eitaa logo
حفظ آیات کاربردی قرآن
469 دنبال‌کننده
117 عکس
19 ویدیو
0 فایل
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَٰنِ الرَّحِيم دوره های #رایگان #حفظ هفته ای یک آیه قرآن کریم @hefzetartibiayat @hefzemozooeiayat @hefzeayatekarbordi مدیر کانال: منیر شکرگزار، حافظ قرآن کریم، مدرس حفظ تخصصی تهران. دکتری مدیریت آموزشی @Shokrgozarmonir
مشاهده در ایتا
دانلود
يا أَيُّهَا الْإِنْسانُ إِنَّكَ كادِحٌ إِلى‌ رَبِّكَ كَدْحاً فَمُلاقِيهِ ۶ فَأَمَّا مَنْ أُوتِيَ كِتابَهُ بِيَمِينِهِ ۷ فَسَوْفَ يُحاسَبُ حِساباً يَسِيراً ۸ وَ يَنْقَلِبُ إِلى‌ أَهْلِهِ مَسْرُوراً ۹
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
آیات ۶تا۹ سوره مبارکه انشقاق
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
اى انسان ! یقینا‌ تو به سوى پروردگارت تلاش بسيارى دارى و سرانجام به لقاى او خواهى رسيد. پس هر كس كارنامه‌اش به دست راستش داده شود، به زودى و به آسانى به حساب او رسيدگى خواهد شد، و شادمان به سوى خانواده‌اش (يا همفكرانش) باز مى‌گردد.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
كادح: كدح: تلاش توأم با رنج. «سَوْفَ یُحَاسَبُ»: محاسبه و رسیدگی خواهد شد. «أَهْلِهِ»: خویشان و خانواده او. منظور مؤمنان است.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
كلمه «كدح» هم به معناى تلاش و كوشش آمده و هم به معناى آسيب وارد كردن، يعنى انسان به سوى پروردگارش پيش مى‌رود ولى رفتنى همراه با رنج و تعب كه گويا به خود آسيب و خدشه وارد مى‌كند. در حديث مى‌خوانيم: هر كس سه خصلت را دارا باشد، خداوند حساب او را آسان قرار مى‌دهد و با رحمت خود، او را به بهشت وارد مى‌سازد: به آن كس كه محرومش كرده، عطا كند؛ با آنكه قطع رابطه كرده، صله رحم مى‌كند و از آن كه به او ظلم كرده، درمى‌گذرد. «تعطى من حرمك تصل من قطعك و تعفو عمن ظلمک در آيه نهم و سیزدهم، سخن از شادى و سرور در نزد خانواده است، يكى منفى كه مورد انتقاد است و يكى مثبت كه پاداش نيكوكاران است. آرى، ثمره سرور مستانه و غافلانه در دنيا، دوزخ است و ثمره ايمان و تقوى در دنيا، سرور در ميان بستگان در قيامت است. از حضرت على عليه السلام درباره آيه‌ى‌ «يَنْقَلِبُ إِلى‌ أَهْلِهِ مَسْرُوراً» سؤال شد. فرمودند: كسانى كه در دنيا اهل و عيال انسان بهشتى بودند، اگر مؤمن باشند در آخرت نيز اهل او خواهند بود. انسان در حركت به سوى خداست. «يا أَيُّهَا الْإِنْسانُ إِنَّكَ كادِحٌ إِلى‌ رَبِّكَ» (چنانكه در جاى ديگر مى‌فرمايد: «إِنَّا لِلَّهِ وَ إِنَّا إِلَيْهِ راجِعُونَ» انسان در مسير حركت به سوى خدا، با مشكلات بى‌شمارى روبروست. «إِنَّكَ كادِحٌ إِلى‌ رَبِّكَ» خداوند در تاريخ و جامعه قوانينى ثابت قرار داده است كه همه از آن تبعيّت مى‌كنند؛ نه مى‌توانند توقف كنند، نه به عقب بازگردند و يا به سويى ديگر روند. «كادِحٌ إِلى‌ رَبِّكَ كَدْحاً» پايان حركت انسان، رسيدن به خداوند است. «فَمُلاقِيهِ» اعمال انسان در دنيا ثبت شده و در قيامت، به صورتى مكتوب و مستند به او ارائه مى‌شود. «أُوتِيَ كِتابَهُ» در قيامت، حساب مردم گوناگون است و خوبان حسابى آسان دارند. «حِساباً يَسِيراً» به شادى‌هاى دنيوى مغرور نشويد كه مى‌گذرد، به شادى‌هاى پايدار قيامت، فكر كنيد. (اگر امروز به خاطر فرمان الهى از بعضى لذّت‌هاى خانوادگى صرف نظر كرديم و براى جهاد يا تحصيل علم يا خدمت از خانواده دور شديم، در آينده جبران خواهد شد.) «يَنْقَلِبُ إِلى‌ أَهْلِهِ مَسْرُوراً» در روزى كه برخى از يكديگر فرار مى‌كنند، آن كه حسابش آسان و جايگاهش بهشت باشد، به سوى خانواده‌اش بازمى‌گردد. «يَنْقَلِبُ إِلى‌ أَهْلِهِ مَسْرُوراً» (شايد فراريان از يكديگر، مراد كافران باشند)
