eitaa logo
حیات طیبه
84 دنبال‌کننده
89 عکس
130 ویدیو
30 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
✅پاک سازی بدن از طریق وضو ✍️ یک راه کم تر شناخته شده، جهت پاک سازی بدن، دائم الوضو بودن است. خصوصا اگر با ذکر بسم الله الرحمن الرحیم قبل از انجام وضو همراه باشد. در تفسیر امام حسن عسکری علیه السلام در ثواب شروع وضو با بسم الله آمده است: و اگر گفت بسم الله در آغاز وضویش، باعث پاک شدن همه اعضا از گناهان می شود. 📚 تفسیر امام حسن عسکری(ع)، ص ۵۲۱ حضرت امیرالمؤمنین، امام علی علیه السلام می فرماید: هر کس وضو بگیرد و نام خدا را ذکر کند ( بسم الله الرحمن الرحیم بگوید. )، تمام بدنش پاک می شود و این وضو تا وضو [ ی بعد ]، خود کفاره گناهان میان دو وضو است و هر کس بسم الله نگوید، فقط اندام هایی که آب به آن ها رسید، پاک می شود. 📚 من لا یحضره الفقیه، ج ۱، ص ۵۰
🌸امام حسن عسگری فرمودند: هیچ عزیزی، حق را رها نکرد مگر آنکه ذلیل گردید و هر ذلیلی که به حق گرایش یافت، عزیز شد.
✍️امام صادق (ص):هر کس یک دانه از انار بخورد، آن یک دانه، شیطانِ وسوسه را تا چهل روز، بیمار (زمینگیر) می‌سازد. 📚 الکافی، ج۶، ص۳۵۳
❓ اسحاق بن عمّار گوید به امام جعفر صادق علیه السّلام عرض کردم: یا ابا عبد الله من را از با فضیلت ترین وقت برای خبر دهید. 💡 ایشان فرمودند: هنگام طلوع فجر، چون خداوند می‌فرماید: «إِنَّ قُرْآنَ اَلْفَجْرِ کانَ مَشْهُوداً» یعنی را فرشته‌‌ی روز و فرشته‌ی شب هر دو مشاهده می‌کنند، پس هر گاه بنده را با طلوع فجر خواند دو مرتبه برای او نوشته می شود، هم فرشتۀ صبح می‌نویسد و هم فرشتۀ شب. 📜 متن عربی: إِسْحَاقَ بْنِ عَمَّارٍ قَالَ: قُلْتُ لِأَبِی عَبْدِ اَللَّهِ عَلَیْهِ السَّلاَمُ یَا أَبَا عَبْدِ اَللَّهِ أَخْبِرْنِی عَنْ أَفْضَلِ اَلْمَوَاقِیتِ فِی قَالَ مَعَ طُلُوعِ اَلْفَجْرِ إِنَّ اَللَّهَ تَعَالَی یَقُولُ - إِنَّ قُرْآنَ اَلْفَجْرِ کانَ مَشْهُوداً یَعْنِی تَشْهَدُهَا مَلاَئِکَهُ اَلنَّهَارِ وَ مَلاَئِکَهُ اَللَّیْلِ فَإِذَا صَلَّی اَلْعَبْدُ مَعَ طُلُوعِ اَلْفَجْرِ أُثْبِتَتْ لَهُ مَرَّتَیْنِ تُثْبِتُهَا مَلاَئِکَهُ اَللَّیْلِ وَ مَلاَئِکَهُ اَلنَّهَارِ . 📚 ثواب الأعمال و عقاب الأعمال، جلد۱، صفحه ۳۶
💠امیرالمومنین علیه‌السلام: ⚔️نظام دین دو چیز است منصف بودن و‌کمک مالی کردن به برادران 📚غررالحکم حدیث ۹۹۸۳
🔅 خدا صلى الله عليه وآله: ✍️ لا تُشَاوِرْ جَبَاناً فَإِنَّهُ يُضَيِّقُ عَلَيْكَ الْمَخْرَجَ 🔴 با ترسو مشورت مكن، زيرا او راه بيرون آمدن ازمشكل را برتو تنگ مى‌كند. 📚 علل الشرايع جلد 2 صفحه 559
