🌎🌺🍃
🌺
❇️ تقویم نجومی
🗓 دوشنبه
🔹 ۳ مهر / میزان ۱۴۰۲
🔹 ۹ ربیع الاول ۱۴۴۵
🔹 ۲۵ سپتامبر ۲۰۲۳
🌎🔭👀
💠 مناسبتهای دینی
👑 آغاز امامت و تاج گذاری حضرت صاحب الامر عجل الله فرجه الشریف و روز اول امامت آن جناب.گرچه لحظه امامت آنجناب از لحظه شهادت پدر بزرگوارشان شروع شده است.
🎊 روز برطرف شدن غمها و عید بزرگ امت.
🔥 قتل عمر بن سعد و پسرش به دست مختار ثقفی "به روایتی ".
🔥 قتل عمر بن خطاب "به روایتی".
🌓 امروز قمر در برج «دلو» است.
✔️ مناسب برای امور زیر است:
افتتاح کسب و کار
امور زراعی
درختکاری
قرض و وام دادن و گرفتن
داد و ستد
ختنه و نامگذاری نوزاد
رفتن به خانه نو
معامله خانه
تعمیرات و بنایی ساختمان
کندن چاه
🌎🔭👀
🚘 مسافرت
مکروه است.
🤕 مریض مراقبت بیشتری نیاز دارد.
منظور مریضی است که امروز مریضیش شروع شود.
👶 زایمان
نوزاد در همهٔ امور باشد.
🌎🔭👀
👩❤️👨 مباشرت و انعقاد نطفه
مباشرت برای سلامتی مفید و فرزند حاصل از آن، بخشنده باشد.
💇♂ اصلاح سر و صورت
باعث درد و بیماری میشود.
🔴 حجامت، خون دادن
باعث درد در اعضا میشود.
🔵 ناخن گرفتن
روز مناسبی است و برکات خوبی از جمله قاری و حافظ قرآن گردد.
👕 بریدن پارچه
روز بسیار مناسبی است و آن لباس موجب برکت میشود.
🌎🔭👀
😴 تعبیر خواب
خوابی که امشب (شب دوشنبه) دیده شود، تعبیرش از آیه ۹ سوره مبارکه « توبه » است.
﷽ اشتروا بایات الله ثمنا قلیلا
دو نفر برای قطع معاملهای نزد خواب بیننده بیایند و از این قبیل امور...
مطلب خود را بر آن قیاس کنید.
📿 وقت استخاره
از طلوع فجر تا طلوع آفتاب
از ساعت ۱۰ تا ساعت ۱۲ ظهر
از ساعت ۱۶ عصر تا عشای آخر( وقت خوابیدن)
📿 ذکر روز دوشنبه
یا قاضی الحاجات ۱۰۰ مرتبه.
📿 ذکر بعد از نماز صبح
۱۲۹ مرتبه «یا لطیف» که موجب یافتن مال کثیر میگردد.
🌎🔭👀
☀️ ️روز دوشنبه متعلق است به
#حضرت_امام_حسن علیهالسلام
#امام_حسین علیهالسلام
اعمال نیک خود را به پیشگاه مقدس ایشان هدیه کنیم تا ثواب دوچندان نصیبمان گردد.
🌺
🌎🌺🍃
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
▫️ #سلام_صبحگاهی🚩
هر روز را با سلام بر شما آغاز میکنیم!
سلام بر شما ... که صاحباختیار مایی!
نامت را كه مى برم
يادت مى آيد و
تمام ذره كوچكِ "من" را
با خود مى برد
••••
🔴اَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّکَ الفَرَج🔴
💠🌸💠🌸💠🌸💠
حق زن
در نقش مادر و در نقش زوجه
عنْ ثَابِتِ بْنِ دِينَارٍ الثُّمَالِيِّ عَنْ سَيِّدِ الْعَابِدِينَ عَلِيِّ بْنِ الْحُسَيْنِ بْنِ عَلِيِّ بْنِ أَبِي طَالِبٍ علیهم السلام قَالَ...
