eitaa logo
*یادداشت های مرتضی کریمی*
702 دنبال‌کننده
231 عکس
15 ویدیو
4 فایل
با هماهنگی مؤسّسۀ مطالعات اسلامی و دانشگاه زیمبابوه، شهریور97 برای تدریس در دو ترم، عازم هراره شدم. و الان در دارالسلام برای تدریس در دانشگاه این شهر. در این کانال، یادداشت ها و تجربیّات این سفر را به اشتراک خواهم گذاشت. @Mortezakarimii
مشاهده در ایتا
دانلود
توهین بی سابقه ای که در افتتاحیۀ المپیک پاریس نسبت به مسیحیت با تمسخر شام آخر صورت گرفت، خشم بسیاری از مسیحیان را برانگیخته است. واکنش های منفی، بسیار متنوع است، از تحریم تماشای مسابقات تا مقایسۀ نگاه برگزارکنندگان المپیک فرانسه با نگاه برگزارکنندگان جام جهانی در قطر نسبت به مفهوم و ارزش دین و دعا برای بازگشت مسیح. بگذریم از این که خیلی از همین افراد، در توهین های متعدد به اسلام، واکنشی نداشتند. بخشی از مراسم افتتاحیۀ المپیک فرانسه، واقعیت دنیای امروز غرب است و همین واقعیت است که بسیاری از دینداران (اعم از مسلمان و مسیحی و یهودی و ...) و حتی بخشی از بی دین ها را نسبت به آیندۀ اخلاقیِ فرزندانشان نگران کرده است. اگر این واقعیت زمانی زیر پوست غرب بود الان در بالاترین سطح، کاملا هویدا و بدون ذره ای شرم، به تصویر کشیده می شود. در آینده ای خیلی نزدیک، این دغدغه ها، بسیاری از خانواده ها را به فکر مهاجرت به کشورهایی خواهد انداخت که تا این حد، از نظر ارزشی، تنزل نیافته اند. اگر تدبیر و برنامه ای باشد این فضا بسیار قابل استفاده است ... شماری از کامنت ها در صفحۀ یک تیک تاکر نسبتا معروف (زحمت گوگل ترنسلیت با خودتان): I'm not gonna watch a single game What is this world coming to 🥺🥺🥺 It is beyond shocking!! spiritual war ... dark times are coming I’m just so confused about this overall. what does this have to do with sports? I'm a huge sports fan 😳but I will not watch this year! 😒 We are in a spiritual war for sure 😳 Absolutely nothing to do with sports, just politics. This is what France has to offer the world Brother we have to be in the end times. that's why Qatar world cup is the best in history of sports COME QUICKLY LORD JESUS No words describe what we have seen 😱😱😱 We are in the last of the last days The lord is coming soon. Zionist made Muslims the enemy while destroying Christianity. the power of faith is dying an the west will be first 🖌مرتضی کریمی @hararememoirs
اینجا مسجد اهل بیت کیپ تاون است، یکی از کم نظیرترین مراکز اسلامی شیعیان از نظر ساختمان و امکاناتی مانند حسینیه، کتابخانه، سالن غذاخوری، غسال خانه، کلاس های درس، سوئیت و ... با توجه به این که مسائل دینی در مدارس آموزش داده نمی شود شیعیان روزهای شنبه فرزند خود را به مسجد می آورند تا دست کم، هفته ای سه ساعت، با معارف دینی آشنا شوند. کلاس های جداگانه برای سنین مختلف و در موضوعات متنوع برگزار می شود. قبلا در مورد فعالیت مشابه در دارالسلام در پست زیر توضیح داده بودم: https://eitaa.com/hararememoirs/460 استقبال از مدرسۀ آخر هفتۀ کیپ تاون بسیار زیاد است. روزی که برای بچه ها برنامه داشتم هوا به شدت بارانی و طوفانی بود