eitaa logo
ستار هدایتخواه
453 دنبال‌کننده
229 عکس
278 ویدیو
22 فایل
♻ خوش آمدید ✔ اینجا کانالی است برای اطلاع از تحلیل ها، یادداشت ها و عکس نوشت های نماینده دوره های هفتم و هشتم مجلس شورای اسلامی و دبیر فعلی جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی استان کهگیلویه و بویراحمد @hedayatkhah ✔ارتباط با ستارهدایتخواه در ایتا :09122185791
مشاهده در ایتا
دانلود
🔳 صهیونیست‌ها برای خارج کردن کشته‌های خود، آتش‌بس می‌خواهند! ▪️نبردهای شدید در باریکه غزه ادامه دارد و پس از ویرانی کامل شمال غزه، باند ویرانگر صهیونیست‌ها به سمت مناطق جنوبی در حرکت هستند تا آنجا را هم نابود کنند. با این حال، به‌نظر می‌رسد که شرایط به آن شکلی که ارتش‌ کودک‌کش صهیونیست انتظار داشته پیش نرفته است؛ چرا که مقاومت سرسختانه مقاومت باعث بروز تلفات شدیدی به ارتش اشغالگر و متجاوز صهیونیست شده است. پس از چهار هفته نبرد در شمال و ناکامی و شکست، صهیونیست‌ها حالا در خان‌یونس دنبال رهبران مقاومت می‌گردند و به بهانه پیدا کردن اسرای خود، در حال ویران کردن این منطقه هستند. ▪️با این حال، بازی به شکل عجیبی در حال رقم خوردن است. تجربه نبردهای شمال به سرعت در اتاق فرماندهی مقاومت مورد ارزیابی قرار گرفت و با توجه به این تجربه، میدان خان‌یونس برای پذیرایی از ارتش کودک‌کش و بزدل صهیونیست کاملا آماده شد. در حالی که در شمال، صهیونیست‌ها برای طی کردن عرض پنج کیلومتری باریکه غزه بیش از سه هفته شب و روز جنگیده و تلفات سنگین دادند، به‌نظر می‌رسد برای عبور از عرض 12 کیلومتری منطقه خان‌یونس باید سه برابر این مدت‌زمان بجنگند. ▪️البته این برآورد خوش‌بینانه و ارزیابی ما است و روی زمین کار برای دشمن بسیار سخت شده و در روز اول نبردها در این منطقه تلفاتی که به ارتش متجاوز وارد شد بی‌سابقه بوده است. بر اساس آمارهای منتشرشده توسط اتاق عملیات مشترک مقاومت در غزه، تلفات صهیونیست‌ها بی‌سابقه و برای خودشان غیرقابل باور است؛ کما اینکه در منطقه شمالی نیز در 72 ساعت اول مرحله دوم جنگ علیه مردم غزه، به‌شدت تلفات داده و فقط در روز یک‌شنبه بیش از 60 کشته و زخمی در یک نقطه دادند. ▪️بر این اساس است که برخی منافع تاکید دارند که قطری‌ها وارد معرکه شده و دوحه بار دیگر کانون رایزنی طرف امریکایی برای نجات صهیونیست‌ها است؛ چرا که وضعیت برای آن‌ها وخیم و غیرقابل تصور و باور است. ▪️سایت شبکه خبری الجزیره به نقل از منابع فاش کرد که در حال حاضر با فشار امریکا مذاکرات گسترده‌ای در دوحه، پایتخت قطر برای تمدید توافق آتش‌بس انسانی میان مقاومت فلسطین در نوار غزه و رژیم صهیونیستی در دست انجام است. سایت شبکه خبری الجزیره به نقل از برخی منابع فلسطینی آگاه از روند مذاکرات آتش‌بس در غزه فاش کرد که در حال حاضر با فشار امریکا مذاکرات گسترده‌ای در دوحه، پایتخت قطر برای تمدید توافق آتش‌بس انسانی میان مقاومت فلسطین در نوار غزه و رژیم صهیونیستی در دست انجام است. ▪️این منابع در ادامه اعلام کردند: با وجود اینکه هیات موساد با تصمیم بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی دوحه را ترک کرد، رایزنی‌ها در این خصوص هنوز ادامه دارند. به گفته این منابع، طرف امریکایی اعمال فشار برای تمدید توافق آتش‌بس انسانی را آغاز کرده و احتمالا دلیل آن درخواست مستقیم رژیم صهیونیستی در رابطه با تمایل ارتش آن به تخلیه کشته‌ها و زخمی‌ها از میدان جنگ در غزه است @syriankhabar
♦️مردم اخبار را از چه طریقی پیگیری می‌کنند؟/سهم روزنامه‌ها ۰/۲درصد! 🔹ایسپا به تازگی نتایج نظرسنجی را منتشر کرده است که بر اساس آن، ۴۱.۴ درصد از شهروندان از شبکه‌ها و رسانه‌های اجتماعی برای کسب اخبار استفاده می‌کنند. این عدد نسبت به سه سال پیش، بیش از ۱۵ درصد رشد داشته و نشان‌دهنده‌ی نفوذ بیشتر شبکه‌های‌اجتماعی در میان مردم است. @AkhbareFori
پخت ۱۸ دیگ غذا به یاد شهیده ۱۸ ساله درسالروز شهادت مظلومانه حضرتش. برای مشارکت دراین نذرواره کمک‌های خودرابه شماره کارت ۵۰۴۱۷۲۱۱۱۱۲۵۶۹۷۱ واریز کنید تقبل الله ان شاالله