أَمَّا حَقُّ أُمِّكَ أَنْ تَعْلَمَ أَنَّهَا حَمَلَتْكَ حَيْثُ لَا يَحْتَمِلُ أَحَدٌ أَحَداً وَ أَعْطَتْكَ مِنْ ثَمَرَةِ قَلْبِهَا مَا لَا يُعْطِي أَحَدٌ أَحَداً وَ وَقَتْكَ بِجَمِيعِ جَوَارِحِهَا وَ لَنْ تُبَالِ أَنْ تَجُوعَ وَ تُطْعِمَكَ وَ تَعْطَشَ وَ تَسْقِيَكَ وَ تَعْرَى وَ تَكْسُوَكَ وَ تُظِلَّكَ وَ تَضْحَى وَ تَهْجُرَ النَّوْمَ لِأَجْلِكَ وَ وَقَتْكَ الْحَرَّ وَ الْبَرْدَ لِتَكُونَ لَهَا وَ أَنَّكَ لَا تُطِيقُ شُكْرَهَا إِلَّا بِعَوْنِ اللَّهِ وَ تَوْفِيقِه.
💠 از امام سجاد علیه السلام روایت شده که ایشان فرمود:
حقِ مادرت این است که بدانی تو را حمل کرده در جایی که احدی دیگری را حمل نمیکند و از میوهی قلبش آنچه را احدی به دیگری عطا نمیکند به تو بخشیده، با تمام اعضایش تو را حفظ کرده و پروا نداشته از اینکه خودش گرسنه باشد و تو را غذا دهد، تشنه باشد و تو را سیراب کند، برهنه باشد و تو را بپوشاند و تو را در سایه قرار دهد و خود در آفتاب باشد، و به خاطر تو خواب را کنار بگذارد و از گرما و سرما حفظت کند تا برای او باشی، و تو توانِ شکر زحماتِ او را نداری مگر به یاری و توفیق خداوند.
بیان علامه مجلسی دربارهی عبارت «لِتَكُونَ لَهَا - تا برای او باشی»:
یعنی واجب است که در پی خواستِ او باشی و خواستهی او را بر خواستهی خود مقدّم بداری، چه رسد به زن و فرزند و مال - روضة المتقين (ط - القديمة)، ج5، ص517
در روایتی از رسول خدا -صلی الله علیه و آله- از جمله گناهانِ امّت ایشان که موجب نزول بلا میشود این است که: أَطَاعَ الرَّجُلُ زَوْجَتَهُ وَ عَقَّ أُمَّهُ - مرد زنش را اطاعت و با مادرش بد رفتاری کند - الأمالي (للطوسي)، ص516
أمَّا حَقُّ الزَّوْجَةِ فَأَنْ تَعْلَمَ أَنَّ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ جَعَلَهَا لَكَ سَكَناً وَ أُنْساً فَتَعْلَمَ أَنَّ ذَلِكَ نِعْمَةٌ مِنَ اللَّهِ عَلَيْكَ فَتُكْرِمَهَا وَ تَرْفُقَ بِهَا وَ إِنْ كَانَ حَقُّكَ عَلَيْهَا أَوْجَبَ فَإِنَّ لَهَا عَلَيْكَ أَنْ تَرْحَمَهَا لِأَنَّهَا أَسِيرُكَ وَ تُطْعِمَهَا وَ تَكْسُوَهَا وَ إِذَا جَهِلَتْ عَفَوْتَ عَنْهَا.
💠 اما حق زن این است که بدانی خداوند عزّ و جلّ او را مایهی آرامش و انس تو قرار داده، و بدانی که آن نعمتی از جانب خداست بر تو، پس او را اکرام و با وی مدارا کنی هر چند حقِ تو بر او واجبتر است، پس بر توست که بر او رحم آوری زیرا او اسیر توست، و غذایش دهی و بپوشانیاش و آنگاه که نادانی کرد از او درگذری.
