eitaa logo
حوزه و تبلیغ | علیرضا پناهیان
7.9هزار دنبال‌کننده
211 عکس
78 ویدیو
58 فایل
ارتباط با ما از طریق :‌ @agr_admin مرکز تخصصی تبلیغ دارالحکمه با تولیت حجت الاسلام علیرضا پناهیان کانال اصلی: @Panahian_ir
مشاهده در ایتا
دانلود
🌀تلقی های ناصواب دربارۀ ماهیت اصلی فاطمیه 🔰در فاطمیه چه بگوییم؟ _ قسمت دوم 🔻هر مناسبت و حادثه‌ای یک ماهیتی دارد، که البته می‌توانید اصل همان ماهیت را از زوایای مختلف نگاه کنید و آن‌را با تعابیر مختلف، توصیف کنید. قبل از آنکه آن‌را به موضوعات مختلف نسبت بدهیم، تبیین هر یک از مناسبت‌ها خودبه‌خود کار ارزشمندی است و سرچشمه‌ای برای معارف مختلفی است که مخاطب در زمان‌های مختلف به آن نیاز پیدا می‌کند. 🔻حالا کمی برای شناخت ماهیت فاطمیه و آن حادثه عجیب و مهم و حماسه با عظمت که حضرت زهرا (س) آفریدند تلاش کنیم. ابتدا چند تلقی رایج ناقص یا ناصحیح را که وجود دارد را بیان کنیم. 🔻وقتی ما بخشی از ماجرای فاطمیه را، زیادی برجسته می‌کنیم و بخشی دیگر از ماجرا را حذف می‌کنیم، تلقی ناصحیح از فاطمیه ایجاد می‌کند. این تلقی‌های ناصحیح یا غیر دقیق باعث عدم شناخت صحیح ماهیت اصلی و مهم این حادثه خواهد شد. 🔻اولین تلقی غلط این است که از واقعه فاطمیه خیلی زیادی تعجب کنیم مثل اینکه دربارۀ حادثه عاشورا برخی چنین می‌کنند. تعجب یعنی ریشه و زمینه‌ها را متوجه نبودن. از آنجایی که فاطمیه حدوداً یک ماه بعد از رحلت پیامبر(ص)، اتفاق افتاده است موجب تعجب بیشتر است. 🔻 در حالی که این یک حادثۀ عظیم اجتماعی است و نمی‌تواند دفعتاً اتفاق افتاده باشد. حتی چهل روز تلاش حضرت زهرا(س)، به طوری که می‌آید در کوچه فریاد و تبیین می‌کند که همۀ اهل مدینه می‌شنوند، بعد هیچ اتفاقی هم نمی‌افتد! 🔻 موضوع عمیق‌تر از این حرف‌ها است، صرفاً تعجب نباید کرد، این تعجب کردن را وقتی می‌افزاییم یعنی می‌خواهیم بگوییم این حادثه هیچ زمینه‌ای نداشته. پس باید از تعجب کردن و ترویج تعجب بپرهیزیم و باید سراغ ریشه‌های این حادثه برویم. 🔻دومین تلقی‌ غلط این است که گاهی ما فکر می‌کنیم فاطمیه مواجهۀ چند نفری است که آمدند درِ خانۀ حضرت علی‌‌(ع) را آتش بزنند و صدمه به حضرت زهرا(س) زدند در حالی که ماهیت اصلی حادثه تنها وجود آن چند نفر نیستند، اینها فرع ماجرا بوده‌اند؛ هرچند نقش کلیدی در ظاهر ماجرا دارند. 🔻چون این‌جور افراد رذل همیشه در تاریخ هستند، حتی در زمان امام زمان(عج) هم هستند، اما چرا در آن زمان هیچ کاری نمی‌توانند بکنند؟ خوب نیست حماسۀ فاطمۀ زهرا(س) و قربانی شدن ایشان را به لجاجت و عناد و رذالت چند نفر محدود کنیم. این حادثه مسائل پیرامونی زیادی دارد. 🔻در مورد ریشه‌ها یک تلقی ناصواب دیگری که درباره ماهیت اصلی فاطمیه وجود دارد، این است که برخی تصور میکنند همان جریان معدود نفاق، خیلی قوی بود که رسول خدا(ص) هم در مقابلش کاری از پیش نبرد و اینها توانستند با یک نفوذ و قدرت اجتماعی بسیار قوی با یک حرکت بر جبهۀ حق غلبه کنند. 