4_5784929203744934144.docx
24.1K
#آزمون_نوبت_دوم
#نگارش_دوازدهم
طراح : خانم رباب جلیلی ایرانی
برای وضعیت قرمز ۱۴۰۰
کانال درسی 12
https://eitaa.com/hedayate12
4_5789517607501564569.pdf
395.6K
#آزمون_نوبت_دوم
#نگارش_دوازدهم
طراح : خانم رباب جلیلی ایرانی
برای وضعیت قرمز ۱۴۰۰
با فرمت : pdf
کانال درسی 12
https://eitaa.com/hedayate12
فرآيندهاي واجي را ميتوان زير مجموعه اي از نامطابق هاي املايي دانست . يعني عدم مطابقت در صورت گفتاري با صورت نوشتاري كلمات . مثلاً كلمهي "اجتماعي" را "اشتماعي" ميخوانيم.اين اختلاف به خاطر ويژگي هاي زبان است كه در طول زمان اتّفاقميافتد و نهادينه ميشود . يادگيري فرآيندواجي به ما كمك ميكند بتوانيم علّت دو تلفّظي بودن بعضي از كلمات رايج در زبان را دريابيم.
در همهي زبان هاي زندهي دنيا فرايند واجي وجود دارد مثلاً در زبان انگليسي«know » را « now » و «write » را « rite » ميگويند.
انواع فرآيند واجي:
فرآيندهاي واجي در زبان فارسي به چهار دسته تقسيم ميشود :
كاهش، افزايش، ابدال و ادغام
كاهش: کاهش یک واج در تلفظ (کاهش آوایی)
1- افتادن همزه پس از مصوت بلند " ا " در پايان واژه هاي عربي؛ مثل: انشاء – املاء – اجراء - استثناء
2- حذف واج " ت " و " د " در زنجيره ي گفتار، وقتي آخرين واجِ يك هجاي كشيده (چهاروجهي) باشد؛ مثل: دست بند = دس بند / دستيار = دس يار/ قند شكن = قن شكن / درست = دُرُس
3- حذف همزه ي آغازي برخي از واژه ها در زنجيره ي گفتار؛ مثل: برافتاد = برُفتاد / بازآمد = بازامد / دل آور = دلاور
*( تمبر) يك واژه ي پنج واجي است و ما در زبان فارسي، پنج واج پشت سر هم نداريم. به همين دليل " ب "با كاهش واجي همراه شده و به صورت ( تمر ) خوانده مي شود. كلمه ي ( لوستر ) هم پنج واجي است كه به دو هجا تبديل مي شود.
افزايش: آن است كه براي آسان شدن تلفظ، ميان دو مصوت يك صامت اضافه كنيم.
1- افزایش واجی فقط در تلفظ و گفتار؛ مثل: سياست، ديانت، بيابان، خيابان، كندوان، بانوان
2- افزايش واجي در نوشتار؛ تمام کلماتی که واج میانجی دارند؛ مثل: مقاله ای(ا) - هفتگی (گ) - خدای بزرگ (ی) - سبزيجات (ج) – بهش گفتم (ه)
ادغام: گاهي دو حرف كه واجگاه مشترك يا نزديك به هم دارند، در یکدیگر ادغام می شوند؛ مثل: بدتر = بتّر / شب پره = شپّره / يك گانه = يگانه / قنددان = قندان / آباد ده = آباده
ابدال: برخي از واج هايي كه در كنار هم قرار مي گيرند، به دليل هم نشيني ويژگي هاي هم را مي گيرند و يكسان مي شوند.