ليبراليسم و زندگي جامعه بشري رابطه «سبک زندگي» و «معماري» دو طرفه است: در واقع گاهي مانيفست يک سبک معماري مي تواند سبک زندگي مردم را تغيير بدهد و گاهي هم يک پارادايم که تبديل به نوعي معماري مي شود. به زبان ديگر گاهي يک ايدئولوژي در معماري ميتواند زندگي مردم را تغيير دهد و گاهي هم تغيير در سبک زندگي که ممکن است با فرهنگ سازي رسانه ها به تغيير روي آورده باشد به نوعي معماري بي انجامد. بيان مسئله با توجه به اينکه هر مکتب فکري و فلسفي، منجر به آفرينش يک مکتب معماري خاص خود مي شود سوالاتي از قبيل سوالات زير پيش مي آيد: آيا اين تفکر بدنبال عدالت توزيعي در معماري و شهرسازي است يا تبادلي؟تاثير تفکر ليبرالي بر معماري قدسي و اخلاق گرا چگونه است؟ارتباط اين نوع معماري و شهرسازي با طبيعت چگونه است؟ فرضيه فرضيه اين تحقيق بر اين امر استوار است که تأثيرهاي حاصل از اعمال مباني تئوريک ليبرالي موجب بروز معماري ليبراليسم شده و در معماري سبب بروز نوعي آنارشيسم در معماري شده است.معماري ليبرالي در بطن معماري مدرن و پست مدرن غربي است و ريشه آن در تمامي قسمت هاي آن وجود داشته و مي توان معماري مدرن و پست مدرن غربي را معماري ليبرالي خواند. در اين معماري انسان است که همه چيز را تعريف مي‌کند بنابراين زيبايي و عدالت و... همگي تهي از معنا ميشوند و هر لحظه نيز قابل تغيير به نفع افراد خاص ميتواند بشود. اين نوع تفکر که فردگرايي مطلق است مي تواند موجب فاصله طبقاتي و توزيع ناعادلانه امکانات شهري و از بين رفتن قشر فقير جامعه و کاخ سازي براي اقشار غني جامعه و... را در پي داشته باشد.
✍️آیت‌الله بهجت (ره) از امام سجاد علیه‌السلام نقل شده است: « وقتى فرشته‌ها بشنوند که مؤمن در پشت سر براى برادر مؤمنش دعا میکند و یا او را به‌خوبى یاد میکند، می‌گویند: چه خوب برادرى هستى تو براى برادرت دعاى خیر میکنى با اینکه از تو غایب است و او را به‌خوبى یاد میکنى، هر آینه خدای عزوجل به تو میدهد دو برابر آنچه را درخواست کردى براى او، و از تو خوبى گوید دو برابر آنچه از او به‌خوبى گفتى و تو بر او فضیلت دارى». 📚 بهجت‌الدعاء، ص٢٧
🔅 خدا صلى الله عليه وآله: ✍️ منِ استَشارَهُ أخُوهُ المؤمنُ فلَم يَمحَضْهُ النَّصيحَةَ سَلَبَهُ اللّهُ لُبَّهُ 🔴 هركه برادر مؤمنش با او مشورت كند و او صادقانه راهنماييش نكند، خداوند عقلش را از او بگيرد. 📚 بحار الأنوار، جلد۷۵، صفحه۲۷۱
🔅 خدا صلى الله عليه وآله: ✍️ إذا دَعا أحَدُكُم فَليَعُمَّ؛ فَإِنَّهُ أوجَبُ لِلدُّعاءِ 🔴 هر گاه يكى از شما دعا كرد، براى همه دعا كند؛ زيرا اين، دعا را به اجابت نزديک‌تر مى‌سازد. 📚 الكافی جلد ۲ صفحه ۴۸۷
امیر المؤمنین (علیه السلام) فرمود : 《اَلنَّظيفُ مِنَ الثِّيابِ يُذْهِبُ الْهَمَّ وَالْحُزْنَ.》 غم و اندوه را برطرف مى كند. ✍️ منبع : الكافى ۶: ۴۴۴ ح ۱۴
✨كودك و نياز به محبت 👼🏼 👧 از ضروري ترين نيازهاي عاطفي فرزند در دوران است و بدون توجه به آن كودك به عاطفي مناسب نايل نمي شود، اين نياز، براي كودك به شكلهاي گوناگون قابل پاسخگويي است كه مي‌توان به بوسيدن كودك، در آغوش گرفتن، گفتن جملات زيبا و محبت آميز، خريدن هديه و اسباب بازي و... اشاره كرد. 