eitaa logo
کانال درسی12
404 دنبال‌کننده
257 عکس
307 ویدیو
1.3هزار فایل
ویژه دانش آموزان پایه دوازدهم فارسی،علوم وفنون ادبی،نگارش ارتباط با مدیرکانال: حسین عبادی https://eitaa.com/FotoFarhang
مشاهده در ایتا
دانلود
لطفاً قبل از خواندن متن ذیل موزیک زیبا🖕🖕 را پلی نموده و توامان گوش دل فرا دهید 🎶 در خاطرات اسدالله ملک، استاد نوازنده ماهر ویلون، خواندم که می گفت: من در اتاقم هر روز تمرین ویلون میک ردم. بعد از مدتی دیدم دختر جوانی در اتاقش از خانه خودشون که روبروی اتاق کار من بود نشسته و معلومه که داره به صدای ساز من گوش میده؛ و روزهای بعد هم آن دختر جوان همان جا می نشست و من هم تمرین میکردم. طولی نکشید که دلباخته اش شدم! و مشتاق تر و دلباخته پرشورتر از قبل تمرین میکردم و گاهی لبخند رضایتش را حس میکردم. "عاشق شده ای، ای دل سودات مبارک باد" ... بعد از مدتی یکروز دیدم دختر نیامد. دلم سخت گرفت، روز بعد هم پیداش نشد و روز بعد هم، دیگه انگار آب شده بود رفته بود تو زمین! ملک در ادامه میگه: دیگه طاقت نیاوردم پاشدم رفتم درب خونه شون رو زدم یکی اومد بیرون من سراغ اون دختر رو گرفتم و ماجرا رو براش تعریف کردم. اون شخص گفت پس شما نوازنده اون آهنگهایی هستین که لیلی رو از خود بیخود کرده بود آره؟ من گفتم لیلی؟ پاسخ داد آره لیلی بود و مرتب تعریف شما را میکرد! گفتم خب لیلی کجا رفته؟ و اون آهی کشید و پاسخ داد: لیلی فوت کرد!!!!! من پرسیدم چرا... پاسخ داد: لیلی بیمار بود و از هر دو پا فلج! اسدالله ملک میگه خشکم زد. همه ی بدنم مثل یه تیکه یخ شد! لیلی . . . لیلی من . . . یعنی او فلج و بیمار بوده . . . ؟ میگه با پاهایی لرزان کشان کشان خودم رو به خونه رسوندم و عقده ام ترکید!!! گریه برای لیلی ام . . . گریه ی لیلی. ملک از خود بیخود میشه. تمام وجودش پر از عشق لیلی ای، که دیگر نیست ... در این عالم نیروی درونش به جنبش در میاد و آرشه اش روی سیم های آماده ویلون میشینه، و شاهکاری توامان، با گریه هایش برای لیلی اش، خلق میشه. قصه لیلی تموم شد ولی شاهکاری خلق شد که اسدالله ملک اسمش را گذاشت *گریه ی لیلی* گوش کنید و لذت ببرید. واقعا که عشق چه ها که نمیکند. بالاخص وقتی با هنر ترکیب بشه. دیوانه کننده است. کانال درسی12 https://eitaa.com/hedayate12
و از آنجا که امسال در اکثر مدارس تدریس به صورت مجازی است و زمان تدریس کم شده است پیشنهاد می شود جلسه ی مربوط به دروس آزاد را دبیر به حل تمرین و رفع اشکال اختصاص دهدو یا می تواند برای دانش آموزان تکلیفی اختصاص دهد. مانند: آن ها بخشی از دستور یا آرایه که مهم است در ۲ الی ۳ دقیقه به شکل فیلم یا وویس وعکس با زبان محلی ومادری خود تدریس کنند. با اینکار هم دانش آموزان در تهیه ی