اما حدود 80 نفر از 130 ثبت نام کننده آمده بودند. دغدغۀ اقلیت های شیعه در کشورهای مسیحی یا سنّی برای آموزش های دینی فرزندانشان واقعا ستودنی است. احتمالا این مدارس آخرهفته ای، به تدریج، مراجعانِ غیرشیعه هم خواهد داشت. البته بعضی از ادیان و مذاهب دیگر هم فعالیت های مشابهی در روزهای شنبه یا یکشنبه دارند اما به نظر می رسد غنای مدارس شیعه را ندارند. این فرصت را هم باید غنیمت شمرد و البته باز هم: 🖌مرتضی کریمی @hararememoirs
ایشان کاردینال بریسلین (Brislin) اسقف اعظم آفریقای جنوبی است. چهرۀ بسیار شناخته شده ای است و او را یکی از جانشینان احتمالی پاپ و دست کم، از اعضای انتخاب کنندۀ پاپ بعدی می دانند. دیدار بسیار خوبی با ایشان در کیپ تاون داشتیم. نوع نگاهشان به مقولۀ گفتگوی اسلام و مسیحیت بسیار مثبت بود. عکسی که در آن به موبایل نگاه می کنند مربوط به کلیپی است که گفتگوهای شیعه-کاتولیک ها را از سال 2003 به بعد به تصویر کشیده است. بسیار از فعالیت های انجام شده توسط دکتر شمالی و شاگردانشان شگفت زده شدند. ایشان معتقد بودند برگزاری دوره های مشترک میان جوانان حوزه های شیعه و مسیحی بسیار مهم است چرا که به نظر ایشان، نسل جدید ممکن است نسبت به مقولۀ گفتگو، به اندازۀ نسل قبل، باز عمل نکند. فی المجلس، ما را با حوزۀ مسیحی سنت جان ویانی در پرتوریا مرتبط کردند و قرار شد از این حوزه بازدید داشته باشم و برای همکاری های احتمالی گفتگو کنیم. 🖌مرتضی کریمی @hararememoirs
از فیضیه تا سنت جان ویانی اینجا، حوزۀ علمیۀ مسیحیان در شهر پرتوریاست: مدرسۀ سنت جان ویانی (St John Vianney Seminary). فضای مدرسه بسیار بزرگ و امکاناتش کامل است؛ از یک کلیسای بزرگ گرفته تا خوابگاه و خانۀ اساتید و سالن کنفرانس و محیط ورزشی و البته یک کتابخانۀ بسیار غنی. اینجا ورودی سیکل ندارند! معمولا پسرها از حدود 20 سالگی وارد حوزه می شوند. از واحد خواهران هم خبری نیست. کلا در کلیسای کاتولیک، کشیش شدن مخصوص آقایان است؛ آقایانی که هرگز قصد ازدواج ندارند چراکه کشیش حق ازدواج ندارد. البته از شهریه هم خبری نیست؛ بالعکس، برای درس خواندن در این مدرسه و خوابگاه و ... باید شهریه پرداخت. با وجود فضای بزرگ، تعداد کلّ کشیش های جوان در حال تحصیل، 105 نفر است. پدر گابِلا به من می گوید که در سال های اخیر، ورودی به مدرسه، کاهش یافته است. در درون، با او احساس همدلی می کنم! 🖌مرتضی کریمی @hararememoirs
بازنشر به دلیل بعضی وقایع تلخ اخیر:
سلام خدا بر امام تمام شیعیان؛ امیرالمومنین (ع) 👆سه عالِمی که سمت راست تصویر با کلاهی بر سر مشخصند از جماعت اسماعیلیۀ بُهرۀ تانزانیا هستند. اولین بار در مراسم 22 بهمن در رزیدانس سفیر با آن ها ملاقات کردم و از آن ها برای حضور در همایش منجی در ادیان دعوت کردم که با آغوش باز استقبال کردند. 😔 اخیراً کلیپی دربارۀ توهین یک ایرانی به یک بُهره در کربلا منتشر شد که بسیار ناراحت کننده بود اما تاییدی بود بر همان نکته ای که چندی پیش عرض کرده بودم: ما دست کم به همان میزان که بر وحدت شیعه و سنّی تاکید کرده ایم بر وحدت شیعیان تاکید نکرده ایم؛ وحدت اثنی عشریه از یک سو و وحدت میان فرقه های شیعه از سوی دیگر. 