شأن نزول آیات ۵و۶:
در اوائل اسلام مسلمین در کمال فقر و
سختى بسر مى بردند و نیز گویند: از اثر فقر مزبور مشرکین آنها را مورد سرزنش و ملامت قرار میدادند سپس این آیات نازل گردید.
حسن بصرى گوید: وقتى که این آیات نازل شد، پیامبر خوشحال گردید و میفرمود: ابشروا، اتاکم الیسر، لن یغلب عسرٌ یسرین، یعنى بشارت دهید که خوشبختى به شما روى آورده و هرگز یک سختى بر دو خوشى و یسر غلبه نخواهد کرد.
از نظر روانى، هنگام برخورد با مشكلات نبايد تمام ذهن متوجه آن شود، بلكه بايد به سهولتهاى پس از آن كه مورد وعده و سنت الهى است نيز توجه نمود.
عُسرها سبب يُسر است. كلمه «مع» ممكن است به معناى سبب باشد، يعنى هر سختى در درون خود تجربهها و سازندگىهايى دارد. «إِنَّ مَعَ الْعُسْرِ يُسْراً»
حذف حرف فاء در جمله دوم «فَإِنَّ مَعَ الْعُسْرِ يُسْراً، إِنَّ مَعَ الْعُسْرِ يُسْراً» بيانگر آن است كه اين اصل عمومى است و مخصوص پيامبر نيست.
🏴🏴🏴🏴🏴🏴
یا جوادالائمه علیه السلام ادرکنا
🏴🏴🏴🏴
شهادت جانسوز دردانه ی علی بن موسی الرضا علیه السلام، امام محمد تقی علیه السلام تسلیت باد.
https://eitaa.com/tartilmenshavitafsir
🌸🌱🌸🌱🌸🌱
🌱🌸🌱🌸
🌸🌱
فرا رسیدن آغاز ماه ذی الحجه، خجسته سالروز ازدواج مقدس و آسمانی حضرت علی علیه السلام و حضرت فاطمه سلام الله علیها مبارک⚘️⚘️⚘️🌱❤️❤️
https://eitaa.com/tartilmenshavitafsir
⚘️⚘️⚘️حدیث هفته ⚘️⚘️⚘️
امام علی علیه السلام فرموده اند:
دین را دژ دولت خود گردان و شکرگزاری را حفاظ نعمت خود؛
زیرا هر دولتی که در حصار دین باشد شکست ناپذیر است و هر نعمتی که در حفاظ شکرگزاری باشد ربوده نخواهد شد.
منبع: غُرَرُالحِکَم و دُرَرُالکَلِم
#حدیث_هفته
🌸🌱
سلام علیکم
ان شاءالله آیه شماره نود و پنج که از نود و پنجمین سوره قرآن است، تقدیم خواهد شد.
آیات قبل را حتما مرور کنید.
موفق و موید باشید
🌸
🌸🍃
🌸🍃🌸
لَقَدْ خَلَقْنَا الْإِنْسَانَ فِي أَحْسَنِ تَقْوِيمٍ ۴
ثُمَّ رَدَدْنَاهُ أَسْفَلَ سَافِلِينَ ۵
به راستی که ما انسان را در نیکوترین نظم و اعتدال و ارزش آفریدیم.
آن گاه او را [به سبب گناهکاری] به [مرحله] پست ترینِ پَستان بازگرداندیم.
تقويم: معتدل كردن
اسفل: پائينى. پستى.
سافل: پائين. اسفل: پائينتر.
سافلين: پستها.
منظور از تقویم ظاهرا آماده كردن انسان براى هدايت خداوند و ارتقاء است كه خدا او را در بهترين استعداد و صلاحيت ارتقاء آفريده است و شايد منظور آماده بودن براى صعود و نزول هر دو باشد.
منظور از «ثُمَّ رَدَدْناهُ أَسْفَلَ سافِلِينَ» دست برداشتن گروهى از انسانها از فطرت اوليه الهى است كه خداوند در نهاد هر بشرى قرار داده كه هر كس چنين كند، خداوند او را در پستترين جايگاهها قرار مىدهد و گرفتار شقاوت و عذاب مىشود.
انسان در آفرينش بر همه موجودات برترى دارد. «خَلَقْنَا الْإِنْسانَ فِي أَحْسَنِ تَقْوِيمٍ»
خداوند بر آغاز و فرجام انسان حاكم است. خَلَقْنَا ... رَدَدْناهُ
انسان در اصل خلقت پستى ندارد و سقوط او در طىّ مراحل زندگى واقع مىشود. «خَلَقْنَا الْإِنْسانَ فِي أَحْسَنِ تَقْوِيمٍ ثُمَّ رَدَدْناهُ أَسْفَلَ سافِلِينَ»
انسان كه برترين مخلوق است، سقوطش نيز از همه موجودات پستتر است. أَحْسَنِ تَقْوِيمٍ ... أَسْفَلَ سافِلِينَ
(چنانكه در آيات ديگر نيز مىفرمايد:
«أُولئِكَ كَالْأَنْعامِ بَلْ هُمْ أَضَلُّ»
دورى از ايمان و عمل صالح سبب سقوط است و ايمان، عامل دورى از هر گونه پستى و نزول است.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#تفسیر_صوتی آیه ۴و۵ سوره مبارکه #تین