1 محرّم
5 ـ کلام عاشورایی امام رضا علیه السلام (9)
در روز اوّل محرّم ریّان بن شبیب خدمت امام رضا علیه السلام رسید.
حضرت به او فرمودند :
ای پسر شبیب، مردم عرب در زمان جاهلیّت جنگ را در ایّام محرّم حرام می دانستند؛ ولی این امّت احترام این ماه را از بین بردند و حرمت پیامبر صلّی الله علیه و آله را رعایت نکردند.
در این ماه خون ما را حلال دانستند، و هتک حرمت ما را کردند و فرزندان و زنان ما را اسیر نمودند، و سرا پرده ی ما را آتش زدند و اموال ما را غارت کردند و رعایت احترام رسول خدا صلّی الله علیه و آله را درباره ی ما ننمودند.
همانا روز شهادت حسین علیه السلام پلک چشمان ما را مجروح کرد و اشک های ما را روان ساخت و دل ما را سوزاند؛ و عزیز ما را در زمین کربلا ذلیل کرد و نزد ما محنت و بلا را تا روز جزا به ارث گذارد.
پس گریه کنندگان باید بر حسین علیه السلام بگریند، زیرا که گریه بر او گناهان بزرگ را از بین می برد.
ای پسر شبیب، اگر خواستی بر چیزی گریه کنی بر حسین بن علی علیه السلام گریه کن، چه اینکه آن حضرت را کشتند چنانکه گوسفند را می کشند، و با آن حضرت 18 نفر از اهل بیت او کشته شدند که روی زمین شبیه و نظیری نداشتند.
آسمان های هفتگانه و زمین ها در شهادت آن حضرت گریستند. چهار هزار ملک روز عاشورا برای نصرت آن حضرت آمده بودند و دیدند حضرت شهید شده اند.
لذا پریشان و غبار آلود به مجاورت آن قبر مطهّر مأمور شدند، تا حضرت قائم علیه السلام ظهور کند و از یاران او باشند و شعارشان «یا لثارت الحسین» است.
ای پسر شبیب، اگر دوست داری که با ما در درجات عالی بهشت باشی محزون باش برای حزن ما و شاد باش در شادی ما؛ و بر تو باد ولایت ما که اگر کسی سنگی را دوست داشته باشد خداوند متعال او را با همان سنگ محشور می کند ... .
📚 منابع :
9. بحار الأنوار : ج 98، ص 102،ج 14، ص 164، ج 44، ص 283. و ...
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
مظلومیت امام زمان عج الله تعالی را در این کلیپ مشاهده کنید
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
روضه خوانت می شوم با روضه ای تک مصرعی...😭💔
الهی بِحَقِالسّیدة زِینَب ْسَلٰام ُاَللّهْ عَلَیْها َّعَجّللِوَلیکَالغَریبِ المَظلومِ الوَحید الطرید الشرید الفَرَج
@haram110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
دام حسین علیه السلام- حاج مهدی توکلی
✅ «اللّهمّ عجّل لولیّک الفرج»
😥😥😥 پس باید بر کسی مثل حسین علیه السلام گریست
