eitaa logo
کانال درسی12
404 دنبال‌کننده
257 عکس
307 ویدیو
1.3هزار فایل
ویژه دانش آموزان پایه دوازدهم فارسی،علوم وفنون ادبی،نگارش ارتباط با مدیرکانال: حسین عبادی https://eitaa.com/FotoFarhang
مشاهده در ایتا
دانلود
4_5895264873469708803.pdf
26.78M
شاخ نبات شرح تمامی غزلیات حافظ دکتر برزگر خالقی https://eitaa.com/hedayate12
4_6007988510651320541.pdf
1.57M
کتاب آرایه های ادبی سال سوم متوسطه رشته علوم انسانی نظام قدیم بهترین و کاملترین منبع برای مطالعه آرایه های ادبی https://eitaa.com/hedayate12
⭕️چگونه ترکیبات وصفی و اضافی را از هم تشخیص دهیم؟ 🔴1- در بین موصوف و صفت می توانیم حرف ی بیاوریم . مانند :گل زیبا که می توان گفت: گلی زیبا. در بین مضاف و مضاف الیه نمی توانیم ی بیاوریم . مانند : کفش ستاره؛در اینجا نمی توان گفت کفشی ستاره . 🔴2- در بین مضاف و مضاف الیه می توان « این » و آن » اضافه کرد مانند : ساحل دریا:ساحل این دریا یا صاحب آن مغازه اما در بین صفت و موصوف نمی توانیم صفت اشاره « این » و « آن » اضافه کنیم . مانند :گل زیبا که نمی توانیم بگوئیم: گل این زیبا یا گل آن زیبا 🔴3- اگر کسره صفت و موصوف را برداریم و فعل است را به آن اضافه کنیم جمله ای معنی دار ساخته می شود. مانند : مادر مهربان+ است که می شود مادر ,مهربان است. اما مضاف و مضاف الیه چنین نیست . مانند کیف سارا + است که می شود کیف, سارا است و جمله ما در این شکل درست نیست. 🔴4- همچنین اگر به صفت ، تر اضافه کنیم کلمه ی جدید معنی دار خواهد بود مانند : کوه بلند که اگر به آن تر اضافه کنیم میشود کوه بلند تر که معنی می دهد. درحالی که اگر تر به مضاف الیه بپیوندد ، معنی نخواهد داشت ماننددرکلاس تر که معنی نمی دهد. https://eitaa.com/hedayate12
📕انواع ماضی: ماضی ساده= بن ماضی + شناسه فعل : 👈رفتم، رفتی ، رفت رفتیم، رفتید، رفتند ماضی استمراری= می + ماضی ساده: 👈می رفتم، می رفتی، می رفت می رفتیم می رفتید، می رفتند ماضی بعید= صفت مفعولی + بودم، بودی، بود ، بودیم، بودید، بودند: 👈 رفته بودم، رفته بودی، رفته بود رفته بودیم، رفته بودید، رفته بودند ماضی التزامی= صفت مفعولی + باشم، باشی، باشد، باشیم، باشید ، باشند: 👈 رفته باشم، رفته باشی، رفته باشد رفته باشیم، رفته باشید، رفته باشند ماضی نقلی= صفت مفعولی+ ام، ای ، (است) ، ایم ، اید ، اند: 👈 رفته ام، رفته‌ای ، رفته (است) رفته ایم، رفته اید،رفته اند ماضی مستمر= داشت+ شناسه+ ماضی استمراری فعل اصلی: 👈 داشتم می رفتم، داشتی می رفتی ، داشت می رفت ، داشتیم می رفتیم ، داشتید می‌رفتید ، داشتند می رفتند https://eitaa.com/hedayate12
