چهارم- اروپاییها طی ۲ روز گذشته در بیانیههایی گفتهاند با تحریمهای جدید آمریکا مخالفند و قصد دارند قوانینی را اجرا کنند که از شرکتهای اروپایی در مقابل تحریمهای آمریکا محافظت خواهد کرد. مجموعه مقررات موسوم به «مسدودکننده» که اروپا میخواهد در این حوزه اجرا کند، هیچ زمان دیگری در گذشته تست نشده، بنابراین هیچ قضاوت روشنی در این باره که آیا این قوانین میتواند به طور موثر با تحریمهای ثانویه آمریکا مقابله کند، وجود ندارد. اکنون آزمون مهمی برای اروپا ایجاد شده و باید دید اروپاییها در عمل چه میزان حاضر به ایستادگی و پرداخت هزینه خواهند بود. تست این موضوع قبل از فرارسیدن تحریمهای ۱۳ آبان، تکلیف ایران را در این باره که آیا واقعا برجام ارزش ادامه دادن با اروپا را دارد یا نه، بخوبی روشن میکند.
پنجم- روشن است هدف آمریکا از بازیای که راه انداخته، تغییر سیاستهای ایران در برخی حوزههای خاص بویژه در منطقه است. موثرترین پاسخ به آمریکا این است که آمریکا در عمل ببیند این فشارها نهتنها سیاست ایران در منطقه را تغییر نمیدهد و آن را تهاجمیتر و رادیکالتر خواهد کرد، بلکه حتی ممکن است سیاستهای هستهای ایران را هم که فعلا در چارچوب برجام قرار دارد، تغییر دهد. به میزانی که محاسبات آمریکا در این حوزه کنترل شود، رفتار تحریمی آن هم کنترل خواهد شد.
«مهدی محمدی» در یادداشت روزنامه «وطن امروز» نوشت:
یکم- آمریکا اعمال تحریمهای خود علیه ایران را رسما از بامداد روز ۱۶ مرداد آغاز کرده است. هدف اصلی ترامپ این است که به ایران بگوید کاملا جدی است اما آمریکاییها خوب میدانند برنامه تحریمی آنها علیه ایران در بلندمدت دچار ۲ چالش عمده عدم اجماع جهانی و سازگاریپذیری ایران با تحریمهاست، بنابراین احتمالا تصمیم خواهند گرفت در کوتاهمدت حداکثر مقدار فشار را به ایران وارد کنند.
در واقع در یک جمله، کاری که آمریکا قصد دارد بکند وارد کردن حداکثر مقدار فشار به ایران در حداقل مقدار زمان است، طوری که اگر ایران بتواند مقطع چند ماهه فشار را پاس کند – که کار دشواری نیست- پروژهای که آمریکا برای تغییر رفتار موشکی و منطقهای ایران حساب جدی روی آن کرده، عملا منتفی خواهد شد.
دوم- در کوتاهمدت، مهمترین برنامه آمریکا وارد کردن فشار روانی به ایران و به هم زدن تعادل روانی جامعه است. همه گزینههایی که اکنون به کار گرفته شده- یا از این به بعد به کار گرفته خواهد شد- در واقع گزینههای عملیات روانی است ولو اینکه ظاهر اقتصادی، امنیتی، سایبری، سیاسی یا دیپلماتیک داشته باشد. اساسا مدتهاست آمریکا هدف اصلی خود در ایران را «کنترل افکار عمومی» قرار داده و به جنبه روانی گزینههای خود اهمیت بیشتری میدهد تا جنبههای عینی و فیزیکی آن.
به عنوان نمونه تحریمها را در نظر بگیرید. هدف از گزینه تحریم ایجاد یک چالش اقتصادی بسیار بزرگ به گونهای که ایران قادر به مدیریت آن نباشد نیست، چرا که آمریکاییها میدانند – و تجربه هم در گذشته نشان داده - هیچ نوعی از تحریم قادر به ایجاد آن مقدار از مشکل برای کشوری مانند ایران نیست که اساسا قادر به کنترل آن نباشد. همین حالا آمریکاییها فشار فراوانی روی خریداران نفت ایران وارد کردهاند تا واردات خود از ایران را قطع کنند ولی لابد خود خوب میدانند که نفت ایران در هر حال فروخته میشود، بنابراین اثر فیزیکی روی اقتصاد نمیتواند هدف اصلی تحریمها باشد، بلکه هدف اصلی وارد کردن فشار روانی به جامعه و خارج کردن رفتار اقتصادی آن از وضعیت نرمال است که میتواند به بحرانهایی مانند گرانی ارز و سکه و حتی پدیدهای مانند احتکار خانگی کالا بینجامد.
