجب است او بعد از رسول صلى الله عليه وآله ، حجت خداست بر مردم ، و آنچه او درباره قرآن گويد، حق است .پس امام فرمود: خدايت رحمت كند!
#هزار_رکعت_نماز_خواندن_امام_علی
#پرسش
❓برخی از کانال های #وهابی می گویند خرافات شیعیان تمامی ندارد .می گویند علی در هر شبانه روز هزار رکعت نماز می خوانده است مگر چنین چیزی ممکن است❕❕
💠#پاسخ💠
🔰اینکه حضرت امیر علیه السلام در هر شبانه روز هزار رکعت نماز میخوانده است گذشته از انکه در روایات #شیعه امده است؛
📚تهذیب،ج3،ص63
📚الخصال،ج2،ص517
📚وسایل الشیعه،ج4،ص99
📚بحارالانوار،ج41،ص11،باب101
💠در روایات فراوانی از کتب اهل #سنت نیز امده است؛
📚العقدالفرید،ج2،ص258
📚تاریخ ابن خلکان،ج3،ص274
📚صفة الصفة،ج2،ص100
🔅لذا این مسئله جای هیچ گونه تردیدی ندارد،هزار رکعت نماز خواندن در شبانه روز،همه وقت را نمیگیرد بلکه وقت بسیاری برای خوراک واستراحت و.....باقی می ماند، بخصوص اگر در نماز فقط حمد خوانده شود، چراکه در روایات ما امده است،که نماز برترین موضوع است،وتا انسان میتواند شایسته است که تحت هر #شرایطی نماز بگذارد
📚بحارالانوار،ج79،ص303،باب4
❓چگونه این مسئله جای تعجب دارد انگاه که علامه #امینی در دفاع از این مطلب چنین می اورد:
«در نجف اشرف سراغ داریم افرادی را که در هر 8ساعت #هزار رکعت نماز میخوانند،بنابراین مطلب فوق غیر ممکن نیست»
📚الغدیر،ج5،ص40
👌چگونه وهابیان بر این مساله اشکال می گیرند درحالی که خودشان در شرح حال بسیاری از رجال اهل سنت نقل کرده اند که آنان در شبانه روز و یا تنها در روز هزار رکعت نماز می خوانده اند و این را از #فضائل آنان می شمارند ، مانند؛
1⃣ مره بن شراحیل همدانی که گفته شده است در هر شبانه روز هزار رکعت نماز می خوانده است؛
📚البدایه و النهایه ج8 ص70
2⃣ عبدالرحمان ابن ابان ابن عثمان بن عفان؛
📚انساب الاشراف ج5 ص120
3⃣ علی بن عبدالله عباسی او نیز هزار رکعت نماز می گذارده است
📚تهذیب التهذیب ج7 ص358
4⃣ بلال بن اسعد اشعری نیز چنین بوده است؛
📚تهذیب التهذیب ج1 ص503
5⃣ مصعب بن ثابت ابن عبدالله ابن زبیر نیز چنین بوده است؛
📚صفه الصفوه ج2 ص99
6⃣ ابوحنیفه نیز چنین می کرده است؛
📚اقامه الحجه ص9
7⃣ محمد بن حنیف الشیرازی نیز چنین می کرده است؛
📚مفتاح السعاده ج2 ص177
👌علامه امینی از انبوهی از این افراد نام می برد که اهل سنت گفته اند انان در شبانه روز هزار رکعت نماز می خوانده اند
📚ترجمه الغدیر ج9 ص61 به بعد
🔶بنابراین روشن میشود که استبعاد آنان در مورد نماز خواندن حضرت امیر تنها از بغض و دشمنی آنان نسبت به علی علیه السلام نشات می گیرد
👇👇👇
♨️سوال:
🔰چرا پيامبر (ص) جانشيني حضرت علي(ع) را در خود مکه که تعداد بيشتري از مسلمانان از کشورهاي ديگر هم حضور داشتند بيان نکردند و آن را در غدير خم با مردم در ميان گذاشتند؟
✍️پاسخ:
✅پیامبر گرامی اسلام(ص) تنها بر اساس فرمان خداوند عمل می کرد. اگر چه پیامبر اسلام(ص) قبل از غدیر بارها وصایت و جانشینی حضرت علی(ع) را بیان کرده بود که حدیث (یوم الدار و بدء الدعوة) و دیگر احادیث شهرت دارند ولی جریان غدیر که تأکید بیانات قبلی رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم بود به دستور صریح خداوند بود و این دستور بعد از اتمام مراسم حج و در راه بازگشت پیامبر اکرم(ص) به مدینه صادر شد.
