eitaa logo
حرم
2.6هزار دنبال‌کننده
9.9هزار عکس
6.6هزار ویدیو
635 فایل
❤﷽❤️ 💚کانال حرم 🎀دلیلی برای حال خوب معنوی شما🎀 @haram110 ✅️لینک کانال جذاب حرم https://eitaa.com/joinchat/2765357057Cd81688d018 👨‍💻ارتباط با ادمین @haram1
مشاهده در ایتا
دانلود
4_6021836820948453514.mp3
6M
🎧 میگم کربلا، میگن که راه‌ها بستس... 🎙 حاج امیر کرمانشاهی 📆 @haram110
4_6039424901004134449.mp3
3.24M
💔 ایشالا سال بعــد کربلائیم ایشالا که با مهدی‌عج می‌آئیم 🎤 حاج مهدی رسولی @haram110
علیهم‌السلام 🔍 بحثی پیرامون: اربعین _ علت تأکید بر زیارت در اربعین _ ورود اهل بیت امام حسین علیهم السلام به کربلا يا مدينه در اربعین _ محل دفن رأس مطهر امام حسین علیه السلام 📌 بخش اول 👈🏻 یکی از مباحث اختلافی و پر گفتگو، بحث ورود اهل بیت امام حسین علیهم السلام به کربلا در روز اربعین است. ذیل این بحث مباحث دیگری نیز مطرح است که در ادامه خواهد آمد. ➖ علامه مجلسی رحمه الله: «و اعلم أن سبب التأکید علی زیارة الحسین علیه السّلام فی هذا الیوم هو أن الإمام زین العابدین علیه السّلام و سائر أهل بیته وردوا فی هذا الیوم إلی کربلاء بعد رجوعهم من الشام، و ألحقوا الرؤوس المقدسة بأبدانها. و هذا بعید جدا من جهات عدة یؤدی ذکرها إلی التطویل. و قال بعض: إن أهل البیت وردوا هذا الیوم إلی المدینة المنورة، و هذا أیضا بعید جدا. و قال بعض لعل الإمام زین العابدین علیه السّلام ذهب فی هذا الیوم من الشام إلی کربلاء خفیة بطریق الإعجاز و طی الأرض، و ألحق الرؤوس بالأبدان؛ و هذا و إن کان ممکنا لکنه لم ترد روایة فی هذا الباب تؤکده، بل إن بعض الروایات تنافیه فی الجملة، و ما یظهر من الأحادیث هو أن أول من تشرف من صحابة رسول اللّه صلّی اللّه علیه و آله و سلم بزیارة الإمام الشهید علیه السّلام هو جابر بن عبد اللّه الأنصاری، و أنه وصل فی هذا الیوم إلی کربلاء و زار الإمام علیه السّلام مع سائر الشهداء.» ✍🏻 بدان که سبب تأکید بر زیارت امام حسین علیه السلام در روز اربعین، ورود امام سجاد و اهل بیتشان علیهم السلام به کربلا بعد از بازگشت از شام، و ملحق کردن سرهای مطهر شهدا به بدن‌های مطهر آنان است. اما این بعید است جدا‌ً که توضیح آن سبب طولانی شدن مطلب است؛ بعضی گفته‌اند که "اهل بیت علیهم السلام در این روز به مدینه رسیدند." که این هم جداً بعید است. بعضی نيز گفته‌اند که "امام سجاد علیه السلام در این روز مخفیانه و با قدرت امامت از شام به عراق طی الأرض نمودند و روؤس مطهر را به بدن‌های مطهر ملحق نمود." که این مسئله اگرچه محال نیست، اما روایتی درباره‌اش نرسیده، بلکه برخی روایات فی‌الجمله بر خلافش می‌باشد؛ بلکه روایات دلالت دارد بر اینکه اولین صحابی که به زیارت امام حسین علیه السلام نائل شد، جابر بن عبدالله انصاری بود که او در این روز