930516-Panahian-Gomnam-RisheMokhalefat-18k.mp3
7.84M
🌀 ریشۀ مخالفت با اولیاء خدا
🏴مناسبت: تخریب قبور ائمه بقیع(ع)
✍️معرفی بحث:
🔺در تحلیل مسایل اجتماعی باید عمیق بود. یکی از مسایل اجتماعی تلخی که در 100 سال پیش حادث شد، تخریب زیارتگاه بقیع است که به دست وهابیون انجام شد. علت چنین حادثه شرمآوری چه چیزی بوده است؟
🔺 با یک تحلیل منطقی میتوان دریافت که استعمار بعد از سالها پژوهش در مورد اسلام، علت قدرت اسلام را درک کرده و گروهی را به نام وهابیت پایهریزی میکند که مهمترین سنگ بنای حمله به دین ناب و تضعیف آن باشد.
🔺 علت قدرت اسلام، محبت به اولیاء الهی بوده است که تخریب نمادهایی که یادآور اهل بیت(ع) است، میتوانسته گام مهمی برای تضعیف دین و بر هم زدن کانون وحدت، تلقی شود. استاد پناهیان در این جلسه به تحلیل ابعاد مختلفی از ریشه مخالفت با اولیاء خدا و نمادهای اولیاء خدا پرداختهاند.
✅ علیرضا پناهیان _ حوزه و تبلیغ
@Hawzah_Panahian
هدایت شده از حوزه و تبلیغ | علیرضا پناهیان
چرا امام صادق ع قیام نکرد؟.pdf
5.74M
🌀چرا امام صادق(ع) قیام نکرد؟
🔰 پاکی قدرت و احترام به فهم انسانها در سیره سیاسی امام صادق(ع)
📌مناسبت: شهادت امام صادق(علیه السلام)
💎 معرفی بحث:
🔻چرا امام صادق(ع) با اینکه به ظاهر شرایطی برای به قدرت رسیدن ایشان پیش آمده بود، از این شرایط استفاده نکردند؟
🔻چرا با اینکه عده زیادی از ایشان خواستند که قدرت را در دست بگیرند، حضرت نپذیرفتند و مانند امامان قبلی، باز هم مظلومیت و غربت را تحمل کردند؟
🔻معنای پیام امام صادق(ع) به ابومسلم خراسانی که: «تو از مردان من نیستی و زمانه زمانۀ من نیست» چه بود؟
#امام_صادق(ع)
#منبر_مکتوب
#پناهیان
✅ علیرضا پناهیان _ حوزه و تبلیغ
@Hawzah_Panahian
📸 گزارش تصویری | دورۀ پودمانی تعالی، ویژۀ راهنمایان تهذیبی تربیتی مدارس علمیه کشور، با سخنرانی علیرضا پناهیان
🔹این دوره توسط معاونت تهذیب و تربیت حوزههای علمیه در مدرسۀ علمیۀ معصومیه(س) برگزار شد.
🗓 پنجشنبه ۲۸ اردیبهشت، شهر مقدس قم
@Panahian_ir
@Hawzah_Panahian
هدایت شده از حوزه و تبلیغ | علیرضا پناهیان
سیره سیاسی امام رضا ع.pdf
7.74M
🌀سیره سیاسی امام رضا(علیه السلام)
#امام_رضا(ع)
#منبر_مکتوب
#پناهیان
✅ علیرضا پناهیان _ حوزه و تبلیغ
@Hawzah_Panahian
🌀 آی اهل محرم، چرا فریاد شادی و هلهله سر نمیدهید؟!
🔻اگر غدیر عید ولایت است مباهله عید فضیلت است. چون بزرگترین فضیلت علی(ع) در روز مباهله و آنهم صریحاً در قرآن کریم بیان شده.
🔻امام رضا(ع) به مأمون فرمودند: بالاترین فضیلت علی(ع) آیۀ مباهله است. چون در این آیه علی(ع) نفس پیامبر(ص) اعلام شده است. باید غربت مباهله برطرف بشود، این خیلی مهمتر از بسیاری دیگر از ایام الله است.
