🌰 تقویت تمرکز در حفظ آیات 🌰
شكلات تلخ خواص آنتی اكسيدانی فوق العادهای دارد و حاوی محركهای طبيعی مثل كافئين است كه میتواند تمركز و قدرت توجه را بالا ببرد.
آجیل منبع سرشاری از ویتامین E است .مصرف روزانه آجیل باعث کاهش افت فرایندهای شناختی می شود و در نهایت باعث افزایش تمرکز می شود
🌰 @hefzequranchannel
عضو گرامی کانال
✅ نشر مطالب کانال تنها با داشتن👈 لینک کانال جایز میباشد
حفظ یک صفحه
ابتدا یک بار به صورت روزنامه وار به ترجمه آن نگاه کنید سپس آیه اول راچند بار بشنوید لازم است شما استادی را برای ترتیل حفظ قرآن انتخاب کنید و تمام آیات را باهمان استاد حفظ کنید به طوری که تماما شبیه همان استاد بخوانید(استاد پرهیزگار یا استاد منشاوی یا هر استادی که می پسندید)
سپس همان یک آیه را آنقدر با لحن استاد تکرار کنید تا حفظ شوید و آیات بعدی نیز به همین ترتیب .
حالا نوبت به وصل آیات می رسد پس از آن که هر آیه را حفظ کردید آیات را به هم وصل می کنید برای بهتر حفظ کردن بهتر است صفحه را به دو قسمت تقسیم کرده و هر قسمت را جداگانه حفظ و سپس به هم وصل کنید در این روش آیات آخر صفحه با اول صفحه هیچ تفاوتی در حفظ و تکرار ندارند سعی کنید پس از اتمام صفحه حفظ خود را، برای کسی تلاوت کنید پس از آنکه حفظ جدید تمام شد دوره آیات حفظ شده قبلی ضروریست به این ترتیب که هر روز در ابتدای شروع حفظ ۱۰ درس گذشته خود را تکرار می کنید به عنوان مثال اگر روزی یک صفحه حفظ کردید روزانه ۱۰ صفحه مرور خواهید داشت برای محفوظات بالا لازم است روزانه یک هفتم از محفوظات کلتان مرور گردد
@hfzequranchannel
ابن عباّس می گوید : مدّت ها فكر می كردم كه منشأ این همه فضیلت در سوره یس چیست . او می گوید تمام آثار و فضایل این سوره به دلیل وجود این آیه شریفهاست : « إنَّما أمْرُهُ إذا أرادَ شَیئاً اَنْ یقولَ لَهُ كُنْ فَیكُونَ ؛همانا فرمان او چنین است كه هرگاه چیزی را اراده كند، تنها به آن می گوید: «موجود باش ! ، آن نیز بی درنگ موجود می شود.»
پیامبر اكرم(ص) كه بر تمام جوانب شگفتی های این سوره آگاه بود و هر لحظه ، آن ها را لمس میكرد ، فرموده است : « لَوَددْتُُ أنَّها تكون فی قَلب كلِّ انسانٍ ؛ از صمیم قلب می گویم : ای كاش این سوره در قلب هر انسانی جای گیرد.» و جالب این است كه پیامبر (ص) نمیفرمایند هر مؤمن یا مسلمان یا خویشاوندان ؛ بلكه ایشان ، این توفیق را برای 👈 هر انسانی آرزو می كند
@hefzequranchannel
🌹 سحر خیز عزیز 🌹
🍃 حجةالاسلام علوی تهرانی🍃
روایت است که یکی از اصحاب از امام صادق علیه السلام پرسید:
اگر من نتوانم نماز شب را در وقتش بخوانم باید چه کنم؟ حضرت فرمودند: فردایش قضایش را بخوان.
گفت: اگر نتوانم یازده رکعت بخوانم چه؟ حضرت پاسخ دادند: سه رکعتش را بخوان.
اگر نتوانم سه رکعت را هم در شب بخوانم چه؟ پاسخ دادند: صبحش قضا کن.
پرسید اگر نتوانستم قضا کنم چه؟ پاسخ دادند: نمازمغرب و عشا را به جماعت بخوان و بعد از نماز عشا آیه: " 285 بقره " را بخوان، ثواب نماز شب در نامه اعمال مینویسند.
پرسید: اگر مسجدی نزدیک نبود تا به جماعت بخوانیم؟ پاسخ دادند: وقتی برای خوردن آب در نیمه شب برمیخیزی بعد از نوشیدن بگو" اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یا اَباعَبْدِاللَّهِ"
اینگونه انعطاف نماز شب را نشان میدهند تا همه در نامه اعمال خود نماز شب داشته باشند و عزتمند شوند.
