eitaa logo
حرم
2.6هزار دنبال‌کننده
9.8هزار عکس
6.5هزار ویدیو
630 فایل
❤﷽❤️ 💚کانال حرم 🎀دلیلی برای حال خوب معنوی شما🎀 @haram110 ✅️لینک کانال جذاب حرم https://eitaa.com/joinchat/2765357057Cd81688d018 👨‍💻ارتباط با ادمین @haram1
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎊🎈🎉شاد باشید به شادی قلب حضرت زهرا سلام الله علیها 🔥 اللهم العن ... 👈 دومی
4_6003559415821634522.mp3
9.97M
🔥“بت شکن”🔥 🌎 اللهم العن الجبت و الطاغوت فقط حیدر امیرالمومنین است♥️
ثواب لعن بر جبت وطاغوت🔥 امام زین العابدین (علیه السلام) فرمودند: 👈 هر ڪس عمر و ابوبڪر (لعنة الله عليهما) ، را یک بار لعن ڪند ،خداوند 70 میلیون عمل شایسته براے او در نامه ے عملش ثبت مے ڪند، 👈 و 70 میلیون عمل عمل بد و نا شایست از نامه ے عملش محو مے ڪند. 👈 و درجه و مرتبه ے او را 70 میلیون بالا مے برد. 📚 شفاء الصدور ج 2 ص 379 📚تقویم تبرے ص 83 اللهم العن الجبت و الطاغوت🔥 اَللهُمَّ‌ عَجِّلْ‌ لِوَلِیِّکَ‌ الْفَرج🤲
. 🔸 نهم ربیع روز قتل عمر ان خطاب است و سخنان مورخین نیز بی ارزش است وقتی در برابر روایات اهل بیت علیهم السلام قرار میگرد و اهل بیت علیهم السلام نهم ربیع را روز قتل عمر ابن خطاب قرار داده اند: 🔺 نسخه خطی تعیین روز قتل عمر توسط علامه مجلسی این رساله شریفه که یکی از تالیفات علامه مجلسی است و به دست ایشان شخصا به فارسی جمع آوری شده است ادامه بعحث ایشان در بحار الانوار است که تاریخ مورد تأیید علامه مجلسی ۹ربیع است، هر چند که اشاره می‌کنند مشهور است که بین مورخین سنی قتل او در ذی الحجة واقع شده است، سپس علامه میفرماید اتفاق مورخان اهل سنت نمی‌تواند با احادیث اهل بیت علیهم السلام مخالف و معارضه کند چون از اهل بیت علیهم السلام نقل شده است کع روز قتل عمر ابن خطاب در روز ۹ربیع است! سپس علامه در انتهای رساله نیز پاسخ بعضی از این شبهه‌ات را میدهد! 📚 اطلاعات نسخه: کتابخانه مرکز احیاء - شماره نسخه۱۹۲۱/۲ - فارسی- ۹برگ. .
. ❌ لعنت خدا بر کسیکه از لعن کردن کسیکه حضرت زهرا علیها السلام او را لعن میکند جلوگیری کند، و یا از لعن او بدونه تقیه اکراه داشته باشد: علامه مجلسی در جلاء العيون ميفرمايد: لا مجال لعاقل أن يشك في كفر عمر فلعنة الله ورسوله عليه وعلى من اعتبره مسلماً: ✅ براي كسيكه داراي عقل سالم  و سليم است هيچ جاي شكي نيست كه عمر لعنت الله عليه كافر است،  👈 پس لعنت خدا، و رسول، و هر مسلماني كه عقل سالم دارد بر او باد❗ وعلى من يكف عن لعنه: ✅ و لعنت خدا بر كسيكه مردم را از لعن عمر باز ميدارد❗ مصدر: جلاء العيون صفحه ٤٥ Baqir Majlisi wrote in Jila' al Uyoon (page 45): "It is impossible for a sane person to doubt the kufr of Umar, so la'nah (damnation) of Allah (swt) and His messenger (pbuh) upon him and upon anyone who considers him a Muslim and anyone who restrains from doing la'nah on him.”  .
💚 حضرت زهرا علیها السلام در قنوت تمامی نمازها ابوبکر و عمر و اتباع ایشان علنی را لعنت میفرمود . . .
. ✅ ما در مجالس عمرکشون عروسکهای عمر و ابوبکر و عایشه را آتش میزنیم، اما امام جواد علیه السلام آرزو داشت حقیقتا ابوبکر و عمر را از قبر بیرون بیاورد و آنها را آتش بزند، و خاکستر آنها را به باد دهد . . . .
❤️ شایسته است درباره جناب ابولولو - قدس الله نفسه - واژه حضرت به کار برده شود . . .
. 🔹بهشت زیر پای قاتل عمر ابن خطاب است که برای صدیقه طاهره علیها السلام غیرت ورزید: شيخ أبي محمد أبي محمد الديلمي روایت کرده است امير المومنين عليْه السلام خطاب به عُمَر فرمودند: اي مغرور! همانا تو را می‌بينم كه در دنيا به واسطه ضربت و جراحتی از عبدی كه تو بر او از روی ظلم و جور بر او حكم می رانی كشته می‌شوی و اين توفيقيست كه نصيب او می‌گردد! ✅ و به خدا قسم وارد بهشت خواهد شد بر خلاف ميل تو❗ ارشاد القلوب - الشیخ الدیلمی - ج۲ - الصفحه ۲۸۵. .
