eitaa logo
مرکز آموزش غیرحضوری حفظ قرآن کریم و نهج البلاغه
4.1هزار دنبال‌کننده
4.2هزار عکس
612 ویدیو
135 فایل
کانال رسمی مرکز آموزش غیرحضوری(تلفنی) حفظ قرآن کریم و نهج البلاغه مدیریت مرکز: سید اسلام هاشمی مقدم 📱09191536354 ⏰14:00 → 20:00 ادمین @hefzmajazi114 آدرس سایت ثبت نام: https://quran.mhqk.ir کانال پشتیبان eitaa.com/poshtiban_hefzmajazi
مشاهده در ایتا
دانلود
✅چند نکته و پیام تفسیری از آیه 6 سوره حجرات؛ 💠 بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ 💠 ☀️يَآ أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُواْ إِن جَآءَكُمْ فَاسِقٌ بِنَبِإٍ فَتَبَيَّنُواْ أَن تُصِيبُواْ قَوْماً بِجَهَالَةٍ فَتُصْبِحُواْ عَلَى‏ مَا فَعَلْتُمْ نَادِمِينَ‏ 🌸ترجمه   اى كسانى‏كه ايمان آورده‏ايد! اگر فاسقى براى شما خبرى مهم آورد تحقيق كنيد، مبادا (از روى زودباورى و شتاب‏زدگى تصميم بگيريد و) ناآگاهانه به گروهى آسيب رسانيد، سپس از كرده‏ى خود پشيمان شويد. 🔰نکته ها   🔹بر اساس روايات متعدّد از طرق شيعه و سنّى، اين آيه درباره وليدبن عقبه نازل شده است. زيرا پيامبر او را براى جمع ‏آورى زكات از قبيله بنى مصطلق اعزام داشت، امّا از آنجا كه ميان او و اين قبيله در دوران جاهليّت، خصومتى شديد بود، هنگامى كه اهل قبيله به استقبال او مى‏آمدند، گمان كرد كه به قصد كشتن او آمده‏اند. لذا جلوتر نرفت و نزد پيامبر بازگشت و خبر داد كه مردم از پرداخت زكات خوددارى كرده ‏اند. پيامبر از اين خبر ناراحت شد و تصميم گرفت آنان را گوشمالى دهد. آيه فوق نازل شد و در مورد خبر فاسق دستور تحقيق داد. 🔸روشن است كه فسقِ وليدبن عقبه، از ابتدا روشن نبود و گرنه پيامبر شخص فاسق را به عنوان نماينده خود جهت دريافت زكات اعزام نمى‏كرد، بلكه پس از دروغى كه وليد در مورد سرباز زدن قبيله بنى‏المصطق از پرداخت زكات گفت، اين آيه فسق او را آشكار ساخت تا پيامبر و مؤمنان بر اساس خبر او عمل نكنند. 🔹امام حسين‏عليه السلام در احتجاجى كه با وليد بن عقبه داشت فرمود: به خدا سوگند من تو را در دشمنى‏ات با علىّ‏بن ابى‏طالب‏عليهما السلام ملامت نمى‏كنم، زيرا خداوند، على را مؤمن و تو را فاسق خوانده است. سپس آيه فوق را تلاوت كردند.(تفسير نورالثقلين) ❓سؤال: در اين آيه دستور تحقيق و بررسى آمده، ولى درآيه‏ى 12 همين سوره، تجسّس، حرام شمرده شده است، آيا مى‏شود تحقيق و تفحّص، هم حرام باشد و هم واجب؟ 🔸پاسخ: آنجا كه تجسّس حرام است، درباره‏ى رفتار شخصىِ مردم است كه ربطى به زندگى اجتماعى ندارد، ولى آنجا كه واجب است، موردى است كه به جامعه مربوط است و مى‏خواهيم بر اساس آن، اقدام و عملى انجام دهيم كه اگر به خاطر احترام فرد، تحقيق و بررسى نكنيم ممكن است جامعه در معرض فتنه و آشوب قرار گيرد. ⚪️در طول تاريخ، انبيا با مردم و اجتماعاتى روبرو بوده‏اند كه به انواع بيمارى‏هاى اجتماعى و اخلاقى مبتلا بوده‏اند و حتّى امروز با آن همه پيشرفت‏هاى مهمى كه در زندگى بشر شده است، هنوز آن بيمارى‏ها به قوّت خود باقى است. بيمارى‏هايى همچون: 🔹تقليد كوركورانه از نياكان و پيروى از عادات وآداب ورسوم خرافى. 🔸پيروى از خيالات، شايعات، پيشگويى‏ها و رؤياهاى بى‏اساس. 🔹داورى و موضع‏گيرى بدون علم، ستايش يا انتقاد بدون علم و نوشتن و گفتن بدون علم. 