eitaa logo
کانال درسی12
400 دنبال‌کننده
256 عکس
307 ویدیو
1.2هزار فایل
ویژه دانش آموزان پایه دوازدهم فارسی،علوم وفنون ادبی،نگارش ارتباط با مدیرکانال: حسین عبادی https://eitaa.com/FotoFarhang
مشاهده در ایتا
دانلود
4_5976716866654046819.pdf
4.59M
پنج شنبه ۱۰ تیر ۱۴۰۰ استاد نعمت اله بوالحسنی و استاد دکتر سید علی مرتضوی و استاد خدایار قربانی کانال درسی12 https://eitaa.com/hedayate12
4_5976716866654046878.ogg
1.41M
تحلیل کنکور فارسی گروه ریاضی پنج شنبه۱۰ تیر ۱۴۰۰ از زبان استاد منصور صالح نیا ،رشت توصیه وتاکید بر مطالعه ی بیشتر قلمروهای کارگاههای متن پژوهی کانال درسی12 https://eitaa.com/hedayate12
4_5976716866654046927.pdf
4.61M
انسانی پنج شنبه ۱۰ تیر ۱۴۰۰ استاد نعمت اله بوالحسنی و استاد دکتر سید علی مرتضوی کانال درسی12 https://eitaa.com/hedayate12
کلید پیشنهادی تخصصی علوم وفنون استادبوالحسنی👆 👇 ۱۳۶_۱ ۱۲۷_۴ ۱۳۸_۱ ۱۳۹_۲ ۱۴۰_۳ ۱۴۱_۲ ۱۴۲_۱ ۱۴۳_۳ ۱۴۴_۲ ۱۴۵_۴ ۱۴۶_۴ ۱۴۷_۳ ۱۴۸_۴ ۱۴۹_۴ ۱۵۰_۱ ۱۵۱_۲ ۱۵۲_۳ ۱۵۴_۴ ۱۵۴_۱ ۱۵۵_۱ ۱۵۶_۲ ۱۵۷_۱ ۱۵۸_۳ ۱۵۹_۱ ۱۶۰_۳ ۱۶۱_۴ ۱۶۲_۲ ۱۶۳_۴ ۱۶۴_۴ ۱۶۵_۱
پاسخ پیشنهادی آزمون سراسری رشته ۱_۴ ۲_۴ ۳_۳ ۴_۴ ۵_۳ ۶_۲ ۷_۱ ۸_۱ ۹_۱ ۱۰_۲ ۱۱_۱ ۱۲_۱ ۱۳_۳ ۱۴_۴ ۱۵_۱ ۱۶_۳ ۱۷_۴ ۱۸_۲ ۱۹_۱ ۲۰_۲ ۲۱_۱ ۲۲_۲ ۲۳_۳ ۲۴_۲ ۲۵_۴ استاد نعمت اله بوالحسنی و استاد خدایار قربانی و استاد دکتر سید علی مرتضوی کانال درسی12 https://eitaa.com/hedayate12
4_5983114031462878293.pdf
1.42M
تحلیل سئوالات فارسی کنکور انسانی۱۴۰۰ کانال درسی12 https://eitaa.com/hedayate12
4_5983114031462878294.pdf
1.59M
تحلیل سئوالات فارسی کنکور تجربی۱۴۰۰ کانال درسی12 https://eitaa.com/hedayate12
4_5841363334552619439.pdf
2.97M
معرفی رشته های دانشگاهی ویژه انتخاب رشته داوطلبان کنکور 1400 کانال درسی12 https://eitaa.com/hedayate12
4_5841363334552619441.pdf
2.08M
معرفی رشته های دانشگاهی ویژه انتخاب رشته داوطلبان کنکور 1400 کانال درسی 12 https://eitaa.com/hedayate12
4_5841363334552619436.pdf
2.27M
معرفی رشته های دانشگاهی ویژه انتخاب رشته داوطلبان کنکور 1400 کانال درسی12 https://eitaa.com/hedayate12
تشبیه: مانند کردن ____به_____ ارکان تشبیه: ادات: مثل، مانندِ ، مانند، امثالِ، به مَثَل، نظیر، به منزلهء، درحکمِ، عینِ ،شکل( یار ماه شکل)،به شکلِ، پیکر( یار ماه پیکر)، صفت( دشمن دیوصفت)،وار، وش( مه وش)، سا ( پریسا)،آسا( برق آسا)، صیغه های مختلف مانستن( می ماند، مانست و...) گفتی، توگفتی، گویی، توگویی، پنداری،( تو گفتی شب آمد به روز) اگر این موارد ادات تشبیه باشند، قید هستند نه فعل‌. در شمارش جمله توجه کنیم.