عَنْ إِبْرَاهِيمَ بْنِ أَبِي مَحْمُودٍ قَالَ: قَالَ الرِّضَا علیه السلام: إِنَّ الْمُحَرَّمَ شَهْرٌ كَانَ أَهْلُ الْجَاهِلِيَّةِ يُحَرِّمُونَ فِيهِ الْقِتَالَ، فَاسْتُحِلَّتْ فِيهِ دِمَاؤُنَا، وَ هُتِكَتْ فِيهِ حُرْمَتُنَا، وَ سُبِيَ فِيهِ ذَرَارِيُّنَا وَ نِسَاؤُنَا، وَ أُضْرِمَتِ النِّيرَانُ فِي مَضَارِبِنَا، وَ انْتُهِبَ مَا فِيهَا مِنْ ثِقْلِنَا، وَ لَمْ تُرْعَ لِرَسُولِ اللَّهِ حُرْمَةٌ فِي أَمْرِنَا،إِنَّ يَوْمَ الْحُسَيْنِ أَقْرَحَ جُفُونَنَا، وَ أَسْبَلَ دُمُوعَنَا، وَ أَذَلَّ عَزِيزَنَا بِأَرْضِ كَرْبٍ وَ بَلَاءٍ، أَوْرَثَتْنَا الْكَرْبَ وَ الْبَلَاءَ إِلَى يَوْمِ الِانْقِضَاءِ، فَعَلَى مِثْلِ الْحُسَيْنِ فَلْيَبْكِ الْبَاكُونَ.( بحارالأنوار، ج44،ص 283- 284 به نقل از امالی صدوق)
حضرت رضا علیه السلام فرمود: ماه محرم، ماهى است كه مردم دوران جاهليت، جنگ و جدال را در آن حرام مي دانستند. ولى در اين ماه ريختن خون ما حلال شد، حرمت ما دریده شد، فرزندان و زنان ما اسير شدند، خيمه هاى ما طعمه آتشها شدند! اموال ما به يغما رفت، حرمت رسول خدا صلّی الله علیه وآله در مورد ما مراعات نشد. حقّا كه روز شهادت حسين علیه السلام پلك چشمان ما را زخم، اشك هایمان را جارى، و عزيزمان را در زمین كرب و بلا ذليل کرد، و اندوه و بلا را تا روز قيامت برای ما به ارث گذاشت. پس باید که گریه کنندگان بر بزرگواری چون حسین علیه السلام بگریند.
✅«اللّهمّ عجّل لولیّک الفرج»
😥🤝 هرکس بر حسین بن علی علیه السلام بگرید، حضرت فاطمه علیهاالسلام را یاری نموده است
عَنْ زُرَارَةَ قَالَ: قَالَ أبُو عَبْدِ اللَّهِ علیه السلام: وَ مَا مِنْ بَاكٍ يَبْكِيهِ (الحسین) إلَّا وَ قَدْ وَصَلَ فَاطِمَةَ وَ أسْعَدَهَا عَلَيْهِ وَ وَصَلَ رَسُولَ اللَّهِ صلّی الله علیه وآله وَ أدَّى حَقَّنَا. (بحارالانوار،ج45، ص 206-208 به نقل از کامل الزّیارات)
حضرت صادق علیه السلام فرمود: هیچ گریه کننده ای بر حسین بن علی علیه السلام نیست جز این که به حضرت فاطمه علیهاالسلام صله داده و آن بانو را یاری کرده و به رسول خدا صلی الله علیه و آله صله داده و حق ما را ادا نموده است.
✅«اللّهمّ عجّل لولیّک الفرج»
🗣💎 اگر می توانی هر روز زیارت عاشورا بخوانی، بخوان
عَنْ عَلْقَمَةَ بْنِ مُحَمَّدٍ الْحَضْرَمِيِّ عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ الْبَاقِرِ علیه السلام قَالَ: إِنِ اسْتَطَعْتَ يَا عَلْقَمَةُ! أَنْ تَزُورَهُ فِي كُلِّ يَوْمٍ بِهَذِهِ الزِّيَارَةِ فِي دَارِكَ وَ نَاحِيَتِكَ وَ حَيْثُ كُنْتَ مِنَ الْبِلَادِ فِي أَرْضِ اللَّهِ فَافْعَلْ ذَلِكَ، وَ لَكَ ثَوَابُ جَمِيعِ ذَلِكَ. (مستدرك الوسائل، ج10 ،ص309 به نقل از المزارالقدیم)
علقمه از حضرت باقر علیه السلام نقل می کند که فرمود: ای علقمه! اگر می توانی هر روز با زیارت عاشورا حسین بن علی علیه السلام را درخانه ات یا جایی که هستی، یا هر سرزمینی از زمین خدا که هستی، زیارت کنی، انجام بده که تمام ثواب های این زیارت برای تو منظور خواهد شد.