1- ابدال در مصوت؛ تبدیل ــِ در " بـ " امر به ــُ در کلماتی که با (و) همراه اند؛ مثل: بِخور = بُخور / بِدو = بُدو - تبدیل ــَ در(ن) نهی و نفی به ــِ در کلماتی که با (می) همراه اند.مثل نَمی رفت = نِمي رفت - كلماتی مثل " خانَه و نامَه " که امروزه به صورت " خانهِ و نامهِ "تلفظ مي شود
2- ابدال در صامت؛ مثل:اجتماع = اشتماع / مجتبی =مشتبی / پنبه = پمبه / پنج شنبه = پنشمبه (كاهش و ابدال)
*در برخي کلمات ابدال، شکل نوشتاري گرفته است؛ مثل: سپید=سفید/ لکن=لیکن / پارس = فارس
*تمام کلمات ممال مشمول فرایند واجی ابدال هستند .مثل سلیح -ملیح کانال درسی12 https://eitaa.com/hedayate12
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
منادا فیلم کانال درسی12 https://eitaa.com/hedayate12
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
انواع حذف فیلم کانال درسی12 https://eitaa.com/hedayate12
28.99M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
انواع فعل فیلم کانال درسی12 https://eitaa.com/hedayate12
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
وزن ناهمسان
عروض علوم وفنون دوازدهم کانال درسی12 https://eitaa.com/hedayate12
فرایند های واجی -
هرگاه صورت گفتارکلمات باصورت نوشتاری آن هامعادل=برابرنباشدکه این امربه دلیل ویژگی های آوایی زبان است ودرطول زمان اتفاق می افتد،به این دگرگونی ها((فرایندواجی))می گویندویکی ازدلایل دوتلفظی های زبان نیزهمین است که البته فرایندهای واجی درهمه ی زبان هااتفاق می افتد.
فرایندواجی به چهارشکل است : ۱ -کاهش ۲-افزایش ۳-ابدال ۴-ادغام
۱-کاهش:درطول عمریک زبان گاهی واج های کلمه اندک اندک حذف می شوندکه این پدیده گاه درواژگان خودزبان ویاواژگان عاریتی(دخیل)اتفاق می افتدمانند:
الف:حذف همزه پس ازمصوت بلند((آ)درپایان واژه های عربی مثل:انشاء،املاء،و.......
ب:حذف واج/ت/،/د/درزنجیره ی گفتار،زمانی که آخرین واج های یک هجای کشیده(چهارواجی)باشد.مانند:دست بند-->دس بند قندشکن-->قن شکن ویااین که واج های/ش وت/درکنارهم بیایند،واج/ت/تلفظ نمی شود.مثل:گوشت کوب--.>گوش کوب و........
ج)حذف همزه آغازی برخی ازواژه هادرزنجیره ی گفتارمثل:برافتاد-->برفتاد بازآمد-->بازامد خوش آواز-->خوشاواز سرافرازی-->سرفرازی
۲-افزایش:گاهی برای آسان شدن تلفظ میان دومصوت یک صامت اضافه می شودکه به آن واج میانجی می گویندکه این میانجی گاه درنوشتارظاهرمی شود مثل:سبزیجات(ج) تشنگی(گ) موی کوتاه(ی) خانه ی دوست(ی)و....وگاهی درنوشتارظاهرنمی شودمثل:کلمه ی(خیابان)که از(خ یابان-->خی یابان-->خیابان )تشکیل شده است ویاکلمه ی(س یاست-->سی یاست-->سیاست) ویاکلمه ی (پ یاز-->پی یاز-->پیاز)
۳-ابدال:برخی ازواج هادرکنارهم قرارمی گیرندوبه دلیل هم نشینی ویژگی های همدیگررامی گیرندویکسان می شوندکه به این پدیده(ابدال)گویندواین رابطه درزبان عربی هم حاکم است.ابدال هم درمصوت هاوهم درصامت هاصورت می گیردوبه طورکلی به سه شکل دیده می شود:
الف)-ابدال درمصوت ها:درفعل امر(ب)پیشین درواژه های(برو)و(بدو)به صورت(بو)به علت وجودمصوت(و)می باشددرحالی که(ب)پیشین معمولادرفعل های امرمانند(بنشین-بزن-بگیرو....)معمولا( مکسور)تلفظ می شودودرفعلهای منفی تلفظ(ن)پیشین درواژه های(نمی رفت-نمی آیدو....)به صورت(ن)به علت وجودمصوت "ای" ( مکسور)می باشددرصورتی که(ن)پیشین درسایرساخت های فعل منفی به این صورت نمی باشدمثل(نرفت-نیامدو......)
ب)-ابدال درصامت ها:هرگاه دوواج(ن-ب)بی فاصله درکنارهمقراربگیرندواج(ن)به واج(م)تبدیل می شودمثل(منبر------ممبر)،(سنبل-------سمبل)،(من بعد------مم بعد)و......