🔸داوريى شفابخش براى همه آن بيمارى‏ها، تحقيق و بررسى است كه در اين آيه آمده است. 🔹اگر جامعه اهل دقّت و تحقيق و بررسى باشد، همه‏ى اين آفات و بلاهاى اجتماعى يكسره درمان مى‏شود. 🔸مشابه اين آيه، آيه 94 سوره نساء است كه مى‏فرمايد: «يا ايّها الّذين آمنوا اذا ضربتم فى سبيل اللّه فتبيّنوا و لا تقولوا لمن ألقى اليكم السّلام لستَ مؤمناً تبتغون عرض الحياة الدنيا فعند اللّه مغانم كثيرة كذلك كنتم من قبل فمَنّ اللّه عليكم فتبيّنوا اِنّ اللّه كان بما تعملون خبيراً» اى مؤمنان! هرگاه در راه خدا گام بر مى‏داريد و سفر مى‏كنيد، تحقيق و بررسى كنيد و به كسى كه اظهار ايمان مى‏كند نگوئيد تو مؤمن نيستى و بخاطر به دست آوردن غنائم بى‏گناهى را نكشيد. زيرا نزد خداوند غنائم فراوانى است. 🔹چنانكه در تاريخ آمده است: پس از جنگ خيبر، پيامبرصلى الله عليه وآله شخصى به نام اُسامةبن زيد را همراه گروهى از مسلمانان به سوى يهوديانى كه در يكى از روستاهاى فدك بودند فرستاد تا آنان را به اسلام يا قبول شرايط ذِمّه و تحت‏الحمايه بودن دعوت نمايد، يكى از يهوديان (به نام مِرداس) با شنيدن خبر، اموال و خانواده خود را در پناه كوهى قرار داد و با گفتن «لا اله الاّ اللّه محمّدٌ رَسولُ اللّه» به استقبال مسلمانان آمد. اُسامه به گمان اين‏كه او از ترس، اسلام آورده و اسلام او واقعى نيست، او را كشت. رسول خدا پس از اطلاع، به شدّت ناراحت شدند و آيه فوق نازل شد. ادامه👇👇👇
✅خبر در اسلام‏ ✍اسلام درباره‏ ى چگونگى سخن و نقل خبر تأكيدهاى فروانى كرده است از جمله: الف) قرآن از كسانى كه هر خبرى را مى‏شنوند و نسنجيده آن را نشر مى‏دهند، به شدّت انتقاد كرده و مى‏فرمايد: خبر را به اهل استنباط عرضه كنيد و اگر حقّانيّت آن ثابت شد، آنگاه آن را پخش كنيد.(1) ب) قرآن براى كسانى كه با پخش اخبار دروغ، در جامعه دغدغه ايجاد مى‏كنند، كيفرى سخت معيّن فرموده است.(2) ج) پيامبر اسلام‏صلى الله عليه وآله در سال آخر عمر شريف خود در سفر حج فرمودند: كسانى كه خبرهاى دروغى از من نقل مى‏كنند، زيادند و در آينده زيادتر خواهند شد، هر كس آگاهانه به من نسبت دروغ بدهد، جايگاهش دوزخ است و هر چه از من شنيديد، به قرآن و سنّت من عرضه كنيد، پس اگر موافق آن دو بود بپذيريد وگرنه ردّ كنيد.(3) د) امام صادق‏عليه السلام به كسى كه خبرهاى دروغى را به پدرش امام باقرعليه السلام نسبت مى‏داد، لعنت كردند و فرمودند: هر چه از ما شنيديد، اگر شاهد و گواهى از قرآن يا ساير سخنان ما بر آن پيدا كرديد، بپذيريد وگرنه نپذيريد.(4) ه) امام رضاعليه السلام فرمودند: سند سخنان ما، قرآن و سنّت رسول‏خداصلى الله عليه وآله است.(5) و) يكى از مهم‏ترين علوم اسلامى، علم رجال است كه براى شناخت خبر صحيح از غير صحيح، افرادى را كه حديث نقل مى‏كنند، مورد ارزيابى و بررسى قرار مى‏دهد. -------------------------------------------------- 1) نساء، 83. 2) احزاب، 60. 3) بحار، ج‏2، ص‏225. 4) بحار، ج‏2ص‏250. 5) بحار، ج‏2، ص‏250. 🔰پيام ها : 1- افراد مؤمن بايد اهل تحقيق و بررسى باشند، نه افرادى زودباور و سطحى‏نگر. «يا ايّها الّذين آمنوا... فتبيّنوا»  2- همه‏ى اصحاب پيامبر عادل نبوده‏اند، بلكه در ميان آنان افراد فاسق و منافق نيز بوده‏اند. «ان جاءكم فاسق»  3- افشاگرى و رسوا كردن افرادى كه كارشان سبب فتنه است، مانعى ندارد.  «ان جاءكم فاسق»  4- زمينه فتنه دو چيز است: تلاش فاسق، زودباورى مؤمن. «الذين آمنوا ان جائكم فاسق... فتبيّنوا»  5 - اصل در اسلام، اعتماد به مردم است، امّا حساب كسى كه فسق او بر همه روشن شد، از افراد عادّى جداست. «ان جاءكم فاسق... فتبيّنوا»  6- افراد فاسق، در صدد ترويج اخبار دروغ و نوعى شايعه پراكنى هستند. «جائكم فاسق بنبأ»  7- ايمان، با خوش‏باورى سازگار نيست. «آمنوا...فتبيّنوا»  8 - تحقيق وبررسى را به تأخير نيندازيد. «فَتبيّنوا» (حرف «فاء» نشانه‏ى اقدام سريع است)  9- گاهى فاسق راست مى‏گويد، بنابراين نبايد همه جا سخن او را تكذيب كرد، بلكه بايد تحقيق شود. «فتبيّنوا»  10- جامعه اسلامى، در معرض تهاجم خبرى است و مردم بايد هوشيار باشند. «ان جائكم... فتبيّنوا»  11- در مديريّت، بايد علاج واقعه را قبل از وقوع كرد. ابتدا تحقيق و سپس اقدام كنيم. «فتبيّنوا ان تصيبوا قوماً بجهالة»  12- بيان فلسفه و رمز و راز احكام الهى، انگيزه‏ى مردم را براى انجام دستورات زياد مى‏كند. (فلسفه تحقيق، دورى از ايجاد فتنه است.) «فتبيّنوا ان تصيبوا»  13- يكى از اهداف خبرگزارى‏هاى فاسق، ايجاد فتنه و بهم زدن امنيّت نظام است. «ان تصيبوا قوماً بجهالة»  14- اقدام بر اساس يك گزارش بررسى نشده، مى‏تواند جامعه‏اى را به نابودى بكشاند. «ان تصيبوا قوماً»  15- اقدام عجولانه و بدون بررسى و تحقيق، نوعى جهالت است. «بجهالة»  16- عمل به دستورات الهى، مانع پشيمانى است. تحقيق كنيم تا مبادا پشيمان شويم. «فتبيّنوا... نادمين»  17- پايان كار نسنجيده، پشيمانى است. «نادمين» 📚تفسير نور / حجة الاسلام محسن قرائتى / تفسير ذيل سوره حجرات آيه 6 •┈┈••✾••┈┈• ✅مرکز آموزش غیرحضوری(تلفنی)حفظ قرآن کریم و نهج البلاغه. ╭┅┅┅┅❀🍃🌸🍃❀┅┅┅┅╮ 🆔@hefzmajaziquran114 🆔@poshtiban_hefzmajazi ╰┅┅┅┅❀🍃🌸🍃❀┅┅┅┅╯
🕊 اگر ما به زبانِ حقّ آشنا شدیم، به زبانِ حق هم تکلّم میکنیم، با چشمِ حقّ می‌بینیم. 🕊 اینکه حافظ میگوید: هر چه کردم همه از دولتِ قرآن کردم، میخواهد بگويد که، قرآن به من تکلّم کردن را آموخت. 🕊 مثل طفلی که زبان را از پدر و مادرِ خود می آموزد، قرآن هم سخنِ حقّ گفتن را به ما می‌آموزد. 🕊 علما و بزرگانِ ما، در پرتو اُنسِ با قرآن زبانشان به حقّ باز شده است. •┈┈••✾••┈┈• ✅مرکز آموزش غیرحضوری(تلفنی) حفظ قرآن کریم و نهج البلاغه. ╭┅┅┅┅❀🍃🌸🍃❀┅┅┅┅╮ 🆔@hefzmajaziquran114 🆔@poshtiban_hefzmajazi ╰┅┅┅┅❀🍃🌸🍃❀┅┅┅┅╯
💠 بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ 💠 ☀️إِنَّ الَّذِينَ يَتْلُونَ كِتَابَ اللَّهِ وَأَقَامُوا الصَّلَاةَ وَأَنْفَقُوا مِمَّا رَزَقْنَاهُمْ سِرًّا وَعَلَانِيَةً يَرْجُونَ تِجَارَةً لَنْ تَبُورَ. 🌸كسانی كه كتاب‌الهی را تلاوت می‌كنند و نماز را برپا می‌دارند و از آنچه به آنان روزی داده‌ایم پنهان و آشكار انفاق می‌كنند، تجارتی (پرسود و) بی‌زیان و خالی از ‌كساد را امید دارند. 📖.سوره فاطر (آیه ۲۹) •┈┈••✾••┈┈• ✅مرکز آموزش غیرحضوری(تلفنی) حفظ قرآن کریم و نهج البلاغه. ╭┅┅┅┅❀🍃🌸🍃❀┅┅┅┅╮ 🆔@hefzmajaziquran114 🆔@poshtiban_hefzmajazi ╰┅┅┅┅❀🍃🌸🍃❀┅┅┅┅╯
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