الأمالي (للصدوق)، ص370
من لا يحضره الفقيه، ج2، ص621
بحار الأنوار (ط - بيروت)، ج71، ص5
💠🌸💠🌸💠🌸💠
#حدیث_روز_خانواده
عنه صلى الله عليه و آله :
ألا وإنَّ اللّه َعَزَّوجلَّ ورَسُولَهُ بَرِيئانِ مِمَّن أضَرَّ بِامرَأةٍ حتّى تَختَلِعَ مِنهُ .
📝ثواب الأعمال : ص 338 ح 1
پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :
بدانيد كه خداوند عزوجل و رسول او بيزارند از كسى كه ⇦زنش را چنان بيازارد تا آن زن طلاق خلع بگيرد .
شرح مختصری درباب طلاق خلع👇
بر اساس ماده 1146 قانون مدني،
«طلاق خلع آن است که زن به واسطه کراهتی که از شوهر خود دارد، در مقابل مالی که به وي میدهد، طلاق بگیرد؛ اعم از اینکه مال مزبور عین مهر یا معادل آن یا بیشتر یا کمتر از مهر باشد.»
#آیا زدن زوجه جائز است؟
✅پاسخ : به روایات زیر توجه فرمایید:
1⃣أَبِي مَرْيَمَ عن أَبِي جَعْفَر قال: قَالَ رَسُولُ اللَّهِ أَ يَضْرِبُ أَحَدُكُمُ الْمَرْأَةَ ثُمَّ يَظَلُّ مُعَانِقَهَا
📚كافي ج۵ص۵۰۹
امام باقر علیه السلام فرمود : رسول الله صلی الله علیه و آله فرمودند : آیا یکی از شما #زن را می زند و سپس او را در آغوش می گیرد؟!
2⃣عَنْ جَعْفَرِ بْنِ مُحَمَّدٍ عَنْ أَبِيهِ قَالَ: وَ مَنِ اتَّخَذَ امْرَأَةً فَلْيُكْرِمْهَا فَإِنَّمَا امْرَأَةُ أَحَدِكُمْ لُعْبَتُهُ فَمَنِ اتَّخَذَهَا فَلَا يُضَيِّعْهَا
📚قرب الأسناد ص۳۳
امام باقر علیه السلام فرمود : کسی که زنی می گیرد باید او را اکرام نماید، همانا زن شما، لُعبه شماست، پس کسی که او را می گیرد نباید او را ضایع و تباه کند!
3⃣عن أَبِي عَبْداللَّهِ قَال: اتَّقُوا اللَّهَ فِي الضَّعِيفَيْنِ يَعْنِي بِذَلِكَ الْيَتِيمَ وَ النِّسَاءَ
📚فقيه ج۳ص۳۹۲
امام صادق علیه السلام فرمود : در مورد دو ضعیف تقوای الهی پیشه کنید، که منظور #یتیم و #زنان هستند!
4⃣امام صادق علیه السلام در مورد حقوق زن بر گردن شوهر، از جمله فرمود :
إِنْ جَهِلَتْ غَفَرَ لَهَا
يعني: اگر زن نادانی کرد، شوهر او را ببخشد!
5⃣ اللَّه تعالي در سوره نساء آیه 34 می فرماید :
وَاللَّاتِي تَخَافُونَ نُشُوزَهُنَّ فَعِظُوهُنَّ وَاهْجُرُوهُنَّ فِي الْمَضَاجِعِ وَاضْرِبُوهُنَّ فَإِنْ أَطَعْنَكُمْ فَلَا تَبْغُوا عَلَيْهِنَّ سَبِيلًا إِنَّ اللَّهَ كَانَ عَلِيًّا كَبِيرًا
ترجمه : و زنانى را كه از نافرمانى و سرکشی و خروج آنها از طاعت زوج بيم داريد [نخست ] پندشان دهيد و [بعد] در خوابگاهها از ايشان دورى كنيد و [اگر تاثير نكرد] آنان را بزنيد؛ پس اگر شما را اطاعت كردند [ديگر] بر آنها هيچ راهى مجوييد، كه اللَّه والاى بزرگ است.
