eitaa logo
طرح ملی حفظ قرآن دانشگاهیان
2.5هزار دنبال‌کننده
220 عکس
23 ویدیو
5 فایل
🔶🔹 طرح ملی حفظ قرآن کریم دانشگاهیان 🔹🔶 ◀کانال ایتا : https://eitaa.com/hefz_daneshga‌‌‌hian ◀ کانال تلگرام : https://t.me/hefz_daneshgahian ◀اینستاگرام : @hefz_daneshgahian شماره تماس مدیر 09905691761 @hafez_daneshgahian آیدی مدیر گروه
مشاهده در ایتا
دانلود
باسمه تعالی سوال: چرا عده ای از مسلمانان بعد از پیامبر ص با امیرالمومنین ع همراهی نکردند؟ چرا عده ای از شیعیان بعد از شهادت امیرالمومنین ع با امام حسن ع همراهی نکردند؟ چرا عده ای از پیروان امام حسن ع بعد از شهادت ایشان با امام حسین ع همراهی نکردند ؟ به همین شکل چرا عده ای از پیروان هر امام با امام بعدی همراهی نکردند ؟ پاسخ: ریشه عدم تبعیت از امام بعدی این بود که تبعیت از امام قبلی از روی اعتقاد به امامت نبوده است. اگر اطاعت، از روی اعتقاد به امامت باشد، فرد هیچگاه از امام دست بر نمی دارد و مقایسه ای بین امامان در تبعیت انجام نخواهد داد. به نظر می رسد عواملی از قبیل رهایی از مشکلات، تعصبات قومی، کسب غنیمت، رسیدن به قدرت و امثال آن در انگیزه برخی از پیروان ائمه ع وجود داشته است. نتیجه: همیشه انگیزه خود برای انجام کارهای خیر را ولو اینکه آن کار خیر خیلی هم باارزش باشد، بررسی کنیم تا خدای نکرده گرفتار سوء نیت در کارها نشویم.
133. تبریک خدمت سرکار خانم طیبه دیده بان و تشکر از استاد ایشان سرکار خانم داوطلب
134. تبریک خدمت سرکار خانم فاطمه دیده بان و تشکر از استاد ایشان سرکار خانم داوطلب
با سلام خدمت اساتید و حفاظ محترم امیدوارم طاعات شما مورد قبول حق قرار گرفته باشد عید سعید فطر رو هم تبریک میگم تجربه سالهای قبل نشان می دهد، برخی حفاظ، در ماه رمضان برنامه حفظ قرآن و تثبیت محفوظات شان، نسبت به قبل از ماه، کمی ضعیف تر انجام میشه و ...‌ خواستم عرض کنم اصلا جای نگرانی نیست. چون بعضی ها در ماه رمضان به دلیل روزه، توان حفظ شان کم میشه، هر چند ممکنه بعضی این طوری نشوند . بنابراین اگر عزیزی این شکلی بوده است، اصلا نگران نباشد. با یه برنامه ریزی و وقت گذاری مناسب شما می توانید به انرژی مضاعف دست پیدا کنید و نسبت به قبل از ماه نیز قوی تر شوید. برای همه اساتید و حفاظ محترم آرزوی توفیق دارم. التماس دعا🤲🤲
عقل یا قلب؟ مسأله این است .... آیت الله جوادی آملی : ما دو نوع یقین داریم یه یقینی که از طریق عقل برای انسان ایجاد میشه که خوب هست ولی کاربرد کمی دارد یه یقینی داریم که از طریق عبادت حاصل میشه که یقین قلب هست . واعبد ربک حتی یاتیک الیقین این یقین دومی کاربرد قوی تری دارد و منشا رفتارهای انسانی است. به همین خاطر خداوند روی این یقین تاکید کرده است مشابه این بیان رو آیت الله حایری شیرازی هم دارند. ایشان می فرماید: عقل تصمیم ساز هست ولی تصمیم گیر نیست اگر می خواهید افراد را به سمت خدا دعوت کنید، باید قلب آنها را متوجه خدا کنید و به توجه دادن عقل اکتفا نکنید. پدر و مادری در تربیت موفق هستند که قلب فرزندشان را تسخیر کنند نه عقل آنها را.
