eitaa logo
حرم- کارشناسان احکام
454 دنبال‌کننده
1.1هزار عکس
231 ویدیو
100 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
احکام نموداری اعتکاف.pdf
908.1K
📚 «احکام نموداری اعتکاف» بیان احکام و مسائل شرعی و فقهی اعتکاف به همراه ذکر اختلاف نظرات و فتاوی مراجع عظام تقلید شیعه
هدایت شده از پایه نهم دبیرستان دخترانه قرآنی اباصالح (عج)
سؤال از مقام معظم رهبری دام ظله العالی ✳️طبق نظر مقام معظم رهبری ( مدظله العالی ) تا چند خانه یا چند متر همسایه مسجد بحساب می‌آید؟ ✅پاسخ: همسایگی مفهومی عرفی است یعنی کسی است که در عرف جامعه به او همسایه می‌گویند. تعیین حدود آن بسته به نظر عرف است. گاهی در یک شهرک خلوت با فاصله دور همسایگی مسجد صدق می‌کند اما در یک محله شلوغ ممکن است ساکنین یک یا دو کوچه آن طرف‌تر همسایه محسوب نشوند. .
سلام علیکم چند اشکال جدی در این کلیپ وجود دارد ۱- گفته شده آخوندها نمی‌خواهند بدانی و ... این یک تهمت است. فقها در کتاب‌های فقهی بحث مفصلی پیرامون اخبار تحلیل خمس دارند و اگر کسی اهلش باشد می‌تواند مراجعه کند از جمله کتاب الخمس آیت الله سید محمود هاشمی شاهرودی، اوایل جلد دوم. ۲_ اگر روایت برای مردم می‌خوانیم خوب است روایات دیگر هم خوانده شود. اجمالا اینکه در مورد خمس سه دسته دلیل است. یک آیه قرآن که در این کلیپ به آن اشاره شده، دوم روایات متعدد از امام باقر و صادق و تا امام هادی علیهم السلام با مضمون وجوب پرداخت خمس. سوم، روایاتی از امام باقر و صادق و امام زمان علیه السلام با مضمون حلال شدن خمس. حالا چرا این آقای دلسوز فقط یک روایت می‌خواند ... ۳_ روایات تحلیل از جمله همین توقیع شریف که در کلیپ خوانده شده، عمدتاً تعلیل شده اند به طیب ولادت. خوب بود این آقای محترم که کشف جدیدی کرده این نکته را بیان کند که چه ارتباطی بین حلال شدن خمس و پاک شدن ولادت است. آیا معنی دارد امام زمان علیه السلام که مردم موظف هستند خمس را پرداخت کنند بفرمایند من خمس را حلال کردم تا بچه ها تون حلال زاده بشوند؟!!! علاوه براینکه اگر نگرانی از حلال زاده شدن بچه ها است، چرا مردم قبل از ایشان مشمول این تخفیف نشوند؟ ۴_ دقت کنید در این روایت امام زمان علیه السلام، حضرت نفرموده من خمس را حلال کردم بلکه فرموده اند: حلال شده است. از این تعبیر معلوم می‌شود این روایت همان چیزی را بیان میکند که روایات تحلیل صادر شده از امام باقر و صادق علیهماالسلام می‌گوید و همه یک چیزی را بیان می‌کنند و حکم اختصاص به عصر غیبت ندارد. ۵_ اخبار تحلیل صادر شده از امام باقر و صادق علیهماالسلام، در جواب سوال شیعیان آمده، شیعیان نگران بودند کنیزی که از اهل سنت خریداری میکنند به خاطر اینکه سنی ها خمس نمی‌دهند و آن کنیز مشمول خمس شده باشد در نتیجه شیعه که آن را می‌خرد مالک همه آن نشده باشد و بچه ای که از آن کنیز متولد میشود حلال نباشد، برای دفع این نگرانی، حضرات معصومین علیهم‌السلام این قسم از خمس را حلال کردند نه همه آن را، لذا از همین دو امام بزرگوار و امام جواد و هادی علیهم السلام روایات متعدد وجوب پرداخت خمس داریم. ۶_ روایت امام زمان چند پاسخ به سوالات متعدد اسحاق بن یعقوب است و متاسفانه سوالات ایشان روایت نشده و چون سوال نیست فهم دقیق جواب هم مشکل می‌شود و بعید نیست سؤال هم از همان سنخی بوده که در روایات سابق است. با دقت این شش نکته خوانده شود، اگر ابهامی بود باز در خدمتیم.
بسم الله الرحمن الرحیم سه سؤال در موضوع اعتکاف از مقام معظم رهبری دام ظله العالی ✳️1. کسی که اعتکاف او به قصد رجاء است. آیا می‌تواند در روز سوم، اعتکاف را بدون عذر رها کند؟ ✅ پاسخ: بنابر احتیاط واجب اعتکاف را در روز سوم رها نکند. ✳️2. اگر معتکف نسبت به ادامه اعتکاف مردد شود ولی قبل از اینکه فعلی که مبطل اعتکاف است را انجام دهد پشیمان شود آیا اعتکافش صحیح است‌؟ ✅پاسخ: صحیح است. ✳️3. خارج شدن از اعتکاف نیم ساعت قبل از غروب روز سوم برای امر ضروری و با این که می داند قبل از غروب نمی تواند برگردد و تصمیم به برگشت هم ندارد، آیا در اینجا اعتکاف صحیح است؟ اگر از ابتدا می داند که خارج می شود حکم اعتکافش چیست؟ ✅پاسخ: اگر از اعذار ضروری باشد که شرعا مجاز به خروج از مسجد است اشکال ندارد و میان آخر یا وسط ایام اعتکاف فرقی نیست. .
سلام علیکم نرخ عبادات و کفارات دفتر آیت الله مکارم شیرازی