🔷 🔹علائم جمع نکته ی طلایی : جمع دارای نشانه هایی است. نشانه های جمع عبارتند از : ۱- ها : کتاب ، میز ها ، درخت ها ، مرد ها و … 2- ان : مردان ، معلّمان ، شیران ،کبوتران و … 3- ات : اختراعات ، اکتشافات ، تحقیقات ، تعلیمات و … 4- ین : مدرّسین ، معلّمین و … 5- ون : انقلابیون ، روحانیون و … * نکته ی طلایی : نشانه های جمع ( ین ، ون ، ات ) از عربی وارد زبان فارسی شده اند. * نکته ی طلایی : جانداران را هم بانشانه ی (ها) و هم نشانه ی جمع (ان) جمع می بندند. مثال : ، مادر ها ، مادران، پدر ها ، پدران ، معلّم ها ، معلّمان * نکته ی طلایی : اشیاء را فقط با نشانه ی جمع ( ها ) جمع می بندند. مثال : تابلوها ، شیشه ها ، کاسه ها ، روپوش ها و … * نکته ی طلایی : بهتر است جانداران را با نشانه ی جمع ( ان ) جمع ببندیم زیرا به واژه شکل ادبی میبخشد. مثال:استادان،مادران،پدران،شاعران و … (استادان وارد کلاس شدند.) * نکته ی طلایی : هر گاه واژه ای در آخر به ( ه ) ختم شود، به هنگام جمع بستن با ( ان ) نشانه ی ( ه ) حذف می شود و تبدیل به ( گ ) می شود. مثال :خسته + ان = خستگان آزاده + ان = آزادگان * نکته طلایی : بعضی از اسم ها در فارسی در ظاهر نشانه ی جمع ندارند ولی در معنا جمع هستند که به آن " اسم جمع " گویند. مثال : قوم ، مردم ، ملّت ، خانواده ، گروه ، سپاه ، لشکر ، ایل و ... * نکته طلایی : نوعی از جمع وجود دارد که از هیچ قا نونی پیروی نمی کندو هیچ علامتی ندارد. این نوع جمع ها از عربی وارد زبان فارسی شده اند که به آن " جمع مُکسّر" گویند. مثال : شهید ( شهدا ) مدرسه ( مدارس ) علم ( علوم ) عالم ( علما ) شاعر ( شعرا ) زمان ( ازمنه )کتاب ( کتب ) شاهد ( شهود ) مکتب ( مکاتب ) منبع ( منابع ) جنس ( اجناس ) خبر ( اخبار ) فن ( فنون ) حرف ( حروف ) طعام ( اطعمه ) ذخیره ( ذخایر ) دقیقه ( دقایق ) فاضل ( فضلا ) معبر ( معابر ) معدن ( معادن ) رسول ( رُسُل ) غُدّه ( غُدَد ) تصویر ( تصاویر ) عید ( اعیاد ) https://eitaa.com/hedayate12
✳️ تفاوت نقش نمای اضافه/- ِ/ با میان وند /-ِ / در چیست؟ ۱- نقش نمای اضافه یک واژه است درحالی که میانوند /-ِ/ یک واژه نیست. ۲- میان وند/-ِ/ در ساختمان واژه های مشتق مرکب به کار می رود ولی نقش نمای اضافه خودش یک واژه است. ۳-میان وند/-ِ/ جزئی از بدنه ی یک واژه شده است که از آن تفکیک ناپذیر است به نحوی که همیشه با آن واژه است نظیر: تختِ خواب و رختِ خواب که هرکدام یک واژه ی مشتق مرکب هستند، درحالی که نقش نمای اضافه را ما به یک مضاف برای افزودن مضاف الیه می افزاییم. ۴- از واژه هایی که میان وند دارند در نگاه اول یک معنا و مفهوم برداشت می شود برای مثال وقتی می گوییم : تختِ خواب ، از همان اول وسیله ای برای خواب به ذهن می رسد در حالی که وقتی نقش