eitaa logo
ستار هدایتخواه
454 دنبال‌کننده
228 عکس
276 ویدیو
20 فایل
♻ خوش آمدید ✔ اینجا کانالی است برای اطلاع از تحلیل ها، یادداشت ها و عکس نوشت های نماینده دوره های هفتم و هشتم مجلس شورای اسلامی و دبیر فعلی جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی استان کهگیلویه و بویراحمد @hedayatkhah ✔ارتباط با ستارهدایتخواه در ایتا :09122185791
مشاهده در ایتا
دانلود
26] به همین دلیل از بیت المقدس بیرون رفت و عیسى در بیابان خشکیده‏اى متولد شد.    اما وقتى مادر من- فاطمه بنت اسد- درد زاییدن گرفت در وسط کعبه به مستجار کعبه متوسل شد و گفت بارالها بحق این خانه کعبه و بحق کسى که این خانه را بنا نهاده است، درد زایمان را بر من سهل و آسان گردان.    در همان وقت دیوار کعبه شکافته شد و مادرم فاطمه با نداى غیبى به داخل خانه راه یافت، من در همان خانه کعبه متولد شدم.   بنابراین چون مکه معظمه بر بیت المقدس برترى دارد و مریم از زادن عیسى در بیت المقدس- مکانى پائین‏تر از مکه- نهى شد؛    ولى مادر على علیه السلام، براى زادن او به درون کعبه- مکانى برتر از بیت المقدس- دعوت شد، بدین جهت روح، نفس و بدن او از عیسى پاکیزه‏تر است.   برتری علی (ع) بر پیامبران در روایات اهل سنت بالاخره کسانى چون ابن ابى‏الحدید، امام حنبل، امام فخر رازى، شیخ سلیمان بلخى حنفى و بسیارى دیگر، حدیث زیر را از پیامبر خدا صلى الله علیه و آله نقل نموده‏اند که فرمود «هر کس مى‏خواهد به علم آدم نظر کند، به علم على توجه کند.    هر کس مى‏خواهد حقیقت تقواى نوح و حکمت او را ببیند و نیز حلم و خلت ابراهیم، هیبت موسى و عبادت عیسى را ببیند پس به سوى على بن ابى‏طالب علیه السلام نظر کند».   « من أراد أن ینظر إلى آدم فی علمه و إلى نوح فی تقواه و إلى إبراهیم فی حلمه و إلى موسى فی هیبته و إلى عیسى فی عبادته فلینظر إلى علی بن أبی طالب علیه السلام».  [27]    بالاخره میرسید على همدانى شافعى در پایان این حدیث مى‏افزاید «فإنّ فیه تسعین خصلة من خصال الأنبیاء جمعها اللَّه فیه و لم یجمعها فی أحد غیره.نود خصلت از خصلت‏هاى انبیا در حضرت على علیه السلام جمع مى‏باشد که در کس دیگر نمى‏باشد».  [28]   البته تشبیه نمودن على علیه السلام به آدم از بعد علم، بدان جهت است که خداوند در قرآن مجید مى‏فرماید وَ عَلَّمَ آدَمَ الْأَسْماءَ کُلَّها؛ «خداوند همه اسماء را به آدم آموخت»  [29]    و تشبیه نمودن حلم على علیه السلام به حلم ابراهیم از آن جهت است که خداوند در سوره توبه فرمود إِنَّ إِبْراهِیمَ لَأَوَّاهٌ حَلِیمٌ؛ به درستى که ابراهیم بردبار و حلیم بود».  [30]   بنابراین چنانچه کسى در ویژگى بارز هر یک از انبیا با آن نبى مساوى شد مى‏توان نتیجه گرفت که تمام ویژگى‏هاى همه انبیا را دارد و لذا برترى او بر آن‏ها اثبات مى‏گردد.   مقایسه علم موسی(ع) و خضر(ع) در مقابل علی  علیه السلام آنچه خداوند به موسی کلیم داد همه علم الکتاب نبود بلکه بخشی از آن بود که در آیه قرآن تعبیر شده است به «مِنْ کُلِّ شَیْ‏ءٍ»[31]    لذا نقل شده است که موسی کلیم وقتی به مقام نبوت رسید و الواح تورات را دریافت کرد مطلبی به ذهنش خطور کرد که: «خداوند در این دوران اعلم از من ندارد، اما خداوند متعال به او خطاب کرد: یک معلم الهی است که علمش را از ما یاد گرفته است «وَ إِذاً لَآتَیْناهُمْ مِنْ لَدُنَّا أَجْراً عَظیماً»[32]    تو باید بروی و او را در محل تلاقی دو دریا پیدا کنی. موسی کلیم به همراه یوشع بن نون راه افتاد «وَ إِذْ قالَ مُوسى‏ لِفَتاهُ لا أَبْرَحُ حَتَّى أَبْلُغَ مَجْمَعَ الْبَحْرَیْنِ أَوْ أَمْضِیَ حُقُباً»[33]    و گفت: من در محل تلاقی دو دریا می گردم تا این که آن معلم الهی را پیدا کنم و شاگردی او را کنم و اگر او را پیدا نکردم دوران طولانی را (هشتاد سال و بیشتر) می گردم .   تا بتوانم او را پیدا کنم. حضرت موسی به همراه وصیش گشت تا این که در محل تلاقی دو دریا هر دو خسته شدند و هنگامی که خواستند ماهی بریان شده ایی که به همره داشتند را بخورند ناگهان دیدند که ماهی زنده شد و به دریا رفت.    همراه حضرت موسی این صحنه را دید اما حضرت این صحنه را ندید و عبور کرد. بعد از گذش زمانی حضرت موسی فرمود: «فَلَمَّا جاوَزا قالَ لِفَتاهُ آتِنا غَداءَنا لَقَدْ لَقینا مِنْ سَفَرِنا هذا نَصَباً»[34]   غذایمان را بیاور تا بخوریم که خیلی خسته شدیم. همراه حضرت عرض کرد: آن جایی که کنار سنگ تکیه داده بودیم ماهی زنده شد و به دریا رفت. همین که موسی کلیم این را شنید فهمید که آن معلم الهی که نفسش مایه حیات است آن جا است؛ پس برگشت و او را پیدا کرد و بنای شاگردی او را  گذاشت.   آن معلم به موسی عرض کرد: «قالَ إِنَّکَ لَنْ تَسْتَطیعَ مَعِیَ صَبْراً»[35] تو نمی توانی با من راه بیایی، چون علومی پیش من است که تو آن ها را نمی فهمی و با من درگیر می شوی.    پس معلم از حضرت قول گرفت که چیزی نگوید و هر وقت لازم بود خود او توضیحات لازم را دهد. آن شخص سه چشمه از علمش را به حضرت نشان داد و در  هر سه جا ایشان اشکال کرد. بنابراین معلم فرمود:   «هذا فِراقُ بَیْنی‏ وَ بَیْنِکَ»[36] دیگر باید از هم جدا شویم و سپس اسرار کارهایش را به موسی عرض کرد. در روایت داریم که این معلم حضرت خضر (ع) بود.   در بصائر الدرجات آمده است که امام صادق (ع) در روایتی فرمود: «وق
: متنی ادبی از استاد محدثی درباره رهبر معظم انقلاب ✴️می خواهم با قلم‌مویی از کلمات، بر بوم این صفحات، چهره‌نگاری کنم و تصویر چهره محبوب را به صورت تابلویی چند بعدی، به رسم یاد بود تقدیم دوستان کنم. در قاب این نوشته، تصویر مردی است از تبار عترت، سیدی از قبیله اهل بیت، زاده زهرا(علیها سلام )و علی (ع) مسافری از قافله تشیع، پیام آوری از حرای کربلا، سرداری به تنهایی مجتبای سبز پوش، تنهایی در غریب‌آباد بی‌دردان، زخم خورده‌ای از تیغ جهل نامردان، محسود حسودان تنگ نظر، محبوب عاشقان جان بر کف، صبوری از طوبای حسنی، غیوری از شجره حسینی، شاهدی از مشهد شهادت، شهید زنده‌ای از نسل حماسه، ذوالفقاری در غلاف حفظ مصالح. این قطعه‌های ریز و درشت را اگر کنار هم بگذاری، سیمای آفتابی مردی به چشم می‌آید که در اوج اقتدار، مظلوم است و در بلندای رفعت، متواضع و در اوج تواضع، رفیع. دخیل ضریح انتظار، تشنه چشمه فرج، سیراب زمزم جمکران، علمداری عباس‌گون که قاطعیتی ذوالفقارانه دارد و دستی که یادگار علقمه وفا و فرات و کربلاست. پناه چلچله‌ها، مأمن دلشکسته‌ها، سردار خط علوی، سرباز جبهه مهدوی. ✴️نشان جانبازی در دست بلندش، چفیه بسیج بر دوش تعهد بارش، عصای توکل در پنجه استوارش، عینک بصیرت بر چشمان بیدارش. فقیهی وارسته از تعلقات، رهبری رهرو جاده تکلیف که مرجعیت در پی او دوان است و او از مرجعیت گریزان. چله‌نشین سجاده و سحر، معتکف محراب فکه و شلمچه، امین وادی شعر و هنر، مرزبان اقلیم فرهنگ و ادب، خبیر خطه فقه و حدیث، بصیر میدان سیره و تاریخ، نکته‌سنج قلمرو اخلاق و تربیت، شوریده آوای ترتیل و قرائت، خط‌شکن عرصه سیاست، خورشید سپهر بیان و بلاغت، آبرو بخش رهبری و درس‌آموز شیوه سروری. ✴️جوانان، دلداده پند پیرانه‌اش، پیران شورآموز روح جوانانه‌اش، واعظان خوشه‌چین خرمن بیانش، ذاکران بهره‌مند از نکته‌های بدیعش، قاریان، در کمند مَدّ نگاهش، متهجدان اسیر سلسله اشک و آهش. اهل ذوق، شیفته روح لطیفش، اهل ادب، مفتون فکر بدیعش، اهل دل، مخمور شراب شیدایی‌اش، اهل رزم، مرید روح عاشورایی‌اش. اهل قلم از قدرت قلمش متحیر، اهل سخن از طبع سیال و ذهن جوالش مدهوش، اهل سیاست از هوش سیاسی‌اش حیران، اهل فرهنگ از ژرفای فهمش سر به گریبان، اهل مطالعه بر گستره کتابخوانی‌اش ثناخوان. ✴️فقیهان به عمق فقاهتش معترف، هنرمندان از بینش هنری‌اش مبهوت، شاعران از ظرافت مشعوف، خطیبان از سلاست گفتارش در شگفت، رهروان به رهبری‌اش مفتخر، رهبران به صلابتش محتاج. رهبری فرهنگ‌ساز و اندیشه‌پرور، غیرت‌گستر و آینده‌نگر. فرزانه‌ای که افشای شبیخون فرهنگی، برگی از دفتر بیداری اوست، و عبرتهای عاشورا نقطه‌ای از الفبای شعورش، رسالت خواص، سطری از کتاب تعهدش، رفتار علوی، واژه‌ای از قاموس افکارش، ساده‌زیستی، موجی از پارسایی‌اش. عزت حسینی مرامش، خدمت‌رسانی پیامش، کارآمدی حوزه امیدش، بیداری دانشگاه انتظارش، ایمان جوانان تکیه‌گاهش، وحدت مردم آرمانش. ✴️خامنه، ذاکره دیرینش، قم خاطره شیرینش، مشهد شاهد هدایت‌هایش، ایران خانه امتش، امت حامی امامتش، سنگر جمعه تجلی راه خدایی‌اش، محراب جبهه تبلور روح حسینی‌اش، ولایت‌فقیه تداوم خط خمینی‌اش، کرسی درس حجت فقاهتش. اینهاست که دل‌ها را اسیر سلسله محبتش ساخته و جانها را به کمند عشقش انداخته است. اینک در نگارستان ولایت این تصویر زیبا، بی‌قاب و بی‌نقاب، در تاقچه دلمان نشسته و راه را بر نامحرمان بسته است. باشد که این نقش و این نگار، بی غبار و پایدار بماند.