🔻تلقی غلط اینجا قدرت دشمن حضرت زهرا(س) است، در حالی که همه میدانند عاملان اصلی، قدرت و نفوذ اجتماعی بالایی نداشتند. دلائل زیادی در اسناد تاریخی و سخنان اولیاء خدا موجود است که می‌توانید مراجعه کنید. 🔻یا می‌گویند اینها توطئه کرده بودند درست است اما با تکیه به کدام عده و عدّه؟ مگر می‌شود یک کودتا به دست ضعفا شکل بگیرد و موفق بشود؟ همچنین باید پرسید آیا توطئه کردن حیثیت و قدرت اجتماعی می‌آورد؟ 🔻یا گفته می‌شود از سکوت و غفلت مردم سوء استفاده کردند این سخن بهتری است و معلوم است که بی‌مسئولیتی خواص و آحاد مردم موجب موفقیت آنها شد. ولی بحث در این است که آنها بدون عدّه و عدّه چگونه قدرت پیدا کردند که توطئه کنند؟ مگر مردمی که حاضر نبودند جبهه حق را یاری کنند حاضر بودند جبهه معدود باطل را یاری کنند؟ 🕌مسجد مدرسۀ علمیۀ معصومیه(ع) ✅ علیرضا پناهیان _ حوزه و تبلیغ @Hawzah_Panahian
🌀 تلقی صحیح از فاطمیه چیست؟ 🗓 در فاطمیه چه بگوییم؟ قسمت سوم و پایانی 🔻اما تلقی صحیح و تبیین دقیق شاید این باشد که باید ریشه را در تغییر ساختار اجتماعی جستجو کرد که رسول خدا(ص) پدید آورده بود. ماجرا از اینجا آغاز میشود که وقتی رسول خدا ص مبعوث به رسالت شدند، به تعبیر أمیرالمؤمنین علی‌‌(ع) و به شهادت تاریخ، فراعنه‌ای در مقابل او بودند. أمیرالمؤمنین‌‌(ع) تعبیر فرعون به کار می‌برد؛ و این نکته کاملاً حکیمانه است. بعد آن پنج فرعون را نام می‌برد. 🔻حالا ماهیت این فراعنه‌ای که مقابل پیغمبر(ص) ایستادند چیست؟ ذی‌نفوذ اجتماعی و رئیس قبیله، این دو ویژگی را باهم ترکیب کنید. پیامبر اکرم(ص) ریشۀ ادارۀ نفوذ اجتماعی و رئیس قبیله‌ها را زد و این‌قدر محکم زد که دو اتفاق افتاد یکی اینکه بعد از او مخالفان و به تعبیر بهتر منافقان نتوانستند در همان کسوت ذی نفوذان مشرک قریش در برابر جبهه حق عرض اندام کنند 🔻و اتفاق دیگر و مهمتر اینکه چون پیامبر به آحاد جامعه کرامت و عزت داده بود، جبهه نفاق، ولو با عده قلیل، توانست بدون نفوذ اجتماعی عریض و طویل قد علم کند و از سکوت بقیه سوء استفاده کند و بازی را ببرد. 🔻رسول خدا (ص) جامعه‌ای ساخت که کم‌ترین آدم هم می‌توانست شخصی را شفاعت کند و آن را از مرگ نجات دهد، این چنین جامعه‌ای را پیامبر اکرم(ص) ساخت! این علت اولیه قدرت گرفتن آنها بود. 🔻 خدا خواست بعد از پیغمبر اگر بنا است رذالتی به میدان بیاید، شکل آن رذالت، شهادت بدهد که پیغمبر(ص) نظام فراعنۀ قبیلگی سابق را نابود کرد. لذا هرکسی یک‌مقدار زرنگ‌بازی کند و به اضافۀ آن راحت‌طلبی‌ها و بی‌تفاوتی‌های مردم، کار دستش می‌افتد. 