eitaa logo
حیات طیبه
91 دنبال‌کننده
90 عکس
133 ویدیو
31 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
4_624599377117185177.mp3
1.18M
واقعه 🍂🌼🍁 🌺از رسول گرامے اسلام صلے الله علیه وآله وسلم روایت شده: هر ڪس این سوره را قرائت نماید نوشته مے شود ڪه او از گروه غافلان نیست.🍒 🌺از امام باقر علیه السلام روایت شده: هر ڪس هر شب پیش از خواب سوره واقعه را قرائت ڪند در حالے خداوند را دیدار مے ڪند ڪه چهره اش مانند ماه شب چهاردهم مے درخشد.🍒 🌺امام صادق علیه السلام فرمودند: هر ڪس به بهشت و ویژگے هاے آن مشتاق است سوره واقعه را قرائت ڪند.🍒
🔅 عليه السلام: ✍️ لا تُعطي العَطيَّةَ تَلتَمِسُ أكثَرَ مِنها 🔴 چيزى عطا مكن براى اينكه در قبال آن مقدار بيشترى طلب كنى 📚 بحار الأنوار، جلد۹، صفحه۲۴۴
✍️اعمال زیر را به صورت ایستاده انجام ندهید: 💠پوشیدن شلوار 💠پوشیدن کفش 💠نوشیدن آب در شب 💠غذا خوردن 💠شانه کردن 💠ادرار کردن 💠آمیزش 💠استحمام
♦️آیا چشم زخم واقعیت دارد؟ ✍️اصل چشم زخم از نظر عرفي و نزد بسياري از مردم، اين گونه مطرح است كه در بعضي از چشم ها اثر مخصوصي است كه وقتي از روي اعجاب به چيزي بنگرند، ممكن است آن را از بين ببرد و يا معيوب كنند و يا بيمار نمايد و ... اين مسأله از نظر عقلي امر محالي نيست چه اين كه، بسياري از دانشمندان امروز ـ معتقدند كه در بعضي از چشم ها نيروي مغناطيسي خاصي نهفته شده كه كارايي زيادي دارد. علامه طباطبایی در المیزان می‌نویسد: چشم زخم نوعی از حسد نفسانی است که هنگام مشاهده چیزی که در نظر شور چشم، زیاد و تعجب انگیز است محقق می‌شود.⇦ (المیزان ج۲۰ ، ص۳۹۳). در قرآن آيه ۵۱ سوره قلم است كه به آن اشاره دارد. بهترين راه براي علاج آن توجه به معارف و دستورات اهل بيت ـ عليهم السلام ـ است که شامل: ❶ سه مرتبه بگوييد: «ماشاءالله لاحول ولا قوه الا بالله العلي العظيم.» ⇦ (بحار الانوار، ج۹۲، ص ۱۲۸) ❷ خواندن آیه ۵۱ سوره قلم: وَإِن يَكَادُ الَّذِينَ كَفَرُوا لَيُزْلِقُونَكَ بِأَبْصَارِهِمْ لَمَّا سَمِعُوا الذِّكْرَ وَيَقُولُونَ إِنَّهُ لَمَجْنُونٌ وَمَا هُوَ إِلَّا ذِكْرٌ لِّلْعَالَمِينَ ⇦ (بحار الانوار، ج۹۲، ص۱۲۸) ❸ دست ها را مقابل صورت بگيرد و سوره حمد و توحيد و سوره های معوذتین را بخواند و دست به صورت بكشد.⇦ (بحار الانوار، ج۹۲، ص ۱۲۸) ❹ دعايي كه پيامبر ـ صلي الله عليه و آله و سلم ـ براي امام حسن ـ عليه السلام ـ و امام حسين ـ عليه السلام ـ خواندند و به اصحاب نيز توصيه فرمودند: «اللهم يا ذا السلطان العظيم و المن القديم و الوجه الكريم ذالكلمات التامات و الدعوات المستجابات عاف فلانا من انفس الجن و اعين الانس.»
