حضرت امام جعفر صادق صلوات الله علیه:
هر که روز پنج شنبه ناخن بگیرد و یک انگشت را برای روز جمعه نگه دارد؛ خداوند فقر و ناداری را از او دور سازد
الخصال ص 390
وسائل الشيعة - ط الإسلامية ج 5 ص 52 ح 6 - باب استحباب قص الأظفار يوم الخميس وترك واحد ليوم الجمعة فان فاته ذلك فيوم السبت
من لا يحضره الفقيه ج 1 ص 127 ح 309
بحار الأنوار - ط دارالاحیاء التراث ج 73 ص 123
مكارم الاخلاق (طبرسی) ص 66
هدایت شده از عارفانه
🌷 #آیت_الله_مظاهری
طبق روایات معصومین علیهم السلام
هر ڪس صبح یکبار #آیت_الڪرسی
را بخواند یڪ فوج از ملائکه میآیند
و او را تا شب حفــظ میڪنن.
و اگر #سه بار آیتالکرسی را بخواند
خطاب میشود ملائکه شما کنار بروید
من خــودم تا شب حافظ این بنده ام
هستـــم و اگر در شب ســـــه مـــرتبه
آیت الڪرسی را بخواند خدا تا صبح
حافـــــظ اوست.
📚جـــهاد بانفــس ج ۲ ص ۷۳
✅ سه دسته از زنان عذاب قبر ندارند و
با فاطمه زهراسلام الله علیها محشور خواهند شد:
❶← زنی که سخت گیـری های
همسرش را تحمل کند و صابر باشد؛
❷← زنی که در برابر بد خُلقی
شوهـرش صبـور باشد؛
❸← زنی که مهریه خـود را
بـه همسـرش ببخشـد.
«خداوند در برابر انجام هر یک ثواب هزار شهید و یک سال عبادت به او خواهد داد.»
📚 وسائل الشیعه، ج۲۱، ص ۲۸۵
✍️از پیامبر خدا نقل شده است:
هر که با زنی به خاطر مالش ازدواج کند، خداوند او را به مال وی واگذار میکند، و هر که با او به خاطر جمال و زیبائی اش ازدواج نماید، در او چیزی را که خوشایند او نیست، خواهد دید، و هر که با وی به خاطر دینش ازدواج کند، خداوند تمامی این مزایا را برای او جمع میکند.
📚 وسائل الشیعه، ج ۱۴، ص ۳۱
💚✨ امام رضا(ع) می فرمایند :
✍🏻 سزاوار مردان نیست، هر روز بوی خوش را ترک کنند.
✍🏻 اگر قادر نباشند، یک روز در میان عطر بزنند.
✍🏻 اگر این هم ممکن نباشد، هر جمعه این کار را انجام داده و آن را ترک نکنند.
📚 منبع: الکافی، ج۶، ص۵۱۰
♥️امام رضاعلیه السلام
✍🏻ﺳﻪ ﭼﻴﺰ ﺣﺎﻓﻈﻪ ﺭﺍ ﺯﻳﺎﺩ ﻣﯽﮐﻨﺪ ﻭ ﺑﻠﻐﻢ ﺭﺍ ﺍﺯ ﺑﻴﻦ ﻣﯽﺑﺮﺩ:
⓵⇐•ﻗﺮﺍﺋﺖ ﻗﺮﺁﻥ
⓶⇐•ﻋﺴﻞ،
⓷⇐•ﻭ کندر
هدایت شده از طب اسلامی
شرح حدیث عنوان بصری 1.mp3
34.36M
🎤 شرح حدیث عنوان بصری 1
📜 مباحث مربوط به انسان شناسی و فلسفه زندگی
👤 #استاد_اخوان
🔆 حرم مطهر
💠 هیچگاه در مقابل دیگران با همسرتان مخالفت نکنید؛ این کار سبب شرمنده شدن او خواهد شد و باعث میشود تا احترام دیگران نسبت به او کم شود!
مردها نیازمند تحسین مداوم و زن ها توجه پیوسته همسرانشان هستند.
سن لجبازی در کودکان
🔸لجبازی جزو رشد طبیعی کودک هست و استثنا بردار هم نیست.گاهی والدین گلهمند هستند که بچه نیم وجبی تو روی من میایسته... ولی فراموش نکنیم، این ایستادگی در مقابل والدین نیست.
