Part08_کتاب سه دقیقه در قیامت.mp3
24.46M
کتاب صوتی
📗#سه_دقیقه_در_قیامت
"تجربه نزدیک به مرگ جانباز مدافع حرم"
قسمت8⃣ (پایان)
@audio_ketab
#نماد
#فارسی_دوازدهم
کل نمادهای کتاب فارسی دوازدهم چاپ ۹۸
به کوشش استاد منصور صالح نیا ،رشت
گروه دبیران ادبیات ایران
کانال nvsd
https://eitaa.com/hedayate12
#نکته_ها_ی_دستوری
#دستور_تاریخی
#همه
- درفارسی دری کلمه ی (همه) گاهی ضمیر مبهم، گاهی صفت وگاهی قید است.
- ضمیرمبهم: مرجع ضمیر مبهم گاهی جاندار است گاهی غیر جاندار.
- هرگاه ضمیر مبهم در جایگاه نهادجاندار باشد فعل مربوط به آن جمع اورده می شود :
بت پرستی گرفته ایم همه
این جهان چون بت است و ما شمنیم(رودکی)
همه تا قعر دوزخ همی شدند (بلعمی)
- هرگاه مرجع ضمیر (همه) غیرجاندار باشد فعل به صورت مفرد می آید :
این حرکات، همه درمردم ظاهرست(سجستانی)
- صفت مبهم: کلمه ی همه گاهی صفت مبهم است و پیش از موصوف می آید.
- هرگاه موصوف آن جمع باشد کلمه ی همه با کسره ی اضافه به آن می پیوندد:
خدای عزوجل همه ی آدمیان را نیکویی در چشم و ابرو آفرید (قابوسنامه)
- گاهی صفت مبهم (همه) با موصوف مفرد و مقدم برآن می آید و کسره ی اضافه نمی گیرد:
بر خدای عز و جل همه چیز آسان است.(طبری)
همه شب درغم آن می نالید (کلیله)
- گاهی موصوف آن مفرد است وبا کسره ی اضافه به موصوف می پیوندد:
همه ی شهر درمعالجت آن عاجز آمدند (کلیله)
- قید : گاهی (همه) قید چگونگی یا متمم فعل است و مفهوم کلاً و مجموعاً می دهد :
استوانه ها همه رخام است. (سفر 21)
- کلمه مرکب (اگر همه) به معنی (حتی اگر) به کار می رود:
دعای ستم رسیده رد نکنی اگر همه کافر باشد (بلعمی)
برگرفته از : دستور تاریخی دکتر خانلری
- داود هندیجانی 97/6/9
https://eitaa.com/hedayate12
علوم وفنون ادبی
*استادى از شاگردانش پرسید:*
*چرا ما وقتى عصبانى هستیم داد میزنیم؟*
*چرا مردم هنگامى که خشمگین هستند، صدایشان را بلند میکنند و سر هم داد میکشند؟*
*شاگردان فکرى کردند و یکى از آنها گفت: چون در آن لحظه، آرامش وخونسردیمان را از دست میدهیم.*
*استاد پرسید:*
*این که آرامشمان را از دست میدهیم، درست است!*
*امّا چطوریه که با وجودى اینکه طرف مقابل کنارمان قرار دارد، داد میزنیم؟*
*آیا نمیتوان با صداى ملایم صحبت کرد؟ چی میشه که هنگام خشمگین شدن داد میزنیم؟*
*شاگردان هر کدام جوابهایى دادند؛*
*امّا پاسخهاى هیچکدام استاد را راضى نکرد.*
*سرانجام او چنین توضیح داد:*
*هنگامى که دو نفر از دست یکدیگر عصبانى هستند، قلبهایشان از یکدیگر فاصله میگیرد؛ آنها براى این که فاصله را جبران کنند، مجبورند که داد بزنند؛ هر چه میزان عصبانیت و خشم بیشتر باشد، این فاصله بیشتر است و آنها باید صدایشان را بلندتر کنند ...*
*سپس استاد پرسید:*
*هنگامى که دو نفر عاشق همدیگر باشند، چه اتفاقى میافتد؟*
*آنها سر هم داد نمیزنند؛*
*بلکه خیلى به آرامى با هم صحبت میکنند؛ دلیلش چیه؟ چون قلبهایشان خیلى به هم نزدیک است ...*
*فاصله قلبهاشان بسیار کم است ...*
*استاد ادامه داد:*
*هنگامى که عشقشان به یکدیگر بیشتر شد، چه اتفاقى میافتد؟*
*آنها حتى حرف معمولى هم با هم نمیزنند ...*
*و فقط در گوش هم نجوا میکنند ،،،*
*و عشقشان باز هم به یکدیگر بیشتر میشود ...*
*سرانجام، حتى از نجوا کردن هم بینیاز میشوند ،،،*
*و فقط به یکدیگر نگاه میکنند ...*
*این هنگامى است که دیگر هیچ فاصلهاى بین قلبهاى آنها باقى نمانده باشد*.