✅علت بسیاری از بلاها از امام رضا علیه السلام روايت نقل شده است كه فرمودند: هرگاه بندگان، مرتكب گناهانى شوند كه پيش‌تر انجام نمى داده اند، خداوند بلاهايى را برايشان پديد می آورد كه سابقه نداشته است و آن را نمی شناسند. 📚 كافی، ج ۲، ص ۲۷۵
✅دو چیز است که گناهان را نابود می کند: 1️⃣ مرض: ✍️ امیر المؤمنین علیه السلام به یکی از اصحابشان که مریض شده بود، مؤعظه کردند و فرمودند خدا بیماری تو را وسیله کاستن گناهانت قرار داده است. آدم که تب می‌کند، کفاره گناهنش است. ناراحت نشوید از این که مریض شدید، شکوه نکنید، فایده مرض این است که گناهان را نابود می‌کند. 2️⃣سجده: در روایت داریم که آدم به سجده برود و مدتی بر سجده باشد و ستایش کند. حدیث است که سجده گناهان را می‌ریزد، همان طور که باد در فصل پاییز برگ درخت را می‌ریزاند. گناه آدم را سنگین می‌کند، مثل بعضی‌ها که نماز صبح که می‌خواهند بخوانند، انگار که کوه رویشان افتاده است.
‼️آیت‌الله بهجت: خوردن برخی غذاها انسان را کافر و یزیدی می‌کند وای بر ما اگر در خصوص خوردنی‌ها و نوشیدنی‌ها از حرام اجتناب نکنیم، زیرا همین غذاهاست که منشأ علم و ایمان و یا کفر ما می‌شود، و یک وقت نگاه می‌کنیم و می‌بینیم که به یزید ایمان آورده‌ایم! از آیه «ولا تقربا هذه الشجرة فتکونا من‌الظّالمین» استفاده می‌شود که همین اکل و تناول بود که در سلسلهٔ علل هبوط آدم "علیه السلام" قرار گرفت! انسانی که قابلیت ملک و فرشته شدن را دارد در اثر خوردن و آشامیدن است که نیروی آن در خون، و بالاخره اثر آن در اعضا، بلکه در روح و مغز و فکر انسان ظاهر می‌شود. 📚مجموعه رهنمودها، تذکرات و هشدارهای آیت الله بهجت صفحه ۳۳۹
🔅 امیرالمؤمنین عليه السلام: ✍️ تركُ التَّعاهُدِ لِلصَّديقِ داعِيَةُ القَطيعَةِ 🔴 جويا نشدن حال دوست، به جدايى می ‏انجامد. 📚 الإرشادجلد ۱ صفحه ۳۰۳
🔅 امیرالمؤمنین عليه السلام: ✍️ لا يَزدادَنَّ أحَدُكُم كِبرا وعِظَما فی نَفسِهِ ونَأيا عَن عَشيرَتِهِ، إن كانَ موسِرا فِی المالِ 🔴 اگر یکی از شما ثروتمند شد، هرگز کبر و غرورش را نیفزاید و از خاندانش فاصله نگیرد. 📚 الكافی جلد ۲ صفحه ۱۵۴
🔰 رزق لایحتسب 💬 رهبر معظم انقلاب: رزق لایُحتسب را همیشه در محاسباتتان در نظر داشته باشید. درست است که محاسبات عقلانی و مادّی، تأثیرگذارند، در این شکّی نیست، و لازمند امّا یک جایی هم باز بگذارید برای محاسباتی فراتر از مسائل مادّی ؛ فراتر از آنچه به عقل انسان میرسد ؛ این، رزق لایُحتسب است ؛ این همان چیزی است که محاسبه نشده است و به ما میرسد؛ این در همه‌ی محاسبات ما وجود دارد؛ در همه‌ی کارهای جبهه‌ی مؤمن، این را باید رعایت کرد و در نظر داشت و انتظارش را داشت. در دعا میخوانیم : یا مَن اِذا تَضایَقَتِ الاُمورَ فَتَحَ لَها باباً لَم تَذهَب اِلَیهِ الاَوهام وقتی کارها گره میخورَد، وقتی به حسب ظاهر بن‌بست به وجود می‌آید، گاهی خدای متعال از یک گوشه‌ی این بن‌بست یک راهی باز میکند که لَم تَذهَب اِلَیهِ الاَوهام هرگز وَهم بشر و اندیشه‌ی انسانی به آن نرسیده بود؛ چنین چیزی وجود دارد.