🔸 اگر وقایع اخیر در یمن نبود شاید بسیاری از ایرانی ها حتّی از موجودیت زیدیه خبردار نمی شدند. این بی خبری، نسبت به اسماعیلیه مضاعف است. بعضی دورنمایی ترسناک از اسماعیلیه ترسیم می کنند و شروع ارتباط با آن ها را ناممکن یا مضرّ می دانند. این نگاه، همان نگاهی است که نزدیکی شیعه و سنّی را ناممکن یا مضرّ می دانست. 👈 کاش یک روز هم برای وحدت شیعه تعیین می شد! نیاز داریم به برگزاری همایش هایی که در آن، علمای فرقه های مختلف شیعه (در کشوری مثل عراق یا عمان) دور هم جمع شوند و تبادل نظر کنند. ظرفیت شیعۀ اسماعیلیه در دنیا را نباید نادیده گرفت. آن ها نقاطی را فتح کرده اند که دستیابی به آن ها برای ما آرزوست. با هم اندیشی و تقریب و هم افزایی، کارهای تاثیرگذار بسیاری می توان انجام داد، اگر اراده ای باشد. 🖌مرتضی کریمی @hararememoirs
ماه وحدت شیعه. بخش اول. 🔸حدود 60 مسلمان، مسیحی، یهودی، هندو، بودایی و سیک، طبعا از فرقه های متعدد هر دین، در این تصویر نماینده دارند. پیروان ادیان مختلف، در صمیمانه ترین حالت ممکن، در موضوعات مختلف گفتگوی بین دینی انجام دادند بدون این که یک بار تنشی به وجود آید و همچنان این ارتباطات ادامه دارد. 🔺یک بار این سوال را مطرح کردم که گفتگوی میان ادیان راحت تر است یا فرقه های یک دین؟ مثلا مسیحیان ترجیح می دهند گفتگوی بین دینی با مسلمانان داشته باشند یا گفتگوی درون دینی میان فرقه های مسیحی؟ گرد هم آوردن هندوها و بودایی ها سخت تر است یا زیر یک سقف جمع کردن پیروان فرقه های مختلف آیین بودا؟ تقریبا همۀ حاضران اتّفاق نظر داشتند که گفتگوی بین الادیان، راحت تر از گفتگوی درون دینی است. 🔹ناخوداگاه همه به این سوال اندیشیدیم که واقعا چرا برای ما کنار آمدن با کسانی که اختلاف اعتقادی بیشتری داریم راحت تر است تا کسانی که حداقل در اصول دین با آن ها اشتراک داریم؟ چرا یک عالم برجستۀ مسلمان برای ملاقات با یک عالم برجستۀ مسیحی، مشکلی ندارد امّا ترتیب دادن ملاقات بین دو عالم برجستۀ شیعه و سنّی، گاهی حساسیت برانگیز می شود؟ ✅در کشور ما به لطف سیاست های مبتنی بر وحدت شیعه و سنّی، فضای حاکم بین پیروان دو فرقه چندان چالشی نبوده است اما به نظر می رسد همچنان قدم زدن در یک کلیسا، آرام بخش تر است تا قدم زدن در یک مسجد سنّی. مسلّما این مشکل در بعضی از کشورهای اسلامی، جدّی تر است. بگذریم. موضوع صحبتم اصلا این نیست. 👈👈👈 چند سالی است به این دغدغه فکر می کنم که علاوه بر هفتۀ وحدت شیعه و سنی، نیاز جدّی به هفته، بلکه ماه وحدت شیعیان داریم، چراکه گفتگو میان دیدگاه های مختلف شیعی، از گفتگو میان شیعه و سنّی هم سخت تر است! اختلافات میان شیعیان در کشورهای مختلف، ریشه های متفاوتی دارد اما در کشور ما، سیاست نیز به یک عامل جدّی برای این اختلافات تبدیل شده است و نیاز به تدبیر جدّی دارد. 👇🏻ماه وحدت شیعه. بخش دوم. 🖌مرتضی کریمی @hararememoirs
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
