eitaa logo
کانال درسی12
400 دنبال‌کننده
256 عکس
307 ویدیو
1.2هزار فایل
ویژه دانش آموزان پایه دوازدهم فارسی،علوم وفنون ادبی،نگارش ارتباط با مدیرکانال: حسین عبادی https://eitaa.com/FotoFarhang
مشاهده در ایتا
دانلود
4_5899967635025563498.pdf
305.1K
🔸️ ☑نوبت: ۱۴۰۱ 🔹️ 🔴 کلیه رشته ها(بزرگسالان و ترمیم معدل) درس ۱ تا ۱۸ همراه با پاسخ تشریحی (راهنمای تصحیح) تاریخ آزمون:۱۹دی ۴۰۱ کانال درسی 12 https://eitaa.com/hedayate12
بارم بندی سوالات نهایی فارسی دوازدهم ونکاتی درباره ی آن 🔶قلمرو زبانی ۷ نمره شامل : 1️⃣ ۱ نمره معنی لغت (معنی لغت ها ومعادل معانی آن ها در ابیات) 🔺دقت کنید ممکن است از لغت های داخل دروس هم سوال داده شود وفقط به معنای لغات انتهای کتاب اکتفا نکنید. 2️⃣ ۲ نمره املا املای کلمات هم آوا و کلماتی که اهمیت املایی دارند مهم است و از همه ی دروس (حتی گنج های حکمت، روان خوانی ها، شعرخوانی ها،ستایش ونیایش)ممکن است سوال داده شود 3️⃣ ۴ نمره دستور مواردی که در دستور سال دوازدهم مورد سوال است عبارتند از : نقش دستوری ضمایر متصل ،انواع حذف ، کاربردمعنایی افعال ،تعداد وانواع ترکیب های وصفی و اضافی ،نقش دستوری واژه ها (علاوه برنقش ممکن است مانند درس ۷ الگوی ساخت جمله بدهند وبخواهند براساس آن نقش ها جملاتی بسازید که مفعول پذیر و مسندپذیر همزمان دریک جمله باشند) ، انواع وابسته های وابسته ، مجهول افعال، انواع (را) ، انواع واو (عطف و ربط) ،انواع پیوندها یا انواع حرف ربط (وابسته ساز _ همپایه ساز ) وجملات مرکب (جمله هسته_جمله وابسته)، زمان افعال ، تشخیص ضمایر شخصی و مرجع آن ها در جمله، راه تشخیص معنای واژه در جملات (درس۱۲) ،شیوه بلاغی و عادی ، روابط کلمات، ویژگی های شعر اخوان ، هسته و انواع وابسته های پیشین و پسین ،نقش های تبعی(بدل_تکرار_معطوف) ، انواع (ان) 🔴کلیه ی مباحث دستور را می توانند از همه جای کتاب سوال بدهند حتی روان خوانی ها، گنج حکمت ها، شعرخوانی ها،ستایش و نیایش 🔷قلمرو ادبی کلا ۵ نمره شامل : 1️⃣ ۳ نمره آرایه های ادبی و توضیحات مربوط به آرایه ها نمادها، تشبیه ،استعاره،مجاز،سجع ،شیوه ی بیان نوشته (طنز و جد) ،تلمیح، کنایه، حسن تعلیل و توضیح درباره آن، مقایسه قالب شعری قطعه و قصیده(درس ۵)،انواع جناس به خصوص جناس تام یا همسان ، اسلوب معادله و توضیحات آن، معادل ضرب المثل های موجود در دروس وکارگاهها، تفاوت سفرنامه و حسب حال، تشخیص، حس آمیزی ، اغراق و زمینه های حماسه ، لحن خوانش بعضی متون (ممکن است بخشی از درس را بدهند ولحن خوانش آن را بپرسند)،کنایات درس ۱۶ و ویژگی های نثر جمالزاده، استفهام انکاری ونیز آرایه های دیگری که در دروس هست یا سال های قبل خوانده اید مانند ایهام 🔴بازهم تاکید می کنم آرایه های ادبی از کل کتاب وهمه ی دروس اصلی و گنج های حکمت و ... می تواند سوال داده شود . 2️⃣ یک نمره تاریخ ادبیات تمامی تاریخ ادبیات همه ی دروس مهم هستند و اینکه گاهی توضیحی در یک سوال کارگاه متن پژوهی داده شده که مربوط به تاریخ ادبیات است و می تواند مورد سوال واقع شود (مانندسوال ۳ قلمرو فکری کارگاه متن پژوهی درس ۳) یا نوع ادبی یک نوشته که درسالهای قبل خوانده اید نیز ممکن است مورد سوال واقع شود . 3️⃣ یک نمره شعر حفظی که یا مصرع بعد و قبلی یک مصرع را باید از حفظ بنویسید یا بیت بعدی مورد سوال را بنویسید .یا به صورت گزینه ای مصرع درست را انتخاب می کنید . یک تیپ جدید سوال این است که باتوجه به قافیه ی داده شده در بیتی خواسته می شود آن بیت را از حفظ بنویسید . ❌شعرحفظی دوازدهم فقط دو شعر مربوط به نوبت دوم کتاب یعنی شعرخوانی دزس ۱۱ و درس ۱۳سوال داده می شود .