🎤 مراسم یادبود شهدای خان طومان، هیئت میثاق با شهدا، ۹۵/۲/۲۶
@hefzequranchannel
⚪️🌹⚪️🌹⚪️🌹⚪️🌹⚪️🌹⚪️🌹
📚📚📚
📚📚
📚
📝 نکات تفسیری
اهميت حج:
اهميت حج همين بس كه از زمان ابراهيم (سلام الله عليه) مطرح شده بود و نامگذاري سال هم به مناسبت حج بود. در جريان قرارداد بين موسي و شعيب (سلام الله عليهما) آنجا سخن از «ثماني حجج» است.
در سوره «قصص» آيه بيست و هفتم اينچنين فرمود: ﴿قَالَ إِنِّي أُرِيدُ أَنْ أُنكِحَكَ إِحْدَي ابْنَتَيَّ هَاتَيْنِ عَلَي أَن تَأْجُرَنِي ثَمَانِيَ حِجَجٍ﴾،
نفرمود «ثماني سنين» [بلكه] فرمود هشت حجِه؛ چون هر سال حج انجام ميشود.
ماهي كه در او حج انجام ميشود «حِجه» است و هر سال يك بار حج انجام ميشد، سال را به احترام حج و به مناسبت حج حِجّه ميناميدند.
هشت حجِه يعني هشت سال و آن قدر مسئله حج مهم بود كه سال را به مناسبت حج و به ارقام حج نامگذاري ميكردند و شماره ميكردند كه فرمود: ﴿عَلَي أَن تَأْجُرَنِي ثَمَانِيَ حِجَجٍ﴾ هشت حجّه؛ يعني هشت سال؛ نه هشت ماه و اين ﴿ثَمَانِيَ حِجَجٍ﴾ جاي ثماني سنين قرار دارد و اين نه تنها در اثر اهميت اوست بلكه در اثر شهرت او هم خواهد بود.
دروس_تفسیر_سوره_بقره
حضرت_علامه_جوادی_آملی
📚 @hefzequranchannel
📚📚
📚📚📚
🌺🍃🌺🍃🌺🍃
🍃💐🍃💐
🌸🍃
🌻 مشابهات
این ابتدا را در 3 سوره می بینیم👀
🌹 فَمَنْ أَظْلَمُ مِمَّنِ👉 اِفْتَرىٰ عَلَى اَللّٰهِ كَذِباً أَوْ كَذَّبَ بِآيٰاتِهِ أُولٰئِكَ يَنٰالُهُمْ نَصِيبُهُمْ مِنَ اَلْكِتٰابِ حَتّٰى إِذٰا جٰاءَتْهُمْ رُسُلُنٰا يَتَوَفَّوْنَهُمْ قٰالُوا أَيْنَ مٰا كُنْتُمْ تَدْعُونَ مِنْ دُونِ اَللّٰهِ قٰالُوا ضَلُّوا عَنّٰا وَ شَهِدُوا عَلىٰ أَنْفُسِهِمْ أَنَّهُمْ كٰانُوا كٰافِرِينَ (٣٧)اعراف
🌹🌹 فَمَنْ أَظْلَمُ مِمَّن👉ِ اِفْتَرىٰ عَلَى اَللّٰهِ كَذِباً أَوْ كَذَّبَ بِآيٰاتِهِ إِنَّهُ لاٰ يُفْلِحُ اَلْمُجْرِمُونَ (١٧)یونس
🌹🌹🌹 فَمَنْ أَظْلَمُ مِمَّنْ👉 كَذَبَ عَلَى اَللّٰهِ وَ كَذَّبَ بِالصِّدْقِ إِذْ جٰاءَهُ أَ لَيْسَ فِي جَهَنَّمَ مَثْوىً لِلْكٰافِرِينَ (٣٢)زمر
🌸🍃 @hefzequranchannel
🍃💐🍃💐
🌺🍃🌺🍃🌺🍃
حافظ عزیز
در هر کاری باید نوع نگاهتان را تغییر دهید تا به موفقیت برسید و انگیزه کافی برای انجام آن کار داشته باشید اگر جنبه سخت بودن کار را نگاه کنید موفقیت چندانی نخواهید داشت واگر به نتیجه ای که از کار کردنتان نصیبتان می شود توجه کنید شما در آن کار موفق می شوید و انگیزه لازم را خواهید داشت..