دارم به این فکر می کنم همان بهتر که هنوز ارتباط جدّی بین شیعیان اثنی عشری و شیعیان اسماعیلی برقرار نشده وگرنه یکی از این کلیپ ها کافی بود تا کلّ زحمات چند سالۀ یک گروه را از بین ببرد. واقعانمی دانم آبشخور این برخوردها کجاست اما از معدود مواردی است که توهم توطئه به خودم می گیرم. این که در حرم امام حسین ع، گروهی از شیعیان، نام امام کاظم و امام رضا (علیهماالسلام) را فریاد بزنند تا به گروهی از شیعیان شش امامی توهین کنند آنقدر سنگین و دردناک است که نمی توان به سادگی از کنارش گذشت و ریشۀ آن را در کوته اندیشیِ این گروه دانست. شاید آینده روشن کند چه کشورها و سرویس هایی پشت سر این قضایا پنهان شده بوده اند اما واقعا هم باید خون گریست و هم اعلام خطر کرد و همزمان تاسف خورد بر کم کاری هایی که از نهادهای مختلف در این باره شده است. پنج سال پیش یادداشتی نوشتم در همین کانال و تصریح کردم که پیاده روی اربعین، نیازمند فرهنگ سازی در طول سال است وگرنه در درازمدت، مشکلاتی را به بار خواهد آورد که چه بسا جبران ناپذیر خواهد بود. یک سال، همۀ نهادهای فرهنگی دولتی و غیردولتی، همۀ پیج ها وکانال های پرمخاطب و البته صداوسیما باید برای اربعین، برنامه و فرهنگ سازی داشته باشند. اولین توهین شخصی به یک بهره، حدود یک سال پیش اتفاق افتاد ظاهرا. واقعا در این یک سال، چه کاری انجام شد تا جلوی این حرکت زننده گرفته شود؟ 🖌مرتضی کریمی @hararememoirs
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
اگر با کلیپ توهین گروهی از شیعیان دوازده امامی به شیعیان اسماعیلی ناراحت شویم اما از این کلیپ خوشحال شویم یا بالعکس، معنایش این است که برداشت جامعی از روایات اهل بیت (ع) نداریم. دست کم کربلا نباید به محل نزاع شیعیان تبدیل شود. اگر بزرگان قوم دخالت نکنند خیلی زود، پدیدۀ جذاب اربعین، تحت الشعاع این حاشیه های تاسف برانگیز قرار خواهد گرفت. امیدوارم چند سال دیگر به این یادداشت ارجاع ندهم! این که در هر دو گروه توهین کننده، شماری روحانی نیز حضور دارند معنایش ضعف ساختاری حوزۀ علمیه در آموزش و نهادینه کردنِ مفهوم سعۀ صدر و تحمل مخالف است که بعدا درباره اش خواهم نوشت. چهارسال پیش در ایام کرونا، یادداشتی در مورد «تشیع انگلیسی»در همین کانال نوشته بودم که به ناچار آن را بازنشر می کنم. به نظر می رسد گروهی از طرفداران نظام، توانایی تحلیل همه جانبۀ این موضوع را ندارند و مانند بسیاری از مفاهیم، لازم است مقام معظم رهبری شخصا به تبیین این مفهوم و مصادیق آن و شیوه های منطقی مواجهه با آن بپردازند. 🖌مرتضی کریمی @hararememoirs
السلام علی قتیل العبره علیه السلام 🔹یاد گرفته ایم در فهم آموزه های دینی، تعقل و پس از نهایت تلاش برای نیل به یقین، بر اساس آن عمل کنیم تا در برابر پروردگارمان معذور باشیم. 🔸امسال، با توجّه به شرایط موجود، شیوۀ عزاداری برای سید الشهداء علیه السلام، محلّ بحث و نظرپردازی شد. در این موضوع هم طبعاً هر کس بر اساس فهم خود عمل خواهد کرد. با این حال، گرچه اکثر عاشقان اباعبدالله علیه السلام، حضور در مجالس عزاداری با رعایت پروتکل های بهداشتی را مدّنظر قرار خواهند داد: 🔺چه بخواهیم چه نخواهیم، گروهی به شیوۀ سال های گذشته، در فضای سربسته و متراکم عزاداری خواهند کرد؛ و 🔺چه بخواهیم چه نخواهیم، گروهی نیز ترجیح خواهند داد حضور فیزیکی در مراسم عزاداری نداشته باشند. در این فضا، نکتۀ کلیدی، نوع برخورد با کسانی است که شیوۀ عزاداریشان با اکثریت فرق می کند، به ویژه آن ها که به شیوۀ گذشته، عزاداری خواهند کرد، چه معتقد باشند در این مراسم، کسی کرونا نمی گیرد، چه معتقد باشند جایگاه عزاداری، فراتر از ابتلا به بیماری است و ... 