به کربلا رسید و امام و شهدای کربلا را زیارت نمود. از آنجا که جابر از اصحاب جلیل القدر است و این عمل عظیم را آغاز نمود، ممکن است سبب فضیلتِ بیشترِ زیارت امام حسین علیه السلام در این روز همین مسئله باشد، شاید هم علل دیگری باشد که از ما پنهان مانده، حال که اهل بیت علیهم السلام فرموده‌اند به زیارت برویم، واجب است بر ما که آن امام مظلوم را زیارت کنیم، و جستجو در سبب این مسئله هم ضروری نیست. 📓 زاد المعاد، ط_أعلمی، ص ٢۵٠ و ایشان در جای دیگر می‌نویسد: «فائدة اعلم أنه لیس فی الأخبار ما العلة فی استحباب زیارته صلوات الله علیه فی هذا الیوم و المشهور بین الأصحاب أن العلة فی ذلک رجوع حرم الحسین صلوات الله علیه فی مثل ذلک الیوم إلی کربلاء عند رجوعهم من الشام و إلحاق علی بن الحسین صلوات الله علیه الرءوس بالأجساد و قیل فی مثل ذلک الیوم رجعوا إلی المدینة و کلاهما مستبعدان جدا لأن الزمان لا یسع ذلک کما یظهر من الأخبار و الآثار و کون ذلک فی السنة الأخری أیضا مستبعد.» ✍🏻 بدان در روایات، دلیل و علت استحباب زیارت آن حضرت علیه السلام در چنین روزی نیامده است، و مشهور بین اصحاب این است که علت آن، بازگشت خانواده و حرم امام حسین علیه السلام در چنین روزی از شام به کربلاست و قرار دادن امام سجاد علیه السلام سرهای مطهر را بر روی بدن‌های مطهر؛ یا گفته شده: "در چنین روزی به مدینه بازگشتند." که هر دو وجه بعید است، زیرا زمان اجازه نمی‌داده، چنان که از اخبار و آثار بر می‌آید، و این که در سال دیگر بوده باشد نیز بعید است. 📚 بحارالانوار، ج ٩٨، ص ٣٣۴ شیخ طوسی رحمه الله می‌نویسد: «وَ فِي اَلْيَوْمِ اَلْعِشْرِينَ مِنْهُ كَانَ رُجُوعُ حَرَمِ سَيِّدِنَا - أَبِي عَبْدِ اَللَّهِ اَلْحُسَيْنِ بْنِ عَلِيِّ بْنِ أَبِي طَالِبٍ عَلَيْهِ السَّلاَمُ مِنَ اَلشَّامِ إِلَى مَدِينَةِ اَلرَّسُولِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ...» ✍🏻 در بیستم ماه صفر، اهل بیت امام حسین علیهم السلام از شام به مدینه بازگشتند. 📙مصباح المتهجد، ص ٧٨٧ سید بن طاووس رحمه الله نیز به استبعاد مطلب مذکور قائل است. إقبال الأعمال، ناشر: دفتر تبليغات اسلامى، ج ٣، ص ١٠٠ ادامه دارد... الهی ‌بِحَقِ‌السّیدة‌ زِینَب ْ‌سَلٰام ُ‌اَللّهْ‌ عَلَیْها َّ‌عَجّل‌لِوَلیکَ‌الغَریبِ‌ المَظلومِ الوَحید الطرید الشرید الفَرَج @haram110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
