#داستانهای_برتر_فارسی به ترتیب سال انتشار
1-برگزیده داستانهای کوتاه محمدعلی جمالزاده (1357-1300)
اولین مجموعهداستان محمدعلی جمالزاده «یکی بود، یکی نبود» در سال 1300 منتشر شد که آغازگر داستان مدرن فارسی است. پس از آن آثار دیگری از جمالزاده منتشر شد. آخرین اثر او در سال 1357 با عنوان «قصه ما به سر رسید» چاپ شد. دو برگزیده از آثار جمالزاده منتشر شده: یکی به انتخاب علی دهباشی در نشر علم، و دیگری به انتخاب کامران پارسینژاد در نشر روزگار.
2-برگزیده داستانهای کوتاه صادق هدایت (1321-1309)
«زندهبهگور» اولین مجموعهداستان صادق هدایت در سال 1309 منتشر شد و پس از آن «سه قطره خون» و آخرینش هم «سگ ولگرد» در سال 1321. سه برگزیده آثار کوتاه هدایت تاکنون منتشر شده: یکی به انتخاب جعفر مدرسصادقی در نشر مرکز، دومی به انتخاب محمد بهارلو در نشر طرح نو، و سومی به انتخاب محمدمنصور هاشمی در نشر روزگار.
3-برگزیده داستانهای کوتاه بزرگ علوی (1376-1313)
اولین مجموعهداستان بزرگ علوی «چمدان» در سال 1313 منتشر شد و آخرین مجموعه یعنی «گیلهمرد» هم در سال 1376. برگزیده داستانهای کوتاه بزرگ علوی به انتخاب محمد بهارلو از سوی نشر علم منتشر شده است.
4-بوف کور، صادق هدایت، 1315
5-برگزیده داستانهای صادق چوبک (1344-1324)
«خیمهشب بازی» اولین مجموعهداستان صادق چوبک در سال 1324 منتشر شد و بعد از آن مجموعههای دیگری از جمله «انتری که لوتیاش مرده بود» و «چراغ آخر» که آخرین مجموعه چوبک بود. این کتاب در سال 1344 منتشر شد. برگزیده داستانهای کوتاه چوبک به انتخاب حسن محمودی در نشر روزگار و به انتخاب کاوه گوهرین در نشر نگاه منتشر شده است.
6-حاجیآقا، صادق هدایت، 1324
7-برگزیده داستانهای کوتاه و بلند جلال آلاحمد (1350-1324)
اولین داستانهای کوتاه جلال آلاحمد «دیدوبازدید» در سال 1324 منتشر شد و پس از آن، داستانهای کوتاه و بلند دیگری از جمله «مدیر مدرسه» و «زن زیادی»، و آخرینش هم «پنج داستان» در سال 1350. برگزیده داستانهای کوتاه و بلند جلال به انتخاب حسین شیخرضایی در نشر روزگار منتشر شده است.
8-برگزیده داستانهای کوتاه ابراهیم گلستان (1399-1327)
«آذر ماه آخر پاییز» مجموعه اول ابراهیم گلستان در سال 1327 منتشر شد، و چند مجموعه داستان کوتاه و بلند هم در سالهای بعد، از جمله «مدومه»، «شکار سایه» و «جوی دیوار و تشنه». برگزیده داستانهای او تاکنون منتشر نشده است.
9-چشمهایش، بزرگ علوی، 1331
10-یکلیا و تنهایی او، تقی مدرسی، 1334
11-برگزیده داستانهای کوتاه غلامحسین ساعدی (1377-1335)
نخستین مجموعهداستان و نمایش غلامحسین ساعدی با عنوان «پیگما کانال درسی10-11-12 https://eitaa.com/hedayate10 https://eitaa.com/hedayate11 https://eitaa.com/hedayate12
کانال درسی10
#آزمون_فارسی #پایه_دهم #نوبت_اول دی ماه ۱۴۰۰ پاسخنامه در فایل بعدی👇 طراح : خانم فاطمه مرتضوی ، تهران
نمونه آزمون های فارسی و فنون ادبی 👆👆
لیون» در سال 34 منتشر شد و پس از آن مجموعههای موفقی چون «ترس و لرز»، «عزاداران بیل»، «شبنشینی باشکوه» و «واهمههای بینامونشان». آخرین مجموعه او در سال 1377 با عنوان «آشفتهحالان بیداربخت» منتشر شد. برگزیده داستانهای کوتاه او به انتخاب روحاله مهدیپورعمرانی در نشر روزگار منتشر شده است.
12-شوهر آهوخانم، علیمحمد افغانی، 1340
13-برگزیده داستانهای کوتاه جمال میرصادقی (1399-1341)
مجموعهداستان نخست جمال میرصادقی با عنوان «مسافرهای شب» در سال 41 منتشر شد و پس از آن او مجموعههای بسیاری منتشر کرد که همگی در راستای هم بودند. دو برگزیده از داستانهای میرصادقی توسط نشر ماهور و نیلوفر منتشر شده است.
14-سنگ صبور، صادق چوبک، 1342
15-بار دیگر شهری که دوست میداشتم، نادر ابراهمی، 1345
16-تنگسیر، صادق چوبک، 1345
17-سفر شب، بهمن شعلهور، 1345
18-برگزیده داستانهای کوتاه مهشید امیرشاهی (1399-1345)
در سال 45 نخستین مجموعهداستان مهشید امیرشاهی با عنوان «کوچه بنبست» منتشر شد و طی سالهای بعد بیش از ده مجموعهداستان کوتاه و بلند از جمله «سار بیبیخانم» و «به صیغه اولشخص مفرد» از او منتشر شد. از او یک برگزیده از داستانهای کوتاهش منتشر شده است.
19-برگزیده داستانهای کوتاه و بلند امین فقیری (1399-1346)
«دهکده پرملال» نخستین مجموعه امین فقیری بود که در سال 46 منتشر شد و پس از آن او مجموعههای بسیاری منتشر کرد. آخرینش «اسبهایی که با من نامهربان بودند» بود. برگزیده داستانهای او هنوز منتشر نشده است.
20-برگزیده داستانهای کوتاه هوشنگ گلشیری (1374-1347)
اولین مجموعهداستان هوشنگ گلشیری با عنوان ««مثل همیشه» در سال 47 منتشر شد و بعد از مجموعههایی مثل «نمازخانه کوچک من». آخرینش هم در سال 74 با عنوان «دست تاریک، دست روشن». برگزیده داستانهای او تحتعنوان «نیمه تاریک ماه» از سوی نشر نیلوفر منتشر شده است.
21-سووشون، سیمین دانشور، 1348
22-شازده احتجاب، هوشنگ گلشیری، 1348
23-برگزیده داستانهای کوتاه ناصر تقوایی (1399-1348)
از تقوایی تنها یک کتاب مستقل چاپ شده به نام «تابستان همان سال» در سال 1348. او در طول سالهای بعد چند داستان هم در نشریات مختلف منتشر کرد. از او هیچ برگزیدهای تاکنون منتشر نشده است.
24-توپ، غلامحسین ساعدی، 1348
25-طوطی، زکریا هاشمی، 1348
26-برگزیده داستانهای کوتاه گلی ترقی (1399-1348)
اولین مجموعهداستان گلی ترقی با عنوان «من چهگورا هستم» در سال 48 منتشر شد و پس از آن «جایی دیگر» و «دو دنیا». آخرینش هم با عنوان «دیوهای خوشپوش» در سال 99. برگزیده داستانهای کوتاه او به انتخاب خودش تحت عنوان «12 داستان» از سوی نشر نیلوفر منتشر شده است.
27-دایی جان ناپلئون، ایرج پزشکزاد، 1349
28- برگزیده داستانهای کوتاه و بلند بهرام صادقی، (1353-1349)
«سنگر و قمقمههای خالی» و «ملکوت» دو کتاب بهرام صادقی است که مجموعهای از داستانهای کوتاه و بلند اوست.
29-کریستین و کید، هوشنگ گلشیری، 1350
30-برگزیده داستانهای کوتاه و بلند علیاشرف درویشیان (1396-1351)
«روز اول تعطیلی» کتاب اول درویشیان در سال 51 منتشر شد و پس از آن «از این ولایت»، «آبشوران» و مجموعههای دیگر. «قصههای بند» و «سلول 18» هم آخرینشان. از او هیچ برگزیدهای منتشر نشده است.
31-شب یک شب دو، بهمن فرسی، 1353
32-همسایهها، احمد محمود، 1353
33-برگزیده داستانهای کوتاه محمد محمدعلی (1399-1354)
اولین مجموعه محمد محمدعلی «دره هندآباد گرگ دارد» در سال 54 منتشر شد و پس از آن مجموعهها و تکداستانهای دیگری از جمله «بازنشستگی» در سال 66 منتشر شد. هیچ برگزیدهای از او تاکنون منتشر نشده است.
34-سگ و زمستان بلند، شهرنوش پارسیپور، 1355
35-بره گمشده راعی، هوشنگ گلشیری، 1356
36-برگزیده داستانهای کوتاه و بلند بهرام حیدری (1399-1356)
اولین مجموعهداستان کوتاه بهرام حیدری با عنوان «به خدا میکشم هرکس که کشتم» در سال 56 منتشر شد و سال بعد مجموعه «لالی». حیدری داستانهای کوتاه و بلند بسیاری طی سالهای اخیر منتشر کرده که تاکنون هیچ برگزیدهای از داستانهای کوتاه او منتشر نشده است.
37-شب هول، هرمز شهدادی، 1357
38-کلیدر، محمود دولتآبادی 1357
39-برگزیده داستانهای کوتاه و بلند نسیم خاکسار (1399-1358)
مجموعه اول نسیم خاکسار در سال 58 منتشر شد تحتعنوان «گیاهک»؛ پس از آن او داستانهای کوتاه و بلند بسیاری منتشر کرداز جمله «نان و گل» و «بقال خرزویل». از او هیچ برگزیدهای منتشر نشده است.
40-جای خالی سلوچ، محمود دولتآبادی، 1358
41-برگزیده داستانهای محمد کلباسی (1399-1358)
«سرباز کوچک» مجموعه اول محمد کلباسی در سال 58 منتشر شد و پس از آن او داستانهای کوتاه و بلند دیگری منتشر کرد از جمله «نوروز آقای اسدی» و «صورت ببر». آخرین مجموعهاش، «او»، در سال 97 منتشر شد. از او هیچ برگزیدهای منتشر ن
شده است.
42-برگزیده داستانهای کوتاه و بلند هوشنگ مرادیکرمانی (1399-1358)
«قصههای مجید» نخستین کتاب مرادی کرمانی در سال 58 منتشر شد و پس از آن، داستانهای کوتاه و بلند بسیاری از او منتشر شد، از جمله «خمره»، «بچههای قالیبافخانه»، «تنور» و... از او هیچ برگزیدهای منتشر نشده است.
43-برگزیده داستانهای کوتاه و بلند قاضی ربیحاوی (1399-1359)
«وقتی که دود جنگ بر آسمان دهکده دیده شد» نخستین داستان بلند قاضی ربیحاوی بود که در سال 59 منتشر شد و پس از آن «خاطرات یک سرباز» را چاپ کرد و داستانهای کوتاه و بلند دیگری نیز طی سالهای بعد از جمله «نخل و باروت»، «از این مکان» و «گیسو». از او هیچ برگزیدهای منتشر نشده است.
44-آتش بدون دود، نادر ابراهیمی، 1360
45-گاوخونی، جعفر مدرس صادقی، 1361
46-زمین سوخته، احمد محمود، 1361
47-برگزیده داستانهای کوتاه رضا جولایی (1399-1362)
«حکایت سلسله پشت کمانان» مجموعه اول رضا جولایی بود که در سال 62 منتشر شد و پس از آن او هشت مجموعه داستان کوتاه و بلند منتشر کرد که دوتای آخر «برکههای باد» و «پاییز 32» بود. از او هیچ برگزیدهای منتشر نشده است.
48-ثریا در اغما، اسماعیل فصیح، 1363
49-برگزیده داستانهای کوتاه اصغر عبداللهی (1399-1364)
«در پشت آن مه» نخستین مجموعه اصغر عبداللهی در سال 64 منتشر شد و پس از آن دو مجموعه دیگر منتشر کرد: «سایبانی از حصیر» و «هاملت در نمنم باران». برگزیده داستانهای او هنوز منتشر نشده است.
50-برگزیده داستانهای کوتاه علیاصغر شیرزادی (1399-1365)
«نشسته در غبار» نخستین مجموعه علیاصغر شیرزادی در سال 65 منتشر شد و «غریبه و اقاقیا» و «یک سکه در دو جیب» هم در دهه شصت و هشتاد. از او هیچ برگزیدهای منتشر نشده است.
51-رازهای سرزمین من، رضا براهنی، 1366
52-زمستان 62، اسماعیل فصیح، 1366
53-برگزیده داستانهای کوتاه منیرو روانیپور (1399-1367)
«کنیرو» نخستین مجموعهداستان منیرو روانیپور بود که در سال 67 منتشر شد و «نازلی» آخرینش در سال 81. برگزیده داستانهای کوتاه او هنوز منتشر نشده است.
54-اهل غرق، منیرو روانیپور، 1368
55-برگزیده داستانهای کوتاه محمدرضا صفدری (1399-1368)
«سیاسنبو» نخستین مجموعه محمدرضا صفدری در سال 68 منتشر شد و پس از آن، او چندین مجموعه دیگر منتشر کرد از جمله: «تیله آبی». برگزیده داستانهای او هنوز منتشر نشده است.
56-طوبا و معنای شب، شهرنوش پارسیپور، 1368
57-سمفونی مردگان، عباس معروفی، 1368
58-برگزیده داستانهای کوتاه شهریار مندنیپور (1399-1368)
«سایههای غار» نخسیتن مجموعه شهریار مندنیپور در سال 68 منتشر شد و پس از آن «مومیا و عسل»، «شرق بنفشه»، «آبی ماورای بحار» و آخرینش هم «هفت ناخدا» در سال 99. از او هیچ برگزیدهای منتشر نشده است.
59-سوقصد به ذات همایونی، رضا جولایی، 1370
60-برگزیده داستانهای کوتاه ابوتراب خسروی (1399-1370)
«هاویه» نخستین مجموعه ابوتراب خسروی بود که در سال 70 منتشر شد و پس از آن، او «دیوان سومنان»، «کتاب ویران» و آثار دیگر کوتاه منتشر کرد. از او هیچ برگزیدهای منتشر نشده است.
61-خانه ادریسیها، غزاله علیزاده، 1370
62-سالهای ابری، علیاشرف درویشیان، 1370
63-برگزیده داستانهای کوتاه علی خدایی (1399-1370)
«از میان شیشه، از میان مه» نخستین مجموعه علی خدایی بود که در سال 70 منتشر شد و پس از آن او مجموعه «تمام زمستان مرا گرم کن» و سه مجموعه دیگر منتشر کرد. از او هیچ برگزیدهای منتشر نشده است.
64-سال بلوا، عباس معروفی، 1371
65-جریزه سرگردانی، سیمین دانشور، 1372
66-مدار صفر درجه، احمد محمود، 1372
67-خروس، ابراهیم گلستان، 1373
68-برگزیده داستانهای کوتاه و بلند بیژن نجدی (1376-1373)
«یوزپلنگانی که با من دویدهاند» نخستین داستانهای کوتاه بیژن نجدی بود که در سال 73 منتشر شد. بعد از آن، دو کتاب دیگر از او منتشر شد. از او هیچ برگزیدهای منتشر نشده است.
69-برگزیده داستانهای کوتاه محمد کشاورز (1399-1374)
«پایکوبی» نخستین مجموعه محمد کشاورز بود که در سال 74 منتشر شد. «بلبل چوبی» و «روباه شنی» هم کارهای بعدی او. از او هیچ برگزیدهای هنوز منتشر نشده است.
70-برگزیده داستانهای کوتاه کوروش اسدی (1394-1378)
مجموعه «پوکهباز» در سال 78 منتشر شد و بعد از آن، کوروش اسدی سه مجموعه دیگر از جمله «باغ ملی» را منتشر کرد. از او هیچ برگزیدهای منتشر نشده است.
71-درخت انجیر معابد، احمد محمود، 1379
72-سفر به گرای 270 درجه، احمد دهقان، 1375
73-دل دلدادگی، شهریار مندنیپور، 1377
74-چاه بابل، رضا قاسمی، 1377
75-نیمه غایب، حسین سناپور، 1378
76-کولی کنار آتش، منیرو روانیپور 1378
77-اسفار کاتبان، ابوتراب خسروی، 1379
78-ساربان سرگردان، سیمین دانشور، 1380
79-همنوایی شبانه ارکستر چوبها، رضا قاسمی، 1380
80-دکتر نون زنش را از مصدق بیشتر دوست دارد، شهرام رحیمیان،
1380
81-چراغها را من خاموش میکنم، زویا پیرزاد، 1380
82-پرنده من، فریبا وفی، 1381
83-من ببر نیستم پیچیده به بالای خود تاکم، محمدرضا صفدری، 1381
84-خانوم، مسعود بهنود، 1381
85-رود راوی، ابوتراب خسروی، 1382
86-رنگها و سایهها، محمدرحیم اخوت، 1382
87-آداب بیقراری، یعقوب یادعلی، 1383
88-سپیدهدم ایرانی، امیرحسن چهلتن، 1384
89-عقرب روی پلههای راهآهن اندیمشک، حسین مرتضاییانآبکنار، 1384
90-سالمرگی، اصغر الهی، 1385
91-باغ تلو، مجید قیصری، 1385
92-برگزیده داستانهای کوتاه امیرحسین خورشیدفر (1399-1385)
امیرحسین خورشیدفر با اینکه دو مجموعهداستان دارد، اما یکی از درخشانترین آثار ادبیات داستانی معاصر را خلق کرده: «زندگی مطابق خواسته تو پیش میرود» در سال 85 و «شرطبندی روی اسب مسابقه» در سال 96. از او هیچ برگزیدهای منتشر نشده است.
93-نگران نباش، مهسا محبعلی، 1387
94-شطرنج با ماشین قیامت، احمد حبیبزاده، 1387
95-زوال کلنل، محمود دولتآبادی، 1388
96-مردگان باغ سبز، محمدرضا بایرامی، 1390
97-کوچه ابرهای گمشده، کوروش اسدی، 1395
98-روزگار دوزخی آقای ایاز، رضا براهنی، 1398
99-اشراق درخت گوجه سبز، شکوفه آذر، 1398
100-عقربکِشی، شهریار مندنیپور، کانال درسی10-11-12 https://eitaa.com/hedayate10 https://eitaa.com/hedayate11 https://eitaa.com/hedayate12
اجزای جمله.pdf
2.71M
#جمله #اجزای_جمله
توضیح انواع جملهٔ دو جزئی، سه جزئی و چهار جزئی
قابل استفاده برای دانش آموزان سال دهم، یازدهم و به ویژه دوازدهم
https://eitaa.com/hedayate12
#استعاره:
نکته: اصل استعاره بر تشبیه استوار است و به دلیل اینکه در استعاره فقط یک رکن از تشبیه ذکر می شـود و خواننده را به تلاش ذهنی بیشتری وا می دارد ، لذا استعاره از تشبیه رساتر ، زیباتر و خیالانگیز تر است .
انواع استعاره : با توجه به اینکه در استعاره یکی از طرفین تشبیه ذکر می شود ، آن را بر دو نوع تقسیم کرده اند . ۱- استعاره ی مصرحه ۲- استعاره ی مکنیه
استعاره ی مصرحه ( آشکار ) : آن است که « مشبهبه » ذکر و « مشبه » حذف گردد . ( در واقع مشبه به جانشین مشبه می شود )
مثال ۱ : ای آفتاب خوبان می جوشد اندرونم یک ساعتم بگنجان در سایهی عنایت
توضیح : « آفتاب خوبان » استعاره برای معشوق است . ( آفتاب خوبان « مشبه به » که ذکر شده و معشوق « مشبه » حذف شده است )
مثال ۲ : صدف وار گوهر شناسان را دهان جز به لؤلؤ نکردند باز
توضیح : « لؤلؤ » استعاره از سخنان با ارزش است . ( لؤلؤ « مشبه به » ذکر شده و سخنان با ارزش « مشبه » که حذف شده است)
استعاره مکنیه : آن است که « مشبه » به همراه یکی از لوازم و ویژگی « مشبه به » ذکر گردد و خود « مشبه به » حذف شود.
نکته ۱ : گاهی لوازم یا ویژگی « مشبه به » در جمله به « مشبه » نسبت داده می شود .
مثال : مرگ چنگال خود را به خون فلانی رنگین کرد .
توضیح : « مرگ » را به « گرگی » تشبیه کرده است که چنگال داشته باشد اما خود « گرگ » را نیاورد و « چنگال » که یکی از لوازم و ویژگی گرگ است به آن ( مرگ ) نسبت داده است .
نکته۲ : گاهی لوازم یا ویژگی « مشبه به » در جمله به « مشبه » اضافه مـی شود که در ایـن صـورت « اضافه ی استعاری » است.
مثال ۱ : سر نشتر عشق بر رگ روح زدند یک قطره از آن چکید و نامش دل شد
توضیح : « روح » را به بدنی تشبیه کرده که « رگ » داشته باشد و « رگ » را که یکی از ویژگی های « مشبهبه »است به « روح » اضافه کرده است .
مثال ۲ : مردی صفای صحبت آیینه دیده از روزن شب شوکت دیرینه دیده
#اضافه استعاری
توضیح : « شب » را به اطاقی تشبیه کرده که « روزن یا پنجره » داشته باشد و « روزن » را که یکی از ویژگیهای « مشبه به » بود به « شب » اضافه کرده است .
نکته : جمله ای که در آن آرایه استعاره به کار رفته ادبی تر است ، نسبت به جمله ای که دارای آرایه تشبیه است .
نکته : در اضافه ی استعاری « مضاف » در معنی حقیقی خود بکار نمی رود و ما « مضاف الیه » را به چیزی تشبیه می کنیم که دارای جزء یا اندامی است ولی چنین جزء و اندام که « مضاف » است برای « مضاف الیه » یک واقعیت نیست بلکه یک تصور و فرض است .
مثال : دست روزگار ــــــــــ دست برای روزگار یک تصور و فرض است .
روزن شب ـــــــــــــ روزن یا پنجره ای برای شب یک تصور است و وافعیت ندارد .
نکته ی مهم : در استعاره مکنیه چنانچه مشبه به ، انسان باشد ، به آن «تشخیص » گویند .
تشخیص ( آدم نمایی ، انسانانگاری ، شخصیت بخشی )
نسبت دادن حالات و رفتار آدامی به دیگر پدیده های خلقت اس. ( دادن شخصیت انسانی به موجوداتی غیراز انسان)
مثال۱ : برگ های سبز درخت در وزش نسیم به رقص در می آیند.
توضیح : رقصیدن یکی از حالات و رفتار انسانی است که در این جا به برگهای درخت نسبت داده شده است.
مثال۲ : سحر در شاخسار بوستانی چه خوش می گفت مرغ نغمه خوانی
نکته : هر موجودی غیر از انسان در کلام « منادا » قرار گیرد آن کلام دارای تشخیص است.
مثال : ای دیو سپید پای در بند ای گنبد گیتی ای دماوند
نکته : همانطور که اشاره شد استعاره مکنیه ای که ، مشبه به آن « انسان » باشد ، تشخیص خواهد بود چه به صورت ترکیب اضافی باشد یا غیر اضافی.
مثال : ابر می گریدو می خندد از آن گریه چمن
توضیح : در مثال فوق دو تشخیص به کار رفته است ،گریه را به ابر نسبت داده است و خنده را به چمن .
توجه : ترکیباتی نظیر : دست روزگار ، پای اوهام ، دست اجل ، قهقه ی قشنگ ، حیثیت مرگ ، زبان سوسن ، دهن لاله و … همگی اضافه ی استعاری مکنیه ( تشخیص ) هستند.
کانال درسی10- 11- 12 https://eitaa.com/hedayate11 https://eitaa.com/hedayate10
https://eitaa.com/hedayate12
"آرایه های ادبی"
🔶مراعات نظیر:
آوردن واژه هایی از یک مجموعه که با هم تناسب دارند.
این رابطه وتناسب می تواند از نظر جنس، نوع، مکان و ...باشد. مثال:
ابر و باد و مه وخورشید و فلک در کارند تا تونانی به کف آری و به غفلت نخوری
🔶 تلمیح:
اشاره ای به بخشی از دانسته های تاریخی و روایات وداستان هایی که در منابع مختلف ذکر شده شده است.
مثال:
زحسرت لب شیرین هنوز می بینم
که لاله می دمد از خون دیده ی فرهاد
🔶تضمین:
آوردن بخشی از آیه، حدیث، مصراع یا بیتی از شاعری دیگر در بین کلام خود است.
مثال:
چشم حافظ زیر بام قصر آن حوری سرشت
شیوه ی جنات تجری تحتها الانهار داشت
🔶 تضاد:
آوردن دوکلمه با معنی متضاد است برای روشنگری یا زیبایی
مثال:
شادی ندارد آن که ندارد به دل غمی
آن را که نیست عالم غم نیست عالمی
🔶تناقض یا پارادوکس:
آوردن دو واژه یا دو معنی متناقض است یعنی وجود یکی نقض وجود دیگری است.
مثال:
هرگز وجود حاضر غایب شنیده ای
من در میان جمع و دلم جای دیگرست
🔶 حس آمیزی:
آمیختن دو یا چند حس است یعنی مثلا بو کردن که مربوط به حس بویایی است را با شنیدن که مربوط به شنوایی است ترکیب کنیم و بگوییم: بوی تو ز لاله می شنوم(بو شنیدن)
مثال:
از صدای سخن عشق ندیدم خوشتر
یادگاری که در اینگنبد دوار بماند
🔶حسن تعلیل:
آوردن علتی ادبی برای امری درشعر یا نثر که مبتنی بر تشبیه است و در واقع علمی وعقلی نیست.
مثال:
باران همه بر جای عرق می چکد از ابر
پیداست که از روی لطیف تو حیا کرد
یعنی: اگر باران از ابر می بارد به این علت است که از روی لطیف تو شرمسار است.
مثال:
تویی بهانه ی آب ابرها که می گریند
بیا که صاف شود این هوای بارانی
🔶اغراق:
ادعای وجود صفت یا حالتی است به اندازه ای که وجود آن محال و غیر ممکن باشد.
مثال:
هرگز کسی ندید بدین سان نشان برف
گویی که لقمه ای است زمین در دهان برف
🔶ایهام:
آوردن واژه ای با حداقل دومعنی که یکی نزدیک به ذهن و دیگری دور از ذهن باشد.و مخاطب را به شک بیندازد که منظور و مراد شاعر کدام معنا بوده است.
مثال:
خانه زندان است و تنهایی ضلال
هرکه چون سعدی گلستانیش نیست
گلستان ایهام دارد، با دو معنا: گلزار و کتاب سعدی
🔶 تکرار:
تکراریک یا چند کلمه در شعر
مثال:
آدمی در عالم خاکی نمی آید به دست
عالمی دیگر بباید ساخت وز نو آدمی
🔶جناس:
آوردن واژه هایی است که در تلفظ مشترک ودر معنی متفاوتند.
مثال:
ای مِهرتودردل ها، وی مُهرتو بر لب ها
وی شور تودرسّرها، وی سِرتودرجان ها
مُهر و مِهر/سّر وسِر
جناس انواع مختلفی دارد: تام، ناقص حرکتی، ناقص اختلافی، ناقص افزایشی
🔶 واج آرایی:
تکرار یک یا چند واج(صامت و مصوت) در یک مصراع یا بیت یا یک جمله و سطر.
مثال
لبخند تو خلاصه ی خوبیهاست
لختی بخند خنده ی گل زیباست
🔶 تشبیه:
ادعای شبیه بودن دویا چند چیزاست.
ارکان آن:مشبه، مشبه به، ادات تشبیه و وجه شبه
مشبه ومشبه به راطرفین تشبیه می نامند.
ادات تشبیه عبارتنداز مثل، مانند، چو، چون، همچو وهمچون، به سان، به کردار و...
گرت زدست براید چونخل باش کریم
ورت زدست نیایدچوسروباش آزاد
ارکان تشبیه در مصراع اول:
تو:مشبه
چو:ادات
نخل:مشبه به
کریم وبخشنده بودن:وجه شبه
🔶سجع:
شبیه بودن دو واژه در واجها یا حروف پایانی، وزن یا هردوی آن ها.
مثال:
الهی اگر بهشت چون چشم و چراغ است، بی دیدار تو درد و داغ است
بین داغ و چراغ جناس وجود دارد.
🔶 استعاره:
مانند تشبیه است ولی فقط از ارکان تشبیه مشبه به یا مشبه ذکر شده است
مثال:
بتی دارم که گرد گل زسنبل سایه بان دارد
بهار عارضش خطی به خون ارغوان دارد
در مصراع اول بت ، گل و سنبل استعاره اند.
با کمی دقت می فهمیم که مثلا بت در آغاز اینگونه بوده:یار مثل بت است
🔶 تشخیص:
در واقع جان بخشیدن به اشیای بی جان است یعنی خصوصیات انسانی را به پدیده های دیگر نسبت بدهیم.
مثال:
گل بخندید که از راست نرنجیم ولی
هیچ عاشق سخن سخت به معشوق نگفت کانال درسی10- 11 -12 https://eitaa.com/hedayate12 https://eitaa.com/hedayate11 https://eitaa.com/hedayate10
#دستور_زبان_فارسی
#ساختمان_اسم
❇️ درباره ساختمان اسم: اسم یکی از انواع کلمات است که نقشی مهم در زبان به عهده دارد. ساختمان اسم از این جهت مورد بررسی قرار میگیرد که آیا از یک جزء تشکیل شده ( مثل کلمه سفید ) و یا قابل تجزیه به جزء های کوچکتر است. ( مثل واژه گلخانه)
ساختمان واژه دو شکل کلی دارد؛
⭕️ 1. واژه ساده
اسم های ساده ، آن دسته از اسم ها هستند که قابل تجزیه به بخشهای کوچکتر نباشند و فقط از یک جزء تشکیل شده باشند. مثلا: کتاب – خدا – دین – درس- معلم
باید ببینیم که آیا می توان این کلمات را به دو یا چند جزء تقسیم کرد؟ اگر نشد آن کلمه ساده است.
⭕️ 2. واژه غیر ساده
واژه غیر ساده آن است که فقط از یک جزء تشکیل نشده باشد. مثلا از قرار گرفتن دو جزء معنا دار در کنار هم شکل بگیرد. مثلا: راهنما ( راه + نما ) ، حسابدار ( حساب + دار ) ، کمربند (کمر + بند )
و یا یک کلمه می تواند از کنار هم قرار گرفتن یک جزء معنادار و یک جزء بی معنا ( وند ، پیشوند ، پسوند ) ساخته شده باشد. مثلا: پردازش ( پرداز + ــِ ش ) ، دسته ( دست + ه)
واژه های غیر ساده انواعی دارند که در اصل در پایه هفتم با آنها آشنا می شوید اما به دلیل اهمیت موضوع در آزمونهای نمونه و تیزهوشان مختصری به انواع واژه غیر ساده اشاره می کنیم.
#انواع_واژه_های_غیر_ساده
اسم #مرکب : اسمی که از کنار هم قرار گرفتن دو جزء معنادار ساخته شود. این جزء ها خود می توانند اسم ، صفت ، ضمیر و یا بن فعل باشند.
مثالها : جانباز – پایدار – گلخانه
اسم #مشتق: اسمی که از ترکیب یک جزء معنادار و یک یا چند وند ( پیشوند و پسوند ) به وجود آمده باشد.
مثالها:
خندان ( خند + ان ) – صبحانه ( صبح + انه ) – هنرمند (هنر + مند)
برای آنکه بهتر اسمهای مشتق را بشناسیم لازم است که ابتدا با انواع وند ها ( اجزای بی معنا) آشنا شویم.
#مهمترین_وند_ها
پر کاربرد ترین پیشوند ها:
با ( با هنر ) – بی ( بی عقل ) – باز ( بازپرس ) – هم ( همراه ) – بر ( بر گشت ) – نا ( نا سپاس ) – نَ (نَسوز )
پر کاربردترین پسوند ها:
بان ( دروازه بان) – دان ( قلم دان) – ستان ( بیمارستان ) – سار ( چشمه سار ) – زار ( لاله زار ) – گر ( کوزه گر) – گری ( یاغی گری) – گاه ( آزمایش گاه) - ــِـ ش ( دانش ) – وار ( امیدوار، دیوانه وار) – چه ( کتابچه) – گین ( اندوهگین) – ناک ( سوزناک) – مند ( اندیش مند) – گار ( آموزگار) - ــَــنده ( دونده) – ان (به غیر از نشانه جمع مثلا گریان، کوهان) – انه ( روزانه) – ار ( دیدار) – ا ( بینا و شنوا) - ه ( نوشته ، هفته ) – ی ( به غیر از ی نکره ، مثلا آهنی ) – ور ( هنرور) - ــــَک ( عروسک)
https://eitaa.com/hedayate10 کانال درسی10
جمعبندی و خلاصه زمان های ادبیات متوسطه اول: دستور_زبان_فارسی
انواع فعل از نظر زمان
پیش از پرداختن به فعل از نظر زمان، یادآوری چند نکته لازم است:
یادآوری:
الف) بن ماضی= مصدر بدون «ن»:
مصدر بن ماضی
رفتن ........................ رفت
گفتن ........................ گفت
دیدن ........................ دید
شنیدن ...................... شنید
نگریستن .................. نگریست
جستن ...................... جست
ب) بن مضارع= فعل امر بدون « ب »:
مصدر ..... فعل امر ..... بن مضارع
رفتن ........ برو .............. رو
گفتن ....... بگو .............. گو
دیدن ....... ببین ........... بین
شنیدن ..... بشنو ........... شنو
نگریستن .... بنگر............ نگر
جستن ...... بجو ........... جو
و...
پ) صفت مفعولی:
بن ماضی + ه ه
نمونه: رفته، دیده، گفته، شنیده، خوانده، نوشته، گفته، شناخته، نشسته، انداخته، آمده و...