*این همان عشق خدا به انسان و انسان به خداست است ...*
*که خدا حرف نمیزند اما همیشه صدایش را در همه وجودت میتوانی حس کنی ...*
*اینجا بین انسان و خدا هیچ فاصلهای نیست؛*
*میتوانی در اوج همهی شلوغیها بدون این که لب به سخن باز کنی، با او حرف بزنی ...*
*زندگیتان مملو از عشق به خدا*
*و امیدتان همیشه فقط به خدا ...*
" نحنُ اَقرَِبُ اِلَیهِ مِن حَبلِ الوريد "
( من از رگ گردن به انسان نزدیک ترم . )
کانال درسی
https://eitaa.com/hedayate12
#مستزاد
✍️ مستَزاد
مستزاد شعری است که به آخر هر مصراع آن یک یا چند کلمه اضافه میشود.
✍️ و این کلمات معنی مصراع قبل یا بعد را کامل میکند.
✍️ و این افزودهها همه وزن یکسانی دارند و با مصراع قبل از خود نیز هم وزناند.
✍️ با افزودن واژه یا واژههایی به پایان مصراعهایی چون ، قطعه ، غزل ، رباعی میتوان مستزادی سرود ، به دلیل همین کلمات اضافه شده در پایان هر مصراع آن را «مستزاد» میگویند.
✍️قدیمیترین مستزادها در قرن پنجم ه . ق. سروده شدهاند و در دورههای بعد کم و بیش مورد توجه شاعران بوده است.
✍️در عصر مشروطه این قالب در شعر نسیم شمال ، بهار و ادیب الممالک فراهانی رواج خاصی یافته است.
✍️ درون مایهی مستزاد میتواند مدح ، عشق ، عرفان ، اجتماعی و میهنی و ... باشد.
✍️ اهمیت مستزاد از آن روست که میتواند از منابع مورد الهام نیما در کوتاه و بلند کردن مصراعهای شعر نو باشد. زیرا تنها قالب شعر سنتی است که مصراعهای آن با هم مساوی نیستند.
✍️ از مهدی اخوان ثالث
✍️ هر که گدای در مُشکوی توست ........... پادشاست
شَه که به همسایگی کوی توست......... چون گداست
باغ جهان موسم اردیبهشت .............. یا بهشت
گر نَه ثنا خوانِ گلِ روی توست......... بیصفاست
نرگس گلزار جَنان هر که گفت.......... یا شِنفت
این که چو چشمانِ بیآهوی توست........ بیحیاست
سرو شنیدم که قد آراسته ................ خاسته
مدعی قامتِ دلجوی توست.............. بَد اَداست
رحم کن ای دیده رخِ زردِ من........... درد من
گرنه امیدیش به داروی توست......... بیدواست
✍️ عزیزان شادیتان بردوام و مهرتان بر قوام باد
#تهیهوتنظیم #شهلاشقاقی #توتیا
#زیرنظر #حسناسدی #شبدیز
#آموزششعر #
علوم وفنون ادبی https://eitaa.com/hedayate12
🔴 بارم بندی و همچنین نکات مهم مربوط به امتحان نهایی درس فارسی دوازدهم رشته انسانی سال ۱۳۹۹
✅ نکات مهم برای آمادگی در آزمون فارسی3 که دوشنبه برگزار می شود:
◀️ حتما معنا و املای لغات را از پشت کتاب مطالعه کنید.
◀️ به املای کلمات موجود در دروس ۱ تا ۱۶ دقت کنید.
◀️ برای این که نمره کامل در بخش حفظ شعر بگیرید ، باید هر ۴ شعر که با عنوان شعرخوانی در کتاب آمده اند را حفظ کنید. ۱.۵ نمره از این بخش سوال می آید.
◀️ به تاریخ ادبیات موجود در هر درس دقت کنید. مثلا کویر اثر کیست؟
◀️ معنای متون نثر و نظم را مطالعه کنید.
◀️ نکات دستوری مثل وابسته های وابسته (ممیز، مضاف الیه مضاف الیه، صفت مضاف الیه، را از درس ۸ و صفتِ صفت، قید صفت را از درس ۹ مطالعه کنید.
◀️ انواع حذف (لفظی و معنوی) را از درس اول مطالعه نمایید.
◀️ نقش دستوری کلمات ( مفعول، مسند، نهاد و...) را یاد بگیرید.
◀️ انواع واو (ربط و عطف)، نقش دستوری ضمایر متصل، شیوه بلاغی، نقش های تبعی، پیوندهای وابسته ساز و هم پایه ساز را مطالعه کنید.
