eitaa logo
حیات طیبه
84 دنبال‌کننده
89 عکس
130 ویدیو
30 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
پیامبر اکرم صلّی الله علیه و آله: زهد به دنيا ، عبارت است از: كوتاه كردن آرزو، گزاردن شكر هر نعمتى، و پرهيز از هر آنچه خداوند ، حرام كرده است. تحف العقول ج1 ص58
✨والدين و نصيحت فرزند 👨‍👩‍👧‍👦 فرزندان و صحبت كردن با آنها علاوه بر اینكه باعث می‌شود والدين بتوانند رهنمودهاي مهم و اساسي را ره توشه زندگي فرزندانشان قرار دهند مي‌تواند يك نوع زمينه ايجاد ارتباط صميمي بين والدين و فرزندان را فراهم نمايد و از اين طريق والدين به خصوص پدر، مي‌توانند به فرزند نزديك شوند و در يك فضاي صميمي و عاطفي، ضمن آگاهي از مشكلات و خواسته‌هاي فرزندان رهنمودهاي لازم را به آنها ارائه دهند. امام باقر (علیه السلام) نيز درفرصتهاي مناسب با فرزندان خود صحبت مي‌كردند و گاهي به شكل و عمدتاً به شكل به نصحيت آنها مي‌پرداختند. از جمله سفارشهاي آن حضرت به فرزندش امام صادق (علیه السلام) اين جملات است: «خداوند سه چيز را در سه چيز ديگر پنهان كرده است، رضايش را در اطاعت مخفي كرد پس هيچ طاعتي را كوچك نشمار، شايد كه رضايتش در همان اطاعت باشد، خشم و غضبش را در معصيت پنهان نمود پس هيچ نوع معصيتي را كوچك نپندار، شايد كه غضبش در همان باشد و اولياء خود را در ميان بندگانش پنهان كرد، پس احدي از بندگان او را حقير مدان كه شايد همان بنده ولي او باشد. » [۱]. آن حضرت به فرزندش فرمود: «فرزندم از كسالت و اندوه بپرهيز كه اين دو كليد هر شري مي‌باشند، زيرا اگر سست و تنبل باشي به اداي حق نخواهي پرداخت و اگر محزون و اندوهناك باشي بر حق، صبر پيشه نخواهي كرد. » [۲]. سفيان ثوري نقل مي‌كند كه امام صادق (علیه السلام) را ملاقات كردم واز او خواستم مرا نصحيت كند... آن حضرت فرمود: اي سفيان! پدرم مرا به سه چيز سفارش و از سه چيز بر حذر داشت، از جمله آن سفارشات اين بود كه فرزندم، هر كه با رفيق بد همراه شود سالم نمي ماند و هر كه در محلهاي اتهام برود مورد اتهام قرار مي‌گيرد و هر كه بر زبان خود كنترل نداشته باشد پشيمان مي‌شود. » [۳]. [۱] كشف الغمه، ج ۲، ص ۳۶۰; سيره الائمه الاثني عشر، ج ۲. [۲] همان، ص ۳۴۴. [۳] الخصال، صدوق، ص ۱۶۹.
🧥 بعضی از آداب جامه پوشیدن جامه‌های دراز پوشیدن و آستین جامه را دراز کردن و جامه را از روی بر روی خاک کشیدن و مذموم است. 🔹 حضرت صادق (علیه السلام) فرمود:«جامه آنچه از غوزک پا می‌گذرد در آتش جهنّم است. » 🔸 از حضرت موسی کاظم (علیه السلام) منقول است:«حق تعالی به پیغمبر(صلی الله علیه وآله وسلم) فرمود: «وَثِیابَکَ فَطَهِّرْ» [مدّثر / آیه ۴]؛ جامه‌های خود را گردان. حضرت فرمود: جامه‌های آن حضرت پاک بود ولیکن مراد الهی آن است که جامه را کن که آلوده نشود. به روایت دیگر یعنی: بردار که به زمین کشیده نشود. 🔹 در روایت حسن از امام باقر(علیه السلام) منقول است:«حضرت رسول( صلی الله علیه وآله وسلم ) شخصی را وصیت فرمود:«زینهار! پیراهن و ازار خود را بلند میاویز که این از تکبر است و خدا تکبر را دوست نمی دارد.» 🔸 در حدیث معتبر منقول است:امیر المؤمنین (علیه السلام) چون پیراهن می‌پوشیدند، آستین را می‌کشیدند آنچه از سر انگشتشان می‌گذشت، می‌بریدند. 🔹 حضرت رسول(صلی الله علیه وآله وسلم) به ابوذر فرمود:« هرکه از روی تکبر جامه اش را به زمین کشد، حق تعالی در قیامت نظر به او نفرماید و ازار مرد، تا نصف ساق است و تا بند پا هم جایز است و در آتش است.» 📚حلیةالمتقين ، صفحه۲۵ و ۲۶
✅معماری خودنما ✍️حفظ حیا و دینداری در خانه با شکل و نمای داخلی خانه، به صورت مستقیم مرتبط است به عنوان نمونه در منازل جدید، وضعیت اکثر اتاق‌ها، حتی اتاق حمام و. . . به سمت آشکار شدن، در حال پیش روی است. این در حالی است که در اسلام، حفظ حیا از مهم‌ترین مسائلی است که انسان باید در تمام جنبه‌های زندگی خویش، آن را در نظر بگیرد؛ 💠 امام صادق(ع) میفرماید: «هرکسی که حیا ندارد، ایمان ندارد».