محتوا به دبیر کمک کرده اند وهم با زبان شیرین مادری خود مبحثی را به دیگر دوستان خود آموزش می دهند . توجه کنید ممکن است دانش آموزانی باشند که گوشی خوبی نداشته باشند و نتوانند فیلم ویا پاور پوینت تهیه کنند برای این دانش آموزان تکالیف دیگری مانند: طرح نمونه سوال تستی وتشریحی همراه با پاسخ (۱۵سوال)، خلاصه نویسی یک درس ، خوانش بخشی از دروس به شکل وویس و ... تعیین کنید تا آنها هم بتوانند در این فعالیت سهیم شوندواز درس خواندن لذت ببرند . 🎁دبیر نیز برای این کار ۲_۳ نمره مستمر لحاظ کند تا دانش آموزان برای اینکار علاقه نشان دهند . درس آزاد درسی است که معلم بتواند استعداد دانش آموزان خود را کشف کند و یا به بخشی از مبحثی که در کتاب جای آن خالی است بپردازد. سعی کنیم کاری کنیم که دانش آموزان از کلاس درسمان لذت ببرند . ✍️فرحناز حسینی،استان البرز https://eitaa.com/hedayate12 کانال درسی12
F.H: 🔻🔻🔻🔻🔻 در سوالات آزمون سراسری ۹۸تا ۱۴۰۰ بخصوص سال ۱۴۰۰ در سوالات ۱۲ تا۱۶ دستور (تاحدودی ) و۱۷ تا۲۵قرابت(به طورکامل) آزمون سراسری از ابیات و عبارات خارج از متن دروس موجود در دو قلمرو زبانی و فکری کارگاه متن پژوهی تست هایی آورده شده است ؛ بنابراین آموختن تحلیل تک تک موارد از هر فصل فارسی ۱و۲ و۳ به ترتیب فصل های کتاب لازم و ضروری است. 🔰🔰🔰🔰🔰🔰 از بچه ها بخواهیم به ترتیب اسامی در لیست هرکدام با توجه به پایه خود ، دو درس را که با انتخاب دبیر برگزیده شده است ابیات مربوط به کارگاه متن پژوهی را که خارج از متن درس هستند به شکل زیر : بیت:.....‌..‌........ ............‌‌‌‌ قلمرو زبانی : قلمرو ادبی: قلمرو فکری : انجام دهند . دو نمونه برایتان ارسال نمودم فایل اول در واقع همون کار دانش آموزان برای ۱۶ مورد از فصل اول فارسی ۳ ( خود به نوعی جای شاگرد کلاس ) فایل دوم کاری است که باید توسط دانش اموزان با انتخاب از سوی دبیر انجام شود. ✍️استاد منصور صالح نیا ،مدرس کنکور رشت فایل ها در ادامه ارسال شده است 👇👇👇👇👇 https://eitaa.com/hedayate12
4_6024105688962174026.pdf
574.5K
توجّه توجّه توجّه کار بدیع(تازه، نو) برای داوطلبان آزمون سراسری ۱۴۰۱ 🔻🔻🔻🔻🔻 در سوالات آزمون سراسری ۹۸تا ۱۴۰۰ بخصوص سال ۱۴۰۰ در سوالات ۱۲ تا۱۶ دستور (تاحدودی ) و۱۷ تا۲۵قرابت(به طورکامل) آزمون سراسری از ابیات و عبارات خارج از متن دروس موجود در دو قلمرو زبانی و فکری کارگاه متن پژوهی تست هایی آورده شده است ؛ بنابراین آموختن تحلیل تک تک موارد از هر فصل فارسی ۳ به ترتیب فصل های کتاب لازم و ضروری است. 🔰🔰🔰🔰🔰🔰 🔸فارسی دوازدهم 🔹تحلیل جامع از سه گستره " زبانی ، ادبی و فکری" ابیات و عبارات خارج ازمتن دروس مندرج در کارگاه متن پژوهی 🔺فصل اول :ادبیات تعلیمی (دروس یکم و دوم) ۱۶ شاهد مثال 🔺کاری از : استادمنصورصالح نیا دبیر و مدرس کنکور فارسی آبان ماه1400 کانال درسی12 https://eitaa.com/hedayate12