🔸معمولا لجبازی از ۲ سالگی شروع میشه و در حدود ۳ تا ۴ سالگی به اوج خودش میرسه و در حدود ۶ سالگی هم کم میشه.
🔸در واقع بچهها از ۲ تا ۳ سالگی میخوان خودشون رو ثابت کنند و به استقلال برسند و همین رو والدین لجبازی میدونن.
🔸به کودکان فرصت بدید از ۲ تا ۷ سالگی که سن شکوفایی خلاقیتشون هست راهی رو برای انجام کارشون پیدا کنند و عجولانه با بچهها برخورد نکنید.
#فرزندداری
چرا کودک شما پرخاشگره
🔸اگر بچتون پرخاشگره، شاید شما شنونده خوبی نیستید که او پرخاشگری میکنه.
🔸شاید یک مطلب رو هزار بار به فرزندتون میگید، یا شاید شما گوینده خوبی نیستید.
🔸در تحلیل هر رفتار کودک ابتدا خودتون رو بازنگری کنید.
👈 "فضیلت #عقیق"
منقول است: امیر المؤمنین عليهالسلام چهار انگشتر در دست می کردند، انگشتر یاقوت برای شرافت و زینتش و فیروزه برای نصرت و یاری اش و حدید صینی برای قوّتش و عقیق برای حرز و دفع دشمنان و بلاها.
و در حدیث صحیح از حضرت علی بن موسی الرضا عليهالسلام مروی است: عقیق، فقر و درویشی را برطرف می کند و در دست کردن عقیق، نفاق را زایل می کند.
در حدیث صحیح دیگر از آن حضرت منقول است: هرکه قرعه به انگشتر عقیق بزند بهره او تمام تر بیرون می آید.
در حدیث معتبر از امام جعفر صادق عليهالسلام منقول است: انگشتر عقیق در دست کنید که مبارک است و هرکه انگشتر عقیق داشته باشد، امید هست که عاقبتش مقرون به خیر و نیکی باشد.
از ربیعة الراوی منقول است: در دست امام زین العابدین عليهالسلام انگشتر عقیق دید، پرسید که این چه نگین است؟ فرمود: این عقیق رومی است. حضرت رسول صلىاللهعليهوآلهوسلم فرمود: هرکه انگشتر عقیق در دست داشته باشد، حاجتش برآورده است.
از حضرت صادق عليهالسلام منقول است: انگشتر عقیق مورث ایمنی است در سفر.
در حدیث دیگر از آن حضرت منقول است: هرکه انگشتری بگیرد که نگینش عقیق باشد، پریشان نشود و عاقبت کارش البته نیکو باشد.
در حدیث دیگر وارد شده است: حاکمی پی شخصی فرستاده بود به سبب جرمی، حضرت صادق عليهالسلام فرمود: انگشتر عقیق به او برسانید. چنان کردند مکروهی به او نرسید.
در حدیث دیگر منقول است: شخصی به نزد حضرت رسول صلىاللهعليهوآلهوسلم آمد و شکایت کرد که دزد در راه به من رسید و اموال مرا برد. حضرت فرمود: چرا انگشتر عقیق در دست نداشتی؟! که آن از هر بدی نگاه می دارد آدمی را.
به سند معتبر دیگر از آن حضرت منقول است: انگشتر عقیق در دست کنید. مادام که آدمی آن انگشتر را با خود دارد اندوهی به او نمی رسد.
در حدیث معتبر دیگر فرمود: انگشتر عقیق با خود دارید که آن اوّل کوهی است که اقرار کرده است از برای خدا به یگانگی و از برای من به پیغمبری و از برای تو یا علی! به امامت.