✅«اللّهمّ عجّل لولیّک الفرج»
🗣💎🗣 شیوه تلخیص زیارت عاشورا
آیة الله سیّد علی موحّد ابطحی در پاورقی کتاب «شفاء الصّدور فی شرح زیارة العاشور» روایت شریف زیر را در تلخیص زیارت عاشورا نقل می کند:
عَنْ عَلِیِّ بْنِ مُحَمَّدٍ الْهادی علیهِ السَّلامُ اَنَّهُ قالَ:مَنْ قَرَءَ لَعْنَ زِیارَةِ الْعاشُوراء الْمَشْهُورَةِ مَرَّةً واحِدَةً ثُمَّ قالَ:«اللّهُمَّ الْعَنْهُمْ جَمیعاً تِسْعاً وَ تِسْعینَ مَرَّةً» کانَ کَمَنْ قَرَئَهُ مِأةَ مَرَّةً ؛ وَ مَنْ قَرَءَ سَلامَها مَرَّةً واحِدَةً ثُمَّ قالَ:«السَّلامُ عَلَی الْحُسَیْنِ، وَ عَلَی عَلِیِّ بْنِ الْحُسَیْنِ،وَ عَلَی اَوْلادِ الْحُسَیْنِ، وَ عَلَی اَصْحابِ الْحُسَیْنِ تِسْعاً وَ تِسْعینَ مَرَّةً» کانَ کَمَنْ قَرَئَهُ مِأةً تامَّةً مِنْ اَوَّلِهِما اِلَی آخِرِهِما. (شفاء الصدور،ج1،پاورقی ص110-111 به نقل از الصّدف المشحون ص199، تألیف مولی شریف شیروانی)
حضرت هادی علیه السلام فرمود: هرکس در خواندن زیارت عاشورای معروفه، بخش لعن زیارت را یک بار بخواند و سپس بگوید:« اللّهُمَّ الْعَنْهُمْ جَمیعاً تِسْعاً وَ تِسْعینَ مَرَّةً»، گویا مانند کسی است که صد بار بخش لعن را خوانده است؛ و هرکس، بخش سلام زیارت را یک بار بخواند و سپس بگوید: «السَّلامُ عَلَی الْحُسَیْنِ، وَ عَلَی عَلِیِّ بْنِ الْحُسَیْنِ،وَ عَلَی اَوْلادِ الْحُسَیْنِ، وَ عَلَی اَصْحابِ الْحُسَیْنِ تِسْعاً وَ تِسْعینَ مَرَّةً»، گویا مانند کسی است که بخش سلام را به طور کامل صد بار خوانده است.
آیة الله موحّد ابطحی در تبیین این روایت می نویسد:
وَ قَدْ ذُکِرَ لِهذِهِ الرِّوایَةِ اِحْتِمالانِ:
1- اَنْ یَکُونَ « تِسْعاً وَ تِسْعینَ مَرَّةً » بَیاناً لِعَدَد.
2- اَنْ یَکُونَ تَتِمَّةً لِلَّعْنِ وَ السَّلامِ، وَ عَلَیْهِ یُقْرَءُ هکَذا: «اللّهُمَّ الْعَنْهُمْ جَمیعاً تِسْعاً وَ تِسْعینَ مَرَّةً« وَ فِی السَّلامِ یَقُولُ:« السَّلامُ عَلَی الْحُسَیْنِ، وَ عَلَی عَلِیِّ بْنِ الْحُسَیْنِ، وَ عَلَی اَوْلادِ الْحُسَیْنِ، وَ عَلَی اَصْحابِ الْحُسَیْنِ تِسْعاً وَ تِسْعینَ مَرَّةً» وَ یَکُونُ نَظیرَ التَّهلیلاتِ الْوارِدَةِ فی اَیّامِ ذِی الْحَجَّةِ:«لا اِلهَ اِلاّ اللّه عَدَدَ اللّیالی وَ الدُّهُور»، وَاللّهُ الْعالِمُ. (شفاء الصدور،ج1،پاورقی ص110-111)
در تبیین این روایت، دو احتمال وجود دارد:
1- منظور از نود و نه بار، شمارش و تکرار عبارت مورد نظر به تعداد 99 بار است.