هنگامی که کاروان به سرزمین (رابغ) که در سه میلی (جحفه) قرار دارد رسید این وحی در نقطه ای به نام غدیر خم فرود آمد و با آیه
«یا أَیُّهَا الرَّسُولُ بَلِّغْ ما أُنْزِلَ إِلَیْکَ مِنْ رَبِّکَ وَ إِنْ لَمْ تَفْعَلْ فَما بَلَّغْتَ رِسالَتَهُ وَ اللّهُ یَعْصِمُکَ مِنَ النّاسِ إِنَّ اللّهَ لا یَهْدِی الْقَوْمَ الْکافِرینَ،
ای پیامبر! آن چه از طرف پروردگارت بر تو نازل شده است، کاملاً (به مردم) برسان! و اگر نکنی، رسالت او را انجام ندادهای! خداوند تو را از (خطرات احتمالی) مردم، نگاه میدارد؛
و خداوند، جمعیّت کافران (لجوج) را هدایت نمیکند»[سوره مائده آیه 67.]، پیامبر اسلام مأمور نصب حضرت امیر(ع) به مقام خلافت و وصایت شده است. با این حال وجهی برای این سؤال باقی نمی ماند که چرا پیامبر(ص) قبل از دستور خداوند این عمل را انجام نداده است چون مراسم حج و مکه، قبل از فرا رسیدن این فرمان الهی بوده است.
علاوه بر این منطقه غدیر منطقه ای بود که در آن جا کاروانان از هم جدا می شدند و هر کدام راهی منطقه خود می شدند این کاروان عظیم مسلمانان قبل از پراکندگی و درست در محل تقسیم راهها، سه روز بار انداخته و آماده مراسم غدیر می شوند این در حالی است که مسلمانان از وظایف خود و مناسک حج فارغ البال شده و همگی منتظر رسیدن به منازل و شهرهای خود هستند و سه روز نگه داشتن مردم با این وضعیت کاملاً آنان را مهیا کرده است تا عظمت و اهمیت این موضوع را دریافت کنند.
شبهه.
عده ای میگن حدیث کساء سندیت نداره؛میشه توضیح بدین!!!
#پاسخ👇👇👇👇
◀️اصل ماجرا که قطعاً محقق شده و واقعیت دارد و محمل نزول آیهی تطهیر بوده است.
◀️در کتب معتبر شیعه و سنّی، با سندهای بسیار قوی و محکم، این واقعه ثبت شده است
✅جالب آن که تعداد مستندات اهل سنت (بیش از چهل سند)، بیش از مستندات اهل تشیع (بیش از سی سند) میباشد.
💢در تفسیر آیهی مبارکهی تطهیر نیز علما و مفسرین شیعه و سنّی، چگونگی ماجرا، نزول آیه و اختصاص آن به حضرات محمد مصطفی صلوات الله علیه و آله و نیز امیرالمؤمنین، فاطمةالزّهراء، امام حسن و امام حسین علیهم السلام را به صورت کاملاً مستند نقل نمودهاند و به همین دلیل به آنان پنج تن آل عبا گفتهاند.