در حدیث معتبر از بشیر دهان منقول است که عرض کردم: کدام یک از نگین ها بر انگشت خود بنشانم؟ فرمود: چرا غافلی از عقیق سرخ و عقیق زرد و عقیق سفید؟! که این ها سه کوهند در بهشت. اما کوه عقیق سرخ، پس مشرف است بر خانه رسول خدا صلىاللهعليهوآلهوسلم و اما کوه عقیق زرد، پس مشرف است بر خانه حضرت فاطمه عليهاالسلام، و اما کوه عقیق سفید، پس مشرف است بر خانه امیر المؤمنین عليهالسلام، و همه آن ها یک خانه است و از زیر کوهی نهری جاری است از برف سردتر و از شیر سفیدتر، و نمی خورد از آن نهرها مگر آل محمّدعليهمالسلام و شیعیان ایشان و هر سه نهر از کوثر می آید و به یکجا می ریزد، و این سه کوه تسبیح و تقدیس و تمجید الهی می کنند و از برای محبّان آل محمّدعليهمالسلام طلب آمرزش می کنند. پس هرکه از شیعیان آل محمّدعليهمالسلام یکی از این عقیق ها را در دست داشته باشد، نبیند مگر خیر و نیکی و فراخی روزی و سلامتی از جمیع بلاها، و امان یابد از شر پادشاه ظالم و از هرچه، آدمی ازآن می ترسد و حذر می نماید.
در حدیث دیگر منقول است: شخصی از برابر امام محمّد باقر عليهالسلام گذرانیدند تازیانه بسیار بر او زده بودند. حضرت فرمود: انگشتر عقیق او کجاست؟! اگر با او می بود تازیانه نمی خورد.
و در روایت دیگر از حضرت صادق عليهالسلام منقول است: دستی به سوی آسمان بلند نمی شود که خدا دوست تر دارد از دستی که در آن انگشتر عقیق بوده باشد.
در حدیث معتبر از امام حسین عليهالسلام منقول است: چون حضرت موسی عليهالسلام بر کوه طور با حق تعالی مناجات کرد و بر زمین نظر کرد، حق تعالی از نور روی او عقیق را آفرید. پس فرمود: قسم خوردم به ذات مقدس خود که عذاب نکنم به آتش جهنّم، دستی را که انگشتر عقیق در آن باشد، اگر ولایت علی بن ابی طالب عليهماالسلام داشته باشد.
در حدیث دیگر منقول است: جبرئیل نازل شد بر حضرت رسول صلىاللهعليهوآلهوسلم و گفت: یا محمّد! پروردگارم سلامت می رساند و می گوید انگشتر را به دست راست بکن و نگینش را از عقیق بکن و بگو به علی بن ابی طالب عليهماالسلام پسر عمّت که، انگشتر را به دست راست بکند و نگینش را عقیق بکند. امیر المؤمنین عليهالسلام پرسید: یا رسول اللَّه! عقیق کدام است؟! فرمود: کوهی است در یمن که برای خدا اقرار کرده است به یگانگی و برای من به پیغمبری و برای تو و اولاد تو به امامت و برای شیعیان تو به بهشت و برای دشمنان تو به جهنّم.
از امیر المؤمنین عليهالسلام منقول است: نماز کسی که انگشتر عقیق در دست داشته باشد بر نماز جماعتی که غیر عقیق در دست داشته باشند به چهل درجه زیادتی دارد.
حلیة المتقین _ علامه مجلسی
🌸پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله فرمودند:
🔶هر كس يك شبانه روز
✨از بيمارى پرستارى كند،
✨خداوند او را با ابراهيم خليل
🔶محشور مى كند.
📚 ثواب الأعمال، ص ۳۴۸
💐پیامبر صلی الله علیه وآله وسلم :
🍏هر کس غذا بخورد
🍏و دیگرى به او نگاه کند،
🍏و به او ندهد،
🍏به دردى بى درمان
🍏مبتلا مى شود.
📚تنبیه الخواطر ،ج1 ،ص47
اثر قرآن در زندگی
🔰اگر ما آثار قرآن را در زندگے مان نمے بينيم بخاطر اين است كه زمينه اش در ما نيست و بايد طهارت قلبے داشته باشيم. اگر من همه ے گناهان را انجام بدهم، معلوم است كه از قرآن لذت نمے برم. اين مثل چاه متعفن است كه مے خواهے روے آن آب بريزے و فايده اے ندارد.
💡اهل تجسس و کنجکاوی نباشید. شما حق سؤالکردن از دیگران را ندارید. برای چه سؤال میکنید؟ اینها کار افراد بیکار و سرگردان و حیران است.
