سوگندهايى كه بدون قصد و توجّه يا بىهدف و از روى عادت يا در حال هيجان وغضب، يا بر پايهى مطالب نادرست، يا براى انجام كارهاى خلاف باشد، سوگندهاى لغو است. اينها كفّاره ندارد؛ ولى سوگندى كه از روى قصد و براى كار مفيد باشد، الزامآور است و بايد طبق آن عمل كرد، وگرنه كفاره دارد.
امام صادق عليه السلام در تفسير واژهى «لغو» در سوگند فرمود: گفتن «لا و اللَّه» و «بلى و اللَّه» بدون آنكه قصد جدّى داشته باشد، سوگند لغو است.
كلمهى «أَوْسَطِ» را برخى به بهترين نوع غذا تفسير كردهاند. نظير آيهى سورهى قلم كه «قالَ أَوْسَطُهُمْ» يعنى بهترين و برترينشان چنين گفت.
لباس پوشاندن به محرومان كه در كفّارهى قسم است، شامل هر نوع پوشش زمستانى، تابستانى، زنانه و مردانه مىشود.
يك آئين جهانى و هميشگى بايد مقرّرات ومجازاتش قابل توسعه باشد، مثل آزادكردن برده، يا اطعام دادن فقير، يا پوشاندن بينوا كه در هر زمان براى هر فردى و در هر جا قابل عمل است.
امام صادق عليه السلام فرمود: «بعضى بيش از ده سير غذا مىخورند و بعضى كمتر از ده سير بنابراين حد وسط براى مقدار يك غذا را ده سير (يك مُد) حساب كنيد».
امام كاظم عليه السلام در توضيح آيهى فوق فرمود: «كسىكه بيش از قوت عيال خود ندارد مصداق جمله «لَمْ يَجِدْ» است.
🌹موضوع های جالب دیگری که در رابطه با همین آیه، وجود دارد. حتما مطالعه بفرمایید 🌹
۱- برداشتن جريمه از سوگندهاى بىهدف، يك تفضّل و لطف الهى است. لا يُؤاخِذُكُمُ اللَّهُ بِاللَّغْوِ ... (ما نيز براى جسارتهايى كه مردم در حال عصبانيّت به ما مىكنند، حساب باز نكنيم)
۲- اسلام، دين آسان است و براى سوگندهاى غير جدّى، كفّاره قرار نداده است. لا يُؤاخِذُكُمُ ... (ملاك در گفتهها و كردارها قصد و نيّت است)
۳- در اسلام، جريمهى مالى هم وجود دارد. إِطْعامُ ... أَوْ كِسْوَتُهُمْ ...
۴- قوانين اسلام در مسير فقرزدايى است و احكام فردى اسلام با مصالح جامعه هماهنگ است. (اطعام يا پوشاندن يا برده آزاد كردن) فكفّارته اطعام عشرة مسكين ...
۵- ميانه روى و عدالت، در همه جا حتّى در نوع جريمه، يك ارزش است. مِنْ أَوْسَطِ ... (بنابر اينكه مراد از «أَوْسَطِ» متوسط باشد نه بهترين)
۶- جريمه بايد با وضع مالى افراد متناسب باشد. «ما تُطْعِمُونَ أَهْلِيكُمْ»
۷- انجام تكليف منوط به توان و قدرت است. فَمَنْ لَمْ يَجِدْ ...
۸- در جريمه و كفاره، بايد حد وسط زندگى روزمرّه و معمولى افراد را به حساب آورد، نه روزهاى استثنايى. «مِنْ أَوْسَطِ» (بنابر اينكه مراد از «أَوْسَطِ» متوسّط باشد)
۹- در پرداخت كفّاره، روحيّه و شخصيّت فقرا را نشكنيم و آنان را مانند خانوادهى خود حساب كنيم. «تُطْعِمُونَ أَهْلِيكُمْ»
۱۰- جرأت سوگند شكنى خود را با سختى روزه يا پرداخت جريمه، جبران كنيد. (پرداخت جريمه وكفّاره در اسلام، يك برنامه خودسازى است.) فَكَفَّارَتُهُ ...
۱۱- اسلام از هر فرصتى براى آزادى بردگان استفاده كرده است. «تَحْرِيرُ رَقَبَةٍ» (حتّى براى جبران و كفّارهى برخى اعمال، دستور به آزادى برده داده است.)