مثلا (( تو گفتی شب آمد به روز)) ۱ جمله است. و... مشبه و مشبه به: تشخیص این دو بسیار آسان است.در تعریفش در ابتدا گفتیم: به_____ الآن می گوییم: قبل (( به )) را مشبه بگیرید بعد (( به )) را مشبه به. حال شاید بپرسید ما از کجا بدانیم چی به چی تشبیه شده است؟ بعد از (( به)) یعنی مشبه به ها ، اکثرا نماد می آید. پدیده های موجود در طبیعت آمار سنگینی در مشبه به ها دارند. مروارید لعل یاقوت ابر صاعقه دریا کوه و.... خواندن وجه شبه که در زیر می آید هم کمکمان می کند. مثال: مروارید اشک: اشک (( به)) مروارید تشبیه شده است. قبل از (( به )) را مشبه می گیریم و بعد از آن را م.به عشق ، آتش است: عشق(( به)) آتش تشبیه شده است. قبل از (( به)) را مشبه می گیریم بعد از آن را م.به مانند کوه هستیم: ما مانند کوه هستیم: یم ( ما) ((به)) کوه تشبیه شده است.قبل از ((به)) را مشبه می گیرم و بعد از آن را م.به کوه باش: تو (( به)) کوه و... وجه شبه: ویژگی مشترک م و م. به است و معمولا وجه شبه را از م. به می گیریم. زیرا وجود وجه شبه در م. به آشکارتر و بیشتر است. نکته ی مهم: همه ی دانش آموزان تشبیه را تا حد خوبی می دانند اما شاید بعضی در چگونگی یافتن آن( کاربردی) را در بیت نمی دانند. برای یافتن تشبیه این مراحل را طی کنید: ۱- به سراغ ادات بروید. اگر ادات داشته باشیم ، تشبیه داریم. ۲- به سراغ ترکیبهای اضافی (_____ ِ _ )بروید. چون بعضی از ترکیبهای اضافی، تشبیه است که به آن ((اضافه ی تشبیهی)) می گوییم. سطح عالی: ۳- این مورد برای دانش آموزان کنکوری بسیار کاربردی و مهم است: هرجا بتوانیم (( مثلِ)) بیاوریم؛ آنجا تشبیه است.مثال: گه ز هجرش کوهکن فرهاد باش= گه ز هجرش [ مثل ] کوهکن فرهاد باش ۴- اگر دیدید شاعر چیزی یا کسی را با چیزی یا کسی مقایسه کرده است، مخصوصا یکی را برتر از دیگری دانسته است، آنجا تشبیه داریم. چند نمونه می آورم تا کامل بفهمید: □ ای پسته ی دهانت نرخ شکر شکسته: بازگردانی و معنی: ای کسی که دهان پسته مانندت نرخ شکر را شکسته است-----> ای کسی که قیمت دهانت از قیمت شکر بیشتر است. □ خیز تا سرو بماند خجل از بالایت بازگردانی و معنی: برخیز تا سرو از بالا( قامت) تو شرمنده شود-----> می دانیم سرو به قامت و بالای موزون و بلند معروف است. شاعر قدوقامت یارش را موزون تر و بلند تر می داند‌. از کجا این را می فهمیم؟ از آنجایی که شاعر می فرماید که از قامت بلند تو، سرو که نماد بلندی است کم می آورد و از قد کوتاه خود شرمنده می شود. □ کانجا که تویی رنگ گل سرخ شود زرد معنی و بازگردانی: آنجا که تو هستی گل سرخ زردرنگ می شود----> از زیبایی تو گل سرخ که نماد زیبایی است ، شرمنده و زردرنگ می شود. به قول شما جوونا گلسرخ کم میاره! در هرسه مثال بالا تشبیه داریم.