درباره سایر گزینهها هم همین اصل صادق است. به عنوان یک مثال دیگر، هم آمریکا و هم اسرائیل بخوبی میدانند حملات فیک و بیارزش به مکانهای سوخته و از قبل تخلیه شده در سوریه برای تحقق ماموریتی که آن را «اخراج ایران از سوریه» مینامند، فقط یک شوخی بیمزه است، با این حال میبینیم عملیات روانی و رسانهای روی این حملات با جدیت تعقیب میشود تا افکار عمومی در داخل ایران تصور کند دستاوردهای میدانی ایران در سوریه به سرعت در حال از دست رفتن است! از این جنبه، کنترل فضای روانی جامعه، سخن گفتن مرتب و صادقانه با مردم، جلوگیری از شکلگیری شایعات و پاسخهای آنلاین رسانهای به برنامه روانی دشمن اصلیترین کاری است که باید در ماههای آینده در دستور کار باشد.
سوم- تیم فعلی در آمریکا بسیار عجول است و با نگاهی ساده به سیاست تصور میکند میتواند در زمانی کوتاه و با ابزارهایی ساده، دستاوردهایی بزرگ خلق کند. نمونه کرهشمالی مصداق تام و تمام این سادهاندیشی است. از آن بدتر، مذاکرهای است که ترامپ با پوتین کرده و سادهدلانه تصور میکند میتواند ایران و روسیه را در منطقه روبهروی هم بگذارد. همین عجله، خود به نقطه ضعف اصلی پروژه تحریمی آمریکا علیه ایران تبدیل شده است. آمریکا به دلیل عجلهای که دارد عملا فشار روانی تحریم روی جامعه ایرانی را پیشاپیش تخلیه کرده، بنابراین در موعد اجرای تحریم قادر به وارد کردن هیچ شوک روانی جدیدی به اقتصاد ایران نبوده است (قیمت دلار در روز ۱۶ مرداد به جای افزایش افت کرد). مردم ایران - دقیقا بر خلاف آنچه آمریکا میخواهد - روز به روز بیشتر در حال پی بردن به این موضوع هستند که مسائل اقتصادی ایران ریشه در شیوه مدیریتی و کیفیت تصمیمات مسؤولان داخلی دارد و مرتبط کردن آن به سیاست خارجی بیشتر عملیات روانی یک طرف ذینفع خارجی است تا اینکه واقعا از یک حقیقت در اقتصاد ایران خبر دهد. هر چه زمان بگذرد و تصمیمهای بیشتر و دقیقتری گرفته شود، بیارتباط بودن نوسانات اقتصادی به سیاست دفاعی و منطقهای ایران بیشتر خود را نشان خواهد داد و این امر از حیث راهبردی زیرپای راهبرد تحریمی آمریکا را خالی میکند.
✅علت گرانی در بیان امیرالمومنین علی بن ابیطالب علیهالسلام:
📝ای مالک!
مردم زمانی تنگدست میگردند كه همت واليان ، گردآوردن مال اندوزی بُوَد.و همانا ويراني زمين به جهت تنگدستی كشاورزان است؛
و تنگدستی كشاورزان به جهت غارت اموال از طرف زمامداران است؛
چرا كه به آينده حكومتشان، اعتقاد ندارند؛
و از تاريخ گذشتگان عبرت نمیگيرند.😔
📖 نهج البلاغه نامه ٥۳
📌 استاد رحیمپور: اگر میخواهیم تمدن اسلامی را بسازیم باید راز شکست و پیروزی گذشتگان را به صورت عبرت آموزانه بشناسیم.