🔻تمدن عظیم رسول خدا(ص) این‌قدر برای مردم نقش درست کرده بود و این‌قدر طواغیت را نابود کرده بود، که پست‌ترین آدم‌های ترسو جرأت پیدا کرده بودند بیایند جلو. هرکسی زرنگ است می‌تواند توطئه کند کودتا کند. 🔻این اصل ماجرای نبوت است که به مردم قدرت و عزت می‌دهد تا لیقوم الناس بالقسط، و این واقعه از آسیب‌های همین بنای با عظمت بود که مردم باید از آسیب‌های آن جلوگیری می‌کردند و نکردند. 🔻مردم باید با تبعیت از امیرالمومنین(ع) و با قدرت دادن و نصرت دادن به او از این وضعیت جلوگیری می‌کردند که نکردند. لااقل باید بخاطر دختر رسول خدا(ص) و حق او فدک به غاصبان اعتراض می‌کردند تا نظام و ساختاری ظالمانه شکل نگیرد ولی تکان نخوردند. 🔻 نظامی شکل گرفت که در نهایت به نظام قبیلگی بنی امیه و بنی عباس سپرده شد و تا نزدیک هزار سال این وضعیت اسفبار ادامه پیدا کرد و بعد از آن هم دیگر سلاطین جور تا انقلاب ما آن ساختار را غالبا در تاریخ سرزمینهای اسلامی ادامه دادند. 🔻درگیری‌های امیرالمومنین(ع) هم در همین جهت بود. چون وقتی کار در دست معاویه می‌افتاد در واقع حالا انقلاب به اعقاب به طور کامل رخ می‌داد و باز همان ذی نفوذان قبائل و طواغیت سنتی حاکم می‌شدند. کما اینکه معاویه پسر خود را منصوب کرد و دیگر از هیچکس صدایی درنیامد جز اباعبدالله الحسین(ع) که در تنهایی و غربت و البته با حماسه و رشادت به شهادت رسید. 🕌مسجد مدرسۀ علمیۀ معصومیه(ع) ✅ علیرضا پناهیان _ حوزه و تبلیغ @Hawzah_Panahian
🌀 آغاز پنجمین دوره ثبت نام مرکز تخصصی تبلیغ دارالحکمه تهران سطح 2 و 3 👈برای نیمسال دوم سال تحصیلی: ۱۴٠۲_۱۴٠۱ 🔻با تولیت: علیرضا 📌 به صورت حضوری از بین حوزه های علمیه استان تهران پذیرش می کند 🗓 زمان ثبت نام: تا ۱۴۰۱/۱۰/۱۵ 📝 جهت ثبت نام و اطلاع از شرایط پذیرش با مراجعه به سایت پذیرش مراکز تخصصی حوزه های علمیه به آدرس www.paziresh.ismc.ir و یا با شماره 09338742166 تماس حاصل نمایید . ✅ علیرضا پناهیان _ حوزه و تبلیغ @Hawzah_Panahian
📗کتاب «حلقۀ مفقوده در تولید علم در حوزه‌های علمیّه» اثر جدید علیرضا پناهیان منتشر شد! 🔰 یک کتاب مهم و کاربردی در مورد «جهاد تبیین»؛ برای کسانی که دغدغۀ تبلیغ و تعلیم دین دارند. نسخۀ کاغذی کتاب را می‌توانید از فروشگاه‌های پاتوق کتاب در سراسر کشور تهیه کنید. نسخۀ الکترونیک آن هم در روزهای آینده در اپلیکیشن طاقچه منتشر خواهد شد. 🔻سفارش آنلاین: bayancenter.ir 🔻سفارش تعداد بالا: 📞 09305050313 @Panahian_ir
🌀 چگونه در تبلیغ حرف تازه و غیر تکراری بزنیم؟ 🔰جلسه بیستم، درس: «اصول و مبانی تبلیغ» – قسمت دوم 🔻یکی دیگر از اصول تبلیغ این است که مبلِّغ شجاع باشد و خداترس. در آیۀ قرآن تصریح شده که: «الَّذينَ يُبَلِّغُونَ رِسالاتِ اللَّهِ وَ يَخْشَوْنَهُ وَ لا يَخْشَوْنَ أَحَداً إِلاَّ اللَّهَ ». مبلّغ باید شجاع باشد. شجاعت غریزی هم زیاد به‌درد نمی‌خورد. باید شجاعت مبتنی بر ایمان به خدا باشد. 