🔅 عليه السلام: ✍️ ليسَ مِنّا مَن تَرَكَ دُنياهُ لِدِينِهِ و دِينَهُ لِدُنياهُ ؛ 🔴 از ما نيست آن كه دنياى خود را براى دينش و دين خود را براى دنيايش ترک گويد. 📚 بحار الأنوار ، جلد ۷۵ ، صفحه ۳۴۶
🔅 عليه السلام: ✍️ منْ فَرَّجَ عَنْ مُؤْمِنٍ فَرَّجَ اَللَّهُ عَنْ قَلْبِهِ يَوْمَ اَلْقِيَامَةِ 🔴 هر كس اندوه مؤمنى را بزدايد، خداوند در روز قيامت، غم از دلش مى‌زدايد. 📚 الكافى، جلد ۲، صفحه ۲۰۰
🔸 اندیشمندی گفته است: دوست تو آن است که به تو راست گوید، نه آن که تو را تصدیق کند. 🔹 و برادرت، کسی است که برای اصلاحت تورا سرزنش کند، نه آن که برای تو عذر تراشی کند.
gonahshenasi.pdf
2.23M
📙کتاب گناه شناسی نوشته محسن قرائتی است. دو باغ را کنار هم در نظر بگیرید که از نظر آب و هوا و نوع گیاهان و درختان یکسانند. باغبان یکی از آنها به آفات و آسیب هایی که باغ را تهدید می کند توجه دارد، قهراً آن باغ از طراوت و شادابی و میوه و گل و شکوفه برخوردار است، ولی باغبان دیگر به آفات و آسیب ها یا توّجه ندارد و یا بی خبر است، در نتیجه باغی پژمرده و میوه هایی کرم خورده خواهد داشت. انسان نیز چنین است، که اگر توجه به آفات روحی و جسمی خود نکند، عنصری وازده و خطرناک خواهد شد، ولی اگر با توجه و دقت مراقب خود باشد، فردی وارسته و شایسته خواهد گردید. 💢آفات و آسیب ها در مورد انسان، همان عیوب و گناهان است که تمام انبیا و کتاب‌های آسمانی، بشر را از آلودگی به آن، بر حذر داشته اند، و با هشدارها و تاکیدات خود انسان ها را به پاکی و اجتناب از گناه، دعوت نموده اند.
نقش نمادها در معماري يکي ديگر از عرصه هاي زندگي بشر، زيستگاه و نوع معماري است، نقش نمادها در نشانه ها در عرصه شهرسازي و معماري نيز مهم است، از منظر جامعه شناختي،ما در اين عرصه داراي دو کارکرد مهم (بيان معنا) و (ايجاد حس هويت) مي باشند. نقش نمادها و نشانه ها در بناها و فضاهاي شهر آن چنان برجسته است که از جنبه هاي گوناگون بر ساکنان تأثير گذاشته، رفتار آنان را شکل مي دهد. سيماي شهر و نمادهاي موجود در آن نمودار شخصيت،منش، کار کرد و فرهنگ ساکنان باشد. از اين رو، جلوه هاي معنوي شهر، به ويژه نشانه ها و سمبل هاي اعتقادي و مرتبط با جنبه هاي ماوراء مادي از اعتباري بسيار زياد برخوردارند. اصولا،کاربرد نشانه هاي اسلامي در بناها و معماري ها، به اين دليل است که روح يک ملت در ارزش هاي ديني آن متجلي است و ارزش هاي ديني عميق ترين گرانقدرترين و لطيف ترين بخش در فرهنگ يک جامعه اند. به کارگيري نمادهاي ملي و ديني در معماري، موجب تقويت هويت بصري افراد در شهرها شده و احساس مذهبي و ملي را در شهروندان افزايش ميدهد. زبان نمادين ، زباني است که الفاظ در آن به مثابه پلي هستند که ما را از معناي ظاهري و تحت اللفظي به امري ماوراي خودشان منتقل مي کنند.