🔹به نظر نگارنده، بحث و گفتگوی اکثریت با گروه های دیگر، ارزنده است امّا آن چه به غایت خطرناک است، شروع فرایندِ جدید اَنگ زنی به بهانۀ تفاوت در شیوۀ عزاداری است. این که اقلیتی از محبّان اهل بیت (ع) را به این دلیل که شیوۀ ابراز محبّتشان به عترت، بر اساس دیدگاه مقام معظم رهبری و مراجع نبوده، آماج حمله و توهین قرار دهیم دقیقا همان چیزی است که دشمنان این مکتب به دنبال آن اند. 🚫تشیّع انگلیسی، مفهومی است که مقام معظم رهبری، با تیزبینی آن را مطرح کردند، امّا به گمان بنده، هنوز فاکتورهای شکل دهندۀ این مفهوم برای همه روشن نشده و دلیل آن همین نکته است که به محض این که کسی، در بعضی از جزئیاتِ مربوط به شیوۀ ابراز عشق به اهل بیت ع، نگاهی متفاوت با ما داشته باشد بلافاصله به پیروی از تشیّع انگلیسی متّهم می شود. ✅ بحث اشتباهِ حتّی استراتژیک و چه بسا گناه، یک چیز است و نسبت دادن این اشتباه و گناه به مفهوم تشیّع انگلیسی، چیز دیگر. مُراد، کم اهمیت جلوه دادن این پدیدۀ شوم نیست؛ غرض، کاربست منطق در تعیین گسترۀ آن است. نگرانی آن است که به قدری در اطلاق آن بر افرادی که مثل ما فکر نمی کنند مبالغه کنیم که بعد از یک دهه، خود را اقلیّت و پیروان آن مکتبِ بدیُمن را اکثریت بپنداریم. حداقل این احتمال را هم در نظر بگیریم که اگر کسی را که اصول فکری اش با آن مکتب مخالف باشد به پیروی از آن متّهم کنیم، چه بسا خود در سوق دادن آن فرد نقش داشته باشیم. ✅ همان قدر که به وحدت شیعه و سنّی اهمیت می دهیم، گاهی نسبت به وحدت شیعیان کم توجّهیم. اگر وجود نازنین پیامبر اعظم صلّی الله علیه و آله، محور وحدت شیعه و سنّی است، وجود نازنین امام حسین علیه السلام، یکی از مهم ترین ستون های وحدت شیعیان است. نگذاریم به بهانۀ تفاوت در شیوۀ عزاداری، این ستون وحدت را به عاملی برای تفرقه تبدیل کنند. @hararememoirs
کتاب «مرکز جهان؛ تاریخ جهانی خلیج فارس از عصر حجر تا امروز» چند روز پیش توسط دانشگاه کالیفرنیا در 360 صفحه منتشر شده است. نویسندۀ کتاب، آلن جیمز، استاد تاریخ و مدیر مرکز مطالعات خاورمیانه در دانشگاه ایالتی جورجیاست. به نظر می رسد کتاب پراطلاعات و مستنَدی دربارۀ خلیج فارس باشد. بررسی و ترجمۀ آن پیشنهاد می شود. 🖌مرتضی کریمی @hararememoirs
تدریس کلام و فلسفۀ اسلامی در موسسه الهیات اسلامی برلین مهلت اپلای: 11 مهر اطلاعات تکمیلی: https://www.islamische-theologie.hu-berlin.de/de/vacancy-full-professorship-islamic-beliefs-and-philosophy-w3 🖌مرتضی کریمی @hararememoirs
نشست علمی دربارۀ نهج البلاغه که امروز توسط دانشگاه هاروارد و با ارائۀ خانم طاهره قطب الدین برگزار می شود. چه جذاب است شنیدن این که کلام مولاامیرالمومنین ع در بالاترین سطح آکادمیک دنیا شنیده و تبیین می شود. و البته نکتۀ قابل تامل، برگزاری آن در بخشی از دانشگاه هاروارد است که به ولید بن طلال سعودی منسوب است. نامش را جستجو کنید تا او را بهتر بشناسید. خانم طاهره قطب الدین اخیرا نهج البلاغه را به انگلیسی ترجمه و انتشارات بریل آن را منتشر کرده است. امیدوارم بالاخره شاهد یک ترجمۀ خوب انگلیسی از نهج البلاغه باشیم. 🖌مرتضی کریمی @hararememoirs