✅پاک سازی بدن از طریق وضو ✍️ یک راه کم تر شناخته شده، جهت پاک سازی بدن، دائم الوضو بودن است. خصوصا اگر با ذکر بسم الله الرحمن الرحیم قبل از انجام وضو همراه باشد. در تفسیر امام حسن عسکری علیه السلام در ثواب شروع وضو با بسم الله آمده است: و اگر گفت بسم الله در آغاز وضویش، باعث پاک شدن همه اعضا از گناهان می شود. 📚 تفسیر امام حسن عسکری(ع)، ص ۵۲۱ حضرت امیرالمؤمنین، امام علی علیه السلام می فرماید: هر کس وضو بگیرد و نام خدا را ذکر کند ( بسم الله الرحمن الرحیم بگوید. )، تمام بدنش پاک می شود و این وضو تا وضو [ ی بعد ]، خود کفاره گناهان میان دو وضو است و هر کس بسم الله نگوید، فقط اندام هایی که آب به آن ها رسید، پاک می شود. 📚 من لا یحضره الفقیه، ج ۱، ص ۵۰
🌸امام حسن عسگری فرمودند: هیچ عزیزی، حق را رها نکرد مگر آنکه ذلیل گردید و هر ذلیلی که به حق گرایش یافت، عزیز شد.
✍️امام صادق (ص):هر کس یک دانه از انار بخورد، آن یک دانه، شیطانِ وسوسه را تا چهل روز، بیمار (زمینگیر) می‌سازد. 📚 الکافی، ج۶، ص۳۵۳
❓ اسحاق بن عمّار گوید به امام جعفر صادق علیه السّلام عرض کردم: یا ابا عبد الله من را از با فضیلت ترین وقت برای خبر دهید. 💡 ایشان فرمودند: هنگام طلوع فجر، چون خداوند می‌فرماید: «إِنَّ قُرْآنَ اَلْفَجْرِ کانَ مَشْهُوداً» یعنی را فرشته‌‌ی روز و فرشته‌ی شب هر دو مشاهده می‌کنند، پس هر گاه بنده را با طلوع فجر خواند دو مرتبه برای او نوشته می شود، هم فرشتۀ صبح می‌نویسد و هم فرشتۀ شب. 📜 متن عربی: إِسْحَاقَ بْنِ عَمَّارٍ قَالَ: قُلْتُ لِأَبِی عَبْدِ اَللَّهِ عَلَیْهِ السَّلاَمُ یَا أَبَا عَبْدِ اَللَّهِ أَخْبِرْنِی عَنْ أَفْضَلِ اَلْمَوَاقِیتِ فِی قَالَ مَعَ طُلُوعِ اَلْفَجْرِ إِنَّ اَللَّهَ تَعَالَی یَقُولُ - إِنَّ قُرْآنَ اَلْفَجْرِ کانَ مَشْهُوداً یَعْنِی تَشْهَدُهَا مَلاَئِکَهُ اَلنَّهَارِ وَ مَلاَئِکَهُ اَللَّیْلِ فَإِذَا صَلَّی اَلْعَبْدُ مَعَ طُلُوعِ اَلْفَجْرِ أُثْبِتَتْ لَهُ مَرَّتَیْنِ تُثْبِتُهَا مَلاَئِکَهُ اَللَّیْلِ وَ مَلاَئِکَهُ اَلنَّهَارِ . 📚 ثواب الأعمال و عقاب الأعمال، جلد۱، صفحه ۳۶
💠امیرالمومنین علیه‌السلام: ⚔️نظام دین دو چیز است منصف بودن و‌کمک مالی کردن به برادران 📚غررالحکم حدیث ۹۹۸۳
🔅 خدا صلى الله عليه وآله: ✍️ لا تُشَاوِرْ جَبَاناً فَإِنَّهُ يُضَيِّقُ عَلَيْكَ الْمَخْرَجَ 🔴 با ترسو مشورت مكن، زيرا او راه بيرون آمدن ازمشكل را برتو تنگ مى‌كند. 📚 علل الشرايع جلد 2 صفحه 559
ليبراليسم و زندگي جامعه بشري رابطه «سبک زندگي» و «معماري» دو طرفه است: در واقع گاهي مانيفست يک سبک معماري مي تواند سبک زندگي مردم را تغيير بدهد و گاهي هم يک پارادايم که تبديل به نوعي معماري مي شود. به زبان ديگر گاهي يک ايدئولوژي در معماري ميتواند زندگي مردم را تغيير دهد و گاهي هم تغيير در سبک زندگي که ممکن است با فرهنگ سازي رسانه ها به تغيير روي آورده باشد به نوعي معماري بي انجامد. بيان مسئله با توجه به اينکه هر مکتب فکري و فلسفي، منجر به آفرينش يک مکتب معماري خاص خود مي شود سوالاتي از قبيل سوالات زير پيش مي آيد: آيا اين تفکر بدنبال عدالت توزيعي در معماري و شهرسازي است يا تبادلي؟