@hefzequranchannel
💠 ضرب المثل های ایرانی در آیات👇
کنار گود نشسته میگه لنگش کن🌟
آیه ↪️
سوره مائده آيه 24 :
قَالُواْ يَا مُوسَى إِنَّا لَن نَّدْخُلَهَا أَبَدًا مَّا دَامُواْ فِيهَا فَاذْهَبْ أَنتَ وَرَبُّكَ فَقَاتِلا إِنَّا هَاهُنَا قَاعِدُونَ
اي موسي، تو و پروردگارت برويد و (با آنان) بجنگيد، ما همينجا نشسته ايم!
🔗 @hefzequranchannel 🔗
حافظ عزیز
از اینکه دوباره شروع کنی اصلا نترس
دوباره تصمیم بگیر و با جدییت و برنامه جدید شروع کن
هر قدر تعداد تصمیم هایی که می گیرید بیشتر باشد در انجام آنها بهتر عمل خواهید کرد . توان تصمیم گیری هم مثل ماهیچه های بدن با به کار گیری هرچه بیشتر قدرتمند تر می شود .
امروز درباره ی دو موضوعی که به تاخیر انداخته بودید تصمیم گیری کنید : یکی تصمیمی ساده و دیگری تصمیمی که کمی دورتر از دسترس است . فورا اولین اقدام را برای تحقق آن ها انجام دهید . با این کار قدرتی را در خود ایجاد می کنید که می تواند کل زندگی شما را دگرگون کند .
شما همانی هستید که می اندیشید.
@hefzequranchannel
✍ برنامه روزانه یک حافظ
✅ درس جدید
✅ مرور 10 درس (2بار در روز برای کسانی که می خواهند بهترین باشند)
✅ مرور محفوظات
1⃣ حافظ 10 جزء روزی 1جزء
2⃣ حافظ 20 جزء روزی 2جزء
3⃣ حافظ کل روزی 3جزء
✅ گوش کردن به ترتیل
✅ پرسش یا مباحثه
هر روز برای تکالیف انجام شده به خودتون امتیاز بدید
با توکل به خدا و توسل به امامان معصوم حتما موفق خواهید شد
@hefzequranchannel
عضو گرامی کانال
✅ نشر مطالب کانال تنها با داشتن👈 لینک کانال جایز میباشد
4_6008184073397207640.mp3
983K
⭐️ نماز شب را رها نکنید! هر کس از نماز شب محروم شد، از رزق و روزی زیاد هم محروم خواهد شد.
حجةالاسلام علوی_تهرانی
@hefzequranchannel
📚📚📚
📚📚
📚
📝 نکات تفسیری
يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لِمَ تَقُولُونَ مَا لَا تَفْعَلُونَ ﴿۲﴾صف
اى كسانى كه ايمان آورده ايد چرا چيزى مى گوييد كه انجام نمى دهيد
كَبُرَ مَقْتًا عِنْدَ اللَّهِ أَنْ تَقُولُوا مَا لَا تَفْعَلُونَ ﴿۳﴾صف
نزد خدا سخت ناپسند است كه چيزى را بگوييد و انجام ندهيد
«علامه طباطبائى» در «المیزان» مى گوید: «فرق است بین این که انسان سخنى را بگوید که انجام نخواهد داد، و بین این که، کارى که مى گوید را انجام ندهد، اولى دلیل بر نفاق است و دومى دلیل بر ضعف اراده».
ظاهراً منظور این است: گاه انسان سخنى مى گوید که از اول تصمیم دارد انجام ندهد، این یک نوع «نفاق» است، اما گاه از اول تصمیم بر عمل دارد، ولى بعداً پشیمان مى شود، این دلیل «ضعف اراده» است.(1)
به هر حال، آیه فوق هرگونه تخلف از عهد و پیمان و وعده، و حتى به گفته بعضى، «نذر» را نیز شامل مى شود، و لذا در فرمان «مالک اشتر» مى خوانیم: على (علیه السلام) به او فرمود: «از این که به مردم وعده بدهى و تخلف کنى سخت بپرهیز، زیرا این موجب خشم عظیم در نزد خدا و مردم خواهد شد، چنان که قرآن مى گوید: کَبُرَ مَقْتاً عِنْدَ اللّهِ أَنْ تَقُولُوا ما لا تَفْعَلُونَ».(2)
و در حدیثى از امام صادق (علیه السلام) مى خوانیم: «وعده مؤمن به برادرش نوعى نذر است، هر چند کفاره ندارد، و هر کس خلف وعده کند با خدا مخالفت کرده، و خویش را در معرض خشم او قرار داده، و این همان است که قرآن مى گوید: یا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا لِمَ تَقُولُونَ ما لا تَفْعَلُونَ کَبُرَ مَقْتاً عِنْدَ اللّهِ أَنْ تَقُولُوا ما لا تَفْعَلُونَ».(3)
منبع: خلاصه شده از تفسیر نمونه
...............................