چند روز مانده به محرم، در شهر ژوهانسبورگ، کارگاه سه روزه ای دربارۀ مباحث مربوط به این ماه و قیام عاشورا برای مبلّغانی از آفریقای جنوبی و لسوتو داشتم. یکی از جلسات دربارۀ توجه به فرهنگ های بومی در عزاداری بود. در این جلسه، بیش از آن که گوینده باشم تحت تاثیر نکات تامل برانگیز شرکت کنندگان قرار گرفتم. از یک طرف، شکایت داشتند از این که مبلّغان غیرآفریقایی از ایران و هند و پاکستان و احیانا کشورهای عربی، تلاش می کنند فرهنگ عزاداری خود را وارد آفریقا کنند، بدون این که اقتضائات فرهنگی مقصد را درنظر بگیرند. مثلا بعضی از شیوه های سینه زنی از نگاه آفریقایی ها، رقص-مانند و مناسب شادی است نه عزاداری. از سوی دیگر، اقوام مختلف آفریقایی، رسم و رسوم خاص خود را برای عزاداری دارند مانند دوری از خوردن غذای پخته یا روشنایی با شمع و پخش نوعی موسیقی و ... از این جهت، شام عزاداری، دست کم برای بعضی از آن ها بی معناست. بحثشان به بعضی موضوعات فقهی هم کشیده شد. مدّعی بودند بعضی از احکام فقهی مَراجع هم مناسب با فرهنگ کشورهای آن هاست و برای فرهنگ آفریقایی، به روزشده نیست و قابلیت اجرا ندارد. به دو مسالۀ حجاب و موسیقی مثال زدند. در مسالۀ حجاب، در بعضی فرهنگ های آفریقایی، پوشاندن بخش هایی از دست (که در فقه واجب است) برای زنان، خلاف عرف است. در مسالۀ موسیقی، ادعایشان این بود که عموم آفریقایی ها (چه مسیحی و چه مسلمان) با موسیقی زیست می کنند و بخشی از هویت آن هاست. لذا اولا برای خیلی از آن ها، تفاوت گذاشتن بین صدای زن و مرد در حرمت، نامفهوم است و ثانیا ممنوع کردن موسیقی در اماکن مقدس مثل مسجد نیز برای آن ها غیر قابل درک است. اما مهم ترین نکتۀ آن ها این بود که عموم آفریقایی ها، تجربۀ استعمارزدگی را دارند و همچنان با تبعات آن درگیرند. بنابراین، اگر آفریقایی غیر مسلمان، احساس کند احکام اسلام یا هر دین دیگری، بخشی از فرهنگ او را خواهد گرفت، اسلام یا آن دین را نوعی استعمار جدید قلمداد خواهد کرد و به سمت آن جذب نخواهد شد. طبعا نکات فوق، کلیت ندارد اما برای دغدغه مندان فقه و فرهنگ شیعه، قابل تامل است. و البته پیشنهاد من هم این بود که ان شاء الله با رشد طلاب آفریقا و ظهور مراجع تقلید برجستۀ آفریقایی، بخشی از این دغدغه ها برطرف شود! 🖌مرتضی کریمی @hararememoirs
وبینار «پاپ فرانسیس و مسائل مربوط به LGBTQ+» با ارائۀ پرفسور ماسینگیل، استاد دانشگاه فوردهام آمریکا که خود یک کشیش کاتولیک است و به طور خاص، دربارۀ اخلاق جنسی از نگاه مسیحیت کار کرده است. زمان: پنجشنبه 29 شهریور، ساعت 19:30 تا 21:30 به وقت ایران لینک ورود: https://meet.google.com/sfy-knxo-kux 🖌مرتضی کریمی @hararememoirs
فراخوان مقاله برای ششمین کنفرانس سالانۀ «فلسفۀ اسلامی» در دانشگاه هاروارد آمریکا زمان کنفرانس: 16 تا 18 آذر شیوۀ برگزاری: هایبرید (حضوری و مجازی) توضیحات: این کنفرانس از مقالات مربوط به فلسفۀ اسلامی، کلام اسلامی و اصول فقه استقبال می کند و به طور خاص، به مقالات مرتبط به شیوه های سنّتی مربوط به تدریس این رشته ها در کشورهای مختلف علاقمند است. مهلت ارسال چکیده: 24 آبان لینک ثبت نام و ارسال چکیده: https://asipt.org/conferences/#current-conference 🖌مرتضی کریمی @hararememoirs