۱۲- براى نام مقدّس خداوند، حريم قائل شويم. يا سوگند نخوريم، يا حتماً عمل كنيم يا با پرداخت كفّاره جبران كنيم. «وَ احْفَظُوا أَيْمانَكُمْ»
۱۳- بعضى خيال نكنند كه حقّ دارند هر لحظه قسم بخورند و جريمه بپردازند. «وَ احْفَظُوا أَيْمانَكُمْ» (ما در برابر سوگندهايمان مسئوليم)
۱۴- كسى كه توان مالى ندارد، بايد از توانايى جسمى خود مايه بگذارد. «فَصِيامُ ثَلاثَةِ أَيَّامٍ»
۱۵- باز بودن راه جبران كوتاهىها، نعمتى الهى و شايسته سپاسگزارى است. ذلِكَ كَفَّارَةُ أَيْمانِكُمْ ... يُبَيِّنُ اللَّهُ ... لَعَلَّكُمْ تَشْكُرُونَ
۱۶- عملكردن به احكام، بهترين شكر است. «لَعَلَّكُمْ تَشْكُرُونَ» (از اينكه به جاى «يبيّن اللَّه لكم آياته لعلّكم تعملون» فرمود: «لَعَلَّكُمْ تَشْكُرُونَ»، استفاده مىشود كه عملكردن بهترين شكر است.)
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#تفسیرصوتی آیه ۸۹ سوره مبارکه مائده
سلام همراهان گرامی
توجه بفرمایید📣
🍃 این کانال، تنها کانال حفظ آیات موضوعی به صورت یک آیه کامل، از ابتدای قرآن، به صورت آیه به آیه به همراه ترجمه و تفسیر است.
🟢 انتشار مطالب این کانال، با لینک و بدون لینک مجاز است .
✅️ این کانال را به دوستانتان هم معرفی بفرمایید تا شما نیز در گسترش فرهنگ قرآنی سهیم باشید.
ان شاءالله یک باقیات صالحات برای همه ی ما باشد.
یاعلی
لینک دعوت👇
https://eitaa.com/hefzemozooeiayat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌸🌱🌸🌱🌸🌱🌸
السَّلامُ عَلَيْكَ يَا حُجَّةَ اللَّهِ فِي أَرْضِهِ
🌸
بر مهدی و آن هاله ی نورش صلوات
بر خال لب و جام ظهورش صلوات
بی پرده همه انس و ملک می گویند
بر سال و مه و وقت ظهورش صلوات
🌸🌱🌸🌱🌸🌱🌸
جشن بزرگ #نیمه_شعبان، عید بزرگ و سراسر نور میلاد مسعود آخرین ودیعه الهی، حضرت حجت ابن الحسن العسکری ارواحنافداه برای شما همراهان و حافظان قرآن مبارک ☘️
اللهم عجل لولیک الفرج 🌸
🌸🌱🌸🌱🌸🌱🌸
https://eitaa.com/tartilmenshavitafsir
⚘️⚘️⚘️حدیث هفته ⚘️⚘️⚘️
امام رضا علیه السلام فرموده اند:
ما ذِئبانِ ضارِیانِ فی غَنَمِ قَومٍ قَد تَفَرَّقَ رُعاؤُها بِاَضَرَّ فی دینِ المُسلمِ مِنَ الرِّیاسَهِ
دو گرگ درنده در گله ی بی چوپان، به اندازه ی ریاست طلبی، در دین یک مسلمان زیانبار نیست
منبع: اصول کافی
#حدیث_هفته
🌸🌱
سلام علیکم
ان شاءالله موضوع شماره هشتاد و سه تقدیم خواهد شد.
آیات گذشته را مرور بفرمایید.
موفق و موید باشید
🌸
🌸🍃
🌸🍃🌸
🌸🍃🌸
🍃🌸
🌸
هركه عامل كينه و عداوت
در ميان مردم شود،
مانند شيطان است
🌸
🌸🍃
🌸🍃🌸
إِنَّمَا يُرِيدُ الشَّيْطَانُ أَنْ يُوقِعَ بَيْنَكُمُ الْعَدَاوَةَ وَالْبَغْضَاءَ فِي الْخَمْرِ وَالْمَيْسِرِ وَيَصُدَّكُمْ عَنْ ذِكْرِ اللَّهِ وَعَنِ الصَّلَاةِ ۖ فَهَلْ أَنْتُمْ مُنْتَهُونَ
همانا شيطان مىخواهد به وسيله شراب و قمار، ميان شما دشمنى و كينه بيفكند و شما را از ياد خدا و نماز باز دارد. پس (با اين همه مفاسد) آيا دست برمىداريد؟
يوقع: وقوع: به وجود آمدن.
ايقاع: به وجود آوردن.
«ان يوقع» اينكه بوجود آورد.
عداوة: هر وقت عداوة و بغضاء با هم آيند ، ظاهرا مراد از عداوت، تجاوز ناشى از كينه و مراد از بغضاء، فقط كينه قبلى است.
منتهون: نهى: زجر و منع.
انتهاء: ترك كردن و انزجار.
«منتهون» ترك كنندگان