•┈┈••✾••┈┈• 🍀🍀🍀 نخبه قرآنی(81) 🍀🍀🍀 🥇 قرآن آموزمنتخب این هفته 🥇 🔶 نام خانوادگی: سرکار خانم محمودی برمس 🔷 نام پدر: غلامرضا 🔶 متولد: 1384 🔷 استان: آذربایجان شرقی 🔶 شهر: تبریز 🔷 شغل: دانش آموز 🔶میزان تحصیلات: دوازدهم •┈┈••✾••┈┈• 👤 استاد آموزشی: خانم اردستانی 📖 میزان محفوظات: 20 جزء 📆 شروع با مرکز: اردیبهشت 1395 ☎️ تعدادتماس درهفته: یک تماس 🕊 با آرزوی موفقیت های روز افزون و توفیق حفظ کل قرآن کریم برای ایشان. •┈┈••✾••┈┈• ✅مرکز آموزش غیرحضوری(تلفنی) حفظ قرآن کریم و نهج البلاغه. ╭┅┅┅┅❀🍃🌸🍃❀┅┅┅┅╮ 🆔@hefzmajaziquran114 🆔@poshtiban_hefzmajazi ╰┅┅┅┅❀🍃🌸🍃❀┅┅┅┅╯
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✅چند نکته و پیام تفسیری از آیه 10 سوره حجرات؛ مومنان با یکدیگر برادرند 💠 بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ 💠 ✨إِنَّمَا الْمُؤْمِنُونَ إِخْوَةٌ فَأَصْلِحُواْ بَيْنَ أَخَوَيْكُمْ وَاتَّقُواْ اللَّهَ لَعَلَّكُمْ تُرْحَمُونَ‏ 🌸ترجمه   همانا مؤمنان با يكديگر برادرند، پس ميان برادران خود، (در صورت اختلاف و نزاع) صلح و آشتى برقرار كنيد و از خدا پروا كنيد تا مورد رحمت قرار گيريد. 💎نکته ها   🔹اين آيه، رابطه ‏ى مؤمنان با يكديگر را همچون رابطه ‏ى دو برادر دانسته كه در اين تعبير نكاتى نهفته است، از جمله: الف) دوستى دو برادر، عميق و پايدار است. ب) دوستى دو برادر، متقابل است، نه يك سويه. ج) دوستى دو برادر، بر اساس فطرت و طبيعت است، نه جاذبه‏هاى مادى و دنيوى. د) دو برادر در برابر بيگانه، يگانه‏اند وبازوى يكديگر. ه) اصل و ريشه دو برادر يكى است. و) توجّه به برادرى مايه‏ى گذشت و چشم‏پوشى است. ز) در شادى او شاد و در غم او غمگين است. 🔸امروزه براى اظهار علاقه، كلمات رفيق، دوست، هم شهرى و هم وطن بكار مى‏رود، امّا اسلام كلمه برادر را بكار برده كه عميق‏ترين واژه‏ هاست. 🔹در حديث، دو برادر دينى به دو دست تشبيه شده ‏اند كه يكديگر را شستشو مى‏دهند.(1) 🔸در اين آيه و آيه ‏ى قبل، سه بار فرمان «اصلحوا» تكرار شده كه نشانه‏ى توجّه اسلام به برقرارى صلح و دوستى ميان افراد جامعه است. 🔹در آيه قبل فرمود: «فاصلحوا... و اقسطوا» به عدالت، صلح برقرار كنيد و اين آيه مى‏فرمايد: «فاصلحوا... و اتّقوا» در برقرارى صلح، از خدا بترسيد. اگر شما را به عنوان ميانجى پذيرفتند، خدا را در نظر بگيريد و حكم دهيد، نه آنكه اصلاح شما، مايه‏ى ظلم و ستم به يكى از طرفين گردد. 🔰اخوّت و برادرى‏ 🔸از امتيازات اسلام آن است كه اصلاحات را از ريشه شروع مى‏كند. مثلا مى‏فرمايد: «اِنّ العِزّة لِلّه جَميعاً»(2) تمام عزّت براى خداست، چرا به خاطر كسب عزّت به سراغ اين و آن مى‏رويد؟ يا مى‏فرمايد: «انّ القوّة لِلّه جَميعاً»(3) تمام قدرت‏ها از اوست، چرا هر ساعتى دور يك نفر مى‏چرخيد!؟ در اين آيه نيز مى‏فرمايد: همه‏ى مؤمنان با يكديگر برادرند، بعد مى‏فرمايد: اكنون كه همه برادر هستيد، قهر و جدال چرا؟ همه با هم دوست باشيد. 🔸بنابراين براى اصلاح رفتار فرد و جامعه بايد مبناى فكرى و اعتقادى آنان را اصلاح كرد. 🔹طرح برادرى واُخوّت وبكارگيرى اين واژه، از ابتكارات اسلام است. 