ج)ابدال گاه نمودنوشتاری نیزمی یابدمثل(سپید-----سفید) ، (لکن------لیکن) ،(پلیته-----فتیله)
توجه:هرگاه واج/ج/قبلازواج/ت/درکنارهم بیایندواج/ج/متمایل به/ش/تلفظ می شودبنابراین می شنویم/پنش تا/ومی نویسیم((پنج تا))ویاکلماتی مثل (اجتماع----اشتماع،مجتمع-----مشتمع)
۴-ادغام:گاهی دوحرف به دلیل نزدیکی به هم و واجگاه مشترک برای سهولت تلفظ دریکدیگرادغام می شوند.مثل((د))و((ت))درکلمات(بدتر--->بتر/ زودتر--- <زوتر)ویاحرف((ب))و((پ))درکلمات(شب پره--->شپره)ویاحرف((ک))و((گ))درکلمات(یک گانه--->یگانه)ویاآمدندوحرف((د))درکنارهم مثل(قنددان--->قندان/کبودده---.>کبوده/و.......
توجه:فرایندواجی ادغام بسیارشبیه فرایندکاهش استودرواقع ادغام نوعی کاهش است بااین تفاوت که درکاهش ،واجی که حذف می گرددبه علت داشتن واجگاه مشترک یانزدیکی به هم نسبت به واج کناری نیست .مثل(املاء/انشاء/دست بند--->دس بندو......)ولی درادغام تنهادلیلی که باعث این فرآیندمی شود،اشتراک یانزدیکی دوواج پشت سرهم می باشد.مثل(لب پریده--> لپریده ) کانال درسی12 https://eitaa.com/hedayate12
4_5807891060982025615.pdf
406.1K
#امتحان_نوبت_دوم
#فارسی_دوازدهم
شبه نهایی ، (مطابق با بارم بندی وضعیت قرمز)
طراح : ناحیه ۲ کرج
کانال درسی12
https://eitaa.com/hedayate12
4_5807891060982025618.pdf
113.4K
#پاسخنامه_امتحان_نوبت_دوم
#فارسی_دوازدهم
شبه نهایی ، (مطابق با بارم بندی وضعیت قرمز)
طراح : ناحیه ۲ کرج
کانال درسی12
https://eitaa.com/hedayate12
#شبه_جمله 🔽🔽🔽🔽
وقتی می خواهیم حالتهای درونی و روحی خودمان مانند شادی و غم و درد و افسوس و .... را به زبان بیاوریم از کلمه هائی مثل کاش ، به به ، آه ، دریغ و ... استفاده می کنیم . به این کلمه ها شبه جمله یا صوت می گوئیم . این کلمه ها معنائی مانند جمله دارند .
مانند :
آه مثل این است که می گوئیم ، درد می کشم .
به به مثل این است که می گوئیم ، چه خوب است .
افرین ، مثل این است که می گوئیم ، تو را تحسین می کنم .
به این کلمات صوت هم می گوئیم ، چون مثل اینکه از شدت ناراحتی یا خوشحالی یا درد ، صدائی از حلق و دهان خود درمی آوریم . مانند : آه ! آخ ! وای !
اقسام شبه جمله
شبه جمله ها را از جهت معنی به انواعی تقسیم می کنند .
۱. شبه جمله امید و آرزو و دعا :
کاشکی ، کاش ، ای کاش ، آمین ، ان شاءالله ، الهی
ای کاش می توانستیم با هم مهربان باشیم .
کاشکی دلی پریشان نمی شد .
الهی غم نبینی .
ان شاء الله که خوبی .
۲. شبه جمله تشویق و تحسین
آفرین ، بارک الله ، مرحبا ، احسنت ، ماشاءالله ،خوشا ، به به
آفرین کارت خیلی خوب بود .
بارک الله به این بچه خوب
به به چقدر زیبائی!
۳. شبه جمله درد و تاسف
آه ، درد ، دریغا ، دریغ ، دریغ و درد ، ای داد ، داد ، فریاد ، واویلا ، فغان ، وای ، افسوس
افسوس که نامه جوانی طی شد .