🔻ممکن است یک نفر از هیچ کس ترسی نداشته باشد.«لا يَخْشَوْنَ أَحَداً». باشد.در حالی که. این هم آن نیاز تبلیغ را تأمین نمی‌کند. بعضی‌ها هستند آدم‌های شجاعی هستند، خیلی حرف‌های غلط را محکم می‌زنند. حتی از روی شجاعتش هست. 🔻اصل در اینجا این است که مبلّغ ترس از خدا داشته باشد و نتیجۀ این ترس از خدا داشتن این می‌شود که شجاع می‌شود. حالا چرا باید از خدا بترسد؟ آدم چیزی را که تجربه نکرده باشد نمی‌تواند به دیگران منتقل کند. این یک نتیجه. 🔻 یکی از مشکلات‌مان در تبلیغ، تکراری حرف‌زدن است. «هان سخن تازه بگو تا که جهان تازه شود.» واقعاً سخن تازه، جهان را تازه می‌کند. اصلاً شما احساس می‌کنی رفتید توی یک جهان جدید. سخن تازه. خب حقیقت‌ها که پایدار هستند. سخن تازه از کجا گیر بیاوریم؟. من چه‌جوری سخن تازه پیدا کنم؟ 🔻عبارت جدید به‌کار ببرید. زاویه دید جدید داشته باشید. استدلال جدید به‌کار ببرید. حقیقت یکی است. ولی مبلّغ کسی است که از این حقیقت هزار حکایت و روایت را متناسب با موقعیت و مخاطب بیان می‌کند. 🔻مبلّغ مانند معلمی که صرفا به فکر انتقال مطلب به ذهن مخاطب باشد نیست مبلّغ کسی است که «فِي أَنْفُسِهِمْ قَوْلًا بَلِيغاً» کلامش بلیغ است، مخاطب از کلام احساس تکراری بودن ندارد اگر احساس تکراری بودن داشته باشد جذب نمی‌شود. و گاهی سخن تکراری، دیگر فهمیده نمی‌شود نه تنها تنفّر ایجاد می‌کند، بلکه دیگر فهمی از آن صورت نمی‌گیرد. 🔻ما اگر بخواهیم انسانشناسانه مستعد حرف تازه زدن بشویم باید چه‌کار کنیم؟ باید حقیقت را تجربه کرده باشیم. نه اینکه دانسته باشیم. صرف دانستن کافی نیست، باید دیده و تجربه کرده باشیم، تا بتوانیم چندجور حرف بزنیم. آن هم به صورت متنوع، جذاب. به همین دلیل، مبلّغ دین را باید تجربه کرده باشد. 🔻چرا خشیت و خوف از خدا اصل دین است؟ به دلیل مفهوم ایمان. ایمان با خشیت بیشتر هم‌راه است، با خوف بیشتر نزدیک است تا با حب. کلمۀ ایمان یعنی امنیت‌یافتن. این کلمه را خدا اتخاذ کرده، حتماً لغت‌اش را مدّنظر داشته دیگر. ایمان با امنیت‌یافتن ارتباط دارد. 🔻امنیت با چه چیزی هم‌آغوش است؟ امنیت‌یافتن مقابل ناامن بودن و حالت ترس است. و امنیت از خدا با خوف از خدا همراه است، در روایات هم هست ای کسی که هر کسی از تو می‌ترسد به تو پناه می‌برد. لذا این پناه‌آوری،ایمان می‌شود. 🔻 حالا این آقای مبلّغ می‌خواهد رسالات خدا را منتقل کند. خودش باید خشیت را تجربه کرده باشد. خشیت را تجربه بکند می‌تواند خشیت را منتقل بکند به هزار عبارت.اگر خشیت الهی را رؤیت کنیم اگر حرفی هم نزنیم پیام منتقل خواهد شد. 🔻ویژگی‌های خشیت چیست؟ با آرامش همراه است، با محبت، انس و با آثار خوف همراه است. همۀ اینها را به مخاطب منتقل می‌کند.«تا مرد سخن نگفته باشد، عیب و هنرش نهفته باشد.» بعد خودش مافی‌الضمیر خودش را منتقل می‌کند. چه مافی‌الضمیر خوشگل و قشنگی. 