eitaa logo
حرم- کارشناسان احکام
450 دنبال‌کننده
1.1هزار عکس
231 ویدیو
100 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
🔻نظر مراجع تقلید درباره توهین به مقدسات اهل سنت @askdin_com
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
"عمرکشون یا شیعه کشون!" (به بهانه نزدیکی به ۹ ربیع الاول) 🔹و قِیلَ لِلصَّادِقِ- عَلَیْهِ السَّلَامُ: «یَا ابْنَ رَسُولِ اللَّهِ، إِنَّا نَرَى فِی الْمَسْجِدِ رَجُلًا یُعْلِنُ بِسَبِّ أَعْدَائِکُمْ وَ یُسَمِّیهِمْ. فَقَالَ: «مَا لَهُ- لَعَنَهُ اللَّهُ- یَعْرِضُ بِنَا» بخدمت حضرت صادق (علیه السّلام) عرض شد که: یا ابن رسول اللَّه ما مىبینیم در مسجد مردى را که فاش دشنام به دشمنان شما میدهد و نامشان میبرد، آن حضرت فرمود: چه مرض دارد خدا لعنتش کند ما را در معرض اذیت میاندازد. [منبع: اعتقادات الإمامیه (للصدوق)، ص: ۱۰۷] 🔸داستانک: حضرت آیت الله العظمی مظاهری می فرمودند: روزی در هنگام درس استاد ما آیت الله مرعشی نجفی خاطره ای بیان کردند که: 🔻پدر من‌ از علمای‌ نجف‌ بوده‌ یک‌ شاگرد سنی‌ داشت، این‌ فرد می‌خواست‌ برود کردستان‌ و کرمانشاه، با پدر من‌ خداحافظی‌ کرد و رفت، پدر من‌ آمد ایران‌ و رفت‌ مشهد، در زمان برگشت‌ قافله‌ ما غروب‌ به کرمانشاه رسید، من‌ خیلی‌ وحشت‌ کردم‌ که‌ حالا چه‌ می‌شود، آن‌ وقت‌ وضع‌ کرمانشاه‌ و وضع‌ کردستان‌ به خاطر شیعه‌ و سنی‌گری‌ خیلی‌ بد بود، ناگهان‌ آن‌ شاگرد من‌ پیدا شد، خیلی‌ با من‌ گرم‌ گرفت‌ و بالاخره‌ با زور و رودربایستی‌ من‌ را خانه برد‌ خیلی‌ هم‌ خدمت‌ کرد به‌ من، بعد آخر شب‌ به‌ من‌ گفت:‌ آقا ما یک‌ جلسه‌ای‌ داریم‌ شما بیاید برویم‌ توی‌ این‌ جلسه، گفتم‌ می‌آیم، خلاصه مرا بردند توی‌ آن‌ جلسه، وقتی‌ نشستم‌ توی‌ جلسه، دیدم‌ این‌ سبیل‌ گُنده‌ها، سبیل‌ کشیده‌ها می‌آیند، تعجب‌ کردم، چه‌ خبر است، یک‌ وقت‌ مَنقَلی‌ پر از آتش‌ که‌ آتش‌ زغالی‌ که‌ اَلُو داشت، این‌را هم‌ آوردند، یک‌ مجمع‌ را هم‌ آوردند گذاشتند روی‌ این‌ آتش‌ها، روی‌ این‌ منقل‌. من‌ تعجب‌ کردم، ترس‌ هم‌ من‌را گرفته‌ بود که‌ این‌ها چه‌ کار می‌خواهند بکنند، یک‌وقت‌ دیدم‌ یک‌ جوانی‌ زیر غُل‌ و زنجیر، قیافه‌ای شبیه مردم‌ همدان‌ داشت، آوردند.😔 🔷یک‌ سفره‌ چرمی‌ هم‌ پَهْن‌ کردند، او را نشاندند روی‌ سفره‌ چرمی‌ و کسی‌ با یک‌ ضربت‌ گردنش ‌را زد، آن‌ مجمع‌ که‌ داغ‌ بود گذاشتند روی‌ گردن‌ این‌که‌ خون‌ بیرون‌ نیاید، غُل‌ و زنجیرها را هم‌ باز کردند این‌ هی‌ دست‌ و پا می‌زد این‌ها هم‌ قاه‌ قاه‌ می‌خندیدند. من‌ غش‌ کردم‌. بالاخره‌ قضیه‌ تمام‌ شد و من‌ در حال‌ غش‌ بودم، کم‌کم‌ مَرا به‌ هوش‌ آوردند اما آن‌ موقعی‌ که‌ نزدیک‌ بود به‌ هوش‌ بیایم‌ می‌دیدم‌ با هم‌ زمزمه‌ دارند، این‌ شیعه‌ است‌ این‌را هم‌ بیاورید دومی‌اش‌ باشد، آن‌ طلبه‌ می‌گفت:‌ نه‌ بابا من‌ درس‌ پیش‌ ایشان‌ خواندم، این‌ از آن‌ سنی‌های‌ داغ‌ است‌ معلم‌ من‌ بوده، 🔶 بالاخره‌ من‌ را نجات‌ داد، آمدیم‌ خانه، وقتی‌ من‌ حال‌ آمدم، این‌ طلبه‌ به‌ من‌ گفت:‌ آقا من‌ سنی‌ هستم، اما مُرید شما هستم، می‌دانید شما را خیلی‌ دوست‌ دارم، نمی‌خواستم‌ ناراحتتان‌ کنم، اما بُردم‌ آن‌جا یک‌ پیام‌ بدهید به‌ علمای‌ نجف‌ و پیام‌ این، که‌ شما عُمَرکُشون‌ کنید ما هم‌ این‌جور می‌کنیم،‌ 🔷ما رسم‌مان‌ است‌ یک‌ شیعه‌ را یک‌ جایی‌ پیدا می‌کنیم‌ زندانی‌اش‌ می‌کنیم‌ غُل‌ و زنجیر می‌کنیم‌ تا شب‌ چهارشنبه، شب‌ چهارشنبه‌ همه‌ ما جمع‌ می‌شویم‌ برای‌ رضایت‌ خدا، قربه الی‌ الله این‌را می‌آوریم‌ و این‌ بلا را به‌ سرش‌ می‌آوریم‌ که‌ تو دیدی. [ منبع: درس اخلاق آیت الله مظاهری در تاریخ ۲۳ فروردین ۸۵٫ شماره درس ۳۰۰]
⁉️آیا عمل به واجب است؟ ✍️ الزام شرعی در عمل به استخاره وجود ندارد ولی بهتر است بر خلاف آن عمل نشود. 🏝️🏝️🏝️🏝️🏝️🏝️🏝️🏝️ ⁉️آیا استخاره در مسائل سرنوشت ساز مانند جایز است؟ ✍️شایسته است انسان در اموری که می خواهد راجع به آن ها تصمیم بگیرد، 👈 ابتدا تأمل و دقت کند. 👈یا با افراد با تجربه و مورد اطمینان نماید 👈 در صورتی که با این کارها او برطرف نشد، می تواند استخاره کند. 🔆🔆🔆🔆🔆🔆🔆🔆🔆 پایگاه اطلاع رسانی آیت الله خامنه ای https://b2n.ir/61152 ❤️ @mahzareahkam |درمحضر احکام ╰━═━⊰❀❀⊱━═━
🔴روایت تعظیم و جشن در نهم ربیع ساختگی است! 🔻آیت الله یوسفی غروی: در جلد 31 و 95 بحارالانوار به نشر دار الإحیاء التراث العربی، در کتاب های «فتن و محن» و «اعمال ایام و ماه ها» روایتی مبنی بر عید بودن نهم ربیع الاول به سبب هلاکت عمر بن خطاب آمده است که به دلایل فراوانی، این روایت ساختگی است. 🔻علامه مجلسی(ره) این روایت را از کتاب زوائد الفوائد نقل می کند که نویسنده این کتاب علی بن علی بن طاووس «پسر ابن طاووس» بوده و جز نامی از این کتاب و روایت فوق که مستند به این کتاب است، روایت دیگری از آن باقی نمانده و همین امر دلیل بر ضعف و ساختگی بودن این روایت است. 🔻همچنین وجود الفاظی عامیانه همچون الفاظ «یَرْتاس»، «رؤیا» و «جنیت» به جای «یَتَرَأصُ»‏، «ریاء» و «جنٌبت» و وجود عباراتی همچون اسفل الفیلوق، یوم الهدی، یوم انکسار شیعه، یوم التصفیح، یوم ظفرت به بنو إِسرائیل‏ در روایت فوق، دلیل بر ضعف و ساختگی بودن این روایت است. 🔻علاوه بر این، ثابت نبودن افعال ماضی و مضارع در روایت و نیز عدم ثبات منقول عنه میان پیامبر اکرم(ص) و امیر مؤمنان علی(ع) دلیل بر اضطراب گوینده چنین روایتی می کند و این اضطراب از شأن امام هادی(ع) به دور است. 