◀️ وادی های هفتگانه منطق الطیر عطار را به همراه ابیات مربوط به آن مطالعه کنید.در رشته تجربی _ ریاضی از این وادی ها سوال ندادند بنابراین در رشته معارف و انسانی سوالاتی را از این بخش خواهند داد.
◀️ نمادهای موجود در درس 14 و 10 را به دقت مطالعه نمایید.
◀️ آرایه های حسن تعلیل(مخصوصا در درس پنجم)، اسلوب معادله، جناس تام ، نمادها (مخصوصا در درس۱۰، ۱۳، ۱۴ ) و کنایه های درس ۱۶ حائز اهمیت هستند.
◀️ کارگاه های متن پژوهی هر درس را به دقت مطالعه کنید
✅ سوالات بخش اجباری(16نمره):
5.5 نمره قلمرو زبانی(دروس۱تا۱۶)
4 نمره: قلمرو ادبی(دروس ۱ تا ۱۶)
از آرایه ها ی ادبی: 2 نمره
حفظ شعر: 1.5 نمره
تاریخ ادبیات: 5/. نمره
6.5 نمره قلمرو فکری (دروس ۱تا۱۶)
✅ در بخش اختیاری ۸ نمره سوال داده می شود. ۴ نمره از این سوالات را باید پاسخ بدهید تا نمره کامل را بگیرید.
✅ بخش اختیاری(4 نمره):
1.5 نمره از قلمرو زبانی
1 نمره از قلمرو ادبی
1.5 نمره از قلمرو فکری
آقای علی شجاع
https://eitaa.com/hedayate12
4_5987589825471973364.pdf
393.9K
#آزمون_نوبت_دوم
#فارسی_ونگارش_یازدهم (فنی و حرفه ای)
طراح : آقای احمد نادر بیگی دبیر ادبیات لالچین
خرداد ماه ۹۹
همراه با پاسخنامه
گروه دبیران ادبیات ایران 🇮🇷
کانال درسی12
https://eitaa.com/hedayate12
4_5987589825471973365.pdf
385.2K
#آزمون_نوبت_دوم
#فارسی_ونگارش_دوازدهم (فنی و حرفه ای)
طراح : آقای احمد نادر بیگی دبیر ادبیات لالچین
خرداد ماه ۹۹
همراه با پاسخنامه
گروه دبیران ادبیات ایران 🇮🇷
کانال درسی12
https://eitaa.com/hedayate12
@Ensani_Channel.pdf
282.9K
#فارسی_دوازدهم
#آزمون_نهایی
همراه با پاسخ تشریحی 🔑
۲۶ خرداد۹۹
رشته علوم انسانی و معارف اسلامی
کانال درسی12
https://eitaa.com/hedayate12
4_5992557766898616090.pdf
3.98M
#سوالات_امتحان_نهایی
#درس_فارسی
#پایه_دوازدهم ( علوم انسانی)
۶ نمونه سوال امتحان نهایی همراه با پاسخ نامه تشریحی برای امتحان نهایی روز دوشنبه ۲۶ خرداد ماه سال ۱۳۹۹ رشته انسانی
🔸 شامل : سوالات نهایی درس فارسی رشته های ریاضی و تجربی ۲۱ خرداد سال ۱۳۹۹
🔸 سوالات نهایی خرداد و شهریور و دی ماه سال ۱۳۹۸ و دی ماه سال ۱۳۹۷
🔸سوالات نهایی خارج از کشور خرداد ماه سال ۱۳۹۹
🔸یک دوره شبه نهایی
ارسالی از : آقای علی شجاع
کانال درسی12
https://eitaa.com/hedayate12
@Ensani_Channel.pdf
282.9K
#فارسی_دوازدهم
#آزمون_نهایی
همراه با پاسخ تشریحی 🔑
۲۶ خرداد۹۹
رشته علوم انسانی و معارف اسلامی
کانال درسی12
https://eitaa.com/hedayate12
4_6001432917383841457.pdf
621.9K
#نقدی_بر_سوالات_فارسی_دوازدهم،
#خرداد۹۹
رشته ریاضی ـ فیزیک و علوم تجربی
آقای عبدالرزاق امیری ، سرگروه ناحیه ۱ شیراز
https://eitaa.com/hedayate12
4_5999177191970047732.pdf
1.18M
#سوالات_علوم_وفنون
#پایه_دوازدهم (علوم انسانی)
خارج از کشور خرداد ماه ۹۹
ارسالی: استاد عبدالرزاق امیری دبیر ادبیات شیراز
پاسخنامه تشریحی در فایل بعدی👇
گروه دبیران ادبیات ایران 🇮🇷
کانال درسی12
https://eitaa.com/hedayate12
4_5999177191970047733.pdf
357.9K
#سوالات_علوم_وفنون
#پایه_دوازدهم (علوم انسانی)
خارج از کشور خرداد ماه ۹۹
ارسالی: استاد عبدالرزاق امیری دبیر ادبیات شیراز
پاسخنامه تشریحی🔑
گروه دبیران ادبیات ایران 🇮🇷
کانال درسی12
https://eitaa.com/hedayate12
🔴استراتژي قورباغه و اضمحلال «خانواده» در ايران
✍️احمدحسین شریفی
🔹رابرت مرداک، مدير شبکه فارسيوان، چند سال قبل، در پاسخ به اين سؤال که «هدف شما از اين همه سرمايهگذاري در تأسیس شبکههاي ماهوارهاي فارسيزبان و دوبله فیلمها و سریالهای خاص به زبان فارسی چيست؟»، گفته بود: «برنامة ما آن است که با غيرتزدايي و عفتسوزي، در ميان مردان و زنان ايراني، از طريق راهاندازي شبکههاي ماهوارهاي و فيلمها و سريالهاي هنجارشکن، کاری کنیم که مردهای ایرانی خودشان زنهایشان را برای نمایش دادن از خانه بیرون بفرستند»!