🚩 غدیر ثانی، عید تبرّی مبارک 🔅اللهم عجل لولیک الفرج🔅 🌺رسول اکرم صلی الله علیه وآله وسلم 🔻 ○ يا علیّ سوگند به کسی‌که مرا به نبوّت برانگیخت و بر تمام خلق برگزید! اگر بنده‌ای هزار سال خداوند را بپرستد، خداوند بدون ولایت تو و امامان از فرزندان تو از او قبول نمی‌کند؛ و به یقین ولایت تو بدون بیزاری جستن از دشمنان‌ات و دشمنان امامان از فرزندانت پذیرفته نمی‌شود؛ این مطلب را جبرئیل به من خبر داد، پس هر که می‌خواهد ایمان بیاورد و هرکه می‌خواهد کفر بورزد. ● یا عليّ وٱلذي بَعَثَني بٱلنّبوةِ وٱصطفاني علیٰ جميعِ ٱلبريّةِ لو أنَّ عبداً عبد اللهَ ألفَ عامٍ ما قبلَ اللهُ ذلك منه إلّا بولایتِك و ولايةِ ٱلأئمّةِ مِنْ ولدك؛ و إنّ ولایتَك لاتُقبلُ إلّا بٱلبرائةِ مِنْ أعدائكَ و أعداءِ ٱلأئمّةِ مِنْ ولدك؛ بذلك أخبرني جبرئیل فَمَنْ شآءَ فَلْیُؤمِنْ وَ مَنْ شأءَ فَلْیَکْفُرْ 📚 مأة منقبة، ابن شاذان، ص۲۸
🔴امام صادق علیه السلام: عُمَر، گناهی از گناهان ابوبکر (لعنة الله علیهما) بود! 📚شفاء الصّدور ج۲ ص۳۳۰
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴همهٔ امیدها به اوست... نماوا /امیدِ همه/ «اَللّٰهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّکَ الفَرَج»🤲
🔴رسول خدا صلّی‌ اللّه علیه و آله: حرِّمتِ الجَنّةُ علَی مَن ظَلمَ اَهلَ بَيتی وَ علَی مَن قاتَلَهم وَ عَلی المُعينِ عَلَيهم و عَلی مَن سَبَّهُم هر کس که به اهل‌بيت من ظلم و ستم کرده و يا با آنان محاربه نموده و يا عليه آن‌ها همدست شده و يا آنان را دشنام داده باشد، هرگز به بهشت راه نخواهد يافت. 📚بحارالأنوار ج۲۷ ص۲۲۲
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴بيانات آيت الله علامه سيد محمود مجتهدی سيستانی رضوان الله تعالی علیه، در باب لعن و تبرّی/
جایگاه برائت و لعن در فرهنگ اسلامی 1ـ امام سجاد (علیه‌السلام) فرمود: من لعن الجبت و الطاغوت لعنة واحدة كتب الله له سبعین الف الف حسنه محی عنه سبعین الف الف حسنه و رفع له سبعین الف الف درجه و من امسی یلعنهما لعنه واحده كتب له مثل ذلك؛ كسی كه یك بار لعنت كند جبت و طاغوت را خداوند تعالی هفتاد میلیون حسنه برای او می‌نویسد و هفتاد میلیون گناه از پرونده اعمالش پاك میكند و هفتاد میلیون درجه بر درجات او می‌افزاید و هر آن كس كه روز و شب بر او بگذرد در حالی كه آن دو را لعنت كند همان حسنات برای او نوشته می‌شود. ابو حمزه ثمالی گفت: بعد از شهادت علی بن الحسین(علیه‌السلام) خدمت مولایم امام باقر(علیه‌السلام) رسیدم و این حدیث را به محضرشان عرضه داشتم فرمودند: بله این چنین است ای ثمالی! آیا دوست داری برای تو اضافه‌تر بگویم؟ عرضه كردم بلی یا مولای. پس فرمودند: كسی كه یك بار آن‌ها را در صبح تا شام لعنت كند گناهی بر وی نوشته نمی‌شود. ابوحمزه گوید: بعد از شهادت امام باقر(علیه‌السلام) به محضر مقدس امام صادق(علیه ‌السلام) رسیدم و حدیث پدر و جد مكرمش را خدمتش عرضه داشتم. حضرت فرمودند: یا ابوحمزه! مطلب حق و صحیح است، سپس فرمودند برای لعنت كننده یك میلیون درجه بالا می‌برد و در ادامه فرمودند: ان الله واسعٌ كریم.[11] 2ـ قال رسول الله (صلی الله علیه و آله) من تاثم ان یلعن من یلعنه الله فعلیه لعنة الله؛ كسی كه احساس گناه كند از لعن كردن شخصی كه خدا او را لعنت كرده، پس لعنت خدا بر او باد. [12] 3ـ قال الصادق (علیه‌السلام): نحن معاشر بنی هاشم نأمر كبارنا و صغارنا بسبهما و البرائة منهما؛ ما بنی هاشم بزرگ و كوچك خود را امر می‌كنیم به ناسزا گفتن به آن دو نفر و بیزاری جستن از آنان. [13] 4ـ شیخ ابوالحسن مرندی از شیخ حر عاملی صاحب وسائل شیعه (رحمة‌الله‌علیهما) نقل می‌كند: امیرالمؤمنین(علیه‌السلام) در حال طواف كعبه بود مردی پرده خانه كعبه را گرفته و صلوات بر محمد و آل محمد(صلی الله علیه و آله) می‌فرستاد، حضرت بر او سلام نمود. بار دوم حضرت او را دیدند ولی سلام نكردند. آن مرد عرض كرد یا امیرالمؤمنین! چرا این بار به من سلام ننمودید؟ حضرت فرمود: نخواستم تو را از ذكر لعن كه این بار می‌گفتی باز دارم. چرا كه لعن از صلوات بر محمد و آل محمد(صلی الله علیه و آله) بالاتر است. [14] در روایت دیگری آمده است: مرد خیاطی دو پیراهن نزد امام صادق(علیه‌السلام) آورد و عرض كرد: من هنگام دوختن یكی از این دو پیراهن صلوات بر محمد و آل محمد می‌فرستادم و هنگام دوختن دیگری لعن بر دشمنان محمد و آل محمد(صلی الله علیه و آله) می‌فرستادم. شما كدامیك را اختیار می‌نمایید؟ امام صادق(علیه‌السلام) پیراهنی را كه با ذكر لعن دوخته شده بود انتخاب نمودند و فرمودند: من این پیراهن را بیشتر دوست دارم.[15] 5ـ امام صادق (علیه‌السلام) بعد از هر نماز واجب چهار مرد و چهار زن را لعن می‌فرمود: عمر، ابابكر، عثمان و معاویه، عایشه، هند، حفصه، ام حكم خواهر معاویه. [16] 6ـ امیرالمؤمنین (علیه‌السلام) فرمود: والله اگر این امت روی خاك بایستند با پای برهنه در حالی كه بر سر خود خاكستر ریخته باشند و گریه و زاری كنند و بر كسانی كه آن‌ها را گمراه كرد‌ه‌اند و راه خدا را بسته‌اند و مردم را به سوی جهنم خوانده‌اند؛ لعنت كنند باز این امت در لعن و بیزاری كم كاری كرده‌اند. [17] در روایات فراوانی آمده است كه عوالمی وجود دارد كه عدد آن‌ها بیش از تعداد جن و انس است و اهالی آن عوالم تماما لعنت می‌كند آن دو نفر را.[18] 7ـ قال رسول الله (صلی الله علیه و آله)... ان من عظیم ما یتقرب به خیار املاك الحجب و سماوات صلاة علی محبینا اهل البیت و اللعن لشانئینا؛ نبی اكرم(صلی الله علیه و آله)فرمودند: ... به درستی‌كه بالا‌ترین چیزی كه برای بهترین ملائكه آسمان‌ها و ملكوت باعث تقرب به خداوند تعالی می‌شود، درود بر محبین اهل بیت (علیهم‌السلام) و لعن بر دشمنان اهل بیت(علیهم‌السلام) است.[19]   عذاب غاصبین خلافت آن‌چه در روایات به آن تصریح شده است آن است كه انتقام از غاصبین خلافت و پیروان ایشان در چهار مرحله صورت می‌گیرد: 1ـ انتقام در عالم برزخ. 2ـ انتقام در زمان رجعت. 3ـ انتقام در زمان ظهور. 4ـ انتقام در قیامت كبری. الف) انتقام در عالم برزخ: صاحب كامل الزیارات نقل كرده است كه از عبدالله بن بكیر گفت: با امام صادق(علیه ‌السلام) از مدینه به طرف مكه می‌رفتیم به منزل عسفان رسیدیم عبور ما به كوه سیاهی افتاد كه بسیار وحشتناك بود به امام صادق(علیه‌السلام) عرض كردم یا ابن رسول الله(علیهما‌السلام) چقدر این كوه وحشتناك است.