✍به عنوان مثال میتوان
📗تفسیر المیزان، مرحوم آیتالله علامه طباطبایی (ره) از شیعه
و نیز 📒تفاسیر درالمنثور از سید جلال الدین سیوطی و 📕تفسیر کبیر فخر رازی و 📙تفسیر آلوسی را نام آورد.👈در ذیل آیهی:👇
🌸«وَقَرْنَ فِي بُيُوتِكُنَّ وَلَا تَبَرَّجْنَ تَبَرُّجَ الْجَاهِلِيَّةِ الْأُولَى وَأَقِمْنَ الصَّلَاةَ وَآتِينَ الزَّكَاةَ وَأَطِعْنَ اللَّهَ وَرَسُولَهُ إِنَّمَا يُرِيدُ اللَّهُ لِيُذْهِبَ عَنكُمُ الرِّجْسَ أَهْلَ الْبَيْتِ وَيُطَهِّرَكُمْ تَطْهِيرًا» 📚(الأحزاب، 33)
📝ترجمه: و در خانه هايتان قرار گيريد و مانند روزگار جاهليت قديم زينتهاى خود را آشكار مكنيد و نماز برپا داريد و زكات بدهيد و خدا و فرستادهاش را فرمان بريد خدا فقط مىخواهد آلودگى را از شما خاندان [پيامبر] بزدايد و شما را پاك و پاكيزه گرداند.
💎http://www.pasokhgoo.ir/node/25038
◀️اما یک موقع بحث از متن حدیث کسایی است که به صورت دعا در آخر برخی از چاپهای مفاتیح الجنان آمده است؛
◀️در این خصوص نظرها متفاوت است
✅برخی آن را صحیح دانسته
✅و برخی دیگر از نظر متن و سند ضعیف برشمردهاند.
✅علما و عرفای بسیاری در گذشته و حال نیز بدون اصرار داشتن بر سند داشتن یا نداشتن، به آن به عنوان یک دعا توسل جسته و به دیگران نیز توصیه نمودهاند.
چرا که دعا الزامی ندارد که حتماً مأثوره باشد، حتماً از اهل عصمت علیهمالسلام باشد، هر کس هر دعایی که دلش خواست میتواند داشته باشد و به پیشگاه خداوند متعال عرضه دارد،
↙️منتهی اگر بیان شد که این دعا عیناً کلام معصوم است، حتماً باید سند معتبر داشته باشد.
◀️در نتیجه:
🔷 اصل واقعه و حدیث کساء مبنی بر این که حضرت رسول (صلی الله علیه و آله) عبای خیبری را بر سر اهل بیت (علیه السلام) انداختند و آیه تطهیر نازل شد، از احادیث بسیار معتبر و محکم است.
🔶این حدیث صحیح را شیعه و سنی هر دو نقل کردهاند و شکی هم در آن نیست، اما در مورد این که آیا این دعایی که تحت عنوان حدیث کساء در مفاتیح یا کتب دیگر آمده، نقل از معصوم است یا خیر؟ اختلاف نظر وجود دارد.
👌👌 لذا باید بسیار مراقب بود که بهانهی ضعف سند دعای مندرج در مفاتیح یا کتب دیگر، اصل واقعه و حدیث کساء را در اذهان مسلمانان مخدوش ننمایند.
اعتراف خلیفه دوم به عظمت ایمان امیرالمومنین علیه السلام
➖➖➖➖➖🍃💐
عمر بن الخطاب میگوید:از رسول خدا صلی الله علیه و آله شنیدم که میفرمود:
❇ لَو أنَّ السَّماواتِ السَّبعِ و الأرَضينَ السَّبعِ وُضِعَتا في كَفَّةٍ و وُضِعَ ايمانُ عَلِيٍ في كَفَّةٍ لَرُجِّحَ ايمانُ عليٍ.
✅ اگر تمام هفت آسمان و زمین در یک کفه ترازو قرار بگیرد و ایمان علی(علیه السلام) در کفه دیگر , ایمان او سنگینی می نماید .
