گويا مردم بى ايمان خيال مىكردند كسى مىتواند پيامبر باشد كه خزائن الهى در اختيارش باشد، يا انتظار داشتند تمام كارهاى خود را از مسير غيب حل كند، پيامبر اكرم صلى الله عليه و آله در اين آيه مأمور مىشود با صراحت جلوى توقّعات نابجا و پندارهاى غلط آنان را بگيرد و محدودهى وظائف خود را بيان كند و بگويد: معجزات من نيز در چهارچوب وحى الهى است، نه تمايلات شما و بدانيد كه هر كجا به من وحى شد معجزه ارائه خواهم داد، نه هر كجا و
هرچه شما هوس كنيد.
در اين آيه، غيب دانستن پيامبر به صورت مستقل نفى شده، ولى گاهى آگاهىهايى از غيب به پيامبر عطا شده است. خداوند بارها دربارهى تاريخ حضرت يوسف و مريم و نوح و ... به پيامبر اسلام صلى الله عليه و آله فرموده است: «ذلِكَ مِنْ أَنْباءِ الْغَيْبِ نُوحِيهِ إِلَيْكَ» اين قصهها، اطلاعات غيبى است كه به تو مىدهيم. در آخر سورهى جنّ هم فرموده است: خداوند علم غيب دارد و آن را جز به اولياى خويش عطا نمىكند. پس علم غيب مخصوص خداست و اگر بخواهد گوشهاى از آن را در اختيار اولياى خود قرار مىدهد.
برخورد همهى انبيا با مردم يكسان بوده است. همين سخنان را حضرت نوح هم به مردم خود مىگفت.
🌹موضوعاتی دیگر در رابطه با همین آیه🌹
۱- صداقت انبيا، تا آنجاست كه اگر فاقد قدرتى باشند، به مردم اعلام مىكنند. «قُلْ لا أَقُولُ»
۲- از پيامبران، توقعات بيجا نداشته باشيد. «لا أَقُولُ لَكُمْ عِنْدِي خَزائِنُ اللَّهِ»
۳- زندگى، اهداف و شيوهى كار رهبر بايد صريح و روشن براى مردم بيان شود. قُلْ لا أَقُولُ ...
۴- نگذاريد مردم، شمارا بيش از آنچه هستيد بپندارند. (شخصيّتها اگر القاب كاذب را از خود نفى كنند، جلوى غلوها و انحرافات گرفته مىشود). لا أَقُولُ لَكُمْ عِنْدِي خَزائِنُ اللَّهِ ...
۵- انبيا، با پول و تهديد و تطميع كار نمىكردند، تا ديگران از روى ترس و طمع، دور آنان جمع نشوند و خيال نكنند كه اگر با پيامبر باشند، از علم غيب يا خزانهى الهى مشكلاتشان حل خواهد شد. قُلْ لا أَقُولُ ...
۶- پيامبر براى زندگى شخصى يا ادارهى حكومت، همچون ديگران از مسير عادّى اقدام مىكند و از علم غيب و خزانهى الهى استفاده شخصى نمىكند، گرچه براى اثبات نبوّت لازم است استفاده كند. «لا أَعْلَمُ الْغَيْبَ»
۷- گرچه پيامبر خزائن الهى و علم غيب ندارد، ولى چون به او «وحى» مىشود بايد از او پيروى كرد. «يُوحى إِلَيَّ»
۸- كار پيامبر، نه بر اساس خيال و سليقه است، نه بر اساس تمايلات اجتماعى يا محيط زدگى، بلكه تنها براساس پيروى از وحى است. «إِنْ أَتَّبِعُ إِلَّا ما يُوحى إِلَيَّ»
۹- رفتار و گفتار پيامبران، براى ما حجّت است، چون بر مبناى وحى است. «إِنْ أَتَّبِعُ إِلَّا ما يُوحى إِلَيَّ»
۱۰- پيروى از انبيا، بصيرت واعراض از آنان، نابينايى است. «قُلْ هَلْ يَسْتَوِي الْأَعْمى وَ الْبَصِيرُ»
۱۱- فكر صحيح، انسان را به پيروى از انبيا وامىدارد و بهانهها و توقعات را كنار مىگذارد. «أَ فَلا تَتَفَكَّرُونَ»
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#تفسیرصوتی آیه ۵۰ سوره مبارکه انعام
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃
السلام علیک یا علی بن موسی الرضا
عید میلاد سراسر نور و پرخیر و برکت
ولی نعمت ایرانیان آقا امام رضا علیه السلام مبارک❤️
https://eitaa.com/tartilmenshavitafsir
⚘️⚘️⚘️حدیث هفته ⚘️⚘️⚘️
امام رضا علیه السلام فرموده اند:
هر که در مجلسی بنشیند که در آن یاد ما اهل بیت زنده می شود، قلبش، در روزی که قلب ها می میرند، نمی میرد.