حضرت فرمود: یابن بكیر آیا می‌دانی این كوه چه كوهی است؟ عرض كردم: نه. فرمودند: به این كوه كَمَد می‌گویند و بر سر وادی از وادی‌های جهنم واقع است و در این كوه قاتلین پدرم معذبند و... تا این‌كه حضرت می‌فرمایند: من از این كوه در سفرهایم عبور نكرده‌ام و بر سر این كوه توقف نكرده‌ام مگر آن كه هر بار آن دو غاصب را در این‌جا دیده‌ام كه به من استغاثه می‌كنند و از من كمك می‌خواهند. من نیز نگاهی به قاتلین سیدالشهداء(علیه‌السلام) می‌اندازم و به آن دو می‌گویم این‌ها كاری را انجام دادند كه شما دو نفر اساسش را گذاشتید و... از این دو نفر دومی (لعنة الله‌علیه) تضرع و زاری بیشتری می‌كند و من گاهی اوقات اینجا در مقابل دومی می‌ایستم تا مقدار كمی از زخم‌های دلم و داغ‌های قلبم تسلی یابد. حدیث مفصل است كه در این‌جا خلاصه حدیث آورده شد.[20] ب) انتقام در زمان رجعت عن امیرالمؤمنین(علیه‌السلام) ... ثم اكرو و ارجع ، انا علی بن ابیطالب و اخو رسوله  و احیی اعدائی و قتلة ولدی محسنا و اقتلهم قصاصا؛ امیرالمؤمنین(علیه‌السلام) می‌فرمایند: من كه علی بن ابیطالب بنده خدا و برادر پیامبر هستم [در زمان رجعت] باز می‌گردم و دشمنانم و قاتلین فرزندم محسن(علیه‌السلام) را زنده می‌كنم و آنان را به عنوان قصاص به قتل می‌رسانم. [21] ج) انتقام در زمان ظهور مولا امیرالمؤمنین(علیه‌السلام) به عمر(لعنة الله‌علیه) مطالبی فرمود كه خلاصه آن را در این قسمت می‌آوریم: تو را ابولؤلؤ می‌كشد در حالی كه توفیق خداوندی شامل حال او شده و به خدا سوگند كه داخل بهشت می‌شود بر خلاف میل تو. شما دو نفر در كنار قبر رسول الله(صلی الله علیه و آله) دفن می‌شوید و تا آخرالزمان كسی جز شما دو نفر در آن‌جا دفن نمی‌شود تا وقتی شما دو نفر را فرزندم مهدی(عجل الله تعالی فرجه الشریف) خارج كرد كسی شك در وجود شما دو نفر نكند چون اگر شما در بین مسلمین در بقیع دفن شوید مردم شك می‌كنند و گویند اشخاص زیادی تا به حال این جا دفن شده‌اند، سپس شما را به درخت می‌زنند و بعد آتشی را كه خانه مرا با آن به آتش كشیدید می‌آورند و با آن آتش شما را می‌سوزانند و خاكستر شما را بر باد می‌دهد. امام زمان(علیه‌السلام) امر می‌فرماید تا خاكستر آن‌ها جمع شوند؛ آن‌گاه گناهان این دو را یك یك از زمانی كه قابیل هابیل را كشت تا شهادت حضرت سیدالشهداء(علیه‌السلام) و تمامی گناهان و جنایاتی كه از زمان حضرت آدم تا زمان ظهور حضرت مهدی(علیه‌السلام) انجام شده بر گردن این دو بار می‌شود.[22] د) انتقام در قیامت   یكی از صحابه از وجود مقدس موسی بن جعفر(علیه‌السلام) درباره غاصبین خلافت پرسید. حضرد در پاسخ فرمودند: یا اسحاق اولی به منزله عجل (گوساله) است و دومی به منزله سامری. عرض كردم بیشتر بفرمایید؟ حضرت فرمودند سه دسته هستند در قیامت كه خداوند نظر رحمت به آن‌ها نمی‌كند و آن‌ها را عفو نمی‌كند و عذاب الیم برای آن‌هاست. عرض كردم: آنان كیانند؟ فرمودند: مردی كه ادعای امامت كند در حالی كه خداوند او را تعیین نفرموده و كسی كه طعنه زند به امام منصوب از جانب خدا و كسی كه گمان كند كه این دو نفر از اسلام بهره و نصیبی برده‌اند. عرض كردم: فدایت گردم راجع به این دو نفر مطلبی بیشتر بفرمایید. حضرت فرمودند: ای اسحاق برای من فرقی نمی‌كند و در نظر من یكسان است این‌كه كسی آیه محكه‌ای از  قرآن را محو كند یا پیامبری خاتم‌المرسلین را انكار كند یا انكار خدا نماید یا خویش را بر امیرالمؤمنین (علیه‌السلام) مقدم كند. عرض كردم بیشتر بفرمایید. حضرت فرمودند: در جهنم زمینی است به نام «سقر» كه هنوز نفس نكشیده از روزی كه خدا او را خلق كرده اگر خداوند اجازه دهد كه نفس بكشد به اندازه سوراخ سوزن تمام آن‌چه روی زمین است می‌سوزد و تمام اهل جهنّم از گرمای سقر و بوی بد و لجن آن‌جا و آن‌چه خدا آماده كرده از عذاب برای اهلش در عذاب هستند. در آن وادی كوهی است كه تمامی اهل سقر از شدت گرما و... آن كوه به خدا پناه می‌برند. در آن كوه دره‌ای است كه تمام اهل آن كوه از حرارت و.. آن دره به خدا پناه می‌برند و در آن دره چاهی است كه باز تمامی اهل دره از آتش و... آن چاه به خدا پناه می‌برند و در آن چاه ماری است كه تمامی اهل چاه از حرارت و عذاب آن مار به خدا پناه می‌برند. در شكم آن مار هفت نفر هستند؛ پنج نفر از امم سابقه و دو نفر از این امت. اما از امم سابقه قابیل، نمرود، فرعون، یهود كه یهودیت را بنیان‌گذار و بولس كه نصرانیت را بنانهاد و از این امت عمر و بابكر (لعنة الله‌علیهما) در روایتی است كه تمامی اهل تابوت و جوف مار یعنی این هفت نفر از عذاب دومی در عذابند. [23]