👶 امام باقر(علیه السلام) در فرصتهاي مناسب از طريق در آغوش گرفتن و بيان جملات محبت آميز، محبت خود را به كودك خردسالش امام صادق (علیه السلام) نشان مي‌دادند و از اين طريق به نياز عاطفي او پاسخ مي‌گفتند. محمد بن مسلم نقل مي‌كند كه من در خدمت آن حضرت بودم. در اين هنگام فرزند(خردسالش) حضرت جعفر (علیه السلام) وارد شد و بر سر او ذؤابه [۱] و در دستش عصايي بود كه با آن بازي مي‌كرد. امام باقر (علیه السلام) او را به گرمي در آغوش گرفت و به سينه خود فشرد و خطاب به او فرمود: «پدر و مادرم به فدايت باد (با اين چوب) كار لهو انجام مده ، سپس فرمود: «اي محمد، پس از من او امام توست. از او پيروي كن و از دانش او استفاده نما، به خدا سوگند او همان صادقي است كه رسول خدا (صل الله علیه و آله و سلم) او را توصيف نمود كه شيعيان او در دنيا و آخرت پيروزند و دشمنانش در زمان هر پيامبري ملعون هستند. در (اين هنگام) حضرت جعفر (علیه السلام) خنديد و صورتش قرمز گرديد، آنگاه امام باقر (علیه السلام) به من فرمود: از او سؤال كن، من از او پرسيدم اي پسر رسول خدا، خنده از كدام عضو بدن منشا مي‌گيرد. ایشان فرمود: اي محمد، از قلب، از كبد و از ريه و از طحال منشا مي‌گيرد. (وقتي اين پاسخ را از او شنيدم) از جايم برخاستم و او را بوسيدم. » [۲] [۱] الذؤابه:عمامه،دستار [۲] بحار الانوار، ج ۴۷، ص ۱۵، ح ۱۲; به نقل از كفايه الاثر، ص ۳۲۱
💠امیرالمومنین علیه‌السلام: ❌زشت ترین خیانت فاش کردن راز است.
🔵👈 خطر برای خوب ها ! ✅اگر امر به معروف و نهی از منکر نکنید عذاب می آید و همه را می گیرد. یک روایت است که خداوند به شعیب نبی علیه السّلام وحی کرد که می خواهم صد هزار نفر از قوم تو را عذاب کنم ، چهل هزار نفر از بدها و شصت هزار نفر هم از خوبان هستند. حضرت شعیب (ع) تعجب کرد، و گفت کسانی که اهل گناه هستند، بسیار خوب، حق آنها همین است که عذاب شوند، اما خوبان چرا ؟ 🌺 خداوند فرمود : « برای این که خوبها امر به معروف و نهی از منکر نکردند و نسبت به بدها و اهل معصیت بی تفاوت بودند. رد شدند و دیدند ولی ساکت بودند و چیزی نگفتند. غرض این که برای خوبها خطر است . منتها باید امر به معروف و نهی از منکر با زبان نرم باشد. من قدیم که می رفتم و می آمدم وقتی متوجه خانمی در خیابان می شدم که رویش باز بود یا بد حجاب بود ، همین طور که سرم پایین بود می گفتم : « لا اله الا الله ،لا اله الا الله ،لا اله الا الله » . 🔵👈 بلند می گفتم تا او بفهمد که من از بد حجابی او ناراحتم.به گنهکار بفهمانید که ناراحت هستید والّا در روایت دارد که به حقیقت ایمان نمی رسید،مگر وقتی که به گناه برخورد می کنی ، صورتت را عبوس کنی. اخم هایت را در هم بکشی. [ مواعظ آیت الله مجتهدی تهرانی ، بدیع الحکمه ، بوستان قرآن، چاپ چهارم،1395، ص 103 و 104 ]
حضرت رسول اكرم صلى الله عليه و آله إذا أرادَ اللّه بِأهلِ بَيتٍ خَيرا فَقَّهَهُم فِى الدّينِ و َوَقَّرَ صَغيرُهُم كَبيرَهُم و َرَزَقَهُمُ الرِّفقَ فى مَعيشَتِهِم و َالقَصدَ فى نَفَقاتِهِم وَ بَصَّرَهُم عُيُوبَهُم فَيَتُوبُوا مِنها؛ هرگاه خداوند براى خانواده اى خير بخواهد آنان را در دين دانا مى كند، كوچك ترها بزرگ ترهايشان را احترام مى نمايند، مدارا در زندگى و ميانه روى در خرج روزيشان مى نمايد و به عيوبشان آگاهشان مى سازد تا آنها را برطرف كنند. نهج الفصاحه ص181 ، ح 147