🔻در جهان اسلام احدی نیست که منکر مباهله و این فضیلت باعظمت علی(ع) بشود. آیۀ صریح قرآن است و داستان مباهله را همه بیان کردهاند.
🔻عاشقان اهل بیت(ع) کجا هستند که بزرگترین جشن محبت را برگزار کنند، و سرور خود را در نزول آیۀ مباهله به اهل عالم نشان بدهند؟ قبول کنیم ما هنوز در مکتب محبت اهل بیت(ع) آنچنان که باید رشد نکردهایم.
🔻شادی از نزول آیۀ مباهله، موجب صعود دلها در عزای محرم است. باشکوهترین تجمع اهل بیت(ع)در طول تاریخ اسلام در مباهله است.
🔻باید داستان مباهله را به کودکان خود بیاموزیم. آی اهل محرم ببینید حسین(ع) در آغوش پیامبر(ص) است. چرا فریاد شادی و هلهله سر نمیدهید؟ تنها منتظرید اباعبدالله(ع) در گودی قتلگاه بیفتد تا فریاد عزا سر کنید؟ الان باید عالم را باخبر کنید تا علت گریهها و فریادهای عاشورای شما را بفهمند.
👤علیرضا پناهیان
📚http://panahian.ir/post/3308
#مباهله
✅ علیرضا پناهیان _ حوزه و تبلیغ
@Hawzah_Panahian
🌀 چگونه حوزه می تواند تبلیغ را در اولویت اول خودش قرار دهد؟
🔻جریان تبلیغ در کشور یک جریان مظلوم و مهجور است. اخیراً رهبر انقلاب مطالبی را درباره اهمیت تبلیغ صریحاً بیان کردند و فرمودند که درباره تبلیغ نگران هستند و تبلیغ در حوزه در درجه اول اولویت قرار ندارد و این وضعیت باید تغییر کند و اولویت اول حوزه کار تبلیغ باشد.
🔻اگر حوزه بخواهد تبلیغ را در اولویت اول قرار دهد، باید تغییراتی در فصلهای دورس حوزه انجام شود. صرف آشنایی با فقه به معنای خاص، برای امر تبلیغ کافی نیست.
🔻ما در حوزه، به فقه به معنای اخص کلمه میپردازیم و با فقه میخواهیم مکلف را از مقام حیرت خارج کنیم. اما در تبلیغ، رکن اساسی این است که بتوانیم دانشمندانه به مخاطب انگیزه بدهیم درحالیکه شاید در طول تحصیل در حوزه علمیه، حتی دو واحد هم در اینباره درس نخوانیم.
🔻مبلغ لازم است «اسلامشناس» باشد. تا زمانی که در حوزه علمیه، تبلیغ را محتاج دانش ندانیم، در تبلیغ موفق نخواهیم بود.
🔻عالمان دینی در مساجد و محافل مذهبی از شخصیت خوب خود بیش از هر چیز دیگری بهره میبرند و این در تبلیغ بسیار موثر است و از طرف دیگر نیز تعداد زیادی از مخاطبان، فطرت خود را شکفته کردهاند و به شایستگی متأثر میشوند، اما باید برای دلهایی که آماده نیستند و به عالمان دینی مراجعه نمیکنند فکری کرد و امروز بسیاری از جوانان ما رجوعی به دین ندارند.
🔻تأثیر مبلّغ به عنوان برانگیزاننده مخاطب یک امر مهم است. فقه نمیگوید چگونه در مخاطب انگیزه ایجاد کنیم، مبلغ، هم باید اسلامشناس باشد و هم باید مخاطب را برای دینداری انگیزمند کند و برای انگیزمند کردن، انسانشناسی و روانشناسی دینی لازم است و ما در این زمینه کم کار کردهایم.
🔻شناخت مخاطب برای امر تبلیغ مهم است. ما برای مخاطبشناسی گاهی باید فرد فرد مخاطبین را بشناسیم و بلکه باید به مخاطبشناسی از حیث جامعهشناسی توجه داشته باشیم و باید ببینیم نبض زمان در جامعه چگونه میزند.