@hasan_rahimpour
8.8M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
عبرت از تاریخ...
@hasan_rahimpour
امام جواد(ع) به شهادت رسيده اند و حاكميت ميخواهد كنترل ويژه داشته باشد روى امام هادى(ع) ، ميدانيد كه قبلاً شخص مامون با ازدواجى كه به امام جواد تحميل كرد ، سعى كرد عملاً يك وصلت سياسى -خانوادگى بين بنى عباس و فرزندان پيامبر ايجاد كند و بگويند بالاخره قائله ختم شد و يك نژاد دو رگه سياسى ايجاد خواهدشد و رهبران سياسى اهل بيت عملا دورگه خواهند شد و مسأله اختلافات حل خواهد شد. امام جواد سلام الله عليه با آن ازدواج سياسى برخورد كرد، همانطور كه حاكميت برخورد سياسى كرده بود و از آن ازدواج فرزندى به دنيا نيامد و ايشان بعد از اينكه برگشتند به مدينه با يك كنيز كه نه به اصطلاح از نژادهاى برتر عرب بود و نه متعلق به دستگاه حاكميت و اشراف ، ازدواج كردند. از ايشان خواستگارى و ازدواج كردند و اين خانم بين زنان و دختران اهل بيت تربيت شد و امام هادى عليه السلام از ايشان بدنيا آمد. مبارزه با تفاخرهاى نژادى و اينكه امام و رهبر پيروان مكتب اهل بيت بنا نيست يك شاهزاده باشد، يك كنيز زاده است، فرزند يك كنيز متعالى و پاكيزه
منبع: سخنرانی استاد رحیمپور با عنوان "الهادى عليه السلام" ١٣٩١
@hasan_rahimpour
emam_javad_as_va_emam_hadi_as-93-2-19.mp3
26.6M
#سخنرانی_کامل استاد رحیمپور با عنوان《امام جواد-علیهالسلام- علیه بزرگترین امپراطوری تاریخ》
📡 @hasan_rahimpour
پيامبر از على پرسيدند ، براى ازدواج با فاطمه چه دارى؟ على گفت ،هيچ ، جز شمشير و زرهى براى جهاد در راه خدا و يك شتر
پيامبر فرمودند شمشير را براى نبرد در راه حق و شتر را براى معاش و تامين زندگى ات نگاه دار، ولى تو بدون زره هم ميتوانى مبارزه كنى. آنرا بفروش!
على(ع) زره اش را به پانصد درهم ميفروشد، كه مهريه فاطمه است. مجلس جشن در مسجد با مشاركت توده مردم و بدون جدا كردن فقرا و اغنياء برگزار ميشود. پيامبر در مسجد سخنرانى ميكنند و ميگويند: مردم! ازدواج را آسان بگيريد، به سراغ اشرافيگرى نرويد،مهريه را كم بگيريد...
از همان پول مقدارى جهيزيه و لوازم خانه و عطر و لوازم مختصر آرايش براى مجلس عروسى تهيه ميشود و مابقى خرج غذاى جشن ميگردد و همان شب ، فاطمه بهترين لباس خود را به دخترى فقير و گمنام ميبخشد. دختر فقيرى كه او را نميشناخت
بعهدها وقتى پيامبر از على پرسيدند ، فاطمه چگونه همسرى است؟ على گفت، نعم العون على طاعة الله، بهترين دوست در مسير خداوند، ما در اين مسير مثل دو دوست به هم كمك ميكنيم.
فاطمه هم به على ميگفت ، يا أباالحَسَنِ! إنّي لأَستَحيي مِن إلهي أن اُكَلِّفَ نَفسَكَ مالاتَقدِرُ عَلَيهِ ، من از خداوند شرم ميكنم كه در اين شرايط سخت مبارزه امت اسلام با كفار، از تو چيزى بخواهم كه توان تهيه آنرا نداشته باشى. چون آنها يك خانواده مبارز و مجاهد بودند و سقف آرزوهايشان مثل ما خانه و ماشين و لباس و اين چيزها نبود. سقف آرزوهايشان نجات كل بشر بود. جهانى فكر ميكردند و فرا تاريخى، ميگويد كه من از خداوند شرم ميكنم كه در اين شرايط زندگى و مبارزه از تو چيزى بخواهم بيش از توانت
روزى هم پيامبر از فاطمه پرسيد، در زندگى على را چگونه ديدى؟ فاطمه فرمود، يا رسول الله، ما يدع شيئاً من رزقه إلاّ وزعه بين المساكين، على همه سهم خود از دنيا و زندگى را بين فقرا توزيع ميكند و براى خود هيچ نميخواهد.