نمای اضافه به کار می رود چنین نیست برای مثال وقتی می گوییم : گلِ سرخ در نگاه اول گل و سپس نوع آن به ذهن متبادر می شود. ❇️ نکته۱ : میان وندهای معروف عبارتنداز: تا(= سرتاسر)- ا (=سراسر)- و (= آموزش و پرورش)- به (= حلقه به گوش) - /-ِ /(= تختِ خواب) . ❇️ نکته۲ : میان وند ها در ساختمان واژه های مشتق مرکب به کار می روند. ❇️ نکته۳ : میان وندِ ( و - به ) نیز گاهی به صورت واژه به کار می روند: - بهرام / و/ بهمن آمدند= واژه - گفت/ و /گو = میان وند نسرین /به/ خانه رفت = واژه دست/ به /دست= میان وند
✳️ تفاوت نقش نمای اضافه/- ِ/ با میان وند /-ِ / در چیست؟ ۱- نقش نمای اضافه یک واژه است درحالی که میانوند /-ِ/ یک واژه نیست. ۲- میان وند/-ِ/ در ساختمان واژه های مشتق مرکب به کار می رود ولی نقش نمای اضافه خودش یک واژه است. ۳-میان وند/-ِ/ جزئی از بدنه ی یک واژه شده است که از آن تفکیک ناپذیر است به نحوی که همیشه با آن واژه است نظیر: تختِ خواب و رختِ خواب که هرکدام یک واژه ی مشتق مرکب هستند، درحالی که نقش نمای اضافه را ما به یک مضاف برای افزودن مضاف الیه می افزاییم. ۴- از واژه هایی که میان وند دارند در نگاه اول یک معنا و مفهوم برداشت می شود برای مثال وقتی می گوییم : تختِ خواب ، از همان اول وسیله ای برای خواب به ذهن می رسد در حالی که وقتی نقش نمای اضافه به کار می رود چنین نیست برای مثال وقتی می گوییم : گلِ سرخ در نگاه اول گل و سپس نوع آن به ذهن متبادر می شود. ❇️ نکته۱ : میان وندهای معروف عبارتنداز: تا(= سرتاسر)- ا (=سراسر)- و (= آموزش و پرورش)- به (= حلقه به گوش) - /-ِ /(= تختِ خواب) . ❇️ نکته۲ : میان وند ها در ساختمان واژه های مشتق مرکب به کار می روند. ❇️ نکته۳ : میان وندِ ( و - به ) نیز گاهی به صورت واژه به کار می روند: - بهرام / و/ بهمن آمدند= واژه - گفت/ و /گو = میان وند نسرین /به/ خانه رفت = واژه دست/ به /دست= میان وند https://eitaa.com/hedayate12
✳️ مشهورترین ممیّزها 🔶اصله، برای درخت: سه اصله درخت 🔶باب، برای خانه، دکّان، کاروان‌سرا و ... : دو باب خانه، سه باب مغازه 🔶بند، برای کاغذ: سه بند کاغذ 🔶تخته، برای فرش، قالی، پتو و ... : یک تخته قالی 🔶تن، برای انسان به جای نفر: صد تن سرباز/ ده تن عالم 🔶توپ، برای پارچه: دو توپ فاستونی 🔶جلد، برای کتاب و دفتر: دو جلد کتاب 🔶جفت، برای کفش و جوراب و جز آن‌ها: ده جفت کفش 🔶حلقه، برای چاه و فیلم و نوار: سه حلقه چاه 🔶دست، برای شش عدد ظرف و قاشق و لباس: سه دست قاشق، دو دست لباس 🔶دستگاه، برای اتومبیل، رادیو، تلویزیون: یک دستگاه اتومبیل 🔶دوجین، برای هر دسته یا بستهٔ دوازده‌تایی: یک دوجین قرقره 🔶دهنه، برای دکّان: یک دهنه دکان نانوایی 🔶رأس، برای گاو