✅ آیه فوق که گاهی مورد سوء استفاده مردان واقع می شود و گاهی مورد انتقاد اسلام ستیزان قرار می گیرد ، چند نکته دارد :
1_ در شرایط خوف از نشوز ، یعنی سرکشی و نافرمانی زن است.
2_ آنچه اللَّه در این مورد توصیه نموده است، ابتدا موعظه کردن و سپس هجران در خوابگاه و سپس در صورت نیاز تنبيه کردن است.
3_ در مورد #نحوه_هجران_در_خوابگاه روایت شده است :
عن أبي جعفر قال: «يحول ظهره إليها»
امام باقر علیه السلام در معنای هجر فرمود : پشتش را در (محل خواب) به او می کند!
📚 نورالثقلین ج1ص478
4_ در صورت نیاز به ضرب و تنبیه آمده است :
عن أبي جعفر : «أنه الضرب بالسواك».
امام باقر علیه السلام فرمود : همانا این ضرب، زدن با مسواک است!
📚 نورالثقلین ج1ص478
✅ لذا به بهانه رخصت الهی که شرایط و حدود خاص خود را دارد و فقط برای حالت خوف از نشوز یعنی خروج زن از محدوده طاعت شوهر است، هرگز نمی توان زن را به زیر ضربهای کبود کننده و آنچنانی قرار داد.
✅ و نیز در کتاب المقنع شیخ صدوق ص 350، که مضامین آن را منقول از احاديث با حذف سند می داند و در برخی از کتب دیگر شیعه، در این مورد آمده است :
وَ الضَّرْبُ بِالسِّوَاکِ وَ غیره (شِبْهِهِ) ضَرْباً رَفِیقاً
يعني این زدن با مسواک و شبیه به آن است، به صورت زدن نرم و ملایم!
6⃣مُحَمَّدِ بْنِ مُسْلِمٍ عَنْ أَبِي عَبْداللَّه قَالَ: قَالَ رَسُولُ اللَّه أَوْصَانِي جَبْرَئِيلُ بِالْمَرْأَةِ حَتَّى ظَنَنْتُ أَنَّهُ لَا يَنْبَغِي طَلَاقُهَا إِلَّا مِنْ فَاحِشَةٍ مُبَيِّنَةٍ
📚كافي ج۵ص۵۱۲
امام صادق علیه السلام فرمود : رسول الله صلی الله علیه و آله فرمود : جبرئیل مرا در مورد زنان توصیه می کرد تا جایی که گمان کردم که طلاق دادن آنها جز در مورد فاحشه آشکار سزاوار نیست!
6⃣امام باقر علیه السلام از قول جابر بن عبدالله در مورد حجة الوداع رسول الله صلی الله علیه و خطبه آن حضرت در بطن الوادي نقل کرده است که
رسول الله صلی الله علیه و آله فرمود :
فَاتَّقُوا اللَّهَ فِی النِّسَاء فَإِنَّکُمْ أَخَذْتُمُوهُنَّ بِأَمَانِ اللَّهِ وَ اسْتَحْلَلْتُمْ فُرُوجَهُنَّ بِکَلِمَاتِ اللَّهِ وَ لَکُمْ عَلَیْهِنَّ أَنْ لَا یُوطِئْنَ فُرُشَکُمْ أَحَداً تَکْرَهُونَهُ فَإِنْ فَعَلْنَ ذَلِکَ فَاضْرِبُوهُنَّ ضَرْباً غَیْرَ مُبَرِّحٍ
در مورد #زنان از اللَّه بترسید، چرا که آنها را به امان الهی گرفتید و فروج آنها را با کلمات اللَّه حلال شمردید،
و برای شما بر عهده آنهاست که احدی که شما ناخوش می دارید بر فراش شما در نیاورند ،
پس اگر این کار را کردند، آنها را با ضربه غیر آزار دهنده و غیر اذیت کننده بزنید!