4_6026316209845177501.pdf
568.2K
+کارگاه متن پژوهی به کوشش : خانم مینا رفیعی ، شهرستان باوی خوزستان کانال درسی12 https://eitaa.com/hedayate12
4_5859457537849428185.pdf
804K
+کارگاه متن پژوهی به کوشش : آقای دکتر احمد کنجوری ، شهرستان دلفان کانال درسی12 https://eitaa.com/hedayate12
ستاره ای بدرخشید و ماه مجلس شد / دل رمیده ی مارا رفیق و مونس شد. / نگار من که به مکتب نرفت و خط ننوشت / به غمزه (کرشمه) مساله آموز صد مدرّس شد. (ص)🌺 (ع)💫 🌺 کانال درسی12 https://eitaa.com/hedayate12
تصورش کن روزی که به خودت بگی تونستم! اون رو از هر روزی بهتره 💛 😁👉🏻 کانال درسی12 https://eitaa.com/hedayate12
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
توضیح پاسخ خودارزیابی۱ درس۲ فنون ادبی۳. بخش اول کانال درسی12 https://eitaa.com/hedayate12
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
توضیح پاسخ خودارزیابی۱ درس۲ فنون ادبی۳. بخش دوم کانال درسی12 https://eitaa.com/hedayate12
4_5951714753922467960.pdf
4.23M
«پاسخ کامل خودارزیابی های علوم و فنون ادبی۳» آقای عطاءاله روشنی. کانال درسی12 https://eitaa.com/hedayate12
⬅️مشهورترین وزن واژه های فارسی عبارتند از : 1️⃣یک هجایی : فع : ـــ 2️⃣دو هجایی : فـَعَل: U ـــ فع لُن: ــــ ــــ 3️⃣سه هجایی : فعلن: UU ـــ فاعلن: ـــ U ــــ فعولن: U ـــ ــــ مفعولن: ــــ ــــ ـــــ مفعول : ـــ ــــ U 4️⃣چهار هجایی: فاعلاتن: ـــ U ـــ ـــ فاعلات: ـــ U ـــ U فعلاتن: UU ـــ ـــ فعلات: UU ـــ U مفاعیلن: U ـــ ـــ ـــ مفاعیل: U ـــ ـــ U مفاعلن: U ـــ U ـــ مستفعلن: ـــ ــــ U ـــ مستفعل: ـــ ــــ UU مفتعلن: ـــ UU ـــ ❇️توجه: از این ارکان « فع و فعل » فقط در پایان مصراع می آیند. ارکانی که به هجای کوتاه ختم می شوند در پایان مصراع قرار نمی گیرند. کانال درسی12 https://eitaa.com/hedayate12
🔴راه تشخیص تعداد جمله🔴 ♦️♦️هر فعل را یک جمله در نظر بگیریم . مثلاً ، علی به مدرسه رفت و درسش را خواند . ( دارای دو فعل پس دو جمله است. ) باید مواظب فعل هایی که به قرینه حذف می شوند هم باشیم . مثلاً ، رزمندگان در جبهه دعا می خواندند و قرآن. ( می خواندند) او به مدرسه آمده ( است ) و سپس درس خوانده است . 🔺🔺نظر شما را به این نکته جلب می نمایم . که نباید 🔺مصدر ها🔺 را به عنوان فعل در نظر گرفت زیرا مصادر نه زمان دارند و نه شخص ( ویژگی های فعل را دارا نیستند ) مثلاً ، خوردن و آشامیدن زیاد انسان را بیمار می کند . ( یک جمله است . ♦️♦️هر شبه جمله را به عنوان یک جمله در نظر می گیریم . در تعریف شبه جمله می گوییم : « واژه هایی که بدون همراهی با فعل ، معنای کاملی دارند . چون از نظر معنایی شبیه یک جمله هستند . » پس از نظر ساختار مانند جمله نیستند ولی از نظر معنی شبیه جمله اند . 