eitaa logo
حرم
2.6هزار دنبال‌کننده
10هزار عکس
6.7هزار ویدیو
636 فایل
❤﷽❤️ 💚کانال حرم 🎀دلیلی برای حال خوب معنوی شما🎀 @haram110 ✅️لینک کانال جذاب حرم https://eitaa.com/joinchat/2765357057Cd81688d018 👨‍💻ارتباط با ادمین @haram1
مشاهده در ایتا
دانلود
4_6048687792546907784.mp3
14.2M
🌑 صوت زیارت اربعین و عزاداری در کربلای معلّی در سال 1382 شمسی (فضای قدیم کربلا)- احمد واعظی ✅«اللّهمّ عجّل لولیّک الفرج»
4_6048687792546907786.mp3
8.19M
فلسفه اربعین سیدالشهدا علیه السلام- حجةالاسلام احمدی اصفهانی ✅«اللّهمّ عجّل لولیّک الفرج» @haram110
حرم
#اربعین #امام_حسین علیهم‌السلام 🔍 بحثی پیرامون: اربعین _ علت تأکید بر زیارت در اربعین _ ورود اهل ب
علیه‌السلام 📌 بخش دوم شیخ مفید رحمه الله: «ثُمَّ أَمَرَ بِالنِّسْوَةِ أَنْ يُنْزَلْنَ فِي دَارٍ عَلَى حِدَةٍ، [وَ] مَعَهُنَّ عَلِيُّ بْنُ اَلْحُسَيْنِ [عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ، وَ] مَعَهُنَّ مَا يُصْلِحُهُنَّ، فَخَرَجْنَ حَتَّى دَخَلْنَ [تِلْكَ اَلدَّارَ] فَلَمْ تَبْقَ مِنَ آلِ مُعَاوِيَةَ اِمْرَأَةٌ إِلاَّ اِسْتَقْبَلَتْهُنَّ تَبْكِي وَ تَنُوحُ عَلَى اَلْحُسَيْنِ [عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ] فَأَقَامُوا عَلَيْهِ اَلْمَنَاحَةَ ثَلاَثاً! وَ لَمَّا أَرَادُوا أَنْ يَخْرُجُوا، قَالَ يَزِيدُ بْنُ مُعَاوِيَةَ: يَا نُعْمَانَ بْنَ بَشِيرٍ! جَهِّزْهُمْ بِمَا يُصْلِحُهُمْ، وَ اِبْعَثْ مَعَهُمْ رَجُلاً مِنْ أَهْلِ اَلشَّامِ أَمِيناً صَالِحاً، وَ اِبْعَثْ مَعَهُ خَيْلاً وَ أَعْوَاناً فَسَيِّرْ بِهِمْ إِلَى اَلْمَدِينَةِ فَخَرَجَ بِهِمْ، وَ كَانَ يُسَايِرُهُمْ بِاللَّيْلِ فَيَكُونُونَ أَمَامَهُ حَيْثُ لاَ يَفُوتُونَ طَرْفَهُ، فَإِذْ نَزَلُوا تَنَحَّى عَنْهُمْ، وَ تَفَرَّقَ هُوَ وَ أَصْحَابُهُ حَوْلَهُمْ كَهَيْئَةِ اَلْحَرَسِ لَهُمْ، وَ يَنْزِلُ مِنْهُمْ بِحَيْثُ إِذَا أَرَادَ إِنْسَانٌ مِنْهُمْ وُضُوءاً أَوْ قَضَاءَ حَاجَةٍ لَمْ يَحْتَشِمْ، فَلَمْ يَزَلْ يُنَازِلُهُمْ فِي اَلطَّرِيقِ هَكَذَا، وَ يُلْطِفُهُمْ وَ يَسْأَلُهُمْ عَنْ حَوَائِجِهِمْ، حَتَّى دَخَلُوا اَلْمَدِينَةَ.» ✍🏻 حاصل آنکه: یزید به نعمان بن بشیر (و او از آن ده نفر اصحابی است که با معاویه بودند) گفت: تهیه سفر ببین و این زنان را به مدینه برسان، و او را وصیت کرد که در شب سیر کند، و در عقب اهل بیت باشد، بنحوی که از نظر او بیرون نروند، و در منازل از ایشان دور شوند که اگار کسی از مخدرات حاجتی دارد، شرم نکند، و در اطراف ایشان متفرق شوند به منزله نگهبانان؛ و نعمان به وصیت یزید عمل نمود و اهل بیت عصمت را به آرامی و مدارا برد تا داخل مدینه شدند. 