🔸در صدر اسلام پيامبرصلى الله عليه وآله به همراه هفتصد و چهل نفر در منطقه ‏ى «نخيله» حضور داشتند كه جبرئيل نازل شد و فرمود: خداوند ميان فرشتگان عقد برادرى بسته است، حضرت نيز ميان اصحابش عقد اُخوّت بست و هر كس با كسى برادر مى‏شد. مثلاً: ابوبكر با عمر، عثمان با عبدالرّحمن، سلمان با ابوذر، طلحه با زبير، مصعب با ابوايّوب انصارى، حمزه با زيدبن حارثه، ابودرداء با بلال، جعفر طيّار با معاذبن جبل، مقداد با عمّار، عايشه با حفصه، امّ‏سلمه با صفيّه و شخص پيامبرصلى الله عليه وآله با على‏عليه السلام عقد اخوّت بستند.(4) 🔹در جنگ اُحد، پيامبر اكرم‏صلى الله عليه وآله دستور داد دو نفر از شهدا، به نام‏هاى عبداللَّه‏بن عمر و عمربن جموح را كه ميانشان برادرى برقرار شده بود، در يك قبر دفن كنند.(5) 🔸برادرى نسبى، روزى گسسته خواهد شد، «فلا اَنساب بينهم»(6) ولى برادرى دينى حتّى در قيامت پايدار است. «اِخواناً على سُرُرٍ متقابِلين»(7) 🔹دوستى و برادرى بايد تنها براى خدا باشد. اگر كسى با ديگرى بخاطر دنيا دوست شود، به آنچه انتظار دارد نمى‏رسد و در قيامت نيز دشمن يكديگر مى‏شوند.(8) قرآن مى‏فرمايد: در قيامت، دوستان با هم دشمن مى‏گردند جز متّقين. «الاَخلاّءُ يَومئذ بَعضهم لِبَعض عَدوٌّ الاّ المتّقين»(9) 🔸آنچه مهم‏تر از گرفتن برادر است، حفظ برادرى است. در روايات از كسانى كه برادران دينى خود را رها مى‏كنند به شدّت انتقاد شده و سفارش شده است كه اگر برادران از تو فاصله گرفتند، تو با آنان رفت و آمد داشته باش. «صِلْ مَن قَطعك»(10) 🔹امام صادق ‏عليه السلام فرمود: مؤمن برادر مؤمن است، مانند يك جسد كه اگر بخشى از آن بيمار گردد، همه‏ى بدن ناراحت است.(11)
✅حقوق برادرى‏ ✍رسول خداصلى الله عليه وآله فرمود: مسلمان بر برادر مسلمانش سى حق دارد كه هر يك بايد آن حقوق را ادا كنند، از جمله: 1. عفو و مهربانى به او، 2. پنهان كردن اسرار او، 3. جبران اشتباهات او، 4. قبول عذر او، 5. دفاع در برابر بدخواهان او، 6. خيرخواهى نسبت به او، 7. عمل به وعده‏هايى كه به او داده، 8. عيادت به هنگام بيمارى او، 9. تشييع جنازه او، 10. پذيرفتن دعوت و هديه‏ى او، 11. پاداش دادن به هداياى او، 12. تشكّر از خدمات او، 13. كوشش در يارى رسانى به او، 14. حفظ ناموس او، 15. برآوردن حاجت او، 16. واسطه‏گرى براى حل مشكلاتش، 17. گمشده‏اش را راهنمائى كند، 18. به عطسه او تهنيت گويد، 19. سلامش را پاسخ دهد، 20. به سخن وگفته‏ى او احترام گذارد، 21. هديه‏ى او را خوب تهيه كند، 22. سوگندش را بپذيرد، 23. دوست او را دوست بدارد وبا او دشمنى نكند، 24. او را در حوادث تنها نگذارد، 25. هر چه را براى خود مى‏خواهد براى او نيز بخواهد و...(12) 💠پيامبراكرم ‏صلى الله عليه وآله بعد از تلاوت آيه «انّما المؤمنون اِخوَة» فرمودند: خون مسلمانان با هم برابر است و اگر يكى از آنان به كسى پناه يا اَمان داد، ديگران بايد به آن تعهّد پايبند باشند و همه در برابر دشمن مشترك، بسيج شوند. «و هم يَدٌ على مَن سَواهم»(13)
🔰صلح و آشتى در قرآن‏ ✍در قرآن، واژه‏ هاى صلح، «والصُّلحُ خَير»(14)، اصلاح، «واَصلِحوا ذاتَ بينكم»(15)، تأليف قلوب، «فَاَلّف بين قلوبكم»(16) و سِلم، «اُدخلُوا فِى السِّلم كافّة»(17) نشان‏دهنده‏ى توجّه اسلام به صلح و صفا و زندگى مسالمت‏آميز و شيرين است. 🔹از نعمت‏ هاى الهى كه خداوند در قرآن مطرح كرده است، اُلفت ميان دل‏هاى مسلمانان است. چنانكه خداوند خطاب به مسلمانان مى‏فرمايد: «كُنتم اَعداء فَاَلّفَ بين قلوبكم»(18) به ياد آوريد كه شما قبل از اسلام با يكديگر دشمن بوديد، پس خداوند ميان دل‏هاى شما الفت برقرار كرد. چنانكه ميان قبيله‏ى اوس و خزرج يكصد و بيست سال درگيرى و فتنه بود و اسلام ميان آنان صلح برقرار كرد. 