. هجدهم ماه صفر سال ۳۷هجری قمری مطابق با شانزدهم مرداد سال ۳۶هجری شمسی حضرت اویس قرنی علیه الرحمه در جنگ صفین به شهادت رسیدند. با اینکه پیامبر اکرم راندید اما بسیار شیفته ودلداده حضرت بود. او از راه شتربانی روزگار رابا مادر پیر، نابینا وناتوان خود سپری میکرد. روزی ازمادرش خواست که برای دیدن پیامبر به مدینه برود. مادرش اجازه داد ولی شرط کرد که بیش ازنصف روز نماند. به مدینه سفرکرد ولی زمانی که رسید، پیامبر حضور نداشتند و بخاطر وعده ای که مادر ازاو گرفته بود، به یمن برگشت. پیامبر ازسفر برگشته وفرمودند: این نور وبوی بهشت از آن کیست. گفتند که اویس نام داشت آمد و زود رفت. حضرت فرمودند: این نور را درخانه ما هدیه گذاشت و رفت. درجریان وخیانت منافقین واشتباه مسلمانان وقتی پیامبر محاصره شدند و امیرالمؤمنین علیه السلام یک تنه ازجان پیامبر محافظت فرمودند ناگهان دشمن سنگی به طرف پیامبر انداخت که دندان مبارک حضرت شکست. این خبر به اویس رسید. پرسید کدام دندان حضرت شکسته شد؟ گفتند نمیدانیم. اویس نیز باسنگی به دندانهایش کوبید وشکست. سپس فرمود: دوست باید شبیه دوستش باشد و بااو موافقت کند. این خبر به پیامبر رسید وحضرت فرمودند هرکس مبتلا به دندان درد شود ودستش را بر موضع درد گذارد وسوره حمدی برای اویس بخواند به برکت این عمل اویس درد او آرام میشود. درجریان جنگ صفین نیز ۹۹نفر با امیرالمؤمنین علیه السلام تا پای جان پیمان بستند. سپس مولا فرمودند: صدمین نفر کجاست؟ پیامبر به من وعده فرمودند که درچنین روزى، صد مرد بامن پیمان میبندند. درآن حال، مردى پیش آمد که قبایى پشمین داشت و دو شمشیر به گردن آویخته بود وگفت من اویس قرنی هستم. یاعلی، دست بگشاى تا برسر جانم با تو پیمان ببندم. آنگاه بیعت کرد و با گروهی از یارانش در پیادگان سپاه بادشمن جنگید تا آنکه بیش ازچهل زخم شمشیر و نیزه و تیر بر او زدند. و درسن ۶۷سالگی درهمان روزهای اول جنگ به شهادت رسید. درشهر درسمت چپ قبر عماریاسر قرار دارد. مزار او دارای گنبد، بارگاه وصحن بود و روی سنگ قبر باخط کوفی نام اویس نوشته شده بود. اما در ۲۱رمضان سال ۱۴۳۴قمری گروه های تکفیری، استان رقه را بدست گرفتند، وبا خمپاره به حرم  و حمله کردند و در ۱۵رجب سال بعدش این زیارتگاه را بطور کامل تخریب کردند. بحارالانوار ج۴۲ص۱۵۵ رجال كشی ج۱ص۳۱۵ مستدرک على الصحيحين ج۳ص۴۶۱ تاريخ دمشق ج۹ص۴۳۴
👌💎 توصیه مرحوم شیخ بهایی در خواندن زیارت اربعین در روز 19 صفر مرحوم شیخ بهایی در کتابِ «توضیح المقاصد»، می نویسد: «التّاسِعَ عَشَرَ فیهِ ( شهر الصَّفَر) زِیارَةُ الأرْبَعینَ لأبی عَبْدِاللهِ الْحُسَیْنِ علیه السَّلام، وَ هِیَ مَرْوِیَّةٌ عَنِ الصّادِقِ عَلَیْهِ السَّلامُ، وَ وَقْتُها عِنْدَ ارْتِفاعِ النَّهارِ».(توضیح المقاصد، ص6-7) در نوزدهم صفر، وقتی روز بلند شد، زیارت اربعین حضرت سیدالشهدا علیه السلام، مروی از حضرت صادق علیه السلام خوانده شود. مرحوم محدّث قمی در وقایع الایام می نویسد: «شیخ بهایی در توضیح المقاصد، این روز(روز نوزدهم صفر) را روز اربعین امام حسین علیه السلام قرار داده و علما همه اتفاق دارند که اربعین، بیستم صفر است و شاید نظر شیخ بهایی به این مطلب باشد که از روز قتل امام حسین علیه السلام که حساب شود، تا نوزدهم صفر، چهل روز می شود. سید بن طاووس نیز این مطلب را ایراد فرموده(إقبال ‏الأعمال، ص 66) که چگونه می شود روز بیستم، روز اربعین باشد با آنکه روز قتل، از جمله اربعین است. لکن جواب فرموده که شاید محرّم آن سال، ناقص بوده، لاجرم بیستم شده، یا آنکه چون شهادت امام حسین علیه السلام در آخر روز عاشورا شده، آن روز را حساب نکرده اند».