📒…ترجمه الامام علی بن ابیطالب۳۶۴/۲
📒…ریاض طبری ۲۴۴/۱
📒…مناقب خوارزمی/۷۸
📒…کفایة گنجی شافعی /۱۲۹
#خدا_حافظی_یا_علی
#پرسش
❔آیا این مطلب صحت دارد درباره علت به کار بردن لفظ «یا علی» هنگام خداحافظی از پیامبر سؤال شد: یا رسول الله ما وقتی صحبتمان، و حرفمان با یکی تمام می شود، پایان کلاممان، او را به خدا میسپاریم، به بیان پارسی میگوییم: خداحافظ و به زبان عربی میگوییم: فی امان الله. اگر بدون خداحافظی کردن، در وسط سخن گفتن از او جدا بشویم، نوعی بی ادبی میپنداریم شما وقتی در معراج با خدا همصحبت شدید، پایان جمله که نمیتوانستید به ذات خدا عرضه بدارید: تو را به خدا میسپارم آخرین جمله رد و بدل شده، بین شما و خدا چه بود؟ آنحضرت فرمود: در پایان صحبت، خداوند سبحان به من «یا علی» گفت، من نیز به خدای خود «یا علی» گفتم. این آخرین جمله بین من و ذات مقدس خدا بود ❕❕
💠#پاسخ💠
👌حکایت مربوطه در روایتی نیامده است ، آنچه در مورد علی علیه السلام در #معراج آمده است موارد دیگری است که از جمله آن دو حکایت زیر است .
❕امام رضا علیه السلام به نقل از پیامبر گرامی می فرماید ؛
« زمانی که به #معراج رفته بودم ، در دل عرش ملکی را دیدم که در دستانش شمشیری از نور است که با آن شمشیر بگونه ای حرکت انجام می داد که علی بن ابی طالب با ذو الفقار انجام می داد ، فرشتگان هر گاه مشتاق علی بن ابی طالب می شدند به صورت آن ملک نگاه می کردند ، من گفتم پرودگارا آیا این فرد ، علی بن ابی طالب است ؟ پرودگار مرا مخاطب قرار داد که ای محمد این فرشته ای است که او را به صورت علی خلق کرده اند و حسنات و تسبیح و تقدیس او را تا روز قیامت برای علی بن ابی طالب می نویسم »
📚عیون الاخبار ج2 ص131
👌در نقل دیگری آمده است ؛
« فرشتگان از محبتشان به علی نزد خدا شکایت کردند ، خداوند نیز آن ملک را از نور به صورت علی ( برای آنها ) آفرید ...»
📚ارشاد القلوب ج2 ص233
👌در نقل دیگری آمده است که از پیامبر گرامی پرسیده شد خدا در شب معراج چگونه با تو #سخن گفته و تو را مخاطب قرار داد؟
👌 آنحضرت فرمود: «مرا به زبانی مانند زبان على بن ابیطالب مخاطب قرار داده سپس به من الهام کرد که بگو: پروردگارا ، تو با من سخن میگویی یا على. سپس فرمود: اى احمد .من چیزى هستم ولى از همه چیزها فاصله دارم مانند چیزهاى دیگر نیستم و من به مردم قیاس نمیشوم و به موجودات تعریف نمیشوم. تو را از نورم آفریدم و على را از نور تو آفریدم او را به رازهاى نهانى دل تو آگاه کردم من کسى را به سوى دل تو دوستتر از على بن ابیطالب پیدا نکردم سپس با زبان على با تو سخن گفتم تا #دلت آرام بگیرد».
