eitaa logo
ستار هدایتخواه
452 دنبال‌کننده
232 عکس
280 ویدیو
22 فایل
♻ خوش آمدید ✔ اینجا کانالی است برای اطلاع از تحلیل ها، یادداشت ها و عکس نوشت های نماینده دوره های هفتم و هشتم مجلس شورای اسلامی و دبیر فعلی جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی استان کهگیلویه و بویراحمد @hedayatkhah ✔ارتباط با ستارهدایتخواه در ایتا :09122185791
مشاهده در ایتا
دانلود
ست .     - با فرض یکی نبودن مبانی معرفتی علوم حوزوی و دانشگاهی، حوزهها متولی اصلی علوم انسانی باشند و دانشگاهها متولی اصلی علوم طبیعی. دانشگاهها به علوم دقیقه بپردازند و اهتمام به علوم انسانی در انحصار حوزهها باشد.     - با این فرض که دایره تواناییهای دین صرفآ مسائل، اخلاقی و فردی است و ابعاد اجتماعی دین تنها از طریق دغدغه زندگی افراد یک اجتماع تجلی مییابد، حوزهها عهده دار وظایف فردی و اخلاقی باشند و مسایل مربوط به برنامه ریزیهای اقتصادی، سیاسی و اجتماعی در انحصار دانشگاهها و مباحث کارشناسی آنها باشد.     به نظر می رسد که روایت اول، معقولتر، مطلوبتر و متناسبتر با تجربه بشری و تحولات معرفت شناختی و بده و بستان بین علوم مختلف است.         حوزه و دانشگاه: موانع و چالشهای وحدت     برخی مواضع و اظهارات در خصوص موانع و چالشهای وحدت حوزه و دانشگاه حکایت از تحرکات هدفمند یا غیر هدفمندی است که نوع نگرش متقابل این دو نهاد را نسبت به هم خدشه دار ساخته و موجب فاصله آنها از یکدیگر شده است. در بعد حوزوی میتوان به گرفتار شدن حوزویان در مسائل نظری محض حوزوی و دوری از مسائل روز و بی تفاوت بودن حوزویان نسبت به ارشاد اقشار مختلف جامعه اشاره کرد، که انتظار حوزویان از دانشگاهیان این است که خود به سراغ آنها بیایند، در حالی که این حوزویان هستند که باید به سراغ دانشگاهیان بروند.غرق شدن دانشگاهیان در کارهای علمی، درس، نمره، مدرک و بی توجهی آنها به اهداف سیاسی، اجتماعی و... در کشور، بی توجهی دانشگاهیان به نقش سازنده حوزویان و تاثیر زیاد آنان در بسیج مردم از بعد دانشگاهی به عنوان عامل عدم تقرب وحدت حوزه و دانشگاه مطرح است.     اما باید اذعان داشت که مبنای فلسفی و تئوریک این دو قلمرو نیز میتواند مانع وحدت دو نهاد شود؛ زیرا به دلیل اختلاف در نوع علم و روش علم، شاهد عرضه دو نوع جهان بینی متفاوت نسبت به مسائل موجود هستیم. بنابراین درک نادرست از رابطه منطقی و مطلوب علم و دین را باید از موانع مهم ناهمسازگاری حوزه و دانشگاه بر شمرد، درک نادرستی که کاملا قابل اصلاح و ترمیم میباشد.     نارسایی زبانی را نیز باید به عنوان مانع مهم در جهت تفاهم حوزه و دانشگاه دانست. تخصصی شدن علوم و پررنگ شدن مرزهای موجود بین علوم الهی - انسانی و علوم تجربی، به طور طبیعی زبانهای متفاوتی را ایجاب میکرد. امروزه نه تنها این دو حوزه کلی واجد دو زبان متفاوت هستند، بلکه حتی در داخل این دو حوزه هم، علوم مختلف زبانهای خاص خود را دارند و این موضوع به راحتی در حجم سنگین اصطلاحات تخصصی علوم و فهم آنها واضح است.     البته نباید نقش تفرقه افکنان را در جهت عدم وحدت حوزه و دانشگاه نادیده گرفت؛ چه دشمنان خارجی مشترک حوزه و دانشگاه که منافع فراوانی را در ایجاد اختلاف بین این دو جستجو میکنند و چه استبداد داخلی در دوره معاصر و چه عناصر رادیکال و خشک مغزی که احیانآ در حوزه و دانشگاه اختلاف خانوادگی را به کوچه میکشانند و محیط اجتماعی را برای مقابله با یکی از این دو مرکز مقدس تحریک میکنند.     وحدت حوزه و دانشگاه به مفهوم وحدت و استقلال جامعه اسلامی است که تامین نیازهای دینی و دنیوی و نیل به توسعه و پیشرفت به آن وابسته است.به یقین وحدت حوزه و دانشگاه هیچ گاه به مفهوم سلب استقلال فکری یا نفی هویت مستقل یکی از این دو نهاد و یا سلطه یکی بر دیگری نیست، بلکه مفهوم اصلی این وحدت در جامعیت دین اسلام است که در تأمین نیازهای بشری بر هر دو بعد مادی و معنوی آن تاکید داشته است، که بدون آن آزادی و پیشرفت جامعه اسلامی تحقق نمییابد.        «منابع»1.      وحدت حوزه و دانشگاه در اندیشه امام خمینی (ره)، عماد افروغ، کتاب اول مجله حوزه و دانشگاه، آذر ماه .1378     2. وحدت از دیدگاه امام خمینی (ره)، صحیفه نور، ج9، ص .43     3. کتاب دانشگاه و دانشگاهیان از دیدگاه امام خمینی (ره)، ص .40     4. سخنرانی آیت الله جوادی آملی - همایش بزرگداشت استاد مفتح، وحدت حوزه و دانشگاه، دی ماه .1384     5. وحدت حوزه و دانشگاه، خبرگزاری فارس، .1386     6. وحدت حوزه و دانشگاه: نگرش هاو دیدگاهها، محسن شیرازی، دو هفته نامه پگاه حوزه، شماره 221،24 آذر .1386 © کلیه حقوق متعلق به پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی می‌باشد. توسعه و طراحی: A.C.A CO
Toggle navigation وحدت آرمانی و عالمانه : پیرامون وحدت حوزه و دانشگاه و دیدگاه های مرتبط با آن نویسندگان: مجید دیوسالار منبع: پگاه حوزه 1387 شماره 245 حوزه های تخصصی: حوزه‌های تخصصی علوم اسلامی فقه و اصول فقه اندیشه و فقه سیاسی فقه سیاسی ولایت فقیه حوزه و روحانیت دریافت مقاله آرشیو آرشیو شماره ها:۱۶۰ سال ۱۳۸۹ (۴) سال ۱۳۸۸ (۲۳) سال ۱۳۸۷ (۲۳) سال ۱۳۸۶ (۲۱) سال ۱۳۸۴ (۱۸) سال ۱۳۸۳ (۲۱) سال ۱۳۸۲ (۲۸) سال ۱۳۸۱ (۲۲) چکیده متن     برای پیروزی و شکلگیری انقلاب اسلامی در ایران میتوان به سه عامل کلیدی، یعنی وحدت کلمه، دین و نقش روحانیت متعهد با رهبری قاطع بنیانگذار این حرکت ـ یعنی امام خمینی(ره) ـ اشاره کرد. البته در مسیر این حرکت عظیم، توطئه ها و جریانهای انحرافی زیادی شکل گرفته اند، که اکثر آنها برخواسته از تحریکاتی است که از سوی قدرتهای بزرگ و یا مهرههای داخلی آنان، خواه معاندان یا دوستان نا آگاه به وجود آمده اند تا به هر شکل ممکن، یکی از سه عامل کلیدی فوق یا هر سه آنها را تضعیف نمایند، اما آنچه تا کنون این توطئه ها را با شکست مواجه ساخته، آگاهی و رشد مذهبی - سیاسی ملت بزرگ ایران بوده، که توانسته، رسالت تاریخی خود را با همه مشکلات، کارشکنیها و فشارهای سیاسی - اقتصادی و نظامی موجود به نحو احسن به پیش ببرد. بنابراین اگر جوهره اصلی انقلاب را برخاسته از جنبه اسلامی و مردمی بودن آن بدانیم، قوام و پایداری این دو نیز در سایه اتحاد و وحدت کلمه همه گروهها و به خصوص حوزویان و دانشگاهیان خواهد بود.     امروزه بحث پیوند میان حوزه و دانشگاه از شکل شعاری و آرمانی اش فاصله گرفته و مباحث گوناگون و چالشهای فکری بسیاری در این زمینه به وجود آمده است.     بنابراین همکاری و تعامل نهادهای علمی، به آنها توان و ظرفیت می دهد تا در مسیر تولید علم و نظریهپردازی گام بردارند، لذا تعامل عالمانه و سنجش گرانه میتواند زمینه ساز شکلگیری نوعی روششناسی بومی گردد، که بتواند با دنیای جدید، مفاهمه و گفت و گو برقرار کند و از اصالت و استواری لازم، برخوردار باشد. از این رهگذر میتوان موضوع پیوند (وحدت) حوزه و دانشگاه را از بحثهای چالش برانگیز و قابل توجه دانست و در نتیجه باید اذعان داشت که دو نهاد حوزه و دانشگاه به رغم مجزا بودن آنها، هدف و کارکرد واحدی را دنبال میکنند و دارای اهداف و کارکرد مشترکی هستند.         وحدت حوزه و دانشگاه در نظرگاه حضرت امام خمینی(ره)     یکی از محورهای اساسی در اندیشه و خط مشی علمی حضرت امام خمینی(ره) تأکید ایشان بر وحدت همه اقشار، به خصوص حوزه و دانشگاه بود. از این رو به خلاف تصور دشمنان در مکتب نظری و عملی امام (ره) وحدت، یک تاکتیک یا ابزار مصلحتی و مقطعی برای پیشبرد اهداف و مقاصد سیاسی انقلاب اسلامی نبود، بلکه تداوم وحدت، به عنوان پایه های نهضت مبارزاتی ایشان به شمار می رفت.     امام خمینی در سال 1346 - که هنوز کمترین نشانه ای از تحولات بعدی و شکوفایی نهضت اسلام خواهی ملت ایران متصور نبود ـ در پاسخ به پیام دانشجویان مسلمان اروپا، از پیوستگی دانشجویان مدارس قدیم و دانشگاهها، احساس سربلندی و مسرت نموده و میفرمایند: «از اینکه طبقات جوانان غیور و دانشجوی قدیم و جدید داخل کشور و خارج و روشن ضمیران سایر طبقات ملت شریف و مسلمان از خواب گران بیدار شده و در فکر چاره هستند، احساس مسرت و سربلندی میکنم».     حضرت امام به خوبی می دانستند که اگر روحانیت معظم نتوانند فهم خود از اسلام را با مقتضیات زمان پیوند داده و با کاروان عظیم دانش بشری، که محمل و مجرای کنونی آن بیشتر دانشگاهیان کشور هستند، ارتباط همدلانه و منطقی داشته باشند، اعتقاد و ایمان نسل آینده را با مخاطره جدی روبرو خواهند ساخت و رسالت خود را نا تمام و عقیم خواهند گذاشت.      امام خمینی (ره) حوزه و دانشگاه را مغز متفکر و نیروی محرکه جامعه می دانستند، که آماج توطئه ها و تفرقه افکنیهای دشمنان قرار دارند، و همواره لزوم هوشیاری و تهذیب در این دو قشر را مورد توجه قرار داده و در این رابطه میفرمودند: «تکلیف همه ما چیست؟ تکلیف مهمی که متوجه به این قشر است و این قشر؛ یعنی روحانیون و دانشگاهیها و دانشجوها آنکه مغز متفکر جامعه است، همین دو طایفه اند، اینها مغز متفکر هستند، دانشگاهیها چه آنهایی که از بیرون آمده اند و حالا در سمتهای مختلف مشغول به فعالیت هستند، چه این قشر روحانی که مشغول تحصیل هستند یا از تحصیل فارغ شده اند مشغول ترویج و کارهای دیگر هستند، به عنوان مغز متفکر جامعه میباشند. دانشگاه و حوزههای علمیه روحانیون میتوانند به عنوان دو مرکز برای تمام ترقیات و تمام پیشرفتهای کشور باشند و همچنین میتوانند دو مرکز برای تمام انحرافات و انحطاطها باشند. از دانشگاه هست که اشخاص متفکر متعهد بیرون می آید، اگر دانشگاه به معنای واقعی دانشگاه باشد و دانشگاه اسلامی باشد؛ یعنی در کنار تحصیلات متحقق در آنجا تهذیب ه
م باشد، تعهد هم باشد، یک کشور از قِبَل آن میتواند به سعادت برسد و اگر حوزههای علمیه مهذب و متعهد باشند، یک کشور را میتوانند نجات دهند. علم تنها اگر ضرر نداشته باشد فایده هم ندارد. وقتی که یک نظر وسیعی به همه دنیا و همه دانشگاه هایی که در دنیا وجود دارد بیندازیم، تمام این مصیبتها که برای بشر پیش آمده است، ریشه اش از دانشگاه بوده، ریشه اش از این تخصصهای دانشگاهی بوده، این همه ابزار فنای انسان و این همه پیشرفتهایی که در کنار او اخلاق نبوده است، در کنار او تهذیب نبوده است و تمام فسادهایی که در یک ملتی یا ملتها پیدا شده از حوزههای علمیه ای بوده که متعهد به دستورات اسلامی نبوده اند. تمام ادیانی که ساخته شده است از دانشمندان و علما سرچشمه گرفته است، علمی که در کنار آن اخلاق و تعهد اسلامی نبوده است، تهذیب نبوده است، دنیا را به فساد کشانده است و دانشگاه، دنیا را میتواند به اصلاح بکشاند».     در مجموع میتوان بهترین شکل وحدت حوزه و دانشگاه را با عنایت به اندیشه حضرت امام (ره) در توجه به موارد پنجگانه زیر جستجو کرد:         1. توجه دانشگاهیان به ریشههای وابستگی نهاد دانشگاه و خود باختگی تاریخی، وابستگی فکری و به دور از هویت و فرهنگ جامعه بودن این نهاد(عنایت به بومی سازی و اسلامی شدن دانشگاه) و تلاش در جهت ارتقای این نهاد علمی.         2. توجه حوزویان به ریشه های تحجر و گسترش قلمرو فکری - معرفتی خود متناسب با نیاز انسان معاصر و نیز در راستای پیش فرضها، مبانی دینی و ماوراء الطبیعی مورد نیاز علوم دانشگاهی.به عبارت دیگر، تقسیم کار ساختاری با توجه به مبانی معرفتی علوم طبیعی و انسانی و حوزههای معرفتی فلسفه علم و فلسفه علوم اجتماعی.         3. وحدت آرمانی در عرصه فعالیتهای سیاسی - اجتماعی به عنوان دو قشر تعیین کننده و سرنوشت ساز فکری - فرهنگی در جامعه.         4. توجه به موانع تاریخی و سیاسی - اجتماعی و نیز ایجاد وحدت بین روحانیون و دانشگاهیان با عنایت به نقشهای مورد انتظار جامعه از حوزه و دانشگاه و پرهیز از یکسویه نگری در وحدت.         5. عنایت به معنویت و تهذیب نفس در دو نهاد حوزه و دانشگاه در کنار فعالیتهای علمی و پژوهشی.     آنچه در این نوشتار از اهمیت بیشتری برخورد دار است، توجه به دیدگاه امام(ره) و بررسی آن است. لذا دریافت ما از کلام امام(ره) این است که ایشان به قضیه وحدت حوزه و دانشگاه، بیشتر به عنوان یک واقعیت تاریخی - اجتماعی مینگریستند و عمدتآ از این زاویه به تحلیل آن میپرداختند، تحلیلی که میتوان عنوان «جامعه شناسی تاریخی رابطه حوزه و دانشگاه» بر آن نهاد.     تأمل در دغدغه خاطر امام (ره) نسبت به وحدت حوزه و دانشگاه، بیان از دل مشغولی و اهتمام بیشتر ایشان به وحدت سیاسی و عاطفی و ارتباط و همبستگی بین روحانی و دانشگاهی و توجه و هشدار نسبت به توطئه های بیرونی و درونی در جهت بر هم زدن این وحدت بوده است و آنچه به طور خاص جلب نظر میکند، مسئله وحدت روحانی و دانشگاهی است تا وحدت حوزه و دانشگاه.         صاحبان اندیشه و چالشهای فکری در ارتباط با وحدت حوزه و دانشگاه     بطور کلی صاحب نظرانی که در عرصه حوزه و دانشگاه به بحث و چالشهای فکری پرداخته اند به سه گروه ذیل تقسیم میشوند:         گروه اول: این گروه معتقدند که این وحدت هم اکنون شکل گرفته و روند رو به رشدی را طی میکند، سرعت آن به دلایلی دچار کندی شده است، با این وجود و امید به این که در آینده این روند سرعت یافته و مشکلات آن بر طرف گردد.         گروه دوم: این دسته به اصل وحدت می اندیشند، اما در چگونگی تحقق آن، ملاحظاتی جدی دارند، از جمله اینکه معتقدند با گنجانیدن چند درس از معارف اسلامی، اخلاق اسلامی، متون اسلامی و غیره در دروس دانشگاهی نمیتوان از آن به عنوان وحدت این دو نام برد و گفت که وحدت شکل گرفته است، چرا که اساسآ این گروه معتقدند که وحدت حوزه و دانشگاه چیزی فراتر از گنجاندن درس اسلامی در میان درسهای دانشگاهی میباشد.         گروه سوم: این گروه معتقدند اساسآ این دو نهاد؛ یعنی حوزه و دانشگاه، همانند دو خط موازی هستند و هیچ گاه به هم نخواهند رسید و آنچه که هم اکنون در این خصوص؛ یعنی وحدت حوزه و دانشگاه بیان میشود، در حقیقت بحثی آرمانگرایانه است که عینیت نخواهد یافت؛ زیرا این گروه استدلال میکنند که در دانشگاه هیچ پدیده ای اعتقادی، باوری، اندیشه ای، فکری، نظریه ای و معرفتی مطلق نیست و اعتقاد و معرفت در دانشگاه قابل نقد است، در حالی که در حوزه دقیقآ نقطه مقابل این نظریه وجود دارد که بسیاری از معرفتها یقینی و بسیاری از باورها قدسی است. وجود همین چند گروه با دیدگاههای متفاوت، نشانگر نوعی شکاف در این دو نهاد است، که نیاز به ترمیم و اعتماد سازی است.     بسیاری از اندیشمندان اسلامی معتقدند که یکی از مشکلات جامعه شکاف میان این دو نهاد است و اگر علم و دین در هم ادغام شوند و در اصل، وحدت یابند، ب
ن دانشگاهها یا حوزه نیز الزام به وحدت روش معرفتی بی معنا و بی وجه است.     - روحیه نقد و ابطال در حوزه به مراتب بیش از دانشگاههای فعلی ما است، هر چند مطلوب نیست .         ب. وحدت ایدئولوژیک     سه تعبیر در ذیل وحدت ایدئولوژیک مطرح شده است:     1. علت عدم وحدت، دو گانگی بنیان علوم دانشگاهی و علوم حوزوی است. بنیان علوم دانشگاهی بر پایه الحاد و هوی و هوس است و بنیان علوم حوزوی بر پایه تفکر و ایدئولوژیک اسلامی است.     2. عامل وحدت، تأکید دانشگاه و علوم دانشگاهی بر تسلط بر جهان و ازدیاد قدرت مادی است و هدف نهاد حوزه دستیابی به حقیقت هستی است.     3. عامل عمده اختلاف، دیدگاه وعلائق ایدئولوژیکی گروهی است که در ورای مبانی منتسب به علوم پنهان است. این تعبیر علت اصلی اختلاف را تلاش گروهی از جامعه برای استفاده از ابزار موجه علوم تجربی برای پوشاندن علائق ایدئولوژیکی فرد می دانند.         نقد وارده بر تعبیر اول و سوم:     - قلمرو دین اسلام قابل تسری به تمام علوم بشری نیست.     - با این تعبیر به ویژه تعبیر اول، بنیانهای مستقل عقلی و فرا دینی فرو می ریزد و انسانها قادر به درک و فهم مشترک از عالم نخواهد بود.     - با این تعبیر داد و ستد میان فرهنگهای مختلف بی اعتبار خواهد شد.     - با فرض غلبه ایدئولوژی بر تمام یافتههای علمی، خود این عبارت نیز ایدئولوژیک تلقی شده و از بنیان زده میشود.         نقد وارده بر تعبیر دوم:     - تمایز ماهوی علوم انسانی فاقد اعتبار است.     - این تعبیر پیوستگی علوم مختلف الهی، فلسفی، متافیزیک و تجربی را نادیده می انگارد.         ج. وحدت ساختاری     بر پایه این دیدگاه، هماهنگی سازمانی بین دو نهاد حوزه و دانشگاه امری ضروری است. اگر خواهان وحدت بین این دو نهاد هستیم، باید از وحدت و ادغام سازمانی استقبال کنیم .طرد نقاط ضعف هر دو نهاد و نیز تلفیق بر آینه نقاط مثبت هر دو نهاد، راه رسیدن به سازمانی برجسته، فعال و فراگیر است. این دیدگاه با استناد به شواهد تاریخی که مدارس علمیه عهده دار علوم مختلف بوده اند، به دنبال ادغام فوق به منظور رفع دوگانگی نهادهای علمی است.     بر این دیدگاه به طور عمده سه نقد وارد است :     1. این دیدگاه ابزارگرا و غافل از محتوا گرایی درامر وحدت است.     2. با توجه به تقسیم کار علوم و معارف مختلف بشری، ادغام ساختاری، نه مطلوب است و نه امکانپذیر.     3. با توجه به واقعیت تاریخی اختلاف بین حوزه و دانشگاه، این ادغام به نفع هر کدام تمام شود، به تشدید خصومت و اختلاف خواهد انجامید.         د. وحدت مبتنی بر تقسیم کار     این دیدگاه به چند روایت عمده اشاره دارد که هر کدام میتواند ضمن پرده برداری از ابهامات موجود گامی در جهت ریشه یابی اختلاف و حتی الامکان ارائه نوعی پیشنهاد برای رابطه و وحدت باشد.     - با استفاده از مباحث فلسفه تعلیم و تربیت، تعیین بایدها و نبایدها، اهداف و غایات آموزشی توسط حوزه به عنوان متولیان اصلی استنباطات دینی و فعالیت علمی و پژوهشی دانشگاه در ذیل این غایات و جهات دینی، که البته مستلزم گسترش قلمرو معرفتی حوزه و تحول متدولوژیک در شیوه استنباط متناسب با شرایط زمانی و مکانی است. در خصوص برنامه ریزی اجتماعی نیز طرفداران این نظریه معتقدند حوزه جهات کلی اجتماعی را استنباط کند و برنامه ریزان اجتماعی بر اساس این اهداف برنامه ریزی نمایند.     از سوی دیگر در جای خود در مباحث فلسفه علم و فلسفه علوم اجتماعی بحث میشود که علوم مختلف ؛ اعم از طبیعی و انسانی ابتناء بر یکسری مفروضات ارزشی، ایدئولوژیک، هنجاری و انسان شناختی دارند که اگر به دنبال علوم دینی باشیم حوزه میتواند علاوه بر رسالت تبلیغی و وظیفهشناسی خود، در شفاف کردن برخی از مبانی غیر تجربی علوم مختلف نیز نقش داشته باشد. با توجه به ابعاد هنجاری نظریههای اجتماعی، این وظیفه حوزه است که ابعاد هنجاری دینی و متناسب با جامعه و تمدن اسلامی را در اختیار دانشگاهیان قرار دهد.     - اخذ فرهنگ از حوزه و تفکر از دانشگاه و ابزار حرکت با دولت؛ به عبارت دیگر جهتگیری حرکت با حوزهها، تنظیم و کنترل این حرکت و انطباق آن با مقتضیات زمانی با دانشگاه و ابزار حرکت با دولت است.     - با فرض انحصار موضوعشناسی در موضاعات مستحدثه و تخصصی به دانشگاه و حکمشناسی به حوزه، موضوعشناسی با دانشگاه و استنباط احکام این موضاعات با حوزه. چون موضوعات تخصصی کلی هستند و شناخت آنها احتیاج به تخصص دارد، فقیه باید برای شناخت این گونه موضوعات به مشاوران موضوعشناسی و متخصص مراجعه کند و نظرات ایشان را در تعیین مشخصات موضوع و چگونگی اجرا و پیاده کردن احکام آنها جویا شود. برای مثال با توجه به دو اصل دینی وجوب حفظ مصلحت مسلمین یا قانون لاضرر و لا ضرار، تشخیص اینکه در امور مخلتف مصلحت چیست و چگونه باید تأمین شود و یا اینکه چه چیزی مضر است و چگونه باید از آن اجتناب کرد، در حیطه درک متخصصان ا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎙 ▫️گفت و گوی آزاد مردمی در مورد موضوعات داغ و روز جامعه 🔰موضوع این قسمت: نظرات و دغدغه های نسلی نوجوانان ♨️💯 بحثی داغ بین دانش آموزان نخبه قمی و نقدهای تند و تیز به آموزش و پرورش و ... 📍دبیرستان نمونه دولتی نخبگان طاهباز قم بچه های لیگ جت هستناااا😊 📺 برای تماشا و دریافت نسخه کامل پخش شده از به لینک زیر در سایت صدا و سیمای قم بروید:👇👇 http://qom.irib.ir/article/389269285 @jetqom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
پیام جدید قسام: 🔸دیر رسیدید؛ ماموریت انجام شد!💪 امروز قسام این کلیپ رو منتشر کرد. کلیپی که اولش تصاویر اسرائیلی ها از تونل کشف شده بود که دیشب رسانه ای کردند و بعدش تصاویری از حملات نیروهای قسام به پایگاه و گذرگاه مرزی ایزر، یعنی جایی که تونل میرسه در طوفان الاقصی بود خلاصه که دیر رسیدید! تونل برای طوفان الاقصی طراحی شده بود و عملیات انجام شد 🔸 فایز الدویری، کارشناس الجزیره: از این تونل در عملیات هفتم اکتبر استفاده شده بود و دیگر فاقد کارایی بود. اگر صهیونیست‌ها می‌توانستند استفاده خاصی از این تونل بکنند، هرگز در زمانبندی کنونی کشف آن را اعلام نمی‌کردند. از طرفی صهیونیست‌ها پس از کشتن سه اسیر خود، برای مصرف داخلی نیازمند یک دستاورد بودند!
ظاهرا عقابی رسیده و گنجشک ها رو پرپر کرده 😀 دوران بزن در رو تمام شده یکی بزنید ده تا میخورید https://virasty.com/Omidiaan_hossein/1702934448527958828 •┈┈•❀🕊🍃🌺🍃🕊❀•┈┈• ✍️ خاکریز بصیرت🇮🇷🇮🇷🇮🇷 eitaa.com/Omidiaan_hossein 🕊الّلهُـمَّ احفظ قائدنا🕊     🌷الّلهُـمَّ ؏جـِّل‌ لِوَلیِّـڪَ الفــَرَج🌷
🔰📢📣✊️🇮🇷🇵🇸✊️ 🚨بسیار مهم ❓چرایی عملیات در ۷ اکتبر 💃در روز ۷ اکتبر به یک‌ جشن حمله شد 💃تو اون جشن تعداد ۲۵۰‌جوان در حال رقصیدن و مست بودند🍻 📀ولی فرق اون جوان‌ها با جوانهای عادی این بود که در بازوهاشون، زیر پوستشون "تراشه‌هایی" داشتند 💻این جوان‌ها نخبه های "ای تی و "کامپیوتر" در سراسر جهان بودند. این جوان‌ها نیروهای واحد مخوف ۸۲۰۰ اسرائیل بودند 🦠۸۲۰۰ همون واحدی است که "ویروس استاکس‌نت" رو برای تخریب برنامه ی "هسته‌ای ایران" درست کرده بود 💻همون واحدی که مسیریاب "ویز" رو ساخته بود 💻واحد ۸۲۰۰ همون واحدیه که نیروهایی در تلگرام‌ هم داره، 🗜کارش تخریب سیاسیون کشورها کد گذاری و حمله‌های سایبری و پروژۀ مخوف "هوش مصنوعی" برای آیندۀ جهانه 👥این ‌۲۵۰ نفر در کشورهای خودشون آموزش‌ها رو دیده بودن و توجیه شده بودن و فردا قرار بود شروع کار اونها باشه 👌قرار بود ۸ اکتبر حمله به حماس و حزب الله باشه و این نیروها برای شروع باید حملات سایبری قوی به حماس و حزب الله و ایران داشته باشند 🎯هدف از قبل مشخص شده بود، حمله به ۸۲۰۰، حماس حمله رو شروع کرد، ولی به ۲۰ پایگاه حمله کرد تا نیروهای واکنش سریع اسرائیل نتونن به موقع عمل کنن. 🥷نیروهای واکنش سریع اسرائیل ادعا کرده بود در کمتر از ۷ دقیقه به هر حادثه امنیتی خواهد رسد 🚨در اون حمله که از جانب حماس بود،نیروهای واکنش سریع همه ی پایگاه ها رو رها کردن👇 👈فقط به سمت ۸۲۰۰ رفتند 😳هیچ کدوم از نیروهای ۸۲۰۰ نباید اسیر می‌شد 😳هیچ تجهیزاتی نباید از پایگاه ۸۲۰۰ خارج می‌شد ✊️حماس شروع به حمله کرد، تعدادی نیرو وارد پایگاه شدند و تعدادی برای گرفتن اسیر اقدام کردند ✊️نیروهایی سمت ۲۵۰ جوان رفتند، 🥷وقتی نیروهای واکنش سریع متوجه این اقدام حماس شدند، به مرکز این موضوع رو اعلام کردند، 🥷و مرکز دستور داد اگر حماس میخواست کسی را اسیر کند، 🎯نیروی حماس و نیروی ۸۲۰۰ را هدف قرار دهید تا کسی اسیر نشود 🏃‍♂تعدادی از نیروها به سمت خانه‌های سازمانی فرار می‌کنند و تعدادی به سمت دشت باز می‌گریزند 💥دستور آتش می رسد و ارتش اسرائیل به سمت نیروهای ۸۲۰۰ آتش گشودند و از نظر آنها تمام نیروها کشته شدند و هیچ کس خارج نشده 😳تعداد جنازه‌ها و تعداد نیروها همخوانی نداشت 👌نزدیک به ۴۰ نفر از آنها به اسارت در آمدند ✊️حماس با توجه به اطلاعات قبلی از نیروهای ۸۴۸ و ۱۸۱ و ۵۱۵ می‌دانست که این نیروها تراشه‌هایی زیر پوست دارند 📀قبل از ورود به تونل‌ها، یک پزشک "تراشه‌ها" را از زیر پوست آنها خارج کرد 🚨اتفاقی مهم: 📣خبر رسید که حماس سیستم‌ها و سِرورهای اصلی که هم قیمت با یک کشور با تمام‌ منابع زیر زمینی است را با خود برده‌اند. ♨️این آتشی بود بر جان امریکا و اسراییل و کشورهایی که در پروژه‌های مخوف آیندۀ جهان شراکت داشتند. 👹رییس جمهورها، یکی پس از دیگری به فلسطین اشغالی آمدند۰ 👹نیروهای دلتا فورس آمدند۰ ❌نه روءسای جمهور توانستند حماس را راضی به پس دادن سرورها کنند، و نه نیروهای دلتا فورس توانستند آنها را در نبرد زمینی پس بگیرند 🚨برخی اطلاعات ساده که در آن " سیستم سلام" بود برای کشورها بسیار مهم بود. 🚨👌مثلا در کشور "ایران" چه تعداد بازیگر و سیاسیون و خبرنگار با اسرائیل در تماس هستند. این اطلاعات با عکس و مشخصات سجلی و خانوادگی آنها بود۰😳❗️ 👹دست و پا زدن اردوغان هم برای همین است که می‌ترسد نامش و ارتباطش فاش شود ✊️✌️این پیروزی بزرگ بر حماس و جبهه مقاومت مبارکباد.🇮🇷🇵🇸 🌿کانال سلام (سلام علی آل طه و یاسین )💓 Tel: @salam_423 🌿🌸🌿🌸🌿 .
. 🔻گرگ سرخ، خطرناک ترین تک تیرانداز ارتش فرانسه به هلاکت رسید 🔹امانوئل سینار، فرمانده واحدهای ماموریت ویژه لژیون فرانسوی روز گذشته در خانه ای ویران شده در غزه این عکس را گرفت و امروز توسط تک تیرانداز قسام به هلاکت رسید. .
🔴 آمار حرام زادگی در اروپا 🔹 وقتی کشوری مثل سوئد که از هر دو تولد یکیش حرومزادست انتظار دارید به اعتقادات مسلمان ها احترام بزارند و قرآن آتش نزنند. 🇮🇷 کانال رسمی 👇🏻 @antarnational
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 رقم واقعی تخلف چای دبش چقدر است 🔸اگر شرکت چای دبش تمام ارزی که به قیمت نیمایی خریده را در بازار آزاد فروخته باشد، حدود ۶ هزار میلیارد تومان تخلف داشته. این پول قرار است از طریق فروش اموال و تجهیزات شرکت به بیت‌المال بازگردانده شود. جزئیات این فرایند چگونه است؟ / فارس 🆔 @snn_ir
یه نکته ای هم به عنوان جمع بندی بنده در مورد پرونده دبش خدمت دوستان عرض کنم: بین آنچه اتفاق افتاده با آنچه در رسانه ها نمود پیدا کرده زمین تا آسمان تفاوت وجود داره... موضوع اصلی نه اختلاس هست، نه ثبت سفارش پنج برابری، نه فساد سیستماتیک در دستگاه های مختلف و ... دو جرم مشخص کیفری در این موضوع اتفاق افتاده، اولا بیش اظهاری در ارزش واردات ماشین آلات و خود چای، که تقلب ها کشف شده و از تک تک محموله های چای نمونه برداری شده و میزان اختلاط به تفکیک در حال مشخص شدن هست که ارزش واقعی کالای وارداتی معلوم بشه و مابه التفاوت میشه جرم ایشون و باید اون مبلغ رو برگردونه و تعزیر بشه... جرم دوم اصلی و خطرناکش اخلال در نظام ارزی هست!!! یعنی ارز حاصل از بیش اظهاری که در فقره قبلی گفتم رو در بازار آزاد فروخته و به نوعی در بازار ارز غیررسمی مداخله کرده... دقیق ترش میشه این که طرف اینقدر پول نداشته که چند صد میلیون دلار ارز رو به قیمت نیمایی نزدیک به آزاد بخره و از کشور خارج کنه، خورد خورد از بیش اظهاری ارزی که حاصل کرده و به قیمت نیمایی خریده و در بازار آزاد با اختلاف دو سه هزار تومن می فروخته تا ریال مورد نیاز برای خرید مرحله بعد ارز نیمایی خودش رو فراهم کنه... به عبارت بهتر متقلب زرنگ تازه به دوران رسیده ای بوده که به بهترین شکل خلأ های نظارتی سیستمی رو شناسایی کرده و از آربیتراژ قیمتی اندک ارز ترجیحی و آزاد سوء استفاده کرده، و حتماً باید به شدیدترین شکل ممکن مجازات بشه، اما واقعیت این تخلف با آنچه به عنوان بزرگترین اختلاس تاریخ برای مردم تشریح کردند زمین تا آسمان فرق هست....
‍ 🔴این روزها سری به پسرخالهٔ لوطی قصه‌تان بزنید 🔸پرستو علی عسگرنجاد نویسنده و روزنامه نگار در یادداشتی انتقادی به پست اخیر ایرج طهماسب واکنش نشان داد و اینطور در صفحه شخصی خود نوشت: بسم الله الرحمن الرحیم آقای ایرج طهماسب 🔸بیست‌وششم آذر چهارصدودو، این پست را گذاشتبد. دیروز، در فاصله‌ای که شما این چند خط را می‌نوشتید، یک دختربچهٔ فلـسطینی در مدرسه‌ای در جنوب غـزه که قرار بود امن باشد و پناهگاه باشد، از گرسنگی مرد. شـهید شد. 🔸تا شما علامت سؤال پایان جمله‌تان را بگذارید، شمار شهــدای فلــسطین از بیست‌هزار نفر گذشت؛ یعنی اگر برنامه‌سازی بخواهد برای کودکان فلـسطینی یک نمایش عروسکی بسازد و در آن کاراکتر پدر یا مادری وجود داشته باشد، احتمالاً بیست‌هزار کودک پای تلویزیون به گریه خواهند افتاد. آن چند صد خانواده‌ای را که برای همیشه از ثبت احوال غـزه خط خورده‌اند و کل خاندانشان شـهید شده‌اند، فاکتور بگیرید. 🔸تا شما تصمیم بگیرید وسط مهم‌ترین نزاع حق و باطل قرن، میان عیان‌ترین ظلم تاریخ معاصر، برای غرض مدنظرتان، کدام جمله از «قلعهٔ حیوانات» را به استعاره و کنایه گلچین کنید، وبا، حصبه و اسهال خونی جان چند ده نوزاد فلـسطینی را گرفت، چون کامیون‌های دارو، مثل کامیون‌های غذا، مثل تانکرهای آب و سوخت، پشت گذرگاه رفح، معطل اراده و فشار چهره‌های جهانی و ملی، مثلاً شماری از امثال شما مانده‌اند. 🔸تا دستتان را روی دکمهٔ انتشار ببرید، چند صد کودک در غـزه با صدای بـمب‌های فسفری به رعشه افتادند و زبانشان بند آمد. 🔸تا هوادارانتان زیر این پست برایتان کف و سوت بزنند و کنایه‌تان را لگدی به جمهوری اسلامی قلمداد کنند، چند جنین مرده از شکم دریده‌شدهٔ زنان فلـسطینی که بدون بیهوشی سزارین شده بودند، بیرون کشیده شدند و اولین لباس دنیایشان، کفنی بود قد یک کف دست. 🔸نمی‌دانم چرا دارم برای شما از بچه‌ها می‌نویسم. شما خیلی وقت است که دغدغه‌تان بچه‌ها نیست، وگرنه که خودتان استادید و بهتر از منِ شاگرد می‌دانید عشق کلاه‌قرمزی و سروناز و ماجراهای خواستگاری‌اش قرار بود بزرگترهای دهه‌شصتی را به سینما بکشاند و از اول به نیت کودک ساخته نشده بود که نظام مسائلش مال جهان کودک نبود. شما بهتر می‌دانید بعد دعواهای مالی دنباله‌دار با تلویزیون، کلاه‌قرمزی نوروزی‌تان با کنایه‌های سیاسی و شوخی‌های اقتصادی‌اش، دل‌خوش‌کنک آدم‌بزرگ‌ها بود، نه بچه‌ها که چیزی از اشارات فرامتنش نمی‌فهمند. شما «مهمونی» را برای بچه‌ها نساختید. آقای مجری ما که دلش پیش بچه‌های چکمه‌پلاستیکی‌پوش روستاها بود، در گذشته جا مانده. 🔸این روزها سری به پسرخالهٔ لوطی قصه‌تان بزنید. شاید به زمین زل بزند، چشم‌های شیشه‌ای‌ش برای بچه‌های فلـسطین پر از اشک شود و با دلخوری به شما بگوید: «گناه دارن. نباید اون‌جور می‌گفتی. باید کمکشون می‌کردی». 🔹پست ایرج طهماسب بعد از انتقادات مردم و اهالی رسانه پاک شد 🆔 @snn_ir
هدایت شده از محمد و
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
در مورد صنایع اسلحه سازی مقاومت در غزه بارها نوشته‌ایم و در این مورد نوشتیم که مقاومت در دو دهه گذشته با سرمایه‌گذاری گسترده و وارد کردن تجهیزات و ماشین آلات خاص توانسته بخش عمده‌ای از نیازمندی‌های خود را به این طریق تامین کند.‌‌ همان گونه که در پست‌های پیشین هم گفتم بسیاری از کشورهای عربی و اسلامی توانایی و قدرت تولید تسلیحات و تجهیزاتی که حماس و جهاد اسلامی در باریکه کوچک غزه می‌سازند را ندارند. شاید در وهله اول اینگونه به نظر برسد که صرف داشتن تجهیزات برای ساخت کافی باشد اما علم، دانش، تخصص و تجربه در این حوزه اهمیت بسزایی دارد و مقاومت ثابت کرده که از همه این موارد به خوبی برخوردار است. شاید مقاومت اراده کند که در هفته‌ها و شاید هم ماه‌های آینده بخش بزرگتری از صنایع نظامی خود در غزه را به نمایش بگذارد تا دشمن بداند با چه قدرت بی‌نظیری روبرو شده است که آن اندازه توانمندی دارد که روی پای خود ایستاده و خود بسازد و خود استفاده کند. به صورت مشخص بسیاری از متخصصان و مهندسان فلسطینی دوره‌های آموزشی و عملی را دیده‌اند و به چنان توانمندی در حوزه ساخت رسیدند که تفنگ تک تیرانداز الغول را با این کیفیت می‌سازند. @syriankhabar
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔸️امام جمعه موقت سمنان: ی کارخوب تذکرلسانی درمتروتئاترشهر وچهار راه ولیعصر عج در حال انجام است سریع یادبگیرید سریع تکثیرکنید سریع انجام بدید سریع حمایت کنید «اگر امروز از حجاب شرعی عقب نشینی کنیم فردا بایدبر سر برهنگی و عدم برهنگی بجنگیم » برای دریافت آخرین اخبارطرح تذکر لسانی عضوشوید👇👇 🆔@hrdanaei_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
همینجوری که انار دون میکنی یاد کن از اون دونه انارایی که توی جبهه‌ها یکی یکی روی زمین افتادن تا شب ما صبح بشه همینجوری که انار دون میکنی توی دلت بگو این دونه‌دونه‌ش به نیت ظهور بعد برو به اهل خونه تعارف کن و بگو بفرما انار بهشتی! 💠 اجتماع فعالان فرهنگی و اجتماعی استان چهارمحال و بختیاری https://eitaa.com/joinchat/2280652821C4c59dbdcc0
🔴به ما می‌گویند حجاب را آخوندا آورده‌اند اما در منابع خودشان حجاب اسلامی را اقتباس شده از تمدن‌های بزرگ می‌دانند. در این منبع آمده است:" در واقع حجاب یک پوشش بسیار قدیمی است که در تمدن آشوری‌ها، بابلی‌ها، ایرانی‌ها، یونانی‌ها و رومی‌ها همگی اشکال خاصی از حجاب داشتند. یهودیان و مسیحیان نیز محجبه بوده‌اند." جالب است، آنها اطلاع دقیق دارند که زنان مسلمانان از قدرت سیاسی و معانی اصیل اجتماعی و هویتی حجاب کاملا ناآگاه هستند . منبع: https://english.alarabiya.net/views/news/middle-east/2013/11/30/When-I-wore-the-hijab-Power-and-the-headscarf ✍عالیه سادات ___________________ به ما بپیوندید👇 https://eitaa.com/joinchat/2336751715C0fba986b70
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
. ♻️ اعترافات یک سرباز اسرائیلی که از جنگ در غزه فرار کرده / واقعیت‌هایی که از چشم دنیا پنهان می‌شود
. ۷۷روز جنگ؛ شاخ شکسته مثل تیپ خط شکن اسرائیل 🔹روز هفتاد و هفتم جنگ غزه، با اعلام عقب نشینی "تیپ گولانی" همراه شده است. ویدئوهای منتشره، شادمانی نظامیان صهیونیست از این عقب نشینی و زنده بازگشتن را نشان می دهد! ♦️هفته دوازدهم جنگ در حالی آغاز می شود که تیپ زُبده و خط شکن رژیم صهیونیستی، به معنای واقعی شاخ شکسته شده. ارتش و اقتصاد اسرائیل، تلفات و خسارات سنگینی را متحمل شده اند؛ اما نتانیاهو، به هیچ یک از اهداف اعلامی برای حمله به غزه، نزدیک هم نشده است . 🔹شبکه الجزیره دیروز اعلام کرد "حملات موشکی حماس، این بار مناطق دورتری را در تل آویو هدف قرار داده است". شبکه ۱۲ تلویزیون اسرائیل هم گفت "از آغاز جنگ تاکنون، چنین حمله گسترده‌ای را شاهد نبودیم". ♦️هر چند شبکه ۱۲ اسرائیل مدعی شده "عقب نشینی تیپ گولانی برای ۴۸ ساعت استراحت نظامیان نزد خانواده و بازگشت به میدان است"، شبکه ۱۳ این رژیم گفت: "ارتش تصمیم گرفته، تیپ گولانی را به دلیل تلفات زیادش، از غزه خارج کند". 🔹در فایل صوتی که چند هفته قبل لو رفت، یکی از نظامیان گولانی می‌گوید: "ما در اینجا شاهد یک حمله موشکی بزرگ بودیم و تلفات داریم. دشوار است که بگویم تعداد تلفات چند نفر است". ♦️موشه کابلنسکی فرمانده سابق تیپ گولانی، چند روز قبل گفت: "این تیپ، یک چهارم نیروهای خود را از دست داده.... بازگرداندن گروگان‌ ها تنها از طریق توافق مبادله اسرا ممکن خواهد بود، نه فشار نظامی. 🔹تیپ ویژه گولانی و تیپ های دیگر، پس از ورود به غزه، فشار دیوانه کننده و مرگباری را متحمل شدند. چنان که بارها گزارش هایی مشابه خبر یدیعوت آحارانوت منتشر شد: ♦️"یک افسر تیپ گولانی، وحشت زده شده و نظامیان خودی را به توهم اینکه نیروی حماس هستند، هدف تیراندازی قرار داد. نظامیان هم متقابلا، آتش گشوده و او را کشتند". 🔹وحشت جنون آمیز و بیماری روانی، به بحرانی جدی در میان نظامیان صهیونیست تبدیل شده، چنان که یک از آنها با فریاد در کنست می گوید: "من می ترسم، انگار هر لحظه هدف گرفته می شوم، بوی جنازه رفقایم که دفن کرده ام، به مشامم می رسد، شب به خودم ادرار می کنم و هر روز، زنم را کتک می زنم. بدون نوشیدن یک بطری الکل، نمی توانم بخوابم. ♦️رزمندگان حماس، لباس ارتش اسرائیل را بر تن می کنند، به چند قدمی آنها نزدیک می شوند و پس از فیلم گرفتن، آنان را از پا در می آورند. در همان حال، به خاطر ترس و بی اعتمادی که منتشر کرده اند، آنها را وادار می کنند تا همدیگر را بکُشند. 🔹عملیات فریب و کمین های مقاومت غزه، قاتل دسته جمعی نظامیان اسرائیل به علاوه مرکاوا و زرهپوش های آنها شده، چنان که در محله شجاعیه، به هلاکت یکجای ده نظامی صهیونیست انجامید. ♦️برخی محافل، این گمانه را مطرح کرده اند که تیپ گولانی برای جنگ با حزب الله به جبهه شمالی منتقل شود. البته نتانیاهو بدش نمی آید جنگ پراکنده شود تا او از سقوط و محاکمه نجات یابد. اما نه آمریکا برای از کنترل خارج شدن جنگ غزه، آمادگی دارد و نه ارتش و اقتصاد اسرائیل که تا به حال ۵۵ میلیارد دلار خسارت دیده است.. 🔹تیپ گولانی و ارتش اسرائیل، اگر قابلیتی داشتند، باید ظرف این دو ماه از عهده غزه ای بر می آمدند که سالها در محاصره مطلق بوده و معادل چهار برابر بمب اتمی هیروشیما، بمب روی آن ریخته شده است. ♦️رصد گران صهیونیست معتقدند توان رزمی حزب الله، دست کم ده برابر توان حماس و جهاد اسلامی است و منطقا، ارتشی که در جبهه جنوب از نظر جسمی و روحی مستهلک شده، قادر به گشودن جبهه ای به مراتب بزرگ تر نیست؛ مگر این که تقدیرش برای نابودی کامل، قطعی شده باشد. 🔹در این میان، کابوس مقاومت یمن و ضربات اقتصادی بی نظیری که به اقتصاد اسرائیل می زند، هنوز تازه آغاز شده و رو به گسترش است. از .
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✖️رابطه «نگاه» با برانگیختگی جنسی در زنان و مردان 🔺در این ویدئو دنیس پراگر مجری و نویسنده معروف امریکایی از حس متفاوت زنان و مردان در هنگام دیدن برهنگی می‌گوید. 🔺او در پایان می‌گوید: انکار قدرت تاثیر تصویر بر مردان ، شبیه انکار گرد بودن زمین است. ✋خیلی از بانوان از اثرات مخرب پوشش نامناسب در جامعه بی اطلاع هستند و این موضوع برای آنان باور پذیر نیست. ـــــــــــــــــــــــ 🚨پایگاه خبری 💠 @passdar
آموزش مهارتهای گفتگو درباره یک انتخاب آگاهانه👌🪴 💠شروع دوره آموزشی: ۱۳ دی ماه مصادف با ولادت بی بی دوعالم خانم حضرت زهرا سلام الله علیها با ارائه و حضور استاد توانمند جناب آقای عظیمی برای ثبت نام روی لینک زیر کلیک کرده و مراحل ثبت نام را طی نمایید👌📚👇👇👇 💠لینک ثبت نام: https://survey.porsline.ir/s/3ziOx7Rk راه ثبت نام دوم: ارسال عدد ۲۱۳ به سامانه پیامکی ۳۰۰۰۱۴۵۲ ادمین پاسخگویی دوره آموزشی: @dorsa_1402
🔥سه شخصیت خاص دی‌ماه 🔻دوازدهم، سیزدهم و چهاردم دی‌ماه، یادآور نام سه شخصیتی است که رهبر معظم انقلاب به‌صورت ویژه و‌ پرتکرار از ایشان تجلیل کردند. 🔻دوازدهم دی‌ماه، سالروز ارتحال دانشمندی است که حتی مخالفان سیاسی او، از سفره گسترده علمی او بهره می بردند. 🔻عظمت شخصیت چندبعدی آیت‌الله به‌خاطر ضعف مفرط دوستان در معرفی و بغض بی‌پایان دشمنانش هنوز برای بخش بزرگی از جامعه پوشیده است. 🔻سیزدهم دی‌ماه، سالروز شهادت شاگرد اول مکتب امام خامنه‌ای و فرمانده سپاه انسانیت بدون مرز است. رفتار او مکتب بود چون حقیقتا نابغه عملکرد جهادی و جذاب در جامعه و جبهه بود. 🔻چهاردهم دی‌ماه، سالروز شهادت کسی بود که رهبر انقلاب او‌ را «دانشمند مؤمن و جهادگر»، «شخصیت ارزشمند»، «کانون امید و ابتکار و نوآوری»، «یکی از فرزندان صالح انقلاب» نامیدند و‌ بارها از او تجلیل کردند. 🔻دکتر سعید به‌ عنوان یکی از تاثیرگذارترین دانشمندان غرب آسیا که با توسعه دانش سلول‌های بنیادی دست برتر علمی را برای ایران ایجاد کرده بود، در فهرست ترور موساد قرار گرفته بود. ✍حمیدرضا ابراهیمی 🔴 👇 @bidariymelat