🔅 امیرالمؤمنین عليه السلام: ✍️ ابْذُلْ لِصَدِيقِكَ كُلَّ المَوَدَّةِ و لا تَبذُلْ لَهُ كُلَّ الطُّمَأنِينَةِ 🔴 هرچه محبّت دارى نثار كن، اما هرچه اطمينان دارى به پاى او مريز. 📚 بحار الأنوار، جلد ۷۱ ، صفحه ۱۶۵
✅میوه ها را نصفه رها نکنید و آنها را تا انتها میل کنید. ✍️امام صادق علیه السلام میوه ای را دیدند که مقداری از آن خورده و داخل خانه رها شده بود. امام علیه السلام ناراحت شدند و فرمودند: این چه کاری است؟ اگر شما سیر شده اید، عده زیادی هستند که سیر نشده اند، پس آنها را به کسی بدهید که نیاز دارد 📚دعائم الإسلام، ج۲، ص ۱۱۵، ح۳۸۱
پیامبر اکرم صلّی الله علیه و آله: زهد به دنيا ، عبارت است از: كوتاه كردن آرزو، گزاردن شكر هر نعمتى، و پرهيز از هر آنچه خداوند ، حرام كرده است. تحف العقول ج1 ص58
✨والدين و نصيحت فرزند 👨‍👩‍👧‍👦 فرزندان و صحبت كردن با آنها علاوه بر اینكه باعث می‌شود والدين بتوانند رهنمودهاي مهم و اساسي را ره توشه زندگي فرزندانشان قرار دهند مي‌تواند يك نوع زمينه ايجاد ارتباط صميمي بين والدين و فرزندان را فراهم نمايد و از اين طريق والدين به خصوص پدر، مي‌توانند به فرزند نزديك شوند و در يك فضاي صميمي و عاطفي، ضمن آگاهي از مشكلات و خواسته‌هاي فرزندان رهنمودهاي لازم را به آنها ارائه دهند. امام باقر (علیه السلام) نيز درفرصتهاي مناسب با فرزندان خود صحبت مي‌كردند و گاهي به شكل و عمدتاً به شكل به نصحيت آنها مي‌پرداختند. از جمله سفارشهاي آن حضرت به فرزندش امام صادق (علیه السلام) اين جملات است: «خداوند سه چيز را در سه چيز ديگر پنهان كرده است، رضايش را در اطاعت مخفي كرد پس هيچ طاعتي را كوچك نشمار، شايد كه رضايتش در همان اطاعت باشد، خشم و غضبش را در معصيت پنهان نمود پس هيچ نوع معصيتي را كوچك نپندار، شايد كه غضبش در همان باشد و اولياء خود را در ميان بندگانش پنهان كرد، پس احدي از بندگان او را حقير مدان كه شايد همان بنده ولي او باشد. » [۱]. آن حضرت به فرزندش فرمود: «فرزندم از كسالت و اندوه بپرهيز كه اين دو كليد هر شري مي‌باشند، زيرا اگر سست و تنبل باشي به اداي حق نخواهي پرداخت و اگر محزون و اندوهناك باشي بر حق، صبر پيشه نخواهي كرد. » [۲]. سفيان ثوري نقل مي‌كند كه امام صادق (علیه السلام) را ملاقات كردم واز او خواستم مرا نصحيت كند... آن حضرت فرمود: اي سفيان! پدرم مرا به سه چيز سفارش و از سه چيز بر حذر داشت، از جمله آن سفارشات اين بود كه فرزندم، هر كه با رفيق بد همراه شود سالم نمي ماند و هر كه در محلهاي اتهام برود مورد اتهام قرار مي‌گيرد و هر كه بر زبان خود كنترل نداشته باشد پشيمان مي‌شود. » [۳]. [۱] كشف الغمه، ج ۲، ص ۳۶۰; سيره الائمه الاثني عشر، ج ۲. [۲] همان، ص ۳۴۴. [۳] الخصال، صدوق، ص ۱۶۹.
