سلام علیکم
آقای رییسی رییس جمهور قم آمده اند .
کسانیکه ساکن قم هستند معمولا نامه ای از مشکلاتشون بنویسند مساعدت مالی میشود
👇👇👇👇
May 11
🌐 ثبت درخواستهای مردم قم از رئیس جمهور در سامانه "سامد"
◻️ نیازی به نامه کتبی نیست
◻️همزمان با سفر دور دوم رئیس جمهوری مرکز پاسخگویی (۱۱۱) سامد با حضور ۴۰۰ کارشناس دستگاههای اجرایی برای پاسخگویی به تماس و نامههای مردمی افتتاح شد.
◻️مردم شریف استان قم میتوانند برای ثبت درخواست، شکایت، طرح و ایده و ... خود به سامانه ارتباطی مردم و دولت به آدرس اینترنتی www.111.ir مراجعه نمایند.
برای ثبت درخواست ها از رئیس جمهور اینجا را کلیک کنید.
4_5899887473755951978.mp3
38.31M
📌فضیلت زیارت حضرت سیدتی ومولاتی حضرت معصومه سلام الله علیها 📌
خطیب : سید محمد غروی
طرف میگه کربلا چند ساله نرفتم حضرت معصومه رو چند وقت یه بار میری ؟
🔴حضرت معصومه سلام الله علیها در قم ولایت تام داره🔴
🔻امام جواد علیه السلام فرمودند:
زیارت پدرم امام رضا علیه السلام افضل از زیارت امام حسین زیرا زیارت امام حسین رو عام زیارت میکنند مثل کیسانیه اسماعیلیه بحره ای و...
ولی زیارت پدرم را فقط خواص شیعه
زیارت میکنند
هرکسی که ( امام رضا (ع)را قبول داره تا امام زمان (ع) قبول داره)
🔴امام رضا علیه السلام فرمودند: زیارت خواهرم حضرت معصومه سلام الله علیها
مانند زیارت من میباشد گرچه زیارت امام حسین علیه السلام نمک دیگه ای داره 🔴
@haram110
🛑 اول قبر #شیخ_كلينى را بشكافید و #خراب کنید
🖇 به مناسبت بزرگداشت ثقةالاسلام شیخ کلینی رحمت الله علیه
👤محدث اعظم مرحوم #بحرانی رحمت الله علیه مینویسد:
✅والذي وجدته بخط بعض مشايخنا . - وأظنه المحدث السيد نعمة الله الجزائري - هو أن السبب في ذلك أن بعض الحكام في بغداد لما رأى افتتان الناس ...
🔰 بعضى از حكام بغداد كه از دشمنان اهلبیت بودند، وقتى گنبد و بارگاه با عظمت #كاظمين را مشاهده و شدت علاقه و محبت مردم را به آن بزرگوار ديدند، خشمناك شدند و تصميم گرفتند كه قبر #امام_کاظم و #امام_جواد را #خراب کنند.
حاکم بغداد گفت: اگر اين طايفه #شيعه راست مى گويند كه پيشوايان آنان امام و معصومند و بدنشان #پوسيده نشده، قبر را خراب كنيد تا ببینیم، اگر #راست بود و بدن آنها [صحیح و سالم] مانده، دوباره قبر را درست مى كنيم و گر نه قبر را تخریب و مانع زیارت مردم میشویم.
بعضى گفتند: در نزدیک اين قبرها، قبرى است متعلق به يكى از #علماء_شيعه كه معروف است و اسم او #محمد_بن_یعقوب_كلينى است كه شيعه را به او اعتقاد زيادى است. اول قبر او را خراب کنید اگر بدن او نپوسيده بود، بدانيد كه قبر اين دو امام هم نپوسيده و ديگر احتياجى به خراب كردن و تعمير كردن ندارد.
پس حاکم امر كرد قبر مرحوم كلينى را كندند و ديدند بدن آن عالم جليل بدون تغيير، #تازه_مانده ،مانند كسى كه يك ساعت پيش دفن شده است. پس حاكم امر كرد به #تعظيم مقبره #شیخ_کلینی و روى آن قبه عظيمى بنا كرد، و پس از ان محل #زيارت مؤمنين گرديد.