اصطلاحات معماری سنتی ایرانی
✍️رسول اکرم (ص) می فرمایند: 👕لباس نرم یکی از چیٞزهایی است که سبب نشاط و رشد جسم می شود. 📚طب النبی صفحه25
⛔️پوشیدن لباسی که مخصوص زنان یا کافران باشد‼️ حرام است را پوشیدن جامه ای که مخصوص باشد؛ مانند لچک و مقنعه و همچنین حرام است زنان را پوشیدن جامه ای که مخصوص مردان باشد مانند کلاه و قبا و عمامه ؛ و هیچ یک را جایز نیست پوشیدن جامه ای که مخصوص باشد مانند زُنّار (کمربندی که زردشتیان به کمر بندند برای تمییز از مسلمانان [۱] ) و کلاه‌های فرنگی. از امام محمّد باقر (علیه السلام) منقول است: 《جایز نیست زنان را که شبیه به مردان شوند؛ زیرا که رسول خدا(صلی الله علیه وآله وسلم) کرد مردانی را که شبیه به زنان شوند و لعنت کرد زنانی را که شبیه به مردان شوند.》 از امام جعفر صادق (علیه السلام) مروی است:《 خداوند وحی فرمود به پیغمبری از پیغمبرانش: بگو به که جامه‌های مرا و طعام‌های دشمنان مرا و به مسلک دشمنان من که ایشان نیز مانند آن‌ها دشمنان من خواهند بود.》 📚حلیةالمتقين ، صفحه ٢٧
... 🌺صلَاةُ اللَّیل مَطرَدَةُ الدَّاءِ عَن‌أَجسَادِکُم نماز شب موجب دفع بیماری از بدن‌هایتان می‌باشد. 📚: الدعوات، ص ۷۷
✅قوانین مهم غذا خوردن⇩ 🔹تا گرسنه نشده اید غذا نخورید.همیشه بهترین غذا رابخورید، وقتی گرسنه هستید نان بدون کباب هم بهترین غذاست. 🔹قبل از سیر شدن دست از غذا خوردن بکشید ، هیچگاه چاق نمی‌شوید. 🔹یک ساعت قبل از خوردن غذا یک لیوان آب بخورید. سوزش معده و فشار خون نمی‌گیرید. 🔹سه ساعت بعد از غذا خوردن یک لیوان آب بخورید. مدفوع نرمی خواهید داشت. 🔹هر لقمه حداقل سی بار جویده شود 🔹همراه غذا آب یا نوشانه نخورید 🔹از مواد کارخانه‌ای و تنقلات غیر طبیعی پرهیز کنید 🔹قبل و بعد از غذا کمی نمک دریا بخورید 🔹در حالت نشسته غذا بخورید 🔹غذای طیب بخورید 📚غذا بخوریم، دکتر حسن محمد علیپور، ص۲۴
تاثيرات نگاه در بيننده-قسمت سوم نگاه، منتقل‌کننده ارزش‌هاي مثبت نگاه‌شونده به نگاه‌کننده است. بنابراين اگر نگاه‌شونده و منظره‌اي که انسان به آن نگاه مي‌کند منعکس‌کننده ارزش‌هاي منفي باشد، اگر منظر معصيت خداوند باشد، اگر منظره جنايت باشد، نگاه به اين مناظر انداختن خوب نيست و چنين نگاهي نهي شده است. در خصوص نگاه به اميرالمؤمنين(ع) وارد شده است؛ «النظر الي عليٍ عبادة»(من لا يحضره الفقيه، ج‏2، ص: 205) اين روايت حتّي در منابع اهل سنّت هم آمده است. ... در مسجدالحرام نشسته بوديم که ناگهان علي(ع) گذر کرد و ايستاد که نماز بخواند. در اين هنگام ابوذر شروع کرد به نگاه کردن به ايشان. از ابوذر پرسيدم چرا فقط به علي نگاه مي‌کني و چرا رويت را از او برنمي‌گرداني؟ ابوذر گفت بله چنين مي‌کنيم؛ چراکه از رسول خدا(ص) شنيدم که فرمود: «نگاه کردن به علي(ع)عبادت است، همچنين نگاه کردن به پدر و مادر از روي رأفت و مهرباني عبادت است و نگاه کردن به قرآن و کعبه نيز عبادت است»... (الأمالي (للطوسي)، النص، ص: 455) بنابراين يک معنا در اين شکل و نماد نهفته است. وقتي کسي به اين منظر نگاه مي‌کند، آن معنايي که در آن شکل نهفته است هم به او منتقل مي‌شود...مکتبي در اروپا نظير مکتب شکاکيت در فلسفه به وجود آمده است که معتقد به آشفتگي در هنر هستند که اين هم اثر منفي دارد. يعني به يک نماد آشفته نگاه کردن آشفتگي ايجاد مي‌کند. نمادهاي منظم، نظم ايجاد مي‌کند. اگر نظم، نظم مثبت بود در درون آدمي يک نظم مثبت ايجاد مي‌کند. اگر اين نظم، نظم منفي بود، يعني اين نظم، نشان‌دهنده يک جهت‌گيري منفي و ضد ارزشي بود، در درون آدمي ضد ارزش
نمادهاي منظم، نظم ايجاد مي‌کند. اگر نظم، نظم مثبت بود در درون آدمي يک نظم مثبت ايجاد مي‌کند. اگر اين نظم، نظم منفي بود، يعني اين نظم، نشان‌دهنده يک جهت‌گيري منفي و ضد ارزشي بود، در درون آدمي ضد ارزش را ايجاد مي‌کند، چه انسان بخواهد و چه نخواهد و اين‌ها اختياري نيست. نگاه کردن به اين منظر اختياري است اما نقل اين معنا، انتقال اين اثر به درون آدمي اختياري نيست و بدون اختيار به درون آدمي منتقل مي‌شود.
جایگاه عدل در شهر اسلامی - عدل از مهمترين مفاهيم اسلامي است و جايگاهي چنان رفيعي در منظومه فکري اسلام دارد که قرآن کريم از آن به عنوان علت و فلسفه ارسال رسل تعبير شده است: "همانا ما پيامبران خود را با ادله و معجزات فرستاديم و با ايشان کتاب و ميزان عدل نازل کرديم تا مردم عدالت را برپا نمايند.(حديد/ 25) -علامه طباطبايي نيز در خصوص اهميت عدالت در محيط کالبدي چنين بيان مي‌دارد که "آراسته ترين مکان آنجاست که در آن عدالت باشد و از آن آبادتر نخواهي يافت. (طباطبايي، 1361، 25) -مفهوم عدالت، تجلي حداکثري پيدا مي‌کند که اولاً بر مبناي «اعطاء کل ذي حق»، کاربري هاي شهري به تمام نيازهاي مشروع انسان متناظر با (کل ذي حق) پاسخ مناسب و به حق، يعني به دور از افراط و تفريط دهند. -يعني متناسب با هر نياز مشروعي، کاربري مشخصي پيش‌بيني شود تا به هر نياز، پاسخ به حقي اعطا شود؛ ثانياً بر مبناي «وضع الشيء في موضعه» هر کاربري در جاي مناسب خود مکان‌يابي شده و در موضوع متناسب با خود قرار گيرد تا نظام کالبدي شهر، متناسب با سلسله مراتب منطقي کاربري ها شکل گيرد. بر اين اساس، نيازهاي انسان و چگونگي پاسخگويي نظام کالبدي شهر به اين نيازها ملاک اصلي براي سنجش تحقق يا عدم تحقق عدالت در اين نظام است.