( این تشبیه ها نام خاص دارند که دانستنش ضرورت کنکوری ندارد.) ۵- گاهی تشبیه ها در یک واژه جمع شده است: گلچهره. گلرخ. ماهرخ و سروبالا ... نکته: ‌در اضافه ی تشبیهی غالبا دومی به اولی تشبیه می شود. در هر حال شما نمادها را مشبه به بگیرید: سرو قد : قد به سرو قد سرو : قد به سرو لعل لب: لب به لعل لب لعل: لب به لعل https://eitaa.com/hedayate12
( علت زیبا آوردن) قبل از آنکه این آرایه را تعریف کنم یک بیت را از نظامی گنجوی در نصیحت ایشان به فرزند خود می آورم: در شعر مپیچ و در فن او /چون اکذب اوست احسن او در این بیت نظامی می فرماید: زیباترین و بهترین شعر، دروغ ترینِ آن است.خواستم با آوردن این بیت تعریف زیر را توجیه کنم و فضلا بر من زیاد ایراد نگیرند! حسن تعلیل به زبان ساده : آوردن علت دروغ به دو بیت زیر توجه کنید: الف) در دیده به جای خواب آب است مرا / زیرا که به دیدنت شتاب است مرا معنی : در چشمم به جای خواب اشک هست زیرا برای دیدن تو عجله دارم. ب) گر دماغ باغ نیز از بوی او آشفته نیست / پس چرا هردم ز جای خود، جهد باد صبا معنی: اگر بوی یار به دماغ باغ نرسیده و او را آشفته نکرده پس چرا هر لحظه باد صبا در آن جریان دارد. می بینیم که در هر دو بیت شاعر علتی را برای امری آورده است. حال باید ببینیم که در کدام بیت علت درست است و در کدام بیت علت دروغ. در بیت اول شاعر علت درستی آورده است اما در بیت دوم شاعر علت وزش باد صبا در باغ را رسیدن بوی یار به دماغ باغ می داند. آیا این علت درست و واقعی وزش باد صباست؟! خیر، اما زیبا و ادبی ست. در بسیاری از ابیاتی که حسن تعلیل دارند حرف تعلیل مثل(( زیرا ، زیراک، زان،زانک و...)) آمده است. اما در برخی نیامده است. وقتی می خواهید حسن تعلیل را بیابید، ابتدا باید بیت را معنی کنید سپس در دل خود چنین بگویید: شاعر علتِ .... مثل نمونه ی زیر: ■ گریه ی ابر بهار از دل پردرد من است / چهره ی زرد خزان از نفس سرد من است این بیت نیاز به معنی ندارد. یافتن حسن تعلیل بیت: ۱_ شاعر علت بارش قطرات باران از ابر را دردمندی خود( شاعر) می داند!!! ۲- شاعر علت زردی پاییز را سردی نفس خود می داند!!! هردو علت بیان شده دروغ است پس ۲ حسن تعلیل داریم. نکته ی کنکوری: ممکن است طراح با آوردن بیتی که در آن علتی درست بیان شده است شما را گول بزند تا فکر کنید که بیت حسن تعلیل دارد.مثل بیت اولی (بیت الف) که ما آورده ایم. خلاصه: ۱- حسن تعلیل: علت دروغ آوردن ۲- برای به دست آوردنش باید معنی بیت را بلد باشیم. ۳- غالبا، علت اگر دروغ نباشد حسن تعلیل ندارد. تعلیل https://eitaa.com/hedayate12