2- منظور، تکرار به تعداد 99 بار نمی باشد، بلکه صرف گفتن دو عبارت«اللّهُمَّ الْعَنْهُمْ جَمیعاً تِسْعاً وَ تِسْعینَ مَرَّةً« و «السَّلامُ عَلَی الْحُسَیْنِ، وَ عَلَی عَلِیِّ بْنِ الْحُسَیْنِ، وَ عَلَی اَوْلادِ الْحُسَیْنِ، وَ عَلَی اَصْحابِ الْحُسَیْنِ تِسْعاً وَ تِسْعینَ مَرَّةً» کفایت می کند، نظیر تهلیل های ایام ذی الحجّة که گفته می شود: «لا اِلهَ اِلاّ اللّه عَدَدَ اللّیالی وَ الدُّهُور»، نه اینکه به تعداد شب ها و ایام، ذکر تهلیل تکرار شود.
✅✅✅ بنابر این زیارت عاشورا را می توان به سه شیوه قرائت کرد:
1) در قرائت زیارت، وقتی به عبارات لعن و سلام رسیدیم، هر یک از آن عبارات را به طور کامل 100 بار تکرار می کنیم. این شیوه، همان شیوه مشهور و کامل می باشد.
2) در قرائت زیارت، وقتی به عبارات لعن و سلام رسیدیم، بعد از خواندن عبارت:
«اللّهُمَّ الْعَنْ اَوَّلَ ظالِمٍ ظَلَمَ حَقَّ مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ آخِرَ تابِعٍ لَهُ عَلَی ذلِکَ، اللّهُمَّ الْعَنِ الْعِصابَةَ الَّتی جاهَدَتِ الْحُسَیْنَ وَ شایَعَتْ وَ بایَعَتْ وَ تابَعَتْ عَلَی قَتْلِهِ، اللّهُمَّ الْعَنْهُمْ جَمیعاً »، 99 بار دیگر می گوییم: « اللّهُمَّ الْعَنْهُمْ جَمیعاً»
و بعد از خواندن عبارت: «السَّلامُ عَلَیْکَ یا اَباعَبْدِاللّهِ وَ عَلَی الْاَرْواحِ الَّتِی حَلَّتْ بِفِنائِکَ، عَلَیْکَ مِنّی سَلامُ اللّهِ اَبَداً مابَقیتُ وَ بَقِیَ اللَّیْلُ وَالنَّهارُ، وَلاجَعَلَهُ اللّهُ آخِرَ الْعَهْدِ مِنّی لِزِیارَتِکُمْ، السَّلامُ عَلَی الْحُسَیْنِ، وَ عَلَی عَلِیِّ بْنِ الْحُسَیْنِ، وَ عَلَی اَوْلادِ الْحُسَیْنِ، وَ عَلَی اَصْحابِ الْحُسَیْنِ »، 99 بار دیگر می گوییم:« السَّلامُ عَلَی الْحُسَیْنِ، وَ عَلَی عَلِیِّ بْنِ الْحُسَیْنِ، وَ عَلَی اَوْلادِ الْحُسَیْنِ، وَ عَلَی اَصْحابِ الْحُسَیْنِ».