(1). «المیزان»، جلد 19، صفحه 287
(2). «نهج البلاغه»، نامه 53 (صفحه 444، صبحى صالح)
(3). «اصول کافى»، جلد 2، باب «خلف الوعد».
📚 @hefzequranchannel
📚📚
📚📚📚
🌿🍄🌿🍄🌿🍄
🍄🌿🍄🌿
🌿🍄
🌻 مشابهات
این آیات در کدام سوره قرار دارند
وَ مٰا أَرْسَلْنٰا قَبْلَكَ إِلاّٰ رِجٰالاً نُوحِي إِلَيْهِمْ فَسْئَلُوا أَهْلَ اَلذِّكْرِ إِنْ كُنْتُمْ لاٰ تَعْلَمُونَ
وَ مٰا أَرْسَلْنٰا مِنْ قَبْلِكَ إِلاّٰ رِجٰالاً نُوحِي إِلَيْهِمْ فَسْئَلُوا أَهْلَ اَلذِّكْرِ إِنْ كُنْتُمْ لاٰ تَعْلَمُونَ
🍄🌿 @hefzequranchannel
🌿🍄🌿🍄
🍄🌿🍄🌿🍄🌿
تفسیر نمونه: در روایات اسلامى چنین مى خوانیم: مسلمانان موظفند سه برنامه را در مورد همه انجام دهند، خواه طرف مقابل، مسلمان باشد یا کافر، نیکوکار باشد یا بدکار، و آن سه عبارتند از: وفاى به عهد، اداى امانت و احترام به پدر و مادر.
تفسیر المیزان: اطلاق عهد در آیه شریفه شامل تمامى وعده هاى انسان و قول هائى که اشخاص میدهد میشود، مثل اینکه بگوید: (من این کار را میکنم، و یا این کارى که مى کردم ترک مى کنم) و نیز شامل هر عقد و معامله و معاشرت و امثال آن مى شود.
@hefzequranchannel
🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃
بزرگترین وسیله دفع بلا قبل از وقوع عمل صالح است
﴿كَذلِكَ لِنَصرِفَ عَنهُ السّوءَ وَالفَحشاءَ إِنَّهُ مِن عِبادِنَا المُخلَصينَ﴾
و بعد از وقوع بلا تضرع و زاری
﴿فَلَولا إِذ جاءَهُم بَأسُنا تَضَرَّعوا﴾.
@hefzequranchannel
🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃
پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله وسلم به امیرالمؤمنین علیه السلام فرمودند: ای علی! «یس» را بخوان که در آن ده اثر است: هر که آن را قرائت کند:
1) اگر گرسنه باشد سیرگردد؛
2) اگر تشنه باشد، سیراب گردد؛
3) اگر عریان باشد، پوشانیده گردد؛
4) اگر عزب باشد، ازدواج کند؛
5) اگر ترسان باشد، امنیت یابد؛
6) اگر مریض باشد، عافیت یابد؛
7) اگر زندانی باشد، نجات یابد؛
8) اگر مسافر باشد، در سفرش یاری شود؛
9) نزد میت خوانده نمی شود مگر اینکه خدا بر او آسان گیرد؛
10) اگر گمشده داشته باشد، گمشده اش را پیدا کند.
المصباح کفعمی
ص۳۱۳
@hefzequranchannel
از اول ماه ذی القعده تا آخر دهه ذی الحجه در بین اهل معنی به اربعین موسوی یا اربعین کلیمی مشهور است که بزرگان به استفاده از این فرصت مبارک، تاکید می کرده اند.
بسم الله الرحمن الرحیم
«و واعدنا موسی ثلاثین لیله و اتممناها بعشر»
کلمه لیله در این آیه شریفه قابل توجه است.
40 شب بوده
از مرحله «و باللیل افلا تعقلون» تا «و نجیناهم بسحر» راهی است که همت، سعی و تلاش می خواهد.
نافله شب، تلاوت قرآن، ذکر استغفار و توسل به حضرت بقیة الله روحی له الفداء بهترین وسیله و اسباب این حرکت آسمانی است.
البته با ثبات قدم که حال ثابت از عمل صالح ثابت حاصل آید.