گاه در ابیاتی شعرا سوالی را مطرح می کنند. که این کار به دلایل متعددی صورت می گیرد : ۱-انکار چه نسبت است به رندی صلاح و تقوا را؟/سماع وعظ کجا،نغمه ی رباب کجا؟ ۲-تعجب و شگفتی توخودچه لعبتی ای شهسوارشیرین کار؟ که توسنی چو فلک رام تازیانه ی تست! ۳-تحقیر بهرام که گور می گرفتی همه عمر دیدی که چگونه گور،بهرام گرفت؟ ۴-ریشخند چرا شیر جنگی چو روباه شد؟ ز جنگش چنین دست کوتاه شد ۵-سرزنش چند گویی که چو ایام بهار آید گل بیاراید و بادام به بار آید؟ ۶-تعظیم این بارگاه کیست؟که گویند بی هراس کای اوج عرش،سطح حضیض تو را سپاس ۷-تنبیه و هشدار تو کز سرای طبیعت نمی روی بیرون کجا به کوی حقیقت گذر توانی کرد؟ ۸-بیان رنج و اندوه غم زمانه خورم یا فراق یار کشم؟ به طاقتی که ندارم،کدام بار کشم؟ ۹-تجاهل از امری آن ماه دو هفته در نقاب است؟ یا حوری دست در خضاب است؟ (در بدیع به این نوع جمله ی استفهامی،تجاهل العارف می گویند.) استفهام انکاری و استفهام تأکیدی استفهام انکاری(پرسش انکاری) اگر جمله ی پرسشی با فعل مثبت برای انکار موضوعی بیاید ((استفهام انکاری)) است. مثال: همچو نی زهری و تریاقی که دید؟ یعنی هیچ کس زهر وتریاقی(پادزهری) مانند نی ندیده است. استفهام تأکیدی(پرسش تأکیدی) اگر جمله ی پرسشی با فعل منفی برای تأکید موضوعی بیاید ((پرسش تأکیدی)) است. مثال: مگر به تو نگفته بودم؟ مگر اشک سیه روزان که سیل حوادث را هدایت می کند به استحکام کاخ پوشالی جبّاران به سخره نمی نگرد؟ https://eitaa.com/hedayate12
🌺مجاز های پر کاربرد🌺 بیشتر از ۹۰درصد تست های مجاز فقط با این کلمات حل میشن👇 ☑️سر⬅️اندیشه،مو ،وجود ☑️عالم ،جهان ،شهر ،دشت ،گردون ،دنیا ⬅️مردم ☑️ایران⬅️تیم یا سپاه یا لشگر ایران ☑️جام ،ساغر ،پیاله،پیمانه، ⬅️شراب ☑️شراب ،می ،باده⬅️جام ☑️چمن⬅️باغ و بوستان ☑️خون⬅️کشتن ☑️فردا⬅️قیامت ☑️امروز⬅️دنیا ☑️حرف⬅️سخن ☑️نفس و دم⬅️سخن گفتن ☑️خاک و گِل⬅️قبر ☑️گل و ایام گل⬅️فصل بهار ☑️نگین⬅️انگشتری ☑️دست⬅️انگشت و قدرت ☑️بیت و غزل⬅️شعر ☑️قلم ،کلک،خامه⬅️نوشتن و شعر ☑️ماه ،مهر،خورشید⬅️نور ماه و خورشید ☑️سینه⬅️وجود و دل ☑️زبان⬅️سخن ☑️گوش⬅️شنونده ☑️دل⬅️جرات و فکر https://eitaa.com/hedayate12