🔺🔺شبه جمله ها بر سه نوع اند🔺🔺 1️⃣ صوت : واژه هایی که برای بیان عواطف و احساسات در موقعیّت های مختلف از جمله خشم ، شگفتی ، اعتراض ، بیان درد و نظایر آن به کار می روند و معمولاً عبارتند از : آخ ، دِ ، وای ، وه ، آوخ . . . 2️⃣ 🔺🔺 غیر صوت🔺🔺 : واژه ی معمولی زبان است که کار یک جمله را انجام می دهد . در غیر صوت ما نه تنها روی صوت تأکید نمی کنیم بلکه به معنی و مفهوم و پیام بیشتر می پردازیم . مانند : سلام ، درود ، آفرین ، افسوس ، عجب ، ساکت ، یواش ، خفه ، هشدار ، زینهار ، کاش ، حمله و . . . 3️⃣ 🔺🔺 منادا🔺🔺 : چه با نقش نمای ندا و چه بدون آن ، جمله به حساب می آید . مانند : قصّه واگفت و حدیث اژدها گفت برخرسی منه دل ابلها ( منادا ) پنج جمله کاش ( غیر صوت ) روزی به کام خود برسید دوجمله کانال درسی12 https://eitaa.com/hedayate12
❄️قید چیست؟❄️ 🌊قید نیز واژه‌ای است که به فعل توضیحی اضافه می‌کند و در واقع آن را وابسته فعل می‌نامند. به عبارت دیگر، قید کلمه یا عبارتی است که چگونگی انجام فعل را بیان می‌کند. به همین دلیل است که فعل به قید مقیّد است و به قید وابسته فعل می‌گویند. ⛄️مثلاً در جمله «احمد آهسته آمد»، واژه آهسته نحوه انجام فعل «آمدن» را بیان می‌کند و آن را به معنی جدیدی مقیّد می‌کند. بنابراین «آهسته» قید فعل است. 🌬البته، علاوه بر فعل، قید می‌تواند به صفت، مسند، مصدر و قید نیز اضافه شود و توضیحی درباره آن‌ها به مخاطب ارائه کند. در این موارد، به ترتیب، قید صفت، قید مسند، قید مصدر و قید قید داریم. مثا‌ل‌های زیر این موارد را بهتر نشان می‌دهند: 🌈قید صفت: در جمله «دوست بسیار خوب من به مسافرت رفت»، کلمه «بسیار» قیدی برای صفت «خوب» است. 🪐قید مسند: در جمله «احمد بسیار مؤدب است»، کلمه «بسیار» قید برای مسند «مؤدب» است. 🌤قید مصدر: در جمله «هنوز هم خوب نوشتن او را باور نمی‌کنم»، کلمه «خوب» قیدی برای مصدر «نوشتن» است. 🌙قید قید: در جمله «او را دیدم که بسیار شتابان راه می‌رفت»، کلمه «بسیار» قیدی برای قید «شتابان» است و توضیحی به آن افزوده است. 🌔شاید این پرسش برایتان پیش آمده باشد که تفاوت قید با مسند چیست. در پاسخ به این پرسش باید بگوییم که مسند از اجزای اصلی جمله است و نمی‌توان آن را حذف کرد. مثلاً در جمله «هوا بسیار گرم است»، مسند و قید مسند، به ترتیب، «گرم» و «بسیار» هستند و می‌بینیم که قید را می‌توان حذف کرد، اما مسند را نه. یا در جمله‌های «دیروز جمعه بود» و «احمد جمعه به مسافرت می‌رود»، کلمه «جمعه» به ترتیب نقش مسند و قید را دارد. همان‌طور که مشخص است، مسند را نمی‌توان حذف کرد، اما حذف قید جمله را ناتمام نمی‌کند. کانال درسی12 https://eitaa.com/hedayate12