🔻«لا يَخْشَوْنَ أَحَداً إِلاَّ اللَّهَ»؛ خشیت الهی که آمد دیگر آدم از کسی نمی‌ترسد. مبلغ نباید از کسی بترسد. از کسی بترسد حرف حق را نمی‌زند. 🔻امیرالمؤمنین(ع) فرمود «اَيُّهَا النَّاسُ لَوْ لَمْ تَتَخَاذَلُوا عَنْ نَصْرِ الْحَقِّ وَ لَمْ تَهِنُوا عَنْ تَوْهِينِ الْبَاطِلِ» اگر خذلان از نصرت حق نبود، و از توهین باطل کم نمی‌گذاشتید، معاویه بر شما مسلط نمی‌شد. دوتا نکته را می‌فرماید. یکی نصرت حق، یکی توهین باطل. باطل باید توهین بشود. توهین یعنی چی؟ بگویی این خیلی زشت است. این خیلی بد است. و این توهین باطل نترسیدن می‌خواهد. شجاعت داشته باشید؛ استقلال رأی دارید، استقلال بیان دارید، معطل نمی‌شوید که دیگران شروع کنند. 🔻ترس از خدا و شجاعت نسبت به غیر خدا، چندجا ظاهر می‌شود. یک، در برخورد با دشمنان اسلام. «تُرهِبونَ بِهِ عَدُوَّ الله». بعضی اقداماتی که علیه ایران شکل می‌گیرد که ریشه خارجی دارد، برای ساکت بودن صداهای بلند محکم است که متأسفانه مُرده. دشمن را باید بترسانی. این شجاعت در تو نباشد دشمن نمی‌ترسد. 🔻اثر دیگرش خیلی مهم است این است که شجاعت، خوش‌فهمی به آدم می‌دهد. ما از کجا بفهمیم این مطلب صحیح است یا نه؟ شجاع باش می‌فهمی. ترسوها دیر می‌فهمند. دیر یقین پیدا می‌کنند. دیر مطلب برایشان واضح می‌شود. از هیچ چیزی نترس. هر چی هست مال خداست، دست خداست. 👤علیرضا پناهیان 🕌 مدرسۀ علمیۀ معصومیه(ع) @Hawzah_Panahian
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔖کلیپ صوتی | توصیه‌هایی برای بهره‌برداری بیشتر از ماه پرفضیلت رجب ✅ علیرضا پناهیان _ حوزه و تبلیغ @Hawzah_Panahian
🌀 ماه رجب، ماه خصوصی‌هاست؛ ماه رمضان، ماه عمومی‌هاست 🔴 چرا رجبیون نزد خدا مقرب هستند؟ 👌 اگر بهار طبیعت سه ماه دارد، بهار عبادت هم سه ماه دارد ................ ⭕️ کسی که ماه رمضان درِ خانۀ خداوند متعال برود زیاد هنر نکرده. اگر کسی ماه رجب بلند شد و عبادات ماه رمضانش را آغاز کرد، به صورت ویژه تحویل گرفته می‌شود. ⭕️ روز قیامت اهل عبادت در ماه رجب را جداگانه صدا می زنند و آنها را خداوند متعال به صورت ویژه به بارگاه خود فرا می‌خواند. ⭕️ در ماه رجب چگونه عبادت کنیم؟ ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🔻 ماه رجب، ماه عبادت برای دوستان خاصّ حضرت حق هست. وگرنه ماه رمضان خیلی‌ها درِ خانۀ خداوند متعال می‌آیند که در طول سال آن‌طوری درِ خانۀ خداوند متعال حاضر نمی‌شدند. 🔻 کسانی که در ماه رجب عبادت خودشان را پر آب و رنگ قرار می‌دهند، توجه بیشتری در عبادات پیدا می‌کنند، اینها از دوستان خاصّ حضرت حق به حساب خواهند آمد. به حدّی که روز قیامت اهل عبادت در ماه رجب جداگانه صدا زده می‌شوند و آنها را خداوند متعال به صورت ویژه به بارگاه خود فرا می‌خواند. 