📚 لؤلؤة للبحرین ج۱ ص۳۹۲
📚فوائد الرضویه ج۱ ص۱۰۰۸
@haram110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
اقبال عجم بود قدم رنجه نمودید
یک فاطمه هم قسمت ایران شده باشد....
#هیئت_جوانان_مکتب_الزهرا_سلام_الله_علیها_قم
#ولادت_حضرت_معصومه
#روز_دختر
┄┅┅┅┅┄❅💠❅┄┅┅┅┅┄
Join╰➤ 🆔 @haram110 ❤️
قابل توجه گریه کنان و عزاداران اهل بیت علیهم السلام
📍✨حدیثی که امام صادق علیه السلام فرمود: باید با آب طلا نوشته شود.✨📍
📝 مجالس المفيد: ابن قولويه، عن أبيه، عن سعد، عن البرقي عن سليمان بن سلمة عن ابن غزوان و عيسى بن أبي منصور عن ابن تغلب، عن أبي عبد الله عليه السلام قال: نفس المهموم لظلمنا تسبيح، وهمه لنا عبادة و كتمان سرنا جهاد في سبيل الله، ثم قال أبو عبد الله عليه السلام: يجب أن يكتب هذا الحديث بماء الذهب.
✍🏻 امام صادق علیه السلام فرمود:
نَفَس کسی که بخاطر مظلومیت ما غمگین شود تسبیح است و اندوهش برای ما عبادت است و حفظ اسرار ما، جهاد در راه خداست. سپس فرمود: باید این روایت با آب طلا نوشته شود.
📚بحار الانوار ۲/۱۴۶، به نقل از کتب متقدمین
✨ آیا می دانید چرا مومنین در فقر و مصیبت زندگی می کنند ولی کفار در نعمت و آسایش ؟
☘️رسول خدا صلّى اللّه عليه و اله فرمود:
خداى عز و جل مىفرمايد:
🔺به عزت و جلال خودم، هرگاه بخواهم بندهاى را رحمت كنم از دنيا بيرون نبرم تا آنكه هر گناهى كه كرده به وسيله بيمارى در تنش يا به تنگى در روزيش يا با ترس و هراس در دنيايش استيفاء كنم
و اگر باز هم چيزى بماند مرگ را بر او سخت بگيرم،
🔺و به عزت و جلالم،هر بندهاى كه بخواهد كيفرش كنم از دنيا بيرونش نبرم تا هر كار نيكى كه انجام داده عوض كاملش را به او بدهم يا به گشايش در روزى يا سلامتى در تن يا به آسودگى خاطر در دنيا
و اگر باز هم چيزى بماند مرگ را بر او آسان كنم.
☘️عنْ أَبِي عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ قَالَ قَالَ رَسُولُ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ :
💎قالَ اَللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ وَ عِزَّتِي وَ جَلاَلِي لاَ أُخْرِجُ عَبْداً مِنَ اَلدُّنْيَا وَ أَنَا أُرِيدُ أَنْ أَرْحَمَهُ حَتَّى أَسْتَوْفِيَ مِنْهُ كُلَّ خَطِيئَةٍ عَمِلَهَا
➖إمَّا بِسُقْمٍ فِي جَسَدِهِ
➖و إِمَّا بِضِيقٍ فِي رِزْقِهِ
➖و إِمَّا بِخَوْفٍ فِي دُنْيَاهُ
▫️فإِنْ بَقِيَتْ عَلَيْهِ بَقِيَّةٌ شَدَّدْتُ عَلَيْهِ عِنْدَ اَلْمَوْتِ
🔺و عِزَّتِي وَ جَلاَلِي لاَ أُخْرِجُ عَبْداً مِنَ اَلدُّنْيَا وَ أَنَا أُرِيدُ أَنْ أُعَذِّبَهُ حَتَّى أُوَفِّيَهُ كُلَّ حَسَنَةٍ عَمِلَهَا
➖إمَّا بِسَعَةٍ فِي رِزْقِهِ
➖و إِمَّا بِصِحَّةٍ فِي جِسْمِهِ
➖ و إِمَّا بِأَمْنٍ فِي دُنْيَاهُ
▫️ فإِنْ بَقِيَتْ عَلَيْهِ بَقِيَّةٌ هَوَّنْتُ عَلَيْهِ بِهَا اَلْمَوْتَ .