🔻ما باید جامعه، فرهنگ و ادبیات آن را بشناسیم. ما میخواهیم با مردمی صحبت کنیم که اخلاق را یک رفتار فردی میدانند، لذا باید جامعه را شناخت تا وقتی کلمهای میگوییم، دریابیم جامعه چه برداشتی از آن میکند. اما طلبه در حوزه علمیه چنین درسهایی نمیخواند.
🔻ما برای تبلیغ، نیاز به دانش داریم و نباید تبلیغ را به ذوق، نفس، شخصیت و منش مبلغ واگذار کرد و نباید تبلیغ را به دانشهای موجود در حوزه واگذار کرد و مبلغ نباید خودش را از دانش مستغنی ببیند.
🔻 اکثر آیات قرآن، تبلیغی است ولی این آیات را باید طبقهبندی کرد و در تبلیغ، از آنها بهره گرفت. ما برای تبلیغ نیازمند دانش هستیم؛ دانشی گستردهتر از فقه به معنای خاص و نیازمند مجاهدت علمی هستیم، مجاهدتی بیشتر از آنچه یک فقیه در موضوعات رایج نیاز دارد. فقه میخواهد مکلف را از حیرت در مقام عمل خارج کند، اما تبلیغ میخواهد در انگیزههای مخاطب وارد شود و تصویر صحیحی از دین، در ذهن او ایجاد کند.
🔻باید تأسف خورد از اینکه برخی تبلیغ و منبر را برای افراد بیسواد میدانند. رهبر انقلاب درباره هیچ موضوعی به این سادگی ابراز نگرانی نکردند؛ حتی پیرامون فتنههای اخیر و مسائل خارجی و… این درحالی است که برخی از ما تبلیغ را نشناختهایم.
🔻وقتی میخواهیم به تبلیغ دین بپردازیم باید محتوایی تولید کنیم و این محتوا باید عالمانه باشد و به بخشهایی از دین که به آن پرداخته نشده و اصلیترین، مهمترین و زیربناییترین بخشها هستند بپردازیم؛ بخشهایی که با احساسات دینی ما نیز همراه باشد.
🔻باید در ادبیات تبلیغی یک تحول پدید بیاید. مردمی که غیردینی رفتار میکنند، اکثراً دچار سوءتفاهم هستند، باید تحولی در ادبیات دینی ایجاد کنیم که نتیجهاش این بشود که وقتی عالم دینی دیدند، بگویند «این فرد، متخصص سلامت فکری، تمرکز و قدرت ذهنی در انسان است و استقلال روحی و فکری برای آدمها مسئله اول اوست».
👤علیرضا پناهیان
🚩 مجمع بزرگ مبلغان ماه محرم اصفهان - ۱۴۰۲/۰۴/۲۴
✅ علیرضا پناهیان _ حوزه و تبلیغ
@Hawzah_Panahian
🔹تبلیغ موفق نیاز به دانش دارد، در حوزه چنین دانشی وجود ندارد
🔻مبلغ لازم است «اسلامشناس» باشد. تا زمانی که در حوزه علمیه، تبلیغ را محتاج دانش ندانیم، در تبلیغ موفق نخواهیم بود. اکثر آیات قرآن، تبلیغی است ولی این آیات را باید طبقهبندی کرد و در تبلیغ، از آنها بهره گرفت. ما برای تبلیغ نیازمند دانش هستیم؛ دانشی گستردهتر از فقه به معنای خاص و نیازمند مجاهدت علمی هستیم، مجاهدتی بیشتر از آنچه یک فقیه در موضوعات رایج نیاز دارد. فقه میخواهد مکلف را از حیرت در مقام عمل خارج کند، اما تبلیغ میخواهد در انگیزههای مخاطب وارد شود و تصویر صحیحی از دین، در ذهن او ایجاد کند.