3) در قرائت زیارت، وقتی به عبارات لعن و سلام رسیدیم، چنین می گوییم:
«اللّهُمَّ الْعَنْ اَوَّلَ ظالِمٍ ظَلَمَ حَقَّ مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ آخِرَ تابِعٍ لَهُ عَلَی ذلِکَ، اللّهُمَّ الْعَنِ الْعِصابَةَ الَّتی جاهَدَتِ الْحُسَیْنَ وَ شایَعَتْ وَ بایَعَتْ وَ تابَعَتْ عَلَی قَتْلِهِ، اللّهُمَّ الْعَنْهُمْ جَمیعاً ؛ اللّهُمَّ الْعَنْهُمْ جَمیعاً تِسْعاً وَ تِسْعینَ مَرَّةً»⬅️
⬅️«السَّلامُ عَلَیْکَ یا اَباعَبْدِاللّهِ وَ عَلَی الْاَرْواحِ الَّتِی حَلَّتْ بِفِنائِکَ، عَلَیْکَ مِنّی سَلامُ اللّهِ اَبَداً مابَقیتُ وَ بَقِیَ اللَّیْلُ وَالنَّهارُ، وَلاجَعَلَهُ اللّهُ آخِرَ الْعَهْدِ مِنّی لِزِیارَتِکُمْ، السَّلامُ عَلَی الْحُسَیْنِ، وَ عَلَی عَلِیِّ بْنِ الْحُسَیْنِ، وَ عَلَی اَوْلادِ الْحُسَیْنِ، وَ عَلَی اَصْحابِ الْحُسَیْنِ ؛ السَّلامُ عَلَی الْحُسَیْنِ، وَ عَلَی عَلِیِّ بْنِ الْحُسَیْنِ، وَ عَلَی اَوْلادِ الْحُسَیْنِ، وَ عَلَی اَصْحابِ الْحُسَیْنِ تِسْعاً وَ تِسْعینَ مَرَّةً»
✅«اللّهمّ عجّل لولیّک الفرج»
😢🥛 براى گريستن بر حسين بن علی عليه السلام چیزی بخوریم و بنوشیم که اشک چشمان ما زیاد شود
عَنْ مَصْقَلَةَ الطَّحَّانِ قَالَ: سَمِعْتُ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ علیه السلام يَقُولُ: لَمَّا قُتِلَ الْحُسَيْنُ علیه السلام أَقَامَتِ امْرَأَتُهُ الْكَلْبِيَّةُ عَلَيْهِ مَأْتَماً، وَ بَكَتْ وَ بَكَيْنَ النِّسَاءُ وَ الْخَدَمُ حَتَّى جَفَّتْ دُمُوعُهُنَّ وَ ذَهَبَتْ، فَبَيْنَا هِيَ كَذَلِكَ إِذَا رَأَتْ جَارِيَةً مِنْ جَوَارِيهَا تَبْكِي وَ دُمُوعُهَا تَسِيلُ فَدَعَتْهَا فَقَالَتْ لَهَا: مَا لَكِ أَنْتِ مِنْ بَيْنِنَا تَسِيلُ دُمُوعُكِ؟ قَالَتْ: إِنِّي لَمَّا أَصَابَنِي الْجَهْدُ شَرِبْتُ شَرْبَةَ سَوِيقٍ. قَالَ: فَأَمَرَتْ بِالطَّعَامِ وَ الْأَسْوِقَةِ فَأَكَلَتْ وَ شَرِبَتْ وَ أَطْعَمَتْ وَ سَقَتْ وَ قَالَتْ: إِنَّمَا نُرِيدُ بِذَلِكِ أَنْ نَتَقَوَّى عَلَى الْبُكَاءِ عَلَى الْحُسَيْنِ علیه السلام. (الكافي، ج 1، ص 466)
مصقله گفت: از حضرت صادق عليه السلام شنیدم که می فرمود: چون حسين بن علی عليه السلام كشته شد، همسر كلبيّه آن حضرت (يعنى دختر امرؤ القيس و مادر حضرت سكينه علیهاالسلام) براي حضرتش سوگوارى به پا كرد و خود گريست و زنان و خدمتگزاران او هم گريستند تا اشك چشمشان خشك شد و تمام گشت؛ امّا يكى از كنيزانش را ديد که هنوز مي گريد و اشك چشمش جاريست. او را طلبيد و پرسید: چرا در ميان ما فقط اشك چشم تو جاريست؟ پاسخ داد: من وقتی به سختى و مشقّت مىافتم، شربت سويق می نوشم. لذا آن همسر کلبیه سیدالشهدا علیه السلام دستور داد غذا و سويق تهيه كنند، و خودش از آن خورد و نوشيد و به ديگران هم خورانيد و نوشانيد و گفت: مقصودم از اين عمل آن است كه براى گريستن بر حسين عليه السلام نيرو پيدا كنيم.