❌ 💠قلمرو فکری کلا ۸ نمره شامل دو قسمت است : 🟠قسمت اول مفهوم ۴ نمره : 🔰 درک و دریافت ابیات و عبارات ،مفهوم ابیات و عبارات ،باورهای مردم نسبت به موضوعی، درک و دریافت روان خوانی ها، اشاره به موضوعات خاص ،ارتباط موضوعی ومعنایی ابیات باهم ، مفهوم های مشترک ابیات و عبارات ، مفاهیمی که باهم تقابل دارند ،مقصودها،توصیه ها و تاکیدها ،(سوال ۳ کارگاه درس ۸ قلمرو فکری بیت مورد نظر راحفظ باشید) ،مقایسه ی مفاهیم، چراها و... 🟣قسمت دوم که معنی ابیات و عبارات ۴ نمره (۲نمره نثر،۲ نمره شعر)🔰 در قسمت معنی ها توجه کنید که حتما کلمات مهم آن بیت وعبارات معنی شود چون مصحح براساس آن کلمات کلیدی، معنی ها راتصحیح می کند. برای معنی و مفهوم ها هم از همه ی دروس کتاب سوال داده خواهد شد . 🔸🔸🔸🔸🔸 از دروس نوبت اول ۸ نمره و از دروس نوبت دوم ۱۲ نمره سوال داده می شود. سوالات مفهومی یعنی اینکه مثلا درسوال کارگاه متن پژوهی درس ۵ در بیتی معادل معنایی واژه ی سریر را خواسته حال طراح می تواند همان بیت را بدهد ونقش دستوری واژه ها در آن بیت یا آرایه یا مفهوم آن بیت را بدهد. یا طراح بیتی از یک درس و بیت دیگری از درسی دیگر بدهد و تفاوت ها و مشترکات آن را مورد سوال قرار دهد و... درواقع دانش آموز باید راه تشخیص ها را بلد باشد تا در هربیتی که سوال داده می شود پاسخ درست را بنویسید . با تشکر از خانم فرحناز حسینی، دبیر ادبیات فارسی کرج که این متن را آماده کرده اند. کانال درسی12 https://eitaa.com/hedayate12
✳️ اشاره ای به برخی حروف در زبان فارسی : 🛑انواع « که» 1️⃣- مطلق (وابستگی ) که مفهوم خاصی ندارد : آنان که رفتند . آنان که خاک را به نظر کیمیا کنند ... 2️⃣- بیان علّت یا تعلیل : به معنی زیرا، چون و... : زبان درکش ای مرد بسیار دان که فردا قلم نیست بر بی زبان 3️⃣- حرف اضافه: به معنی «از» و معمولاً بعد از صفت برتر می آید : جُوی مشک، بهتر که یک توده گِل 4️⃣- ضمیر پرسشی : به معنی چه کسی؟ که گفتت برو دست رستم ببند ؟ 5️⃣- ضمیر مبهم : در معنی کسی یا هرکسی : هر که آمد عمارتی نو ساخت * خبر از دوست ندارد که ز خود بی خبر است . 🛑انواع « چه » 1️⃣- صفت پرسشی: قبل از اسم یا ضمیرمی آید: چه کسی راز مرا می داند؟ چه کتابی می خوانی ؟ 2️⃣- ضمیر پرسشی: به تنهایی و به قصد پرسش می آید و می توان آن را جمع بست: او چه کرد آن جا که توآموختی؟ 3️⃣- ضمیر تعجبی: برای بیان تعجّب می آید و می توان آن را جمع بست : این مُلک چه ها دید و چه کردند بدین خلق ! 4️⃣- صفت تعجبی: قبل از اسم یا ضمیر و برای بیان تعجّب می آید: چه خیال ها گذر کرد و گذر نکرد خوابی ! 5️⃣- حرف ربط بیان علت یا تعلیل: به معنی زیرا، زیرا که ، به علت این که و … : چه، هر یکی را از این غذای دیگر است . 6️⃣- حرف ربط همپایگی: هرگاه دو بار درجمله به معنی « یا » بیاید : چه بخواهی چه نخواهی او می آید 7️⃣- پسوند تصغیر : اگر درآخر اسم قرار گیرد و نشانه کوچکیِ کلمه قبل از خود باشد : زاغچه، باغچه . 🛑انواع « تا » 1️⃣- حرف ربط به معنی تا این که ، زیرا که، وقتی که ، که : بیا تا قدر یک دیگر بدانیم ؛ بگذار تا بگرییم چون ابر در بهاران 2️⃣- حرف اضافه نشان دهنده ی پایان زمان یا مکان و مسافت : چون که تا اقصای هندوستان رسید ؛ از این جا تا مدرسه راهی نیست. 3️⃣- صوت یا شبه جمله به معنی «هان» ، « مبادا » و معمولاً قبل از فعل منفی می آید: به روز نیک کسان گفت تا تو غم نخوری ! 