آه که این درد مرا می کشد .
۴. شبه جمله تعجب
به ، وه ، اوه ، عجب ، چه عجب ، عجبا ، شگفتا
عجب حکایتی !
چه عجب یاد ما کردی !
۵. شبه جمله تنبیه و پرهیز
امان ، الامان ، مبادا ، زنهار ، زینهار ، هان
مبادا حرف او را گوش کنی
زنهار از رفیق بد زنهار
هان ای پسر عزیز دلبند
۶. شبه جمله امر
خفه ، خاموش ، ساکت ، یالله ، بسم الله
یالله از جابت تکان بخور
۷. شبه جمله احترام و قبول
چشم ، به چشم ، ای بچشم ، بله قربان
چشم می آیم .
بله قربان ( اطاعت می کنم )
۸. شبه جمله جواب و تصدیق
بله ، آری ، ای ، ای والله
البته که می آیم کانال درسی12 https://eitaa.com/hedayate12
تفاوت ایهام با ایهام تناسب در این است که در ایهام گاه هر دو معنی پذیرفتنی است؛ ولی در ایهام تناسب تنها یک معنی به کار میآید و معنی دوم با واژه یا واژههای دیگر یک مراعاتالنظیر است. به عبارت دیگر ایهام تناسب آوردن واژهای است با حداقل دو معنی که یک معنی آن، مورد نظر و پذیرفته است و معنی دیگر نیز با بعضی از اجزای کلام تناسب دارد. واژهای که ایهام تناسب میسازد، حداقل یک معنی آن با بعضی دیگر از اجزای سخن مراعاتالنظیر میسازد. https://eitaa.com/hedayate12
🔴🔴🔴 جناس تام(همسان)
آن است که دو کلمه ای که آرایه ی جناس دارند از نظر شکل ظاهری و تلفظ کاملاً یکسان باشند، اما از جهت معنی با هم فرق داشته باشند.
🔴مثال :👇
عشـق شـوری در نهـاد ما نهـاد جـان مـا در بوتــه ی سـودا نهاد
🔹نهــاد (در مصرع اول نهاد اولی به معنای وجود و سرشت است اما نهاد دوم فعل است وبه معنای قرار داد)
🔴مثال:👇
بهـرام که گور می گرفتی همه عمر
دیدی که چگونه گور بهـرام گرفت
🔹(گور اولی به معنای گورخر و گور دومی به معنای قبر است.)
🔴مثال:👇
بیا و برگ سفر ساز و زاد ره برگیر
که عاقبت برود هر که او ز مادر زاد
🔹(زاد اول به معنای توشه و زاد دوم به معنی زاییده شد)
🔴مثال:👇
برادر که در بند خويش است نه برادر و نه خويش است .
🔹خويش اول به معني " خود " و خويش دوم به معنی " قوم و خويش و فامیل " است .
🔴🔴نمونه ها و مثال های دیگری برای جناس تام:👇
🔶خرم تن او که چون روانش
از تن برود ، سخن روان است
👈 روان: (روح و جان/ مشهور و جاری بر سر زبان هاست)
🔶نالم زدل چو نای من اندر حصار نای
پستی گرفت همت من زين بلند جای
👈 نای:( نِی / اسم زندان مسعود سعد)
🔶 گر آمدم به کوی تو چندان غريب نيست
چون من در آن ديار هزاران غریب هست
👈غریب:( فرد ناشناس، عجیب)
🔶وانکه که گيسوی تو را رسم تطاول آموخت
هم تواند کرمش داد من مسکين داد
👈داد:(حق/ فعل ماضی)
🔶نه عجب که قلب دشمن شکنی به روز هيجا
تو که قلب دوستان را به مفارقت شکستي
👈فلب:( میانه ی لشکر/دل)
🔶با زمانی ديگر اندازه ای که پندم می دهی
کاين زمانم گوش بر چنگ است و دل در چنگ نيست
👈چنگ: (آلت موسيقی/دست و مجازاً به معنی اختیار )
🔶شنيدم كه در مصر ميری اجل
سپه تاخت بر روزگارش اجل
👈اجل (بزرگ/ مرگ)
🔶بر او راست خم کرد و چپ کرد راست
خروش از خم چرخ چاچی بخاست
👈راست(دست راست/صاف)
🔹راست دوم ایهام تناسب نیز دارد.