در طول تاريخ خانواده هاى زيادى در حد و اندازه خودشان از اين خانواده الگوبردارى كرده اند. نسل هاى جوان حول و حوش انقلاب و بخصوص بعد از انقلاب ازدواج هاى ساده انقلابى داشتند. ازدواج ها، ازدواج هاى علوى و فاطمى بود. ازدواج هاى كم خرج ، صميمى، عاشقانه، فقيرانه و انقلابى كه فقط يك پيمان زناشويى بين مذكر و مونث نبود. ميثاق دوستى و همفكرى و همكارى هم بود، حتى پيمان جهاد مشترك در راه خدا بود. بين بچه هاى انقلابى ما ازدواج هايى داشتيم كه مهريه عروس فقط قرآن و كتاب بود. تفريح و گردش شان رفتن به محلات فقير نشين و كوره پز خانه ها براى كمك به محرومين بود. زن و شوهر هايى كه با هم نهج البلاغه دوره ميكردند و به جاى تجمل گرايى و اشرافيگرى و چشم و هم چشمى ، زندگى هاى رحمانى و مهريه هاى معنادار داشتند. در سالهاى اخير هم در دوستان و بستگان مان داشتيم افرادى را كه مهريه دختر اين بود كه شوهر به محض تمتع مالى ، خرج ازدواج پنج دختر و پسر مستضعف و محروم را بدهد
"خانواده و فقه عشق ورزى" سال١٣٨٧
7.68M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
سال ۱۹۴۵ در چنین روزی، بعد از پرتاب دو بمب اتمی در هیروشیما و ناکازاکی توسط آمریکا، ژاپن تسلیم شد.
بعد از ۶۳ سال استادان دانشگاه ژاپن فکر میکنند که لازم بود آمریکا این کار را بکند!
@hasan_rahompour
از كودكي ، هرگز در چهره و رفتار و يا قلم ايشان "ترس" نديدهام. بسياري شبنامههاي ضدّرژيم در مشهد و خراسان به قلم ايشان بود و برخي در سطح كشور و حتّي خارج كشور منتشر ميشد. هم به چريكهاي مسلّح، كمك ميكردند و هم به روحانيون غير مسلّح.
با همة رئيسجمهورها و مقامات كشور، در همه اين سالها بارها گفتگو يا نامههاى انتقادى داشتهاند. ايشان هنوز هم سنّت شبنامهنويسى را ترك نكردهاند و مقالاتي را كه هيچ نشريهاى منتشر نمى كند به شكل اعلاميه و به روش توزيع نفر به نفر و شهر به شهر، تكثير و منتشر ميكنند.
در شرايط سخت اقتصادى، بيشتر و شجاعانهتر، انفاق ميكردند، از هيچ كس در حضور او تعريف و تجليل نكردند، در نهضت ملى، در حضور آيتا... كاشانى، ايشان را و در حضور نواب صفوى، او را نقد كردهاند. نماينده ناظر دكتر مصدّق در انتخابات مجلس نهضت ملّى نفت بودند و اولين فرياد "يا مرگ يا مصدّق" در 30 تيرماه را در مشهد سر دادند ولى در عين حال، نامه انتقادى و اعتراضى صريحى به مصدّق نوشتند كه ايشان هم جوابى عاطفى به آن نامه دادند.
در جلساتى كه مرحوم دكتر شريعتى در منزل ما در دهه پنجاه برگزار ميكرد، مكرّر عليرغم دوستى عميقشان بحثهاى جدّى و انتقادى با يكديگر ميكردند. به ياد دارم جلسهاى را كه با شهيد مطهرى هم وارد بحث جدّى انتقادى شدند.