(11)  شفاء الصدور فی شرح زیارت عاشورا: ذیل فراز اللهم حص انت اول ظالم بلعن منی... (12) رجال كشی: ج 2، ص 811، رقم 1012. (13) رجال كشی: ص 135 ـ بحارالانوار: ج 47، ص 323، حدیث 17. (14) مجمع النورین و ملتقی البحرین: ص 208. (15) امارة الولایة: ص 51 ـ و تعلیقه شفاء الصدور: ج 2، ص 48.  (16) تهذیب: ج 2، ص 321 ـ كافی: ج 3، ص 342 ـ بحارالانوار: ج 30، ص 397 از تهذیب و... . (17)  بحارالانوار: ج 30، ص 126 از اسرار آل محمد (صلی الله علیه و آله( (18) بصائر الدرجات ، صفار:  جزء 10، باب 14. (19)  تفسیر الامام: ص 295 ـ بحارالانوار: ج 65، چاپ بیروت، ص 37، حدیث 79. (20) كامل الزیارات: باب 32، ص 103، ح 7، طبع قدیم ـ باب 108 نوادر الزیارات: ص 539، ح 2، چاپ جدید. (21) كتاب حضرت محسن (علیه‌السلام): ص 58. (22)  برای مطالعه بیشتر ر.ك: حلیة الابرار: ج 2، باب 28 ـ بحارالانوار: ج 53، ص 1ـ36. (23) جامع الاخبار: ص 402.
4_5814624594744576810.mp3
9.21M
🗣🎙سخنان مضحک و مستهجن و بی پایه آقای مهدوی ارفع پیرامون تشکیل مجالس عیدالزهراء سلام الله علیها در ایام ماه ربیع الاول 🔺نقد سخنان ایشان بزودی در همین کانال ...... 🔸لطفا در انتشار نقدیه ها سهیم باشید🌺
🔺صفحه اول 🔸🗣به این حکمت که کلام را کوتاه برسانیم مستقیما سراغ حرف های ایشان می رویم 👈ابتدائا در سخنشان با توهین زشتی به شیعیان میگویند که برخی شیعیان👈 جاهل👉😳😡 ( که چقدر از علما بر اساس کلام ایشان در جرگه جاهلین حساب میشوند ) بعد از این که دو ماه محرم و صفر را عزاداری میکنیم با گرفتن مجالس عید الزهراء سلام الله علیها زحمات ما را هدر میدهند😳 !!!!! 🔸👈سوال بنده این است که چطور هدر میدهند ؟!! آیا با این که بعد از دوماه عزاداری و اظهار محبت و تولی به ساحت مقدس اهل بیت در ایام ربیع به اصل اصیل و رکن رکین برائت از دشمنان خدا میپردازند و حقیقت برائت را که روح ولایت و مهر تایید و لایت است را بر پرونده عزاداری خود میزنند زحمات خود را به باد میدهند ؟!!! 👈کدام یک از فقها و مراجع تقلید گرفتن مجالس عیدالزهراء سلام الله علیها را نهی کرده اند مگر اینکه اگر سخنی گفتند 👈بلا استثناء 👉 همگی تایید کرده و حکم جواز داده اند امثال آیات عظام صافی گلپایگانی و وحید خراسانی و بهجت و سید محمد تقی طبابائی و شاهرودی و میلانی و مجتهدی سیستانی و......که موافق این مجالس و بعضا بانیان تشکیل این مجالس هستند از جمله این فقها میباشند .... ◾️ استفتاء از مرحوم آیت الله بهجت پیرامون مجالس نهم ربيع ⁉️ ۶۴۱۵. حكم شرعى رفتن در مجالس نهم ربيع الاول كه در آن مجالس به خاطر شادى شيعيان شروع به لعن و نفرين به دشمنان اهل بيت ـ عليهم  السّلام ـ و مزاح كردن و لطيفه گفتن مى  كنند، چيست؟ مجلس تا چه حدّى بايد در شادى پيش برود؟ ✍ جواب. در حدّ مشروع و عدم احتمال وجود بيگانه، اشكال ندارد. 📚 استفتائات از محضر حضرت آیت الله بهجت، جلد ۴، صفحه ۵۴۶ 📃 اسکن کتاب: 🌐 http://bit.ly/2BhZBD2 📃 پوستر: 🌐 http://bit.ly/2RWLjgC 👤 ۱۴- آیت الله صافی گلپایگانی ⁉️ بسمه تعالی مرجع عاليقدر حضرت آيت الله العظمی صافی گلپايگانی با سلام و احترام؛ سؤالی برای بنده و عده ای از دوستان مطرح است و برای رفع شبهه مي خواستيم از شما راهنمایی بخواهیم و آن در مورد عید الزهرا علیها السلام است. آيا برگزاری اين مراسم برای يک مسلمان شیعه صحیح است؟ با تشكّر ✍ بسم الله الرحمن الرحيم عليكم السلام و رحمةالله ج. مناسبترين برنامه در اينگونه مجالس، ذكر فضائل و مناقب اهل بيت عليهم السلام و بيان معارف و تعليمات و هدايتهای آن بزرگواران و بيان دلائل حقانيت ايشان و مطاعن دشمنان ايشان از اخبار و احاديث و تاريخ صحيح است و در انجام بعض كارها، بايد موارد و اماكن و ازمنه و مقتضيات آنها كاملاً لحاظ شود. لطف الله صافی ربيع الاول ۱۴۳۳ 📃 لینک استفتاء در سایت معظم له: 🌐 http://saafi.com/news/62 👤 ۱۵- آیت الله علوی گرگانی ❓ عيد الزهراء چه روزى است و آيا كف زدن و شادى كردن در اين روز وارد شده است ؟ ✍ روز نهم ربيع الاوّل است و شادى كردن نيكوست . 📃 لینک استفتاء در سایت معظم له: 🌐 http://www.gorgani.ir/index.php?action=news_archive&id=327 🔸👈آن چه که مراجع تقلید گفته اند نهی از سب و لعن علنی است ک البته این خود نیز نیاز به توضیح و تفصیل بیشتری دارد و تشخیص مصداق علنی با خود مکلفین است 🔸👈حال چه کسی گفته که تشکیل مجالس عید الزهراء سلام الله علیها مساوی با لعن علنی است ؟!!!! مگر قرار است در این مجالس لزوما فیلم برداری صورت بگیرد و بدون حد و حصر خاصی انجام شود !!؟ 