و گوسفند و ... : سه رأس گاو 🔶رشته، برای گردن‌بند و دست‌بند و نیز برای قنات و چاه و جز آن (به‌جای حلقه): سه رشته گردبند، دو رشته چاه 🔶زنجیر، برای فیل: سه زنجیر فیل 🔶سر، هم برای انسان (به‌جای نفر) هم برای گاو و گوسفند: پنج سر عائله، هفت سر گوسفند 🔶سنگ، برای آسیاب و آبیاری: سه سنگ آب 🔶شاخه، برای سیم و لوستر و نبات: سه شاخه سیم، دو شاخه لوستر، یک شاخه نبات 🔶طاقه، برای شال و پتو و پارچه: دو طاقه شال 🔶عدل، برای پارچه، پنبه: پنج عدل پنبه 🔶عرّاده، برای توپ: سه عرّاده توپ 🔶فروند، برای کشتی و هواپیما 🔶قبضه، برای اسلحهٔ سبک: دو قبضه هفت تیر، سه قبضه شمشیر 🔶قرص، برای نان: چهار قرص نان 🔶ورق، برای کاغذ: پنج ورق کاغذ ❇️ امروزه به‌جای اغلب ممیّزهای یادشده «تا» به‌کار می‌رود که شامل انسان هم می‌شود؛ مثال: چهار تا فرش، ده تا گوسفند، پنج تا بچّه، چند تا هواپیما و ... . ❇️ نکته: واژه‌هایی مثل «نوع، گونه، جور» نیز ممیّز هستند که برای انسان و غیرانسان به‌کار می‌رود؛ مثال: سه نوع غذا آماده کردیم، سه جور جوراب داریم، چهار گونه گیاه https://eitaa.com/hedayate12
4_6037583502495452451.pdf
4.13M
🔵واژه نامه فارسی ۱ چاپ۱۳۹۸ فارسی ۲ چاپ ۱۳۹۹ فارسی ۳ چاپ ۱۴۰۰ 🔴برای داوطلبان شرکت کننده در آزمون سراسری سال۱۴۰۱ https://eitaa.com/hedayate12
4_6030772100975822959.pdf
6.07M
💯 🔸دستور زبان 🔸ادبیات ✔️با پاسخ تشریحی https://eitaa.com/hedayate12
چگونه شاهنامه بخوانیم؟ (بخش یکم) ۱)منبع مطالعه علاقمندان به شاهنامه در ابتدا باید یک منبع خوب برای مطالعه انتخاب کنند. ما در ، شاهنامه را از روی ویرایش استاد دکتر جلال خالقی مطلق می خوانیم. از ویرایش ایشان چهار نسخه در بازار نشر موجود است. 📙 دوره ۱۲ جلدی شاهنامه چاپ نیویورک با زیر نویس ها ( ۸ جلد پی دی اف آن در کانال موجود است. . شما می توانید از همین نسخه پرینت بگیرید و شاهنامه‌خوانی را شروع کنید.) 📙 دوره ۱۲ جلدی انتشارات دایره المعارف با زیرنویس ها (شامل هشت جلد متن اصلی شاهنامه، سه جلد یادداشت های شاهنامه که حاشیه ها و توضیحات استاد بر متن شاهنامه است و یک جلد هم بیت یاب، که در مجموع شامل دوازه جلد می شود.) 📙شاهنامه دو جلدی انتشارات سخن بدون زیرنویس ها 📙 شاهنامه چهار جلدی انتشارات سخن بدون زیرنویس ها ۲) شرح شاهنامه شرح ابیات شاهنامه از منابع مکتوب و شفاهی، مهمترین آن منابع عبارتند از... 