✅ طبق روایات فوق، مسلمان مأمور به احسان به زن و اکرام زوجه و ترک زدن اوست و هر چند در حالت خوف نشوز، در یکی از مراحل، رخصت زدن آنها رسیده است ولی این زدن با مسواک و امثال آن به صورت نرم و ملایم و بدون شدت است.
به همسرت بگو دوستت دارم 💞
●عنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ (علیه السلام) قَالَ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ (صلی الله علیه و آله) قَوْلُ الرَّجُلِ لِلْمَرْأَةِ إِنِّی أُحِبُّکِ لَا یَذْهَبُ مِنْ قَلْبِهَا أَبَداً
●امام صادق (صلوات الله علیه) فرمود :رسول خدا (صلی الله علیه و آله) فرمود: این گفتار مرد که به همسر خود بگوید:من تو را دوست دارم ؛ هرگز از دل او خارج نمی شود.
الكافي (الاصول ، فروع ، الروضة)/ج۵/ص۵۶۹/ح۵۹
قابل توجه افرادی که می گویند اسلام فقط به مردها اهمیت داده.
باب 3 ثواب النساء فی خدمة الأزواج و تربیة الأولاد و الحمل و الولادة
«1»- لی، [الأمالی] للصدوق ابْنُ الْوَلِیدِ عَنِ الصَّفَّارِ عَنِ ابْنِ أَبِی الْخَطَّابِ عَنِ الْحَكَمِ بْنِ مِسْكِینٍ عَنْ أَبِی خَالِدٍ الْكَعْبِیِّ عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ علیه السلام أَنَّ رَسُولَ اللَّهِ صلی اللّٰه علیه و آله قَالَ: أَیُّمَا امْرَأَةٍ رَفَعَتْ مِنْ بَیْتِ زَوْجِهَا شَیْئاً مِنْ مَوْضِعٍ إِلَی مَوْضِعٍ تُرِیدُ بِهِ صَلَاحاً نَظَرَ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ إِلَیْهَا وَ مَنْ نَظَرَ اللَّهُ إِلَیْهِ لَمْ یُعَذِّبْهُ فَقَالَتْ أُمُّ سَلَمَةَ رَضِیَ اللَّهُ عَنْهَا ذَهَبَ الرِّجَالُ بِكُلِّ خَیْرٍ فَأَیُّ شَیْ ءٍ لِلنِّسَاءِ وَ الْمَسَاكِینِ فَقَالَ صلی اللّٰه علیه و آله بَلَی إِذَا حَمَلَتِ الْمَرْأَةُ كَانَتْ بِمَنْزِلَةِ الصَّائِمِ الْقَائِمِ الْمُجَاهِدِ بِنَفْسِهِ وَ مَالِهِ فِی سَبِیلِ اللَّهِ فَإِذَا وَضَعَتْ كَانَ لَهَا مِنَ الْأَجْرِ مَا لَا تَدْرِی مَا هُوَ لِعِظَمِهِ فَإِذَا أَرْضَعَتْ كَانَ لَهَا بِكُلِّ مَصَّةٍ كَعِدْلِ عِتْقِ مُحَرَّرٍ مِنْ وُلْدِ إِسْمَاعِیلَ فَإِذَا فَرَغَتْ مِنْ رَضَاعِهِ ضَرَبَ مَلَكٌ عَلَی جَنْبِهَا وَ قَالَ اسْتَأْنِفِی الْعَمَلَ فَقَدْ غُفِرَ لَكِ (1).
