eitaa logo
احکام شرعی
2.1هزار دنبال‌کننده
6.6هزار عکس
1.3هزار ویدیو
20 فایل
بسم رب الشهدا 🌸🌷🌸اللهم عجل لولیک الفرج 🌸🌷
مشاهده در ایتا
دانلود
✳️ خواندن عقد ازدواج ❓ اگر زن و مردی بخواهند بر هم محرم شوند، آیا می‌توانند خودشان صیغه محرمیت بخوانند و فرد دیگری نباشد؟ ✅ جواب: این کار شرعا اشکالی ندارد به شرط اینکه به تمام شرائط عقد آگاه بوده و عمل کنند. و مفاهیمی مثل قصد انشاء در صیغه عقد را رعایت نمایند. همچنین اذن پدر دختر، در ازدواج دختر باکره نیز رعایت شود. احـــڪام شرعـــے @worldtabadol @worldtabadol
آیا شما از طب اسلامی راضی هستید؟؟ 1-صد درصد موافقم 2-مخالفم
❓ اگر جوهر خودکار روی دستمون باشه آیا وضوی ما صحیحه؟ ✳️ جواب: 🔹 ، و : در صورتى كه رنگ بدونِ جِرم باشد، مانع وضو نيست ولی اگر داراى جِرم بوده و مانع از رسيدن آب به پوست شود، وضو باطل است. 🔸 " در صورتى كه رنگ بدونِ جِرم باشد، مانع وضو نيست ولی اگر داراى جِرم بوده و مانع از رسيدن آب به پوست شود، وضو باطل است؛ ولی جوهر مانع رسيدن آب نيست. احـــڪام شرعـــے @worldtabadol @worldtabadol
سلام خزانه دار بهشت ، مهدی جان یک روز در اوج ناامیدی هایمان ، در نهایت استیصال و بی کسی هایمان ، در آخرین نفس های سردمان ... تو از راه می رسی ... بر پیکرهای یخ زده مان ، نور می پاشی ، در گوش های مُردگی مان ، امید را زمزمه می کنی ، پیش چشم های کم فروغمان ، زندگی را ترسیم می کنی و با عطر بهاریت ، به ضیافت شکوفه ها و پروانه ها میهمانمان می کنی ... به همین زودی ... به همین نزدیکی ...
‼️رگهای سیاه در گوشت مرغ 🔷س 2378: در گوشت مرغ، رگ های سیاه نازکی وجود دارد که ظاهراً رگ های خونی بوده که سیاه شده است، آیا خوردن آنها جایز است ؟ ✅ج: اشکال ندارد. 📕منبع: leader.ir احـــڪام شرعـــے @worldtabadol @worldtabadol
‼️غسل در صورت شکستگی پا 🔷س 2377: قسمتی از پای من به علت شکستگی در گچ است و نمی شود آن را باز کرد، در مورد غسل چه وظیفه ای دارم؟ ✅ج: باید ای انجام دهید، به این صورت که بعد از شستن سر و گردن و شستن مقداری از بدن ــ حتی انگشتان پا ــ که در گچ نیست، به نیت غسل روی گچ بکشید و اگر به دلیلی ــ مانند نجس بودن گچ ــ ممکن نیست روی گچ دست تر بکشید، روی آن پارچه یا پلاستیک قرار دهید - به نحوی که جزئی از این محسوب شود - و روی آن دست تر بکشید و در صورتی که گچ بیشتر از حد معمول محل شکستگی را گرفته و برداشتن آن ممکن نیست، بنا بر احتیاط واجب هم بنمایيد. احـــڪام شرعـــے @worldtabadol @worldtabadol
‼️حضور در مجلس حرام 🔷س 2376: گاهی در میهمانی ها بعضی افراد شروع به پاسور بازی میکنند ولی بدون شرط بندی و فقط برای تفریح، حضور در این مجلس جایز است؟ ✅ج: بازی با پاسور مطلقاَ حتی بدون شرط بندی حرام است، و اگر حضور شما در مجلس نوعی تایید گناه محسوب شود، جایز نیست و باید نهی از منکر کنید و اگر لازمه‌ی نهی از منکر، ترک مجلس باشد باید مجلس را ترک کنید. احـــڪام شرعـــے @worldtabadol @worldtabadol
💐🍃🌼🍃🌸🍃 🍂🌺🍃💐 💐🍃 🍂 کانال استفتائات مقام معظم رهبری ❓سوال: اگر كسى ناخن مصنوعى بكارد، براى وضو و غسلش چه بايد بكند؟ ✅جواب. در صورت كاشت ناخن، براى وضو و غسل بايد مانع ـ ولو با صرف هزينه ممكن ـ برطرف گردد و چنانچه می‌داند امكان برطرف‌کردن آن نيست و يا رفع آن با مشقّت غير قابل تحمّل همراه بوده و يا ضرر قابل توجهى دارد، در وقت نماز بايد وضو يا غسل را انجام دهد سپس مبادرت به اين كار كند و وضو و غسل‌هاى بعدى را بايد به‌صورت جبيره انجام دهد(يعنى با دست مرطوب مانع را مسح نمايد)؛ اما در صورتى که امکان برطرف کردن آن ـ ولو در روز‌هاي بعد ـ باشد و برطرف نكند، وضو و غسل جبيره باطل خواهد بود. 🔹غسل و وضو با وجود ناخن مصنوعى 📙اجوبه الاستفتائات مقام معظم رهبري .   احـــڪام شرعـــے @worldtabadol @worldtabadol