4️⃣- میان وند : بین دوکلمه می آید و کلمه ای با مفهوم جدید می سازد : دور تا دور ، سر تا پا و…نکته : اگر حرف «از» قبل از آن بیاید، «تا» به معنی حرف اضافه است : از سر تا پا … 5️⃣- ممیّز : به جای کلمات «شاخص» : می آید : دو تخته پتو > دو تا پتو ؛ دو فروند هواپیما > دوتا هواپیما و … 🛑انواع «چو – چون» 1️⃣- حرف ربط به معنی وقتی که ، زیرا، چون که و ... : چو باز آمدم کشور آسوده دیدم ؛ چون نیک نظر کرد، پَرِ خویش بر او دید 2️⃣- حرف اضافه به معنی مانندِ، مثلِ، بسانِ و ... : چون شیر به خود سپر شکن باش ؛ چو فرهادم آتش به سر می دود 3️⃣- قید پرسشی به معنی چگونه :دوش چون بودی ؟ که شب چون بدی روز چون خاستی ز پیکار دل بر چه آراستی ؟ 🛑انواع « را » 1️⃣- نقش نمای مفعول : این فصل را با من بخوان باقی فسانه است * این فصل را بسیار خواندم عاشقانه است 2️⃣-حرف اضافه در معانی: الف - به : پدر را گفتم از انسان، یکی سر بر نمی دارد ب - برای : این نصیحت ز جهان گذران ما را بس پ- از : حکیمی را پر سیدند ... ت- مخصوصِ : منت خدای را عزّ و جلّ ... ج- قسم به : دل می رود ز دستم صاحبدلان خدا را 3️⃣- فک اضافه : نشانه ی جدایی بین مضاف و مضافٌ الیه است : فلک را سقف بشکافیم و طرحی نو دراندازیم > سقف فلک را بشکافیم 🛑انواع « ان » 1️⃣- پسوند جمع : گاوان و خران بار بردار *** بِه زآدمیان مردم آزار 2️⃣- پسوند صفت حالیه : نگران با من اِستاده سحر؛ شادان همی رفت 3️⃣- پسوند زمان : بامدادان که خاطر بازآمدن بر رای ماندن چیره شد ... 4️⃣- پسوند مکان : دیلمان ؛ گیلان، ریگان و ... 5️⃣- پسوند اسم مصدر: حنابندان ؛ یخ بندان و ... 6️⃣- پسوند نسبت : جانان ؛ بابکان 7️⃣- پسوند شباهت : کوهان 8️⃣- پسوند صفت فاعلی : گریان ، روان ؛ جویان و ... 🛑انواع «ک » 1️⃣ - ک تصغیر: بیان کوچکی ظاهری : مثال : اتاقک – شهرک – سَرک – چشمک 2️⃣- ک تحقیر : بیان کوچکی باطنی : مردک – زنک 3️⃣- ک تحبیب : پسرک – دخترک 4️⃣- ک ترحم : غلامک – حیوانک 5️⃣- ک تشبیه : عروسک – پفک – شاپرک – کرمک 6️⃣- ک همراهی : سنگک – باد بادک – لیسک 7️⃣- ک تعظیم : حسنک وزیر 8️⃣- ک نسبی : زردک – سفیدک – سیاهک – سرخک 🛑انواع «الف» ◀️ الف‌ دعا : کناد ◀️ الف‌ ندا : خدایا ◀️ الف‌ واسطه‌: کشاکش‌ ◀️الف‌ مناظره: گفتا ◀️الف‌ اطلاق‌ یا اشباع ‌: «ز بیژن‌ مگر آگهى‌ یابما» ◀️ الف‌ تفخیم‌ و تعظیم‌: بزرگامردا ◀️ الف‌ مبالغه‌: خوشا ◀️الف‌ اسم‌ معنى‌ساز: ژرفا ◀️الف‌ صفت‌ فاعلی: دانا ، بینا انواع «ی» ◀️ی نکره: کتابی ◀️ی وحدت: نشانه ی یکی بودن ◀️ی شناسه: رفتی ، آمدی ◀️ی استمراری : رفتمی ، بودندی ◀️ی مصدری : خستگی ، زیبایی ◀️ی لیاقت: خوردنی، پوشیدنی ◀️ی نسبت: تهرانی، محمدی کانال درسی12 https://eitaa.com/hedayate12
26289294266999.pdf
6.49M
درس نامه کتاب علوم و فنون ادبی دوازدهم کانال درسی12 https://eitaa.com/hedayate12
علوم و فنون ادبی دهم و یازدهم منتشران.pdf
42.05M
درسنامه علوم و فنون ادبی دهم و یازدهم کانال درسی12 https://eitaa.com/hedayate12
فارسی_دوازدهم_نهایی_و_تالیفی_docx_قلمرو_زبانی_واژه_نامه_Copy_3_Copy.pdf
1.04M
فارسی دوازدهم واژه نامه ✅نمونه سوالات نهایی و تالیفی کاری از: منصورصالح نیا دبیر زبان و ادبیات فارسی کانال درسی12 https://eitaa.com/hedayate12
فارسی_دوازدهم_نهایی_و_تالیفی_docx_پاسخ_نامه_واژه_نامه_Copy_3_Copy.pdf
860.2K
فارسی دوازدهم واژه نامه ✅پاسخنامه نهایی و تالیفی کاری از: منصورصالح نیا دبیر زبان و ادبیات فارسی کانال درسی12 https://eitaa.com/hedayate12
2_5433689239294322759.pdf
601K
فارسی دوازدهم املا نهایی و تالیفی منصورصالح نیا دبیر زبان و ادبیات فارسی کانال درسی12 https://eitaa.com/hedayate12