منبع :وسائل الشیعه
#حدیث_هفته
إِنَّا لِلَّهِ وَإِنَّا إِلَیْهِ رَاجِعُونَ
🌷
با تقدیم تبریک سالروز میلاد حضرت علی بن موسی الرضا علیه السلام، خدمت شما همراهان و حافظان عزیز
و همچنین عرض تسلیت درگذشت شهادتگونه ی رئیس جمهور کشور عزیزمان و همراهانشان در سانحه پیش آمده از خداوند می خواهیم این عزیزان را میهمان حضرت ابالحسن، امام رضا علیه السلام قرار دهد.
https://eitaa.com/tartilmenshavitafsir
پیام جامعه قرآنی کشور در پی شهادت آیتالله رئیسی
◾️جامعه قرآنی کشورمان در پی شهادت آیتالله سیدابراهیم رئیسی و هیئت همراه پیامی صادر کرد که در بخشی از این پیام، شهید رئیسی به عنوان سید شهیدان خدمت و مسئولی از جنس مردم معرفی شده است.
💠 در این پیام ضمن اشاره به دفاع تاریخی شهید رئیسی از ساحت قرآن در سازمان ملل، آمده است:
این شهادتها، نه تنها باعث دلسردی و عقبنشینی دیگر مؤمنان نمیشود و در روحیه آنان تضعیفی ایجاد نمیکند، بلکه شوق خدمت و شهادت را در آنان بیش از پیش میکند. «وَ مِنْهُمْ مَنْ يَنْتَظِرُ وَ ما بَدَّلُوا تَبْديلا»
خادمان قرآن و عترت در عمل به وصیت آن شهید سعید، برای نشر معارف بلند قرآن و عترت، همت خود را مضاعف نموده و با اتحاد و انسجام بیش از پیش از همه ظرفیتهای موجود در بخش حاکمیتی و مردمی برای تحقق حاکمیت قرآن تلاش خواهند نمود.
در لینک زیر بخوانید
iqna.ir/00Hh6k
https://eitaa.com/tartilmenshavitafsir
🌸🌱
سلام علیکم
ان شاءالله موضوع شماره نود و یک تقدیم خواهد شد.
آیات گذشته را مرور بفرمایید.
موفق و موید باشید
🌸
🌸🍃
🌸🍃🌸
🌸🍃🌸
🍃🌸
🌸
حفظ نيروهاى مخلص و فقير و مجاهد، بهتر از جذب سرمايهداران كافر است.
🌸
🌸🍃
🌸🍃🌸
وَلَا تَطْرُدِ الَّذِينَ يَدْعُونَ رَبَّهُمْ بِالْغَدَاةِ وَالْعَشِيِّ يُرِيدُونَ وَجْهَهُ ۖ مَا عَلَيْكَ مِنْ حِسَابِهِمْ مِنْ شَيْءٍ وَمَا مِنْ حِسَابِكَ عَلَيْهِمْ مِنْ شَيْءٍ فَتَطْرُدَهُمْ فَتَكُونَ مِنَ الظَّالِمِينَ
و كسانى را كه بامداد و شامگاه پروردگارشان را مىخوانند، در حالى كه رضاى او را مىطلبند، از خود مران. چيزى از حساب آنان بر عهدهى تو نيست و از حساب تو نيز چيزى بر عهدهى آنان نيست كه طردشان كنى و در نتيجه از ستمگران شوى.
شفيع: واسطه.
شفع در اصل به معنى جمع كردن دو چيز است.
تطرد: طرد: راندن از روى بى اعتنايى.
«لا تطرد»: مران، بى اعتنا مباش.
غداة: بامداد يا از اول صبح تا طلوع آفتاب.
عشى: از اول ظهر تا غروب آفتاب.
وجهه: وجه: صورت و چهره، روى هر چيز، اشرف هر چيز.
به معنى مصدر (توجه كردن) نيز آمده است.
به معنى «ذات» نيز آيد