«غر» از «غرور» به معناى غفلت، فريب و مغرور، «سواك» به معناى استوارى و استقامت و دورى از اعوجاج است و «فَعَدَلَكَ» بيانگر تعادل و توازن ميان اعضا و جوارح انسان است.
به عمل خود تكيه كنيد نه بر كرم خداوند، انبيا از كرم خدا آگاه بودند امّا اهل عمل بودند.
خداوند كريم است: «بِرَبِّكَ الْكَرِيمِ» فرشتگان مأمور او كريماند.
خداوند كريم است؛ هم گناهان را مىبخشد، هم عيبها را مىپوشاند و هم پاداش را چند برابر مىدهد.
انسان، موجودى غافل و فريب خورده است و خود را از عواقب كار و قهر خدا در امان مىپندارد. «يا أَيُّهَا الْإِنْسانُ ما غَرَّكَ بِرَبِّكَ»
چرا انسان با آن همه نياز و ضعف، مغرور باشد؟ «يا أَيُّهَا الْإِنْسانُ ما غَرَّكَ»
بدترين نوع كبر و غرور، آن است كه در برابر پروردگار كريم و هستى بخش باشد. «غَرَّكَ بِرَبِّكَ الْكَرِيمِ الَّذِي خَلَقَكَ»
غرور و غفلت انسان، سوء استفاده از لطف و كرم و پردهپوشى خداست.
لطف و كرم ابتدايى خدا تنها نسبت به مؤمنان نيست، بلكه نسبت به همه انسانهاست. يا أَيُّهَا الْإِنْسانُ .... بِرَبِّكَ الْكَرِيمِ
غرور انسان، بيانگر غفلت او از نعمتهاى الهى و عظمت آفريدگار است. «ما غَرَّكَ بِرَبِّكَ الْكَرِيمِ»
درمان غرور، توجّه به الطاف كريمانه است.
آفرينش انسان و هماهنگى و تعادل ميان اعضاى او، جلوهاى از كرم خداوند است.
تنوّع شكل و قيافه انسانها، براساس خواستِ حكيمانه خداوند است.
براى شكستن غرور، بايد نعمتهاى الهى را پىدرپى گوشزد كرد.
آنكه در دنيا تو را آفريد، در آخرت نيز تو را خلق مىكند، پس تكذيب چرا؟
كسى كه به دنيا مغرور شود، آخرت را انكار مىكند.
گرچه شما قيامت را منكر مىشويد، ولى فرشتگان كار خود را انجام مىدهند.
فرشتگانِ مراقب، در ثبت اعمال برخوردى كريمانه دارند.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#تفسیرصوتی آیه ۶ سوره مبارکه انفطار
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌸🍃🍃🍃🍃
السلام علیک یا عباس بن علی علیه السلام
⚘️
چهارم شعبان شده و آمده خورشید شرف
نور دل امّ بنین، گل پسر شاه نجف
⚘️
میلاد پرخیر و برکت ماه منیر بنی هاشم حضرت عباس بن علی علیه السلام، برای شما همراهان و حافظان قرآن مبارک 🌸🍃
⚘️
🌱⚘️
⚘️🌱⚘️
🌱⚘️🌱⚘️
https://eitaa.com/tartilmenshavitafsir
50.35M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🌱🌸🌱🌸
🌸🌱🌸🌱🌸🌱🌸
السلام علیک یا علی بن الحسین
⚘️
خدا امشب ولیّش را ولی داد
جمالی منجلی نوری، جلی داد
⚘️
حسین بن علی چشم تو روشن
که امشب بر تو ذات حق، علی داد
⚘️
شب وجد امـام عالـمین است
که میلاد علی بن الحسین است
⚘️
میلاد پرخیر و برکت امام سجاد علیه السلام برای شما همراهان و حافظان قرآن مبارک⚘️
@tartilmenshavitafsir
🌸🌱🌸🌱🌸🌱🌸🌱🌸
🌸🌱
سلام علیکم
ان شاءالله آیه شماره هشتاد و سه که از هشتادو سومین سوره قرآن است، تقدیم خواهد شد.
آیات قبل را حتما مرور کنید.
موفق و موید باشید
🌸
🌸🍃
🌸🍃🌸
31.6M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🌱🌸🌱🌸
🌸🌱🌸🌱🌸🌱🌸
السلام علیک یا علی بن الحسین
⚘️
فرا رسیدن یازدهم ماه شعبان المعظم
عید میلاد پرخیر و برکت حضرت علی اکبر علیه السلام برای شما همراهان و حافظان قرآن مبارک⚘️
@tartilmenshavitafsir
🌸🌱🌸🌱🌸🌱🌸🌱🌸
چنین نیست که آنها میپندارند، بلکه اعمالشان چون زنگاری بر دلهایشان نشسته است!
ران: رين: زنگ.
زنگاری که بر روی اشیاء قیمتی می نشیند
به معنى غلبه و تغطيه نيز آمده است
«ران على قلبه» بر قلبش زنگار گذاشت.
امام باقر عليه السلام مىفرمايد: هرگاه گناه بر انسان غالب شود، اميدى به رستگارى او نخواهد بود و اين است معناى «كَلَّا بَلْ رانَ عَلى قُلُوبِهِمْ».
امام باقر عليه السلام فرمود: هيچ بندهاى نيست مگر آنكه قلبش سفيد است. با انجام هر گناه، در آن سفيدى نقطهى سياهى پديد مىآيد و اگر توبه كند، آن سياهى محو مىشود و اگر اصرار بر گناه كند، سياهى توسعه يافته و تمام سفيدى قلب را فرامىگيرد و ديگر انسان به خير و سعادت برنمىگردد.
افسانه پنداشتن قرآن، ناشى از ناپاكى دل است. «كَلَّا بَلْ رانَ عَلى قُلُوبِهِمْ»
گناه، روح انسان را دگرگون و از درك حق باز مىدارد. «بَلْ رانَ عَلى قُلُوبِهِمْ ما كانُوا يَكْسِبُونَ»
فطرت انسان سالم است، آنچه آن را مىپوشاند، گناه است. «رانَ عَلى قُلُوبِهِمْ»
در فرهنگ قرآن، قلب و روح مركز درك حقايق است. «رانَ عَلى قُلُوبِهِمْ»
اصرار و تداوم بر گناه، سبب زنگار قلب است. «ما كانُوا يَكْسِبُونَ»
عمل، سرمايه انسان است كه با آن، خوبىها يا بدىها را كسب مىكند. «كانُوا يَكْسِبُونَ»
زنگار گناه كه در دنيا مانع درك حقيقت است، در آخرت نيز مانع دريافت الطاف الهى مىشود.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#تفسیرصوتی آیه ۱۴ سوره مطففین