🔸اصلاح و آشتى دادن، سبب دريافت بخشودگى و رحمت از جانب خداوند شمرده شده است. «ان تُصلحوا و تتّقوا فانّ اللَّه كان غفوراً رحيماً»(19) و هر كس واسطه‏گرى خوبى ميان مسلمانان انجام دهد، پاداشِ در شأن دريافت خواهد كرد. «مَن يَشفَع شَفاعةً حَسنة يَكن لَه نَصيبٌ منها»(20) 🔹اسلام براى اصلاح ميان مردم، احكام ويژه‏اى قرار داده است، از جمله: 1. دروغ كه از گناهان كبيره است، اگر براى آشتى واصلاح گفته شود، جرم و گناهى ندارد. «لا كِذبَ على المُصلِح»(21) 2. نجوا و درگوشى سخن گفتن كه از اعمال شيطان و مورد نهى است،(22) اگر براى اصلاح و آشتى دادن باشد، منعى ندارد. «لا خَيرَ فى كثير مِن نَجواهم الاّ مَن اَمر بِصدَقةٍ او مَعروفٍ او اِصلاح بين النّاس»(23) 3. با اين‏كه عمل به سوگند، واجب و شكستن آن حرام است، امّا اگر كسى سوگند ياد كند كه دست به اصلاح و آشتى دادن ميان دو نفر نزند، اسلام شكستن اين سوگند را مجاز مى‏داند. «ولاتجعلوا اللَّه عُرضَة لايمانكم ان...تصلحوا بين الناس»(24) 4. با اين‏كه عمل به وصيّت، واجب و ترك آن حرام است، امّا اگر عمل به وصيّت، ميان افرادى فتنه و كدورت مى‏آورد، اسلام اجازه مى‏دهد كه وصيّت ترك شود تا ميان مردم صلح و صفا حاكم باشد. «فَمَن خافَ مِن مُوصٍ جَنَفاً اَو اِثماً فَأصلح بينهم فلا اِثمَ عليه»(25) --------------------------------------------------- 1) محجّةالبيضاء، ج‏3، ص‏319.. 2) يونس، 65. 3) بقره، 165. 4) بحار، ج‏38، ص‏335. 5) شرح ابن الحديد، ج‏14، ص‏214 ؛ بحار، ج‏20، ص‏121. 6) مؤمنون، 101. 7) حجر، 47. 8) بحار، ج‏74، ص‏167. 9) زخرف، 67. 10) بحار، ج 78، ص‏71. 11) كافى، ج‏2، ص‏133. 12) بحار، ج‏74، ص‏236. 13) تفسير نمونه. 14) نساء، 128. 15) انفال، 1. 16) آل‏عمران، 103. 17) بقره، 208. 18) آل عمران، 103. 19) نساء، 129. 20) نساء، 85. 21) بحار، ج‏69، ص‏242. 22) مجادله، 10. 23) نساء، 114. 24) بقره، 224. 25) بقره، 182. 💎پيام ها   1- رابطه برادرى، در گرو ايمان است. (مسائل اقتصادى، سياسى، نژادى، جغرافيايى، تاريخى و... نمى‏تواند در مردم روح برادرى به وجود آورد.) «انّما المؤمنون اخوة»  جانِ گرگان و سگان از هم جداست‏ متّحد، جان‏هاى شيران خداست‏  2- برادرى بر اساس ايمان، مشروط به سنّ، شغل، سواد و درآمد نيست. «انما المؤمنون اخوة»  3- هيچ كس، خود را برتر از ديگران نداند. «اخوة» (آرى، ميان والدين و فرزند برترى است، ولى ميان برادران، برابرى است.)  4- براى برقرارى صلح وآشتى، از كلمات محبّت‏آميز و انگيزه‏آور استفاده كنيم. «اخوة فاصلحوا»  5 - جلوگيرى از نزاع و اقدام براى اصلاح و برقرارى صلح، وظيفه‏ى همه است، نه گروهى خاص. «فاصلحوا»  6- اصلاح كننده نيز خود را برادر طرفين درگير بداند. «فاصلحوا بين أخويكم»  7- اصلاح و آشتى دادن، آفاتى دارد كه بايد مراقب بود. «فاصلحوا... و اتقوا اللّه»  8 - صلح و صفا، مقدّمه‏ى نزول رحمت الهى است. «فاصلحوا... ترحمون»  9- جامعه بى‏تقوا، از دريافت رحمت الهى محروم است. «اتقوا اللّه لعلّكم ترحمون» 📚 تفسير نور / حجة الاسلام محسن قرائتى / تفسير ذيل سوره حجرات آيه 10 •┈┈••✾••┈┈• ✅مرکز آموزش غیرحضوری(تلفنی)حفظ قرآن کریم و نهج البلاغه. ╭┅┅┅┅❀🍃🌸🍃❀┅┅┅┅╮ 🆔@hefzmajaziquran114 🆔@poshtiban_hefzmajazi ╰┅┅┅┅❀🍃🌸🍃❀┅┅┅┅╯