معتقد بودند كه نه توافقهاى متملّقانه و نه مخالفتهاى لجوجانه، هيچ يك به نفع انقلاب و اسلام نيست.
با جبهه ملّى و نهضت آزادى و ليبرالهاى مذهبى و غير مذهبي و ملى گراها و سازمان منافقين و فرقانى ها و كمونيستها در اوج قدرت آنها درگير شدند و بارها در خطر يا تهديد فيزيكى قرار داشتند. مرحوم بازرگان و مرحوم سحابي در جلسات مشهد معمولاً ميهمان جلسات پدر و دوستان ايشان بودند ولى ايشان اولين جريان انتقادى و انشعابى از ملى مذهبى ها را در كشور و در همين مشهد در دفاع از امام و خط امام، سازمان دادند.
اولين فرياد عليه "نفت ايران و انگليس" و پايين كشيدن تابلوى انگليسى ها و بالا بردن تابلوى "نفت ملى ايران"، كار ايشان بود. تابلوى حزب توده در مشهد را ايشان پايين كشيدند.
در فضاى سياه پس از بيست و هشتم مرداد سى و دو و خفقان پس از تبعيد امام در سال هزار و سيصد و چهل و سه، ايشان هرگز در خط فكرى خود، ترديد يا تجديد نظر نكردند.
وقتى اوباش و چاقوكشهاى دربار و شعبان بى مخهاى مشهد وارد جلسة انقلابيون در مهديه حاجى عابدزاده شدند تا در حضور بزرگان و علماء، نيروهاى نهضت ملّى را مرعوب كنند و گروه چماقدارها و عربدهكشها وارد جلسه شدند و حتّى جمع را ارعاب كردند، ايشان به تنهايى بپا خاسته و چنان سيلى محكم به سردسته آنها زده بود كه او از حال رفت و بقيهشان گريختند و كودتاى كوچك آنها در مشهد شكست خورد.
پس از اعدام و شهادت نواب صفوى و در فضاى سنگين پس از 28 مرداد 1332، وقتى قهوهخانهاى كنار كلانترى، با صداى بلند موسيقى مبتذل گذاشته بود تا علناً شعائر اسلامى را مسخره كند، ايشان، پس از تذكر و بياعتنايى طرف، راديو را برداشته و بر زمين زد و وقتى صاحب مغازه گفته بود به كلانترى ميگويم. ايشان مجدّداً راديو را برداشته و به حياط كلانترى و مركز شهربانى بُرده و آنجا، دوباره راديو را به زمين زده و شكسته بود و البته هدف، راديو نبود بلكه مبارزه با "تجاهر به فسق" و نوعى شكستن جوّ پس از كودتا در محل بود.
ايشان هميشه به ما الهام دادهاند كه نترسيد و اهل خطر باشيد و خودشان چنين بوده و هستند. خبر خوب ديگر، اينكه انرژى و اميد در ايشان در سن بيش از هشتاد سالگى از امثال بنده بسيار بيشتر است.
به فضل خدا، روح بسيار جوان و شادابي دارند و هماكنون هم عليرغم بيماريهاي هشتاد سالگى و مشكلات روحى كه در اثر برخى مسايل حاشيهاى پيش آمده، معمولاً روزي ده – دوازده ساعت، نشستهاند و مى نويسند و هرگز خسته يا مأيوس نشدهاند. اين از علائم قطعى ايمان معنوى و اخلاص در انگيزه است. نه از كف زدن و تشويق، خوششان مى آيد و نه از هُو كردن و تمسخر و مخالفت كسى ناراحت ميشوند. به قدرى جوانند كه بنده را گاهى "ليبرال"، و گاهى "محافظهكار" و گاه "مرتجع"، لقب ميدهند.
اين آقا، يك آدم مخصوصى تشريف دارند كه هنوز هم وقتي به ايشان خيره ميشوم، گاه تحسين و تعجّب، گاه لبخند شوق، گاه عصبانيت و غالباً دلتنگى شديد به من دست ميدهد. گمان ميكنم ايشان را بيش از ظرفيت خودم، دوست دارم.چيزهاي گفتني و ناگفتني از ايشان و مادر بزرگوار و مجاهدم، بسيار دارم.