🔴 دوره آنلاین و رایگان حدیث‌‌پژوهی 🔼 دوره‌ای جامع و کم‌نظیر در جهت آشنایی با دانش‌های حدیثی با حضور اساتید برجسته حوزه و دانشگاه 🔖 همراه با اعطای گواهی مشترک با دانشگاه اهل‌بیت (ع) به دو زبان فارسی و انگلیسی 🔴 برای دریافت گواهی دانشگاهی این دوره فقط تا ۵ اردیبهشت فرصت باقیست. 📽 ویدیو آموزش کار با سایت آکادمی حکمت و شرکت در آزمون و دریافت گواهی 📌 صفحه دوره حدیث‌پژوهی: hekmat.academy/courses/hadith-studies 🔶 آکادمی بین‌المللی حکمت eitaa.com/joinchat/1830879264C6fc532bd89
باسمه تعالی ❇️❇️با عضویت در کانال زیر از لطائف و ظرائف قرآنی در زمینه ادبیات و بلاغت قرآن استفاده کنید. 🟢🟢این کانال متعلق به استاد سلامتیان از اساتید تفسیر و ادبیات عرب می باشد و بسیار نکات جالبی دارند: https://eitaa.com/joinchat/3980395085C2705350eb2 👇👇👇👇👇👇👇
هدایت شده از 
بِسْمِ ٱللّٰهِ ٱلرَّحْمٰنِ ٱلرَّحیمِ شمارهٔ ۱۷۴ سلام وَ ٱلْقُرْآنِ ٱلْحَکیمِ ( یٰس ۲ ) یعنی چه؟ کلمهٔ ( حَکیم ) چندین معنا را به ذهن متبادر می‌کند. ۱— وقتی کلام یک فرد ( حکیمانه ) باشد یعنی خودش فردی است ( حَکیم ) همانطور که وقتی أمرِ یک فرد ( رَشید ) نباشد یعنی خودش به رُشد عقلی نرسیده است: وَ ما أَمْرُ فِرْعَوْنَ بِرَشیدٍ ( هُود ۹۷ ) أَمر فرعون رشید نیست یعنی خودش رشید نیست. این مفهوم به گونه‌ای إسناد مجازی است و از بُعد منطقی هم صحیح است که از وجودِ دُخان می‌توان به وجود نار پی برد. از کلام یک فرد می‌توان به هویت وجودی او پی برد. وقتی از ناحیهٔ مقدّسهٔ خداوند متعال کلام ( حکیم ) صادر می‌شود حکایت از ( حَکیم ) بودنِ وجودِ حضرت ذُو الجَلال دارد. ( عَظُمَ سُلْطانُهُ وَ جَلَّتْ عَظَمَتُهُ ) ۲— ممکن است ( حَکیم ) بمعنای ( مُحْکَم ) باشد. کما اینکه وزن ( فَعیل ) در معنای ( إسم مفعول ) فراوان کاربرد دارد مثل ( قَتیل ) که در معنای ( مَقْتُول ) و ( جَریح ) که بمعنای ( مَجْروح ) باشد. در نتیجه وقتی میگوییم قرآن ( حَکیم ) است یعنی حاوی آیات مُحْکَمات است ( در مقابل آیات متشابهات ): هُوَ ٱلَّذي أَنْزَلَ عَلَیْکَ ٱلْکِتابَ مِنْهُ آیاتٌ مُحْکَماتٌ ( آل عمران ۷ ) و یا حاوی آیات مُحْکَمات است ( نه در مقابل متشابهات ): کِتابٌ أُحْکِمَتْ آیاتُهُ ( هُود ۱ ) قرآن ( حَکیم ) است یعنی ( مُحْکَم ) است یعنی هیچگونه تناقض و باطل بر آن وارد نمی‌شود: لا یَأْتیهِ ٱلْباطِلُ مِنْ بَیْنِ یَدَیْهِ وَ لا مِنْ خَلْفِهِ ( فُصِّلَتْ ۴۲ ) ۳— نیز إحتمال دارد ( حَکیم ) در معنای مبالغهٔ در ( حُکْم ) باشد. کلماتی که در وزن فَعیل هستند اگر وزن فاعِل هم داشته باشند دالّ بر مبالغه هستند. مثلاً ( راحِم ) یعنی کسی که رَحْم دارد ولی ( رَحیم ) یعنی کسی که بسیار رَحْم دارد. با این حساب، شک نیست که قرآن مجید ( حاکِم ) است یعنی صاحب حُکم است یعنی فَصْل ٱلْخطاب است یعنی به گونه‌ای دارای ( حُکْم ) است که ما فوقِ تمامی حکم ها است و اینکه ( حُکم ) می‌فرماید بطوریکه حُکم های سابق را منسوخ می‌کند و مُهَیْمِن هم هست: وَ أَنْزَلْنا إِلَیْکَ ٱلْکِتابَ بِٱلْحَقِّ مُصَدِّقاً لِما