📗سه جلد یادداشت های شاهنامه، استاد دکتر جلال خالقی مطلق 📕 دوره ۹ جلدی نامه باستان، دکتر میرجلال الدین کزازی 📘دوره پنج جلدی شرح شاهنامه، دکتر مهری بهفر (تا پایان رستم و سهراب) 📗برای لغات و اصطلاحات شاهنامه ای از سه جلد کتاب _واژه نامک عبدالحسین نوشین _لغت شاهنامه عبدالقادر بغدادی _واژه نامه شاهنامه پرویز اتابکی 📕برای مکانهای جغرافیایی شاهنامه از کتاب فرهنگ جغرافیای تاریخی شاهنامه استاد مهدی سیدی فرخد 📘صوت کارگاههای شاهنامه دکتر ابوالفضل خطیبی، ارائه شده در کتابخانه ملی، سالن فرهنگ 📗صوت درسگفتارهای جناب جواد رنجبر درخشیلر در کارگاه‌های شاهنامه‌خوانی تبریز 📕 و نیز تمام کتب اساتید بزرگواری چون علامه سید حسن تقی زاده، دکتر جلال خالقی مطلق، دکتر میرجلال الدین کزازی، دکتر قدمعلی سرامی، دکتر محمدعلی اسلامی ندوشن، دکتر مهرداد بهار، دکتر احمد تفضلی، استاد مجتبی مینوی، دکتر ژاله آموزگار، دکتر سجاد آیدنلو، دکتر ابوالفضل خطیبی، دکتر محمود امیدسالار، دکتر منوچهر مرتضوی، استاد بهمن سرکاراتی، استاد شاهرخ مسکوب و... https://eitaa.com/hedayate12
✅ تکنیک خوب ، بد و زشت آرایه های ادبی از استاد عبدالمحمدی 💠 تقسیم بندی آرایه ها: 🔸آرایه های خوب : اسلوب معادله ، حس آمیزی، تضاد ، تلمیح ، سجع ، قلب ، حسن تعلیل ، جناس ، پارادوکس ، تضمین ، ترصیع ، اشتقاق 🔹آرایه های بد : استعاره ، تشبیه ، اغراق 🔻 آرایه های زشت : واج آرایی ، مراعات نظیر ، کنایه ، مجاز ، ایهام ، ایهام تناسب 🔅 ملاک های این تقسیم بندی : 1- ساده بودن 2-قطعی بودن 💯 استراتژی برخورد با تست های ترکیبی آرایه : دور زدن آرایه های بد و زشت و استفاده از تکنیک حذف گزینه 🍃🍃🍃تمرین تست: ✍🏻 ترتیب ابیات از لحاظ داشتن آرایه های ( تشبیه - ایهام تناسب - اسلوب معادله - مجاز) کدام است ؟ ( ریاضی 95 ) الف-گر نخواهد داد من امروز داد آن شاه حُسن/ دامنش فردا به نزد دادگر خواهم گرفت ب-ما که بستیم به دل نقش قد موزونش/ گو مؤذن ز پی بستن قامت باشد ج-شکوفه شور فکنده است در گلستان ها / شده است خوان زمین گم در این نمکدان ها د-دل چو غافل شد ز حق، فرمان پذیر تن شود / می برد هر جا که خواهد اسب، خواب آلوده را 1)ج-ب-الف-د 2)ج-ب-د-الف 3)ب-ج-د-الف 4)ب-ج-الف-د 💠 به سراغ آرایه خوب یعنی اسلوب معادله می رویم . اسلوب معادله مورد سوم در گزینه ها می باشد پس باید ابیات «الف» و «د» را بررسی کنیم . بدیهی است که «الف» اسلوب معادله ندارد زیرا مصراع دوم ادامه مصراع اول است پس گزینه 1 و 4 حذف می شود . آرایه خوب دیگری نداریم پس به سراغ آرایه بد یعنی تشبیه می رویم که باید ابیات «ب» و «ج» را بررسی کنیم ، «ب» تشبیه ندارد پس جواب گزینه 2 است. 🍃🍃🍃 ✍🏻 آرایه مقابل کدام بیت نادرست است؟ (تجربی 95 ) 1)به لطف اگر بخوری خون من روا باشد / به قهرم از نظر خویشتن مران ای دوست(حسن تعلیل) 2)تو که زاهدی به پرهیز تو که عابدی سحرخیز/سر من مدام مست و شب من سحر ندارد(کنایه) 3)بوی جان از لب خندان قدح می شنوم / بشنو ای خواجه اگر زان که مشامی داری(استعاره) 4)چون مست می شوید ز شرب مدام دوست / مستی بنده هم به دعا آرزو کنید(ایهام) 💠 سراغ آرایه خوب یعنی حسن تعلیل می رویم . گزینه 1 حسن تعلیل ندارد پس جواب گزینه 1 می باشد. 