💡اگر کسی را دیدید که اهل سؤال و کنجکاوی است، بفهمید که در صراط مستقیم نیست، سالک و بیدار نیست.
👈 إلا اینکه برای سؤالهایش یک منظور و نیت خیری داشته باشد که اشکال ندارد. نه اینکه بیجهت سؤال کند.
♻️یکی از عاملهایی که انسان را ارزشمند می کند #وفای_به_عهد است، اینقدر این صفت اهمیت دارد که می فرمایند: کسی که #تعهد ندارد، #ایمان ندارد!!!
گناهی که شیطان هم از آن بیزار است!
🎀امام جعفر صادق عليه السلام:
🔱اگر کسى سخنى را بر ضد مۆمنى نقل کند و قصدش از آن، زشت کردن چهره او و از بین بردن وجهه اجتماعى اش باشد و بخواهد او را از چشم مردم بیندازد، خداوند او را از ولایت خود خارج مى کند و تحت سرپرستى شیطان قرار مى دهد؛ ولى شیطان هم او را نمى پذیرد!
📚الکافی، ج٢، ص ٣۵٨
🔅#امام_جواد عليه السلام:
👈منِ استَحسَنَ قَبيحا كانَ شَريكا فيهِ؛
🔸هر كه كار زشتى را نيك بشمارد، در آن كار شريك است.
📚بحار الأنوار جلد ۷۵ صفحه ۸۲
🌷امام حسین(علیه السلام):
☘️ ادب عبارتست از اينكه وقتى كه از خانه خارج مى شوى به هركسى برخورد مى كنى او را برتر از خود ببينى.( و احترام آنها را نگهدارى)
📚دیوان الامام الحسین، ص ۹۹
❣️امام باقر العلوم(ع) میفرمایند:
هر كس با خانواده اش خوش رفتار باشد، بر عمرش افزوده می گردد.
📚بحارالانوار، ج 75 ، ص 175
✅اغلالِ دست و پاگیر در ازدواج
◀️زنجیرِ آداب و عادات باطل/1️⃣
🔸الآن حرف وجود مبارك پيغمبر(صلّي الله عليه و آله و سلّم) اين است كه ما با حيوانات فرق داريم، ما با نباتات فرق داريم، ما با اقوام ديگر فرق داريم.
🔸نباتات بالأخره تلقيح در آنها هست، نر و مادهاي دارند؛ حيوانات نر و مادهاي دارند، اين نر و ماده با هم جمع ميشود.
🔸ما نيامديم كه مذكر و مؤنث را با هم جمع كنيم؛ ما انبياء يك چيز تازهاي آورديم و آن نكاح است؛ نكاح غير از اجتماع مذكر و مؤنث است، غير از اجتماع نر و ماده است.
🔸«النكاح سنّتي» و اگر كسي نكاح بكند «مَن تزوّج فقد أحرز نصف دينه»؛ ما اين را آورديم! ما اجتماع مذكر و مؤنث را نياورديم!
🔸اين مهريه زياد، اين جهيزيه زياد، اين تجمّلپرستي، اين مشكلات، اين اغلال دست و پاگير است!
🔸اين است كه سنّ ازدواج را ميبرد بالا و دهها مفاسد ميآورد؛ فرمود انبياء مخصوصاً وجود مبارك پيغمبر آمدند كه اين اغلالِ دست و پاگير را از دست و پاي جامعه باز كند.
🔸فرمود «النكاح سنّتي»؛ اجتماع مذكر و مؤنث يا نر و ماده در حيوانات هم هست، در كفار هم هست، ما اين را نياورديم.
🔸«النكاح سنّتي»، «مَن تزوّج فقد أحرز نصف دينه» اين اجتماع كجا و آن نكاح كجا!
🔸غرض اين است كه اگر اغلال گفته شد، زنجير گفته شد، اينها مصاديق فراواني دارد.
🔹درس تفسیر قرآن حضرت آیت الله العظمی #جوادی_آملی /سوره یس، آیات 13 الی 22
✅امروز روز نحس است یعنی چه؟!