(وقایع الایام، ص 194-195) ✅✅ تذکّر: با عنایت به نظر مرحوم شبخ بهایی، توصیه می شود که زائرین حرم حسینی علیه السلام در 2 روز 19 و 20 صفر، زیارت اربعین را بخوانند. ✅«اللّهمّ عجّل لولیّک الفرج»
در تاریخ خواهند نوشت حکومتی که یک شعار برای گوشه تلویزیون از خودش در آورده بود ( ما ملت امام حسینیم) مساجد و حسینیه ها را تعطیل کرد حرم امام رضا و حضرت معصومه و امام زاده ها را تعطیل کرد. برای فوت سردادان سپاه تشییع جنازه های چندهزارنفری برگزار کرد اما دسته های چند صد نفری امام حسین را تعطیل کرد. برای انتخابات ویروس را گفت جدی نگیرید اما برای روضه ها ستاد مبارزه با امام حسین با شدیدترین الفاظ هیئتیها را مورد خطاب قرار داد ماشینها به سمت شمال آزاد بودند که حرکت کنند به طرف غرب کشور نیروی انتظامی مثل این که با دزدها و قاچاقچیها مقابله می‌کنه با اونها برخورد کرد. در تاریخ خواهند نوشت برپایی ایستگاه صلواتی برای امام حسین سه روز مانده به اربعین ممنوع بود. اما برپایی جشن در سرتاسر ایران برای برد یک تیم فوتبال نه تنها حلال بود بلکه گویا مستحب و جزو خوبیها هم بود صدا و سیما با افتخار این شادی‌ها را نشان داد. در تاریخ خواهند نوشت مشایه که نگذاشتند مردم برن پیش کش پخش مستقیم مشایه هم حرام بود دریغ از پخش مستقیم مشایه حتی یک دقیقه. در تاریخ خواهند نوشت گفتند ملت امام حسینیم اما معلوم شد دروغ بود مشایه تا وقتی خوب بود که می‌توانستند روی این امواج میلیونی سوار بشن و برای اهداف دیگه تبلیغات کنند. امسالی که نمیشد اون اهداف را تبلیغ کنند. مشایه هم دیگه فایده که نداره هیچ حتی ضرر هم داره چرا مشایه را پخش کنند که مردم ببینند و هوایی بشن بهتره فوتبال و شادی و رقاصی ملت امام حسین را توی خیابون ها نشون بدهند مفیدتره کدوم ملت امام حسین؟ پای کوبی و تو خیابون ریختن و سرتانوک پا قرمز پوشیدن و شیرینی پخش کردن و شادی!!! ملتی که گفته شود ما ملت امام حسینیم آن هم در ماه غم و اندوه اهل بیت که ماه صفر است؟؟؟؟؟ همان بهتر که کشور عراق روی همچین ملت امام حسین بی معرفت بسته باشه چرا که اگر این ملت تو پیاده روی یا تو نجف و کربلا بودند و تیم فوتبال محبو بشون به فینال راه پیدا می کرد دیگر چه فاجعه ای که دیگه سر مان را نمی توانستیم از خجالت مقابل حرم های اهل بیت بالا بیآوریم که ما هم ملت امام حسینیم و تو ماه حزن و غم و اندوه صفر که کاروان اسراء از اهل البیت تو کوفه وشام در حرکت هستند ما هم مانند شامیان اونم تو کربلا و نجف بخواهیم شادی کنیم و شیرینی پخش کنیم و برقصیم و تو خیابان ها دور دور و پایکوبی کنیم!!!!!!!؟؟؟؟؟