‼️عارض شدن نجاست در حال نماز 🔷س 2375: اگر در حین نماز نجاست حاصل شود، نماز او چه حکمی دارد؟ ✅ج: اگر در اثناء نماز نجاست عارض شود، اگر برای وی ازاله نجاست از بدن یا در آوردن لباس نجس بدون ارتکاب عملی که منافات با نماز دارد، ممکن باشد، باید نجاست بدن را برطرف یا لباس نجس را از خود دور کند و نماز خود را تکمیل نماید و اگر برطرف کردن نجاست با حفظ حالت نماز برای او امکان ندارد و وقت هم وسعت دارد، واجب است که نماز را قطع کند و با بدن و لباس پاک آن را اعاده نماید. 📕منبع: leader.ir احـــڪام شرعـــے @worldtabadol @worldtabadol
‼️بیدار کردن دیگران برای نماز 🔷س 2374: آیا بیدار کردن افراد برای جایز است؟ ✅ج: اگر بیدار نکردن موجب و نماز باشد، باید آنها را بیدار کنید. احـــڪام شرعـــے @worldtabadol @worldtabadol
سجده بر : 4⃣ : سجده بر كاغذ از چوب يا كاه يا پنبه يا كتان اما (ابريشمي) نمي شود. ❗️ ⚠️ دستمال کاغذی نیز فقط در صورتی می توان بر اون سجده کرد که معلوم باشه از یا است. احـــڪام شرعـــے @worldtabadol @worldtabadol
🤔 ! ❓ اگــر در نمــاز در جــواب کسی كـه سـلام می‌دهـد بگوییـم: سلام‌علیک ورحمةالله وبرکاته، در صــورتـی کــه (‌و رحـمــة الله و برکاته) عمدی باشد، مبطـل نماز اسـت؟ ✍ آیت الله خــامنـــه‌ای: بنـــابــــر احتیــــاط واجــــــب [نمــــــاز] باطـــــل اســــــــــت. ✍ آیت الله مکـارم: نمــازگـزار نبايـد در حــال نماز به ديگـرى سلام كند، ولى اگـر دیگری به او سلام كنــد جـواب او واجـب اســت، امّا جواب بايـد مانند سلام باشد، مثلا اگر گفــت: «السلام علیک» در جـواب بگـــوید «السلام علیک» و اگربگويد«سلام علیکم» در جـــواب بگـويـد «سلام علیکم»، حتـّى اگر بگويد «سلام» در جـواب بايـد بگويـد «سلام». بنـــابــر ایـن در فــــرض ســـوال احتیـاط این اســت که نمـاز را اعاده کنـد. ✍ آیت الله شبیری:خلاف احتیاط استحبابی است البته اگرسلام‌ کننده«علیکم»و مانند آن رابرسلام مقدّم داشت،بایدبا صیغه‌های سـلامی که در قرآن واردشـده است مانند «سَلامٌ عَلَيْکَ» یا «سَلامٌ عَلَيْکُمْ» به قصـد این که ازقرآن است‌جواب بگوید و اگر به ایـــن قصــــد نگفتــــــه‌ایــد و مســــاله را نمی‌دانستـید باید نمـــاز را اعـــاده کنــید. البته در هـر صـورت اضـــافه رحمة الله و برکاته اگر به قصد دعا باشد مانعی ندارد. ✍ آیت الله وحیــد: در حــال نمــــاز، انســـان نبايد به ديگرى ســلام كنــد و اگــر ديگرى به او سلام كنــد، بايد همــان طـور كــه او ســلام كرده جـواب دهــد، مثلا اگــر گفته (سَلامٌ عَلَيْكُمْ) در جـــواب بگويـــد: (سَلامٌ عَلَيْكُمْ)، مگـــر در جـــواب (عَلَيْكُمْ‌السَلامْ) كه بنــابــر احتيـاط واجــب بايــد بگــويـد (سَلامٌ عَلَيْكُمْ). و اگـر عمــداً غیـر از آنچه گفته شـد بگــویــــد چنـــانچـه مســأله را می‌دانستــه یا در یـــادگیـریِ آن کوتــاهی کـــــرده نــمـــــازش بـــاطــــل اســــــــت. ✍ آیت الله فاضل: اگــر کســی در حـال نماز به انسان ســلام کنـد بايــد طـورى جواب دهد كه ســـلام مقـدّم باشـد مثلاً بگويـد: «اَلسّلامُ‌عَلَيْكُم» يا «سَلام عَلَيْكم» و نبايد «عَلَيْكُمُ السَّلامُ» بگـويـد. و هـم چنیـن به احتیــاط واجـب از گفتـن و رحـمة الله و برکاته خـودداری شود و اگر کسی بـداند که نبایـــد و رحمة الله را بگـوید و عمـدا بگـوید به احتیاط واجب باطل می‌شـود. 📚 منابع: استفتاءاینترنتی، سایـت آیات خامنه‌ای، شمـاره: V3YbdxxA0OY. مکـارم، ش: 9611180093. سیــستــانی، شمـــاره: 702537. شبیـــری، شمـــاره: 50077. وحید، شمـاره استفتـاء: 25149. فاضل لنکرانی، شمــاره رهگیــری: 9613585. احـــڪام شرعـــے @worldtabadol @worldtabadol