🔻 احدی از مورخان مخالفت نکرده اند که عمر بن خطاب در روز 26 ذی الحجه ضربه و 28 این ماه از دنیا رفت، بنابراین شهرت قتل عمر در روز نهم ربیع الاول به علت تبلیغات کاذب پادشاهان صفویه برای تحریک احساسات مردم به جنگ با اهل سنت با کارهایی همچون جشن گرفتن در ایام قتل عمر بن خطاب است. صفویان نمی توانستند جشن قتل عمر بن خطاب را در ایام 26 ذی الحجه به بعد بگیرند چرا که جشن آنان با محرم الحرام و ایام شهادت حضرت سیدالشهدا(ع) تداخل پیدا می کرد و مساجد سیاه پوش عزا می شد. همچنین گرفتن جشن قتل عمر بن خطاب در ایام کشته شدن عمر بن سعد می توانست صفویان را از خطرات احتمالی فرقه مقابل درامان دارد چرا که می توانستند با رعایت تقیه، جشن خود را به عنوان جشن قتل عمر بن سعد تلقی کنند. 🔻روایت فوق تنها از پسر ابن طاووس نقل شده و حتی شخص ابن طاووس هم که فردی متسامح است، این روایت را در کتب خود نیاورده و این امر هم دلیلی دیگر بر جعلی و ساختگی بودن چنین روایتی است. 🔻 فضائل فراوانی که در این روایت برای جشن گیرنده روز نهم ربیع الاول آمده، توهم عظیم بودن این روز را می آورد در صورتی که هیچ گونه روایت دیگری از هیچ یک از علما و اهل بیت(ع) درباره فضائل این روز وارد نشده است، بنابراین اگر این روایت صحیح باشد، می توان گفت که ائمه اطهار(ع) هم تا زمان امام هادی(ع) از فضایل این روز نا آگاه بودند. @Yusufi_Gharawi
✅ چند حکم در مورد از مقام معظم ✳️ سوال : آیا رقص محلی در ها جایز است؟ شرکت در این مجالس چه حکمی دارد؟ ✳️ پاسخ : رقص مرد بنا بر احتیاط واجب حرام است و رقص زن برای زنان اگر عنوان لهو بر آن صدق کند مثل این که جلسه زنانه تبدیل به مجلس رقص شود، محل اشکال است و احتیاط واجب در ترک آن است؛ در غیر این صورت هم اگر به گونه ای باشد که باعث تحریک شهوت شده و یا مفسده ای بر آن مترتب شود و یا همراه با فعل حرام (مانند موسیقی و آواز حرام) باشد یا مرد نامحرمی حضور داشته باشد، حرام است؛ و در حکم فوق تفاوتی بین مجلس عروسی و غیر آن نیست و شرکت در مجالس رقص هم اگر به عنوان تأیید کار حرام دیگران محسوب شود و یا مستلزم کار حرامی باشد جایز نیست و در غیر این صورت اشکال ندارد.  ✳️ آیا رقص در بدون آهنگ است یا حلال؟ و در صورتی که حرام باشد، آیا ترک مجلس بر شرکت کنندگان واجب است؟ ✳️ پاسخ : رقص زن برای زنان اگر عنوان لهو بر آن صدق کند مثل این که تبدیل به مجلس رقص شود، محل اشکال است و احتیاط واجب در ترک آن است؛ در غیر این صورت هم اگر به گونه ای باشد که شهوت را تحریک کند و یا مستلزم کار حرام و یا ترتّب مفسده ای باشد، حرام است و تَرک آن مجلس به عنوان اعتراض بر کار حرام، چنانچه مصداق نهی از منکر محسوب شود، واجب است. ✳️ سوال : برای مرد و زن برای زن و یا مرد در بین زنان و زن در بین مردان، چه حکمی دارد؟ ✳️ پاسخ : رقص مرد بنا بر احتیاط واجب حرام است و رقص زن برای زنان اگر عنوان لهو بر آن صدق کند مثل این که جلسه زنانه تبدیل به مجلس رقص شود، محل اشکال است و احتیاط واجب در ترک آن است؛ در غیر این صورت هم اگر به گونه ای باشد که باعث تحریک شهوت شده و یا مفسده ای بر آن مترتب شود و یا همراه با فعل حرام (مانند موسیقی و آواز حرام) باشد یا مرد نامحرمی حضور داشته باشد، حرام است. ✳️ سوال: مشاهده خردسال از و غیر آن چه حکمی دارد؟ ✳️ پاسخ : نگاه کردن به آن اگر موجب تحریک شهوت شود و یا باعث تأییدِ فرد گناه کار و تجرّی او و یا ترتّب فساد گردد، جایز نیست. 🔹منبع : https://b2n.ir/886933 ❤️ @ahkamerouz احکام روز
✅ چند سالی است سنت حسنه‌ای توسط حجت‌الإسلام و المسلمین حسینی‌قمی آغاز شده است که شایسته است مورد توجه همه مؤمنين قرار گیرد. ایشان امسال هم مانند سال گذشته از همه مراجع مشهور اجازه گرفتند که مردم بتوانند فقط در ماه ربیع‌الأول، صدقه به فقرا را به جای ردّ مظالم پرداخت کنند‌. یعنی هریک از شما بزرگواران، می‌توانید پولی را که به عنوان ردّ مظالم آماده کرده بودید، بدون مراجعه به دفاتر مراجع و اخذ اجازه، خودتان به عنوان صدقه به فقیر بدهید. البته این اجازه فقط تا سقف ۵۰۰ هزار تومان است و بیشتر از آن را نمی‌توانید با نیت ردّ مظالم، به فقیر صدقه دهید. ✅ مراجعی که از آنها اجازه گرفته شده: رهبر انقلاب آیت‌الله العظمی خامنه‌ای آیت‌الله العظمی سیستانی آیت‌الله العظمی شبیری آیت‌الله العظمی صافی آیت‌الله العظمی وحید آیت‌الله العظمی مکارم 🔰 کانال حسین جلالی در ایتا: http://eitaa.com/joinchat/3376414733Cd4a3b5953e
بسم الله الرحمن الرحیم 🔵سؤال1: شخصی به شخص دیگری هدیه ای داده و قصد جدی نیز داشته و به قصد فرار از خمس نیست، بعد از سال خمسی از هبه خود رجوع می کند و آن را پس می گیرد، آیا باید خمس آن را بدهد؟ 🔴جواب: به مجرد رجوع از هبه باید خمس آن را بدهد. 🔵سوال2: شخص معتکفی بر اثر جهل به مسأله و با داشتن روزه قضا، نیت روزه مستحبی کرده است، آیا با قطع نیت روزه مستحبی و نیت روزه قضا قبل از ظهر، اعتکاف او صحیح است؟ 🔴جواب: اعتکاف او صحیح است. 🔵سؤال3: اگرشخصی خود را عادل نداند ولیکن بعضی افراد که وکالت در طلاق دارند او را عادل بدانند آیا این شخص می تواند خود را شاهد طلاق قرار بدهد و یا این که واجب است مجلس را ترک کند؟ 🔴جواب: وجوب ترک مجلس معلوم نیست، ولی نمی تواند آثار طلاق صحیح را بر آن مترتب کند. 🔵سؤال4: آیا نماز خواندن با لباسهایی که روی آن عکس انسان و یا حیوان منقوش است ولی در زیر لباسی دیگر پوشیده شده است، کراهت دارد؟ 🔴جواب: بله کراهت دارد. 🔵سؤال5:اگر مکان متحرکی را به عنوان مسجد وقف کنند، در دو صورت زیر حکم آن چیست؟ الف) مکانی مانند اتاقک های متحرک (کانکس)یا سوله را که هر چند ماه یک بار جا بجا می کنند، وقف کنند. ب) مکانی که غالباً در حرکت است، مانند کوپه ای در واگن قطار یا اتاقکی درهواپیما را وقف کنند. 🔴جواب: در هر دو صورت، بنا بر احتیاط واجب وقف ثابت است. 🔵سوال6: الف) آیا به دلیل تقیه، افطار روزه، طبق نظر اهل سنت در مغرب جایز است؟ ب) در فرض جواز، آیا روزه صحیح است یا قضای آن واجب است؟ ج) آیا تقیه مداراتی را نیز، شامل است؟ 🔴جواب: الف) افطار جایز است، جواب ب) قضای آن را باید بگیرد، جواب ج) اگر مدارا به خاطر پرهیز از وقوع در فتنه های ناشی از عدم مدارا باشد، الحاق آن به تقیه خوفی و اضطراری بعید نیست. 🔵سؤال7: آیا تغییر جنسیت، صرف نظر از احکام ثانوی مثل لمس و نگاه به عورت نامحرم، فی نفسه جایز است؟ 🔴جواب: در صورتی که از راه های علمی و عرفی اطمینان آور، ثابت شود که شخص متقاضی تبدیل جنسیت، متعلق به جنس مخالف است، عمل تبدیل جنسیت او جایز است، همچنین در صورتی که تعلق او به جنس مخالف ثابت نشود ولی خلاف آن هم ثابت نشود و این شخص در وضیعت اضطرار شدید روحی قرار داشته باشد، جواز عمل مزبور بعید نیست، در غیر دو صورت یاد شده، عمل مزبور جایز نیست. 🔵سؤال8: اگر مال مخمس یا در حکم مخمس را درما یحتاج زندگی یا موونه کسب مصرف کند ، آیا می تواند از درآمد سال به همان مقدار کسر نموده و خمس بقیه درآمد را بپردازد؟ 🔴جواب: در صورتی که صرف در مؤونه بعد از حصول ربح باشد، می تواند. 🔵سؤال9: آیا پرداخت خمس با چند روز تاخیر از سر سال خمسی جایز است؟ 🔴جواب: سال خمسی مبنی بر تدقیق نیست و تاخیر به مقداری که عرفاً صرف مال در آن صرف در سال خمسی محسوب می شود، اشکال ندارد.
هدایت شده از علم_عقل_عمل
🎆 📗 احکام قرائت (۴۹) 📗 استفتائات امام خامنه ای (۳) 📗 📗 س 460: مى‌دانيم كه يك ركعت از نماز متشكل از نيت، تكبيرة الاحرام، حمد، سوره، ركوع و سجده است، و از طرف ديگر در نماز ظهر و عصر و ركعت سوم نماز مغرب و ركعت سوم و چهارم نماز عشاء آهسته خواندن واجب است. ولى در نماز جماعتى كه از راديو و تلويزيون مستقيماً پخش مى‌كنند، مشاهده مى‌شود كه امام جماعت ذكر ركوع و سجدۀ ركعت سوم را بلند مى‌خواند، با توجه به اين كه آن ركوع و سجده دو جزء ركعتى هستند كه آهسته خواندن در آن واجب است. اين مسأله چه حكمى دارد؟ 📗 ج: وجوبِ بلند خواندن در نمازهاى مغرب و عشاء و صبح و وجوبِ آهسته خواندن در نماز ظهر و عصر، مختص به قرائت حمد و سوره است. همان گونه كه وجوب آهسته خواندن در غير از دو ركعت اول نماز مغرب و عشا، فقط مخصوص قرائت حمد يا تسبيحات در ركعت سوم و چهارم است. ولى در ذكر ركوع و سجده و تشهد و سلام و ديگر ذكرهاى واجب در نمازهاى پنجگانه، مكلّف بين آهسته يا بلند خواندن مخيّر است. 📗(توضيح المسائل (محشى - امام خمينى)، ج‌1، ص:608)