بَیْنَ یَدَیْهِ مِنَ ٱلْکِتابِ وَ مُهَیْمِناً عَلَیْهِ ( مائده ۴۸ ) یعنی بر أحکام و أخلاق و أصول مُهَیْمِن است. نُسخه های پیشین را هم تصدیق می‌کند اگر مُحَرَّف نباشد و تکذیب می‌کند اگر مُحَرَّف باشد. ۴— محتمل است ( حَکیم ) بمعنای ( ذُو ٱلْحِکْمَة = صاحب حکمت ) باشد. چون آنچه که بیان فرموده است حاوی حِکمت است که شاید بخشی از حِکمت کلام وحي بر مردم روشن شده باشد ولی بخش عمدهٔ حکمتِ قرآن مجید بر مردم مخفی است. چه بسا همگان نتوانند راز حکیمانهٔ آیات إلهي را درک کنند جز آن بزرگواران که مؤیَّد مِنْ عِنْدِ ٱللّٰهِ هستند که رجاء واثق داریم خداوند متعال به لطف و کرامتش ظهور مفسّر واقعی کلام وحي را تعجیل فرماید. ( آمینَ ) به عنوان نمونه عرض می‌کنم: در تتمّهٔ بعض آیات وارد شده: إِنَّهُ هُوَ ٱلْحَکیمُ ٱلْعَلیمُ ( ذاریات ۳۰ ) کلمهٔ ( حکیم ) مقدّم آمده چون محوریّت کلام در این‌گونه آیات بر أحکام است که بر أساس حکمت متعالیهٔ إلهي وضع شده و یا سخن از عالَم ما وراء ٱلْغَیْب است که آن هم چیزی جز حکمت را حاوی نیست. از طرف دیگر در بعض آیات وارد شده: إِنَّکَ أَنْتَ ٱلْعَلیمُ ٱلْحَکیمُ ( بقره ۳۲ ) کلمهٔ ( علیم ) مقدّم آمده چون محوریّت کلام در این‌گونه آیات، بر ( عِلم ) است. همان چیزی که بر فراگیری و نگه داشتنِ آن بسیار توصیه شده است ولی متأسفانه کمتر کسی در جستجوی آن است. یکی از چیزهایی که مردم هرچه بیشتر داشته باشند إحساس کمبود می‌کنند و بیشتر در جستجوی آن هستند ( پول ) است و یکی از چیزهایی که چه بسا بعض افراد ندارند ولی ادّعای داشتن می‌کنند ( عِلم ) و ( سواد ) و ( عقل ) است. حال آنکه در تعالیم دینی، درست عکس این حالت مورد تأکید است. ( سخن کوتاه ) إلتماس دعاء ششم شَوّال ٱلْمُکَرَّم ۱۴۴۵ ألحقیر: مُحَمّد بن ٱلمرحوم عَليٍ ٱلْقَمْصَريّ
با سلام خدمت حفاظ محترم در خصوص این خبر منتظر بخشنامه های بعدی باشید
📖 جشنواره نهج البلاغه دانشگاهیان کشور ⏮ محورهای جشنواره: 🔷 آرمانگرایی 🔷 مدیریت و حکمرانی 🔷 خانواده 🔷 دشمن شناسی ⏮ بخشهای جشنواره: 🔶 ادبیات: داستان نویسی - شعر - نمایش نامه نویسی - فیلم نامه نویسی 🔶 هنر: عکاسی - نقاشی - طراحی پوستر - اینفوگرافی - خوشنویسی - عکس نوشته 🔶 رسانه: (برنامک اپلیکیشن تلفن همراه) - نماهنگ (کلیپ) - پادکست - موشن گرافی - راه اندازی رسانه مجازی 🔶 معارف: مفاهیم نهج البلاغه - آموزش مجازی - حفظ نهج البلاغه - کتــابــخــوانـی 🔶 پژوهش: رسانه مکتوب(نشریه) - تدوین کتاب و مقاله با رویکرد میان رشته ای - ارائه محتواهای آموزشی و تربیتی ✳️ جوایز: 🎁کمک هزینه سفر عتبات عالیات برای ۲۰ نفر 🎁سفر مشهد مقدس خانوادگی برای ۴۰ نفر 🎁تبلت برای ۲۰ نفر 🎁گوشی تلفن همراه برای ۳۰ نفر 🎁یک میلیارد ریال جایزه نقدی برای ۳۰ نفر 🗓تاریخ برگزاری از بهمن ۱۴۰۲ تا بهمن ۱۴۰۳ 🖌ثبت نام و شرکت در جشنواره: 🟩ایتا-بله-روبیکا: RASANAHAD 🌐وب سایت: RASANAHAD.IR •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• سایت جشنواره http://rasanahad.ir/ به کانال جشنواره بپیوندید ایتا/بله /روبیکا /. 👇 @rasanahad