📚بحار الانوار ج38 ص312
📚کشف الغمه ج1 ص106
📚الطرائف ج1 ص155
👌البته باید توجه داشت که منظور از سخن گفتن خدا سخن گفتن با زبان نیست زیرا سخن گفتن با زبان و از طریق تارهای صوتی از عوارض جسم است و درباره خداوند که منزه از جسم وجسمانیت است مفهوم ندارد بلکه منظور سخن گفتن به وسیله ایجاد امواج صوتی در فضاست چرا که خدا قادر است بر اینکه امواج صوتی را در فضا بیافریند و این امواج را به گوش انبیا و پیامبرانش برساند و پیام خود را از این طریق به آنها ابلاغ کند آنچنان که قرآن درمورد تکلم با موسی بن عمران در وادی ایمن گواهی میدهد که امواج صوتی درآن درخت مخصوص ایجاد شده وموسی را به سوی خود فرا خوانده است
📚تفسیر نمونه ج2 ص478
شبهه
سلام
میخواستم بدونم با وجود این همه دلایل و روایات و آیه های قرآن مثل آیه ی ولایت یا آیه ی مباهله . چرا این همه سنی داریم . حالا میگیم زمان قدیم مردم جاهل بودن گول ابوبکر و عمر رو خوردن. وبعد از اون هم گول امام مالکی و شافعی و.... امروز که دیگه همه همه چیز رو میدونن! پس چرا آنقدر سنی داریم . اون هایی که سنی به دنیا میان یعنی به خاطر این که پدر مادرش سنی هستند به اجبار باید سنی باشن وقتی میرن دنبال قرآن و علم و تحقیق چرا شیعه نمیشن ؟
#پاسخ 👇 👇 👇
🏳🏳🏳
با سلام
خدمت شما عرض می کنم که : اکثريت نشان بر حق بودن نيست به چند مثال توجه کنيد !
1ـ مگر نه اين است که دين اسلام کاملترين و جامع ترين اديان الهی است و به ظهور دين اسلام بايد تمام جهان به اين دين بگروند چرا که خاتم اديان الهی است پس چرا بيش از 4 ميليارد انسان , مسلمان نيست .
2ـ خداوند در قرآن کريم چندين مرتبه فرموده انسانهای خوب (شکرگزار) کم است ,{ قليلاً ما تشکرون}
(اعراف /10 , سجده / 9)
3ـ اگر با دقت به افعال انسانها نگاه کنيد کارهای ناپسند به مراتب بيشتر است از کارهای نيکو و علت آنهم تقريباً معلوم است چرا که خوب زيستن گناه نکردن , مطيع خدا بودن زحمت دارد تلاش می خواهد اراده می خواهد اما کارهای خلاف طبق هوای نفس است و هوای نفس با آن همراه است مثلاً در نظر بگيريد انسانی که می خواهد روزه بگيرد , نماز بخواند, بسيار سخت است اما اگر بخواهد نماز را ترک کند روزه هم نگيرد بسيار آسان است چرا که با هوای نفس مطابقت دارد .
بنابراين آنچه مهم است اين است که ثابت شود که در روز 18 ذی الحجه در غدير خم پيامبر اکرم (ص) در مقابل 120 هزار انسان مسلمان و حاجی دست علی (ع) را گرفته و بعد از اقرار به اينکه من بر شما از خودتان اولی هستم و همه گفتند بلی ـ فرمودند : هر کس من مولای او هستم اينک علی بن ابيطالب مولا و سرپرست اوست و تعداد 120 هزار جمعيت با حضرت بيعت کنند .
خوشبختانه اخبار واقعه غدير خم در حد تواتر , هم در کتب شيعه و هم در کتب اهل سنت آمده است که برخی از مدارک را ذيلاً ذکر خواهيم نمود . وقتی اين واقعيت ثابت شد که خداوند با انتصاب علی بن ابيطالب به عنوان خليفه و امام جامعه دين را کامل و نعمت را تمام نموده است حال تمام انسانها بدان گردن نهند و پيرو او گردند يا هيچ کس به او ايمان نياورد هيچ خلائی و هيچ ضرری متوجه اصل آن نمیشود .
