آی گفتی! (گفت و شنود)
گفت: چه خبر؟!
گفتم: رابرت کندی، نامزد ریاست جمهوری آمریکا گفته است؛ آمریکا تقریباً در همه کشورهای جهان روزنامهنگارانی را در استخدام خود دارد و به آنها حقوق و دستمزد میدهد تا در گزارشها و نوشتههای خود منافع آمریکا را تامین کنند.
گفت: تاکنون دهها بار از روزنامهنگاران غربگرا و روزنامههای مدعیان اصلاحات خواسته شده که توضیح بدهند چرا مواضع آنها با مواضع و خواست رسماً
اعلام شده دولت آمریکا مو نمیزند؟! و هنوز به این سؤال پاسخی ندادهاند!
گفتم: مرد حسابی! چه جوابی دارند که بدهند؟! وقتی دقیقاً مواضع آمریکا علیه ایران را منتشر میکنند، دیگر جای انکاری باقی نمیماند! باید از مراکز اطلاعاتی پرسید که مگر از جنگ نرم دشمن بیخبرند؟ و مگر نباید پادوهای دشمن را شناسایی و با آنها مقابله کنند؟! چرا به وظیفه خود عمل نمیکنند؟!
گفت: شاید در این توهم هستند که همه این همراهیها و همسوییها با دشمنان تصادفی است!
گفتم: دزدی وارد جالیز گوجه فرنگی شده و گوجهها را میچید و درون کیسه میریخت. صاحب مزرعه سر رسید و پرسید؛ مردک اینجا چه میکنی؟ یارو گفت؛ باد مرا آورده! پرسید؛ گوجهها را
برای چه میچینی؟ گفت؛ دستم را به بوتهها گرفتهام که باد مرا نبرد! پرسید؛ ولی داری گوجهها را درون کیسه میریزی! گفت؛ آی گفتی! اتفاقاً این دیگر سؤال خود من نیز هست! بیا بنشین با هم فکر کنیم شاید جواب این سؤال را پیدا کنیم!
بچههای کشتی رافائل
نویسنده : عفت زینلی | روزنامه نگار
نویسنده: محمدرضا مرزوقی
انتشارات: کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان
_ از ئی سرش تا او سرش باید با دوچرخه یا موتور سیکلت بری.
_ توش یه بازار داره اندازه بازار صفا.
_شیش هفت تا استخر داره.
_ظرف و ظروفش همه از طلا و نقرهان.
_ چند تا ماشین با هم میتونن تو عرشهاش مسابقه بدن.
اینها تعریفهایی است که محمد و دوستانش در باره کشتی رافائل شنیدهاند. رافائل، کشتی بزرگ و با شکوهی است که ایران از ایتالیا خریده و چند وقتی است که دیگر مسافر جابهجا نمیکند. ماجراهای این داستان، در بوشهر و زمان جنگ اتفاق میافتد و راوی این داستان نوجوان 12سالهای به اسم محمد است. محمد و دوستانش رافائل را از بیرون دیدهاند، آنها دوست دارند داخل رافائل را هم ببینند و برای این کار باید یکی از ملوانهای سابق این کشتی را پیدا کنند. محمد متوجهمیشود دوستش کوروش و خواهرش نگران پدرشان هستند. پدر کوروش در شرکت نفت خارک کار میکند و آن ها که میشنوند به شرکت حمله شده و از پدرشان هیچ خبری نیست، افسرده و ناراحت هستند. محمد نقشهای میکشد که هم بتوانند داخل رافائل را ببینند و هم از پدر کوروش خبر بگیرند. اگر میخواهید بدانید آنها موفق میشوند یا نه و سرنوشت کشتی رافائل چه خواهد شد، رمان «بچههای کشتی رافائل» را بخوانید.
هدایت شده از سخنرانی ها/حجت الاسلام غفاری
اسرارذکرلاحول ولاقوه الابالله.MP3
17.92M
حجتالاسلام
غفاری
م اسرارذکرلاحول ولاقوه الاباالله
جلسه 779
https://eitaa.com/eslam20
🔰 #سرخط_دیدار | مروری بر بیانات رهبر انقلاب در دیدار مبلغین و طلاب حوزههای علمیه سراسر کشور ۱۴۰۲/۰۴/۲۱
📌با اطّلاعاتی که به من میرسد از جهات مختلف، نسبت به تبلیغ نگرانم!