🌑🚶🏻‍♂️🚶🏻‍♂️🚶🏻‍♂️🌑 جابر بن عبدالله انصاری با پای برهنه به زیارت اربعین می رود قَالَ عَطَاءٌ: كُنْتُ مَعَ جَابِرِ بْنِ عَبْدِ اللَّهِ يَوْمَ الْعِشْرِينَ مِنْ صَفَرٍ فَلَمَّا وَصَلْنَا الْغَاضِرِيَّةَ اغْتَسَلَ فِي شَرِيعَتِهَا وَ لَبِسَ قَمِيصاً كَانَ مَعَهُ طَاهِراً ثُمَّ قَالَ لِي: أَ مَعَكَ شَيْ‏ءٌ مِنَ الطِّيبِ يَا عَطَاءُ؟ قُلْتُ: مَعِي سُعْدٌ. فَجَعَلَ مِنْهُ عَلَى رَأْسِهِ وَ سَائِرِ جَسَدِهِ، ثُمَّ مَشَى حَافِياً حَتَّى وَقَفَ عِنْدَ رَأْسِ الْحُسَيْنِ علیه السلام، وَ كَبَّرَ ثَلَاثاً، ثُمَّ خَرَّ مَغْشِيّاً عَلَيْهِ، فَلَمَّا أَفَاقَ سَمِعْتُهُ يَقُول‏: ... (بحار الأنوار ج101، ص329 به نقل از مصباح الزّائر) عطا می گوید: روز بیستم صفر به همراه جابر بن عبدالله انصاری به غاضریّه رفتیم. جناب جابر در شریعه فرات غسل کرد و لباسی پاکیزه که همراهش بود به تن کرد و به من گفت: آیا عطری به همراه داری؟ عرض کردم: کمی گیاه سُعد به همراه دارم. پس آن را بر سر و تنش مالید و با پای برهنه حرکت کرد تا به نزد سر حضرت حسین بن علی علیهماالسلام رسید. سه بار تکبیر گفت و روی قبر غش کرد. وقتی به حال آمد ، شنیدم چنین می گفت: .... ✅«اللّهمّ عجّل لولیّک الفرج»
4_6048687792546907752.pdf
309.1K
زیارت های سیدالشهدا علیه السلام برای روز اربعین ✅«اللّهمّ عجّل لولیّک الفرج»
💎✅💎 نصایح جناب جابر بن عبدالله انصاری به عطیه بعد از زیارت اربعین عطیه می گوید: در برگشت از کربلا در بین راه کوفه، جابر به من فرمود: ای عطیّة، آیا می خواهی تو را وصیّت کنم؟ ممکن است که بعد از این سفر دیگر تو را نبینم. پس فرمود: أَحْبِبْ مُحِبَّ آلِ مُحَمَّدٍ صلّی الله علیه وآله مَا أَحَبَّهُمْ، وَ أَبْغِضْ مُبْغِضَ آلِ مُحَمَّدٍ مَا أَبْغَضَهُمْ وَ إِنْ كَانَ صَوَّاماً قَوَّاماً، وَ ارْفُقْ بِمُحِبِّ آلِ مُحَمَّدٍ، فَإِنَّهُ إِنْ تَزِلَّ قَدَمٌ بِكَثْرَةِ ذُنُوبِهِمْ ثَبَتَتْ لَهُمْ أُخْرَى بِمَحَبَّتِهِمْ، فَإِنَّ مُحِبَّهُمْ يَعُودُ إِلَى الْجَنَّةِ وَ مُبْغِضَهُمْ يَعُودُ إِلَى النَّارِ. دوست آل محمّد را دوست بدار مادامی که آل محمد را دوست می دارند، و دشمن آل محمّد را دشمن بدار، مادامی که دشمن آل محمد هستند، اگرچه فراوان روزه گیرند و زیاد نماز بخوانند. با دوست آل محمد، مدارا کن، چون اگر در اثر زیادی گناه پای ایشان بلغزد، پای دیگر ایشان به واسطه محبت استوار و پایدار خواهد ماند. همانا دوستدار آل محمّد، به بهشت، و دشمنان ایشان به آتش جهنّم می روند.(بحارالأنوار، ج‏101، ص195-‏197 به نقل از بشارة المصطفی/ بشاره المصطفی،ص74-75) ✅«اللّهمّ عجّل لولیّک الفرج»