✅«اللّهمّ عجّل لولیّک الفرج»
😢😢😢 نمک مجالس روحانی ما، گریه بر حسین بن علی علیه السلام است. اگر بر سیّدالشّهدا علیه السلام گریه نکنم، خاک بر سر من!
مرحوم آیت الله تولایی خراسانی در سخنرانی خود در مسجد سیّد عزیزالله تهران، در سال 1396 قمری می فرمود:
اين تعبير مال من است، از كسي هم نشنيده ام. مزه عمده غذا به نمكش است. شما جوجه فرد اعلا را تهيه بفرمایيد، نمك نزنيد، حال بدی به شما دست مي دهد. پلوی فرد اعلا داشته باشيد، نمك نداشته باشد، ميل نداريد. به هر چيزي از خوراكي ها نمك بزنند، خوشمزه مي شود. معنويات هم همينطور است، علم هم همينطور است. مجالس روحاني هم نمك دارد، اگر نمك داشت، خوشمزه مي شود، اگر بي نمك شد بد مي شود. علم، طعام است: (فَلْيَنْظُرِ الْإِنْسانُ إِلى طَعامِه) در روايت است: «الی عِلمِه». همچنانكه طعام جسماني نمك لازم دارد، طعام روحاني هم نمك لازم دارد. نمك طعام روحاني، توسّل به امام حسين علیه السلام است. من آن انجمن روحاني كه در آن توسّل به امام حسين علیه السلام نشود، آن را با نمك نمي دانم. از اين فوكوليگريها هم در روضه امام حسين علیه السلام خوشم نميآيد، بايد روضه حسابي خواند و حسابي هم گرياند و اشك از چشم مردم گرفت. چشميكه بر امام حسين علیه السلام گريه نكند، واللهِ آن چشم شقاوت دارد، نكبت دارد. چشمي كه بر امام حسين علیه السلام گريه كند آن چشم نورانيت و جلا و صفا دارد. يا ابا عبد الله الحسين!
سر از عشقت تهي در گور بادا
هر آن چشمي نگرید كور بادا
راست مي گويم و جانماز آب نمي كشم. احتياجي هم به شما ندارم. من در دهه محرم، شب و روزي اگر بگذرد و العياذ بالله اگر گريه نكرده باشم، در آن شب و روز بايد به بنده خطري برسد. آن شب و روز بر من شوم است، بايد گريه كنم. مجلس روضهاي كه گريه نگيرم و يا خود من گريه نكنم، آن مجلس نمك ندارد.
حسين بن علی علیه السلام دين را نگاه داشت، مذهب شيعه را نگاه داشت. وی بر ما منّت روحاني و جسماني دارد. بر امام حسين علیه السلام گريه نكنم، خاك بر سر من!
(سخنرانی های مسجد سیّد عزیز الله تهران، روز سوم رمضان 1396 قمری)
✅«اللّهمّ عجّل لولیّک الفرج»
✈️ ⛈پاداش تکان های مرکبی که با آن مرکب، به زیارت سیّدالشّهدا علیه السلام می روید
عَنْ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ النَّجَّارِ قَال: قَالَ لِي أَبُو عَبْدِ اللَّهِ علیه السلام: تَزُورُونَ الْحُسَيْنَ علیه السلام وَ تَرْكَبُونَ السُّفُنَ؟ فَقُلْتُ: نَعَمْ. قَالَ: أَ مَا عَلِمْتَ أَنَّهَا إِذَا انْكَفَتْ بِكُمْ نُودِيتُمْ: أَلَا طِبْتُمْ وَ طَابَتْ لَكُمُ الْجَنَّة. (كامل الزيارات، ص 135)
عبد اللَّه بن نجّار نقل می کند حضرت صادق علیه السلام به من فرمود: آيا حسین بن علی عليه السّلام را زيارت می کنید و آیا با کشتی به زیارت آن حضرت می روید؟ عرض کردم: بله. پس فرمود: آيا مىدانى هر گاه كشتى، شما را تکان می دهد، منادى ندا مى كند: آگاه باشيد! پاک شدید و بهشت بر شما گوارا باد.