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴 اینو آخوندا نگفتن، این آقای سفیدپوست چشم رنگی میگه! 🇮🇷 کانال رسمی 👇🏻 @antarnational
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴پناهیان: امروز باید ارتباط با مجموعه شباب‌ المقاومة یک فرهنگ بشود، اگر جوانی با شباب‌ المقاومة در ارتباط نیست باید برایش سوال شود که چرا در ارتباط نیستم حجت‌الاسلام علیرضا پناهیان: 🔸تنوعی که از جهت فرهنگی و جغرافیایی بین این جوانان هست شگفت‌آور است‌. ایمان، شباب‌المقاومة را در کنار هم جمع کرده است و شباب‌المقاومة قدرتمندترین جامعه جهانی ست. 🔸من از شباب‌المقاومة تقاضا می‌کنم از این ارتباط و پیوندی که با جوانان کشورهای مختلف دارند بیشتر با مردم سخن بگویند، چون که این اتحاد باعث رعب در دل دشمنان می‌شود. 🔸از فرصت شباب المقاومة باید برای نجات مظلومان جهان، ریشه کن کردن ظلم در جهان استفاده کنیم. 🔸 الجبهة العالمية لشباب المقاومة https://eitaa.com/joinchat/3545694224Ccf85b685fb
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
ظهر در مسجد پخش شد خیلی ها منقلب شدند گفتم شما هم استفاده کنید. 🇮🇷نیمه پنهان 🇮🇷@nimeyepenhan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴 نام اثر: عبور با تریلی از روی رضا پهلوی، در برنامه زنده 🇮🇷 کانال رسمی 👇🏻 @antarnational
️ مراقب قوانین معکوس دنیا باشیم ❗❗❗❗❗❗❗ ✅ در دستگاه خدا برخی چیزها، معکوس عمل می‌کند! 🔹صدقه دادن، ظاهراً پول را کم می‌کند، اما در واقع معکوس عمل می‌کند و ما را از فقر نجات می‌دهد. امام معصوم می‌فرمایند: اگر فقیر شدی، بیشتر صدقه بده! 🔹خمس و زکات هم معکوس عمل کرده و ما را غنی‌تر می‌کند. 🔹دنبال قدرت ندویدن، معکوس عمل می‌کند و قدرت به دنبال تو می‌دود. 🔹 فکر آباد کردن آخرت، معکوس عمل می‌کند و دنیایمان را آباد می‌کند. 🔹وقتی وقت‌مان را صرف نماز، قرآن ،عبادت و بندگی کردیم، معکوس عمل کرده و برکت به وقتمان می‌دهد. 🔹معکوس کمتر خوردن، سلامتی‌ است. 🔹وقتی یاد مرگ کنیم، معکوس عمل می‌کند و دلمان زنده و شاداب می‌شود. 🔹وقتی چشم‌هایمان را از حرام ببندیم، بیشتر از بقیه می‌بینیم و می‌فهمیم و از دیدنی ها لذت می بریم! 🔹وقتی سکوت اختیار کنیم، بیشتر از کسی که زیاد حرف می‌زند جلوه می‌کنیم. 🔹حجاب و پوشاندن از نامحرم، به ظاهر محدودیت است، اما "وقار" و بزرگی زن را بیشتر می‌کند، قرآن نیز بر این موضوع تاکید دارد. 🔹وقتی جانت را در راه خدا می‌دهی و شهید می‌شوی، معکوس عمل کرده و خداوند تو را زنده می‌کند: هرگز كسانى را كه در راه خدا كشته شده‏ اند، مرده مپندارید بلكه زنده‏‌اند و نزد پروردگارشان روزى می خورند. 🔹وقتی نیرنگ می‌زنیم و چاهی برای کسی می‌کنیم، معکوس عمل کرده و خودمان دچار نیرنگ می‌شویم و در چاه می‌افتیم! 🔹وقتی مهمان‌دار می‌شویم، به ظاهر هزینه می کنیم، اما برکت به سفره‌مان می‌آید. 🔹وقتی بچه‌دار می‌شوی، قانون معکوس‌های دنیا اِعمال می‌شود و به جای هزینه بیشتر، برکت و رزق ما زیاد می‌شود! 🔹برای نشاط و شادی خود باید به فکر رفع مشکلات دیگران باشیم و دل دیگران را شاد کنیم تا دل خودمان شاد شود. ✅ و این گونه است که خدا از مردم می‌خواهد اندکی در کار دنیا و قانون حاکم بر آن (معکوس عمل کردن) تأمل کنند. بلکه به بیراهه‌ای که شیطان به دروغ جلوی آن‌ها تزئین می‌کند، پا نگذارند. ✅و بد نیست یاد کنیم از قانونی که شهید ابراهیم هادی به آن عمل کرد، اگر به دنبال دیده نشدن و کار برای خدا باشی، معکوس عمل می شود، خداوند کاری می کند که مشهور آسمان و زمین بشوی. شما