4_6048687792546907768.mp3
12.64M
🌑 مانده ام تنها سالار مضطر من- حجت محبّی ✅«اللّهمّ عجّل لولیّک الفرج»
4_6048687792546907770.mp3
8.52M
🌑 جنگیدم با نفس های آتشینم- محمود کریمی ✅«اللّهمّ عجّل لولیّک الفرج»
4_6048687792546907784.mp3
14.2M
🌑 صوت زیارت اربعین و عزاداری در کربلای معلّی در سال 1382 شمسی (فضای قدیم کربلا)- احمد واعظی ✅«اللّهمّ عجّل لولیّک الفرج»
4_6048687792546907786.mp3
8.19M
فلسفه اربعین سیدالشهدا علیه السلام- حجةالاسلام احمدی اصفهانی ✅«اللّهمّ عجّل لولیّک الفرج» @haram110
حرم
#اربعین #امام_حسین علیهم‌السلام 🔍 بحثی پیرامون: اربعین _ علت تأکید بر زیارت در اربعین _ ورود اهل ب
علیه‌السلام 📌 بخش دوم شیخ مفید رحمه الله: «ثُمَّ أَمَرَ بِالنِّسْوَةِ أَنْ يُنْزَلْنَ فِي دَارٍ عَلَى حِدَةٍ، [وَ] مَعَهُنَّ عَلِيُّ بْنُ اَلْحُسَيْنِ [عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ، وَ] مَعَهُنَّ مَا يُصْلِحُهُنَّ، فَخَرَجْنَ حَتَّى دَخَلْنَ [تِلْكَ اَلدَّارَ] فَلَمْ تَبْقَ مِنَ آلِ مُعَاوِيَةَ اِمْرَأَةٌ إِلاَّ اِسْتَقْبَلَتْهُنَّ تَبْكِي وَ تَنُوحُ عَلَى اَلْحُسَيْنِ [عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ] فَأَقَامُوا عَلَيْهِ اَلْمَنَاحَةَ ثَلاَثاً! وَ لَمَّا أَرَادُوا أَنْ يَخْرُجُوا، قَالَ يَزِيدُ بْنُ مُعَاوِيَةَ: يَا نُعْمَانَ بْنَ بَشِيرٍ! جَهِّزْهُمْ بِمَا يُصْلِحُهُمْ، وَ اِبْعَثْ مَعَهُمْ رَجُلاً مِنْ أَهْلِ اَلشَّامِ أَمِيناً صَالِحاً، وَ اِبْعَثْ مَعَهُ خَيْلاً وَ أَعْوَاناً فَسَيِّرْ بِهِمْ إِلَى اَلْمَدِينَةِ فَخَرَجَ بِهِمْ، وَ كَانَ يُسَايِرُهُمْ بِاللَّيْلِ فَيَكُونُونَ أَمَامَهُ حَيْثُ لاَ يَفُوتُونَ طَرْفَهُ، فَإِذْ نَزَلُوا تَنَحَّى عَنْهُمْ، وَ تَفَرَّقَ هُوَ وَ أَصْحَابُهُ حَوْلَهُمْ كَهَيْئَةِ اَلْحَرَسِ لَهُمْ، وَ يَنْزِلُ مِنْهُمْ بِحَيْثُ إِذَا أَرَادَ إِنْسَانٌ مِنْهُمْ وُضُوءاً أَوْ قَضَاءَ حَاجَةٍ لَمْ يَحْتَشِمْ، فَلَمْ يَزَلْ يُنَازِلُهُمْ فِي اَلطَّرِيقِ هَكَذَا، وَ يُلْطِفُهُمْ وَ يَسْأَلُهُمْ عَنْ حَوَائِجِهِمْ، حَتَّى دَخَلُوا اَلْمَدِينَةَ.» ✍🏻 حاصل آنکه: یزید به نعمان بن بشیر (و او از آن ده نفر اصحابی است که با معاویه بودند) گفت: تهیه سفر ببین و این زنان را به مدینه برسان، و او را وصیت کرد که در شب سیر کند، و در عقب اهل بیت باشد، بنحوی که از نظر او بیرون نروند، و در منازل از ایشان دور شوند که اگار کسی از مخدرات حاجتی دارد، شرم نکند، و در اطراف ایشان متفرق شوند به منزله نگهبانان؛ و نعمان به وصیت یزید عمل نمود و اهل بیت عصمت را به آرامی و مدارا برد تا داخل مدینه شدند. 