😡این مغلطه و توهمی که شما نسبت به این مجالس دارید و آنرا انتقال میدهید واقعا مضحک و بی پایه است 🔹👌مجالس عیدالزهراء مجالسی هستند که مبتنی بر شعیره و اصل برائت و کینه و نفرت از دشمنان خدا انجام میگیرند که نسبت به آن در روایات و سخنان و حتی ادعیه معصومین ما تاکید موکد شده است نسبت به شیعیان بخصوص در زمان غیبت امام زمان عج الله رمز نجات از فتن ولایت پذیری نسبت به فرامین اهل بیت و برائت از دشمنان اهل بیت عصمت و طهارت معرفی شده است 👈بله ما واقف به مسئله تقیه هستیم و مدعی نیستیم که هر طور که دلمان بخواهد بایستی این مجالس را تشکیل دهیم  بلکه باید ملاحظات شرعی را از جمله رعایت تقیه و عدم کارها و اعمال و شوخی های خلاف شرع را رعایت کنیم اما این که در بعضی مجالس ضوابط و احتیاطات مذکور رعایت نمیشود دال بر این نیست که ضرورت تشکیل این مجالس ، نفی بشود
حرم
🔺صفحه اول 🔸🗣به این حکمت که کلام را کوتاه برسانیم مستقیما سراغ حرف های ایشان می رویم 👈ابتدائا در س
🔺صفحه دوم 😒👈شما که اینقدر داعیه دار اسلام و شرع و پیروی از اهل بیت هستید و ادعا و دغدغه مندی تان گوش فلک را پاره کرده است ، و نسبت به هرچیزی وظیفه و احساس تکلیف نشان میدهید بگویید ببینیم نسبت به مسئله مهم و تاکید شده برائت از دشمنان خدا علی الخصوص جبت و طاغوت در جامعه شیعی چه برنامه ریزی هایی کرده اید 😡!!؟ الا اینکه با تفریط و احتیاطات بیش از حدتان عقاید جامعه را نسبت به مسئله برائت از دشمنان اهل بیت سست و بی تفاوت کردید ...!!!!😡 🔸👈اولا چه کسی گفته است که امیرالمومنین علی علیه السلام سکوت کردند ؟!! 👈و چه کسی گفته روایات مشاوره حضرت به خلفا و حتی دفاع از آنها اعتبار دارد ؟!!👈 و چه کسی گفته که وحدت بین مسلمین از مصالح شرع است ؟!!! 👈🔸و اما اولا امیرالمومنین علیه السلام و صدیقه طاهره سلام الله علیها و بنی هاشم بارها و بارها در زمان غصب خلافت و حتی بعد از آن که حضرت به قدرت حاکمیت رسیدند ، احقاق و مطالبه نمودند نسبت به حقوق غصب شده خود و ظالمین و منافقین را بارها و بارها رسوا کرده و با آنها مخالفت نشان میدهند و به هیچ وجه پشت سر آنها حتی به تقیه نماز نخواندند و به تصریح عامه و خاصه دائما در حال مخالفت با خلفا و دستگاه سیاسی غاصب زمان خود بودند و هیچ سر مسالمت با آن ها نداشتند 🔸👈و اما ثانیا به تصریح بسیاری از فقها مانند آیت الله سید علی میلانی و آیت الله یثربی کاشانی و علامه امینی و سید جعفر عاملی و...... روایات دفاع حضرت از خلفا ضعیف و غیر قابل اعتبار است شما چطور به روایاتی که اعتبار آن ثابت نیست استناد کرده و خیال پردازی میکنید😳 !!؟؟؟    توجه داشته باشید 👇 👈🔹علامه امینی فخر شیعه در کتاب شریف الغدیر تصریح میکند که روایت حمایت امام علی علیه السلام از عثمان ملعون و فرستادن فرزندانش به در خانه او ، از روایات دروغین و جعلی است و این نوع روایات با روایات متواتر و مستحکم دیگر که بیان کننده انتقاد امام علی علیه السلام و برخی اصحاب پیامبر صلی الله علیه و آله به عملکرد عثمان تناقض دارد آنها نه فقط فرزندانشان را برای دفاع از عثمان نفرستاده اند ، بلکه همواره در صف مخالفان وی قرار داشته و...... 📚علامه امینی الغدیر ج 9 ص 331 تا 338 مرکز الغدیر للدراسات الاسلامیه 🔹👈و همچنین علامه سید جعفر مرتضی عالمی بیان میکند که در بین مخالفان عثمان افرادی از بین مهاجر و انصار بودند که از یاران شایسته و صحابی پیامبر صلی الله علیه و آله بودند و این دور از عقل است که حضرت با فرستادن فرزندان و حمایت از عثمان به مخالفت با آنان برخیزد 📚سید جعفر مرتضی عاملی _ تحلیلی از زندگانی سیاسی امام حسن مجتبی علیه السلام ترجمه سپهری ص 202 دفتر تبلیغات اسلامی قم 👌اما جالب این جاست که مطرح کردن این سخنان چه ربطی به تشکیل مجالس عید الزهراء سلام الله علیها دارد😳 ؟!!  یعنی حتی با فرض محال پذیرفتن این حرف های بی پایه و ضعیف شما ، چه منافاتی برای تشکیل این مجالس عید الزهراء سلام الله علیها وجود دارد 😳؟!!! 👈ببینید دوستان چه قدر سخنانشان بی ربط است و با مغلطه مستعمین شان را گمراه میکنند !!!😒 🔹👈و اما سخنان مستهجن و البته دروغ و بهتان بعدی شان که میگویند : 👈این شیعیان برائتی بر اساس 3 چیدن تا دروغ کنار هم به تشکیل مجالس عیدالزهراء سلام الله علیها پرداخته اند 🔸1 : گفته اند تاریخ مرگ خلیفه دوم ، نهم ربیع است درحالی که این مطلب دروغ است و تاریخ حقیقی آن 23 ذی الحجه است ..... 