#دانش_تبلیغ_دین
✅ علیرضا پناهیان _ حوزه و تبلیغ
@Hawzah_Panahian
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔻نگاه صحیح به دین چه ویژگیهای دارد؟
🔹آیا ایمان بدون علم امکان دارد ؟
▫️گریه کن امام حسین(ع) علم و آگاهی دارد که گریه میکند
✅ علیرضا پناهیان _ حوزه و تبلیغ
@Hawzah_Panahian
هدایت شده از صوت | علیرضا پناهیان
1402.04.24-KheymeyeGolestaneShohadayeIsfehan-NiazeTablighMoaserBeDaneshTabligh-32k.mp3
15.69M
🔉 نیاز تبلیغ مؤثر به دانش تبلیغ
🔰 مجمع بزرگ مُبلّغان محرم
🗓 یک جلسه | ۱۴۰۲.۰۴.۲۴
🕌 خیمۀ گلستان شهدای اصفهان
👈 کیفیت بهتر:
📎 panahian.ir/post/7945
@Panahian_ir
@Panahian_mp3
🔹صرف آشنایی با فقه به معنای خاص، برای امر تبلیغ کافی نیست
🔻اگر حوزه بخواهد تبلیغ را در اولویت اول قرار دهد، باید تغییراتی در فصلهای دورس حوزه انجام شود. صرف آشنایی با فقه به معنای خاص، برای امر تبلیغ کافی نیست. ما در حوزه، به فقه به معنای اخص کلمه میپردازیم و با فقه میخواهیم مکلف را از مقام حیرت خارج کنیم. اما در تبلیغ، رکن اساسی این است که بتوانیم دانشمندانه به مخاطب انگیزه بدهیم درحالیکه شاید در طول تحصیل در حوزه علمیه، حتی دو واحد هم در اینباره درس نخوانیم.
#دانش_تبلیغ_دین
✅ علیرضا پناهیان _ حوزه و تبلیغ
@Hawzah_Panahian
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔻منفعت دینداری در همین دنیا را تبیین کنیم
✅ علیرضا پناهیان _ حوزه و تبلیغ
@Hawzah_Panahian
🔹باید در ادبیات تبلیغی یک تحول پدید بیاید
🔻باید در ادبیات تبلیغی یک تحول پدید بیاید. مردمی که غیردینی رفتار میکنند، اکثراً دچار سوءتفاهم هستند، باید تحولی در ادبیات دینی ایجاد کنیم که نتیجهاش این بشود که وقتی عالم دینی دیدند، بگویند «این فرد، متخصص سلامت فکری، تمرکز و قدرت ذهنی در انسان است و استقلال روحی و فکری برای آدمها مسئله اول اوست».
#دانش_تبلیغ_دین
✅ علیرضا پناهیان _ حوزه و تبلیغ
@Hawzah_Panahian
🔹فقه نمیگوید چگونه در مخاطب انگیزه ایجاد کنیم / انسانشناسی و روانشناسی دینی در تبلیغ لازم است
🔻تأثیر مبلّغ به عنوان برانگیزاننده مخاطب یک امر مهم است. فقه نمیگوید چگونه در مخاطب انگیزه ایجاد کنیم، مبلغ، هم باید اسلامشناس باشد و هم باید مخاطب را برای دینداری انگیزمند کند و برای انگیزمند کردن، انسانشناسی و روانشناسی دینی لازم است و ما در این زمینه کم کار کردهایم.
#دانش_تبلیغ_دین
✅ علیرضا پناهیان _ حوزه و تبلیغ
@Hawzah_Panahian
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📌مرد زمانۀ خودت باش!
🔻در شهید مطهری و علمای پیشین، نباید متوقف شد!
🔻استاد معارفی که حرف ۵۰ سال پیش را میگوید، باعث زدگی دانشجو از دین میشود!
🔻عالِمی که سخن دورۀ قاجار را در تلویزیون میگوید، حسّ کهنه شدن دین را ترویج میکند!
👈🏻 این کلیپ از جلسۀ دوم مبحث "#آخرین_گام_رهایی" تهیه شده است
▫️پرونده آخرین گام رهایی
✅ علیرضا پناهیان _ حوزه و تبلیغ
@Hawzah_Panahian
🔹شناخت مخاطب در تبلیغ مهم است گاهی مخاطب، یک فرد است و گاهی جامعه
🔻شناخت مخاطب برای امر تبلیغ مهم است. ما برای مخاطبشناسی گاهی باید فرد فرد مخاطبین را بشناسیم و بلکه باید به مخاطبشناسی از حیث جامعهشناسی توجه داشته باشیم و باید ببینیم نبض زمان در جامعه چگونه میزند.