📚 الکافي ، ج۲ ص۴۴۴
خداوند متعال حد ندارد؛ مکان ندارد؛ زمان ندارد و افعال او برای تفهیم خلق است
قَالَ سَیّدُنا و مَولانا امِيرُ الْمُؤْمِنِين علی بن ابی طالب صلوات الله علیه:
أَسْمَاؤُهُ تَعْبِيرٌ وَ أَفْعَالُهُ تَفْهِيمٌ وَ ذَاتُهُ حَقِيقَةٌ وَ كُنْهُهُ تَفْرِقَةٌ بَيْنَهُ وَ بَيْنَ خَلْقِهِ قَدْ جَهِلَ اللَّهَ مَنِ اسْتَوْصَفَهُ وَ تَعَدَّاهُ مَنْ مَثَّلَهُ وَ أَخْطَأَهُ مَنِ اكْتَنَهَهُ فَمَنْ قَالَ أَيْنَ فَقَدْ بَوَّأَهُ وَ مَنْ قَالَ فِيمَ فَقَدْ ضَمَّنَهُ وَ مَنْ قَالَ إِلَامَ فَقَدْ نَهَّاهُ وَ مَنْ قَالَ لِمَ فَقَدْ عَلَّلَهُ وَ مَنْ قَالَ كَيْفَ فَقَدْ شَبَّهَهُ وَ مَنْ قَالَ إِذْ فَقَدْ وَقَّتَهُ وَ مَنْ قَالَ حَتَّى فَقَدْ غَيَّاهُ وَ مَنْ غَيَّاهُ فَقَدْ جَزَّأَهُ وَ مَنْ جَزَّأَهُ فَقَدْ وَصَفَهُ وَ مَنْ وَصَفَهُ فَقَدْ أَلْحَدَ فِيهِ وَ مَنْ بَعَّضَهُ فَقَدْ عَدَلَ عَنْهُ
حضرت آقا امیرالمومنین علی بن ابی طالب صلوات الله علیه:
نامهاي خداوند نمايانگر اوست و كارهايش براى فهمانيدن وجود او. ذاتش حقيقت محض است و كُنه او فرق بين وى و آفريدگان اوست. هر كس براى خدا صفتى خواسته [در واقع] خدا را نشناخته و هر كس براى خدا مانندى پنداشته از او درگذشته و هر كس در جستجوى كنه او برآمده به خطا رفته است. هر كس گويد كه وى در كجاست، جايگاهى برايش پنداشته و هر كس گفته در چيست، او را در چيزى گنجانيده و هر كس گفته تا چه چيز است، به نهايت او قايل شده و هر كس گويد: چرا هست، برايش علّتى تراشيده و هر كس گويد: چگونه است، او را تشبيه كرده و هر كس گويد: از چه زمانى بوده، براى او وقتى در نظر گرفته و هر كس گويد: تا چه زمانى خواهد بود، براى او پايانى تصوّر كرده و هر كس پايانى براى او بپندارد براى او جزء قايل شده و هر كس او را تجزيه پذير بداند، وصف پذير دانسته و هر كه وصف پذيرش بپندارد در باره او ناروا گفته و هر كس او را چند پاره پنداشته از او روگردانده است.
تحف العقول، النص، ص: 63 - خطبته في إخلاص التوحيد
الإحتجاج (طبرسي)، ج2، ص: 399
وَ مَنْ قَالَ فِيمَ فَقَدْ ضَمَّنَهُ
مولا می فرماید: هر كس گفته خداوند در چيست، او را در چيزى گنجانيده.