↙️اینقدر ظرفیّت تبلیغ در کشور گسترده است که اگر ما چندین برابر آن مقداری هم که کار میکنیم، کار کنیم، به نظرم این ظرفیّت پُر نمیشود.
💠اولویت امر تبلیغ در حوزههای علمیه
🏷درباره اهمیت تبلیغ به عنوان ابزار رسیدن به اهداف دین
❎امروز نگاه رایج در حوزههای علمیّه این است که تبلیغ در مرتبهی دوّم قرار دارد.
✅ما از این نگاه باید عبور کنیم. تبلیغ، مرتبهی اوّل است.
☝️چرا این را میگوییم؟
⁉️برای اینکه ما هدف دین را چه میدانیم؟
📍هدف نهایی:
♦️ما را در مسیر خلیفةاللهی، در مسیر انسان کامل ارتقاء بدهد
📍هدفهای میانی و ابتدائی:
🔹اقامهی قسط
🔸تشکیل نظام اسلامی
🔹اقامه و اشاعه معروف
🔸ازاله منکر
🔹ترویج کَلِم طیّب و عمل صالح
⏫هر کدام از اینها را که شما نگاه کنید، وسیله و ابزار رسیدن به آن، تبلیغ است؛ بدون تبلیغ نمیشود.
👈قرآن کریم، پیغمبران را مسئول تبلیغ میداند
♦️شما [علما] هم که ورثهی انبیا هستید، اُسّ و اساس وظیفهی شما عبارت است از تبلیغ
🔉باید پیام دین را، پیام خدا را به دلها و گوشها برسانید.
🏷درباره استمرار سنّت تبلیغ در میان علما از زمان گذشته
✅در حوزههای علمیّه از اوّل، از هزار سال پیش، سنّت تبلیغ وجود داشت
🏷درباره اهمّیّت مضاعف تبلیغ در دوران کنونی
💎اولویّت حوزهها تبلیغ است. در همهی دورهها اینجور بوده امّا در دورهی ما بالخصوص این اهمّیّت مضاعف است؛ برای اینکه در دورهی ما یک اتّفاقی افتاده است که در طول بیش از هزار سال از صدر اسلام چنین اتّفاقی نیفتاده بود؛ و آن حاکمیّت اسلام بود. تشکیل سازمانِ سیاسیِ مدیریّتِ کشور در شکل محتوای اسلامی سابقه ندارد. وقتی که یک چنین وضعی هست، طبعاً دشمنیهای با اسلام شدّت پیدا میکند
📍تبلیغ در دورهی ما اهمّیّت مضاعف پیدا میکند؛ از دو جهت:
↙️در نظام اسلامی پایه و قوام نظام، مردمند، ایمان مردم است و اگر چنانچه ایمان مردم نباشد، نظام نخواهد بود.
↙️امروز، هم سختافزارهای مخالف، معارض و معاند تطوّر پیدا کرده، هم نرمافزارها.
🚨اگر امروز حوزهی علمیّه از اهمّیّت تبلیغ و حسّاسیّت تبلیغ و مضاعف بودن وظیفهی تبلیغ غفلت بکند، دچار عارضهای میشویم که جبرانش بهآسانی ممکن نیست و دچار استحالهی فرهنگی میشویم.
💠چند نکته کاربردی در مسئله تبلیغ:
1️⃣ شناخت مخاطب
🔍باید بدانیم طرف مقابلمان در چه مرحلهی فکری قرار دارد تا محتوا را، مادّه را و صورت را بر طبق نیاز او تنظیم کنیم.
⚠️در این آشفتهبازار صداهای مختلفِ فضای مجازی و تکثّر رسانهای که وجود دارد، یک صدا در انزوا قرار گرفته و آن، صدای انتقال معارفِ نسلی و خانوادگی است.
📱سابق ما نصیحت میکردیم جوانها را و برحذر میداشتیم از رفیق بد، مصاحب بد؛ حالا مصاحب بد داخل جیبش است.
☝️این مخاطب را بشناسید.
2️⃣ داشتن شناخت و موضع تهاجمی نسبت به مبانی فکری غلط طرف مقابل
✅تبلیغ صرفاً پاسخگویی به شبهه نیست... طرفِ مقابل مبانی فکری دارد، باید به آن حمله کرد؛
🌐اگر چنانچه این موضع تهاجمی به معنای واقعی کلمه بخواهد تحقّق پیدا کند، لازمهاش شناخت صحنه است.