قاعده ۹۹ چیست؟ پادشاهی به وزیرش گفت: دقت کردی، همیشه خدمتکارم از من خوشحال‌تر است در حالی که او هیچ چیز ندارد!! و منِ پادشاه که همه چیز دارم، حال و روزِ خوبی ندارم!!؟ وزیر گفت: سرورم شما باید قاعده ۹۹ را امتحان کنید !! پادشاه گفت: قاعده ۹۹ چیست؟!! وزیر گفت: ۹۹ سکه طلا در کیسه‌ای بگذارید و شب، هنگام رفتن خدمتکار به او بدهید و بگویید این ۱۰۰ سکه طلا هدیه‌ای است برای تو و ببینید فردا چه اتفاقی رخ می‌دهد !! پادشاه نقشه را آن‌طور که وزیر به او گفته بود، انجام داد.... خدمتکار پادشاه، آن کیسه را برداشت و از پادشاه بخاطر این انعام گرانبها تشکر فراوان کرد، موقعی که به خانه رسید سکه‌ها را شمرد، متوجه شد یکی کم دارد!! پیش خود فکر کرد که شاید آن را در مسیر راه گم کرده است!! همراه با خانواده‌اش، کل شب را دنبال آن یک سکه طلا گشتند و هیچی پیدا نکردند!! ناراحت و ناامید به خانه برگشتند!! هزار فکر و پریشانی به سراغش آمد که این یک سکه را کجا گم کرده، با آنکه آن‌ همه سکه‌های دیگر را در اختیار داشت!! تمام فکرش معطوف به آن یک سکه بود... روز بعد خدمتکار پریشان حال بود چرا؟! چون شب نخوابیده بود، وقتی که پیش پادشاه رسید چهره‌ای درهم و ناراحت داشت، مثل روزهای قبل شاد و خوشحال نبود!! پادشاه آن موقع فهمید که معنی قاعده ۹۹ چیست!! آری ، قاعده ۹۹ آن است که ما داشته های خود را نمی بینیم و تمرکز ما بر روی نداشته هاست ... و در تمام ادوار زندگیمان دنبال آن یک گمشده می‌گردیم و خودمان را به خاطر آن ناراحت می‌کنیم و فراموش کرده‌ایم که شاید داشته های ما بسیار بیشتر از نداشته هایمان است. قاعده ۹۹ همان تمامیت خواهی و کمال گرایی افراطیست. قاعده ۹۹، زیستن در فضای ناهوشیاریست. قاعده ۹۹، عدم پذیرش واقعیت و شرایط زندگیست. پس به داشته هایمان بیاندیشیم و قدر آنها را بدانیم. آسایش و آرامش و رشد در فضای شکرگذاری و افکار مثبت حاصل میشود. دنیا یک خانه بزرگ است و آدمها هر کدام مانند یکی از وسایل خانه هستند: بعضی کارد هستند تیز ، برنده و بیرحم. بعضی کبریت هستند و آتش به پا میکنند. بعضی کتری هستند و زود جوش میآورند. بعضی تابلوی روی دیوار هستند، بود و نبودشان تاثیری در ماهیت خانه ندارد. بعضی قاشق چایخوری هستند، و فقط کارشان بر هم زدن است. بعضی رادیو هستند و فقط باید بهشان گوش کرد. بعضی تلویزیون هستند، و بدجور نمایش اجرا میکنند. اینها را فقط باید نگاه کرد. بعضی قابلمه هستند، برایشان فرقی نمیکند محتوای درونشان چه باشد ، فقط پر باشند کافیست. بعضی قندان هستند، شیرین و دلچسب. بعضی دیگر نمکدان، شوخ و بامزه. بعضی یک بوفه شیک هستند، ظاهری لوکس و قیمتی دارند ، اما در باطن تکه چوبی بیش نیستند. بعضی سماور هستند، ظاهرشان آرام ، ولی درونشان غوغایی برپاست. بعضی یک صندلی راحتی هستند، میشود روی آن لم داد ، ولی هرگز نمیتوان به آنها تکیه کرد. بعضی کلاه هستند، گاهی گذاشته و گاهی برداشته میشوند ولی در هر دو صورت فریبکارند. بعضی چکش هستند، و کارشان کوبیدن و ضربه زدن و خرد کردن است. و اما..‌‌‌. بعضی ترازو هستند، عادل و منصف ، حرف حق را میزنند ، حتی اگر به ضررشان باشد. « ببینیم ما در زندگی نقش کدام یک از این وسائل خانه هستیم.🌹
✅ معرفی علائم حتمی ظهور قیام و 💢 یمانی به عنوان رهبر یکی از جبهه‌های زمینه‌ساز ظهور، از یاران علیه‌السلام می‌باشد. ✅ طبق روایات، یمانی از یمن قیام میکند و جبهه‌ی دوم ظهور از سوی یمن شکل میگیرد. بعد از قیام زمین یعنی ایرانی‌های زمینه ساز ظهور و شکل‌گیری قواعد ظهور در ، یمنی‌ها با قیام خود به رهبری یمانی، دومین جبهه‌ی ظهور را ایجاد خواهند کرد. 💯 به عنوان هدایتگرترین پرچم عصر ظهور، روایات، همزمان با خراسانی و سفیانی در سال ظهور خروج خواهند کرد و همگی در پی نشانی از امام زمان علیه‌السلام ❇️ یمانی و به عنوان و برای یاری امام، یکی از جانب و دیگری از جانب به سمت حجاز و عراق (به جهت دفع حملات و لشگرکشی‌های سفیانی) حرکت میکنند. سفیانی نیز از جانب شام و پس از سلسله وقایع فتنه شام، از جنوب و منطقه صحرای حوران و نزدیکی خروج خواهد کرد. ⚠️ قطع به یقین، همچون قیام خراسانی و خروج ، قیام یمانی به یکباره و ناگهانی نخواهد بود. با توجه به این نکته که سفیانی برای دفاع از اسرائیل و جلوگیری از نابودی یهودیان اشغالگر قدس خواهد بود و قوی‌ترین ارتش جبهه‌ی را در اختیار دارد؛ در مقابل، باید جبهه یمانی و جبهه خراسانی به عنوان