CamScanner ۰۵-۲۵-۲۰۲۳ ۱۰.۱۹.pdf
2.23M
سوالات فارسی ۳ به همراه پاسخنامه دیپلم خرداد۱۴۰۲ روزانه سراسر کشور کانال درسی12 https://eitaa.com/hedayate12
به نام خداوند جان و خرد 🟦 نگاهی به سوالات امروز فارسی دوازدهم: صد در صد سوالات از متن کتاب بود و سطح سوالات نسبت به سال های قبل نکته دار بود. 🟪 نگاهی به سوالات دستور (۸ تا ۱۶) سوالات دستور زبان نو و ابتکاری بود و دشوارتر از سال های قبل و سوالات کلیشه ای سال های قبل طرح نشده بود. سوال ۸: در مورد حذف به قرینه معنایی بود و‌ جدید. طراح بیشتر نکات مربوط به حذف قرینه ی معنایی را گنجانده: الف) حذف فعل در منادا (عشق من) پ) حذف فعل در جمله هایی که به سوگند دارد که به نظرم یک مورد در کتاب فارسی دوازدهم آمده و آن را ذکر کرده است: به جانت (سوگند می خورم) ت) حذف قسمتی از جمله: از کجا (معلوم است) سوال ۹: در مورد زمان و نوع فعل ماضی مستمر بود و نکته آن در این بود که در زمان ماضی مستمر بین فعل کمکی و‌ فعل اصلی فاصله می افتد که دانش آموز به این نکته باید توجه می داشت. سوال ۱۰: شمارش تعداد مفعول برای اولین بار در امتحان نهایی مطرح شد و سابقه این نوع سوالات برای اولین بار در المپیاد ادبی بود. توجه: دانش آموز در یافتن مفعول در این سوال باید به این نکته توجه می داشت که گاهی مفعول به شکل جمله پیرو می آید که این نکته در درس ۱۶ کتاب در کارگاه متن پژوهی آمده است. سوال ۱۱: ترکیبی بود و دانش آموزی که بر جهش ضمیر تسلط داشت می توانست پاسخ دهد. سوال ۱۲: الف) طرح سوال از «ممیز» متفاوت از سوال های امتحان نهایی سال های قبل بود. ب) یافتن جمله ی وابسته در بیت آسان بود. سوال ۱۳: از مبحث وابسته های وابسته بخش قید صفت (تخلصی بس بجا) بود که طراح متنی انتخاب کرده که هسته ی گروه اسمی آن «ی» نکره دارد که دانش آموز باید بداند که در ترکیب هایی که ی نکره می آید نقش نمای آن (کسره) حذف می شود. توجه: از مبحث دستور زبان بیشترین نمره به بخش وابسته های وابسته (۱ نمره) اختصاص یافته است. سوال ۱۴: قسمت الف برای دانش آموزانی که سوال امتحان نهایی خارج از کشور را تحلیل کرده بودند سوال آسانی بود. در قسمت ب: پاسخ درست در گروه دانستن ترکیب وصفی مقلوب بود. سوال ۱۵: قسمت الف آسان اما قسمت ب نیاز به تسلط دانش آموز به اجزای جمله و جهش ضمیر و نقش های ضمیر داشت. سوال ۱۶: قسمت الف غیر تکراری و نو بود. قسمت ب آسان بود. قسمت ج نکته دارترین قسمت آزمون بود که هیچ سابقه ای در آزمون های نهایی نداشت و پسوند «ان» در کوه کوهان پسوند نشانه جمع است و دانش آموز باید به معنای جمله دقت می کرد. 🟪 توصیه به دانش آموزان دهم و یازدهم: زمان بیشتری از مطالعه ادبیات خود را به بخش دستور اختصاص دهید که با فراگیری این قسمت، آسان ترین سوالات ادبیات برای شما خواهد شد و در زمان شما در ماه های نزدیک به کنکور هم صرفه جویی خواهد شد. موفق و سربلند باشید. مازندران ، اکبر یحیوی https://eitaa.com/hedayate12 کانال درسی12
با سلام. نامه ارسالی از دبیرخانه کشوری ادبیات در خصوص تصحیح امتحان فارسی دوازدهم کانال درسی12 https://eitaa.com/hedayate12
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
شیوه تصحیح الکترونیکی برگه های امتحان نهایی👆👆 خوانا نوشتن و استفاده از خودکار پر رنگ بسیار مهم است. کانال درسی12 https://eitaa.com/hedayate12
4_5997058132415613303.pdf
12.26M
🗂فایل جامع آرایه های ادبی کنکور شامل : 🔳مرتب شده در تیپ های پنج گانه 🔳سوالات آرایه کنکور های نظام قدیم از سال۸۵تا۹۷ 🔳سوالات آرایه کنکور۹۸، ۹۹ و ۱۴۰۰ تمام گروه های آزمایشی 🔶قابل استفاده برای کنکوری های۱۴۰۱ کانال درسی12 https://eitaa.com/hedayate12
