و هیچکس پند نمیگیرد مگر اینکه خدا بخواهد؛ او اهل تقوا و اهل آمرزش است!
«مَا یَذْکُرُونَ»: پند و اندرز نمیگیرند. یادآور نمیشوند.
«أَهْلُ»: سزاوار. شایسته.
«أَهْلُ الْمَغْفِرَةِ»: سزاوار آمرزگاری و گذشت است، و غفار او است و بس.
گرچه انسان داراى اختيار است: «فَمَنْ شاءَ ذَكَرَهُ» امّا خواست او به تنهايى كافى نيست و تا خدا نخواهد چيزى واقع نمىشود.
پند گرفتن از تذكّرات الهى جز با توفيق الهى ميسر نمىشود.
كفّار لجوج و سرسخت به هيچ قيمتى ايمان نمىآورند، جز آن كه خداوند بخواهد و آنان را مجبور كند (كه خداوند هم چنين نمىكند).
تنها خداوند، سزاوار آن است كه از او پروا كنيم و اگر خلافى انجام داديم، فقط اوست كه مىتواند ما را عفو كند و ببخشد. «هُوَ أَهْلُ التَّقْوى وَ أَهْلُ الْمَغْفِرَةِ»
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#تفسیر صوتی آیه ۵۶ سوره مبارکه مدثر
⚘️⚘️⚘️حدیث هفته ⚘️⚘️⚘️
پیامبر اعظم صلی الله علیه و آله فرموده اند:
«أغْنَی النَّاسِ حَمَلَةُ القُرآنِ؛ مَنْ جَعَلَهُ اللهُ تَعالی فی جوْفِهِ.»
بی نیازترین مردم، حافظان قرآن هستند؛ همان كسانی كه خداوند متعال قرآن را در وجودشان جای داده است.
منبع: كنزالعمال/جلد ۱
#حدیث_هفته
🌸🌱
سلام علیکم
ان شاءالله آیه شماره هفتاد و پنج که از هفتاد و پنجمین سوره قرآن است، تقدیم خواهد شد.
آیات قبل را حتما مرور کنید.
موفق و موید باشید
🌸
🌸🍃
🌸🍃🌸
بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ
لا أُقْسِمُ بِيَوْمِ الْقِيامَةِ⚪ وَ لا أُقْسِمُ بِالنَّفْسِ اللَّوَّامَةِ ⚪ أَ يَحْسَبُ الْإِنْسانُ أَلَّنْ نَجْمَعَ عِظامَهُ⚪ بَلى قادِرِينَ عَلى أَنْ نُسَوِّيَ بَنانَهُ ⚪ بَلْ يُرِيدُ الْإِنْسانُ لِيَفْجُرَ أَمامَهُ ⚪يَسْئَلُ أَيَّانَ يَوْمُ الْقِيامَةِ
به روز قيامت قسم مىخورم. و به نفس ملامتگر قسم مىخورم (كه شما پس از مرگ زنده خواهيد شد.) آيا انسان مىپندارد كه استخوانهاى او را (بعد از مرگ) جمع نمىكنيم؟ بلكه ما قادريم (خطوط سر) انگشتان او را (بار ديگر) درست كنيم، ولى انسان مىخواهد راه فسق و فجور را پيش روى خود باز كند. (لذا از روى ترديد) مىپرسد: روز قيامت چه وقت است؟
لوامة:ملامت كننده
الإِنسَانُ: در این آیه منظور انسان کافر است
بنان: بنانه: انگشت. سر انگشت طرف.
جمع آن «بنان» است، منظور از آن در آيه انگشتان يا سرهاى انگشتان است
لِیَفْجُرَ: تا گناه کند
أمَامَهُ: آیندهای را که در پیش دارد. یعنی مادام که زنده است
اَیَّانَ یَوْمُ الْقِیَامَةِ: روز قیامت کی خواهد بود؟! استفهام انکاری است.
یعنی: قیامت هرگز نخواهد بود.
سیمای سوره قيامت
اين سوره چهل آيه دارد و در مكّه نازل شده است.
نام آن برگرفته از آيه اول است و به معناى رستاخيز مىباشد.
محور مطالب اين سوره چنانكه از نامش پيداست، موضوع معاد و روز قيامت مىباشد. ابتدا حوادث سخت و سهمگين پايان اين جهان مطرح شده و سپس چهرههاى شادمان و غمگين نيكوكاران و بدكاران آمده است.
ادامه سوره، حالات انسان در هنگام جان دادن و مرگ را بيان كرده و با اشارهاى به آفرينش انسان از قطرهاى آب پست، كه نشانه قدرت خداوند بر آفرينش دوباره انسان است، پايان مىيابد.
البتّه چهار آيه ميانى سوره، در مورد قرآن و نحوه نزول و قرائت آن است.
در روايات براى كسى كه به قرائت اين سوره مداومت داشته و نسبت به آن عامل باشد، عبور بر صراط و حضور در قيامت با چهرهاى بشّاش و خندان تضمين شده است.
اين سوره و سوره بلد با جمله «لا أُقْسِمُ» آغاز شده است. به گفته بسيارى از مفسّران، حرف «لا» براى تأكيد است ولى بعضى آن را براى نفى مىدانند، يعنى مطلب به قدرى روشن است كه سوگند نمىخورم.
شايد شباهت قيامت با نفس لوّامه كه هر دو مورد قسم واقع شدهاند، در اين باشد كه در دنياى كوچك وجود انسان دادگاهى به نام نفس لوّامه وجود دارد، در عالم هستى نيز دادگاهى به نام قيامت قرار دارد.