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
⚘️⚘️⚘️حدیث هفته ⚘️⚘️⚘️ امام على عليه‌السلام فرموده اند: از گذشته ی دنيا، براى آينده آن، درس بياموز؛ چرا كه حوادث آن، شبيه به يكديگر است و پايان آن به آغازش مى‌پيوندد. 🌹 منبع: نهج البلاغه، نامه ۶٩
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌸🌱 سلام علیکم ان شاءالله آیه شماره هشتاد و پنج که از هشتادو پنجمین سوره قرآن است، تقدیم خواهد شد. آیات قبل را حتما مرور کنید. موفق و موید باشید 🌸 🌸🍃 🌸🍃🌸
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
آیه ۱۰ سوره مبارکه بروج
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
إِنَّ الَّذِينَ فَتَنُوا الْمُؤْمِنِينَ وَالْمُؤْمِنَاتِ ثُمَّ لَمْ يَتُوبُوا فَلَهُمْ عَذَابُ جَهَنَّمَ وَلَهُمْ عَذَابُ الْحَرِيقِ
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
آیه ۱۰ سوره مبارکه بروج
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
كسانى كه مردان و زنان مؤمن را آزار و اذیت كرده و بعد توبه نكرده‌اند، ايشان راست عذاب جهنم، و ايشان راست عذاب سوزان
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فتن: آزار و اذیت ، شکنجه حريق: سوزان
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
«فتنة» در اصل به معناى قرار دادن طلا در آتش، براى به دست آوردن ميزان خلوص آن است و در اصطلاح، به معناى عذاب و شكنجه و يا آزمايش‌هاى سخت نيز به كار مى‌رود. امّا در آيه مورد بحث به معناى عذاب و آزار است. در حوادث تلخ و سخت تاريخ، همواره زنان و مردان مؤمن در كنار يكديگر بوده‌اند و نقش زنان در حركت‌هاى اصلاحى و انقلابى فراموش نشدنى است. لذا ستمگران جنايتكار نيز، آنان را همچون مردان مورد آزار و شكنجه قرار مى‌دادند. «فَتَنُوا الْمُؤْمِنِينَ وَ الْمُؤْمِناتِ» اصحاب اخدود و همه شكنجه‌گران تاريخ، مورد قهر الهى هستند. الَّذِينَ فَتَنُوا الْمُؤْمِنِينَ‌ ... زنان با ايمان در كنار مردان، آزار و شكنجه‌ها را به جان مى‌خريدند. «فَتَنُوا الْمُؤْمِنِينَ وَ الْمُؤْمِناتِ» در دفاع از مظلوم، تفاوتى ميان زن و مرد نيست. فَتَنُوا الْمُؤْمِنِينَ وَ الْمُؤْمِناتِ‌ ... راه توبه همواره باز است و براى هيچ كس بن‌بست وجود ندارد و لذا يأس از رحمت خدا ممنوع است. (آرى، خداوند حتّى شكنجه‌گرانى كه مؤمنان را مى‌سوزاندند، دعوت به توبه كرده است.) فَتَنُوا ... ثُمَّ لَمْ يَتُوبُوا خداوند توبه‌پذير است، گرچه مدّتى طول كشيده باشد. «ثُمَّ» كيفر سوزاندن، سوزاندن است. عَذابُ الْحَرِيقِ» براى كفّار شكنجه‌گر دو عذاب است: عذاب كفر و عذاب شكنجه. «فَلَهُمْ عَذابُ جَهَنَّمَ وَ لَهُمْ عَذابُ الْحَرِيقِ» دنيا زودگذر است. هم كاميابى‌هاى ستمگران گذراست و هم سختى‌هاى مؤمنان. به فكر آخرت باشيد كه عذاب دوزخيان بى پايان و پاداش بهشتيان، جاودان است.