در برابر اين سؤال که مگر غيرت مردان و عفت زنان ايراني اجازة چنين کاري را ميدهد؟ رابرت مرداک، ضمن اشاره به استراتژي قورباغه(Frog Strategy)، که معمولاً در مناسبات سياسي، نظامي و امنيتي به کار گرفته ميشود، و توسعة آن به عرصههاي فرهنگي، اجتماعي و اخلاقي، ميگويد:
«وقتی در آب صد درجه یک قورباغه را بیندازی یک دفعه بیرون میپرد، ... اما وقتی آن را در آب خنک بیندازی، برایش خیلی خوب است و وقتی آرامآرام آب جوش بیاید، قورباغه با اینکه گرمش است و میخواهد بیرون بپرد اما دیگر توانی برای بیرون پریدن ندارد.»
🔹در مقابل، کمترين کاري که من و تو ميتوانيم انجام دهيم اين است که درون اين آب ولرم وارد نشويم؛ به اين صورت که:
1.ماهوارهها را از محيط خانة خود دور کنيم؛ بدانيم غربيان به ويژه صهيونيستهايي که براي چند دلار به راحتي آدم ميکشند، هرگز و هرگز دلسوز ما و خانواده و فرزندان ما نيستند که به رايگان براي ما فيلمهاي سينمايي و سريالهاي خانوادگي توليد و دوبله و پخش کنند.
2.به شدت مواظب سموم فضاي مجازي باشيم؛ تا زماني که به سلامت اخلاقي و اعتقادي کانالي مطمئن نشدهايم، عضو آن نشويم؛
3.از موسيقيهاي هنجارشکني که به قصد غيرتزدايي و عفتسوزي ساخته ميشوند، به شدت پرهيز نماييم؛ و اين سخن بسيار حکميانه و تجربهشدة منقول از پيامبر اکرم(ص) را باور داشته باشيم که «الْغِنَاءُ رُقْيَةُ الزِّنَا؛ موسيقيهاي غنايي، نردبان زنا و بيبند و باري هستند»
4.سنتهاي اسلامي و ايراني خود را در حوزة روابط خانوادگي از دست ندهيم.
💥💥💥💥💥
https://eitaa.com/hedayate12
کانال درسی12
May 11
May 11
کانال درسی12
علوم وفنون دوازدهم ،نمونه سوال چهارگزینه ای کانال درسی12
نمونه سوال تستی فنون ادبی
51.55M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#علوم_و_فنون_ادبی
#پایه_دوازدهم (علوم انسانی)
مدرس : دکتر حجت کجانی حصاری
مبحث: #بررسی_امتحان_نهایی_خرداد
۲۳ اردیبهشت ماه ۹۹
گروه دبیران ادبیات ایران 🇮🇷
کانال درسی12
https://eitaa.com/hedayate12
50.37M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#علوم_وفنون_ادبی
#پایه_دوازدهم
#وزن_وموسیفی_شعر
رشته ادبیات و علوم انسانی
مدرس : آقای دکترحجت کجانی حصاری
١٢ تیر ماه ٩٩
گروه دبیران ادبیات ایران 🇮🇷
کانال درسی12
https://eitaa.com/hedayate12
4_5764870606960986156.pdf
276.6K
مجموعه سوالات نهایی
#آرایه_های_ادبی
#علوم_فنون_ادبی_3
#پایه_دوازدهم
رشته علوم انسانی همراه با پاسخ نامه
گردآوری : گروه زبان و ادبیات فارسی آذربایجان شرقی
سرگروه استان خانم حکیمه خوش نظر
گروه دبیران ادبیات ایران🇮🇷
کانال آزمون سرای ایران
کانال درسی12
https://eitaa.com/hedayate12