🍃🍃🍃 ✍🏻 آرایه های «تشبیه،استعاره،حسن تعلیل،ایهام و اغراق » به ترتیب در کدام ابیات آمده است؟ ( تجربی 95 ) الف)ز سوز شوق دلم شد کباب، دور از یار / مدام خون جگر می خورم ز خوان فراق ب)یا رب به وقت گل گنه بنده عفو کن / وین ماجرا به سرو لب جویبار بخش ج)بس که حرف حق کسی در دهر نتواند شنید / گیرد اوّل در اذان گفتن موذّن گوش را د)ز تاب آتش سودای عشقش / بسان دیگ دائم می زند جوش ه) آز آب دیده صد ره طوفان نوح دیدم / وز لوح سینه نقشت هرگز نگشت زایل 1)د-ج-ب-ه-الف 2)د-ب-ج-الف-ه 3)ه-ب-الف-ج-د 4)ب-ج-الف-د-ه سراغ آرایه خوب یعنی حسن تعلیل می رویم که بیت سوم در گزینه ها است یعنی ابیات ب ، ج ، الف را باید بررسی کنیم. «الف» حسن تعلیل ندارد پس گزینه 3 و 4 حذف «ب» هم حسن تعلیل نداشت پس گزینه 1 هم حذف ⬅️ جواب گزینه 2 (حسن تعليل بيت ج : آوردن دليل ادبي و شاعرانه : مؤذن هنگام اذان گفتن به اين دليل گوش خود را مي گيرد که در دنيا کسي سخن حق را نمي شنود. ) https://eitaa.com/hedayate12
🦋 مثال هایی از آرایه ایهام 🦋 مثال۱ 💙 : ملکا ذکر تو گویم که تو پاکی و خدایی/ نروم جر به همان ره که توام راهنمایی -توام راهنمایی: ۱_ تو راه را به من نمایی.۲_تو راهنمای من هستی. مثال۲ 💙: با محتسب عیب مگویید که او نیز/ پیوسته چو ما در طلب عیش مدام است -مدام:۱_ شراب.۲_ همیشگی مثال۳ 💙: ای مادر سر سپید بشنو/ این پند سیاه بخت فرزند -سرسپید: ۱_موسیقی و قدیمی،۲_ پربرف مثال۴💙:چون رود امیدوارم ، بی تابم و بی قرارم/ من می روم سوی دریا، جای قرار من و تو -جای قرار:۱_ محل آرامش.۲_ محل دیدار مثال۵ 💙: قهوه خانه گرم و روشن، مرد نقال آتشین پیغام/ راستی کانون گرمی بود - کانون گرم: ۱_ محل گرم و داغ.۲_ محلی که همه صمیمی و مهربان بودند مثال۶ 💙:ناگهان انگار/ برلب آن چاه/سایه ای دید/ او شغاد، آن نا برادر بود مثال۷ 💙: نادره کبکی به جمال تمام/ شاهد آن روضه فیروزه فام -شاهد:۱_ زیبارو.۲_ گواه و ناظر مثال۸ 💙: آمد سوی کعبه، سینه پر جوش/ چون کعبه نهاد، حلقه در گوش -حلقه: ۱_حلقه ای که غلامان بر گوش می اندازند.۲_ حلقه در خانه کعبه مثال۹ 💙: نهان گشت کردار فرزانگان/ پراگنده شد نام دیوانگان -دیوانگان: ۱_بی عقلان. ۲_ دیو سیرتان و دیو صفتان. مثال ۱۰ 💙: همی برخروشید و فریاد خواند/ جهان را سراسر، سوی داد خواند -داد: ۱_عدالت و حق. ۲_ فریاد و اعتراض. https://eitaa.com/hedayate12