🦋 مثال هایی از آرایه ایهام 🦋 مثال۱ 💙 : ملکا ذکر تو گویم که تو پاکی و خدایی/ نروم جر به همان ره که توام راهنمایی -توام راهنمایی: ۱_ تو راه را به من نمایی.۲_تو راهنمای من هستی. مثال۲ 💙: با محتسب عیب مگویید که او نیز/ پیوسته چو ما در طلب عیش مدام است -مدام:۱_ شراب.۲_ همیشگی مثال۳ 💙: ای مادر سر سپید بشنو/ این پند سیاه بخت فرزند -سرسپید: ۱_موسیقی و قدیمی،۲_ پربرف مثال۴💙:چون رود امیدوارم ، بی تابم و بی قرارم/ من می روم سوی دریا، جای قرار من و تو -جای قرار:۱_ محل آرامش.۲_ محل دیدار مثال۵ 💙: قهوه خانه گرم و روشن، مرد نقال آتشین پیغام/ راستی کانون گرمی بود - کانون گرم: ۱_ محل گرم و داغ.۲_ محلی که همه صمیمی و مهربان بودند مثال۶ 💙:ناگهان انگار/ برلب آن چاه/سایه ای دید/ او شغاد، آن نا برادر بود مثال۷ 💙: نادره کبکی به جمال تمام/ شاهد آن روضه فیروزه فام -شاهد:۱_ زیبارو.۲_ گواه و ناظر مثال۸ 💙: آمد سوی کعبه، سینه پر جوش/ چون کعبه نهاد، حلقه در گوش -حلقه: ۱_حلقه ای که غلامان بر گوش می اندازند.۲_ حلقه در خانه کعبه مثال۹ 💙: نهان گشت کردار فرزانگان/ پراگنده شد نام دیوانگان -دیوانگان: ۱_بی عقلان. ۲_ دیو سیرتان و دیو صفتان. مثال ۱۰ 💙: همی برخروشید و فریاد خواند/ جهان را سراسر، سوی داد خواند -داد: ۱_عدالت و حق. ۲_ فریاد و اعتراض. کانال درسی12 https://eitaa.com/hedayate12
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
4_6015084363559997236.pdf
302.5K
امتحان نهایی فارسی و نگارش۳، پنج شنبه ۴ خرداد هنرستان،فنی حرفه ای ،کارودانش(ویژه هنرجویان متقاضی کنکور ) ✅همراه با پاسخ سوالات کانال درسی 12 https://eitaa.com/hedayate12
4_6015084363559997333.pdf
2.42M
امتحان نهایی فارسی ۳، مدارس خارج از کشور نوبت عصر پنج شنبه ۴خرداد کانال درسی 12 https://eitaa.com/hedayate12
4_6015084363559997239.pdf
111.9K
گزارش بارم‌بندی امتحان نهایی فارسی دوازدهم خرداد 1402 تهیه و تنظیم: رضا رضایی برازجان، استان بوشهر کانال درسی 12 https://eitaa.com/hedayate12
🔸️🔹️🔸️🔹️🔸️🔹️ سلام خدمت همکاران گرامی شاید با مشاهده سوالات امتحان نهایی فارسی ۱ به نوعی متوقع گشتیم ، سوالات امتحان نهایی فارسی ۳ نیز همان رویّه را  پی می گرفت ، اما خیر ،تاحدودی  فاصله داشت. شکل سوالات تقریبا  سوالات امتحانات ادوار گذشته بود با چند تفاوت ؛ 🔸️موارد ذیل به نظر نگارنده ازمحاسن طراح در طرح سوالات بوده است : ۱)ورود روان خوانی ۲و۳و۴ در دو سوال ۲و ۳ ۲)شکل دو املایی واژه هایی چون "جناغ/جناق ازدرس ۱۱" در سوال ۵ ۳)ورود دو سوال "ب" ۷و ۸ از دو مبحث املا ودستور ازگنج حکمت ۶ ص ۱۰۸ ۴)طرح سوالاتی کاملا کنکوری و چالش برانگیز در سوالات ۹ از مبحث دستور در برانگیختن هوش دانش آموز از فعل "ماضی مستمر یا ملموس" + ۱۰  در  یافتن تعداد مفعول (مفعول برخی از فعل هادر قالب جمله)در بیتی از نظامی در داستان مناظره خسرووفرهادکارگاه متن پژوهی درس ۲ + ۱۱ با مرتب کردن مصراعی درسروده ای از مرحوم اخوان درس ۱۳ به پاسخ سوال طراح رسیدن. "زهرزخم کاریش "مضاف الیه مضاف الیه +۱۶ بویژه دومورد الف و پ نوع نخستین نقش تبعی "بدل: گرد سجستانی ...."