📚 الارشاد، نشر مؤسسه آل البيت، ٢ _ ١٣٢ ➖ باز شیخ مفید در "مسار الشيعه" و در وقایع ماه صفر نوشته: «وَ فِي اَلْيَوْمِ اَلْعِشْرِينَ مِنْهُ كَانَ رُجُوعُ حَرَمِ سَيِّدِنَا - أَبِي عَبْدِ اَللَّهِ اَلْحُسَيْنِ بْنِ عَلِيِّ بْنِ أَبِي طَالِبٍ عَلَيْهِ السَّلاَمُ مِنَ اَلشَّامِ إِلَى مَدِينَةِ اَلرَّسُولِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ وَ هُوَ اَلْيَوْمُ اَلَّذِي وَرَدَ فِيهِ جَابِرُ بْنُ عَبْدِ اَللَّهِ بْنِ حَرَامٍ اَلْأَنْصَارِيُّ صَاحِبُ رَسُولِ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ وَ رَضِيَ عَنْهُ مِنَ اَلْمَدِينَةِ إِلَى كَرْبَلاَءَ لِزِيَارَةِ قَبْرِ أَبِي عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ السَّلاَمُ فَكَانَ أَوَّلَ مَنْ زَارَهُ مِنَ النَّاسِ...» ✍🏻 در روز بیستم از ماه صفر رجوع حرم حضرت ابی عبدالله الحسين عليه السلام بود از شام بسوی مدینه طيبه، و آن‌ روز روزی است که وارد شد جابر بن عبدالله از مدینه به کربلا به جهت زیارت قبر حضرت ابی عبدالله عليه السلام و او اولین کسی است که آنجناب را زیارت کرده. 📙مسارالشیعه، ص ٢۶ و قریب به همین عبارت را شیخ طوسی در «مصباح المتجهد» و علامه حلی در «منهاج الصلاح» و کفعمی رحمهم الله در دو موضع از «مصباح» خود ذکر کرده؛ 🔸 محدث نوری رحمه الله: «ظاهر عبارات محدثین و علما آن است که اهل بیت علیهم السلام روز اربعین از شام بیرون آمدند، نه آنکه وارد مدینه شدند، چنان که بعضی گمان کرده‌اند؛ چه آنکه از دمشق تا مدینه کمتر از یک ماه سير قافله متعارف نیست، و بعد ما بین این دو شهر، زیاده از دویست فرسخ است. همچنین تفصيل ورود جابر در کربلای معلی در دو کتاب معتبر "بشارة المصطفی و مصباح‌الزائر" موجود است و ابدا ذکری از ورود اهل بیت طهارت و ملاقات ایشان با جابر در آنجا نیست. و از آن روایات شريف معتبر معلوم می‌شود جابر چند ساعتی بیش در آنجا درنگ نکرد و کسی را ملاقات ننمود، و به حسب عادت نمی‌شود که اهل بیت وارد شوند و با جابر ملاقات کنند و عطيه در نقل چگونگی آن سفرِ زیارت با جابر، ابدا اشاره به آن نکند. و با این حال اخبار جزمیِ روضه‌خوانان به وقوع این واقعه به مجرد كلام مذکور، کاشف از نهایت جهل و تجری است، و کاش به همان چند سطرِ لهوف یا مقتل ابی مخنف قناعت می‌کردند، و آن را مانند ریشه درخت در زمین شور زارِ قلبِ ویران نمی‌کاشتند، آنگاه این همه شاخه و برگ از او نمی‌رویانیدند، پس از آن، این همه میوه‌های گوناگون اکاذیب از آن نمی‌چیدند، و از زبان حجت بالغه خداوند حضرت سجاد علیه السلام این همه دروغ در وقت ملاقات خیالی با جابر نقل نمی‌نمودند! کار به آنجا رسیده که عطیه کوفی محدثِ تابعی را غلام مملوک جابر انصاری مدنی کردند، آنگاه او را آزاد کنند چون مژده ورود اهل بیت را برای جابر آورد.» 📕لؤلؤ و مرجان، چاپ بنی الزهرا عليها السلام، ص ٢۴٠ ادامه‌ دارد...