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ 💠 ☀️ قُلْ هُوَ الَّذِي ذَرَأَكُمْ فِي الْأَرْضِ وَإِلَيْهِ تُحْشَرُونَ ☀️ 🌹بگو: اوست كه شما را در زمین آفرید و به سوی او محشور می‌شوید. 📖سوره ملك (آیه ۲۴) •┈┈••✾••┈┈• ✅مرکز آموزش غیرحضوری(تلفنی) حفظ قرآن کریم و نهج البلاغه. ╭┅┅┅┅❀🍃🌸🍃❀┅┅┅┅╮ 🆔@hefzmajaziquran114 🆔@poshtiban_hefzmajazi ╰┅┅┅┅❀🍃🌸🍃❀┅┅┅┅╯
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
•┈┈••✾••┈┈• 🍀🍀🍀 نخبه قرآنی(82) 🍀🍀🍀 🥇 قرآن آموزمنتخب این هفته 🥇 🔶 نام خانوادگی: سرکار خانم نصرتی 🔷 نام پدر: عطاءالله 🔶 متولد: 1391 🔷 استان: قم 🔶 شهر: قم 🔷 شغل: دانش آموز 🔶میزان تحصیلات: چهارم •┈┈••✾••┈┈• 👤 استاد آموزشی: خانم عزیزی (حفظ ترتیبی قرآن کریم) و خانم سرمدی (صوت و لحن) 📖 میزان محفوظات: 5 جزء 📆 شروع با مرکز: اردیبهشت 1399 ☎️ تعدادتماس درهفته: دو تماس 🕊 با آرزوی موفقیت های روز افزون و توفیق حفظ کل قرآن کریم برای ایشان. •┈┈••✾••┈┈• ✅مرکز آموزش غیرحضوری(تلفنی) حفظ قرآن کریم و نهج البلاغه. ╭┅┅┅┅❀🍃🌸🍃❀┅┅┅┅╮ 🆔@hefzmajaziquran114 🆔@poshtiban_hefzmajazi ╰┅┅┅┅❀🍃🌸🍃❀┅┅┅┅╯
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
سُئِلَ عَنِ اَلْخَيْرِ مَا هُوَ؛ فَقَالَ[امیرالمؤمنین]: لَيْسَ اَلْخَيْرُ أَنْ يَكْثُرَ مَالُكَ وَ وَلَدُكَ وَ لَكِنَّ اَلْخَيْرَ أَنْ يَكْثُرَ عِلْمُكَ ... . 🌸از امام علی علیه‌السلام پرسيدند «خير» چيست‌؟ فرمود: خوبى آن نيست كه مال و فرزندت بسيار شود، بلكه خير آن است كه دانش تو فراوان باشد. 📚 نهج‌البلاغه،حکمت۹۴ •┈┈••✾••┈┈• ✅مرکز آموزش غیرحضوری(تلفنی) حفظ قرآن کریم و نهج البلاغه. ╭┅┅┅┅❀🍃🌸🍃❀┅┅┅┅╮ 🆔@hefzmajaziquran114 🆔@poshtiban_hefzmajazi ╰┅┅┅┅❀🍃🌸🍃❀┅┅┅┅╯
✅چند نکته و پیام تفسیری از آيه 15 سوره حجرات : سيماى مؤمنان صادق و  واقعى‏ 💠 بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ 💠 ☀️ إِنَّمَا الْمُؤْمِنُونَ الَّذِينَ آمَنُواْ بِاللَّهِ وَرَسُولِهِ ثُمَّ لَمْ‏يَرْتَابُواْ وَ جَاهَدُواْ بِأَمْوَالِهِمْ وَأَنفُسِهِمْ فِى سَبِيلِ اللَّهِ أُوْلَئِكَ هُمُ الصَّادِقُونَ‏ 🌸ترجمه   مؤمنان، تنها كسانى هستند كه به خدا ورسولش ايمان آورده و دچار ترديد نشدند و با اموال و جانهاى خود در راه خدا جهاد كردند. اينانند كه (در ادّعاى ايمان) راستگويانند. 💎نکته ها   🔹چهار آيه‏ ى قرآن با جمله «انّما المؤمنون» شروع شده كه ترسيم سيماى مؤمن واقعى است: 1. «انّما المؤمنون الّذين اذا ذُكر اللَّه وَجِلتْ قلوبهم و اذا تُليت عليهم آياته زادتهم ايماناً و على ربّهم يَتوكّلون»( انفال، 2.) مؤمنان واقعى كسانى هستند كه هرگاه نام خداوند برده شود، دلهايشان مى‏لرزد و همين كه آيات الهى بر آنان تلاوت شود، ظرفيت آنان به ايمان افزوده مى‏گردد وتنها بر خدا تكيه مى‏كنند. 2. «انّما المؤمنون الّذين آمنوا باللّه و رسوله و اذا كانوا معه على امرٍ جامع لم يَذهَبوا حتّى يَستأذِنوه...»( نور، 62) مؤمنان واقعى كسانى هستند كه به خدا و رسولش ايمان دارند و هرگاه در يك كار دسته جمعى با پيامبر هستند، بدون اجازه‏ى حضرت از صحنه خارج نمى‏شوند. 3 و 4. در همين سوره مطرح شده است؛ يك بار در آيه دهم، «انّما المؤمنون اخوة...» و بار ديگر در همين آيه. 