او خليفه بعد از پيامبر است امام جامعه است خواه بپذيرند يا نه .
مگر 950 سال پيامبری حضرت نوح با ايمان نياوردن مردم زير سؤال رفت ؟! هرگز او پيامبر خداست خواه مردم ايمان بياورند يا نه ؟
برخی از کتب اهل سنت که واقعه غدير را آورده اند .
1ـ تفسير کبير فخر رازی ،ج 2 ،ص 401 .
2ـ تفسير درالمنثور سبوطی ،ج2 ،ص 298 .
3ـ اساب النزول واحدی ،ص 164 .
4- وفاء الوفاء سمهودی ،ج 3 ،ص 1018 ( مسجد غدير خم )
5ـ عمده القاری بشرح صحيح بخاری ،ج 18 ،ص 86 حديث 588 .
6ـ تاريخ دمشق ( ترجمه امام علی (ع) ابن عساکر ،ج 42 ،ص 37 .
7ـ تفسير روح المعانی آلوسی ،ج 6 ،ص 193، ج 3 ،ص 186 .
8ـ الفصول المهمه ،ابن صباغ مالکی ،ص 42 .
9 ـ يناييع الموده ،ص 120، باب 39 .
10ـ تفسير طبری ،ج 12 ،ص 49 .
11ـ شواهد التنزيل ،حسکانی ،ج 1 ،ص 250 .
12ـ فتح القدير ،ج 2 ،ص 60 .
13ـ النور المشتعل من کتاب ما نزل من القرآن ،ص 86 .
14ـ فرائد المصلين ،ج 1 ،ص 158 ،حديث 120 .
15ـ تفسير المنار , ج 6 ،ص 463 .
16ـ مناقب ابن مغازلی ،ص 19 .
17 ـ حبيب السير ،ج 1 ،ص 411 وقايع سال 11 .
18ـ مطالب السؤول ،ص 80 .
19 ـ الامالي الخميسه ،ص 141 .
20 ـ مختصر تاريخ دمشق ،ج 17 ،ص 359 .
21ـ تفسير غرائب القرآن ،ج 4 ،ص 304 .
22ـ تفسير القرآن العظيم ابن ابی حاتم ،ج 4 ،ص 1172 .
23ـ تفسير الکشف و البيان , ثعلبی, ج 4 ،ص 92 و دهها کتاب ديگر .
به نقل از اداره پاسخگويي آستان قدس رضوي
#نام_علی_در_قرآن
#پرسش
❔شنیدم برخی می گویند چه کسی گفته است نام حضرت #علی در قرآن نیامده است ❗️نام ایشان در آیات مربوط به حضرت ابراهیم در قرآن آمده است ❕آیا واقعیت دارد ❕❕
💠#پاسخ💠
👌خداوند می فرماید ؛
« و وهبنا لهم من رحمتنا و جعلنا لهم لسان صدق علیا »
« از رحمت خود به آنها ( ابراهیم و فرزندانش ) ارزانی داشتیم و برای آنها نام نیک و مقام مقبول و #برجسته ای قرار دادیم »
🔶مریم 50
❕در واقع دشمنان می خواستند آنچنان ابراهیم و دودمانش از جامعه انسانی طرد شوند که کمترین اثر و خبری از آنان باقی نماند و برای همیشه فراموش شوند، اما بر عکس، خداوند به خاطر ایثارها و فداکاریها و استقامتشان در ادای رسالتی که بر عهده داشتند آنچنان آنها را بلند آوازه ساخت که همواره بر زبانهای مردم جهان قرار داشته و دارند، و به عنوان اسوه و الگوئی از خداشناسی و جهاد و پاکی و تقوا و مبارزه و جهاد شناخته می شوند.