✅«اللّهمّ عجّل لولیّک الفرج»
{در اقامهٔ عزا و گریهٔ بر مصائب شهید کربلا، جفا نکنیم...}
⚫️مولانا امیرالمؤمنین علیهالسّلام:
پدر و مادرم به فدای حسين (علیه السّلام) باد که در پشت كوفه كُشته خواهد شد؛ به خدا قسم گويا مىبينم كه انواع وحوش بیابان، گردنهاى خود را بر قبرش كشيده، بر او مىگريند و از شب تا به صبح بر او مرثيه مىخوانند؛ پس چون حال وحوش چنين باشد، شما مردم (در اقامهٔ عزا و گریهٔ بر او) جفا نكنيد!
📚منابع:
کاملالزّیارات ص۸۲
بحارالانوار ج۹۸ ص۶
«اَللّٰهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّکَ الفَرَج»
⚫️امام صادق علیهالسّلام:
هنگامی که هلال ماه محرّم دیده میشود، ملائکه پیراهن پاره پاره و خونین امام حسین علیه السّلام را در آسمان باز میکنند، ما و شیعیان، آن را با چشم بصیرت میبینیم و اشکهایمان سرازیر میشود!
📚ثمرات الاَعوَاد ص۳۶
«اَللّٰهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّکَ الفَرَج»
🛑 ثبتنام از زائران اربعین ۱۴۰۳ از ساعت ۱۰ صبح آغاز امروز میشود
دبیر کمیته ثبت نام و اعزام ستاد مرکزی اربعین:
🔹متقاضیان باید با مراجعه به سامانه سماح به نشانی samah.haj.ir ثبتنام کنند و کد رهگیری بگیرند.
🔹امسال زائران باید یکی از سه بسته بیمه ۸۰، ۹۰ یا ۱۰۰ هزار تومانی را حتما انتخاب کنند تا کد رهگیری بگیرند و بتوانند از مرز عبور کنند.
✧✿﷽✿✧┅✧⊹┅┄┄
◼️▪️پژوهشی در باب 🔍 #تفکر_عثمانی در واقعه کربلا قسمت • اول ✔️
🔻مقدمه:
واقعه کربلا از وقایع بسیار مهم و حائز اهمیت در تاریخ میباشد. تحلیل ها و بررسی های زیادی پیرامون این واقعه شکل گرفته است. دشمنان تشیع همواره در صدد تحریف واقعه کربلا بودهاند. گاهی مصائب را تحریف میکنند، گاهی جنگ عاشورا را و غیره.
👈🏻 اما مهم ترین تحریف و شیطنت آنان، دخیل دانستن شیعیان در شهادت حضرت اباعبدالله الحسین علیه السلام است. میتوان شبههٔ آنان را اینگونه بیان کرد:
1⃣ شکی نیست که کوفه بعنوان مهد تفکر شیعه و مرکز اجتماع شیعیان در تاریخ شناخته شده است. بگونه ای که گفته اند اصل هر کوفی شیعه بودن او است.
2⃣ شکی نیست که مسیر حرکتِ حضرت سیدالشهدا حسین بن علی علیه السلام از مکه بسوی کوفه با نامه نگاری و درخواست کوفیان و سران شیعه بوده و امام علیه السلام نیز بر این موضوع تصریح کرده است.