🔸امام صادق علیه السلام :پیامبر خدا صلی الله علیه و آله فرمود : «هر زنی که در خانه شوهر خود ، به قصد مرتّب کردن آن ، چیزی را جا به جا کند ، خداوند عز و جل به او نظر [ لطف ]می کند و خدا به هر کس نظر [ لطف ] کند ، عذابش نمی کند» . اُمّ سلمه گفت : همه خوبی ها [ و ثواب ها ] را مردها از آنِ خود کرده اند . پس چه چیزی برای زنان بیچاره می مانَد؟ پیامبر صلی الله علیه و آله فرمود : «آری . هر گاه زن ، باردار شود ، به منزله روزه دارِ شب زنده داری است که با جان و مال خود ، در راه خدا جهاد می کند . پس چون وضع حمل کند ، برایش چنان مزدی هست که عظمتش در تصوّر تو نمی گنجد . و هر گاه کودکش را شیر می دهد ، در برابر هر مکیدنی ، ثوابی معادل آزاد کردن یک بنده از فرزندان اسماعیل برایش وجود دارد . و چون از شیر دادنْ فراغت یابد ، فرشته ای بر پهلوی او می زند و می گوید : زندگی را از نو آغاز کن ، که آمرزیده شدی» .
الأمالی للصدوق : ص 496 ح 678 عن أبی خالد الکعبی ، الأمالی للطوسی : ص 618 ح 1273 عن أبی المفضّل نحوه ولیس فیه ذیله من «فإذا فرغت من رضاعه . . .» ، بحار الأنوار : ج 104 ص 106 ح 1
رفتار وحشیانه عمر بن خطاب با دخترانش
شرک عمر بن خطاب از کتب اهل بدعت
وَقَدْ جَاءَ عَنْ عُمَرَ قَوْلُهُ: أَمْرَانِ فِي الْجَاهِلِيَّةِ. أَحَدُهُمَا يُبْكِينِي وَالْآخِرُ يُضْحِكُنِي.
أَمَّا الَّذِي يُبْكِينِي: فَقَدْ ذَهَبْتُ بِابْنَةٍ لِي لِوَأْدِهَا، فَكُنْتُ أَحْفِرُ لَهَا الْحُفْرَةَ وَتَنْفُضُ التُّرَابَ عَنْ لِحْيَتِي، وَهِيَ لَا تَدْرِي مَاذَا أُرِيدُ لَهَا، فَإِذَا تَذَكَّرْتُ ذَلِكَ بَكَيْتُ.
وَالْأُخْرَى: كُنْتُ أَصْنَعُ إِلَهًا مِنَ التَّمْرِ أَضَعُهُ عِنْدَ رَأْسِي يَحْرُسُنِي لَيْلًا، فَإِذَا أَصْبَحْتُ مُعَافًى أَكَلْتُهُ، فَإِذَا تَذَكَّرْتُ ذَلِكَ ضَحِكْتُ مِنْ نَفْسِي.
🔻این سخن از عمر نقل شده است که: دو خاطره از دوران جاهلیت دارم که یکى از آنها مرا گریه و دیگرى به خنده مى آورد
اما آن خاطره اى که مرا به گریه در مى آورد این است که: من رفتم تا دختر خودم را زنده به گور کنم، من براى او گودال مى کندم، ولى او خاکها را از ریشم پاک می کرد، در حالى که نمى دانست من چه قصدى براى او دارم، وقتى این خاطره را به یاد مى آورم گریه مى کنم.
اما دیگری: من خدایی از خرما مى ساختم (اشاره به بت پرستی)، شب ها آن را بالاى سر خود مى گذاشتم تا از من محافظت کند، وقتى صبح مى شد و گرسنه مى شدم، آن را مى خوردم، وقتى این خاطره را به یاد مى آورم، به خودم مى خندم
اضواء البيان (الشنقيطي، محمد الأمين) ج 8 ص 439
اسناد زنده به گور کردن دختران توسط عمر
https://modafeemamat.blog.ir/post/post410