درخواست همراهی با هیئت قرآن و ولایت تدبر
📖
به اطلاع اعضای محترم میرسانیم که هیئت مجازی قرآن و ولایت-استادعلی صبوحی- نیازمند کمک و یاری دوستان درامور زیر است
⃣1 تولید محتوای فضای مجازی برای کانال ها و سایر مسیرهای اطلاع رسانی (آشنایی به گرافیک و تسلط به نرم افزارهای ویرایش صوت و تصویر)
⃣ 2 مدیریت کانالهای فضای مجازی (پیامرسان و اینستاگرام و...) بویژه توسعه مخاطبان، ارتباط با مخاطبان، مدیریت محتوا و...
🙏
علاقه مندان فرم زیر را تکمیل و به برای آقای صبوریان (@ahsanalqawl) در پیام رسان سروش، بله یا تلگرام ارسال نمایند.
✳️گزیدۀ بیانات استاد صبوحی_سورۀ شوری_ جلسۀ دوم_ 1 آذر 97✳
5️⃣ منظور از مشرکین در سورۀ مبارک شوری چه کسانی اند؟
🔹 كَبُرَ عَلَى الْمُشْرِكِينَ مَا تَدْعُوهُمْ إِلَيْهِ🔹
تو داری مشرکان را به این دین واحد الهی که از زمان حضرت نوح علیه السلام پایه گذاری شده و تا الان که تو آمدی یک حرف بیشتر نبوده دعوت میکنی؛ اما این امر بر مشرکین سنگین می آید، بزرگ می آید.
آنچه که این آیه را کاملا روشن میکند، تشخیص معنای مشرکین است. در قرآن کریم اصطلاحاتی مثل مشرک و کافر و منافق، حتی مومن و مسلمان زیاد می بینید. این اصطلاحات میتواند به تناسب هر سوره معنای ویژه خودش را داشته باشد. مشرکین خاص سوره ی مبارکه شوری کسانی هستند که در دین تفرقه کردند، خواه به نام حنیف که همان مشرکین مصطلحی هستند که در ذهن ما هستند، در عصر پیامبر کسانی که در مقابل پیامبر در مکه ایستادند می گفتند ما ابراهیمی هستیم! حنیف یعنی ما ابراهیمی هستیم، خواه به نام حنیف در دین تفرقه کردند، خواه به نام یهودی در دین تفرقه کردند، خواه به نام مسیحی در دین تفرقه کردند، در آینده هم مصادیق دیگر پیدا میکند. یعنی مشرکین سوره ی شوری اعم است از آن مشرکان مصطلح و اعم است از پیروان ادیانی که امروز ما به آنها می گوییم اهل الکتاب، مشرکین این سوره اعم است.
طبق آیۀ شریفه ی 21 سوره ی شوری هرکسی آمد به غیر از این دین واحد، هر دین دیگری را برای دیگران به عنوان شریعت و منهاج معرفی کرد و از آن دفاع کرد این می شود شُرَکَاءُ؛ این می شود شریک خدا؛ یعنی کسی که از دین واحد الهی جدا می کند راه خودش را یا به توقف یا به انشعاب یا به هر چیز دیگری، خدا می فرماید این خود را با من شریک قرار داده، این شرکاء است. و کسانی که سخن او را قبول می کنند می شوند مشرک. مشرک مگر همیشه این است که فقط بت بپرستد؟ نه خیر!
✳️گزیدۀ بیانات استاد صبوحی_سورۀ شوری_ جلسۀ دوم_ 1 آذر 97✳
6️⃣ وقتی که عملاً پلورالیسم را تبلیغ میکنیم....
✅ وقتی کسی صحبت از پلورالیسم* دینی می کند، در مقابلش گارد می گیریم ولی در عمل یک پلورالیسم دینی را می آییم تثبیت میکنیم. حواسمان هم نیست! مثلا می گوییم ایشان مسیحی است ولی آمده راهپیمایی اربعین (خوب است؛ دستت درد نکند) یک صلیب هم دستش می گیرد و وارد حرم می شود، بعد مسلمانان دورش بال بال می زنند. یک مسیحی آمد در حرم، یک ارمنی آمد در حرم، با این مصاحبه می کنند با آن مصاحبه می کنند.
✅ خب باشد تا یک جاهایی می گوییم دارند به مقدسات ما احترام می گذارند، یک مقدار عمیقتر نگاه کنیم. یک سوالی باید از آن مسیحی بپرسیم. برادر بزرگوار شما آمدی راهپیمایی اربعین سیدالشهدا را تایید می کنید؟ + بله. پس رسول الله را هم تایید می کنید؟ + بله، - پس چطور مسیحی هستید شما؟ یعنی شما توقف کردید در حضرت عیسی علیه السلام؛ اگر امام حسین راست است، شما چرا مسیحی هستید؟ اگر امام حسین راست نیست، شما در اربعین چه می کنید؟
✅ نه اینکه اینها را دفع کنیم. اتفاقاً استقبال هم بکنیم، تشریف بیاورید قدمتان روی چشم، اما تئوریزه نکنیم پلورالیسم دینی را ! تایید گرفتن از یک غیر مسلمان برای یک فرهنگ اسلامی، اگر قرار باشد به اینکه این مفهوم تثبیت شود که «او با همان غیر مسلمان بودنش می رود بهشت» این نقضِ دین واحدی است که قرآن کریم با صراحت لهجه از آن صحبت کرده است. باید مراقبت کنیم این رفتارها منتهی نشود به تئوریزه کردن پلورالیسم دینی؛ همان چیزی که در مقام نظریه محکم رد می کنیم اما در عمل ترویجش می کنیم.
✅ در یک کتاب معروف اسلامی میخواندم گفته بود: «چه کسی میخواهد خدا را مجبور کند به جهنم بردن کافران؟ اگر یک کافری محبت امام حسین علیه السلام دارد بلکه خدا نخواست او را جهنم ببرد!» همین یک تشکیک در همین مفهوم به همین آسانی! این همان تئوریزه کردن پلورالیسم است.
*منظور از پلورالیسم دینی به صورت ساده این است که بگوییم هر کس هر دینی دارد درست است و سعادتمند میشود.
حضور بیش از ۲۵۰ نفر از آقایان و بانوان تدبری در جلسه ششم سوره مبارک شوری