و ان جمع در کوهان"کو ه ها" که گاهی با ان شباهت در ترکیب"کوهان شتر" اشتباه گرفته می شود. سوال ۱۶ از متن درس ۸ طرح سوال تاریخ ادبیات ص۸۳ سوال ۲۰ هرچند از درس ۵ فارسی ۳ بوده ،اما همین بیت در صص ۴۰و ۴۱ فارسی دهم کاملا بررسی شده است . ۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰ 🔸️چند پرسش قابل تامل که بر وظیفه ما افزوده تا این که به بررسی ۳ گستره ابیات و عبارات موجود در کارگاه متن پژوهی که در متن درس آورده نشده اند بپردازیم ؛ 🔅س ۲۱ الف ) درس ۱۳  ب) درس ۶ 🔅س ۲۳ ب  درس ۱۴ 🔅س ۳۳ درس ۶  🔅س ۳۸ درس ۱۸ ج ۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰ 🔹️چند سوال چالش برانگیز : 🔅س ۱۳ در درس ۱۶ تخلصی بس بجا 🔅۲۳ پ درس ۱ محدود کردن به آرایه اسلوب معادله درراهنمای تصحیح  یا ۲۴پ درس ۱۳ محدود کردن به آرایه حس آمیزی درراهنمای تصحیح  🔅س۳۰درس ۱۷ کارگاه متن پژوهی "پیرخردمند :حافظ   " ۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰ 🔸️در بارم بندی بویژه  درموردمعنی شعر و نثر  می توانست  به شکل ؛ "۲۵ صدم چند مورد، نیم نمره چند مورد  و ۷۵ صدم هم چند مورد"  مدنظر قرار گیرد، که متاسفانه طراح تنها به طرح ۸ مورد آن هم نیم نمره ای بسنده نموده است. ۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰ 🔴ماحصل سخن 🔽🔽 کمتر دیده می شود سوالات امتحان چه نهایی و چه غیر نهایی خالی از اشکال باشد؛ 🔅بااین حال ، می توان ، ابتکار خود را در سوالات به  شکل جدید نشان داد . 🔅با تمام محاسنی که در تعداد زیادی از سوالات مشاهده شد ،اما انتظار ی بیش تر از این پرسش هامی رفت که طرح گردد. منصور صالح نیا دبیر زبان و ادبیات فارسی کانال درسی 12 https://eitaa.com/hedayate12
با سلام خدمت همکاران گرامی 🔸️🔹️🔸️🔹️🔸️🔹️ در نقد و بررسی سوالات امتحان نهایی فارسی ۳ ساعت ۱۶ عصر به افق تهران‌ دانش آموزان ایرانی خارج ازکشور 🔰🔰🔰🔰 🟢طراحان محترم با استفاده از صورت سوالات در ادوار گذشته چنان مهارتی به خرج دادند که از تکراری بودن پرهیز نمودند و کاربسیار مطلوب و پسندیده ای است ؛ چرا که از دی ماه ۹۷ تا دی ماه ۱۴۰۱ به جهت وفور سوالات، گاهی نادانسته سوال یا سوالاتی به ذهن خطور می کند که در نظرمان تکراری نیست ، بعد از امتحان متوجه تکراری بودن آن ها می گردیم ؛ در حالی که این مسئله در مورد طراحان سوالات فارسی ۳ خردادماه ۱۴۰۲ خارج از کشور صدق نمی کند و اگر هم موردی به نظر رسد که تکراری است در مبحث قبلی(واژه نامه / املا /...) طرح نشده بود . 🔹️🔸️🔹️🔸️🔹️ 🟢 چندسوال چالش برانگیز (اما مورد تایید) 🔰🔰 🔹️س ۸) دستور گزینه ج ) درگیر نمودن ذهن دانش آموز به این که" گل دار" رنگ است یا نه. 🔸️س ۱۱) دستور پرسش از دونوع نقش تبعی 🔹️س ۱۲) دستور الف)خرامان"ان صفت فاعلی ساز" که در کارگاه متن پژوهی ص ۱۵۲ کتاب وجود نداردو دانش آموز با دریافت توضیحات این صفحه باید درایت خود را بروز دهد. 🔸️س ۱۳ ) دستور گزینه ب) ترکیب های اضافی : والی راسرای ( سرای والی ) وجود (را) فکّ اضافه خانه خمّار(خانه "مرد" خمّار) خمّار:می فروش " صفت " است که در این بیت،صفت جانشین اسم = اسم. 🔴ضرورت داردما،دبیران در مورد "صفت جانشین اسم = اسم " با توجه وجود ترکیب های فراوان در کتاب فارسی هرسه پایه به عنوان شاهد مثال در کلاس درس بیشتر کار نماییم . 🔹️س ۱۶) دستور برگزیدن فعل"نواخت "به عنوان تفاوت معنای فعل دردو گزینه اولی از گنج حکمت ۶ ص ۱۰۸ گلستان سعدی ودومی از درس ۵ دماوندیه مرحوم بهار 🔸️س ۱۷)‌ برگرفته از کارگاه متن پژوهی دودرس ۱۴ و ۱۱ که خارج ازمتن دروس مذکوربوده ،لازم است که در بررسی ۳ قلمرو ابیات و عبارات موجودددر کارگاه متن پژوهی که خارج از متن درس است هم چون ابیات وعبارات متن درس،اقدام نماییم . 🔹️س ۱۸) آرایه ادبی در مورد هر آرایه،قرار بر این نیست که ففط از متن کتاب یا کارگاه متن پژوهی سوالی طرح شود؛ می دانیم که دستور و آرایه دو مبحث کاملا کاربردی است و فقط نمی توان باحفظ کردن ،کاری پیش برد. 