👈🔸ظاهرا ایشان جدای از این که به گزاف گویی مشتهر هستند و جاهلا یا عنادا از بررسی این مسئله سر باز زده اند ، علاقه خاصی به مصادر عامه و برادران اهل سنت شان دارند و سخنان آنها را نیز ملاک و معتبر میدانند که ان شاء الله با همان برادرانشان محشور شوند و این برادری تا قیامت برای شان مستمر باشد 😊👈و اما این که هر آدم عاقلی که مقداری با مباحث روایی و رجالی آشنا باشد میداند که مصادر عامه از این حیث که از عامه صادر شده است ، ضعیف است و تصریح کلام اهل بیت نیز به دوری و عدم اعتماد به کلام ایشان است و این نیز بر علما امامیه ثابت است که تاریخ اهل سنت مملو از جعلیات شخصی شان است و ایشان طوری با سخن پراکنی و لفاظی تاریخ 9 ام ربیع را رد میکند ، که گویا هیچ عالمی از علما امامیه به این مسئله اعتراف نکردند در حالی که 👇👇👇 👈 قاطبه و اجماع علما شیعه تاریخ هلاکت خلیفه دوم را روز 9 ام ربیع ذکر کرده اند ...به اسناد و مدارک زیر توجه کنید 👇👇👇
حرم
🔺صفحه دوم 😒👈شما که اینقدر داعیه دار اسلام و شرع و پیروی از اهل بیت هستید و ادعا و دغدغه مندی تان گ
🔺صفحه سوم 🔴اول شیخ عباس قمی 📚مفاتيح الجنان ، صفحه ۲۹۵ این روز را عید مینامد و عید بقر میگوید و شما به او دروغ بستید❌ 🔴رضی الدین علی بن سید بن طاووس تایید حدیث به وثوق و تایید روز قتل و تایید عید الزهرا  📚زاد المعاد، تألیف علامه مجلسی، صفحه ۲۵۷ 🔴علامه محمد باقر مجلسی در کتابی خطی مختص به نهم ربیع روز قتل خلیفه و تایید روز قتل و تایید احادیث متواتر و تایید عید الزهرا     📚 بحار الانوار جلد ۳۱، صفحه ۵۰ و  بحار الانوار، جلد ۲۹، صفحه  ۲۰۳ و  زاد المعاد،‏ تألیف علامه مجلسی، صفحه ۲۵۳ 🔴شیخ صدوق زاد المعاد، 📚‏ تألیف علامه مجلسی، صفحه ۴۰۴ 🔴علامه آقا بزرگ طهرانی   📚الذریعة الی تصانیف الشیعة ، جلد ۲۵، صفحه ۳۰۳ 🔴علامه عاملی بیاضی تایید روز قتل و عیدالزهرا سلام الله علیها 📚 الصراط المستقیم الى مستحقی التقدیم ، جلد ۳، صفحه 🔴شیخ علی نمازی شاهرودی تایید عید و روز قتل 📚مستدرک سفینة البحار ، جلد ۴، صفحه ۶۸۲۹ 🔴علامه سید جعفر مرتضی عاملی     مختصر مفید 📚ج11، صص152-146 🔴میرزا حسین نوری تایید روز قتل و عید الزهرا سلام الله علیها 📚 مستدرک الوسائل و مستنبط المسائل ، جلد ۲، صفحه ۵۲۲ 🔴سید حبیب الله هاشمی خوئی 📚منهاج البراعة فی شرح نهج البلاغة ، جلد ۳، صفحه ۶۸ 🔴سید هاشم بحرانی 📚 مدينة المعاجز ، جلد ۱، صفحه ۳۰۳ 🔴میرزا جواد آقا ملکی تبریزی   📚المراقبات، ، صفحه ۳۴- ۳۵ و  استفتائات جدید،، جلد ۱، صفحه ۵۰۹، مسئله ۲۲۳۷ 🔴عبد الحسین بندانی نیشابوری 📚تقویم شیعه، ، صفحه ۱۰۱ 🔴شیخ محمد حسن نجفی جواهر 📚الکلام فی شرح شرائع الاسلام ، جلد ۵، صفحه ۴۳ 🔴عبد الجلیل قزوینی،    📚النقض،   صفحه ۳۵۳ 🔴استاد ابوالحسنی (منذر)   📚 کتاب سیاهپوشی در سوگ ائمه نور(ع) ، چ سوم، ص 297-299 🔴سید علی آل بحر العلوم  المحتضر، 📚تعلیقات صفحه ۹۱ 🔴سید علی حسینی میلانی http://www.al-milani.com/farsi/qa/printer.php?cat=8&itemid=876 🔴 آیت الله علوی گرگانی ایشان هم تایید روز قتل را کردند و هم تایید کردند که این روز عید الزهرا میباشد 🌐 http://www.gorgani.ir/index.php?action=news_archive&id=327 🌐 http://bit.ly/2ngKJQj 🔴مکارم شیرازی https://makarem.ir/main.aspx?lid=0&typeinfo=18&catid=0&pageindex=0&mid=68241 🔴سید محمد  حسینی شاهرودی  ایشان هم تایید روز قتل را کردند و هم تایید کردند که این روز عید الزهرا میباشد http://www.shahroudi.com/Portal.aspx?pid=71243&Cultcure=Persian&CaseID=106250&CategoryID=14978 🔴سید صادق روحانی تایید روز قتل تایید عید و تایید لعن و سب     استفتائات، آیت الله محمد صادق روحانی، جلد ۲، صفحه ۲۱۸-۲۱۹ و  استفتائات، آیت الله محمد صادق روحانی، جلد ۳، صفحه ۱۹۱ 🌐 http://www.rohani.ir/ar/idetail/7681/يوم-فرح--الزهرا- 🌐 http://www.rohani.ir/ar/idetail/6389/هل-يجوز-التلفظ-ب-لفاظ-بذي---مثل-السب-و-ال-هان--ل-ع--- 🔴شیخ حسین آل عصفور    📚 سداد العباد و رشاد العباد ، صفحه ۳۷۵-۳۷۶ 🔴آیت الله صافی گلپایگانی تایید روز قتل و عیدالزهرا 🌐 http://saafi.com/news/62 🔴آیت الله بهجت تایید روز قتل و عیدالزهرا و ایشان خود در این مراسم شرکت میکردند که فیلم آن در کانال موجود است    📚  استفتائات ، جلد ۴، صفحه ۵۴۶
حرم
🔺صفحه سوم 🔴اول شیخ عباس قمی 📚مفاتيح الجنان ، صفحه ۲۹۵ این روز را عید مینامد و عید بقر میگوید و ش