🔰واژگاني كه اصطلاح موسيقايي هستند و ايهام برانگیز به شمار می آیند: 🎼راه(نغمه- مسیر) 🎼پرده( آهنگ- حجاب) 🎼آهنگ( ريتم- قصد) 🎼شور( دستگاه موسيقي-هيجان و عشق) 🎼زير( متضاد بم- پايين) 🎼 رود( گونه ای ساز- رودخانه) 🎼چنگ( گونه ای ساز - سرپنجه) 🎼عود( گونه ای ساز- ماده معطر كه مي سوزانند تا عطرش بپراكند) 🎼تار( ابزار موسيقي- تيره- يك رشته مو) 🎼همايون( نام يكي از دستگاههاي موسيقي- خجسته و فرخنده) 🎼نوا( دستگاه موسيقي- توشه و سرمايه- صدا) 🎼خسرواني( گوشه اي از دستگاه ماهور- شاهانه) 🎼داد( فرياد- عدل- متضاد گرفت- گوشه اي از دستگاه ماهور) 🎼دلكش( جذاب- گوشه اي از دستگاه ماهور) شكسته( متضاد سالم- گوشه اي از دستگاه ماهور) 🎼عراق( نام سرزميني- گوشه اي از دستگاه ماهور) 🎼شهناز( گوشه ای از دستگاه شور) 🎼بيداد( گوشه اي از دستگاه همايون-ظلم و ستم) 🎼عشاق( عاشقان- گوشه اي از دستگاه همايون) 🎼زابل( نام شهري- گوشه اي از دستگاه ماهور) 🎼حصار( مانع و ديوار- گوشه ي دستگاه سه گاه) 🎼مخالف( متضاد موافق- گوشه ي سه گاه) 🎼حزين( غمگين- گوشه ي دستگاه سه گاه) 🎼كرشمه(گوشه ي دستگاه شور- ناز و غمزه) 🎼حجاز(گوشه ی دستگاه آوازی ابوعطا- نام سرزمینی) 🎼جامه دران(گوشه ای از دستگاه افشاری- قید حالت از مصدر جامه دریدن) 🎼پهلوی(گوشه ای از دستگاه چهارگاه- زبان فارسی باستان) 🎼پروانه(از گوشه های دستگاه راست پنجگاه- اجازه- نوعی حشره) 🎼سپهر(از گوشه های راست پنجگاه- آسمان) https://eitaa.com/hedayate12
👇
واژه های دوتلفظی https://eitaa.com/hedayate12
واژه های هم آوا https://eitaa.com/hedayate12
4_5789453062733040207.pdf
160.8K
چگونه تست قرابت معنایی را درست بزنیم؟! https://eitaa.com/hedayate12
مختصری درباره شبه جمله ها، منادا و اصوات🔽🔽🔽🔽🔽 معمولا ما جمله ها را با فعل می شناسیم؛ امّا گاهی در شمارش تعداد جمله ها با جمله های بی فعل نیز برخورد می کنیم، از این نظر جمله ها دو گونه اند: 1. جمله های معمولی ( با فعل ) 2- جمله های استثنایی ( بی فعل ) در مباحث دیگر درخصوص جمله های معمولی و نهاد و گزاره مطالبی خواهیم نوشت. به جهت آشنایی و تشخیص درست جمله ها در این مجال به بحث انواع جمله های بی فعل ( استثنایی ) می پردازیم: انواع جمله های استثنایی ( بی فعل ) 1- یک جزیی : سلام ، آفرین ، افسوس ، آه و... 2- دو جزیی : شب به خیر ، توقّف ممنوع ، درود بر شما ، دو دو تا چهار تا و... 3- سه جزیی: علم یعنی دانایی ، جوان یعنی آینده و... شبه جمله و اصوات ما هنگامی که احساسات و حالات درونی خود را ابراز می داریم و به نشان دادن غم ها ، شادی ها، حسرت ، درد، تأسّف و ... می پردازیم از کلمات و اصواتی خاص استفاده می کنیم که بیانگر این حالات درونی ما و نشانگر عواطف ما هست ؛ مانند: آفرین ، به به ، افسوس، آخ ، وای و... . شبه جمله از آن جایی که معنی جمله می دهند و امّا برخی از ویژگی های جمله را دارا نیستند، شبه جمله نامیده می شوند. اقسام شبه جمله شبه جمله ها را از جهت معنی به انواعی تقسیم می کنند . 