3⃣ شکی نیست که حرکت جناب مسلم علیه السلام در کوفه بوسیله کوفیان شکست خورد. بدین معنا که کوفیان، همان کسانی که از امام علیه السلام دعوت کردند و دور جناب مسلم علیه السلام بودند پراکنده شده و جناب مسلم علیه السلام را تنها گذاشتند.
4⃣ شکی نیست که نیروهای معارض و سپاه ابن زیاد لعین ، متشکل از همین کوفیان بوده و در کوفه و کربلا حضرت سیدالشهدا حسین بن علی علیه السلام را بخون نشاندند و بارها گفته اند که هیچ نیروی شامی هم در میان آنان نبوده است.
اگر خطبه حضرت سیدالساجدین علی بن الحسین امام سجاد علیه السلام را که در کوفه ایراد فرمود مسلم بدانیم، آن حضرت علیه السلام در برابر گریه های آنان نیز فرمودند: اینان بر ما گریه میکنند در حالی که خودشان ما را کشتند!
5⃣ حرکت توابین دلیل روشنی است که شیعیان، خود را مقصر اصلی وقوع این حادثه دردناک جهان اسلام از ابتدا دانسته و برای رهایی از این گناه به حرکت انتحاری دست زدند. حتی وقتی که سلیمانبنصرد* نیروهای خود را در نخیله جمع کرد و تنها تعداد چهار هزار نفر حاضر شدند، یکی از آنان به سلیمان ایراد گرفت که در حالی که کُشندگان اصلی در کوفه هستند، حرکت بسوی شام چرا؟
❗️بنابراین، شیعه نمیتواند خود را در حاشیه این واقعه خونین فرض کند و تنها یزید لعین و احیاناً تعدادی از فرماندهان را مسببان اصلی معرفی کرده، لعن و نفرین خود را تنها متوجه آنان نماید. بلکه حداقل آن است که امویان با همدستی شیعیان،حضرت سیدالشهدا حسین بن علی علیه السلام را به قتل رساندند. این تصور چنان نزد معارضان شیعه ریشه دوانده که می گویند: شما با عزاداری در روز عاشورا میخواهید بر چه کسی طعن و ایراد وارد کنید و چه کسی را مسئول این رویداد خونین معرفی نمایید؟ در حالیکه همفکران شما حضرت سیدالشهدا حسین بن علی علیه السلام را دعوت کردند و در کربلا نیز او را بشهادت رساندند! در حقیقت عزاداری شما در عاشورا و سینه زنی در آن روزه محکوم کردن عملکرد تاریخی خویش است، آنچنان که توابین انجام دادند. در غیر این صورت، چنانچه شما ایراد و لعن و نفرین را متوجه کسی دیگر کنید، افزون بر انکار حقیقتی تاریخی، برای رهایی از تعارضی که گرفتار آن شده اید «خود میکُشی و خود تعزیه میداری؟»
✅پاسخ این شبهات در ادامه این بحث.
⚫️ظهور - ان شاء الله - خیلی نزدیک است⚫️
الهی بِحَقِ السّیدة زِینَب ْسَلٰام ُاَللّهْ عَلَیْها َّعَجّل لِوَلیکَ الغَریبِ المَظلومِ الوَحید الطرید الشرید الفَرَج🤲🏻
‼️تبــــــــــری واجــــــب است‼️
ید الله فـــــوق ایدیهم
#علـــــی یــــــد الله است..
بمیرد دشمن حیــــــدر
#علــــــی ولــــــی الله است...
#کلیپ_صوتی
💠 عنوان:
#بررسی_تحریفات_عاشورا_یک
👈 خلاصه ای از بحث:
"اولین تحریفی که در واقعه عاشورا اتقاق افتاده این است که امام حسین (علیه السلام) شخصی است مثل ما و بقیه انسانها."
🎙سخنران :
#دکتر_محمد_دولتی
⏰ زمان:۳۴دقیقه و ۱۲ثانیه
➖➖➖
⬅️ نگاه به عنوان "تحریفات عاشورا" از منظر و دیدگاهی متفاوت ،
استماع فرمائید و نشر دهید.
👇👇👇