۱-تضاد مدرّج:در این نوع تضاد صفت ها قابل درجه بندی هستند.مثال:سرد و گرم،بزرگ و کوچک،پیر و جوان و... ۲-تضاد معنایی( مکمل یا دو عضوی):در این نوع تضاد نفی یکی موجب اثبات دیگری است.مثال:مرده و زنده،زن و مرد،روشن وخاموش،باز و بسته و... ۳-تضاد واژگانی(با وند منفی ساز):آگاه وناآگاه،باادب و بی ادب،دانا و نادان و... ۴-تضاد ضمنی: یعنی دو کلمه در اصل با هم متضاد نیستند ولی در ضمن سخن که با هم ذکر می گردند یک ترکیب متضاد می سازند. مثل: فیل و فنجان،راه و چاه،کارد و پنیر و... ۵-تضاد یا تقابل دو سویه:زن و شوهر،خرید و فروش و... ۶-تضاد یا تقابل جهتی:شمال و جنوب،مغرب و مشرق و... ۷-تضاد ایجاب و سلب:رفتن و نرفتن،ماندن و نماندن و... ۸-تضاد نمادین: آن است که هنرمند به کمک نمادها و معانی رمزی بین واژگان تضاد برقرار کرده است. الف- سخن چه عرضه کنم با جماعتی که زجهل/زبانگ خر نشناسد نطق عیسی را خر نماد جسم و عیسی نماد روح است. در این صورت بین آن‌ها تضاد ایجاد شده است. ب-کس نیاید به زیر سایة بوم/ور همای از جهان شود معدوم بوم نماد بدبختی و هما نماد خوشبختی است. ج-تا کی آخر چو بنفشه سر غفلت در پیش/حیف باشد که تو در خوابی و نرگس بیدار بنفشه نماد انسان های غافل و نرگس نماد انسان های آگاه و بیدار ۹-تضاد مجازی‌ـ کنایی:اگر طرفین تضاد در معنای قاموسی و حقیقی خود مخالف هم نباشند بلکه در معنای مجازی با یکدیگر مخالف باشند تضاد مجازی نام دارد. مثال:الف-چو آهنگ رفتن کند جان پاک/چه بر تخت مردن، چه بر روی خاک تخت مجازاً (قدرت و ثروت) وخاک مجازاً (فقر و تهی‌دستی) ب-یکی را به سر بنهد تاج بخت/یکی را به خاک اندر آرد زتخت مصراع اوّل کنایه از خوشبخت کردن و مصراع دوم کنایه از ذلیل کردن ۱۰-تضاد ترکیبی (اضافی/ وصفی):اگر طرفین تضاد به صورت ترکیب اضافی یا وصفی (یا حتی مقلوب آن‌ها) در کلام، هنرمندانه ظاهر شده باشد، تضاد ترکیبی نام دارد. مثال:الف-ای پدر، کوتاه خردمند به از نادان بلند. ب-آن شنیدی که لاغری دانا/گفت باری به ابلهی فربه اسب تازی اگر ضعیف بود/همچنان از طویله‌ای خر به ج-آنچه نتوان نمود در بن چاه/بر سر قلة جبل منهید دبیر ادبیات فرزانگان دوره دوم شیراز کانال درسی12 https://eitaa.com/hedayate12
4_6041917833166719727.pdf
439.5K
۱تا۵ همراه با پاسخنامه تشریحی ابان ماه ۱۴۰۰ به کوشش : آقای آرش یاری ، کرمانشاه کانال درسی12 https://eitaa.com/hedayate12
4_5789690591604377606.pdf
1.05M
+کارگاه متن پژوهی به کوشش : خانم ماندانا مهتاب ، کانال درسی12 https://eitaa.com/hedayate12