"يك جوان هشتاد ساله سراغ دارم" سال١٣٩٣ yon.ir/ujrrz
💢به جای این همه رساله، مسائلی که حل نشده است را پاسخ دهید!
✔️استاد رحیم پور ازغدی در تجمع طلاب حوزه علمیه قم:
🔹حوزه غیر از اعتراضات و تبلیغ دین وظیفه اجتهاد اقتصادی را نیز بر عهده دارد!
🔸در قم درس خارج هایی برگزار می شود که به جای این که تمدن دینی را تئوریزه کنند فقه سکولار می سازند و در مورد بانک ها و روابط اجتماعی این دست مسائل حرفی نمی زنند.
🔹ریشه سکولاریسم در حوزه است؛ سکولاریسم یعنی تفکیک دین از حکومت و دولت و تمدن؛ به جای این همه رساله، مسائلی که حل نشده است را پاسخ دهید.
🔸با وجود این همه دانشگاهی متخصص در کشور نباید این مقدار مشکل در جامعه باشد و در فقه حکومتی نیز حوزه هنوز در مسائل اصلی جوابی ندارد؛ حوزه هنوز بعد از 40 سال دارد بحث می کند بانک ها ربوی هستند یا خیر.
🔹رئیس قوه قضاییه اعلام می نماید اسم قضات فاسد را اعلام می کند، هرچه زودتر اعلام کند تا مردم اطمینان پیدا کنند.
🔸برخی از بزرگان می گویند بهائیت فعال شده است خب شما باید کار کنید، حوزه علمیه باید پاسخ دهد که چرا بهائیت وارد میدان شده است!
📰 http://yon.ir/uEMLU
📡 @hasan_rahimpour
🗡 نکتهای از امام باقر-علیهالسلام-؛ چرا باید به فلسطینیها کمک کنیم؟
☑️ زمان امام باقر عليه السلام، يكى از شيعيان به ايشان ميگويد كه ما در منطقه شام در مرز با امپراطورى روم ساكن هستيم و تجارت ما توليد و فروش سلاح است. رومى ها براى سربازانشان در آن منطقه از من سلاح ميخواهند ، به آنها سلاح بفروشم؟ امام باقر فرمودند ، خير، حق ندارى بفروشى ، چون آنها الان سپاه كفرند و با اصل اسلام مخالفند، اما بنى اميه اسلامشان قلابى است ولى بالاخره پرچمدار اسلام اند، بعد مجدداً از امام سوال كرد كه ، سپاهيان بنى اميه هم براى جنگ با روميان از من سلاح خواسته اند، به اينها بفروشم؟ امام باقر فرمودند بله ، حتماً اين كار را بكن، با فروش اسلحه به سپاهيان اسلام ، آنها را در برابر كفار تقويت كن.
☑️ از امام سوال كرد ، بنى اميه كه شما را قبول ندارند، چطور به آنها اسلحه بفروشم؟! امام فرمودند وقتى اينها خواستند با شيعيان بجنگند، فروختن اسلحه به آنان حرام است اما وقتى دارند با دشمنان اسلام ميجنگند، فروختن اسلحه و كمك به آنها واجب است.
الان هم از اين مسائل هنوز هست كه برخى ميگويند فلسطينيان سنى هستند ، ما كه شيعه هستيم چرا بايد به آنها كمك كنيم؟ ، بايد به آنها گفت اينجا ديگر بحث شيعه و سنى نيست، بحث اسلام و كفر است.
📌منبع: سخنرانی استاد رحیمپور با عنوان "خشونت قبيله اى،مذهب ارتجاعى،توطئه صهيونيستى، جهان اسلام در محاصره مثلث شير، روباه و الاغ"
شبكه يك ، ٥ ارديبهشت ٩٤
📷 yon.ir/isHPk
📡 @hasan_rahimpour
11.01M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
اگر نواب صفوی نبود، مصدق نمیتوانست نفت را ملی کند.
قضیه اختلاف مصدق و نواب چیست؟
📡 @hasan_rahimpour