🌈نمونه های از ایهام تناسب در غزلیات سعدی ۱🖌🔴 چون شبنم افتاده بُدم پیش آفتاب/ مهرم به جان رسید و به عیوق بر شدم شاعر در این بیت، «مهر» را به معنی عشق و محبت به کار گرفته است؛ اما معنی خورشید که خواسته شاعر نیست با عیّوق ایهام تناسب می سازد ۲🖌🔴گویند: رویِ سرخ تو، سعدی که زرد کرد؟ / اکسیر عشق بر مسم افتاد و زر شدم در اینجا سعدی، از «روی» رخسار را اراده کرده است؛ ولی معنی دیگر «روی», ( = نوعی فلز) با «مس+ زر» ایهام تناسب پدید آورده است ۳🖌🔴هر تیر که در کیش است، گر بر دلِ ریش آید / ما نیز یکی باشیم از جملهٔ قربان ها سعدی در این بیت، «قربان» را به معنای «فدا و قربانی» به کار برده است؛ اما در معنی دیگر آن، ( = کماندان) با «تیر» ایهام تناسب پدید آورده است. ۴🖌🔴 ز ابروی زنگارین کمان، گر پرده برداری عیان/ تا قوس باشد در جهان, دیگر نبیند مشتری شاعر در این بیت، «مشتری» را به معنای «خریدار» به کار گرفته و گفته: ای معشوق، اگر پرده از ابروی زنگاری خود برداری و چهره ی زیبای خود را نمایان سازی، آنچنان خریدار پیدا می کنی که دیگر صورت فلکی قوس، هیچ طالبی نخواهد داشت و همه به تو روی خواهند آورد؛ اما معنی دیگر « مشتری» ( = سیاره مشتری) با «قوس» ایهام تناسب دارد. https://eitaa.com/hedayate12
4_5981280587233626487.pdf
5.48M
تحلیل فارسی کنکور ریاضی۱۴۰۰ https://eitaa.com/hedayate12
4_5981280587233626488.pdf
5.64M
تحلیل فارسی کنکور انسانی۱۴۰۰ https://eitaa.com/hedayate12
🖌🔵ایهام عکس❓پرکاربرد اما پنهان ایهامی پنهان در پوشش جناس تام (سوال ۸ کنکور تجربی 1400) نافهٔ مشک ختن گر زانکه می‌خیزد ز چین/ زلف را بفشان که صد چین در شکنج موی تست «خواجوی کرمانی» ایهام عکس، نوعی از ایهام است که شاعر آن را به عنوان نوعی تفنّن ادبی و در پوشش جناس تام به کار می برد. این ایهام، با اندک تفاوت جزئی همان جناس تام است. دقت کنید که دو نوع عنصر زبانی که ظاهرشان یکسان اما معنیشان متفاوت باشد جناس تام نام دارند، ولی از دیدی دیگر، گاهی هر یک از این دو عنصر( که با هم جناس تام می سازند) داری دو معنا هستند که در معنای دور با هم ایهام عکس می سازند. ( منبع: فرهنگ نامه ادبی فارسی، ج دوم ص ۱۸۳, حسن انوشه) مثال از آن دمی که ز چشمم برفت رود عزیز/ کنار دامن من همچو رود جیحون است «حافظ» «رود» بر پاره نخست به معنی «فرزند» است، در پاره ی دوم به معنای «جوی آب». معنی دیگر «رود» در پاره نخست که فرزند است با معنی دیگر «رود» در پاره دوم که «جوی آب» است با یکدیگر ایهام عکس پدید آورده اند. 🖌🔴 در این نوع ایهام، واژه مقدم در جناس تام با تغییر معنی در آخر هم آورده می شود و ایهام می سازد. مثال هر آن شب در فراق روی لیلی/ که بر مجنون رَود، لیلی طویل است «سعدی» 📌شاعر، لیلی را در مصرع اول به معنای « دلبر مجنون» و در مصرع دوم به معنای « شب» آورده است و از آن دو معنای متفاوت اراده کرده است. مثالی دیگر همه عالم صنم چین به حکایت گویند/ صنم ماست که در هر خم زلفش چین است «سعدی» چین در مصراع نخست به معنای « سرزمین چین» و در مصرع دوم به معنای « چین و شکن» به کار رفته است و از آن دو معنای متفاوت اراده کرده است. سوال کنکور تجربی ۱۴۰۰ نافهٔ مشک ختن گر زانکه می‌خیزد ز چین/ زلف را بفشان که صد چین در شکنج موی تست «خواجوی کرمانی» چین در مصراع نخست به معنای « سرزمین چین» و در مصرع دوم به معنای « چین و شکن» به کار رفته است ❌نمونه ای از جناس تام بدون ایهام عکس برای درک بهتر مطلب بیا و برگ سفر ساز و زاد ره برگیر که/ عاقبت برود هر که او ز مادر زاد (زاد اول به معنای توشه و زاد دوم به معنای ولادت است) جناس تام دارند ولی هیچ گونه ایهامی ندارند. https://eitaa.com/hedayate12
4_5981280587233626490.pdf
5.44M
تحلیل فارسی کنکور تجربی۱۴۰۰ https://eitaa.com/hedayate12
4_5981280587233626491.pdf
4.86M
تحلیل فارسی کنکور هنر۱۴۰۰ https://eitaa.com/hedayate12
کلا ضمیر های پیوسته سه نقش بیشتر نمی گیرند 1_مغعول : زمانی که ضمیر به فعل بچسبد 2_ متمم: زمانی که ضمیر به فعل بچسبد 3_ مضاف الیه : زمانی که ضمیر به غیر فعل ( اسم، حرف ) بچسبد. نکته:حال اگر دیده شد ضمیر نقش مفعول دارد ولی به غیر فعل چسبیده قطعا جهش ضمیر داریم https://eitaa.com/hedayate12
🌼فهرست از کنایه ها🌼 🔶دامن‌کشان: (با ناز و خرام) و غبار کالبد به هوا رفتن: (مردن و نابودشدن) در بیت: دامن‌کشان که می‌‏رود امروز بر زمین فردا غبار کالبدش بر هوا رود 🔶آب از سر گذشتن : کنایه ازاین که کار به منتهای درجه ی شدّت رسیدو از حد گذشت . 🔶آب از سر چشمه گل آلود است :کنایه از این که اصل و پایه کار خراب است . 🔶آب برآتش ریختن :کنایه از خاموش کردن فتنه و خشم . 🔶آب به غربال پیمانه کردن :کنایه از کار بیهوده کردن و رنج بی فایده بردن . 🔶آب از دیده راندن :کنایه از اشک ریختن . 🔶آب در چیزی کردن :کنایه از تقلّب و دغلی و نادرستی است . 🔶آب در هاون سودن : کنایه از عمل لغو و بیهوده کردن است . 🔶آب ریختن : آبرو ریختن .کسی را خفیف و بی اعتبار و بی عزّت گردانیدن . 🔶آب ها از آسیاب افتادن : کنایه از پایان یافتن کار و خاموش شدن سر و صداست در اطراف کاری . 🔶آسمان ریسمان بافتن : کنایه از سخن نامعقول و نامقبول است 🔶آش پختن :کنایه از این که برای گرفتاری و ایجاد زحمت کسی کار کنند . 🔶آفتاب سر دیوار : کنایه از زوال عمر . 🔶آفتابی شدن : صاف بودن هوا .کنایه از ظاهر شدن امری . 🔶آه در بساط نداشتن :کنایه از بی چیزی و مفلسی . 🔶ابرو بالا انداختن :کنایه از بی اعتنایی و کبر فروشی 🔶به باد دادن :از دست دادن و تلف کردن . 🔶به بار آمدن : به حاصل آمدن ، به نتیجه رسیدن . 🔶به جان آوردن : کنایه از آزار رسانیدن و کشتن . https://eitaa.com/hedayate12