🧥 بعضی از آداب جامه پوشیدن جامه‌های دراز پوشیدن و آستین جامه را دراز کردن و جامه را از روی بر روی خاک کشیدن و مذموم است. 🔹 حضرت صادق (علیه السلام) فرمود:«جامه آنچه از غوزک پا می‌گذرد در آتش جهنّم است. » 🔸 از حضرت موسی کاظم (علیه السلام) منقول است:«حق تعالی به پیغمبر(صلی الله علیه وآله وسلم) فرمود: «وَثِیابَکَ فَطَهِّرْ» [مدّثر / آیه ۴]؛ جامه‌های خود را گردان. حضرت فرمود: جامه‌های آن حضرت پاک بود ولیکن مراد الهی آن است که جامه را کن که آلوده نشود. به روایت دیگر یعنی: بردار که به زمین کشیده نشود. 🔹 در روایت حسن از امام باقر(علیه السلام) منقول است:«حضرت رسول( صلی الله علیه وآله وسلم ) شخصی را وصیت فرمود:«زینهار! پیراهن و ازار خود را بلند میاویز که این از تکبر است و خدا تکبر را دوست نمی دارد.» 🔸 در حدیث معتبر منقول است:امیر المؤمنین (علیه السلام) چون پیراهن می‌پوشیدند، آستین را می‌کشیدند آنچه از سر انگشتشان می‌گذشت، می‌بریدند. 🔹 حضرت رسول(صلی الله علیه وآله وسلم) به ابوذر فرمود:« هرکه از روی تکبر جامه اش را به زمین کشد، حق تعالی در قیامت نظر به او نفرماید و ازار مرد، تا نصف ساق است و تا بند پا هم جایز است و در آتش است.» 📚حلیةالمتقين ، صفحه۲۵ و ۲۶
✅معماری خودنما ✍️حفظ حیا و دینداری در خانه با شکل و نمای داخلی خانه، به صورت مستقیم مرتبط است به عنوان نمونه در منازل جدید، وضعیت اکثر اتاق‌ها، حتی اتاق حمام و. . . به سمت آشکار شدن، در حال پیش روی است. این در حالی است که در اسلام، حفظ حیا از مهم‌ترین مسائلی است که انسان باید در تمام جنبه‌های زندگی خویش، آن را در نظر بگیرد؛ 💠 امام صادق(ع) میفرماید: «هرکسی که حیا ندارد، ایمان ندارد».
🔅 عليه السلام: ✍️ ليسَ مِنّا مَن تَرَكَ دُنياهُ لِدِينِهِ و دِينَهُ لِدُنياهُ ؛ 🔴 از ما نيست آن كه دنياى خود را براى دينش و دين خود را براى دنيايش ترک گويد. 📚 بحار الأنوار ، جلد ۷۵ ، صفحه ۳۴۶
🔅 عليه السلام: ✍️ منْ فَرَّجَ عَنْ مُؤْمِنٍ فَرَّجَ اَللَّهُ عَنْ قَلْبِهِ يَوْمَ اَلْقِيَامَةِ 🔴 هر كس اندوه مؤمنى را بزدايد، خداوند در روز قيامت، غم از دلش مى‌زدايد. 📚 الكافى، جلد ۲، صفحه ۲۰۰
🔸 اندیشمندی گفته است: دوست تو آن است که به تو راست گوید، نه آن که تو را تصدیق کند. 🔹 و برادرت، کسی است که برای اصلاحت تورا سرزنش کند، نه آن که برای تو عذر تراشی کند.
gonahshenasi.pdf
2.23M
📙کتاب گناه شناسی نوشته محسن قرائتی است. دو باغ را کنار هم در نظر بگیرید که از نظر آب و هوا و نوع گیاهان و درختان یکسانند. باغبان یکی از آنها به آفات و آسیب هایی که باغ را تهدید می کند توجه دارد، قهراً آن باغ از طراوت و شادابی و میوه و گل و شکوفه برخوردار است، ولی باغبان دیگر به آفات و آسیب ها یا توّجه ندارد و یا بی خبر است، در نتیجه باغی پژمرده و میوه هایی کرم خورده خواهد داشت. انسان نیز چنین است، که اگر توجه به آفات روحی و جسمی خود نکند، عنصری وازده و خطرناک خواهد شد، ولی اگر با توجه و دقت مراقب خود باشد، فردی وارسته و شایسته خواهد گردید. 💢آفات و آسیب ها در مورد انسان، همان عیوب و گناهان است که تمام انبیا و کتاب‌های آسمانی، بشر را از آلودگی به آن، بر حذر داشته اند، و با هشدارها و تاکیدات خود انسان ها را به پاکی و اجتناب از گناه، دعوت نموده اند.