ما باید جامعه، فرهنگ و ادبیات آن را بشناسیم. ما میخواهیم با مردمی صحبت کنیم که اخلاق را یک رفتار فردی میدانند، لذا باید جامعه را شناخت تا وقتی کلمهای میگوییم، دریابیم جامعه چه برداشتی از آن میکند. اما طلبه در حوزه علمیه چنین درسهایی نمیخواند.
#دانش_تبلیغ_دین
✅ علیرضا پناهیان _ حوزه و تبلیغ
@Hawzah_Panahian
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔻تعریف صحیح عقلانیت
⚠️چرا رهبری از تبلیغ در حوزه نگران هستند؟
💠فرق روش تبلیغی قرآن با مبلغین در چیست؟
#دانش_تبلیغ_دین
✅ علیرضا پناهیان _ حوزه و تبلیغ
@Hawzah_Panahian
🔹آیا دین چیزی جز عقلانیت است؟
🔻متأسفانه دشمنان ما طوری دربارۀ حوزۀ علمیه و طلبهها، سخن گفتهاند و گاهی ما بهقدری ضعیف تبلیغ کردهایم، که تلقیِ مردم از دین و عالم دینی، چیزی غیر از دانش است. آیا دین چیزی جز پردهبرداری از واقعیتهای عالم هستی است که میشود همان دانش؟ آیا دین چیزی جز عقلانیت است؟
#دانش_تبلیغ_دین
✅ علیرضا پناهیان _ حوزه و تبلیغ
@Hawzah_Panahian
🔍 #تحلیل_و_تبیین | دانش تبلیغ تهاجمی
🔹 حضرت آیتالله خامنهای در دیدار مبلغین و طلاب حوزههای علمیه سراسر کشور فرمودند: «امروز نگاه رایج در حوزههای علمیّه این است که تبلیغ در مرتبهی دوّم قرار دارد. مرتبهی اوّل چیزهای دیگر است مانند مقامات علمی و امثال اینها؛ «تبلیغ» در مرتبهی دوّم است. ما از این نگاه باید عبور کنیم. تبلیغ، مرتبهی اوّل است.» ۱۴۰۲/۰۴/۲۱
🔹 همزمان با فرارسیدن ایام عزاداری سیدالشهداء، رسانه KHAMENEI.IR در گفتگو با حجتالاسلام والمسلمین علیرضا پناهیان، ابعاد مسائل تبلیغ را براساس نکات رهبرانقلاب اسلامی، بررسی کرده است.
🔍 ادامه را بخوانید👇
https://khl.ink/f/53419
✅ علیرضا پناهیان _ حوزه و تبلیغ
@Hawzah_Panahian
🔰تبلیغ در جهات مختلف نیاز به دانش دارد.
🔘سالهاست ما منتظر ایجاد یک تحول در نگاه حوزه به تبلیغ بودیم
🔘ادبیات رایج برای تبلیغ دین از ادبیات قرآن فاصله دارد
🔘تبلیغی که رهبرانقلاب میفرمایند فقط در منبر و خطابه و حتی رسانه خلاصه نمیشود
🔴رسانه KHAMENEI.IR در گفتگو با حجتالاسلام والمسلمین علیرضا پناهیان، ابعاد مسائل تبلیغ را براساس نکات رهبرانقلاب اسلامی، بررسی کرده است. - قسمت اول:
▫️مهمترین نکتهی رهبرانقلاب اسلامی در دیدار مبلغین، اولویت پیدا کردن تبلیغ در نگاه حوزهی علمیه بود. مبنای این نگاه نیازمند تشریح است. بنظر شما مبنای اولویت پیدا کردن تبلیغ چیست؟
▫️سالهاست ما منتظر ایجاد یک تحول در نگاه حوزه به تبلیغ بودیم. نگاه به تبلیغ در حوزه باید از حالت درجهی دو، به درجهی یک تبدیل بشود و این یک تحول است. شاید لازمهی اینکه تبلیغ در حوزهی علمیه، در اولویت درجهی یک قرار بگیرد اولاً این باشد که ما در حوزهی علمیه تبلیغ را یک امر دانشی تلقی کنیم، نه یک امر ذوقی. ما باید تبلیغ را نیازمند دانشورزی بدانیم. هم تولید دانش، هم کسب دانش، هم پژوهشهای فراوان، تا امر تبلیغ به سامان بشود. وقتی ما در حوزه تلقیمان این باشد که «همین درسهای رایج حوزه را هر کسی خواند، یک ذوق و نَفَسی هم داشت، رفت بالای منبر و برای تبلیغ احتیاج به دانش مجزائی ندارد» این یعنی امر تبلیغ را دانشی تلقی نکردیم. تبلیغ در جهات مختلف نیاز به دانش دارد. هم وجوه تبلیغی در قرآن کریم و کلام معصومان را ما کشف، تبیین و تئوریزه نکردیم. هم دانشهای مورد نیاز تبلیغ را در حوزهی علمیه عموماً تولید نکردیم.