🔸اگر اين چهار آيه را در كنار هم بگذاريم، سيماى مؤمنان صادق و واقعى را كشف مى‏كنيم. همانان كه قرآن درباره‏شان فرموده است: «اولئك هم المؤمنون حقّا»( انفال، 4 و 74) و«اولئك هم الصادقون» بنابراين مؤمنان واقعى كسانى هستند كه: 1. دلهاى آنان به ياد خدا بتپد، نه با مال و مقام و... . «اذا ذكر اللَّه وَجِلَت قلوبهم» 2. دائماً در حال حركت و تكامل هستند و توقّفى در كارشان نيست و در برابر هر پيام الهى؛ متعهّد، عاشق و عامل هستند. «و اذا تُليت عليهم آياته زادتهم ايمانا» 3. تنها تكيه‏گاه آنان ايمان به خداست، نه قراردادها و وابستگى‏هاى به شرق و غرب و... . «على ربّهم يَتوكّلون» 4. در نظام اجتماعى، پيرو رهبر الهى هستند و بدون دستور او حركتى نمى‏كنند و نسبت به او وفادارند. «اذا كانوا معه على امرٍ جامع لم يَذهَبوا حتّى يَستأذنوه» 5. خود را برتر از ديگران ندانند و با همه به چشم برادرى نگاه كنند. «انّما المؤمنون اخوة» 6. ايمان آنان پايدار است. ايمانشان بر اساس علم، عقل و فطرت است و به خاطر عمل به آنچه مى‏دانند، به درجه‏ى يقين رسيده‏اند و تبليغات و حوادث تلخ و شيرين آنان را دلسرد و دچار ترديد نمى‏كند. «ثمّ لم يَرتابوا» 7. هر كجا لازم باشد، با مال وجان از مكتب دفاع مى‏كنند. «و جاهدوا باَموالهم و انفسهم» 🔰پيام ها   1- قرآن، هم ملاك و معيار كمال را بيان مى‏كند، «انّ اكرَمَكم عنداللّه اتقاكم» و هم الگوهاى كامل را نشان مى‏دهد. «انّما المؤمنون الّذين...»  2- ايمان به پيامبر، در كنار ايمان به خداوند لازم است. «آمنوا باللّه و رسوله»  3- نشانه‏ى ايمان واقعى، پايدارى و عدم ترديد در آن است. «ثمّ لم يَرتابوا»  4- ايمان، امرى باطنى است كه از راه عمل شناخته مى‏شود. «انّما المؤمنون الّذين... جاهدوا...»  5 - ايمان بدون جهاد، شعارى بيش نيست. «جاهدوا باموالهم و انفسهم...» (كمال ايمان به گذشت از جان و مال است.)  6- در فرهنگ اسلام، جهاد مالى و جانى، بايد در راه خدا باشد. «جاهدوا... فى سبيل اللّه» 📚تفسير نور / حجة الاسلام محسن قرائتى / تفسير ذيل سوره حجرات آيه 15  •┈┈••✾••┈┈• ✅مرکز آموزش غیرحضوری(تلفنی)حفظ قرآن کریم و نهج البلاغه. ╭┅┅┅┅❀🍃🌸🍃❀┅┅┅┅╮ 🆔@hefzmajaziquran114 🆔@poshtiban_hefzmajazi ╰┅┅┅┅❀🍃🌸🍃❀┅┅┅┅╯
💎 فَهُوَ فی کُلِ زَمانِِ جدید... 💎 💌 وقتی از امام صادق علیه السلام سؤال شد: چه سرّی است كه هر چه بیشتر خوانده و بحث شود، بر‌ تازگی و طراوت آن افزوده میشود؟ حضرت فرموند: چون خداوند تبارك و تعالی قرآن را تنها برایِ زمانی خاصّ و مردمی خاصّ قرار نداده است، از اینرو در هر زمانی و برای هر مردمی، تا روز قیامت تازه و با طراوت است. •┈┈••✾••┈┈• ✅مرکز آموزش غیرحضوری(تلفنی) حفظ قرآن کریم و نهج البلاغه. ╭┅┅┅┅❀🍃🌸🍃❀┅┅┅┅╮ 🆔@hefzmajaziquran114 🆔@poshtiban_hefzmajazi ╰┅┅┅┅❀🍃🌸🍃❀┅┅┅┅╯
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎙مقطعی فوق العاده زیبا از استاد حصان. •┈┈••✾••┈┈• ✅مرکز آموزش غیرحضوری(تلفنی) حفظ قرآن کریم و نهج البلاغه. ╭┅┅┅┅❀🍃🌸🍃❀┅┅┅┅╮ 🆔@hefzmajaziquran114 🆔@poshtiban_hefzmajazi ╰┅┅┅┅❀🍃🌸🍃❀┅┅┅┅╯
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا