4_5899925832108870366.pdf
548.5K
#علوم_وفنون_ادبی
#پایه_یازدهم
#درس_نهم
#استعاره_و_انواع_آن
به همراه تحلیل خود ارزیابی ها و کارگاه تحلیل پایان فصل
به کوشش : آقای دکتر امیدعلی شیخی کن کت ، نورآباددلفان استان لرستان
کانال درسی11
https://eitaa.com/hedayate11
4_5900256158043605553.pdf
1.59M
#فارسی_یازدهم
#درس_شانزدهم
#قصه_ی_عینکم
#روانخوانی_دیدار
#تحلیل+کارگاه متن پژوهی
به کوشش : خانم ماندانا مهتاب ،تهران
حاشیه نویسی با نرم افزار : powerpoint
کانال درسی11
https://eitaa.com/hedayate11
#کلمات هم آوا :
🔸هم چنان که از اسمش پیداست ، واژه هایی هستند که تلفظ ( آوا )ی یکسانی دارند . اما از نظر نوشتن و معنی متفاوتند. کلماتی مانند :
🍂خویش : خود - فامیل / خیش : وسیله شخم زدن
🍂حیات : زندگی / حیاط : فضای باز خانه
🍂ارز : پول خارجی / ارض : زمین / عرض: پهنا
💢🔸❗️کلمات هم نویسه : از اسمش پیداست . واژه هایی که نوشتن یکسان دارند اما از نظر معنی و تلفظ متفاوتند.
کلماتی مانند :
🍂 مهر : محبت ؛ ماه مهر / مُهر : وسیله چاپ دستی
🍂گل : خاک / گُل
🍂 کشتی / کِشتی
🍂مسلم / مسلّم
🔸🔸نوبهار است در آن کوش که خوشدل باشی
که بسی گل بدمد باز و تو در گل باشی
🔸🔸گوهر مخزن اسرار همان است که بود
حقه ی مِهر بدان مُهر و نشان است که بو
🔸💢❗️دسته دیگری از کلمات نیز وجود دارد که آشنایی با آن به نظر ضروری می رسد .
🔸🔸❗️کلمات هم آوا - هم نویسه :
کلماتی که در نوشتن و تلفظ یکسانند اما از لحاظ معنی متفاوتند. کلماتی مانند :
🍂شیر : نام حیوان / شیر : شیر آب / 🍂شیر : شیر خوردنی
🍂روان : جان / روان : جاری
🍂سیر : نام گیاه سیر / سیر : غذا خورده - متضاد گرسنه
🔸🔸 نه من از پرده ی تقوا به در افتادم و بس
پدرم نیز بهشت ابد از دست بهشت
🔸🔸آتش است این بانگ نای و نیست باد
هر که این آتش ندارد نیست باد
🔸🔸گلاب است گویی به جویش روان
همی شاد گردد زبویش روان
💢❗️کلمات ( هم آوا ) و ( هم نویسه ) در بحث آرایه های ادبی ، جناس ناقص نامیده می شوند .
💢❗️کلمات ( هم آوا _ هم نویسه ) در بحث آرایه های ادبی ، جناس تام نامیده می شوند.
💢🔸 از مشکلاتی که دراملا ی فارسی با آن روبه رو هستیم وجود کلمه های مشابه(متشابه) می باشد .تعداد کلمه های مشابه زبان فارسی کم ولی تعداد کلمه های مشابه دخیل زبان عربی بسیار زیاد هستند.
کلمه های مشابه(متشابه)به کلمه هایی می گویند که در تلفظ یکسان امادرنوشتن ومعنی واشتقاق باهم فرق دارند.
تشابه این کلمه ها یا در آوا یا در نشانه ها و یا در هر دومی باشد. از این نظر این کلمات برسه نوع تقسیم می شوند :
🌀کلمه های هم آوا : کلماتی که از لحاظ تولید آوا ( تلفظ ) یکسان هستند ولی از لحاظ نوشتاری متفاوت می باشند
مثل: 👇👇
( خار , خوار) – (خوان ,خان)- (خواست , خاست )- ( خورد، خُرد) - ( خوبش، خیش) -( آبخوست، آبخست)-( خوال، خال)-(ثواب،صواب)-(حیاط،حیات)-(اَلَم،عَلَم)و...
اکثر مشکلات املایی مربوط به همین دسته می باشد که از دلایل عمده ی آن درهم آمیختن زبان عربی با فارسی و اندکی نیزتحول واجی درزبان فارسی می باشد.
🌀کلمه های هم نویسه : این کلمات از نظر نوشتاری مثل هم هستند ولی از لحاظ آوایی فرق می کنند
مثل:👇👇
( گُُل ،گِل)-(کَشتی ،کُشتی)-(مَشک،مُشک)-(نِشَسته ، نَشُسته)-(می کَنَد، می کُنَد)- (می بَرَد، می بُرَد )-(مِلک،مُلک،مَلِک،مَلَک)-(کِشت،کُشت)-(شِکَر،شُکر)-(سَم،سُم)-(سَحَر،سِحر)-(تَنگ،تُنگ)-(کِرم،کِرِم،کَرَم)-(چِشم،چَشم)و...
3 - کلمه های هم آوا و هم نویسه : این کلمات هم از نظر نوشتاری و هم از لحاظ آوایی مثل هم هستندولی ازنظرمعنی متفاوت می باشند.
🔸شیر: حیوان وحشی
🔸سیر: نوعی پیازچه
🔸ریش :زخم
🔸زهر:گل وشکوفه
🔸دوش: شانه
🔸بادیه:کاسه مسی
🔸شارع: راه،خبابان
🔸رسته:صف،بازار
🔸زبان:زبان گفتار
🔸پیچ:میخ فلزی دنده دار
🔸خیر:خوبی
🔸گاز:انبر(گازانبر)
🔸گور:گورخر
🔸تنگ:درّه ی کوه
ارسال از بانو یاس علوی نیا
گروه دبیران ادبیات ایران
۲۵ فروردین ۹۹ کانال درسی11 https://eitaa.com/hedayate11
#معطوف
کلمه یا گروهی که پس از واو عطف می آید و همان نقش را می گیرد که کلمه یا گروه قبل از واو عطف می گیرد.
کلمه + و + کلمه
معطوف علیه + و + معطوف
معطوف همان نقشی را می گیرد که معطوف علیه می گیرد .
#چند_نکته 🔴
۱_تفاوت واو عطف با ربط
واوربط بین جمله ها می آید اما واو عطف بین کلمات و گروهها
🔺واو ربط : او رفت و آمد
🔻واو عطف : دختران و پسران
۲_ واوی که بین دو فعل می آید از نوع عطف نیست
🔸عقلم شد و آمد : واو ربط
🔹آمدن و رفتن کار اوست ؛ واو عطف ( مصادر اسم هستند)
۳_گاهی 《و》 میانوند است و نباید با 《 و 》 عطف اشتباه شود مثلا در واژه های زیر :
🔸دید و بازید ، آمدو شد ، آمد و رفت ، گفت و گو ( اگر مکث پایانی داشته باشند)
۴_ گاهی 《و 》 حرف اضافه است اگر معادل در " مقابل " و " همراه " باشد
🔹نمونه اش را در بحث " متمم " آوردیم .۳
۵_《 و 》 بین شبه جمله ها از نوع ربط است نه عطف
🔺دردا و حسرتا
«و »⬅️ ربط
۶_گاهی به جای واو عطف ویرگول می آید:
عشق ، معشوق وعاشق
هم معشوق ، معطوف است هم عاشق
۸_ گاهی به جای واو عطف 《 یا 》 می آید
🔻لعل یا عقیق
(عقیق معطوف به لعل است .)
#چند_نمونه
🟡تو و زهد و پارسایی،من و عاشقی و مستی⬅️ تو همراه زهد و پارسایی
من همراه عاشقی و مستی
_تو ( همراه / حرف اضافه )
زهد و ( عطف ) پارسایی
من و(همراه/ حرف اضافه )
عاشقی و ( عطف ) مستی
عشق آمد و ( ربط) شد چونم اندر رگ و ( عطف ) پوست
پای نهادم به تماشا و ( عطف ) گشت
گشت معطوف به تماشا است و چون تماشا متمم است گشت نیز متمم است .
🟤که باید رفتن و واهشتن این دشت :
《و 》 ربط است ، زیرا بین دو جمله ( فعل ) قرار گرفته است :
باید رفت و باید این دشت را واهشت.
ادامه دارد ...
✍🏻 استاد اسمعیل محمدزاده
کانال مباحث دستوری کانال درسی11 https://eitaa.com/hedayate11
4_5845888597995030611.pdf
537K
انواع حذف
تست کانال درسی11 https://eitaa.com/hedayate11
4_5906644754392680924.pdf
449.3K
#آزمون_تستی
#فارسی_یازدهم
#درس_۱۵_۱۶ (۲۰ پرسش چهارگزینه ای)
به همراه پاسخنامه تشریحی
طراح : آقای آرش یاری ، کرمانشاه
کانال درسی11
https://eitaa.com/hedayate11
29.62M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#نگارش_یازدهم
#درس_پنجم
#سفرنامه
📖توضیح درس ۵+پاسخ به کارگاه نوشتن
🎥قالب محتوا:فیلم باپرده نگار
⏰مدت زمان :۱۳دقیقه
مدرس :فرحناز حسینی ،استان البرز (کرج) ، دبیرستان دخترانه هیات امنایی انقلاب اسلامی
کانال درسی11
https://eitaa.com/hedayate11
مباحث دستوری ایران🇮🇷:
# رابطه_معنایی_کلمات:
فرای آنچه مؤلف کتاب درسی در نظر گرفته است .شما این مبحث را بیشتر برای املا در نظر بگیرید
# ترادف:
دو واژه ی هم معنی
ثواب و پاداش /صواب و صحیح
✔️از طریق پاداش به املای ثواب پی می بریم واز طریق صحیح به املای صواب .
#تضاد:
دو واژه مفهوم مقابل ومتضاد دارند.
ثواب و عذاب/عِقاب –صواب و خطا
✔️از طریق عذاب به املای ثواب پی می بریم و از طریق خطا به املای صواب.
#تضمّن:
یک واژه کلی است و واژه ی دیگر زیر مجموعه ی آن.
ثواب اخروی – کارصواب
✔️از طرق اخروی به املای ثواب پی می بریم /واز طریق کار به املای صواب .
#تناسب:
دو واژه معمولا در یک مجموعه اند.
نماز، روزه، ثواب /صدق، صواب، طریق، راه
✔️از طریق نماز یا روزه به املای ثواب پی می بریم واز طریق راه به املای صواب.
حال که رابطه ی معنایی واژه ها را یاد گرفتیم، تست زیر را پاسخ می دهیم :
❓❓❓
باتوجه به رابطه ی معنایی کلمات مشخص شده با قافیه، قافیه ی کدام مصراع با املای « غلط» نوشته شده است؟
1-اینت فضل، اینت مزد ، اینت صواب
2-چو رای تو نبود کی بود صلاح و صواب
3-که من بر خطا بودم، او بر صواب
4- می نماید مرا طریق صواب
#برخی_کلمات_مهم_املایی :
حلاوت و متحلّی- قرین و متقارن –صنع و صناعت –زنخدان- تیمار- دغل- قرض و مقروض (غرض و اغراض) – عار و ننگ (آر و بیاور) -صنایع و تضییع- ارغوان – همّت و اهتمام –حمیّت .
#فعل_مجهول :
🔴 #نکات:
1-فعل مجهول = صفت مفعولی فعل گذرا به مفعول+ فعل کمکی شدن/آمدن /گشتن
☑️مثال:
کشته شد، کشته آمد، کشته گشت، کشته گردید
دقت کنید تا« شدن» فعل کمکی نباشد، فعل مجهول نداریم .
🔺مثلا افعال زیر مجهول نیستند:
شده بود، شده باشد، شده است ، خواهد شد
2-همان طور که در نکته ی 1 گفتیم تا فعل گذرا نباشد از فعل مجهول خبری نیست .
مثلا افعال« آمده شد» ، « رفته شدند» ، «ایستاده شد» و « دویده شوند» ، « از جا برخاسته شد» نداریم .
3- اگر فعل ناگذر را بتوانیم گذرا کنیم، می توانیم مجهول بسازیم. مثال :
دوید= دواند = دوانده شد (ناگذر= گذرا= مجهول)
حال بگویید مجهول « ایستاده است» کدام است ؟
الف- ایستاده شده است
ب- ایستانده شده است
4- ممکن است شناسه ی فعل مجهول با شناسه ی فعل معلومش همخوانی نداشته باشد اما زمانش وانواع ماضی ، مضارع ، مستقبل) باید همخوانی داشته باشد. مثال :
معلوم :خوردم= مجهول: خورده شد ( اول شخص مفرد=سوم شخص مفرد)
معلوم: خوردید =مجهول:خورده شد( دوم شخص جمع= سوم شخص مفرد)
معلوم: خورده بودم ( ماضی بعید) = مجهول: خورده شده بود ( ماضی بعید)
معلوم: خورده باشند ( ماضی التزامی )= مجهول: خورده شده باشند(ماضی التزامی )
معلوم: خواهی خورد ( مستقبل) = خورده خواهد شد (مستقبل)
5-برای مجهول کردن افعال معلومی که در ساخت آن ها صفت مفعولی وجود دارد باید دو کار انجام دهیم .
الف- وسط آن ها « شده» می آوریم .
ب- شناسه ی فعل مجهول را متناسب با زبان فارسی می کنیم .
#نمونه:
دیده است= دیده « شده » است
دیده بودم = دیده « شده » بود
دیده باشند = دیده « شده » باشد
6- اگر جمله دادند و خواستند مجهول کنیم، به شیوه ی زیر عمل می کنیم:
✅« امروز من درس را خواندم.»
الف- نهاد جمله ی معلوم و « را» را حذف می کنیم : امروز درس خواندم .
ب- مفعول را در جایگاه نهاد قرار می دهیم .
پ-فعل معلوم را به مجهول درمی آوریم با حفظ زمان
ت- شناسه فعل مجهول را با نهاد مطابقت می دهیم : امروز درس خوانده شد .
7- تعدادی نکته باقی مانده که به نظر می آید با توصیه ی زیر نیازی به گفتن نیست :
مجهول یک فعل معلوم را توی فارسی زبان باید بپذیری .
مثلا این مجهول ها در فارسی کاربرد دارند؟
دارید نوشته می شوید ، رفته شده بود
ادامه دارد ...
✍️استاد اسمعیل محمد زاده
کانال مباحث دستوری ایران🇮🇷
@dastooreiran
#شمارش_جمله
تعداد جمله = تعداد فعل چه بارز و چه محذوف
با توجه به آن که می خواهیم تعداد جمله را با تعداد فعل به دست بیاوریم.چند نکته دربارۀ فعل :
1-مصدر، فعل نیست .
✔️نبود او عاشقش از روی دیدن / ولیکن عاشقش بود از شنیدن
دو فعل ( نبود، بود) داریم و دو جمله
2- گاهی افعال شکل مصدر دارند و از معنی و ... می فهمیم .
✔️مشکل توان رفتن به بالا =توان رفت .
«توان رفتن» فعل است و تشکیل جمله داده است .
3-گاهی « باید» و« شاید» به تنهایی فعل محسوب می شدند :
✔️عدل و انصاف و راستی باید ( لازم است ) / ور خزینه تهی بود شاید ( شایسته است .)
سه فعل داریم و سه جمله
#صفت_بیانی :
تمامی صفاتی که پس از موصوف می آیند به جز شمارشی و دو واژه ی چند و دیگر.
به عبارت دیگر صفت پیشین داریم و متضاد آن صفت پسین .
انواع صفت بیانی ( پسین به جز شمارشی) :
1- مطلق: تمامی صفاتی که فاعلی، مفعولی، لیاقت و نسبی نیستند!
✅مثل: خوشحال، تندرست، خطرناک،سالم ، کامل ، مغلوب، خوب و ...
2- فاعلی : به جای آن که فرمول حفظ کنید،به ع
نوان یک فارسی زبان به معنی دقت کنید و بینید کلمه دلالت برانجام دهنده کاری می کند یا خیر .
الف- بن مضارع + نده = آینده، دارنده، رخشنده، گوینده
ب- بن مضارع + ا = کوشا، گویا، دارا، پویا، جویا، شنوا، بویا و...
پ- بن مضارع + ان = خندان ، گریان ، تابان ، درخشان، رخشان، پویان ، روان(= رونده )
ت- بن ماضی/ مضارع +گار =آفریدگار، پروردگار، آموزگار، رستگارو...
ث-بن ماضی + ار = خریدار(خرید کننده) ، خواستار(= خواهنده)
ج- اسم / بن/ صفت+ گر =زرگر ، توانگر، کارگر، روشنگر و...
چ-اسم/صفت+ بن مضارع = خداشناس، راستگو ، زحمتکش ، ریاضی دان و...
#نکته_شیوه_ی_تشخیص :
الف- می توانیم درپایان این کلمات «نده» بیاوریم : خداشناسنده ، راستگوینده ، زحمت کشنده
ب- می توانیم با این کلمات جمله بسازیم :
خداشناس : کسی که خدا را می شناسد .
راست گو: کسی که راست می گوید.
زحمت کش: کسی که زحمت می کشد.
ریاضی دان: کسی که ریاضی را می داند .
3-مفعولی: بن ماضی+ ه/ـه : پرورده ، شکسته، نوشته، ایستانده، شنیده ، گفته ، دیده و...
4-لیاقت: مصدر+ ی : خوردنی ، آشامیدنی، گفتنی، دیدنی و ...
5-نسبی
الف- اسم + ی : آسمانی، نارنجی، فنی، آبادانی، ، سنندجی، کاری و...
ب- اسم +ین : امروزین ، آهنین، پولادین ، سیمین و...
پ-اسم + ینه: سیمینه ، زرّینه، چرمینه، چوبینه و...
ت-اسم + انی: روحانی، عقلانی، جسمانی، نورانی و...
ث- اسم+ انه : کودکانه ، بچگانه، سالانه ، شبانه و...
🔵 نکته: از فرمول ( بن ماضی+ ار) سه نوع کلمه ساخته می شود.
1-صفت فاعلی : خریدار(= خرید کننده)
2-صفت مفعولی: گرفتار(= گرفتار شده)
3-اسم مصدر: گفتار(= گفتن)
🔶آنچه داخل پرانتز آوردیم در حقیقت روش تشخیص است.
❓ قافیه ی کدام بیت، صفت فاعلی است؟❓
1-شب تار است و ره وادی ایمن درپیش/ آتش طور کجا موعد دیدار کجاست
2- بازپرسید زگیسوی شکن در شکنش / کاین دل غمزده سرگشته گرفتار کجاست
3-سفر اول پرواز به دام افتاده است /بلبل ما نشنیده است که گلزار کجاست
4- چشم تا کار کند گرد کسادی فرش است/ دربساط سخن امروز خریدار کجاست ؟
ادامه دارد ...
ستاد اسمعیل محمد زاده
کانال مباحث دستوری ایران🇮🇷
@dastooreiran
#انواع_ی
1-«ی» صفت لیاقت ساز=خوردنی (مندرج در همین درس)
2-«ی» صفت نسبی ساز = ایرانی ( مندرج در همین درس)
3-«ی» حاصل مصدر ساز/حاصل مصدر/ مصدری = صفت+ ی .این « ی » معادل«بودن» است.
خوبی: خوب « بودن» /جوانمردی: جوانمرد« بودن» / زیبایی: زیبا« بودن»
4- «ی » نکره
#روش_های_تشخیص:
الف- اگر هجا (بخش ) ی پایانی واژه ای « ی » نکره داشته باشد، آن هجا تکیه( استرس) نمی گیرد.
ب- در بعضی از کلماتی که « ی » نکره دارند، می توان به جای « ی » نکره واژه ی «یک» آورد.
خودم این راه را توصیه نمی کنم زیرا قبل از واژه اگر « یک » می آوریم ، آن یک صفت شمارشی است و در حالی که « ی » نکره نمی تواند معادل صفت شمارشی باشد . به همین دلیل در ده ها هزار یا صدها هزار کلمه نمی توانیم به جای «ی» نکره از واژه ی یک استفاده کنم و آنهایی هم که می توان چنین کاری کرد چندان مانوس نیست.
🔻یکی از استثنائات کلمات جمع است . در کلمات جمع به جای «ی » نکره نمی توانیم « یک » بیاوریم مثلا نمی توانیم جمله ی «جوانانی را دیدم » بگوییم: «یک جوانان» را دیدیم .علاوه برآن بسیاری از کلمات به ویژه کلماتی که مفهوم انتزاعی دارند این روش جواب نمی دهد مثلا در جمله ی «دستی بر سر طفل کشید» نمی توانیم بگوییم: یک دست برسرطفل کشید.
یا « به مناسبتی جمع شده بودیم » را نمی توانیم بگوییم: « به یک مناسبت جمع شده بودیم » وده ها هزار مثال دیگر:
می خواهم بگویم اگر به جای «ی» نتوانیم « یک » بیاوریم نباید بگوییم که «ی » نکره نداریم .
پ-یک روش کاملا کاربردی را که حدود 20 سال پیش از یکی از دوستان یاد گرفته بودم ، قبلا عرض کردم .این روش خیلی جالب است :
هنگام تلفظ «ی » نکره می توانیم یک دست خود را به علامت ناشناس بودن کسی یا چیزی بالا ببریم .
ادامه دارد ...
✍️استاد اسمعیل محمد زاده
کانال مباحث دستوری ایران🇮🇷
@dastooreiran
#واژه_ها_در_گذر_زمان
الف- حذف از فهرست واژگان مثل فتراک و برگستوان و بسیاری از وسایل نظامی و جنگ.
ب- از دست دادن معنی قبلی و پذیرفتن معنی جدید مثل : کثیف ( قبلی دارای جِرم فعلی : آلوده )/ سوگند(قبلی : آب آمیخته به گوگرد/ فعلی: قسم ) / مزخرف ( قبلی: آراسته و آغشته به زر و طلا، فعلی : بی ارزش ) / رعنا ( قبلی : زن نادان ، فعلی : اسم زن)/ شوخ ( قبلی : چرک ، فعلی : لطیف و بذله گو )
پ- حفظ معنای قدیم و پذیرفتن معنای جدید مثل:
رکاب، زین ، سپر، سوزن ، یخچال، پروانه
ت- حفظ معنای قدیم : دست ، پا، روز ، شب و ...نمونه های بیشتر را از اینترنت بگیرید .
ادامه دارد ...
✍️استاد اسمعیل محمد زاده
کانال مباحث دستوری ایران🇮🇷 https://eitaa.com/hedayate11
💚💫💫💚
#مبعث؛ یعنی وساطت تو میان بنده و معبود.
یا رســـــ💚ـــــول اللّه!
دستانم را بگیر 👋
تا بتهای باقیمانده دلم را بشکنم
که خدای تو
خریدار دلشکستگان است.💔
#عید_مبعث🌺🌿
#برتمامی_مسلمانان_جهان🌸
#مبارڪ_باد🌺🌿
4_5931540167251724353.pdf
1.49M
#علوم_و_فنون_ادبی
#پایه_یازدهم
#درس_یازدهم
#پایه_های_آوایی_همسان_دولختی
به کوشش : خانم ایران ملاسلیمی ، سنندج
کانال درسی11
https://eitaa.com/hedayate11
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
صفر تا صد درباره موزیک مبتذل و ضدفرهنگی ساسیمانکن
والدین حتما این کلیپ را ببینند که با رها کردن فرزندان خود در فضای مجازی چه بلایی سر فرزندان خود میآورند
@Bisimchimedia
📕 علوم و فنون ادبی ۲
✅ عنوان درس: استعاره
🌀 پایه یازدهم انسانی
🎞 قالب: درسنامه
❇️ حجم: ۵۳۵/۶ kb
👤 به کوشش: امیدعلی شیخی کن کت شهرستان نورآباد دلفان.
🖇 منبع: گروه زبان و ادبیات فارسی استان لرستان
📕علوم و فنون #پایه يازدهم
🌀درس نهم ، استعاره
🕰 حجم: 3.3مگابایت
👤 مدرس: داوود جابری بروجرد
📝# علوم و فنون ادبی 2# پایه يازدهم
✍منبع:گروه زبان و ادبیات فارسی استان لرستان
4_5935770224706980103.pdf
12.07M
دستور
ترکیب اضافی
ترکیب وصفی
کلیه پایه ها کانال درسی11 https://eitaa.com/hedayate11