‼️قرائت قلبی در نماز
🔷سوال:
آیا بر قرائت قلبی در نماز یعنی گذراندن کلمات در قلب بدون تلفظ آنها، قرائت صدق میکند یا خیر؟
✅جواب:
عنوان قرائت بر آن صدق نمىکند و در نماز واجب است که کلمات تلفظ شوند، بهطورى که قرائت بر آن صدق کند.
📚 منبع: khamenei.ir
@hawza_Ahkam
@hawza_Ahkam
#احکام_فضای_مجازی
☑️سئوال
وقتی کسی برایمان پیامک می زند و در ابتدا به ما سلام می کند واجب است که پاسخ آن را بدهیم یا همین که جواب او را به صورت پیامکی ارسال کنیم کافیست؟
✅پاسخ
دفتر حضرت آیت الله العظمی خامنه ای (مد ظله العالی):
احتیاط در جواب سلام دادن است.
دفتر حضرت آیت الله العظمی سیستانی (مد ظله العالی):
واجب نیست.
دفتر حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (مد ظله العالی):
در صورتیکه تولید مزاحمتی نکند، سلام را باید پاسخ گفت مگر این که ثابت شود قصد جدی برای سلام ندارد.
@hawza_Ahkam
@hawza_Ahkam
#حضرٺ_عشق⚜️❤️
ڪاسہ صبرم شده لبریز از داغ حرم
داغدار #گنبدم آقا تَسَلّایَم بده
من مگر چیز زیادے از تو مےخواهم #حسین؟
گوشہ اے از #صحن زیبایٺ مرا جایم بده
#سـیـدالشهدا❤️⚜️
#صلی_الله_علیک_یا_اباعبدالله🌷
#شستن_دروضوء
💬سوال:
در وضو شستن صورت و دست ها
تا چند مرتبه جايز است⁉️⁉️
✅پاسخ:
📝آيات عظام امام، خامنه اى، فاضل و نورى:
براى مرتبه اول واجب و مرتبه دوم جايز و مرتبه سوم
و بيشتر از آن حرام است.
📝آيات عظام بهجت، سيستانى، صافى و وحيد:
براى مرتبه اول واجب و مرتبه دوم مستحب و مرتبه سوم و بيشتر از آن حرام است.
📝آيه اللّه تبريزى:
براى مرتبه اول واجب و مرتبه دوم بنا بر نظر مشهور مستحب است ؛ ولى احتياط واجب در دست چپ ترك مرتبه دوم است و براى مرتبه سوم و بيشتر از آن حرام است.
📝آيه اللّه مكارم:
براى مرتبه اول واجب و بنا بر احتياط واجب ترك مرتبه دوم است و براى مرتبه سوم
و بيشتر از آن حرام است.
@hawza_Ahkam
@hawza_Ahkam
﷽؛
#مستثنیات_دین
📝 پرسش : من بدهکار هستم و توانایی پرداخت آن را ندارم . آیا طلبکار میتواند ابزار کارم مانند دستگاه تراشکاری و مانند آن را بهعنوان طلب خود بردارد ؟
📖 پاسخ : به طور کلی هر چیزی که اگر بدهکار بخواهد بدهی خود را از آن بپردازد ، موجب مشقت شدید وی باشد از مستثنیات دِین است .
#حضرت_آیت_الله_شبیری_زنجانی
┈┉┅━❀💌❀━┅┉┈
@Javanmardi_langarudi
هدایت شده از سه شنبه های مهدوی
#سه_شنبه_های_مهدوی
#یلدای_مهدوی
حالا که تو این اوضاع کرونا مثل هر سال نمیتونیم دورهمی داشته باشیم
قصد داریم به مناسبت شب یلدا و به نیت سلامتی امام زمان (عج)، شادی مون رو با هم قسمت کنیم و برای خودمون و دیگران یک شب خاطره انگیز بسازیم.
شما هم می تونید در " نذر میوه، ویژه ی شب یلدا " سهیم باشین.
🍉 هزینه آماده سازی هر سبد میوه ۵۰ هزار تومان
🤝پرداخت نذورات :
💳شماره کارت
۶٣٩٣۴۶١٠۴۴۵٠۶٧١١
بنام امیرحسین همتی
🔗لینک آسان پرداخت:
3shanbe.com/nazr
🆔 @seshanbe_mahdavi
🌐 3shanbe.com
💠 #مال_حلال_مخلوط_به_حرام
❓ مسئله : اگه یه مقدار بدهی به کسی داشته باشیم، اما نمیدونیم چقدره، باید چه کنیم؟
👌 همه مراجع: ببین عزیزم، اگه کسی از ما طلبی داشته باشه، یکی از این چهارتا حالت رو داره:
✍️ اول: طرف رو میشناسیم و مقدار طلبش هم معلومه؛ در این حالت، فقط دو راه داریم: یا رضایتش رو بهدست بیاریم یا طلبش رو بدیم.
✍️ دوم: طرف رو میشناسیم، اما مقدار طلبش معلوم نیست که در این حالت، باید با هم مصالحه و توافق کنیم؛ مثلاً بهش میگیم آقا حالا که من و تو هیچکدوم نمیدونیم 1000 تومن بوده یا 2000 تومن، من بهت 1500 میدم؛ اگه 1000 بوده، من اضافه رو حلال میکنم و اگه 2000 بوده، تو کم و کسری اون رو حلال کن. خلاصه باید سر یه مبلغی با هم توافق کنید.
✍️ سوم: طرف رو نمیشناسیم، اما مقدار طلبش معلومه؛ یعنی مثلاً توی دفترمون نوشتیم 1000 تومن بدهکاریم، اما اون قسمت که نوشتیم این بدهی به کی هست، پاره شده و نمیدونیم به کی باید بدیم. در این حالت، باید رد مظالم بدیم؛ یعنی با اجازه از مرجع تقلیدمون، اون بدهی رو به فقرای شیعه صدقه بدیم.
✍️ چهارم: طرف رو نمیشناسیم و مقدار طلبش رو هم نمیدونیم؛ یعنی فقط میدونیم یه مقدار بدهی داریم، اما به کی و چقدر اون رو نمیدونیم. در این حالت، باید یکپنجم اون مالی رو که مخلوط به حرام شده، بهعنوان خمس بدیم و با این کار بقیهش حلال میشه.
🔺 مسئله ۱۷۸۹ و ۱۸۱۳، رساله ۱۶ مرجع.
@hawza_Ahkam
@hawza_Ahkam
💬سوال:
شرايط عقد ازدواج چيست⁉️⁉️
✅پاسخ:
ازدواج داراى شرايطى است ؛ از جمله:
1. به صورت شفاهى صيغه خوانده شود، نه نوشتارى.
2. قصد انشاى عقد داشته باشند.
3. بين ايجاب و قبول موالات رعايت شود.
4. صيغه را به صورت صحيح بخوانند.
5. خواننده صيغه عاقل و بالغ باشد.
6. زن و مرد به ازدواج راضى باشند.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥آیت الله فاطمی نیا :
در محضر خدا می گویم ، امروز گناهی بالاتر از تضعیف رهبر نیست.