🟡 الهی بر سرمان منت بگذار و ما را مهدوی کن ...
💟 فرازی از دعای صاحب الزمان عجل الله فرجه منقول از امام رضا صلوات الله علیه :👇
🔴 اللَّهُمَّ اسْلُكْ بِنَا عَلَى يَدَيْهِ مِنْهَاجَ الْهُدَى وَ الْمَحَجَّةَ الْعُظْمَى وَ الطَّرِيقَةَ الْوُسْطَى الَّتِي يَرْجِعُ إِلَيْهَا الْغَالِي وَ يَلْحَقُ بِهَا التَّالِي وَ قَوِّنَا عَلَى طَاعَتِهِ وَ ثَبِّتْنَا عَلَى مُشَايَعَتِهِ وَ امْنُنْ عَلَيْنَا بِمُتَابَعَتِهِ وَ اجْعَلْنَا فِي حِزْبِهِ وَ الْقَوَّامِينَ بِأَمْرِهِ وَ الصَّابِرِينَ مَعَهُ الطَّالِبِينَ رِضَاكَ بِمُنَاصَحَتِهِ حَتَّى تَحْشُرَنَا يَوْمَ الْقِيَامَةِ فِي أَنْصَارِهِ وَ أَعْوَانِهِ وَ مُقَوِّيَةِ سُلْطَانِهِ
🟠 خدایا ما را به دو دست آن بزرگوار به راه هدایت و جادّه بزرگ تر و طریقه معتدل بدار که گمراه تندرو به آن بازگردد و عقب مانده، خود را به آن ملحق نماید و بر طاعتش نیرویمان بخش و بر پیروی اش پا برجایمان کن و به متابعتش بر ما منّت بگذار و ما را در گروه او قرار بده، آن گروهی که به شدّت قیام کننده به دستورش هستند و همراه او شکیبا می باشند و با خیرخواهی اش جویندگان خشنودی تواند تا ما را در روز قیامت، در شمار یاران و مددکاران و تقویت کنندگان حکومتش محشور نمایی .
📚جمال الأسبوع صفحه 517
📚البلد الأمين صفحه 82
📚مفاتیح الجنان - دعا برای امام عصر عجل الله فرجه
‼️فقط خداوند متعال میداند که چقدر این ادعیه شیرین است ؛ لذت و حلاوت این ادعیه و تامل در فرازهای آن را از دست ندهید.
پربرکت ترین لحظات زندگی لحظه ای است که آدمی به سبب محبت حضرت حجت عج از معصیت دوری کند:
🔺مجالس و نامه اعمال خویش را در هر ساعت با توسل و ذکر و محبت و یاد و صلوات بر حضرت قائم عج آرایش و نورانی کنید:
🔺حسرت اهل بهشت آن لحظاتی است که در دنیا حضرت غائب عج یاد نکردند:
♥️هیچ ذکری همانند ذکر عملی که در آن فضائل و مناقب و محبت وولایت حضرت حجت عج در عالم منتشر شود برکت ندارد:
⛔️گناهان اعتقادی و👈کفر به حضرت حجت عج👉سبب حسرت در قیامت،و هبط عمل،و از بین رفتن و نماز و روزه،و بی برکتی لحظات زندگی میشود:
سوال:چه ذکری واسه برکت زمان هستش؟
جواب:
✔️قرائت قرآن، و توسلات و ادعیه و اذکار و زیاراتی که از معصومین علیهم السلام نقل شده است و یا👈اذکار عملی👉و رفتاری و اخلاقی که انسان را مشغول به عبادات و انجام واجبات و دوری از محرمات و کسب و علم و دانش و تفکر در عظمت و قدرت و مشیت و آیات و عجائب مخلوقات و شناخت حضرت حجت عج میکند برکت دارد،و برکت زمان را هم زیاد میکند چون زمان وقتی برکت دارد که آدمی در آن زمانها مشغول به کسب رضایت خدا و حضرت حجت عج باشد لذا نبي خدا صلى الله عليه وآله به امیرالمومنین عليه السلام فرمودند:
سه چیز است که اُمت طاقت آنها را ندارند یعنی از همه کس ساخته نیست:
المواساة للأخ في ماله،وإنصاف الناس من نفسه، وذكر الله على كل حال،وليس هو سبحان الله والحمد لله ولا إله إلا الله والله أكبر،ولكن إذا ورد على ما يحرم عليه خاف الله عز وجل عنده و تركه:
۱.مواسات با برادران دینى در اموالشان‼️
۲.با مردم با انصاف برخورد کند‼️
۳.یاد خدا در هر حال‼️
✅و منظورم از یاد خدا در هر حال تنها گفتن «سبحان الله و الحمدلله و لا اله الا الله و الله اکبر»نیست،بلکه یاد خدا آنست که👈وقتی در برابر گناه و حرامى قرار گرفتی از خدا بترسی و آنرا ترک کنی👉و این همان معنی قول خداوند متعال در قرآن است که میفرماید:
إن الذين اتقوا إذا مسهم طائف من الشيطان تذكروا فإذا هم مبصرون:
کسانی که متقی هستند وقتی وسوسه های شیاطنی آنها را دعوت به غفلت و شهوت و گناه میکند ناگهان خداوند را یاد میکنند پس در همان لحظه بصیر و آگاه میشوند).
من لا يحضره الفقيه - الشيخ الصدوق - ج ٤ - الصفحة ٣٥٨.
✅پس آن ساعاتی بی برکت است که متعلق به شیطان باشد،و آن ساعاتی است که در آن خداوند با قلب و زبان و یاعمال ذکر نشود لذا حضرت فرمودند:
ان أهل الجنة لا يتحسرون على شئ فاتهم من الدنيا، كتحسرهم على ساعة مرت من غير ذكر الله:
✅اهل بهشت برای هیچ چیزی مثل ساعاتی که در دنیا از دست داده اند و در آن ذکر خدا را نکرده اند حسرت نمیخورند‼️
ما من قوم اجتمعوا في مجلس،ولم يذكروا الله عز وجل،ولم يصلوا علي،الا كان ذلك المجلس حسرة عليهم،فإن شاء اخذهم،و ان شاء عفا عنهم:
✅هیچ قومی نیست که در محلی جمع شوند و در آن را خدا را یاد نکنند و بر من صلوات نفرستند الا اینکه آن ساعت سبب👈حسرت👉آنها میشود پس اگر بخواهم آنها را میبخشم و اگر بخواهم مجازات میکنم!
مستدرك الوسائل - الميرزا النوري - ج ٥ - الصفحة ٢٨٨
الا وان لكل شئ سيدا،وسيد المجالس مجالس الشيعة
✅آگاه باشید هر چیزی👈سید و آقای👉دارد،و سید و آقای مجالس نیز👈مجالس شیعیان👉است‼️
زينوا مجالسكم بذكر علي بن أبي طالب عليه السلام
✅مجالس خود را به👈ذکر و یاد و نشر مقامات و فضايل و معجزات و ولایت علی👉علیه السلام زینت دهید‼️
مستدرك الوسائل - الميرزا النوري - ج ١٢ - الصفحة ٣٩٣
من أطاع الله،فقد ذكر الله،وان قلت صلاته وصيامه،وتلاوته القرآن،ومن عصى الله فقد نسي الله،وان كثرت صلاته وصيامه،وتلاوته القرآن:
✅پس کسیکه خدا را👈اطاعت کند👉او را یاد کرده هر چند اگر نماز و روزه و تلاوت قرآنش کم باشد،و هر کسی👈گناه کند👉خدا را فراموش کرده و ساعاتش بی برکت است هر چند اگر در حال نماز و روزه و تلاوت قران باشد!