🔺صفحه چهارم 👈🔸این هم اسناد و شواهدی از اقوال علما خاصه و امامیه ( شیعه ) پیرامون تاریخ هلاکت خلیفه دوم 😡بهتر بود آقای ارفع جدای از مصادر عامه و برادران عزیزشون ( که ان شاء الله با ایشان هم محشور بشوند )، یه نگاهی هم به اسناد و شواهد و اقوال علما امامیه هم در این زمینه میکردند ...... 😒اما ظاهرا  جهل یا چه بسا عناد و بی حیایی است که باعث شده به راحتی دهان خود را باز کرده و گزاف گویی کنند و باطل را به دید حق تبیین کنند !!!!! 👌🔴 و اما سخن ما در این جا این است که بر فرض محال تاریخی که شما مطرح کردید ، درست است و گفته ما اشتباه این مسئله چه ربطی به این دارد که ما در ایام ربیع مجالسی مبتنی بر برائت از دشمنان اهل بیت تحت عنوان عیدالزهراء سلام الله علیها ، را تشکیل ندهیم .؟!!! مگر حتما تشکیل مجالس برائتی از یک ملعونی باید مصادف با تاریخ به هلاکت رسیدن آن ملعون باشد ؟؟!! کدام منطق سلیمی همچین حرفی را میزند ؟!! مگر تشکیل مجالس ولایی و برائی ، منحصر در زمان و مکان خاصی است ؟!!! 🔹و اما سخن دروغ دیگر ایشان به عنوان دلیل 2 ام شیعیان برای تشکیل مجالس عیدالزهراء سلام الله علیها 👇 👈2 : جناب ابولولو ( علیه الرحمه ) قاتل خلیفه دوم شخصی یهودی بوده است !!!!😮😮 🔸باز در این جا آن روحیه میل ایشان به مصادر عامه و برادرانشان کاملا مشهود است زیرا تنها کسانی که متوسل به گفتن همچین مزخرفاتی درباره ابولولو شده اند ، اهل سنت و عامه هستند و بزرگان مذهب امامیه👈 بلااستثناء 👉 ایشان را از صحابی خاص امیرالمومنین علیه السلام و از شیعیان معرفی کردند به اسناد و اقوال علما شیعه دقت کنید 👇 🔹اسناد شیعه بودن ابولولو 🔴شیخ عباس قمی 📚سفینه البحار ۷ / ۵۶۱ ، ماده لؤلؤ 🔴 حسن بن ابی الحسن دیلمی 📚ارشاد القلوب دیلمی ح۲ / ص۲۸۵ 🔴علامه مجلسی 📚 بحارالانوار ج۳۱ / ص۱۲۲ 🔴 شیخ علی نمازی شاهرودی 📚(مستدرک سفینة البحار،ج۹، ص ۲۱۲) 🔴میرزا عبدالله افندی 📚(ریاض العلماء، ج ۵،ص ۵۰۷) 🔴آیت الله میرزا جواد تبریزی 📚 درس های برگرفته از میرزای تبریزی ص۲۷۵ 🔴مرحوم آیت الله مرعشی نجفی 📚 تذکره امامزاده آقا علی عباس و بابا شجاع الدین، صفحه۱۵ 🔴آية الله لطف الله الصافي الگلپايگاني 📚مجموعة الرسائل، جلد ۲، صفحه ۳۹۵-۳۹۶  🔴سید محمد تقی نقوی قاینی خراسانی 📚مفتاح السعادة في شرح نهج البلاغة ، جلد ۳، صفحه ۳۲۶-۳۲۷ 🔴ایت الله بهجت استفتاء    http://s17.picofile.com/file/8411711450/bahjat_abololo.jpg 🔴سید علی سیستانی استفتاء   http://s17.picofile.com/file/8411711584/sistani_abololo.jpg 🔴آیت الله مجتهدی تهرانی در فیلمی که منتشر شده از ایشون میفرمایند برید کاشون زیارت ابولولو که شکم دومی و پاره کرد وقت عیدالزهرا برین زیارتش https://www.aparat.com/v/b8aRu/%D8%AD%D8%B6%D8%B1%D8%AA_%D8%A7%D8%A8%D9%88%D9%84%D9%88%D9%84%D9%88_%D8%B9%D9%84%DB%8C%D9%87_%D8%A7%D9%84%D8%B3%D9%84%D8%A7%D9%85_-_%D9%85%D8%AC%D8%AA%D9%87%D8%AF%DB%8C_%D8%AA%D9%87%D8%B1%D8%A7%D9%86%DB%8C ___ 🔴 سخن آیت الله مرعشی نجفی :  ایشان در زیارت از بقعه حضرت ابولؤلؤ می فرمودند: (میگویند این کلام را امام زمان در ضمن تشرفی به ایشان فرمودند.)  هر کس ابولؤلؤ را در کاشان زیارت کند،ثواب زیارت جده ام حضرت زهرا سلام الله علیها در مدینه را به او عطا می کنند. 📚(تذکره امامزاده آقا علی عباس و بابا شجاع الدین، تالیف: سید عزیز امامت،صفحه۱۵؛) 🔴 کلام مرحوم حضرت آیه الله العظمی شیخ میرزا جواد تبریزی  ونیز در توفیقی که در دیدار با ایشان داشتیم ، معظم له ضمن ابراز خرسندی از اهتمام به بزرگداشت و تکریم آن بقعه و بارگاه جمله ای فرمودند : خطاب به من ( نویسنده کتاب ) فرمودند : در اولین نوبت زیارتی که مشرف میشوید و نگاهتان به قبر حضرت ابولولو افتاد ، از جانب بنده سلام بده و اینگونه بگو :  سلامی از عبدناقابل خدا به عبدصالح خدا شایان ذکر است که ساخت ضریح مطهر که نصب بود از اهتمامات آن مرجع تقلید عالیقدر بود که ثلث وجه آن توسط معظم له پرداخت گردید و در زمان حیاتشان این موضوع فاش نگردید.     📚( درس های برگرفته از میرزای تبریزی ص۲۷۵)
حرم
🔺صفحه چهارم 👈🔸این هم اسناد و شواهدی از اقوال علما خاصه و امامیه ( شیعه ) پیرامون تاریخ هلاکت خلیفه
🔺صفحه پنجم 🔴کلام حضرت آیت الله العظمی وحید خراسانی: بگویید حضرت ابولولو در دیداری که تولیت آستان با حضرت آیت الله داشت ، معظم له ضمن تایید و تاکید در بزرگداشت و تکریم جایگاه آن بقعه و بارگاه و صاحب آن مرقد شریف ، بر این نکته اصرار ورزیدند که : دلایل محکم و متقنی در دست است که ثابت میکند سیره ی سلف و گذشتگان و شیاع بین متشرعه از قدیم الایام تا زمان متصل به ائمه معصومین در بزرگداشت و احترام از این شخصیت بزرگوار بخصوص در بقعه و مدفن وی در کاشان بوده است. و نیز سوالی که از معظم له در خصوص جواز بکارگیری تعبیر " حضـــرت " در کنار اسم آن بزرگوار " حضرت ابولولو " داشته است ، وی فرموده اند : بعد از مقام حضرات ائمه معصومین چه کسانی شایسته تر از همچون او میباشند ؟. 