🔶تو حاصل نكردی به كوشش بهشت
خدا در تو خوي بهشتی بهشت
👈بهشت(جنّت/ فروگذاشت، از بين برد)
🔶 همين پنج روز است عيش مدام
که ترك اندرش عيشهاي مدام
👈مدام (شراب/هميشگی، گونة ديگری از «مداوم»)
🔶مشو تا توانی ز رحمت بری
كه رحمت برندت چو رحمت بری
👈بری(دور، بركنار، روی گردان/ ببری)
🔶 چو بخشش نگون بود در كاف «كُن»
نكرد آنچه نيكانْش گفتند كُن
👈كاف «كُن»: مشيّت الهی (كُن: قسمتی از آية 47، سورة آلعمران)
👈كن (مصراع دوم): انجام بده (فعل امر)
🔶 اگر شبها همه قدر بودی، شبِ قدر بی قدر بودی
👈قدر (اوّل و دوم): تقدير (شب قدر)
👈قدر (سوم): ارزش
🔶ای برادران چه توان كردن؟ مرا روزی نبود و ماهی را همچنان روزی مانده بود.
👈روزی (واژة ساده، تكيه روی هجای آخر): رزق، بهره، نصيب
👈روزی (در جملة آخر، تكيه روي هجای اوّل، واژة ساده داراي «وند» تصريفی): زمان باقيیمانده از عمر
🔶قاضی به دو شاهد بدهد فتوی شرع
در مذهب عشق، شاهدی بس باشد
👈شاهد: ناظر، گواهی دهنده
👈شاهد: زيبارو، معشوق
🔶همای معدلتت سايه كرده بر سر خلق
به بوم حادثه، بوم مخالفان ويران
👈بوم: جغد 👈بوم: منزل، ماوا
🔶كسان، سفينه به دريا برند و سود كنند
نه چون سفينة سعدی، نه چون دريای
👈سفينه: كشتي 👈سفينه: مجموعة شعر
🔶بر دوختهام دیده چو باز از همه عالم
تا دیدهٔ من بر رخ زیبای تو باز است
👈باز(توعی پرنده شکاری/گشوده)
🔶گويند رفيقانم در عشق چه سر داری
گويم كه سری دارم درباخته در پايی
👈سر: مجاز از انديشه و فكر
👈سر: حقيقت (معنی حقيقی)
🔶غم خويش در زندگی خور كه خويش
به مُرده نپردازد از حرص خويش
👈خويش (قافية مصراع اوّل): قوم (مقابل بيگانه)
👈خويش (قافية مصراع دوم): خود، خويشتن (ضمير مشترك)
🔶کتابی که در او داد سخن آرايی توان داد ، ابداع کنم .
👈داد:(حق/ فعل ماضي)دوختهام دیده چو باز از همه عالم تا دیدهٔ من بر رخ زیبای تو باز است
🔴🔴 جناسهای تام کاربردی و مشهور:
🔶باد (فعل دعایی/هوا)
🔶مدام(شراب/همیشه)
🔶روان (روح/ جاری)
🔶شاید(احتمالا/ شایسته است)
🔶شیرین (مزه ی شیرین/معشوق فرهاد و همسر خسرو)
🔶هوا (هوس و آرزو/هوایی که تنفس می کنیم)
🔶بهشت(گذاشت "از مصدر هشتن" / پردیس و جنت)
🔶نای (ساز نی/ حنجره/زندان مسعود سعد)
🔶زاد( توشه/ فعل از مصدر زادن)
🔶خطر( امر مهم/ امر مخاطره آمیز)
🔶تنگ(بار و محموله/ باریک)
🔶رود(نوعی ساز/ فرزند/ رود خانه)
🔶آب(آبرو/آب)
🔶کشیدن(حرکت دادن/تحمل کردن)
🔶دوش(دیشب/شانه، کتف)
🔶شانه(وسیله ی نرتب کردنمو/ کتف)
🔶گور(قبر، گورخر)
🔶خویش(خود/اقوام و فامیل)
🔶طاق(تاق خانه/یگانه)
🔶چو(وقتی، همچون)
🔶یمین(راست/سوگند)
🔶ولی(اما/ سرپرست)
🔶زه(آفرین/کش کمان)
🔶بر(حرف اضافه/پهلو)