مستدرك الوسائل الميرزا النوري - ج ٥ - الصفحة ٢٩٩
✅پس در قیامت نامه اعمال آدمی به او داده میشود و به او گفته میشود:آیا این اعمال را میشناسی⁉️
انه يذكره فما من لحظة،ولا كلمة،ولا نقل قدم،ولا شئ فعله الا ذكره،كأنه فعله تلك الساعة فلذلك قالوا(يا ويلتنا ما لهذا الكتاب لا يغادر صغيرة ولا كبيرة الا أحصاها
✅پس هیچ👈لحظه👉و کلمه و قدم و فعلی در دنیا انجام نداده الااینکه انگار آنها را در آن لحظه انجام داده،و سپس این آیه را میخواند:(وای به حال من،این چه نامه عملی است که هیچ کوچک و بزرگی نبوده الا اینکه آنرا ضبط کرده؟).
تفسير العياشي محمد بن مسعود العياشي - ج ٢ - الصفحة ٣٢٨
لذا وقتی از آقا بهجت سوال میشود:چه ذکری بهترین ذکر برای برکت است ایشان میگوید:
بسمه تعالی
✔️هیچ ذکری،بالاتر از👈ذکر عملی👉نیست؛و هیچ ذکرِ عملی نیز بالاتر از👈ترک معصیت در اعتقادیات و عملیات👉نیست‼️
✔️و ظاهر هم این است که ترک معصیت بدون «مراقبه دائمیه»صورت نمیگیرد‼️
به سوی محبوب صفحه ۴۰.
#احادیث_اخلاقی
#احادیث_تبری_و_تولی
همدیگر را به خاطر خدا دوست بدارید ؛ نه بخاطر دنیا و مشتقاتش نه با سیاست و نیرنگ و....
❤️•° امام زين العابدين عليه السلام ـ به مردى كه عرض كرد: من به خاطر خدا شما را بسيار دوست مى دارم، پس از آن كه سر به زير انداخت ـ فرمود :
بار خدايا! به تو پناه مى برم از اين كه مرا به خاطر تو دوست داشته باشند و تو دشمن من باشى. آن گاه به آن مرد فرمود: من هم تو را به خاطر خدا دوست دارم.
📚تحف العقول : ۲۸۲
🩵•° امام صادق عليه السلام :
دو مؤمن هرگز با هم ديدار نكنند مگر اين كه آن بهتر است كه برادرش را بيشتر دوست داشته باشد. در حديثى ديگر آمده است: كه رفيق خود را بيشتر دوست داشته باشد.
📚المحاسن : ۱/۴۱۱/۹۳۷
💛•° امیرالمومنین عليه السلام :
المَودّةُ في اللّه ِ آكَدُ مِن وَشيجِ الرَّحِمِ .
*دوستى براى خدا، استوارتر از پيوند خويشاوندى است.*
📚غرر الحكم : ۱۵۳۸
🩷•° امام صادق عليه السلام :
هر كس دوستى و دشمنيش براى دين نباشد دين ندارد.
📚الكافي : ۲/۱۲۷/۱۶
🤍•° امیرالمومنین عليه السلام :
*دوستى به خاطر خدا، كاملترين نوع نَسَبهاست.*
📚غرر الحكم : ۱۶۴۹
💙•° امام صادق عليه السلام :
آنان كه به خاطر خدا يكديگر را دوست بدارند، در روز قيامت بر فراز منبرهايى از نور هستند و نورِ پيكرها و منبرهايشان همه چيز را روشن كند، به طورى كه با آن نور، شناخته شوند و گفته مى شود: اينان كسانى هستند كه به خاطر خدا يكديگر را دوست مى داشتند.
📚المحاسن : ۱/۴۱۳/۹۴۳
💚•° پيامبر خدا صلى الله عليه و آله ـ به يكى از اصحاب خود ـ فرمود :
اى بنده خدا! به خاطر خدا دوست بدار، به خاطر خدا نفرت داشته باش، به خاطر خدا دوستى كن، به خاطر خدا دشمنى ورز؛ زيرا دوستى خدا جز با اينها به دست نيايد و آدمى تا چنين نباشد طعم ايمان را نچشد هر چند نماز و روزه اش بسيار باشد. امروزه دوستى و برادرى مردم با يكديگر بيشتر به خاطر دنياست. براى دنيا با هم دوستى مى كنند و براى دنيا دشمنى مى ورزند.