🔻ماه رجب مقدّمه‌ای است برای ماه شعبان و ماه شریف رمضان. این سه ماه را شاید بشود به سهولت فصل عبادت نامید و بهار عبادت، که اگر بهار سه ماه دارد، اینجا هم ما با سه ماه نورانی مواجه هستیم. فرموده‌اند: «ماه رجب ماه خداست، ماه شعبان ماه پیامبر خدا و ماه رمضان ماه امّت اسلام بندگان خدا.»(امالی صدوق/534) 🔻ماه رجب ماه خصوصی‌هاست. ماه رمضان ماه عمومی‌هاست. کسی که ماه رمضان درِ خداوند متعال برود زیاد هنر نکرده. اما اگر کسی ماه رجب بلند شد و عبادات ماه رمضانش را آغاز کرد، او به صورت ویژه تحویل گرفته می‌شود. 🔻 اساساً «وَ السَّابِقُونَ السَّابِقُون‏ أُولئِکَ الْمُقَرَّبُون‏»(واقعه/10و11). یعنی آنهایی که جلوتر به پیشواز می‌روند، و تنها حرکت می‌کنند، آنها به صورت ویژه و خاص توسّط خداوند متعال تحویل گرفته می‌شوند. 🔻 وقتی گفته می‌شود این سه ماه، ماه عبادت و بندگی خداست، معنایش این است که لازم است ما مقداری برنامه‌های عبادیِ خودمان را در این ماه تقویت کنیم. معنای دوّمش این است که طاعاتمان را با دقّت بیشتری انجام بدهیم. یعنی آمار گناه را کمتر کنیم، بیشتر مراقبت داشته باشیم، و از آن‌طرف اگر می‌‌توانیم خیرمان به کسی برسد، در ماه رجب بیشتر به دیگران خدمت کنیم. 👤علیرضا پناهیان 📚bayanmanavi.ir/post/2099 ✅ علیرضا پناهیان _ حوزه و تبلیغ @Hawzah_Panahian
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌀هرکسی می خواهد متخصص در تبلیغ دین شود این کتاب را بخواند ✅ علیرضا پناهیان _ حوزه و تبلیغ @Hawzah_Panahian
📸گزارش تصویری | درس عمومی دانش تبلیغ دین 👈 حوزۀ علمیۀ قم، مدرسۀ علمیۀ معصومیه(س) 🗓سه‌شنبه‌ - ۱۴۰۱.۱۱.۲۵ @Hawzah_Panahian
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔻 درس «دانش تبلیغ دینِ» علیرضا پناهیان، از نگاه شرکت‌کنندگان(۳) 💬 این کلاس را می‌توان با درس خارج‌های حوزه مقایسه کرد.. 💬 در هیچ کدام از کلاس‌های حوزه این جامعیت به ما داده نمی‌شد... @Panahian_ir @Hawzah_Panahian
🌀رونمایی از کتاب «رزقی نو» توسط حجت الاسلام علیرضا پناهیان در سازمان تبلیغات اسلامی ✅ حکمت بیان ╭┅─────────┅╮ 🆔@hekmatebayan ╰┅─────────┅╯
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎙علیرضا پناهیان در حاشیۀ رونمایی از کتاب منبر «رزقی نو» کتاب رزقی نو یک تلاش بسیار خوب هست برای اینکه مبلغین گرامی، معلمین دین و ائمه جماعات بتوانند فکر و فرهنگ دینی را در امور معیشت و مادی اصلاح کنند و ارتقا ببخشند. 📚دریافت کتاب منبر اینجا:👇 https://eitaa.com/hekmatebayan/890 ✅ علیرضا پناهیان _ حوزه و تبلیغ @Hawzah_Panahian
رزقی_نو.pdf
3.29M