🔸️س ۲۵ و نیز۲۶) تاریخ ادبیات طراح باذ‌کر دو اثرازدوشخصیت که الف)برگرفته ازگنج حکمت ۵ و ب) روان خوانی ۴ به این نکته اقرار دارد ، تاریخ ادبیات مختص دروس اصلی نیست و هر اثر بهمراه مترجم یا نویسنده اش در جای جای کتاب فارسی گنجانده شود، اجازه طرح سوال به طراح را خواهد داد. ۰۰۰۰۰۰۰۰۰ 🔸️در مجموع ؛ به نظرم سوالات رضایت بخش بوده و هرچند خیلی از سوالات امتحان داخل کشور خوب بوده ؛ اما ای کاش در همین چارچوب طراحان داخلی سوالات را طرح می نمودند که کام بیشتر دانش آموزان کشورمان تلخ نمی گردید، به نظر می رسد در آزمون ۱۰ صبح به افق تهران هم چنین سوالاتی طرح شده باشد. یاعلی منصور صالح نیا دبیر زبان و ادبیات فارسی کانال درسی 12 https://eitaa.com/hedayate12
4_6021757230909492734.pdf
7.03M
تمام امتحانات نهایی فارسی۳ نظام جدید از دی ماه سال ۱۳۹۷ تا خرداد ماه ۱۴۰۲ بدون واتر مارک گردآورنده : آقای سیدجعفری کانال درسی 12 https://eitaa.com/hedayate12
✍️ امتحان نهایی ادبیات و       شاهنامه دانی طراحان امتحان نهایی ادبیات پایه دوازدهم که قرار است جایگزین ادبیات کنکور بشود، برگزار شد و طراحان نهایت سعی خود را برای معماسازی به کار بردند تا نشان بدهند که ادبیات درس خیلی مهمی است. در این میان آنچه بی اهمیت به نظر می‌رسد حال و روز دانش‌آموزانی است که بازیچه مصوبات سازمان‌ها، شوراها و نهادهای گوناگون شده‌اند و بناچار باید از سد مافیای کنکور و مافیای امتحانات نهایی بگذرند. نگاهی بیندازیم به یکی از سوالات این امتحان سوال شماره ۳۸، بخش ث معنای این بیت را خواسته است: اگر کوه آتش بود بسپرم از این تنگ خوار است اگر بگذرم این بیت شاهنامه از لحاظ تصحیح، معنا و توجیه دستوری محل اشکال است و در شروحی که بر شاهنامه نوشته شده نظر واحدی درباره آن دیده نمی‌شود. نظر استاد خالقی مطلق، مصحح بزرگ شاهنامه، چنین است: اگر کوه آتش بود بسپرم از این نیک خوارست اگر بگذرم [اختلاف نسخه ها درباره واژه "نیک" زیاد است: ۷ نسخه ننگ آورده‌اند؛ ۱ نسخه تنگ؛ در ۴ نسخه حرف اول یا دوم کلمه نقطه ندارد. به جای بگذرم نیز نگذرم، ننگرم و حرف اول بدون نقطه را داریم] ج ۲، ص ۲۳۳ شرح بیت از نظر خالقی مطلق: اگر آتش به بلندی کوه باشد از آن میگذرم.گذشتن از این آتش آزمایش برایم سخت ناچیز است. به گمان نگارنده تنگ و ننگ و غیره که در دستنویس ها آمده است، گشته نیک است که در اینجا قید کثرت و تاکید است به معنی سخت، بسیار. یادداشتهای شاهنامه، بخش یکم، ص ۵۹۵ اما نظر استاد کزازی: اگر کوه آتش بود بسپرم از این، تنگِ خوار است اگر، بگذرم لخت دوم از بیت، تاریک و پر چند و چون است از این روی، ریختهایی گونه گون و آشفته و ناساز در برنوشته ها یافته است و در آنها تنگ به ننگ و بگذرم به نگذرم، دیگر شده است. بر پایه پچین شناسی، ریخت آورده در متن که از "م" است پذیرفتنی تر می نماید زیرا از دید ساختار معنایی، دورتر و دشوارتر است. در این ریخت، خوار بناچار نام جایی می باید بود که تنگ آن در تنگی و دشواری گذار، آوازه داشته است اما تا آنجا که من می دانم از چنین تنگی در کتابهای جغرافیایی سخنی در میان نیامده است. از دو خوار در این کتابها سخن رفته است: یکی در نزدیکی ری که آن را خوار ری می نامیده اند و دیگری در فارس. کوهسارانی این هر دو خوار را فرو می گیرند. شاید تنگی در این کوهساران، در گذشته، آوازه‌ای داشته است و بدان دستان می زده‌اند لیک در کتابهای جغرافیایی بازتابی نیافته است. نمونه را در دو منزلی خوار ری پس از ده‌نمک منزلگاهی بوده است به نام سگسر یا راس الکلب که در آن دژ شگفت لاسگرد بر فراز پرتگاهی کوهستانی بالا بر می افراخته است. نیز در خوار فارس دژی استوار جای داشته است: قلعه خوار قلعه حصاری است و هوایش سرد است و آبش از چاه. در گذشته دژها را بر جاهای بلند و کوهستانی و دشوارگذر می ساخته‌اند و می افراخته از این روی می تواند بود که تنگ یکی از این خوارهای دوگانه روزگاری آنچنان آوازه یافته باشد که استاد توس در این بیت چونان نمونه‌ای برترین از آن یاد آورد. سیاوش کاووس را می گوید اگر کوه آتش در برابرم باشد آن را به پای در خواهم نوشت و از این کوه حتی اگر در دشواری گذار مانند تنگِ خوار باشد، خواهم گذشت. به هر روی اگر واژه را ننگ بخوانیم، فعل می باید نگذرم باشد و خوار نیز خواری. اما در همه برنوشته ها واژه خوار آمده است. در بیت زیر نیز استاد این انگاره و نگاره شاعرانه را به کار گرفته است و از دلاورانی سخن گفته است که می باید از کشته‌ها پشته بسازند و توران زمین را به تنگ قارن بدل کنند: نیامش هم از خون دشمن کنید ز توران زمین تنگ قارن کنید بنداری گفته سیاوش را سخت کوتاه و تنها در دو واژه به تازی برگردانده است: فرضی سیاوخش بذلک نامه باستان، ج ۳، ص۲۶۷ اکنون قضاوت بر عهده شما.  خواستن معنای این بیت که حتی مصححان و شارحان شاهنامه بر سر آن اختلاف نظر دارند، چه هدفی می‌تواند داشته باشد؟ آیا هدف ما آموختن ادبیات به جوانان است؟! زهره مشاوری ۷ خرداد ۱۴۰۲ کانال درسی 12 https://eitaa.com/hedayate12
✴️ چند توصیه برای آزمون علوم و فنون دوازدهم روز سه شنبه آزمون نهایی دوازدهم در پیش است . توصیه می شود دانش آموزان عزیزمطالب کتاب را خط به خط وبا دقت بخوانند .با بررسی سوالات نهایی از ابتدای خرداد تا کنون ۲۵ درصد ویا کمی بیشتر ،سوالات مفهومی و دشوار و جدید داده شده است پس برای دروس بعدی هم چنین خواهد بود یعنی  ۵ نمره . یادتان باشد فقط قسمت تاریخ ادبیات سوالات صددرصد حفظی است مابقی مباحث بخش کوتاهی حفظی و بخش اعظم آن یادگیری است .پس در فرصت خوبی که دارید همه ی مباحث را یاد بگیرید چون ممکن است ابیات و عبارات خارج از کتاب هم سوال بدهند . نمونه سوالات نهایی مطالعه شوند ولی مطمئن باشید که  تعداد سوالات مشابه در نهایی کم است . هرجا را که فکر نمی کنید مهم نیست اتفاقا مهم است و خود را جای طراح بگذارید وبه اشکال مختلف سوال بسازید . برای بخش تاریخ ادبیات خلاصه برداری یا ضبط صدای خود در گوشی از مبحث کتاب کمک می کند مباحث را بهتر به خاطر بسپارید . 🔴 بارم بندی سوالات تاریخ ادبیات ۲ نمره سبک شناسی ۲نمره آرایه های ادبی ۶ نمره موسیقی شعر(عروض وقافیه) ۶ نمره تحلیل سبکی نثر ۲ نمره تحلیل سبکی شعر ۲ نمره 🍃🍃🍃🍃 دقت شود هیچ قانونی وجود ندارد که در بخش تحلیل سبکی به شما سوال آرایه یا تقطیع هجایی و...ندهند مثل خودارزیابی های کتابتان که در بخش تحلیل سبکی هر سوالی که به بررسی متن مربوط بشود و در حوزه ی سه سطح سبک شناسی باشد می تواند مورد سوال باشد حتی نام شاعران و نویسندگان آن متون که ظاهرا می گوییم مربوط به بخش تاریخ ادبیات است ممکن است سوال داده شود  .یا ممکن است بیتی به عنوان تستی بدهند و قرابت معنایی آن مورد سوال باشد که این هم مربوط به بخش تحلیل سبکی است . از متن درس های آرایه وعروض هم ممکن است سوالات تعریفی ،نقطه چین، صحیح غلط و ... سوال بدهند . شاد و موفق باشید . فرحناز حسینی 🙏🌹 کانال درسی 12 https://eitaa.com/hedayate12
4_5951947081588411249.pdf
7.91M
پاسخ کامل خودارزیابی ها ی کتاب علوم و فنون ۳+پاسخ تحلیل فصل ها به کوشش خانم دکتر احترام ابراهیمی کانال درسی 12 https://eitaa.com/hedayate12