انواع فعل از نظر زمان:
الف) ماضی: فعلی است که بر زمان گذشته دلالت دارد.
ب) مضارع: فعلی که بر زمان حال و گاهی آینده دلالت دارد.
پ) مستقبل (آینده): فعلی که بر زمان آینده دلالت دارد.
انواع فعل ماضی:
۱- ماضی ساده:
بن ماضی+ شناسههای ماضی (--َم، -ی، ... / -یم، -ید، --َند):
شناختم، شناختی، شناخت/
شناختیم، شناختید، شناختند
۲- ماضی استمراری:
می+ ماضی ساده:
میگفتم، میگفتی، میگفت
میگفتیم، میگفتید، میگفتند
نکته:
در فارسی کهن، ماضی استمراری به چند صورت دیگر هم به کار میرفت:
الف) «همی» به جای «می»: همیگفتم...
ب) می/ همی + ماضی ساده + ی (استمراری): میگفتمی...
ت) ماضی ساده + ی (استمراری): گفتمی...
۳- ماضی بعید:
صفت مفعولی + بودم، بودی، بود/ بودیم، بودید، بودند:
رفته بودم، رفته بودی، رفته بود
رفته بودیم، رفته بودید، رفته بودند
۴- ماضی نَقلی:
صفت مفعولی + ام، ای، است / ایم، اید، اند:
شنیدهام، شنیدهای، شنیدهاست
شنیدهایم، شنیدهاید، شنیدهاند
نکته:
در فارسی کهن، ماضی نقلی به صورت زیر، هم به کار میرفت:
شنیدهستم، شنیدهستی، شنیدهاست
شنیدهستیم، شنیدهستید، شنیدهستند
۵- ماضی التزامی:
صفت مفعولی + باشم، باشی، باشد / باشیم، باشید، باشند:
آمده باشم، آمده باشی، آمده باشد
آمده باشیم، آمده باشید، آمده باشند
۶- ماضی مستمر (ملموس):
داشتم، داشتی، داشت/ داشتیم، داشتید، داشتند + ماضی استمراری:
داشتم میگفتم، داشتی میگفتی، داشت میگفت
داشتیم میگفتیم، داشتید میگفتید، داشتند میگفتند
انواع فعل مضارع:
۱- مضارع اِخباری:
می + بن مضارع + شناسههای مضارع (--َم، -ی، --َد / -یم، -ید، --َند):
میشناسم، میشناسی، میشناسد
میشناسیم، میشناسید، میشناسند
چند نکته:
* فعلهای است، هست، نیست و دارم، داری، دارد، داریم، دارید، دارند، نیز مضارع اِخباری بهشمارمیآیند.
* در فارسی کهن، گاهی فعل مضارع اخباری، بدون «می» به کار میرفت:
روم، روی، رود/ رویم، روید، روند
* در فارسی کهن، گاهی به جای «می»، «همی» به کار میرفت: همیگویم...
۲- مضارع التزامی:
ب + بن مضارع + شناسههای مضارع:
بدانم، بدانی، بداند / بدانیم، بدانید، بدانند
چند نکته:
* گاهی فعل مضارع التزامی بدون «ب » به کار میرود؛ مانند: فعلهای باشم، باشی، باشد، باشیم، باشید، باشند/
شوم، شوی، شود، شویم، شوید، شوند/
برگردم...، روی دهد و...
* در فارسی کهن، گاهی فعلهای مضارع التزامی که امروزه، همراه « ب » به کار میروند، بدون «ب » به کار میرفتند: گویم = بگویم و...
* در فارسی کهن، گاهی فعل مضارع التزامی در معنی مضارع اخباری به کار میرفت:
بخواهد: میخواهد / بگوید: میگوید
۳-مضارع مستمر:
دارم، داری، دارد/ داریم، دارید، دارند + مضارع اخباری:
دارم میروم، داری میروی، دارد میرود
داریم میرویم، دارید میروید، دارند میروند
۳- آینده:
خواهم، خواهی، خواهد/ خواهیم، خواهید، خواهند + مصدر بدون --َن:
خواهم دید، خواهی دید، خواهد دید
خواهیم دید، خواهید دید، خواهند دید
https://eitaa.com/hedayate10 کانال درسی10
🔰انواع ضمیر و کاربردهای آن
ضمیر،واژهای است که جانشین اسم میشود (برای جلوگیری از تکرار اسم).
رستم پهلوان بزرگی بود هر کس او را ميدید.
او ضمیراست و جانشین رستم شده است رستم مرجع ضمیر است.
❇️اقسام ضمیر عبارتند از:
1-شخصی
2-مشترک
3-اشاره
4-پرسشی
5-تعجبی
6-مبهم
7-ملکی
1- ضمیر شخصی: ضمیرهایی هستند که برای هریک از اشخاص (اول شخص، دوم شخص و سوم شخص، مفرد یا جمع ) ساخت جداگانه دارند.
ضمیرشخص دوگونه است:منفصل، متصل
الف- ضمیر شخصی منفصل یا گسسته، ضمیری است که به واژه پیش از خود نميچسبد و به تنهایی بکار ميرود: من، تو، او (وي)، ما، شما، ایشان
ب - ضمیر شخصی متصل یا پیوسته:ضمیری است که به واژه پیش از خود ميپیوندد و به تنهایی بهكار نميرود.
م، ت، ش، مان، تان، شان
تذکر: وقتی که ضمیر م، ت، ش به کلماتی که به ه ختم ميشوند افزوده شود الفی به آن اضافه ميشود. میوهام، جامهات
اگر ضمایر متصل به واژهای که آخرش ا یا و باشد ی به آن اضافه ميشود. قلمهایم، ابرویت
2-ضمیر مشترک:
ضمیری است که برای همه ساختهای ششگانه یکسان بهکار ميرود.