آیت الله ناصری
@hefzequranchannel
📚📚📚
📚📚
📚
📝 نکات تفسیری
يَسْئَلُونَكَ عَنِ اَلْخَمْرِ وَ اَلْمَيْسِرِ قُلْ فِيهِمٰا إِثْمٌ كَبِيرٌ وَ مَنٰافِعُ لِلنّٰاسِ وَ إِثْمُهُمٰا أَكْبَرُ مِنْ نَفْعِهِمٰا وَ يَسْئَلُونَكَ مٰا ذٰا يُنْفِقُونَ قُلِ اَلْعَفْوَ كَذٰلِكَ يُبَيِّنُ اَللّٰهُ لَكُمُ اَلْآيٰاتِ لَعَلَّكُمْ تَتَفَكَّرُونَ (٢١٩)بقره
تحريم تدريجى ميگسارى توسط شارع مقدس اسلام
و از آنجائى كه مردم به قريحه حيوانيت كه دارند همواره متمايل به لذائذ شهوت هستند، و اين تمايل شهواتى را
بيشتر در بين آنان شايع مى سازد تا حق و حقيقت را، و قهرا مردم به ارتكاب آنها عادت نموده تركش برايشان دشوار مى شود،
هر چند كه ترك آن مقتضاى سعادت انسانى باشد، بدين جهت خداى سبحان مبارزه با اينگونه عادتها را تدريجا در بين مردم آغاز كرد، و با رفق و مدارا تكليفشان فرمود:
يكى از اين عادات زشت و شايع در بين مردم مى گسارى بود، كه شارع اسلام به تدريج تحريم آن را شروع كرد، و اين مطلب با تدبر در آيات مربوط به اين تحريم كه مى بينيم چهار بار نازل شده كاملا به چشم مى خورد.
بار اول فرموده : ((قل انما حرم ربى الفواحش ما ظهر منها و ما بطن ، و الاثم و البغى بغير الحق )) و اين آيه در مكه نازل شده ، و بطور كلى هر عملى را مصداق اثم باشد تحريم كرده ، و ديگر نفرموده كه شرب خمر هم مصداق اثم است ، و اينكه در آن اثمى كبير است .
ترجمه تفسير الميزان جلد 2 صفحه 291
و احتمالا اين همان جهت است كه گفتيم خواسته است رعايت سهولت و ارفاق را كرده باشد، چون سكوت از اينكه شراب هم اثم است خود نوعى اغماض است ، همچنانكه آيه شريفه : ((و من ثمرات النخيل و الاعناب تتخذون منه سكرا و رزقا حسنا)) نيز اشاره به اين اغماض دارد، (چون شراب را در مقابل رزق نيكو قرار داده )، و گويا مردم با اينكه صراحتا بفرمايد شراب حرمتى بزرگ دارد، دست بردار نبودند، تا آنكه آيه شريفه : ((لا تقربوا الصلوه و انتم سكارى )) در مدينه نازل شد، و تنها از مى گسارى در بهترين حالات انسان و در بهترين اماكن يعنى نماز در مسجد نهى كرده .
و اعتبار عقلى خود ما و نيز سياق آيه شريفه نمى پذيرد كه اين آيه بعد از آيه بقره ، و دو آیه مائده که بطور مطلق از مى گسارى نهى مى كنند نازل شده باشد، و معنا ندارد كه بعد از نهى از مطلق مى گسارى ، دوباره نسبت به بعضى از موارد آن نهى كنند، علاوه بر اينكه اين كار با تدريجى كه گفتيم از اين آيات استفاده مى شود منافات دارد، چون تدريج عبارت از اين است كه اول تكليف آسان را بيان كنند بعدا به سخت تر و سخت تر از آن بپردازند نه اينكه اول تكليف دشوار را بيان كنند، بعدا آسان تر آن را بگويند.
و سپس آيه سوره بقره كه مورد بحث ما است نازل شد، و فرمود: ((يسئلونك عن الخمر و الميسر، قل فيهما اثم كبير و منافع للناس ، و اثمهما اكبر من نفعهما)) و اين آيه بعد از آيه سوره نسا نازل شد، به بيانى كه گذشت ، و دلالت بر تحريم هم دارد، براى اينكه در اينجا تصريح مى كند بر اينكه شرب خمر اثم است ، و در سوره اعراف بطور صريح بيان مى كند كه هر چه مصداق اثم باشد خدا از آن نهى كرده .
تفسیر_المیزان
📚 @hefzequranchannel
📚📚
📚📚📚