نورمحمدی https://eitaa.com/hedayate12
خط به خط فارسی ۳.pdf
6.14M
شرح خط به خط فارسی دوازدهم کانال درسی12 https://eitaa.com/hedayate12
AUD-20210426-WA0055.m4a
12.43M
⭕️ *پست بسیار ویژه* 👆👆👆
👌 *سخنرانی بسیار بسیار بسیار مهم*
👤 استاد شکوهیان راد(استاد حوزه سایبر ناتیک دانشگاه تهران)
🔸 در رابطه با
🔰 مدیریت کرونا
🔰 انتخابات آینده
⚠️ توطئه حذف عملیاتی رهبری (فتنه اکبر)
👌 **خوب و با دقت تمام گوش کنید و فراوان نشردهید*
گوش کردن و نشر این سخنرانی بر هر مسلمانی واجب است *
#دولت_اصلاحات
#تفکر_لیبرال
#تفکر_نیرنگ
#انتخابات_بسیار_مهمی_در_پیش_داریم
#رسانه_باشید
🤝اتحاد برای انتخاب دولت جوان انقلابی
🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹
👈دوستان خود را به این گروه دعوت کنید
https://chat.whatsapp.com/EZrD4SVKFmNDiJ7dblDZF5
12591_1.pdf
560.4K
📣🛑 #بخشنامه_جدید
#حذفیات_امتحان_دروس دهم، یازدهم و دوازدهم(نهایی)
متوسطه دوم
منبع بخشنامه در سایت 👇👇👇
http://chap.sch.ir/books/9017
تاریخ :۱۴۰۰/۲/۲۱
کانال درسی12
https://eitaa.com/hedayate12
4_5830451330187004502.pdf
354.8K
#آزمون_فارسی
#پایه_دوازدهم
#نوبت_دوم (خرداد ۱۴۰۰)
مطابق با مناطق قرمز
طراح : آقای آرش یاری ،کرمانشاه
با فرمت :pdf
کانال درسی12
https://eitaa.com/hedayate12
4_5827934582430763416.pdf
334.8K
#فارسی_نگارش_دوازدهم (هنرستان و فنی و حرفه ای)
#نوبت_دوم
خرداد ۱۴۰۰ (مطابق بارم بندی جدید)
طراح: آقای مسلم ساسانی؛
دبیر ادبیات گالیکشhttps://eitaa.com/hedayate12
عروض در یک روز (جزوه).pdf
757.2K
#علوم_وفنون_ادبی
#آموزش_عروض (در یک روز)
#جزوه
به کوشش : خانم آزاده شریفی ،تهران
کانال درسی12
https://eitaa.com/hedayate12
۲۰۰ نمونه امتحان شبه نهایی.pdf
12.23M
🔴 #سوالات_نهایی_خرداد_و_شهریور تمامی دروس همراه با #پاسخ نامه #رشته_علوم_انسانی_و_معارف_اسلامی
#_پایه_دوازدهم سال ۱۳۹۸
کانال درسی12
https://eitaa.com/hedayate12
4_5863992211565184492.pdf
6.48M
🔴 #سوالات_نهایی_خرداد_و_شهریور تمامی دروس همراه با #پاسخ نامه #رشته_ریاضی_پایه
#_دوازدهم سال ۱۳۹۸
کانال درسی12
https://eitaa.com/hedayate12
تجربی کامل.pdf
24M
🔴 #سوالات_نهایی_خرداد_و_شهریور تمامی دروس همراه با #پاسخ نامه #رشته_علوم_تجربی_پایه_دوازدهم سال ۱۳۹۸
کانال درسی12
https://eitaa.com/hedayate12
4_5798461846830713435.zip
31.28M
#سوالات_امتحانات_نهایی
#پایه_دوازدهم
#دروس_عمومی_اختصاصی
مرکز سنجش _رشته #ریاضی
سال 97 و 98 و 99
همراه با پاسخنامه
کانال درسی12
https://eitaa.com/hedayate12