دو ضلع جبهه‌ی یاران حق، باید دارای امکانات مناسب و ارتش و سپاهی مجهز باشند. بنابراین طبق نظر برخی کارشناسان، زمینه‌سازی قیام خراسانی و یمانی، سالها قبل از قیام نهایی آنها در ماه رجب ایجاد شده و آنها نیروها و امکانات مناسبی را برای مقابله با سفیانی مهیا نموده‌اند. ‼️ سفیانی، دشمن امام و آخرین مهره مدافع یهود است. پیش از سفیانی، جبهه یهودی، رومی و ارتجاع عربی (صهیونیست‌ها، غربی‌ها و اشغالگران حجاز) از مهره‌هایی همچون ، ، ، و... استفاده کرده‌اند و نتوانسته‌اند کمربند امنی برای یهودیان اشغالگر فلسطین ایجاد نمایند. بنابراین پس از فعل و انفعالات نُه مرحله‌ای و همچنین ضربه ایرانی‌ها به منافع آنها در منطقه با رمز ، و پس از شدت‌گیری فرآیند ، مجبور به رونمایی از سفیانی لعین خواهند شد. 💯 یمانی، هنگام خروج سفیانی از ، خروج کرده و به مقابله با او خواهد پرداخت. اما به علت وجود مانعی به اسم اشغالگران حجاز و خاندان حاکم بر مکه و مدینه، به سختی خود را به نزدیکی مکه و مدینه می‌رسانند و تا روز ظهور علنی و قیام امام از مکه در روز عاشورای سال ظهور (شش ماه پس از خروج سفیانی و قیام یمانی در رجب قبل از آن سال) به مکه نزدیک میشوند و پس از لشگریان سفیانی در بین مکه و مدینه ( یا فرورفتن لشگر سفیانی در زمین، لشگری که در تعقیب امام خواهند بود)، به امام پیوسته و با ایشان خواهند کرد. ❌ در این اثنا، ایرانی‌ها نیز در معیت فرمانده نظامی خود و رهبری (رهبر دوم و زمینه‌سازان ایرانی ظهور)، بخش دیگر لشگریان سفیانی را در و بین کوفه و حیره شکست داده و آماده‌ی بیعت نهایی با خواهند شد. یمانی و خراسانی در معیت علیه‌السلام، ادامه دهنده‌ی راه مبارزه برای برپایی حکومت جهانی امام خواهند بود. 〰❁🍃❁🌼❁🍃❁〰 °ْ↯🇯‌🇴‌🇮‌🇳°ْ↯↷ https://eitaa.com/joinchat/3936092358C70b5431ca7
🔸 یمن را دریاب ... ! 🔸 📝 دکتر علی حائری شیرازی (فرزند مرحوم آیت الله حائری شیرازی) از پدر پدر داشت روزهای پایانی را می‌گذراند. دکترها برایش اصطلاحِ «سپسیس عفونی» را بکار می‌بردند. «سپسیس» یک بیماری خطرناک و مرگبار است که بر اثر واکنش شدید سیستم ایمنی بدن در برابر عفونت شدید ایجاد می شود. «سپسیس شدید» منجر به «شوک سپتیک» می شود. این شوک، فشار خون پدر را کمتر از ۷ کرده بود. بوسيله دارویی که دائم و به‌تدریج به بدن تزریق می‌شد، سعی در جلوگيری از اُفت شدید فشار داشتند. این حالات، پدر را در خوابی عمیق و متفاوت فرو می‌برد؛ حالتی اغماء گونه ... از شب، نوبت حضور من بالای سرشان است. حالتی رفت و برگشت دارند. بی‌هوش و هوشیار در نیمه‌های شب نگاهی به من کردند. «علی بیا !». بعد بلافاصله گفتند: «از یمن چه خبر؟!». متعجب نگاه می‌کنم. «با موشک کجا را زده؟». گویی نظاره‌گر واقعه‌‎ای بوده که من از آن بی خبرم. می‌گویم: «خواب دیدید؛ ما الآن در بیمارستان نمازی هستیم». رویش را برمی‌گرداند. «نه، خواب نبود! یمن را دریاب. اخبار یمن را پیگیر باش. آخرالزمان از یمن آغاز می‌شود. از شلیک اولین موشک‌ها !» بعد سکوتی طولانی کرد. دوباره می‌گوید «علی بیا!». اشاره می‌کند که «سرت را جلو بیار». سرم را می‌چسبانم به دهانش. باصدای بی‌جوهره‌ای می‌گوید: «ان شاء الله تو ظهور را درک میکنی!» مو به تنم سیخ می‌شود. می‌گویم «ان شاء الله» و در دل، همۀ این فضا را حمل بر حال اغماگونه او می‌کنم و عبور میکنم ... تا این‌روزها که اولین موشک‌ها با جسارتی وصف‌ناشدنی از یمن به سمت تمام منافع اسرائیل و آمریکا شلیک میشود ... و تنگه‌ای که لقب مهمترین آبراهۀ جهان را یدک می‌کشد برای همه کشتی‌های اسرائیل و آمریکا ناایمن شده. یمن یک تنه دارد صف‌آرایی و آبروداری می‌کند. باز صدای پدر را می‌شنوم: «یمن را دریاب ...!» منبع: https://t.me/dralihaeri @haerishirazi ┏━━ °•🖌•°━━┓ @jahad_tabein ┗━━ °•🖌•°━━┛
🔴 حالا اگر این رو جمهوری اسلامی و دین اسلام گفته بود، میشد انحطاط و عقب افتادگی!!! 🔹 هنوز زوده به دستورات اسلام برسین! 🇮🇷 کانال رسمی 👇🏻 @antarnational
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🇮🇷🇵🇸 🎥 من غلط کردم و حسین درست بود! | توبه امام جماعت مسجد الاقصی برای بیداری وجدانها 🍃🌹🍃 🌺جنگ غزه و جنایت صهیونیست‌ها و بی غیرتی حکام عرب؛ چشم مسلمانان را باز کرد خدا را شکر | 🆔 eitaa.com/meyarpb 🆔 rubika.ir/meyar_pb
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
. ♻️ توبه یکی از علمای وهابی و عذرخواهی از اهل بیت عصمت و طهارت: ‏من غلط کردم و از رسول خدا (ص) و‌ حضرت زهرا (س) و‌ امیرالمومنین علی (ع) و‌ حسین (ع) و حسن (ع) عذرخواهی می‌کنم. ✍ پ‌ن: در برخی کانال‌های فضای مجازی این فرد به عنوان امام جمعه مسجد الاقصی معرفی شده در حالی که امام جمعه مسجد الاقصی و رئیس هیئت عالی اسلامی در قدس اشغالی، «شیخ عکرمه صبری» است. برخی نوشته‌اند امام جماعت مسجدالاقصی که نشانه‌ای برای آن نیست. این فرد صلاح‌الدین ابوعرفه است که ویکی‌پدیا نوشته متولد اورشلیم است و در لندن درس خوانده.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅ مغز متفکر عملیات طوفان الاقصی و کسی که توانست نهادهای اطلاعاتی اسرائیل را فریب دهد کیست؟ 📍 "او گوینده این جمله معروف است: کاری با نتانیاهو میکنم که بگوید ای کاش زاده نمی‌شدم؛ به زبان عبری مسلط و کارشناس مسائل داخلی اسرائیل است و کسی بهتر از او رژیم اسرائیل، سیاست و رسانه های آن را نمی‌شناسد!" ☑️ @Kavoshplus
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
ایشان پسر عموی همسر هاشمی رفسنجانی هستند.تا می توانید منتشر کنید تا مردم ببینند چه زالوهایی به اسم انقلاب بیت المال را تاراج کرده اند.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
اظهاراتی که خون هوشنگ امیر احمدی را به جوش آورد؛ در زمان شاه نصف جنوب تهران فاحشه خانه بود! «هوشنگ امیر احمدی» تحلیلگر سیاسی: در دوره پهلوی هشتاد درصد روستاهای ایران آب و برق نداشتند، فقط ۳۵ درصد مردم از سواد کافی برخوردار بودند؛ ما در زمان شاه پزشک از هندوستان، پاکستان و بنگلادش وارد می‌کردیم! 👉 @roshangarii 🚩
سیاری از مشکلات امروزه اجتماع ما حل خواهد شد؛ زیرا علم بدون دین و معرفت ناقص بوده و دین بدون علم و پیشرفت هم محل پیشرفت ندارد.     این دسته معتقدند: دانشمند بدون ایمان برای جامعه مضر بوده و عالم دینی بدون علوم روز جای پیشرفت نداشته و برای جامعه سودمند نخواهد بود. در هر صورت وحدت حوزه و دانشگاه یکی از پیچیده ترین مباحث در این حوزه است که نیازمند مطالعه و بررسی در کار گروههای تخصصی و علمی است تا مبانی و اصول وحدت اندیشی به روشنی تبیین و با شناخت آفتها و آسیبها، زمینهها و بسترهای لازم برای عینیت بخشیدن به این هدف متعالی فراهم گردد.         وحدت حوزه و دانشگاه از نظرگاه آیت الله جوادی آملی     درباره وحدت حوزه و دانشگاه بحثهای زیادی مطرح و نظرات مختلفی ارائه شده است که برخی از دیدگاههای مطرح در این موضوع به شرح ذیل است:         1. وحدت فیزیکی: این دیدگاه میگوید: باید نظام آموزشی حوزه و دانشگاه در هم ادغام شده و یک ساختار آموزشی واحد ایجاد شود تا بتواند اهداف دو ساختار سابق را تأمین کند.البته عده ای نیز در همین جا به تعدیل این نظریه پرداخته و تنها به تبادل طلبه، دانشجو و استاد میان این دو نهاد بسنده میکنند.         2. وحدت سیاسی - اجتماعی: در این نگرش باید با در نظر گرفتن اشتراکات موجود به برطرف کردن سؤ تفاهمها و اختلافات اهتمام کنند و در مقابل حوادث اجتماعی و سیاسی به یک موضع واحد دست یابند.         3. وحدت موضوعی: یعنی اینکه باید در دانشگاه علاوه بر رشتههای فعلی، به علوم متداول حوزوی نیز بطور تخصصی پرداخته شود. در مقابل، حوزه نیز باید فعالیتهای علمی خود را به مباحث تجربی گسترش دهد. این نوع وحدت با وحدت فیزیکی که در ابتداء به آن اشاره شد، بی ارتباط نیست، چرا که تبادل طلبه و دانشجو میتواند زمینه چنین وحدتی را فراهم آورد.         4. وحدت رویکردی: این نظریه - که ما از آن به وحدت رویکردی تعبیر میکنیم - از سوی آیت الله جوادی آملی مطرح شده است. ایشان با نگاهی جامع، مسئله وحدت را در کنار بحث علم دینی و غیر دینی و اسلامی شدن دانشگاهها بررسی میکند.     ایشان عنصر محوری دینی بودن علم را رویکرد الهی عالم به معلوم می دانند؛ یعنی فیزیک و شیمی وقتی اسلامی است که فیزیکدان و شیمیدان متوجه باشند، که قوانین فیزیکی و شیمیایی را چه کسی آفریده و برای چه آفریده است؟ اسلامی شدن دانشگاهها به اسلامی شدن علوم و فعالیتهای آن است(به معنایی که بیان شد).     باتوجه به آنچه گفته شد، هر گاه حوزه و دانشگاه به سمت دینی شدن علوم خود گام بردارند به وحدت حقیقی دست یافته اند، چرا که هر دو در یک عرصه مشترک - علوم دینی - فعال هستند و تنها تفاوت این دو نهاد در محدوده فعالیت علمی است. حوزه علمیه در آن بخش از علوم دینی فعالیت میکند که از منبع وحی و نقل؛ مانند فقه، کلام و حدیث و عقل مانند فلسفه و کلام استخراج میشود و دانشگاه نیز به بخش دیگر که از تجربه با کمک عقل و عقلا به دست می آید؛ مانند فیزیک، شیمی و ریاضیات اهتمام می ورزد.     مرکز فکر، تصمیمگیری، اندیشیدن و راهنمایی کردن اگر متحد و متشکل باشد، آنگاه است که نظیر سلسله اعصاب به همه ابعاد و اعصاب انقلاب اسلامی سرایت میکند و به اتحاد می رسد. بنابراین تا مرکز اندیشه و فکر یگانه و یکتا نشود، راهی برای سرایت وحدت در ابعاد گوناگون نخواهد بود.         وحدت حوزه و دانشگاه، وحدت و استقلال جامعه اسلامی     برخلاف دیدگاه مغرضان، وحدت حوزه و دانشگاه نه تنها امری غیر ممکن نیست، بلکه اساسآ ریشه در سنت علمی و پیشینه تاریخی در دین اسلام دارد. اگر امروزه برخی حوزویان به حضور در دانشگاهها و فراگیری علوم دانشگاهی جدید علاقهمند هستند، به آن دلیل است که پیش از این نیز بسیاری از علوم دانشگاهی امروزی بخشهای مهمی از درسها و بحثهای گذشته حوزههای علوم دینی را در بر میگرفته است، بسیاری از طلایه داران و بنیانگذاران علوم به اصطلاح جدید که تا به امروز نیز اندیشههای آنان در دانشگاههای مطرح دنیا مورد تدریس و بحث و نظر قرار دارد، از میان همین حوزههای علوم دینی برخاسته اند. وحدت حوزه و دانشگاه هیچ گاه به مفهوم سلب استقلال فکری یا نفی هویت مستقل یکی از این دو نهاد و یا سلطه یکی بر دیگری نیست، بلکه مفهوم اصلی این وحدت در جامعیت دین اسلام است که در تأمین نیازهای بشری بر هر دو بعد مادی و معنوی آن تأکید داشته است که بدون آن آزادی و پیشرفت جامعه اسلامی تحقق نمییابد.     حضرت امام (ره) در سال 1346 شمسی اختلاف حوزه و دانشگاه را به غفلت و خوابی گران تشبیه نمودند، که بر اثر نغمههای خواب آور عمال استعمار بر ملتهای مسلمان تحمیل گردید و در مقابل، پیوستگی این دو قشر را اولین گام در راه آزادی ملتهای مظلوم و زیر دست و زیر بنای رهایی از دست چپاول گران و عمال آن می دانستند. حضرت امام (ره) ضمن اینکه روحانی و دانشگاهی را مکمل یکدیگر توصیف مینمودند، بر هویت مستقل هر ی
ک نیز تأکید داشته و آن را زیر بنای استقلال جامعه می دانستند و وحدت حوزه و دانشگاه را به مفهوم وحدت و استقلال جامعه اسلامی عنوان کرده که تأمین نیازهای دینی و دنیوی و نیل به توسعه و پیشرفت به آن وابسته میباشد.         حوزه و دانشگاه: راههای وحدت     یکی از مهمترین و محوریترین راههایی که در رابطه با تحقق وحدت مطرح میشود، گفت و گوی علمی است، بدین معنا که بازگشت به مبانی وحدت و همفکری، در سایه همدلی و گفت و گوی علمی در فضایی صمیمی بوده و پیش داوریها و علقهها بی اساس خواهد شد. پس از انقلاب اسلامی به این بعد، در سطح مطلوبی توجه شده و در سمینارهایی که برگزار شده، نتایج خوبی در جمع بندیها حاصل شده که در ادامه به برخی از آنها اشاره خواهیم کرد:     -بحث تعامل و وحدت حوزه و دانشگاه از آن سطح ایده آل و آرمانی که در اوایل انقلاب مطرح شده بود خارج گردیده و به واقعیات اجتماعی نزدیکتر و انتظارات و توقعات از این وحدت واقع بینانهتر شده است.     -موضوع وحدت حوزه و دانشگاه به عنوان یک مقوله اجتماعی در تعامل با مؤلفهها و عوامل دیگر فکری و اجتماعی قرار دارد.     - حاکمیت دینی، ساختار آن، اعمال و رفتار حکومت و نیز مسائل اجتماعی حکومت، به مقوله وحدت حوزه و دانشگاه تأثیر فراوانی گذاشته و میگذارد. این هم واقعیتی است که باید به طور منصفانه و واقع بینانه به آن توجه شود.     - امروزه منازعات سیاسی و جناحی بر مقوله وحدت حوزه و دانشگاه بطور جدی سایه افکنده است.     - گسترش کمی دانشگاهها و حوزههای علمیه نیز پدیده اجتماعی دیگری است که در بحث حوزه و دانشگاه و وحدت آنها باید مورد تامل جدی قرار گیرد.     - تحولاتی که در عرصه جهانی شدن یا جهانی سازی در حال رخ دادن است و مسائلی که در عرصههای مختلف فرهنگی ،اجتماعی و دینی وجود دارد و نیز انتظارات جدیدی که حوزه و دانشگاه در قبال این مسائل به وجود آورده است، بالطبع این مسائل و انتظارات جدید نیازمند تلقی کار آمدتری از وحدت حوزه و دانشگاه و اهتمام بیشتری نسبت به این موضوع میباشد.     مطرح شدن آرمان مطلوب وحدت حوزه و دانشگاه در سالهای پس از پیروزی انقلاب اسلامی در عین نارساییها و آسیبهایی که متوجه آن بوده از توفیقات قابل توجهی نیز برخوردار بوده است، که میتوان به برخی از آنها اشاره نمود:         1. در حوزه مباحث فکری و آموزشی و پژوهشی، برداشته شدن مرزی که قبل از انقلاب میان حوزه و دانشگاه وجود داشت.     2. کاهش فاصله ای که به لحاظ شیوههای آموزشی، نوع پژوهش و تحقیق بین این دو نهاد وجود داشت.     3. تبادل استاد و دانشجو و شکلگیری گروههای جدید آموزشی و پژوهشی در نهاد حوزه و دانشگاه.     4. شکلگیری و پیدایش رشتههای جدید علمی با نگاه تطبیقی و جامع به دیدگاههای مطرح شده در وحدت حوزه و دانشگاه و نخبگان اجتماعی .     5. در عرصههای فرهنگی، اعتقادی، اجتماعی و مسائل حکومتی.     بطور کلی قطع نظر از بررسی سیر تاریخی وحدت حوزه و دانشگاه با مرور به تحلیلهای ارائه شده در خصوص محدوده و قلمرو آن میتوان به پنج تحلیل عمده نایل شد که عبارتند از: 1. وحدت آرمانی - اخلاقی، سیاسی - اجتماعی؛ 2. وحدت معرفت شناختی؛ 3. وحدت ساختاری؛ 4.وحدت ایدئولوژیک؛ 5. وحدت مبتنی بر تقسیم کار.         الف. وحدت معرفتی     این دیدگاه با فرض جدایی کامل معرفتی دو نهاد حوزه و دانشگاه عامل اصلی تعارض را جدایی معرفتی و عامل اصلی وحدت را وحدت معرفتی می داند. پیش فرضهای معرفتی، روشهای معرفتی و اخلاق و روحیه جداگانه معرفتی، سه بعد اساسی اختلاف بین این دو نهاد است.     در بعد پیش فرضها، قداست بخشی به معرفت دینی و بی توجهی به معرفت بشری و بی اعتنایی به صامتیت متون دینی از سوی حوزه، عامل اصلی اختلاف است.     در بعد روشهای معرفتی، وفاداری حوزه به روشهای عقلی، قیاسی و منطق قدیم و پای بندی دانشگاه به روشهای تجربی، استقرایی و منطق جدید، عامل عمده اختلاف در این سطح است و در بعد روحیه معرفتی نیز حوزه متهم به جزم اندیشی، نقد ناپذیری، خود سانسوری، اسیر خطوط قرمز خود ساخته بودن و محدودیتهایی در تحقق است و دانشگاه معرف آزاد منشی، نقد پذیری، نظریهپردازی، کم رنگ بودن خطوط قرمز،مطلق ناانگاری و پذیرش حدود و نسبیت است.     بر این دیدگاه شش نقد وارد است:     - بین علوم و روششناسی آنها مرز قاطعی وجود ندارد، اما بین علوم مختلف طبیعی، اخلاقی و دینی بده و بستان وجود دارد. حتی روشهای تجربی نیز مبتنی بر یکسری مفروضات غیر تجربی و ماوراء الطبیعی هستند که علی الاصول پرداختن به آنها از حیطه علوم تجربی و روشهای تجربی خارج است.     - این دیدگاه به لحاظ تاریخی پاسخی برای وحدت علوم و علما در حوزههای مختلف تمدن در گذشته و از جمله در تمدن اسلامی ندارد.     - تقدس گرایی و جزم اندیشی برخی از دانشگاهیان متعصب و پای بند به پارادیم پوزیتیویسم کلاسیک قابل مقایسه با قداست گرایی حوزههای علمیه نیست.     - در درو
ست .     - با فرض یکی نبودن مبانی معرفتی علوم حوزوی و دانشگاهی، حوزهها متولی اصلی علوم انسانی باشند و دانشگاهها متولی اصلی علوم طبیعی. دانشگاهها به علوم دقیقه بپردازند و اهتمام به علوم انسانی در انحصار حوزهها باشد.     - با این فرض که دایره تواناییهای دین صرفآ مسائل، اخلاقی و فردی است و ابعاد اجتماعی دین تنها از طریق دغدغه زندگی افراد یک اجتماع تجلی مییابد، حوزهها عهده دار وظایف فردی و اخلاقی باشند و مسایل مربوط به برنامه ریزیهای اقتصادی، سیاسی و اجتماعی در انحصار دانشگاهها و مباحث کارشناسی آنها باشد.     به نظر می رسد که روایت اول، معقولتر، مطلوبتر و متناسبتر با تجربه بشری و تحولات معرفت شناختی و بده و بستان بین علوم مختلف است.         حوزه و دانشگاه: موانع و چالشهای وحدت     برخی مواضع و اظهارات در خصوص موانع و چالشهای وحدت حوزه و دانشگاه حکایت از تحرکات هدفمند یا غیر هدفمندی است که نوع نگرش متقابل این دو نهاد را نسبت به هم خدشه دار ساخته و موجب فاصله آنها از یکدیگر شده است. در بعد حوزوی میتوان به گرفتار شدن حوزویان در مسائل نظری محض حوزوی و دوری از مسائل روز و بی تفاوت بودن حوزویان نسبت به ارشاد اقشار مختلف جامعه اشاره کرد، که انتظار حوزویان از دانشگاهیان این است که خود به سراغ آنها بیایند، در حالی که این حوزویان هستند که باید به سراغ دانشگاهیان بروند.غرق شدن دانشگاهیان در کارهای علمی، درس، نمره، مدرک و بی توجهی آنها به اهداف سیاسی، اجتماعی و... در کشور، بی توجهی دانشگاهیان به نقش سازنده حوزویان و تاثیر زیاد آنان در بسیج مردم از بعد دانشگاهی به عنوان عامل عدم تقرب وحدت حوزه و دانشگاه مطرح است.     اما باید اذعان داشت که مبنای فلسفی و تئوریک این دو قلمرو نیز میتواند مانع وحدت دو نهاد شود؛ زیرا به دلیل اختلاف در نوع علم و روش علم، شاهد عرضه دو نوع جهان بینی متفاوت نسبت به مسائل موجود هستیم. بنابراین درک نادرست از رابطه منطقی و مطلوب علم و دین را باید از موانع مهم ناهمسازگاری حوزه و دانشگاه بر شمرد، درک نادرستی که کاملا قابل اصلاح و ترمیم میباشد.     نارسایی زبانی را نیز باید به عنوان مانع مهم در جهت تفاهم حوزه و دانشگاه دانست. تخصصی شدن علوم و پررنگ شدن مرزهای موجود بین علوم الهی - انسانی و علوم تجربی، به طور طبیعی زبانهای متفاوتی را ایجاب میکرد. امروزه نه تنها این دو حوزه کلی واجد دو زبان متفاوت هستند، بلکه حتی در داخل این دو حوزه هم، علوم مختلف زبانهای خاص خود را دارند و این موضوع به راحتی در حجم سنگین اصطلاحات تخصصی علوم و فهم آنها واضح است.     البته نباید نقش تفرقه افکنان را در جهت عدم وحدت حوزه و دانشگاه نادیده گرفت؛ چه دشمنان خارجی مشترک حوزه و دانشگاه که منافع فراوانی را در ایجاد اختلاف بین این دو جستجو میکنند و چه استبداد داخلی در دوره معاصر و چه عناصر رادیکال و خشک مغزی که احیانآ در حوزه و دانشگاه اختلاف خانوادگی را به کوچه میکشانند و محیط اجتماعی را برای مقابله با یکی از این دو مرکز مقدس تحریک میکنند.     وحدت حوزه و دانشگاه به مفهوم وحدت و استقلال جامعه اسلامی است که تامین نیازهای دینی و دنیوی و نیل به توسعه و پیشرفت به آن وابسته است.به یقین وحدت حوزه و دانشگاه هیچ گاه به مفهوم سلب استقلال فکری یا نفی هویت مستقل یکی از این دو نهاد و یا سلطه یکی بر دیگری نیست، بلکه مفهوم اصلی این وحدت در جامعیت دین اسلام است که در تأمین نیازهای بشری بر هر دو بعد مادی و معنوی آن تاکید داشته است، که بدون آن آزادی و پیشرفت جامعه اسلامی تحقق نمییابد.        «منابع»1.      وحدت حوزه و دانشگاه در اندیشه امام خمینی (ره)، عماد افروغ، کتاب اول مجله حوزه و دانشگاه، آذر ماه .1378     2. وحدت از دیدگاه امام خمینی (ره)، صحیفه نور، ج9، ص .43     3. کتاب دانشگاه و دانشگاهیان از دیدگاه امام خمینی (ره)، ص .40     4. سخنرانی آیت الله جوادی آملی - همایش بزرگداشت استاد مفتح، وحدت حوزه و دانشگاه، دی ماه .1384     5. وحدت حوزه و دانشگاه، خبرگزاری فارس، .1386     6. وحدت حوزه و دانشگاه: نگرش هاو دیدگاهها، محسن شیرازی، دو هفته نامه پگاه حوزه، شماره 221،24 آذر .1386 © کلیه حقوق متعلق به پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی می‌باشد. توسعه و طراحی: A.C.A CO