📚 الارشاد، نشر مؤسسه آل البيت، ٢ _ ١٣٢ ➖ باز شیخ مفید در "مسار الشيعه" و در وقایع ماه صفر نوشته: «وَ فِي اَلْيَوْمِ اَلْعِشْرِينَ مِنْهُ كَانَ رُجُوعُ حَرَمِ سَيِّدِنَا - أَبِي عَبْدِ اَللَّهِ اَلْحُسَيْنِ بْنِ عَلِيِّ بْنِ أَبِي طَالِبٍ عَلَيْهِ السَّلاَمُ مِنَ اَلشَّامِ إِلَى مَدِينَةِ اَلرَّسُولِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ وَ هُوَ اَلْيَوْمُ اَلَّذِي وَرَدَ فِيهِ جَابِرُ بْنُ عَبْدِ اَللَّهِ بْنِ حَرَامٍ اَلْأَنْصَارِيُّ صَاحِبُ رَسُولِ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ وَ رَضِيَ عَنْهُ مِنَ اَلْمَدِينَةِ إِلَى كَرْبَلاَءَ لِزِيَارَةِ قَبْرِ أَبِي عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ السَّلاَمُ فَكَانَ أَوَّلَ مَنْ زَارَهُ مِنَ النَّاسِ...» ✍🏻 در روز بیستم از ماه صفر رجوع حرم حضرت ابی عبدالله الحسين عليه السلام بود از شام بسوی مدینه طيبه، و آن‌ روز روزی است که وارد شد جابر بن عبدالله از مدینه به کربلا به جهت زیارت قبر حضرت ابی عبدالله عليه السلام و او اولین کسی است که آنجناب را زیارت کرده. 📙مسارالشیعه، ص ٢۶ و قریب به همین عبارت را شیخ طوسی در «مصباح المتجهد» و علامه حلی در «منهاج الصلاح» و کفعمی رحمهم الله در دو موضع از «مصباح» خود ذکر کرده؛ 🔸 محدث نوری رحمه الله: «ظاهر عبارات محدثین و علما آن است که اهل بیت علیهم السلام روز اربعین از شام بیرون آمدند، نه آنکه وارد مدینه شدند، چنان که بعضی گمان کرده‌اند؛ چه آنکه از دمشق تا مدینه کمتر از یک ماه سير قافله متعارف نیست، و بعد ما بین این دو شهر، زیاده از دویست فرسخ است. همچنین تفصيل ورود جابر در کربلای معلی در دو کتاب معتبر "بشارة المصطفی و مصباح‌الزائر" موجود است و ابدا ذکری از ورود اهل بیت طهارت و ملاقات ایشان با جابر در آنجا نیست. و از آن روایات شريف معتبر معلوم می‌شود جابر چند ساعتی بیش در آنجا درنگ نکرد و کسی را ملاقات ننمود، و به حسب عادت نمی‌شود که اهل بیت وارد شوند و با جابر ملاقات کنند و عطيه در نقل چگونگی آن سفرِ زیارت با جابر، ابدا اشاره به آن نکند. و با این حال اخبار جزمیِ روضه‌خوانان به وقوع این واقعه به مجرد كلام مذکور، کاشف از نهایت جهل و تجری است، و کاش به همان چند سطرِ لهوف یا مقتل ابی مخنف قناعت می‌کردند، و آن را مانند ریشه درخت در زمین شور زارِ قلبِ ویران نمی‌کاشتند، آنگاه این همه شاخه و برگ از او نمی‌رویانیدند، پس از آن، این همه میوه‌های گوناگون اکاذیب از آن نمی‌چیدند، و از زبان حجت بالغه خداوند حضرت سجاد علیه السلام این همه دروغ در وقت ملاقات خیالی با جابر نقل نمی‌نمودند! کار به آنجا رسیده که عطیه کوفی محدثِ تابعی را غلام مملوک جابر انصاری مدنی کردند، آنگاه او را آزاد کنند چون مژده ورود اهل بیت را برای جابر آورد.» 📕لؤلؤ و مرجان، چاپ بنی الزهرا عليها السلام، ص ٢۴٠ ادامه‌ دارد...