تاثير تفکر ليبرالي بر معماري قدسي و اخلاق گرا چگونه است؟ارتباط اين نوع معماري و شهرسازي با طبيعت چگونه است؟ فرضيه فرضيه اين تحقيق بر اين امر استوار است که تأثيرهاي حاصل از اعمال مباني تئوريک ليبرالي موجب بروز معماري ليبراليسم شده و در معماري سبب بروز نوعي آنارشيسم در معماري شده است.معماري ليبرالي در بطن معماري مدرن و پست مدرن غربي است و ريشه آن در تمامي قسمت هاي آن وجود داشته و مي توان معماري مدرن و پست مدرن غربي را معماري ليبرالي خواند. در اين معماري انسان است که همه چيز را تعريف مي‌کند بنابراين زيبايي و عدالت و... همگي تهي از معنا ميشوند و هر لحظه نيز قابل تغيير به نفع افراد خاص ميتواند بشود. اين نوع تفکر که فردگرايي مطلق است مي تواند موجب فاصله طبقاتي و توزيع ناعادلانه امکانات شهري و از بين رفتن قشر فقير جامعه و کاخ سازي براي اقشار غني جامعه و... را در پي داشته باشد.
✍️آیت‌الله بهجت (ره) از امام سجاد علیه‌السلام نقل شده است: « وقتى فرشته‌ها بشنوند که مؤمن در پشت سر براى برادر مؤمنش دعا میکند و یا او را به‌خوبى یاد میکند، می‌گویند: چه خوب برادرى هستى تو براى برادرت دعاى خیر میکنى با اینکه از تو غایب است و او را به‌خوبى یاد میکنى، هر آینه خدای عزوجل به تو میدهد دو برابر آنچه را درخواست کردى براى او، و از تو خوبى گوید دو برابر آنچه از او به‌خوبى گفتى و تو بر او فضیلت دارى». 📚 بهجت‌الدعاء، ص٢٧
🔅 خدا صلى الله عليه وآله: ✍️ منِ استَشارَهُ أخُوهُ المؤمنُ فلَم يَمحَضْهُ النَّصيحَةَ سَلَبَهُ اللّهُ لُبَّهُ 🔴 هركه برادر مؤمنش با او مشورت كند و او صادقانه راهنماييش نكند، خداوند عقلش را از او بگيرد. 📚 بحار الأنوار، جلد۷۵، صفحه۲۷۱
🔅 خدا صلى الله عليه وآله: ✍️ إذا دَعا أحَدُكُم فَليَعُمَّ؛ فَإِنَّهُ أوجَبُ لِلدُّعاءِ 🔴 هر گاه يكى از شما دعا كرد، براى همه دعا كند؛ زيرا اين، دعا را به اجابت نزديک‌تر مى‌سازد. 📚 الكافی جلد ۲ صفحه ۴۸۷
امیر المؤمنین (علیه السلام) فرمود : 《اَلنَّظيفُ مِنَ الثِّيابِ يُذْهِبُ الْهَمَّ وَالْحُزْنَ.》 غم و اندوه را برطرف مى كند. ✍️ منبع : الكافى ۶: ۴۴۴ ح ۱۴
✨كودك و نياز به محبت 👼🏼 👧 از ضروري ترين نيازهاي عاطفي فرزند در دوران است و بدون توجه به آن كودك به عاطفي مناسب نايل نمي شود، اين نياز، براي كودك به شكلهاي گوناگون قابل پاسخگويي است كه مي‌توان به بوسيدن كودك، در آغوش گرفتن، گفتن جملات زيبا و محبت آميز، خريدن هديه و اسباب بازي و... اشاره كرد. 