📚علل الشرائع : ۱۴۰/۱ ، عيون أخبار الرِّضا : ۱/۲۹۱/۴۱، الأمالي للصدوق : ۶۱/۲۱ ، معاني الأخبار : ۳۹۹/۵۸
حضرت باقر عليه السّلام فرمود: حضرت زهرا علیهاالسلام به على بن ابیطالب علیه السلام ضمانت داد كه كار و امور خانه را از قبيل: خمير كردن، نان پختن، آب و جاروی خانه را به عهده بگيرد. حضرت على علیه السلام نیز ضمانت داد كه امور خارج از خانه از قبيل: آوردن هيزم و طعام را عهده دار شود. يكى از روزها اميرالمؤمنين علیه السلام به حضرت فاطمه عليها السّلام فرمود: آيا غذایى نزد تو موجود است؟ فرمود: قسم به حقّ آن خدایی كه مقام تو را بزرگ قرار داده است، مدت سه روز است غذایی نزد ما موجود نيست كه براى تو بياورم. اميرالمؤمنين علیه السلام فرمود: پس چرا مرا آگاه ننمودی؟ گفت: پدرم رسول خدا صلى اللَّه عليه و آله مرا نهى كرد كه از تو چيزى بخواهم، می فرمود: اگر چيزى براى تو آورد بپذير، وگرنه مبادا از او چيزى درخواست کنی! حضرت علی عليه السّلام از خانه خارج شد. در بين راه با شخصى مواجه گرديد و مبلغ يك دينار از او قرض كرد تا غذایی براى اهل خانه خود تهيه نمايد. در بين راه با مقداد بن اسود مواجه شد. به او فرمود: براى چه در اين موقع از خانه خارج شده ای؟ گفت: ای اميرالمؤمنين! به حق آن خدایی كه اين جاه و جلال بزرگ را به تو عطا كرده، گرسنگى سبب شد که از خانه خارج شوم. راوى می گويد: به حضرت باقر عليه السّلام گفتم: آيا در آن موقع پيامبر اسلام صلّى اللَّه عليه و آله زنده بود؟ فرمود: آرى زنده بود. اميرالمؤمنين علیه السلام به مقداد فرمود: من نيز به همين علت از خانه بيرون آمده و يك دينار قرض كرده ام، اكنون اين دينار را به تو می دهم و تو را بر خويشتن مقدم می دارم. على عليه السّلام آن دينار را به مقداد داد و به طرف خانه خويش رهسپار شد. در آنجا مشاهده کرد رسول خدا صلّی الله علیه و آله نشسته و حضرت زهرا علیهاالسلام مشغول نماز است و يك ظرف سر پوشيده ما بين ايشان است. هنگامى كه حضرت زهرا علیهاالسلام از نماز فارغ شد، آن ظرف را جلو كشيد. ديدند كاسهاى است پر از نان و گوشت. اميرالمؤمنين علیه السلام فرمود: ای فاطمه! اين غذا را از كجا آوردهاى؟ گفت: از طرف خدا آمده، خدا هر كسى را كه بخواهد بدون حساب، رزق و روزى می دهد. رسول خدا صلّی الله علیه و آله فرمود: ای علی! آيا دوست داری براى تو و زهرا يك مثالى بزنم؟ گفت: آرى. فرمود: تو مثل حضرت زكريا عليه السّلام هستى، زيرا آن حضرت هم وقتى در محراب عبادت حضرت مريم می رفت، و غذایی نزد او می يافت به مريم فرمود: اين غذا را از كجا آورده ای؟ و مریم می گفت: از طرف خدا آمده است، و خدا به هرکس که بخواهد، بدون حساب رزق و روزى می دهد. حضرت باقر علیه السلام فرمود: پس به مدت يك ماه از غذاى آن كاسه می خوردند.