▫️رهبرانقلاب یک اشاره به مخاطبشناسی کردند که یکی از پایههای اساسی در دانش تبلیغ است. چند واحد درس برای مخاطبشناسی وجود دارد؟ چند واحد درس برای آشنایی یا شناخت اصول و مبانی تبلیغ در قرآن وجود دارد؟ آیا اینها حرف قابل توجهی ذیلش نمیشود زد؟ تولید علم نباید بشود؟ یقیناً در حوزهی علمیه درجه یک بودن تبلیغ لازمهاش این است که ما امر تبلیغ را نیازمند دانش بدانیم. دانشی که خیلی از آن باید تولید بشود. بعد از اینکه تولید شد، این دانش منتقل بشود به کسانی که اهل دانش هستند. متأسفانه ما در خیلی از موضوعات مبتلابه ــ مثل همین موضوع حجاب ــ نیامدیم خطوط تبلیغی قرآن را شناسایی بکنیم. ادبیات رایج برای تبلیغ دین از ادبیات قرآن فاصله دارد. ادبیات ما در حوزه، ادبیات فقهی یا کلامی یا فوقش فلسفی است. اینها هیچ کدام ادبیات توصیفی نیستند بلکه استدلالی و استنباطی هستند. میخواهیم افراد را به وسیلهی اثبات حقانیت حقایق متقاعد کنیم. در حالی که در قرآن کریم برای متقاعد کردن افراد بیشتر از توصیف استفاده شده است، نه استدلال. قرآن بهشت را توصیف میکند، جهنم را توصیف میکند. آیا توانمندی و برخورداری از تدبیر و حکمت برای توصیف کردن حقایق، دانش نیست؟ من میخواهم عرض بکنم دانشی که برای توصیف حقایق دینی نیاز داریم بسیار گستردهتر و عمیقتر است از دانشی که برای استدلال و اثبات حقایق و استخراج احکام عملی داریم. شما برای مباحث کلامی و احکام به چند آیه از آیات قرآن مراجعه میکنید؟ اما اگر بخواهید به توصیف حقایق بپردازید باید بر تمام آیات قرآن اشراف داشته باشید.
▫️تبلیغی که رهبرانقلاب میفرمایند فقط در منبر و خطابه و حتی رسانه خلاصه نمیشود. تعلیم و تربیت دینی در مدارس و دانشگاهها هم زیرمجموعهی تبلیغ است. آیات قرآنی که در سال اول ابتدایی باید یاد داده بشود کدام آیات است؟ در سال دوم کدام آیات است؟ در سطح دانشگاه کدام آیات باید تبیین بشوند؟ برای دخترها کدام آیات؟ برای پسرها کدام آیات؟ برای عموم جامعه کدام آیات؟ کسی میتواند موفق باشد که اصول و مبانی پاسخ به این سؤالات را اول بلد باشد و بعد درک کرده باشد در متون دینی چگونه انگیزهی رفتار دینی ایجاد میشود؟
🔍 ادامه را بخوانید👇
https://khl.ink/f/53419
✅ علیرضا پناهیان _ حوزه و تبلیغ
@Hawzah_Panahian