⭕️جریانات جهانی را بشناسید، وضع و محاذات سیاستهای دنیا را بدانید و آنوقت افشاگری کنید؛ هم درست ببینید، هم درست روایت کنید.
3️⃣داشتن روحیه جهادی
❎اگر روحیهی جهادی نباشد:
📌انسان گاهی صحنه را خطا میکند و غلط میبیند
📌 گاهی در رفتار غلط عمل میکند.
👌روحانیّت باید وسط میدان باشد، باید مأیوس نشود؛ خاصیّت عمل جهادی این است.
❇️وقتی این عنصر مجاهدت با نگاه علمی، با کار علمی همراه بشود، حتماً تأثیر تبلیغ تضمینشده است.
4️⃣ توجّه ویژه به نسل جوان و نوجوان
✔️در بخشهای مختلف باید مواجههی تبلیغیِ مناسب با اصحاب فکر، اصحاب هنر، اصحاب قلم، اصحاب بیان بشود
👈لکن اهمّ از همه، قشر جوان و نوجوان است؛
♦️فردای کشور مال اینها است،
☑️ایمانشان باید محکم باشد
☑️ذهنشان باید خالی از شبهه باشد
📍ابزارهای ترغیب جوانان به التزامِ عملی به دین، خیلی مهم است؛ برخی از این جاذبهها:
❇️مسجد
❇️هیئت
❇️موعظه
💠نکته پایانی: لزوم ایجاد کانونهای عظیم حوزوی برای تربیت مبلغین اثرگذار با پشتوانه فکری، تحقیقی و علمی
📌اگر ما بخواهیم به قدر ظرفیّت یا نزدیک به اندازهی مورد نیاز ظرفیّت، عناصرِ تبلیغیِ با این خصوصیّات داشته باشیم، احتیاج داریم به کانونهای عظیم حوزوی.
📌احتیاج داریم به یک کانون اساسی. مرکز هم در درجهی اوّل، حوزهی علمیّهی قم است.
⭕️تشکیل کانونی با مأموریّتِ:
1️⃣تهیّهی موادّ تبلیغیِ بهروز
2️⃣تنظیم شیوههای اثرگذار تبلیغی
3️⃣تربیت مبلّغ
🍀سلام بر شهیدان، سلام بر روح مطهّر امام(ره).
هدایت شده از سخنرانی ها/حجت الاسلام غفاری
دروغ.MP3
40.47M
حجتالاسلام
غفاری
م دروغ
جلسه 780
https://eitaa.com/eslam20
هدایت شده از تجربه آرامش
⭕️ #نشست_برخط «دغدغه های دختر ایرانی در عصر شبکه های اجتماعی»
👤با حضور: سرکارخانم معصومه فاطمی؛ نویسنده و پژوهشگر مطالعات اسلامی زنان
📆 جمعه ۲۳ تیرماه ۱۴۰۲
⏰ ساعت ۱۸:۰۰
🌐پخش زنده در کانال خواهران اصفهان
https://rubika.ir/joinc/BECAEFJI0ZKONWXYAPXKREPHGVPCEPWZ
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
♦️امروز در نظام جمهوری اسلامی همه ایمان در مقابل همه کفر قرار گرفته است
🔹️شباهت وضعیت امروز با قضایای #مباهله در صدر اسلام از زبان رهبر معظم انقلاب
هدایت شده از سخنرانی ها/حجت الاسلام غفاری
احکام فقهی نگاه.MP3
47.96M
حجتالاسلام والمسلمین
غفاری
م احکام فقهی نگاه
جلسه 781
https://eitaa.com/eslam20
غلط ننویسیم
علاوه بر آن (این)... نیز( هم)
به کاربردن «علاوه بر آن( این) » و «نیز( هم)» در یک جمله باعث به وجودن آمدن حشو میشود.
نمونه غیرمعیار: او درس میخواند، علاوه بر این کار هم میکرد.نمونه معیار: او درس میخواند، کار هم میکرد.
شکاف
به کار بردن این عبارت در معنی «اختلاف، دودستگی، فاصله» بر اثر گرته برداری از زبان انگلیسی است. در زبان معیار بهتر است از استعمال آن پرهیز کنیم.
برگرفته از کتاب فرهنگ سخن ،تالیف استاد حسن انوری