🔶به نقل از موسسه فرهنگی و اطلاع رسانی تبیان وابسته به سازمان تبلیغات اسلامی https://www.tebyan.net/newindex.aspx?pid=934&articleid=484865 🔴 و اما مطلب قبلی خود را 2 مرتبه تکرار میکنیم که بر فرض محال صحت قول شما منباب دین جناب ابولولو ( علیه الرحمه) باز چه ممانعت و منافاتی با تشکیل مجالس عیدالزهراء سلام الله علیها وجود دارد😳 !!؟؟ یعنی فرضا چون قاتل یکی از دشمنان خدا شخصی یهودی مسلک بوده آیا دلیل نمیشود که مجالسی مبتنی بر  تبری از آن شخص ملعون گرفته شود 😳؟!!!!  و آیا دلیل و مبنای شیعیان برائتی درباره تشکیل مجالس عیدالزهراء سلام الله علیها شیعه بودن قاتل خلیفه دوم است ؟!! چه ربطی دارد ؟!!😔😒 🔹و سخن گزاف و تهمت دیگر ایشان که به عنوان دلیل سوم شیعیان بر تشکیل مجالس عیدالزهراء سلام الله علیها گفته شده این است که : 👈3) این شیعیان برائتی برای تشکیل مجالس عیدالزهراء سلام الله علیها استناد به روایت رفع القلم میکنند و هر کثافت کاری را در این ایام انجام میدهند !!!؟؟؟؟؟؟😮😮 🔸سخن گزاف ایشان واقعا مشخص است و نیاز به رد کردن ندارد اصلا ما برای تشکیل مجالس برائت از دشمنان خدا ، نیازی به استناد به این روایت نداریم و اصلا معنا و مراد این روایت این نیست که ما هر کار غیرشرعی و کثافت کاری را به عنوان شادی قلب حضرت زهرا سلام الله علیه انجام دهیم و این تهمتی است بزرگ که از نظر ما هم مردود است   🔴و در آخر نظر آیت الله سند از مراجع بزرگ عراق پیرامون این روایت  https://t.me/ayatollahsanad/389  خلاصه :مراد از آن قلمی که برداشته می شود قلم مواخذه است نه قلم تشریع  این روایات رجاء و امید به عفو و بخشش را در دل انسان زنده می کند ، امید در نهاد آدمی هدف و مسیر زندگی را شکل می دهد که این خود باعث استقامت می شود، به خلاف یاس و ناامیدی که موجب اصرار و استمرار در گناهان است. این مساله خود یکی از حکمتهای تساوی خوف و رجاء در قلب مومن است که نباید هیچ کدام بر دیگری غلبه داشته باشد و این همان محض ایمان است
حرم
سمانه نتوانست جلوی هق هق اش را بگیرد،چطور میتوانست به او بگوید که کمیل عمری است خیلی چیز ها را از تو
"رمان & & ماشین را خاموش کرد و از آن پیاده شد،کیفش را باز کرد و بعد از کمی گشتن کلید را پیدا کرد ،سریع در را باز کرد،وار حیاط شد سریع فاصله ی در تا در ورودی را طی کرد ، وارد که شد،امیر به سمتش دوید و با لحن بچگانه ای گفت: ــ آخ جون زندایی سمانه امیر را در آغوش گرفت و گونه اش را بوسید. ــ مامانی کجاست؟ صدای صغری از بالای پله ها آمد: ــ اینجام سمانه بعد از سلام و احوالپرسی صغری گفت: ــ ببخشید من بدون اجازه رفتم تو اتاقت شارژر برداشتم ــ این چه حرفیه عزیزم ،خاله آماده است؟ ــ میرید مزار شهدا ــ آره امروز پنجشنبه است قطره ی اشکی بر روی گونه اش سرازیر شد،سمانه نگاهی به صغری انداخت،صغرایی که بعد از اتفاق چهارسال پیش دیگه اون صغرای شیطون نبود همان سال با علی یکی از پسرای خوب دانشگاه ازدواج کرد وبدون هیچ مراسمی به خانه بخت رفت. با صدای سمیه خانم هر دو اشک هایشان را پاک کرداند،سمیه خانم با لبخند خسته ای به سمت سمانه آمد و گفت: ــ خسته نباشی مادر بیا یکم بشین استراحت کن ــ نه خاله بریم،ببخشید خیلی معطلتون کردم امروز کمی کارم طول کشید ــ خدا خیرت بده دخترم سمانه دست سمیه خانم را گرفت و از خانه خارج شدند ،صغری هم در خانه ماند تا شام را درست کند. سمانه بعد از اینکه سمیه خانم سوار شد،سریع سوار ماشین شد،دیدن خاله اش در این حال او را عذاب می داد،سمیه خانم بعد از کمیل شکست،پیر شد،داغون شد اما بودن سمانه کنارش او را سرپا نگه داشت.... به مزار شهدا که رسیدند با کلی سختی جای پارک پیدا کردند،سمانه بعد از خرید گل و گلاب همراه سمیه خانم به سمت قطعه دو شهدا رفتند،کنار سنگ قبر مشکی نشستند،مثل همیشه سنگ مزار شسته شده بود،واین ارادت مردم را نسبت به شهدا را نشان می داد،گلاب را روی سنگ ریخت و با دست روی اسم کشید و آرم زیر لب زمزمه کرد: شهید کمیل برزگر آهی کشید و قطره اشکی بر گونه اش سرازیر شد. بعد از شهادت کمیل همه فهمیدند که کار اصلی کمیل چه بود،چندباری هم آقا محمود گفت که من به این چیز شک کرده بودم. سمانه با گریه های سمیه خانم به خودش آمد ،سمیه خانم با پسرش دردودل می میکرد و اشک هایش را پاک می کرد، ارام سمانه را صدا زد: ـــ سمانه دخترم ــ جانم خاله میخوام در مورد موضوع مهمی بهات حرف بزنم ــ بگو خاله میشنوم ــ اماقسمت میدم به کمیل،قسمت میدم به همین مزارباید کامل حرفامو گوش بدی سمانه سرش را بالا آورد و با نگرانی به خاله اش نگاه کرد: ــ چی میخوای بگی خاله؟ ــ به خواستگاری آقای موحد جواب مثبت بده