خود: خودم، خودت، خودش، خودمان، خودتان، خودشان
علاوه بر ضمیر خود، در ضمیر خویش و خویشتن نیز ضمیر مشترکند که بیشتر در زبان و ادب بهكار ميرود.
3-ضمیر اشاره:
ضمیری است که مرجع آن به اشاره معلوم ميشود. آن، این و اقسام دیگری که در بحث صفت اشاره آنها را نام بردهایم اگر این کلمات به همراه اسم بیایند صفت اشاره و اگر جانشین اسم شوند ضمیر اشارهاند. این کتاب را بگیر و آن را بخوان.
4-ضمیرپرسشی:ضمیرپرسشی نیزهمان صفات پرسشی هستندکه جانشین اسم شدهاند:که،چه،کدام، کدامین، کی، کجا، چگونه
5-ضمیر تعجبی:
واژه "چه" وقتی که بیهمراهی اسم بیاید و مفهوم تعجب و شگفتی را برساند. چه هوای خوبی ! چه زیباست !
6- ضمیر مبهم:
واژههایی هستند که بر کس یا چیز یا مقدار مبهميدلالت ميکنند: همه آمدند. فلانی، آدم بسیار خوبی است.
تذکر: همچنانکه قبلا ذکر شد این ضمایر اگر با اسم بیایند صفت ميباشند.
7- ضمیر ملکی:
واژه مرکب ازآنِ که بهمعنی مال ِ یا متعلق به باشد: این کتاب از آن ِ مسعود است.
✨این واژه در قدیم گاهی بهصورت آن ِ بهكار ميرفته است .
❇️کاربرد و نقش ضمیر ها
ضمیرها معمولا جانشین اسم هستند از این رو نقشهاي مختلف اسم را بر عهده ميگیرند.
1- نقش نهادی: من فردا به مسافرت ميروم. خودت این مطلب را گفتی.
2- نقش مسندی: محمود من هستم. احمد کدام است.
3- نقش مفعولی: تو او را ندیدی. خویشتن را رها ساختم.
4- نقش متمی: به آن دست مزن. بهخود گفتم.
5- نقش منادایی: ای آن که به اقبال تو در عالم نیست.
6- نقش تمیزی: مرا که پنداشتی؟
7- نقش قیدی: کجا ميروی؟ چقدر خوابیدی؟
8-نقش مضافالیهی: دلم به حالش (ش مضاف الیه است) سوخت. او از گفته خویش پشیمان
https://eitaa.com/hedayate10 کانال درسی10
قالب های شعری.pdf
676.7K
قالب های شعر فارسی
کانال درسی10 -11-12 https://eitaa.com/hedayate10 https://eitaa.com/hedayate11 https://eitaa.com/hedayate12
عزیزان دانش آموز! از مطالب کانال سواد رسانه ، جهت بالابردن علم و آگاهی خود و خانواده ، غافل نشوید. این کانال را مهر ماه امسال راه اندازی کردیم که بسیار کاربردی و مفید است.
لینک کانال سواد رسانه 👇👇👇
https://eitaa.com/hedayate10
03 فارسی دهم.pdf
446.1K
#آزمون_مستمر
#فارسی_دهم
آزمون تشریحی فصل دوم فارسی(۱)،درس ۱ تا ۵
کانال درسی10 https://eitaa.com/hedayate10
کتاب را که باز میکنی
دو بال یک پرنده را گشودهای
پرندهای که از زمین
تو را به شهرهای دور
تو را به باغهای نور میبرد...
#فریدون_مشیری
🍁🍁
https://eitaa.com/hedayate12 https://eitaa.com/hedayate11 https://eitaa.com/hedayate10
هدایت شده از کانال درسی12
در آرایهی اسلوب معادله سه نکته را از یاد نبرید:
۱_ معنای هر مصراع کامل است.
۲_ میتوان میان دو مصراع «همانطور که» یا «مثل این که» گذاشت.
۳_ یک مصراع در حکم مشبهبه یا مثالی برای مصراع دیگر است.
اظهار عجز پیش ستمپیشگان خطاست
اشک کباب موجب طغیان آتش است.
کانال درسی12 https://eitaa.com/hedayate12
202030_87668153.pdf
740.8K
نمونه سؤال درس علوم و فنون ادبی ۱
پایهٔ دهم
نیم سال اول
https://eitaa.com/hedayate12 کانال درسی10
🔵چند نکته مهم در مورد یادداشت برداری کلاسی
📌دو چیز شما را در کلاس درگیر درس میکنه و باعث فعال شدن و رفع خاصیت کسل کنندگی در کلاس میشه : سوال کردن و یادداشت برداری
• چندتا اصول برای یادداشت برداری وجود داره :
1. عین صحبت های معلم نوشتن در دفتر فایده ای نداره، اون چیزی که فهمیدین رو یادداشت کنین
2. اگه سرکلاس از گفته های معلم عقب موندین سعی نکنین نوشتن خودتونو سریع تر کنین، سعی کنین خوب گوش بدین تا رشته مطلب پاره نشه
3. موقع یادداشت برداری به تغییر آهنگ صدا و تکرار مطالب مورد تاکید معلم توجه کنین
4. هر نکته ای که بنظرتون غیرعادیه رو یادداشت کنین چون این نکات رو زود فراموش میکنین
5. یادداشت هاتونو مستقیم داخل دفتر اصلی ننویسین تا بتونین بعدا اون یادداشت هارو پاکنویس کنین و قسمت های مختلف رو با رنگای مختلف بنویسین
6. موقع یادداشت برداری خودتون تصمیم گیرنده باشین و مدام به اطرافیانتون نگاه نکنین.
https://eitaa.com/hedayate10 کانال درسی10
کانال درسی10
#آزمون_پایانی #نوبت_اول #علوم_و_فنون_دهم همراه با پاسخ #دی ۱۴۰۰ فرمت: pdf ش ۱ طراح: آقای سعید جعف
نمونه آزمون های فنون ادبی 👆