🔅 عليه السلام: ✍️ لايَحِلُّ لِعَينٍ مُؤمِنَةٍ تَرَى اللّه َ يُعصى فَتَطرِفَ حَتّى تَغَيِّرَهُ؛ 🔴 بر هيچ چشم مؤمنى روا نيست كه ببيند خدا نافرمانى مى‌شود و چشم خود را فرو بندد، مگر آن كه آن وضع را تغيير دهد. 📚 بحار الأنوار، جلد۹۷، صفحه۷۷
🔅 امیرالمؤمنین علیه السلام: ✍️ كن بِالوَحدَةِ آنَسَ مِنكَ بِقُرَناءِ السَّوءِ 🔴 با تنهايى دمخورتر باش تا با همنشينان بد 📚غررالحكم حدیث 7152
🔅 عليه السلام: ✍️ ما سَدَّ اللّهُ عزّوجلّ عَلى مُؤمِنٍ بابَ رِزقٍ، إلّا فَتَحَ اللّهُ لَهُ ما هُوَ خَيرٌ مِنهُ 🔴 خداوند عزّوجلّ هيچ درى از روزى را بر مؤمن نمى‌بندد، جز اين كه بهتر از آن را براى او مى‌گشايد. 📚 بحار الأنوار، جلد ۶۹، صفحه ۵۲
👼 🔆جهت سهولت شما عزیزان و دسترسی آسان به پست های منتشر شده در قنداب با عنوان و قسمت اول موضوع "مراقبت های جسمی نوزاد" فهرست زیر تقدیم میگردد. 🔅جهت مشاهده پست مورد نظر روی آن کلیک نمایید😊: 🖌 معرفی قند عسل 🖌 فهرست پست های مربوط به قبل از تولد فرزند 🖌 فهرست پست های مربوط به آداب و حقوق نوزاد 🖌 فهرست پست های مربوط به تربیت عاطفی 🖌 فهرست پست های مربوط به تربیت معنوی و تربیت عقلانی 🖌 مراقبت های جسمی نوزاد: نحوه بغل کردن 1⃣ 🖌 مراقبت های جسمی نوزاد: نحوه بغل کردن 2⃣ 🖌 مراقبت های جسمی نوزاد: نحوه خوابیدن نوزاد 🖌 مراقبت های جسمی نوزاد: جنس لباس 1⃣ 🖌 مراقبت های جسمی نوزاد: جنس لباس 2⃣ 🖌 مراقبت های جسمی نوزاد: جنس لباس 3⃣ 🖌 مراقبت های جسمی نوزاد: راحتی و سلامت کودک در لباس 1⃣ 🖌 مراقبت های جسمی نوزاد: راحتی و سلامت کودک در لباس 2⃣ 🖌 مراقبت های جسمی نوزاد: راحتی و سلامت کودک در لباس 4⃣ 🖌 مراقبت های جسمی نوزاد: راحتی و سلامت کودک در لباس 5⃣ 🖌 مراقبت های جسمی نوزاد: راحتی و سلامت کودک در لباس 6⃣ 🖌 مراقبت های جسمی نوزاد: راحتی و سلامت کودک در لباس 7⃣ 🖌 مراقبت های جسمی نوزاد: رنگ لباس 🖌 مراقبت های جسمی نوزاد: کلاه کودک 🖌 مراقبت های جسمی نوزاد: کفش کودک 💝 کانال واحد خانواده موسسه مصاف(قنداب) 🔗 تلگرام | ایتا | سروش | اینستاگرام |توییتر http://eitaa.com/joinchat/3052404738C98cfab6798
🔆 عسکری علیه السلام: ✍️ تا جایی كه مى‌توانى تحمّل كنى دست نياز دراز مكن؛ زيرا هر روز، روزىِ تازه‌اى دارد. بدان كه پافشاری در درخواست، هيبت آدمی را مى‌بَرد، و رنج و سختی به بار می‌آورد؛ پس، صبر كن تا خداوند دَرى به رويت بگشاید كه به راحتی از آن وارد شوى؛ كه چه نزدیک است احسان، به آدم اندوهناک، و امنيت، به آدم فراری وحشت‌زده؛ چه بسا كه دگرگونی و گرفتاری‌ها، نوعى تنبيه خداوند باشد و بهره‌ها مرحله دارند؛ پس، برای چیدن ميوه‌هاى نارس شتاب مكن، كه به موقع آنها را خواهی چید. 👈 بدان، آن كه تو را تدبير می‌كند، بهتر می‌داند كه چه وقت، بیشتر مناسب حال توست، پس در همه كارهایت به انتخاب او اعتماد كن، تا حال و روزت سامان گیرد. 📚 بحار الانوار جلد 75 صفحه 379
👈روش استحمام 💥استعمال آب سرد وگرم به طور ناگهانی نباشد. 💥چندمشت آب برروی سر,با’’بسم الله‘‘ ریخته شود. 💥استحمام حتمابصورت نشسته باشد. 💥درحمام شانه نکنید. 💥 توقف درحمام زیادنداشته باشید. 💥درحمام غذا نخورید. 💥حمام کردن باشکم پروگرسنه نباشد. 💥کاری که خیلی مهم است قبل ازبیرون آمدن ازحمام ,دست وپا ازمچ به پایین باآب سرد شسته شود. 💥(افرادی که دچاربیماریهای سرد دست وپا هستند ازاین کاراجتناب کنند). ✅درروایات بسیاری به مصرف نوره تاکیدشده است. ✅ حتما ازکیسه پشمی وروشور جهت نظافت, استفاده گردد.
دوست همچون وصله بر جامه است پس آن را همرنگ خود برگزین
helyatol-motaghin[www.Baghiatollah.ir].pdf
1.63M
📚 «حلیة المتّقین »