حسین
دریافت اپلیکیشن موبایل مؤسسه فرهنگى رواق حكمت پرسش و پاسخ امام حسین ع ثواب اطعام دادن در راه امام حسین(ع) پرسش ها متن پرسش آیا نذر، انفاق و خرج کردن برای سید الشهداء سابقه دارد، و همچنین بردن غذا در سفر زیارتی کربلا مورد تأیید است؟ پاسخ اطعام و صدقه به خودی خود کاری ارزشمند بوده و در هر شرایطی دارای اجر و پاداش است. نذر، انفاق و اطعام در مراسم عزاداری امام حسین(ع) نیز علاوه بر آن‌که یکی از مصادیق تعظیم شعائر الهی است. روایات فراوانی هم در این موضوع،[1] وجود دارد؛ مانند: امام صادق(ع): «هرکه برای زیارت قبر امام حسین(ع) مخارجی را متحمل شود، خداوند به پاداش هر درهم آن، به اندازه ده هزار شهر در بهشت به او هدیه می‌کند و نیازمندی‌هایش را برآورده می‌کرده و نگهبان اموالی از اوست که در شهرش باقی مانده، و چیزی از خدا نمی‌خواهد، مگر این‌که خدا مورد اجابت قرار می‌دهد.[2] امام صادق(ع): برای هر درهمی که شخص برای امام حسین(ع) هزینه کند، ده هزار برابر حساب می‌شود و به همین اندازه درجه‏ او را بالا می‌برند، اما رضایت و خشنودی خدا از او و دعای پیامبر(ص) و امام علی(ع) و ائمه اطهار برای او بهتر از آن است.[3] امام صادق(ع) در دعا به خدا عرض کرد: بار خدایا، ... من و برادران و زائران قبر پدرم حسین(ع) را بیامرز! آنها که اموالشان را هزینه کرده و بدن‌های خود را برای احسان در حق ما به سختی انداخته‌اند ...[4] امام صادق(ع) در مورد ثواب کسی که خودش به هر دلیلی نمی‌تواند به زیارت رود، ولی دیگری را با هزینه خود می‌فرستد، فرمود: در مقابل هر درهمی که خرج کرده است، خداوند به قدر کوه احد به او حسنه می‌دهد و چند برابر هزینه‏ای را که متحمل شده، برای او باقی می‌گذارد، و بلاهایی که نازل می‌شود را از او دور می‌گرداند، و مال و دارایی او را حفظ می‌کند.[5] خداوند در مناجات با حضرت موسی(ع) به او فرمود: «... اگر بنده‌ای مقداری از مالش را به خاطر محبّت فرزند دختر پیامبر(ص)، غذا یا غیر آن انفاق نماید، خداوند در دنیا در مقابل هر درهمی به هفتاد درهم به او برکت می‌دهد و در بهشت خواهد بود و گناهانش را می‌آمرزد».[6] وقتی امام حسین(ع) به شهادت رسید، امام سجاد(ع) برای زنان بنی‌هاشم غذا آماده می‌کرد.[7] فائد حنّاط به امام کاظم(ع) گفت: مردم با توجّه و گریه به زیارت امام حسین(ع) می‌روند و نوحه‌گران و غذاهایی را نیز به همراه خود به آنجا می‌برند. شما در این باره چه می‏فرمائید؟ امام(ع) فرمودند: کسی که به زیارت امام حسین(ع) برود در حالی‌که به حقّ آن جناب عارف باشد، خدا گناهان گذشته و آینده‏اش را می‌بخشد».[8] این روایت ناظر به آن است افرادی در آن زمان بودند که به صورت سازمان یافته و همراه با مواد اولیه غذا و گروهی روضه‌خوان به کربلا می‌رفتند و از ظاهر این روایت برمی‌آید که این غذا تنها برای خوراک حداقلی مصرفی هر مسافر برای خودش نبوده، بلکه بساط اطعام گشوده شده و خود کاروانیان و چه بسا دیگران در آن شرکت می‌کردند و همین موضوع باعث شده تا پرسشگر، حکم آن‌را از امام بخواهد وگرنه داشتن غذای مصرفی هر شخص برای خودش که جای سؤال نداشت.[9] در نهایت، امام کاظم(ع) نیز این رویه را مورد تأیید قرار داده‌ و پاداش‌هایی برای آن اعلام فرموده‌اند.[10] پاورقی [1]. ر. ک: «شعایر اسلامی در قرآن»، 12333؛ «ثواب برپایی مجالس ذکر و عزا در خانه‌ها»، 69532؛ «آداب سفر زیارتی امام حسین(ع)»، 49843. [2]. ابن قولویه، جعفر بن محمد، کامل الزیارات، محقق، مصحح، امینی، عبد الحسین، ص 127، نجف اشرف، دار المرتضویة، چاپ اول، 1356ش. [3]. کامل الزیارات، ص 128 [4]. کلینی، محمد بن یعقوب، کافی، محقق، مصحح، غفاری، علی اکبر، آخوندی، محمد، ج 4، ص 582، تهران، دار الکتب الإسلامیة، چاپ چهارم، 1407ق؛ کامل الزیارات، ص 116. [5]. کامل الزیارات، ص 129. [6]. ‏طریحی، فخر الدین، مجمع البحرین، تحقیق، حسینی‏، سید احمد، ج 3، ص 406، تهران، کتابفروشی مرتضوی، چاپ سوم، 1375ش؛ خاتون ‌آبادی مازندرانی، (محمد) اسماعیل، جامع الشتات، محقق، مصحح، رجایی،‌ سید مهدی، ص 209، قم، دفتر انتشارات اسلامی، چاپ اول، 1418ق. [7]. برقی، ابو جعفر احمد بن محمد بن خالد، المحاسن، محقق، مصحح، محدث، جلال الدین،‏ ج 2، ص 420، قم، دار الکتب الإسلامیة، چاپ دوم، 1371ق. [8]. کامل الزیارات، ص 139. [9]. ر. ک: «ثواب برپایی مجالس ذکر و عزا در خانه‌ها»، 69532؛ «عزاداری امام حسین(ع)، مایه ی حیات جامعه »، 348؛ «نقش عزاداری امام حسین(ع)»، 2302. [10]. ر. ک: «چگونگی امکان بخشیده شدن گناهان آینده»، 57664. نذر انفاق زیارت امام حسین طعام ثواب غذا منابع وبسایت Islamquest.net تمام حقوق برای آسمان محفوظ است. جستجو ... آیا میخواهید پربازدیدترین موضوعات برای شما ارسال شود؟ خیر
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
تصاویر براندازکُش از اربعین ۲۰۲۳ در لندن 🏴اللهم صل علی محمدوآل محمد🏴
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
👈 این صحبت‌های مسعود بهنود، خبرنگار بی‌بی‌سی است. هر جوانی که دل در گرو کشورهای دیگر دارد. یک بار باید این صحبت‌ها را گوش کند. صحبت‌هایی که ظاهراً در جمع جوانان طرح شده ... 👇👇 https://eitaa.com/joinchat/2151219200Cf6cb8914a4