👶 امام باقر(علیه السلام) در فرصتهاي مناسب از طريق در آغوش گرفتن و بيان جملات محبت آميز، محبت خود را به كودك خردسالش امام صادق (علیه السلام) نشان مي‌دادند و از اين طريق به نياز عاطفي او پاسخ مي‌گفتند. محمد بن مسلم نقل مي‌كند كه من در خدمت آن حضرت بودم. در اين هنگام فرزند(خردسالش) حضرت جعفر (علیه السلام) وارد شد و بر سر او ذؤابه [۱] و در دستش عصايي بود كه با آن بازي مي‌كرد. امام باقر (علیه السلام) او را به گرمي در آغوش گرفت و به سينه خود فشرد و خطاب به او فرمود: «پدر و مادرم به فدايت باد (با اين چوب) كار لهو انجام مده ، سپس فرمود: «اي محمد، پس از من او امام توست. از او پيروي كن و از دانش او استفاده نما، به خدا سوگند او همان صادقي است كه رسول خدا (صل الله علیه و آله و سلم) او را توصيف نمود كه شيعيان او در دنيا و آخرت پيروزند و دشمنانش در زمان هر پيامبري ملعون هستند. در (اين هنگام) حضرت جعفر (علیه السلام) خنديد و صورتش قرمز گرديد، آنگاه امام باقر (علیه السلام) به من فرمود: از او سؤال كن، من از او پرسيدم اي پسر رسول خدا، خنده از كدام عضو بدن منشا مي‌گيرد. ایشان فرمود: اي محمد، از قلب، از كبد و از ريه و از طحال منشا مي‌گيرد. (وقتي اين پاسخ را از او شنيدم) از جايم برخاستم و او را بوسيدم. » [۲] [۱] الذؤابه:عمامه،دستار [۲] بحار الانوار، ج ۴۷، ص ۱۵، ح ۱۲; به نقل از كفايه الاثر، ص ۳۲۱
💠امیرالمومنین علیه‌السلام: ❌زشت ترین خیانت فاش کردن راز است.
🔵👈 خطر برای خوب ها ! ✅اگر امر به معروف و نهی از منکر نکنید عذاب می آید و همه را می گیرد. یک روایت است که خداوند به شعیب نبی علیه السّلام وحی کرد که می خواهم صد هزار نفر از قوم تو را عذاب کنم ، چهل هزار نفر از بدها و شصت هزار نفر هم از خوبان هستند. حضرت شعیب (ع) تعجب کرد، و گفت کسانی که اهل گناه هستند، بسیار خوب، حق آنها همین است که عذاب شوند، اما خوبان چرا ؟ 🌺 خداوند فرمود : « برای این که خوبها امر به معروف و نهی از منکر نکردند و نسبت به بدها و اهل معصیت بی تفاوت بودند. رد شدند و دیدند ولی ساکت بودند و چیزی نگفتند. غرض این که برای خوبها خطر است . منتها باید امر به معروف و نهی از منکر با زبان نرم باشد. من قدیم که می رفتم و می آمدم وقتی متوجه خانمی در خیابان می شدم که رویش باز بود یا بد حجاب بود ، همین طور که سرم پایین بود می گفتم : « لا اله الا الله ،لا اله الا الله ،لا اله الا الله » . 🔵👈 بلند می گفتم تا او بفهمد که من از بد حجابی او ناراحتم.به گنهکار بفهمانید که ناراحت هستید والّا در روایت دارد که به حقیقت ایمان نمی رسید،مگر وقتی که به گناه برخورد می کنی ، صورتت را عبوس کنی. اخم هایت را در هم بکشی. [ مواعظ آیت الله مجتهدی تهرانی ، بدیع الحکمه ، بوستان قرآن، چاپ چهارم،1395، ص 103 و 104 ]
حضرت رسول اكرم صلى الله عليه و آله إذا أرادَ اللّه بِأهلِ بَيتٍ خَيرا فَقَّهَهُم فِى الدّينِ و َوَقَّرَ صَغيرُهُم كَبيرَهُم و َرَزَقَهُمُ الرِّفقَ فى مَعيشَتِهِم و َالقَصدَ فى نَفَقاتِهِم وَ بَصَّرَهُم عُيُوبَهُم فَيَتُوبُوا مِنها؛ هرگاه خداوند براى خانواده اى خير بخواهد آنان را در دين دانا مى كند، كوچك ترها بزرگ ترهايشان را احترام مى نمايند، مدارا در زندگى و ميانه روى در خرج روزيشان مى نمايد و به عيوبشان آگاهشان مى سازد تا آنها را برطرف كنند. نهج الفصاحه ص181 ، ح 147