◀️زنجیرِ آداب و عادات باطل/2️⃣
◀️نحوست ایام/1️⃣
🔸آنها گفتند شما نحس هستید؛ انبیا آمدند گفتند بله، نحس حق است، اما نه زمان نحس است، نه زمین نحس است؛ آن متزمّن است که نحس است، آن متمکّن است که نحس است؛ بعد آن زمان و زمین را هم منشأ نحس و سعد میکنند، وگرنه ظرف چه نحوستی دارد؟!
🔸زمان، ظرف حادثه است؛ مکان، ظرف حادثه است.
🔸اگر آن متزمّن، نحس بود، آن زمان را نحس میکند؛ آن متمکّن نحس بود، آن مکان را نحس میکند.
🔸و اگر در عالَم دیگر هم در مخزن الهی هم زمان و مکان وجود داشته باشند باز به تبع آن، مظروفهای خود نحس و سعد هستند ـ در بحث قبل هم ملاحظه فرمودید ـ همان روزی که «فِی یَوْمٍ نَحْسٍ مُسْتَمِرٍّ» است.
🔸برای پیغمبر و مؤمنین روز سَعد بود که پیروز شدند، اینچنین نیست که یک روز ذاتاً نحس باشد.
🔸این روایت تحفالعقول هم قبلاً در بحثهای وجود مبارک حضرت هادی خوانده شد که حضرت به یکی از اصحاب میفرماید تو آخر نزد ما میآیی، تو شاگرد ما هستی، چرا این حرف را میزنی؟! امروز روز نحس است یعنی چه؟! تو گناه خودت را بر گردن زمان میگذاری؟!
🔹درس تفسیر قرآن حضرت آیت الله العظمی #جوادی_آملی / منبع پیشین
✅صدقه برای دفع نحوست به چه معناست؟
◀️زنجیرِ آداب و عادات باطل/4️⃣
◀️نحوست ایام/3️⃣
🔸پرسش: اگر نحوستِ سفر به جهت مظروف آن باشد دیگر نباید بگویند صدقه بدهید.
🔸پاسخ: بله، چون ذاتی که نیست طبق حادثه است، مظروف است «سیروا علی اسم الله»
🔸حتی درباره قمر در عقرب و امثال ذلک این روایات در جریان مسافرت هست، فرمود درست است که فلان روز گفتند قمر در عقرب است اما «سیروا علی اسم الله» میتوانید با توکّل، با صدقه، با عنایتهای دیگر حتی در روزهای قمر در عقرب سفر بکنید.
🔸البته قمر در عقرب و مانند آن، حوادثی که در عالَم پیش میآید در نهجالبلاغه این استدلال هست که یکی از این منجّمان آمده به حضور حضرت، گفت امروز اگر شما بروید شکست میخوری، برای اینکه امروز روز نحس است.
🔸فرمود: آن طرف مقابل من هم امروز میآید بیرون، چطور برای او نحس نیست برای من نحس است؟! چطور او پیروز میشود؟!؛ این استدلال حضرت است در نهجالبلاغه به کسی که گفت امروز نرو شکست میخوری.
🔸حالا یک وقت یک سلسله حوادث مربوط به خود شخص است، آن مطلب دیگر است وگرنه حضرت استدلال کرد فرمود شما که میگویید امروز نحس است هر کسی برود شکست میخورد، رقیب من هم امروز میآید بیرون، ما با هم امروز میجنگیم، چطور برای او سعد است برای من نحس است، او پیروز میشود من شکست میخورم؟! «فَمَن صدَّقَک فقد کذَّبَ بِالقُرآن»، اگر کسی حرف تو را گوش بدهد معلوم میشود قرآن را قبول ندارد.
🔸آن وقت ما باید بالذّات و بالعرض را تشخیص بدهیم چه چیزی ذاتاً بد است، چه چیزی ذاتاً خوب است اگر معلوم شد چه چیزی ذاتاً بد است، چه چیزی ذاتاً خوب است بالعرض، قابل علاج است.
🔸اگر معلوم شد زمانی بد است و این بد بودنش بالعرض است نه بالذّات، آن با صدقه، با صِله رَحِم، با امثال ذلک حل میشود.
🔹درس خارج تفسیر حضرت آیت الله العظمی #جوادی_آملی / منبع پیشین