👓 قابل توجه غرب‌پرست‌های خودتحقیر که پیشرفت و توسعه رو فقط توی ماشین می‌بینن @HozeTwit
🔘ﺁﻣـــﺎﺭ ﮐــﻠﯽ ﺷــﻬﺪﺍﯼ ﺟﻨﮓ ﺗﺤﻤﯿﻠﯽ منتشر شد: ﺗﻌﺪﺍﺩ ۲۱۳۲۵۵ ﻧﻔــﺮ شهید ﮐﻪ ﺷــﺎﻣﻞ؛ ۱۵۵۰۸۱ ﻧﻔﺮ ﺩﺭ ﺩﺭﮔﯿﺮﯼ ﻣﺴﺘﻘﯿﻢ ﺑﺎ ﺩﺷﻤﻦ، ۱۶۱۵۴ ﻧﻔﺮ ﺩﺭ ﺣﻤﻼﺕ ﺩﺷﻤﻦ ﺑﻪ ﺷﻬﺮﻫﺎ، ۱۱۸۱۴ ﻧﻔﺮ ﺩﺭﺣﻮﺍﺩﺙ ﻣﺘﻔﺮﻗﻪ ﻭ ﺳﺎﯾﺮ ﻣﻮﺍﺭﺩ ۹۸۸۹ ﻧﻔﺮ ﺑﻮﺩﻩ ﺍﺳﺖ . ﺍﺯ ﺍﯾﻦ ﺁﻣﺎﺭ ﺗﻌﺪﺍﺩ ۱۵۵۲۵۹ ﻧﻔﺮ ﻣﺠﺮﺩ، ﺗﻌﺪﺍﺩ ۵۵۹۹۶ ﻧﻔﺮ ﻣﺘﺄﻫﻞ، ﺗﻌﺪﺍﺩ ۷۰۵۴ ﻧﻔﺮ ۱۴ ﺳﺎﻟﻪ ﻭ ﮐﻤﺘﺮ، ﺗﻌﺪﺍﺩ ۶۵۵۷۵ ﻧﻔﺮ ﺑﯿﻦ ۱۵ ﺗﺎ ۱۹ ﺳﺎﻟﻪ، ﺗﻌﺪﺍﺩ ۸۷۱۰۶ ﻧﻔﺮ ﺑﯿﻦ ۲۰ ﺗﺎ ۲۳ ﺳﺎﻟﻪ، ﺗﻌﺪﺍﺩ ۲۲۷۰۳ ﻧﻔﺮ ﺑﯿﻦ ۲۴ ﺗﺎ ۲۹ ﺳﺎﻟﻪ، ﺗﻌﺪﺍﺩ ۳۰۸۱۷ ﻧﻔﺮ ۳۰ ﺳﺎﻟﻪ ﻭ ﺑﺎﻻﺗﺮ ﺑﻮﺩﻩ ﺳﭙﺎﻩ ﭘﺎﺳﺪﺍﺭﺍﻥ ﺍﻧﻘﻼﺏ ﺍﺳﻼﻣﯽ: ﮐــﺎﺩﺭ: ۲۳۱۹۹ ﻧﻔﺮ ﺳﺮﺑﺎﺯ: ۱۶۷۳۸ ﻧﻔﺮ ﺍﺭﺗﺶ ﺟﻤﻬﻮﺭﯼ ﺍﺳﻼﻣﯽ: ﮐــﺎﺩﺭ: ۹۰۸۹ ﻧﻔﺮ ﺳﺮﺑﺎﺯ: ۳۶۹۶۵ ﻧﻔﺮ ﻧﯿﺮﻭﯼ ﺍﻧﺘﻈﺎﻣﯽ ﺟﻤﻬﻮﺭﯼ ﺍﺳﻼﻣﯽ: ﮐــﺎﺩﺭ: ۲۹۲۶ ﻧﻔﺮ ﺳﺮﺑﺎﺯ: ۵۶۷۲ ﻧﻔﺮ ﺷﻐﻞ ﺁﺯﺍﺩ: ۳۱۶۷۴ ﻧﻔﺮ ﺩﺍﻧﺶ ﺁﻣﻮﺯ: ۳۲۲۷۵ ﻧﻔﺮ ﺩﺍﻧﺸﺠﻮ: ۲۶۰۸ ﻧﻔﺮ ﺭﻭﺣﺎﻧﯽ: ۲۷۴۲ ﻧﻔﺮ ﺑﯿﮑﺎﺭ: ۶۱۲۸ ﻧﻔﺮ ﺩﻭﻟﺘﯽ : ۲۶۲۹۳ ﻧﻔﺮ ﺑﺴﯿﺞ ﻭﯾﮋﻩ: ۲۳۲۹ ﻧﻔﺮ ﺧﺎﻧﻪ ﺩﺍﺭ : ۳۱۳۶ ﻧﻔﺮ ﮐﻮﺩﮎ : ۲۹۰۶ ﻧﻔﺮ ﻏﯿﺮ ﺍﯾﺮﺍﻧﯽ: ۴۵۶۴ ﻧﻔﺮ ﺟﻤـــﻊ ﮐــﻞ : ۲۱۳۲۵۵ ﻧــﻔﺮ … ﺁﯾﺎ ﻣﯿﺪﺍﻧﯿﺪ: ﺷﺮﻭﻉ ﺟﻨﮓ ﺍﯾﺮﺍﻥ ﻭ ﻋﺮﺍﻕ ﺍﺯ ﺗﺎﺭﯾﺦ ۱۳۵۹/۶/۳۱ ﺑﻮﺩﻩ ﺍﺳﺖ ﺁﯾﺎ ﻣﯿﺪﺍﻧﯿﺪ: ﻋﺮﺍﻕ ﺑﺎ ۱۲ ﻟﺸﮕﺮ ﺯﺭﻫﯽ، ﻣﮑﺎﻧﯿﺰﻩ، ﭘﯿﺎﺩﻩ ﻭ ۳۶ ﺗﯿﭗ ﻣﺴﺘﻘﻞ ﺍﺯ ۳ ﻣﺤﻮﺭ ‏( ﺟﻨﻮﺑﯽ؛ ﻣﯿﺎﻧﯽ؛ ﺷﻤﺎﻟﯽ‏) ﺑﻪ ﺍﯾﺮﺍﻥ ﺣﻤﻠﻪ ﮐﺮﺩﻩ ﺍﺳﺖ ﺁﯾﺎ ﻣﯿﺪﺍﻧﯿﺪ: ﻋﺮﺍﻕ ﺑﺎ ﻣﺎﺷﯿﻦ ﺟﻨﮕﯽ ۵۴۰۰ ﺩﺳﺘﮕﺎﻩ ﺗﺎﻧﮓ، ۴۰۰ ﻗﺒﻀﻪ ﺗﻮﭖ ﺿﺪﻫﻮﺍﺋﯽ، ۳۶۶ ﻓﺮﻭﻧﺪ ﻫﻮﺍﭘﯿﻤﺎ، ۴۰۰ ﻓﺮﻭﻧﺪ ﻫﻠﯽ ﮐﻮﭘﺘﺮ، ﺑﻪ ﺳﺮﺯﻣﯿﻦ ﺍﺳﻼﻣﯽ ﺍﯾﺮﺍﻥ ﺣﻤﻠﻪ ﮐﺮﺩﻩ ﺍﺳﺖ ﺁﯾﺎ ﻣﯿﺪﺍﻧﯿﺪ : ﺟﻨﮓ ﺗﺤﻤﯿﻠﯽ ﻋﺮﺍﻕ ﺑﺮ ﺍﯾﺮﺍﻥ ﻃﻮﻻﻧﯽ ﺗﺮﯾﻦ ﻭ ﭘﺮﻫﺰﯾﻨﻪ ﺗﺮﯾﻦ ﻭ ﻭﺳﯿﻊ ﺗﺮﯾﻦ ﺟﻨﮓ ﺑﻮﺩﻩ ﺍﺳﺖ ‏( ۵ /۱ ﺑﺮﺍﺑﺮ ﺟﻨﮓ ﺟﻬﺎﻧﯽ ﺍﻭﻝ، ۲ ﺑﺮﺍﺑﺮ ﺟﻨﮓ ﺟﻬﺎﻧﯽ ﺩﻭﻡ ﺑﻮﺩﻩ ﺍﺳﺖ ﺁﯾﺎ ﻣﯿﺪﺍﻧﯿﺪ: ﺩﺭ ﻃﻮﻝ ۸ ﺳﺎﻝ ﺩﻓﺎﻉ ﻣﻘﺪﺱ ۱۹ ﻋﻤﻠﯿﺎﺕ ﺑﺰﺭﮒ، ۱۹ ﻋﻤﻠﯿﺎﺕ ﻣﺘﻮﺳﻂ، ۱۲۵ ﻋﻤﻠﯿﺎﺕ ﮐﻮﭼﮏ، ﺗﻮﺳﻂ ﺭﺯﻣﻨﺪﮔﺎﻥ ﺍﺳﻼﻡ ﺍﻧﺠﺎﻡ ﺷﺪ ﺁﯾﺎ ﻣﯿﺪﺍﻧﯿﺪ: ﺟﻨﮓ ﺗﺤﻤﯿﻠﯽ ﻋﺮﺍﻕ ﺑﺮ ﺍﯾﺮﺍﻥ ۲۸۸۷ ﺭﻭﺯ ‏( ۹۶ ﻣﺎﻩ‏) ﻭ ۸ ﺳﺎﻝ ﻃﻮﻝ ﮐﺸﯿﺪﻩ ﺍﺳﺖ ﺁﯾﺎﻣﯿﺪﺍﻧﯿﺪ : ﺩﺭﻃﻮﻝ ﻧﺒﺮﺩ ۸ ﺳﺎﻝ ﺩﻓﺎﻉ ﻣﻘﺪﺱ ۱۰۰۰ ﺭﻭﺯ ﻧﺒﺮﺩ ﻓﻌﺎﻝ ﺑﻮﺩﻩ ﺍﺳﺖ ﺁﯾﺎﻣﯿﺪﺍﻧﯿﺪ: ﺩﺭ ﻃﻮﻝ ۸ ﺳﺎﻝ ﺩﻓﺎﻉ ﻣﻘﺪﺱ: ۲۱۳ ﻫﺰﺍﺭ ﺷﻬﯿﺪ ، ۱۴۰ ﻫﺰﺍﺭ ﺟﺎﻧﺒﺎﺯ ، ۳۲۰ ﻫﺰﺍﺭ ﻣﺠﺮﻭﺡ ، ۴۰ ﻫﺰﺍﺭ ﻧﻔﺮ ﺁﺯﺍﺩﻩ ﺁﯾﺎ ﻣﯿﺪﺍﻧﯿﺪ : ﺩﺭ ﻃﻮﻝ ﺟﻨﮓ ﺗﺤﻤﯿﻠﯽ ﻋﺮﺍﻕ ﺑﺮ ﺍﯾﺮﺍﻥ ﺗﻌﺪﺍﺩ ۷۲۳۶۳ ﻧﻔﺮ ﻋﺮﺍﻗﯽ ﺍﺳﯿﺮ ﻭ ﺗﻌﺪﺍﺩ ۳۹۵۱۴۸ ﮐﺸﺘﻪ ﻭ ﺗﻌﺪﺍﺩ ۳۶۶ ﻓﺮﻭﻧﺪ ﻫﻮﺍﭘﯿﻤﺎ ﻭ ۹۰ ﻫﻠﯿﮑﻮﭘﺘﺮ ﺳﺮﻧﮕﻮﻥ ﺷﺪﻩ ﺍﺳﺖ ﺁﯾﺎ ﻣﯿﺪﺍﻧﯿﺪ: ﺩﺭﻃﻮﻝ ۸ ﺳﺎﻝ ﺩﻓﺎﻉ ﻣﻘﺪﺱ: ۷ ﻋﻤﻠﯿﺎﺕ ﺑﺎﺭﻣﺰ ﯾﺎ ﺍﻟﻠﻪ ۱۳ ﻋﻤﻠﯿﺎﺕ ﺑﺎ ﺭﻣﺰ ﻣﺤﻤﺪ ﺭﺳﻮﻝ ﺍﻟﻠﻪ ۷ ﻋﻤﻠﯿﺎﺕ ﺑﺎﻧﺎﻡ ﻋﻠﯽ ۱۳ ﻋﻤﻠﯿﺎﺕ ﺑﺎ ﻧﺎﻡ ﺯﻫﺮﺍ ۱۱ ﻋﻤﻠﯿﺎﺕ ﺑﺎ ﻧﺎﻡ ﺣﺴﯿﻦ ﻭ ۸ ﻋﻤﻠﯿﺎﺕ ﺑﺎ ﺭﻣﺰ ﯾﺎ ﺻﺎﺣﺐ ﺍﻟﺰﻣﺎﻥ ﺑﻮﺩﻩ ﺍﺳﺖ ﺁﯾﺎ ﻣﯿﺪﺍﻧﯿﺪ: ﺩﺭ ﻃﻮﻝ ۸ ﺳﺎﻝ ﺩﻓﺎﻉ ﻣﻘﺪﺱ: ۴۵۰۰۰ ﺷﻬﯿﺪ ﻧﺎﻡ ﻣﺤﻤﺪ ۲۰۰۰۰ ﺷﻬﯿﺪ ﺩﺭ ﻧﺎﻣﺸﺎﻥ ﮐﻠﻤﻪ ﺍﻟﻠﻪ ﺩﺍﺷﺘﻪ ﺍﻧﺪ ۳۰۰۰۰ ﺷﻬﯿﺪ ﻧﺎﻡ ﻋﻠﯽ ۲۰۰۰ ﺷﻬﯿﺪ ﻧﺎﻡ ﺭﺿﺎ ۱۳۰۰۰ ﺷﻬﯿﺪ ﻧﺎﻡ ﺣﺴﯿﻦ ۵۴۰۰ ﺷﻬﯿﺪ ﻧﺎﻡ ﻋﺒﺎﺱ ۴۵۰۰ ﺷﻬﯿﺪ ﻧﺎﻡ ﺍﮐﺒﺮ ۳۵۰۰ ﺷﻬﯿﺪ ﻧﺎﻡ ﺍﺻﻐﺮ ۲۳۰۰ ﺷﻬﯿﺪ ﻧﺎﻡ ﻗﺎﺳﻢ ﺩﺍﺷﺘﻪ ﺍﻧﺪ ﻭ ﺑﻘﯿﻪ ﻧﺎﻣﻬﺎﯼ ﻣﻄﻬﺮ ﺩﯾﮕﺮﯼ ﺩﺍﺷﺘﻪ ﺍﻧﺪ … ﺁﯾﺎ ﻣﯿﺪﺍﻧﯿﺪ : ﺍﺯ ۲۱۳ ﻫﺰﺍﺭ ﺷﻬﯿﺪ؛ ۱۷۱۲۳۵ ﻫﺰﺍﺭ ﺷﻬﯿﺪ ﺩﺭﺧﻂ ﻣﻘﺪﻡ، ۱۶۸۷۰ ﻧﻔﺮ ﺑﺮﺍﺛﺮ ﺣﻤﻼﺕ ﻫﻮﺍﺋﯽ ﻭ ﺗﻮﭘﺨﺎﻧﻪ ﻭ ﺑﻘﯿﻪ ﺩﺭ ﻣﮑﺎﻧﻬﺎﯼ ﺩﯾﮕﺮ ﺍﺯ ﺟﺒﻬﻪ ﺑﻪ ﺷﻬﺎﺩﺕ ﺭﺳﯿﺪﻩ ﺍﻧﺪ … ﺁﯾﺎ ﻣﯿﺪﺍﻧﯿﺪ: ۴۴ ﺩﺭﺻﺪ ﺷﻬﺪﺍ ﺳﻦ ﺁﻧﻬﺎ ﺍﺯ ۱۶ ﺗﺎ ۲۰ ﺳﺎﻝ ۳۰ ﺩﺭﺻﺪ ﺍﺯ ۲۱ ﺗﺎ ۲۶ ﺳﺎﻝ ۸ ﺩﺭﺻﺪ ۲۶ ﺗﺎ ۳۰ ﺳﺎﻝ ۱۸ ﺩﺭﺻﺪ ﺑﺎﻻﯼ ۳۰ ﺳﺎﻝ ﺑﻮﺩﻩ ﺍﻧﺪ … ‍ 🔻از قافله های شهدا جاماندیم رفتند رفیقان و چه تنها ماندیم افسوس که در زمانه دلتنگی مجروح شدیم اسیر دنیا ماندیم “اللهم ارزقنا توفیق الشهاده فی سبیلک ”
سلام علیکم دوستانی که درگیر سفراربعین و برنامه‌های دهه آخر صفر بوده‌اند وسریال بازپرس راندیده اند این دوصحنه خلاصه گویای سریال مذکور است.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🇮🇷 🎥 برخورد شخصی امام خامنه‌ای از فردی به نام عباس خروس در بندر انزلی 😳 ـــــــــــــــــــــــ 🚨اخبار تخصصی تحولات منطقه @passdar
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🇮🇷 🎥 نبوغ سیاسی ایران بعد از قدرت گرفتن در منطقه چه بود؟ 🍃🌹🍃 ـــــــــــــــــــــــ 🚨اخبار تخصصی تحولات منطقه @passdar
کارنامه 🔸برنامه کاربردی (اپلیکیشن) تقویم تاریخ با رفع مشکلات گزارش داده شده در دسترس قرار گرفت. 🔷 نظام اسلامی پس از گذشت نزدیک به نیم قرن از عمر آن، چه دستاوردهایی داشته است؟ آیا آنچنان که دشمنان انقلاب تبلیغ می‌کنند، نظام اسلامی فاقد هرگونه ره‌آورد مثبت بوده و نه تنها هیچ گونه پیشرفتی را به ارمغان نیاورده، بلکه موجب عقب‌گرد و پس‌روی ایران و ایرانی شده است؟ 🔹 برنامه کاربردی (اپلیکیشن) کارنامه با معرفی خدمات و توفیقات نظام اسلامی در طول چهار دهه گذشته به این پرسش‌ها پاسخ می‌دهد. کارنامه تلاش دارد تا با استخراج، تجمیع و انتشار کام‌یابی‌های نظام اسلامی، دستاوردهای انقلاب را در مرض داوری افکار عمومی قرار داده و به سهم خود گامی در جهت جهاد تبیین بردارد. 🔰 نسخه اول کارنامه شامل بیش از ۷۰۰۰ مدخل و ۷۵۰ محتوای توضیحی با چهار درگاه مستقل "پیشرفت"، "جوایز"، "خاطرات" و "دیگران" بوده و به مرور زمان در نسخه‌های بعدی بر محتوا و امکانات فنی آن افزوده می‌شود تا نهایتا دایره‌المعارف همراه دستاوردهای انقلاب اسلامی را شکل دهد. 🔶 نصب برنامه کاربردی (اپلیکیشن) کارنامه از کافه بازار: https://cafebazaar.ir/app/com.hamrayan.karname_proj 🔶 نصب کارنامه از مایکت: https://myket.ir/app/com.hamrayan.karname_proj 💠 اندیشکده راهبردی 🆔 @soada_ir
بند اول با شمیم مهر شده پر از مهرت جانم با نسیم صبح همیشه می‌خوانم دیار سرفراز من دیار با شکوه من ایران ایران همه امید من به تو همه امید تو به من منم فدایی وطن ایران منم مثل فهمیده عاشق وطن شده باغی از لاله‌ها وطن من شده درس من، درس غیرتِ شهید شده مشق من، مشق عزت و امید «منم مثل فهمیده عاشق وطن شده باغی از لاله‌ها وطن من شده درس من، درس غیرتِ شهید شده مشق من، مشق عزت و امید» بند دوم چشم ما به سوی قله‌ی طلایی فرداست همیشه این تلاش و همدلی زیباست ایرانی آباد و فردایی پر از امید برای ماست خواهد شد همیشه دست دشمنان ما کوتاه از این دیار آسمان و مهر و ماه همیشه سربلندی وطن امید ماست ایران به کوری چشمان دشمن وطن شده سرفراز در جهان وطن من که ایران ماست با صلابت و شکوه در امواج غم جاودان شده چو کوه «منم مثل فهمیده عاشق وطن شده باغی از لاله‌ها وطن من شده درس من، درس غیرتِ شهید شده مشق من، مشق عزت و امید» بند سوم از، همت ما، دشمنان، حیران تا، صبح ظهور، جاودان، ایران آینده‌سازان این کشوریم مثل حاج قاسم ما یک لشکریم ما همه در کنار رهبریم ما که هستیم تا پای جان همه هم‌پیمان شویم هم‌نوا با تمام شهدا کنار ابومهدی و حججی‌ها شویم یار و یاور امام زمان رسد صبح دیدار منجی جهان «منم مثل فهمیده عاشق وطن شده باغی از لاله‌ها وطن من شده درس من، درس غیرتِ شهید شده مشق من، مشق عزت و امید»
1_1950100994.mp3
14.55M
🇮🇷مثلِ فهمیده...🇮🇷 با صدای: با مشارکت: شاعر: تنظیم: مدیر هنری: 🇮🇷 @moosamotamedi @shafagh_isf جهت مشاهده سایر آثار لینک زیر را لمس کنید و عضو کانال شوید👇 https://eitaa.com/joinchat/131662021Ce5b514696b
سرود مخصوص دانش آموزان و آغاز سال تحصیلی جدید.
  امام حسن عسکری (علیه‌السلام) ذخیره مقاله با فرمت پی دی اف ابومحمد حسن بن علی (علیه‌السّلام) (۲۳۲-۲۶۰ ق)، ملقب به عسکری، نقی، زکی، فاضل و امین، فرزند امام علی هادی (علیه‌السلام)، پدر حضرت مهدی (عجل‌الله‌تعالی‌فرجه‌الشریف) و یازدهمین پیشوای شیعیان است. آن حضرت بعد از شهادت پدرش در ۲۲ سالگی به امامت رسید و به مدت ۶ سال امامت شیعیان را بر عهده داشت. امامت ایشان در زمان خلفای عباسی و تحت کنترل شدید حکومت وقت قرار داشت، اما با همۀ فشارها و پی جویی‌های پیوستۀ حکومت عباسی، یک سلسله فعالیت‌های سیاسی، اجتماعی و علمی، در راستای حفظ اسلام و مبارزه با افکار ضد اسلامی انجام می‌داد؛ دفاع از اسلام و رد شبهات و تربیت شاگردان برجسته، گسترش حلقۀ ارتباطی با شیعیان از طریق نمایندگان، رهبری فعالیت‌های سیاسی سری، آگاهی‌بخشی سیاسی نسبت به رجال مهم شیعه، پشتیبانی مالی از شیعیان، معرفی حضرت مهدی (علیه‌السّلام) به عنوان جانشینی خود، آماده‌سازی شیعیان برای دوران غیبت و موارد دیگر از جمله فعالیت‌های آن حضرت بود. سرانجام امام حسن در تاریخ هشتم ربیع الاول ۲۶۰ قمری به دستور معتمد عباسی مسموم و به شهادت رسید و در همان شهر سامرا و در کنار مزار پدرشان به خاک سپرده شد و امروزه دارای حرم و بارگاهی است که محل زیارت و عبادت زائران است. فهرست مندرجات ۱ - معرفی اجمالی ۲ - ولادت ۳ - القاب و کنیه ۴ - ویژگی‌های ظاهری ۵ - دوره‌های زندگی ۶ - فعالیت‌ها در راستای حفظ اسلام        ۶.۱ - کوشش علمی        ۶.۲ - ایجاد شبکه ارتباطی وکالت        ۶.۳ - رهبری فعالیت‌های سیاسی        ۶.۴ - آگاهی‌بخشی سیاسی        ۶.۵ - پشتیبانی مالی از شیعیان        ۶.۶ - بهره‌گیری از دانش غیبی        ۶.۷ - معرفی جانشین        ۶.۸ - آماده‌سازی شیعیان برای دوران غیبت ۷ - شهادت        ۷.۱ - سبب شهادت        ۷.۲ - حوادث پس از شهادت ۸ - استحباب زیارت ۹ - در نگاه امام خمینی ۱۰ - عناوین مرتبط ۱۱ - پانویس ۱۲ - منبع ۱ - معرفی اجمالی [ویرایش] امام حسن عسکری (علیه‌السّلام) فرزند امام علی النقی (علیه‌السلام)، پدر حضرت مهدی (عجل‌الله‌تعالی‌فرجه‌الشریف) و یازدهمین پیشوای شیعیان است. مادرش بانویی پارسا و شایسته به نام «حدیثه» (علیهاالسّلام)، بود که برخی، از او به نام «سوسن» یاد کرده‌اند. [۱] او ۲۲ ساله بود که پدرش به شهادت رسید. مدت امامتش شش سال و عمرش ۲۸ سال بود. امام عسکری (علیه‌السّلام) در سال ۲۶۰ق در حالی که یگانه پسر او در جایگاه آخرین حجت الهی در سن پنج سالگی قرار داشت، به شهادت رسید و در خانۀ خود در سامرا، کنار مرقد پدرش به خاک سپرده شد. [۲] [۳] ۲ - ولادت [ویرایش] امام حسن عسکری (علیه‌السّلام) در ماه ربیع الاول یا ربیع الثانی سال ۲۳۱ یا ۲۳۲ق در مدینه، چشم به جهان گشود. ۳ - القاب و کنیه [ویرایش] از آن‌جا که پیشوای یازدهم به دستور خلیفۀ عباسی در «سامرا»، در محلۀ «عسکر» سکونت اجباری داشت، «عسکری» نامیده می‌شود.[۴] از مشهورترین لقب‌های آن حضرت، «نقی»، «زکی»، «فاضل»، «امین» و کنیه‌اش «ابومحمد» است. ۴ - ویژگی‌های ظاهری [ویرایش] دربارۀ ویژگی‌های آن حضرت آورده‌اند: رنگش گندمگون، چشمانش درشت و سیاه، رویش زیبا، قامتش معتدل و اندامش متناسب بود. با آن‌که جوان بود، بزرگان قریش و دانشمندان زمان خود را تحت تاثیر و نفوذ قرار می‌داد. دوست و دشمن به برتری او در دانش، بردباری، بخشش، پارسایی، پروای الهی و دیگر مکارم اخلاقی باور داشتند. [۵] ۵ - دوره‌های زندگی [ویرایش] مدت کوتاه عمر امام به سه دوره تقسیم می‌شود: تا چهار سال و چند ماهگی (و بنا به یک قول تا سیزده سالگی)، در مدینه به سر برد. تا ۲۳ سالگی به اتفاق پدر بزرگوارش در سامرا می‌زیست و تا ۲۸ سالگی (شش سال و اندی پس از شهادت امام دهم)، در سامرا ولایت بر امور و پیشوایی شیعیان را بر عهده داشت. روایاتی از رسول اکرم (صلی‌الله‌علیه‌واله‌وسلم) و اهل‌بیت (علیهم‌السّلام) بر امامت دوازده امام وارد شده و در آن‌ها، به روشنی، به نام ایشان -از جمله امام حسن بن علی عسکری (علیهماالسلام)- اشاره شده است. اضافه بر آنکه در روایات نقل شده از پدر بزرگوارش، به امامت آن حضرت تصریح شده است. جابر بن عبدالله انصاری، با اشاره به لوحی که در دستان حضرت زهرا (علیهاالسّلام) مشاهده کرده بود، به امامت و نام امام عسکری (علیه‌السّلام) تصریح کرده است. [۶] ۶ - فعالیت‌ها در راستای حفظ اسلام [ویرایش] مشهور بین شیعه آن است که امام عسکری (علیه‌السّلام) فرزندی جز امام مهدی (عجل‌الله‌تعالی‌فرجه‌الشریف) از خود به یادگار نگذاشت.[۷] آن حضرت، با همۀ فشارها و پی جویی‌های پیوستۀ حکومت عباسی، یک سلسله فعالیت‌های سیاسی، اجتماعی و علمی، در راستای حفظ اسلام و مبارزه با افکار ضد اسلامی انجام می‌داد. گوشه‌ای از این فعالیت‌ها که پیوند بیشتری با موضوع مهدویت دارد، به شرح زیر است: ۶.۱ - کوشش علمی کوشش عل
می آن حضرت در دفاع از اسلام و رد شبهات بود. امام عسکری (علیه‌السّلام) به دلیل شرایط نامساعد و تنگناهای شدید حکومت عباسی، در گسترش دانش بی‌کران خود در همۀ جامعه پیروزی چندانی به دست نیاورد، اما شاگردانی تربیت کرد که هر کدام در گسترش معارف اسلام و رفع شبهات دشمنان، نقش مؤثر و ارزنده‌ای داشتند. شیخ طوسی، شمار شاگردان آن حضرت را افزون بر یک صد نفر ثبت کرده است. [۸] میان آنان چهره‌ها و شخصیت‌های برجسته و وارسته‌ای مانند احمد بن اسحاق اشعری قمی، ابوهاشم داود بن قاسم جعفری، ابوعمرو عثمان بن سعید عمری، علی بن جعفر و محمد بن حسن صفار به چشم می‌خورند. ۶.۲ - ایجاد شبکه ارتباطی وکالت از جمله فعالیت‌های امام حسن عسکری گسترش حلقۀ ارتباطی با شیعیان از طریق نمایندگان است. در پی تلاش‌های فراوان امامان پیشین (علیهم‌السلام)، در زمان امام عسکری (علیه‌السّلام) تشیع در مناطق و شهرهای مختلف، گسترده شده و شیعیان در گسترۀ وسیعی زندگی می‌کردند. گستردگی و پراکندگی مراکز شیعی، وجود سازمان ارتباطی منظمی را ایجاب می‌کرد، تا پیوند شیعیان را با حوزۀ امامت و نیز ارتباط آنان را با همدیگر برقرار سازد و از این رهگذر، آنان را از نظر دینی و سیاسی، رهبری و سازماندهی کند. این نیاز، از زمان امام نهم (علیه‌السّلام) احساس می‌شد و چنان‌که در روش آن حضرت و امام دهم (علیه‌السّلام) آمده، شبکۀ ارتباطی وکالت و نصب نمایندگان در مناطق گوناگون، از آن زمان وجود داشته است. این برنامه، زمان امام عسکری (علیه‌السّلام) نیز پی‌گیری شد. بنا بر یافته‌ها و شواهد تاریخی، آن حضرت نمایندگانی از میان شخصیت‌های برجستۀ شیعه، در مناطق فراوان نصب کرده و با آنان در ارتباط بود و از این راه، شیعیان را در همۀ مناطق زیر نگاه داشت. یکی از نمایندگان امام «احمد بن اسحاق بن عبدالله قمی اشعری»، از یاران ویژۀ امام و از شخصیت‌های بزرگ شیعی در قم بود. برخی از دانشمندان علم رجال، از او به عنوان رابط بین قمی‌ها و امام و از جمله اصحاب خاص آن حضرت یاد کرده‌اند. [۹][۱۰] اما دانشمندان دیگر، او را وکیل و نماینده امام دانسته‌اند. [۱۱] در راس وکیل‌های امام، «محمد بن عثمان عمری» قرار داشت و وکیل‌های دیگر، به وسیلۀ او با امام در ارتباط بودند. آنان نوعا اموال و وجوهات جمع‌آوری شده را به وی تحویل می‌دادند و او آن‌ها را به امام (علیه‌السّلام) می‌رساند. افزون بر شبکه ارتباطی وکالت، امام از طریق فرستادن پیک، با شیعیان و پیروان خود ارتباط برقرار می‌ساخت و مشکلات آنان را برطرف می‌کرد. امام، گذشته از پیک‌ها، از طریق نامه‌نگاری نیز با شیعیان ارتباط داشت و آنان را در موقعیت‌های حساس راهنمایی می‌کرد. نامه‌ای که امام به «ابن‌ بابویه» نوشته، نمونه‌ای از این نامه‌ها است. امام دو نامه نیز به شیعیان قم و آبه (آوه) نوشته که متن آن‌ها در کتاب‌ها گرد آمده است. [۱۲] بر اساس روایتی، امام عسکری (علیه‌السّلام) بامداد روز هشتم ربیع الاول سال ۲۶۰ق اندکی پیش از رحلت، نامه‌های فراوانی به مردم مداین نوشت. ۶.۳ - رهبری فعالیت‌های سیاسی امام عسکری (علیه‌السّلام) با وجود همۀ محدودیت‌ها و کنترل‌های دستگاه خلافت، یک زنجیره فعالیت‌های سیاسی سری را رهبری می‌کرد که با گزینش شیوه‌های پنهان کاری، از چشم جاسوسان دربار، به دور می‌ماند. برای نمونه، عثمان بن سعید عمری -از نزدیک‌ترین و صمیمی‌ترین یاران امام (علیه‌السّلام)- در پوشش روغن‌فروشی فعالیت می‌کرد. شیعیان و پیروان آن حضرت، اموال و وجوه خود را به او می‌رساندند و او آن‌ها را در ظرف‌های روغن قرار داده، به حضور امام (علیه‌السّلام) می‌رساند. [۱۳] ۶.۴ - آگاهی‌بخشی سیاسی از دیگر فعالیت‌های سیاسی امام عسکری (علیه‌السّلام)، تقویت و توجیه سیاسی رجال مهم شیعه، برابر فشارها و سختی‌های مبارزات سیاسی، برای حمایت از آرمان‌های بلند تشیع بود. از آن‌جا که شخصیت‌های بزرگ شیعه در فشار بیشتری بودند، امام به تناسب مورد، آنان را راهنمایی می‌کرد و روحیۀ آنان را بالا می‌برد. همچنین می‌کوشید صبر و آگاهی آنان در برابر فشارها، تنگناها و تنگدستی‌ها فزونی یابد، تا بتوانند مسؤولیت بزرگ اجتماعی و سیاسی و وظایف دینی خود را به خوبی انجام دهند ۶.۵ - پشتیبانی مالی از شیعیان یکی دیگر از موضع گیری‌های امام عسکری (علیه‌السّلام)، حمایت مالی از شیعیان- به ویژه از یاران خاص و نزدیک آن حضرت- بود. این کار سبب شد آنان زیر فشار مالی، جذب دستگاه حکومت عباسی نشوند. [۱۴][۱۵][۱۶][۱۷][۱۸][۱۹] ۶.۶ - بهره‌گیری از دانش غیبی امامان معصوم (علیهم‌السلام)، در پرتو ارتباط با پروردگار جهان، از دانش غیبی برخوردار بودند و در مواردی که اساس حقانیت اسلام یا مصالح بلند مرتبۀ امت اسلامی، در خطر قرار می‌گرفت، از این آگاهی به صورت «ابزار هدایت» استفاده می‌کردند. پیش‌گویی‌ها و گزارش‌های غیبی آنان، بخش مهمی از زندگی ایشان را در بر می‌گیرد؛ با مطالعه در زندگ
ی امام عسکری (علیه‌السّلام)، چنین به نظر می‌رسد که آن حضرت، بیش از امامان دیگر، دانش غیبی خود را آشکار می‌ساخته است. [۲۰] پس از انتقال امام هادی (علیه‌السّلام) به سامرا، آن حضرت تحت مراقبت و کنترل شدید بود، از این‌رو امکان معرفی فرزندش «امام حسن (علیه‌السّلام)» به عموم شیعیان، در جایگاه امام بعدی وجود نداشت. به‌طور اصولی این کار، زندگی او را از ناحیۀ حکومت وقت، در معرض خطر جدی قرار می‌داد. به همین سبب کار معرفی امام عسکری (علیه‌السّلام) به شیعیان و گواه گرفتن آنان در این باب، در ماه‌های پایانی عمر امام هادی (علیه‌السّلام) صورت گرفت؛ به گونه‌ای که هنگام رحلت آن حضرت، گروهی از شیعیان از امامت امام عسکری (علیه‌السّلام)، آگاهی نداشتند. [۲۱] امام عسکری (علیه‌السّلام) برای زدودن زنگار شک‌ها و تردیدها و نیز برای حفظ یاران خود از خطر یا هدایت گمراهان، ناگزیر می‌شد پرده‌های حجاب را کنار زده، از آن سوی جهان ظاهر خبر دهد. ۶.۷ - معرفی جانشین یکی از مسؤولیت‌های بزرگ امام عسکری (علیه‌السّلام)، معرفی حضرت مهدی (علیه‌السّلام) به جانشینی خود بود. این امر، زمانی سخت‌تر می‌شد که آن حضرت می‌بایست بنا به دلایلی، فرزند خود را در پردۀ «پنهان زیستی» نگه دارد، تا از گزند بدخواهان در امان بماند. با این حال در موارد فراوانی، به معرفی جانشین خود به افراد مورد اطمینان پرداخته است. تعابیری که امام یازدهم برای معرفی حضرت مهدی (عجل‌الله‌تعالی‌فرجه‌الشریف) به کار برده، بدین قرار است: - «هذا صاحبکم بعدی...؛ [۲۲] این، بعد از من صاحب شما است...» - «ان ابنی هو القائم من بعدی...؛ [۲۳] همانا فرزندم، قائم بعد از من است....» - «هذا امامکم من بعدی و خلیفتی علیکم... ؛ [۲۴] این پیشوای شما پس از من و جانشین من بر شما است....» - «ابنی محمد هو الامام الحجة بعدی...؛ [۲۵] فرزندم محمد، همان امام و حجت پس از من است....» و مواردی از این دست که در کتاب‌ها بدان اشاره شده است. ۶.۸ - آماده‌سازی شیعیان برای دوران غیبت از آن‌جا که پنهان شدن پیشوا و رهبر هر جمعیت، یک حادثه غیرطبیعی و نامانوس است و باور کردن آن و نیز تحمل مشکلات ناشی از آن، برای مردم دشوار است، پیامبر اسلام (صلی‌الله‌علیه‌واله‌و‌سلم) و امامان (علیهم‌السلام)، به تدریج مردم را با این موضوع آشنا ساخته، افکار را برای پذیرش آن آماده می‌کردند. این تلاش، در عصر امام هادی و عسکری (علیهما‌السلام)، به صورت جدی‌تری به چشم می‌خورد، چنان‌که امام هادی (علیه‌السّلام) بعضی از کارها را به وسیلۀ نمایندگان انجام می‌داد و خود کمتر با افراد تماس می‌گرفت. این امر در زمان امام عسکری (علیه‌السّلام)، جلوۀ بیشتری یافت، زیرا با وجود تاکید بر تولد حضرت مهدی (عجل‌الله‌تعالی‌فرجه‌الشریف)، او را فقط به شیعیان خاص و بسیار نزدیک نشان می‌داد. از سوی دیگر، تماس مستقیم شیعیان با خود آن حضرت نیز روز به روز محدودتر و کمتر می‌شد، به گونه‌ای که حتی در شهر سامرا از طریق نامه یا به وسیلۀ نمایندگان خویش، به مردم پاسخ می‌داد. بدین‌ترتیب، آنان را برای پذیرش اوضاع و شرایط عصر غیبت و ارتباط غیرمستقیم با امام آماده می‌ساخت. این همان روشی است که امام دوازدهم (علیه‌السّلام) در زمان غیبت صغرا در پیش گرفت و به تدریج شیعیان را برای دوران غیبت کبرا آماده ساخت. [۲۶] ۷ - شهادت [ویرایش] بیشتر علمای شیعه بر این اعتقاد هستند که حضرت مسموم شده است[۲۷][۲۸] و همچنین پدرش و جدّش و همه امامان دیگر به شهادت رسیده‌اند. [۲۹] و در این‌باره به آنچه از امام صادق (علیه‌السّلام) و امام رضا (علیه‌السّلام) روایت شده استدلال کرده‌اند که فرمودند: به خدا سوگند! هیچ‌کدام از ما نیست جز این‌که شهید می‌شود.[۳۰][۳۱][۳۲] حضرت در روز جمعه هشتم ربیع الاول ۲۶۰ق به شهادت رسید. ‌[۳۳][۳۴] بعد از آن بود که شیعیان برای اقامه نماز در خانه آن حضرت جمع شدند و جعفر برادر امام یازدهم، خود را برای پیش افتادن در نماز آماده می‌کرده که ناگاه حاضران دیدند که نوجوانی آمده و دامن جعفر را گرفته و او را از کنار پیکر امام دور کرده و خود بر ایشان نماز خواند و مردم نیز با او به اقامه نماز پرداختند و سپس محل را ترک کرده و ناپدید شد و مردم نفهمیدند که از کدام سو رفت.[۳۵] ۷.۱ - سبب شهادت فرزند عبیدالله بن خاقان می‌گوید: روزی برای پدرم که وزیر معتمد عباسی بود خبر آوردند که امام حسن (علیه‌السّلام) بیمار است. پدرم با عجله خبر را به خلیفه داد. خلیفه به پنج نفر از معتمدانش – از جمله نحریر خادم - دستور داد که خانه حضرت را زیر نظر داشته باشند و طبیبی را مقرّر کرد که هر صبح و شام از احوال ایشان آگاه شود. بعد از دو روز خبر آوردند که بیماری آن‌ حضرت شدیدتر شده است. پدرم نزد ‌حضرتشان رفته و به پزشگان دستور داد که از آنجا دور نشوند و از قاضی القضات نیز خواست که ده نفر از دانشمندان سرشناس را پیوسته نزد امام (علیه‌السّلام) نگهد
ارد.[۳۶][۳۷] به نظر می‌رسد تمام اینها صحنه‌سازی‌هایی بود که مرگ آن حضرت را طبیعی جلوه دهند. به هر حال، امام به شهادت رسید و در همان شهر سامرا و در همان خانه‌ای که پدرشان در آن دفن شده بود به خاک سپرده شد.[۳۸] ۷.۲ - حوادث پس از شهادت سوگمندانه پس از امام عسکری (علیه‌السّلام)، پدیده‌های ناگواری رخ داد که برخی بدین قرار است: ۱. بازجویی حاکمان ستمگر از خانۀ آن حضرت، برای دستیابی به حضرت مهدی (علیه‌السّلام)؛[۳۹][۴۰] ۲. برخورد جعفر کذاب با مادر امام عسکری (علیه‌السّلام) بر سر میراث؛ ۳. ترور، حبس، تهدید و اذیت و آزار شیعیان؛ شیخ مفید، تهدیدات بر ضد شیعه پس از شهادت امام عسکری (علیه‌السّلام)، را یکی از تلخ‌ترین فرازهای تاریخ تشیع یاد کرده است. [۴۱][۴۲] ۴. اختلاف و چنددستگی بین شیعیان. یکی از حادثه‌های کمرشکن پس از شهادت امام عسکری (علیه‌السّلام)، تفرقه‌ای بود که در میان برخی از شیعیان پدید آمد و آن‌ها را از یکپارچگی خارج کرد. البته این تفرق پیش از آن، از سوی امام عسکری (علیه‌السّلام) پیش‌بینی شده بود. ابوغانم می‌گوید: از امام عسکری (علیه‌السّلام) شنیدم که می‌فرمود: «در سال ۲۶۰ پیروانم فرقه فرقه می‌شوند.» آن‌گاه در ادامه ابوغانم می‌گوید: در آن سال امام عسکری (علیه‌السّلام) رحلت فرمود و پیروان و یارانش متفرق شدند. دسته‌ای خود را منتسب به جعفر -پسر امام دهم- کردند، گروهی سرگردان شدند، عده‌ای به شک افتادند، دسته‌ای در حالت سرگردانی ایستادند و جمعی دیگر به توفیق خدای سبحانه و تعالی بر دین خود ثابت ماندند.[۴۳] ۸ - استحباب زیارت [ویرایش] زيارت امام عسكرى (عليه‌السّلام) در سامرا و دعا نزد قبر آن حضرت مستحب است.[۴۴] [۴۵] ۹ - در نگاه امام خمینی [ویرایش] امام خمینی همه ائمه معصوم (علیهم‌السّلام) را انسان کامل می‌داند و مستحب شمرده از امام عسکری (علیه‌السلام) و دیگر امامان به عنوان «ائمة المؤمنین» و حجت‌های خداوند بر همه مردم یا شود[۴۶] و مراد از لیالی عشر در آیه «والفجر و لیالٍ عشر» را ده تن از ائمه، امام حسن مجتبی تا امام حسن عسکری (علیهم‌السّلام) شمرده است.[۴۷] ایشان با استناد به برخی روایات اهل بیت، روز پنجشنبه را متعلق به امام حسن عسکری (علیه‌السلام) شمرده و سزاوار دانسته است که مؤمنان در تعقیب نماز صبح برای در امان ماندن از شر شیطان و نفس اماره و برای تکمیل اعمال ناقص به حضرت امام حسن عسکری (علیه‌السلام) متوسل شوند.[۴۸] امام خمینی در موارد متعددی برای بیان احکام دین از جمله موضوع تقلید از فقیه، حرمت غیبت و حدود آن و موارد دیگر به روایت امام عسکری (علیه‌السلام) استدلال کرده است.[۴۹] در تحلیل امام خمینی، امام حسن عسکری (علیه‌السلام) وظیفه خود می‌دید که راه درست را به مردم بنماید و با ستم مبارزه کند و بی‌لیاقت بودن حاکمان عباسی برای خلافت اسلامی را بر مردم آشکار سازد. حضرت امام حسن عسکری (علیه‌السلام) برای تبلیغ دین و جلوگیری از ستم مبارزه می‌کرد و برای این کار زندانی می‌شد؛ چنان‌که زندانی شدن امام حسن عسکری (علیه‌السلام) در اردوگاه ارتش به سبب نماز خواندن یا انتساب به پیامبر نبود. این شدت عمل به سبب عدالت‌خواهی و قیام علویان علیه حکومت‌های ستمگر بود.[۵۰][۵۱] ۱۰ - عناوین مرتبط [ویرایش] • امام علی (علیه‌السّلام) • امام حسن (علیه‌السّلام) • امام حسین (علیه‌السّلام) • امام سجاد (علیه‌السّلام) • امام محمد باقر (علیه‌السّلام) • امام صادق (علیه‌السّلام) • امام کاظم (علیه‌السّلام) • امام رضا (علیه‌السّلام) • امام جواد (علیه‌السلام) • امام هادی (علیه‌السّلام) • امام مهدی (علیه‌السّلام) • ۱۱ - پانویس [ویرایش]   ۱. ↑ کلینی، محمد بن یعقوب، الکافی، ج۱، ص۵۰۳.     ۲. ↑ طوسی، محمد بن حسن، تهذیب الاحکام، ج۶، ص۹۲     ۳. ↑ پیشوایی، مهدی، سیره پیشوایان علیهم‌السلام، ص۶۸۳-۶۸۴.     ۴. ↑ صدوق، محمد بن علی، علل الشرایع، ج۱، باب ۱۷۶، ص۲۴۱.     ۵. ↑ صدوق، محمد بن علی، کمال الدین و تمام النعمة، ج۱، ص۴۰.     ۶. ↑ صدوق، محمد بن علی، کمال الدین و تمام النعمة، ج۱، ص۲۶۹.     ۷. ↑ مفید، محمد بن محمد، الارشاد، ج۲، ص۳۳۹.     ۸. ↑ طوسی، محمد بن حسن، رجال الطوسی، ص۳۹۷ به بعد.     ۹. ↑ نجاشی، احمد بن علی، رجال نجاشی، ص۹۱.     ۱۰. ↑ طوسی، محمد بن حسن، الفهرست، ص۷۰.     ۱۱. ↑ طبسی، محمد جواد، حیاة الامام العسکری علیه‌السلام، ص۳۳۳. ۱۲. ↑ حرانی، حسن بن علی، تحف العقول، ص۴۸۶. ۱۳. ↑ طوسی، محمد بن حسن، الغیبة، ص۳۵۴.     ۱۴. ↑ مفید، محمد بن محمد، الارشاد، ج۲، ص۳۳۰.     ۱۵. ↑ ابن‌شهر آشوب، محمد بن علی، مناقب آل ابی طالب، ج۳، ص۵۳۸.     ۱۶. ↑ مسعودی، علی بن حسین، اثبات الوصیة، ص۲۵۰.     ۱۷. ↑ امین، محسن، اعیان الشیعة، ج۲، ص۴۰.     ۱۸. ↑ طبرسی، فضل بن حسن، اعلام الوری، ج۲،ص۱۴۰.     ۱۹. ↑ کلینی، محمد بن یعقوب، الکافی، ج۱، ص۵۰۸.     ۲۰. ↑ طبسی، محمد جواد، حیاة الامام العسکری علی
ه‌السلام، ص۱۲۱. ۲۱. ↑ مسعودی، علی بن حسین، اثبات الوصیة، ص۲۳۴.     ۲۲. ↑ مفید، محمد بن محمد، الارشاد، ج۲، ص۳۴۸.     ۲۳. ↑ صدوق، محمد بن علی، کمال الدین و تمام النعمة، ج۲، ص۵۲۴، ح ۴.     ۲۴. ↑ صدوق، محمد بن علی، کمال الدین و تمام النعمة، ج۲، ص۴۳۵.     ۲۵. ↑ صدوق، محمد بن علی، کمال الدین و تمام النعمة، ج۲، ص۴۰۹.     ۲۶. ↑ پیشوایی، مهدی، سیره پیشوایان علیهم‌السلام، ص۶۸۳-۷۳۵.     ۲۷. ↑ طبرسی، فضل بن حسن، اعلام الوری باعلام الهدی، ج‌۲، ص۱۳۱.     ۲۸. ↑ طبری آملی، محمد بن جریر، دلائل الامامة، ص۴۲۴، قم، بعثت، چاپ اول، ۱۴۱۳ق.     ۲۹. ↑ ابن‌ شهرآشوب، محمد بن علی، مناقب آل ابی‌طالب (علیهم‌السّلام)، ج‌۲، ص۵۱.     ۳۰. ↑ صدوق، محمد بن علی، من لا یحضره الفقیه، ج‌۲، ص۵۸۵، قم، دفتر انتشارات اسلامی، چاپ دوم، ۱۴۱۳ق.     ۳۱. ↑ طبرسی، فضل بن حسن، اعلام الوری باعلام الهدی، ج‌۲، ص۱۳۲.     ۳۲. ↑ ابن‌ شهرآشوب، محمد بن علی، مناقب آل ابی‌طالب (علیهم‌السّلام)، ج‌۲، ص۵۱.     ۳۳. ↑ مفید، محمد بن محمد، الارشاد، ج‌۲، ص۳۱۳.     ۳۴. ↑ طبرسی، فضل بن حسن، اعلام الوری باعلام الهدی، ج‌۲، ص۱۳۱.     ۳۵. ↑ صدوق، محمد بن علی، کمال الدین و تمام النعمة، ج‌۲، ص۴۷۵، تهران، دار الکتب الاسلامیة، چاپ دوم، ۱۳۹۵ق.     ۳۶. ↑ طوسی، محمد بن حسن، الغیبة، ص۲۱۸ – ۲۱۹.     ۳۷. ↑ قمی، عباس، ‌منتهی الآمال فی تواریخ النبی و الآل‌، ج‌۳، ص۱۹۴۰، قم، دلیل ما، ۱۳۷۹ش‌. ۳۸. ↑ کلینی، محمد بن یعقوب، الکافی، ج‌۱، ص۵۰۳.     ۳۹. ↑ کلینی، محمد بن یعقوب، الکافی، ج۱، ص۵۰۵.     ۴۰. ↑ صدوق، محمد بن علی، کمال الدین و تمام النعمة، ج۱، ص۴۳.     ۴۱. ↑ مفید، محمد بن محمد، الارشاد، ج۲، ص۳۲۵.     ۴۲. ↑ مجلسی، محمدباقر، بحار الانوار، ج۵۰، ص۳۳۴.     ۴۳. ↑ صدوق، محمد بن علی، کمال الدین و تمام النعمة، ج۲، ص۴۰۸.     ۴۴. ↑ عاملی، محمد بن مکی‌، الدروس الشرعیة ج۲، ص۷.     ۴۵. ↑ عاملی، محمد بن مکی‌، الدروس الشرعیة ج۲، ص۱۵.     ۴۶. ↑ خمینی، روح الله، توضیح المسائل، ص۹۸، تهران، مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی، ۱۳۸۱.     ۴۷. ↑ خمینی، روح الله، آداب الصلاة، ص۳۳۰، تهران، مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی، ۱۳۸۸.     ۴۸. ↑ خمینی، روح الله، آداب الصلاة، ص۳۷۹، تهران، مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی، ۱۳۸۸.     ۴۹. ↑ خمینی، روح الله، معتمد الاصول، ج۲، ص۴۵۷، تهران، مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی، ۱۳۸۶.     ۵۰. ↑ خمینی، روح الله، صحیفه امام، ج۴، ص۲۲-۲۱، تهران، مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی، ۱۳۸۹.     ۵۱. ↑ خمینی، روح الله، دانشنامه امام خمینی، ج۴، ص۴۲۸، تهران، مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی، ۱۴۰۰. ۱۲ - منبع [ویرایش] • سلیمانیان، خدامراد، فرهنگ نامه مهدویت، ج۱، ص۶۴.     • فرهنگ فقه مطابق مذهب اهل بیت (علیهم‌السلام)، ج‌۳، ص۳۰۲.     • سایت اسلام کوئیست، برگرفته از مقاله «زندگی‌نامه حضرت امام حسن عسکری (ع)» تاریخ بازیابی ۱۴۰۰/۰۸/۱۵.     • دانشنامه امام خمینی، تهران، موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی، ۱۴۰۰ شمسی. رده‌های این صفحه : اصحاب امام عسکری | امام عسکری | امامت امام عسکری | تاریخ زندگانی امام عسکری | تاریخ معصومان | درگذشتگان سال 260 (قمری) | دیدگاه های کلامی امام خمینی | زادگان سال 232 (قمری) | سیره امام عسکری | سیره سیاسی امامان شیعه | شهادت امام عسکری | فرزندان امام هادی | مدفونان در سامرا | وکلای امام حسن عسکری ورود به سامانه / ایجاد حساب کاربریالعربیة | اردو | Türkçe پیشرفته‌ سیاست و ضوابط: تلاش ویکی‌فقه تدوین دانشنامه‌ایی در حوزه علوم اسلامی است. یکی از سیاست‌های اصلی آن رعایت احترام به صاحبان نظریه است. اتقان و مستند بودن مطالب یکی دیگر از سیاست‌هاست که در نگارش مطالب باید رعایت شود. تدوین مطالب توسط طلاب قم، مشهد، نجف و سایر حوزه‌های علمیه با رعایت اتقان و استناد، انجام می‌شود.
*🟢 دبیر جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی در کهگیلویه و بویراحمد؛/شبکه سازی، نمادی از مدیریت اجتماعی امام حسن عسکری “ع” است* 🔹حذف سیاسی، فیزیکی، فرهنگی و اجتماعی امامان شیعه از جمله سیاست های حاکمان بوده و به همین دلیل یکی از اقدامات امام حسن عسکری علیه السلام «شبکه سازی» است که آن امام برای ارتباط با پیروان، سازمانی مخفی به نام سازمان وکالت یا «شبکه وکالت» را راه اندازی کردند. *📡بندیر نیوز*👇👇👇 http://bandirnews.ir/?p=38668