👌#لسان در اینگونه موارد به معنی یادی است که از انسان در میان مردم می شود و هنگامی که آنرا اضافه صدق کنیم و لسان الصدق بگوئیم معنی یاد خیر و نام نیک و خاطره خوب در میان مردم است، و هنگامی که با کلمه « #علیا» که به معنی عالی و برجسته است ضمیمه شود مفهومش این خواهد بود که خاطره بسیار خوب از کسی در میان مردم بماند.
👌ناگفته پیدا است ابراهیم نمی خواهد با این تقاضا، خواهش دل خویش را برآورد، بلکه هدفش این است که دشمنان نتوانند تاریخ زندگی او را که فوق العاده انسان ساز بود به بوته فراموشی بی فکنند، و او را که می تواند #الگوئی برای مردم جهان باشد برای همیشه از خاطره ها محو کنند.
📚تفسیر نمونه ج13 ص86
💠می بینیم که « #علیا » در آیه به معنای وصفی که عالی و برجسته است ، استعمال شده است نه به معنای #علم و نام مشخص یک فرد که بگوییم منظور علی علیه السلام است .
❕البته در روایتی آمده است که یونس بن عبد الرحمان خدمت امام رضا علیه السلام رسید و عرضه داشت که بعضی می پرسند نام علی علیه السلام در کجای قرآن آمده است ؟ من در جواب می گویم « جعلنا لهم لسان صدق #علیا » آیا این پاسخ صحیح است ❕
👌امام علیه السلام پاسخ داد راست گفتی مطلب همانگونه است که تو می گویی »
📚تفسیر برهان ج3 ص14
❕بر اساس این روایت ، باید گفت نام علی علیه السلام در قرآن آمده است و منظور از « #علیا » در آیه حضرت علی است .
👌اما این روایت با روایت صحیح دیگری که در کتاب شریف #کافی آمده است و تصریح دارد که نام علی علیه السلام در قرآن نیامده است تعارض دارد .
❗️ابوبصیر می گوید به امام صادق علیه السلام عرضه داشتم اهل سنت به ما اشکال می گیرند که چرا نام علی و اهل بیت در قرآن ذکر نشده است؟
امام فرمودند به آن ها چنین بگویید: در قرآن کریم سخن از نماز به میان آمده، اما در آن ذکر نشده که نماز، دو رکعتی، یا سه رکعتی یا چهار رکعتی باشد . در رابطه با زکات آیه نازل شده اما بیان نشده که این زکات چگونه پرداخت شود؛ تا اینکه رسول خدا آن را تبیین فرمود. در رابطه با حج هیچ جای قرآن نیامده است که طواف باید هفت مرتبه باشد، ولی پیامبر آمده اینها را بیان کرده است »
📚الکافی ج1 ص286
❕گذشته از آنکه راوی روایت مذکور ، احمد بن محمد #السیاری است که فرد بسیار ضعیفی است و روایات جعلی تحریف قرآن را نقل کرده است .
📚تنقیح المقال ج1 ص87
👌بله می توان گفت که علی علیه السلام و اهل بیت ایشان ، با سیره رفتاری و #عملی خود ، توحید و آیین ابراهیمی را در همه جا گسترش دادند به گونه ای نام نیک و آوازه بلند و برجسته ابراهیم و فرزندانش تا روز قیامت ، #مرهون زحمات و تلاش های علی و فرزندان معصومش بوده است .
❕بر اساس این سخن ، علی علیه السلام مصداق لسان #صدق و برجسته ای است که خدا به ابراهیم عطا فرمود.
👌روایاتی هم که می گوید منظور از آیه علی السلام است ، ( « جعلنا لهم لسان صدق علیا » « یعنی امیر المومنین »)
📚الکافی ج2 ص345
📚مناقب ج3 ص107
👌به این معنا است که علی علیه السلام مصداق لسان صدق و #برجسته ابراهیم نبی است ، نه آنکه « علیا » در آیه که به معنای وصفی است ، بر علی السلام تطبیق داده شود .