1 – شبه جمله امید و آرزو و دعا : کاشکی ، کاش ، ای کاش ، آمین ، ان شاءالله 2 – شبه جمله تشویق و تحسین: آفرین ، بارک الله ، مرحبا ، احسنت ، ماشاءالله ،خوشا ، به به 3 – شبه جمله درد و تاسف: آه ، درد ، دریغا ، دریغ ، دریغ و درد ، ای داد ، داد ، فریاد ، فغان ، وای ، افسوس 4 – شبه جمله تعجب : به ، وه ، اوه ، عجب ، چه عجب ، عجبا ، شگفتا 5 – شبه جمله تنبیه و پرهیز : امان ، الامان ، مبادا ، زنهار ، زینهار ، هان 6 – شبه جمله امر: خفه ، خاموش ، ساکت ، بسم الله 7 – شبه جمله احترام و قبول : چشم ، به چشم ، ای بچشم ، بله قربان 8 – شبه جمله جواب و تصدیق: بله ، آری ، ای ، ای والله نمونه هایی از شبه جمله ها 1- « کاش ، روزی به کام خود برسید ». ( دو جمله ) 2- « فدای تو ، روله شیرینم ». 3- خوب، راست می گویم دیگر ، نه ؟ ( 3 جمله ) 4- گفت: ان شاء الله دفعه دیگه. ( 3 جمله) 5- سلام بر همه شماها. 6- آفرین بر تو پسر باهوش ! از کجا فهمیدی ؟ ( 2 جمله) و ... حروف ندا و منادا حروف ندا : ای – یا – ایا –« ا » در آخر اسم، آهای ، با تغییر آهنگ ای دوست: ای( حرف ندا ) دوست( منادا) ، آیا سرمین من ، شهریارا، آهای محسن، رضا، منادا كلمه ای كه با حروف ندا یا با تغییر آهنگ مورد خطاب قرار گیرد ؛ یعنی صدا زده شود. از آن جایی که در ندا چنین معنی می شود: ای دوست، ؛ یعنی ای دوست با تو هستم. پس هنگام معنی در حکم یک جمله هست و یک جمله محسوب می گردد. نكته 1: حروف ( ای – یا – ایا – ا ) قبل از كلمه منادا و حرف « ا » بعد از كلمه منادا می آید. نكته 2 : گاهی منادا بدون حرف ندا می آید.( حرف ندا محذوف ) مثال : خدای بزرگ كمكم كن. ←←← ای خدای بزرگ كمكم كن. نمونه هایی از منادا 1- بچه ها، آرزوی من این است( 2 جمله ) 2- منتظران بهار ، فصل شکفتن رسید. ( 2 جمله) 3- روناکم، روناکم. هه ژار ... هه ژار ! ( 4 جمله ) 4- مادر ، ای کهکشان آینه ها. ( دو جمله ) 5- گفتم : « ای تن ، رنج از بهر خدای بکش » .( 3 جمله) و... خود ارزیابی بیت های زیر را بازگردانی کنید و ندا و منادا و جمله های بی فعل را مشخّص کرده و تعداد جملات را بنویسید: ای مرغک خرد زآشیانه پرواز کن و پریدن آموز تا کی حرکات کودکانه؟ در باغ و چمن چمیدن آموز رام تو نمی شود زمانه رام از چه شدی؟ رمیدن آموز مندیش که دام هست یا نه بر مردم چشم دیدن آموز شو روز به فکر آب و دانه هنگام شب آرمیدن آموز پروین اعتصامی https://eitaa.com/hedayate12
متمم چیست؟.pdf
2.16M
متمم چیست؟ انواع متمم 🌺🌺🌺🌺این مقاله بسیار مهم و مفید است. مطالعه آزاد https://eitaa.com/hedayate12