🌀رزقی نو 📌چگونه پای رزق های جدید را به زندگی خودمان باز کنیم؟ 🔰ویژه ماه رمضان۱۴۰۲ 🤝 با همکاری سازمان تبلیغات و شبکه ملی تولید کنندگان محتواهای تبلیغی 📎 فهرست مباحث: 🔻مبحث اول: رازق کیست؟ 🔻مبحث دوم: نقش من در رزق‌وروزی چیست؟ 🔻مبحث سوم: نقش شُکر در رزق‌وروزی من 🔻مبحث چهارم: رزق اجتماعی؛ رزقی نو 🔻مبحث پنجم: نقش خانواده در رزق اجتماعی 🔻مبحث ششم: نقش نزدیکان و همسایگان در رزق اجتماعی 🔻مبحث هفتم: نقش نظام اخوت اسلامی در رزق اجتماعی 🔻مبحث هشتم:‌ مؤلفه‌‌های قدرت اقتصادی 🔻مبحث نهم: تعاون، مهم‌‌ترین عامل قدرت اقتصادی 🔻مبحث دهم: نقش حکومت در رزق‌وروزی من 👌برای دریافت محصول به آیدی @rahbary_mohtava پیام دهید. ✅ حکمت بیان ╭┅─────────┅╮ 🆔@hekmatebayan ╰┅─────────┅╯
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
جلسه مجازی استاد علیرضا پناهیان با مبلغین زابل و سیستان 1401/12/27 فهرست مطالب: • شیوه آموزش دین در گذشته: بحث از عقاید متمایزکنندۀ مذاهب و احکام فردی • روش مورد نیاز امروز برای آموزش دین: بیان معارف اسلام ناب • لزوم تأکید بر ولایت رسول‌خدا(ص) و تبیین آیات قرآن در این باره • دعوت به اطاعت از پیامبر اکرم(ص) و مواسات بین شیعه و سنی مشترک است • حل اختلافات با دعوت به موضوعات اساسی، یک روش قرآنی است • ضرورت آشنایی با سیره پیامبر اکرم(ص) و عمل به آن برای شیعه و سنی • به دوره‌های آموزشی اسلام ناب نیاز داریم که دو رکن اساسی دارد: قرآن وتاریخ پیامبر(ص) • تحلیل مشکلات اجتماعی و مدیریتی امیرالمؤمنین(ع)، یک موضوع فرامذهبی است • اسلام ناب به اختلافات نمی‌پردازد • لزوم استفاده از مشترکات ادیان • وقتی دنبال اتحاد ادیان هستیم، دنبال اتحاد مذاهب هم هستیم • اتحاد سخن گفتن از درد مشترک است • کتاب‌های ما بر موضوعات اختلافی تمرکز کردند؛ باید عقلانیت را گسترش بدهیم • حالا که اسلام حکومت پیدا کرده است نباید به اختلافات بپردازیم • بدون معارف عمومی و نبوی، شیعه‌گری هم جا نمی‌افتد @Hawzah_Panahian
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌀 ریشۀ مخالفت با اولیاء خدا 🏴مناسبت: تخریب قبور ائمه بقیع(ع) ✍️معرفی بحث: 🔺در تحلیل مسایل اجتماعی باید عمیق بود. یکی از مسایل اجتماعی تلخی که در 100 سال پیش حادث شد، تخریب زیارتگاه بقیع است که به دست وهابیون انجام شد. علت چنین حادثه شرم‌آوری چه چیزی بوده است؟ 🔺 با یک تحلیل منطقی می‌توان دریافت که استعمار بعد از سال‌ها پژوهش در مورد اسلام، علت قدرت اسلام را درک کرده و گروهی را به نام وهابیت پایه‌ریزی می‌کند که مهمترین سنگ بنای حمله به دین ناب و تضعیف آن باشد. 🔺 علت قدرت اسلام، محبت به اولیاء الهی بوده است که تخریب نمادهایی که یادآور اهل بیت(ع) است، می‌توانسته گام مهمی برای تضعیف دین و بر هم زدن کانون وحدت، تلقی شود. استاد پناهیان در این جلسه به تحلیل ابعاد مختلفی از ریشه مخالفت با اولیاء خدا و نمادهای اولیاء خدا پرداخته‌اند. ✅ علیرضا پناهیان _ حوزه و تبلیغ @Hawzah_Panahian