وَ هِيَ الْجَفْنَةُ الَّتِي يَأْكُلُ مِنْهَا الْقَائِمُ علیه السلام وَ هِيَ عِنْدَنَا. (بحار الأنوار، ج43، ص31 به نقل از تفسیر عیاشی)
✅«اللّهمّ عجّل لولیّک الفرج»
✔️همه اموال، امانت های الهی نزد ماست. آیا به شیوه صحیح، امانت داری می کنیم؟
عَنْ أَبَانِ بْنِ تَغْلِبَ قَالَ: قَالَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ علیه السلام: أَ تَرَى اللَّهَ أَعْطَى مَنْ أَعْطَى مِنْ كَرَامَتِهِ عَلَيْهِ وَ مَنَعَ مَنْ مَنَعَ مِنْ هَوَانٍ بِهِ عَلَيْهِ؟ كَلَّا! لَكِنَّ الْمَالَ مَالُ اللَّهِ، يَضَعُهُ عِنْدَ الرَّجُلِ وَدَائِعَ، وَ جَوَّزَ لَهُمْ أَنْ يَأْكُلُوا قَصْداً، وَ يَشْرَبُوا قَصْداً، وَ يَلْبَسُوا قَصْداً، وَ يَنْكِحُوا قَصْداً، يَرْكَبُوا قَصْداً، وَ يَعُودُوا بِمَا سِوَى ذَلِكَ عَلَى فُقَرَاءِ الْمُؤْمِنِينَ، وَ يَرْمُوا بِهِ شَعَثَهُمْ. فَمَنْ فَعَلَ ذَلِكَ كَانَ مَا يَأْكُلُ حَلَالاً وَ يَشْرَبُ حَلَالاً وَ يَرْكَبُ حَلَالاً وَ يَنْكِحُ حَلَالاً، وَ مَنْ عَدَا ذَلِكَ كَانَ عَلَيْهِ حَرَاماً. ثُمَّ قَالَ: «لا تُسْرِفُوا إِنَّهُ لا يُحِبُّ الْمُسْرِفِينَ»، أَ تَرَى اللَّهَ ائْتَمَنَ رَجُلًا عَلَى مَالٍ يَقُولُ لَهُ أَنْ يَشْتَرِيَ فَرَساً بِعَشَرَةِ آلَافِ دِرْهَمٍ وَ تُجْزِيهِ فَرَسٌ بِعِشْرِينَ دِرْهَماً؟!
📚 (وسائل الشيعة، ج11، ص501 به نقل از تفسیر عیّاشی)
حضرت #صادق علیه السلام به أبان بن تغلب فرمود: آيا چنان تصوّر می كنى كه خداوند، به کسی که نزد او محترم بوده است، مالی داده است و كسى را كه محروم داشته است، خوار شمرده است؟ هرگز این گونه نیست! بلکه همه مال ها از آنِ خداست، و نزد کسی (که بخواهد) امانت می نهد، و به ایشان اجازه می دهد که با میانه روی بخورند، با میانه روی بنوشند، با میانه روی بپوشند، با میانه روی نکاح کنند، و با میانه روی از مرکب استفاده کنند، و سپس مابقی را به مؤمنین فقیر برگردانند و گرفتاری ایشان را برطرف کنند. پس هرکس چنین کند، آنچه می خورد، آنچه می آشامد، آنچه سوار می شود، و آنچه نکاح می کند، بر او حلال بوده، و در غیر از این حالت، بر او حرام می باشد. خداوند فرموده است: «اسراف نکنید که او اسراف کاران را دوست ندارد.» (با این وصف) آیا خیال می کنی که چون خداوند به کسی مالی را داده است و او را در آن مال، امین دانسته است، به او این اجازه را داده است که اسبی به قیمت ده هزار درهم بخرد، در حالی که اسبی به بهای بیست درهم برای او کافی است؟
✅«اللّهمّ عجّل لولیّک الفرج»