لحظاتی چند در محضر امام علی علیه السلام ، نامه های نهج البلاغه ( نامه ۵۴ ) : نامه به طلحه و زبیر که در سال 36 هجری نوشته
*پاسخ به ادعاهای سران جَمَل*(۲)
..وَ إِنْ کُنْتُمَا بَایَعْتُمَانِی کَارِهَیْنِ فَقَدْ جَعَلْتُمَا لِی عَلَیْکُمَا السَّبِیلَ بِإِظْهَارِکُمَا الطَّاعَةَ وَ إِسْرَارِکُمَا الْمَعْصِیَةَ وَ لَعَمْرِی مَا کُنْتُمَا بِأَحَقِّ الْمُهَاجِرِینَ بِالتَّقِیَّةِ وَ الْکِتْمَانِ وَ إِنَّ دَفْعَکُمَا هَذَا الْأَمْرَ مِنْ قَبْلِ أَنْ تَدْخُلَا فِیهِ کَانَ أَوْسَعَ عَلَیْکُمَا مِنْ خُرُوجِکُمَا مِنْهُ بَعْدَ إِقْرَارِکُمَا بِهِ وَ قَدْ زَعَمْتُمَا أَنِّی قَتَلْتُ عُثْمَانَ فَبَیْنِی وَ بَیْنَکُمَا مَنْ تَخَلَّفَ عَنِّی وَ عَنْکُمَا
و اگر در دل با اکراه بیعت کردید خود دانید، زیرا این شما بودید که مرا در حکومت بر خویش راه دادید، اطاعت از من را ظاهر، و نافرمانی را پنهان داشتید. به جانم سوگند! شما از سایر مهاجران سزاوارتر به پنهان داشتن عقیده و پنهان کاری نیستید. اگر در آغاز بیعت کنار می رفتید ( و بیعت نمی کردید ) آسان تر بود که بیعت کنید و سپس به بهانه سرباز زنید. شما پنداشته اید که من کشنده عثمان می باشم، بیایید تا مردم مدینه کسی بین من و شما داوری کنند، آنان که نه از من طرفداری کرده و نه به یاری شما برخاسته، سپس هر کدام به اندازه جرمی که در آن حادثه داشته، مسوولیت آن را پذیرا باشد.
ای دو پیر مرد، از آنچه در اندیشه دارید باز گردید، هم اکنون بزرگ ترین مسیله شما، عار است، پیش از آن که عار و آتش خشم پروردگار، دامنگیرتان گردد. با درود.
#نهج_البلاغه_خوانی
✅@heiat_vesal
🌟امام على عليه السلام:
💎«مَنِ اجتَهَدَ رَأيَهُ في نَصيحَةِ العامَّةِ فلَهُ ما نَوى، وقد قَضى ما علَيهِ»
💎«هر كه انديشه خود را در راه خير خواهى و ارشاد مردم به كار گيرد ، پاداش نيّتش را بگيرد و وظيفه اش را انجام داده باشد»
📚وقعة صفّين، ص95؛ ميزان الحكمه: ج4، ص349
✅@heiat_vesal
📌 وقتی که بیایی
🔸 وقتی تو بیایی بر شانههای مهربانت تکیه خواهیم زد و با تبسمی فاتحانه، پایان غربتمان را در گوش دشمنانمان فریاد خواهیم زد.
🔹 وقتی که بیایی، تلخی تمام طعنهها را با حلاوتِ تماشای رخسار ملیحت به فراموشی ابدی خواهیم سپرد.
🔸 وقتی که بیایی، لبخند و طراوت و آشتی دوباره متولد خواهند شد!
When you come
When you come, we will lean on your kind shoulders and with a triumphant smile, we will shout the end of our sojourn in the ears of our enemies.
🔹 When you come, we will leave the bitterness of all taunts to eternal oblivion with the sweetness of watching Malihat's face.
🔸 When you come, smile and freshness and reconciliation will be born again!
#دلنوشته_مهدوی
@heiat_vesal
•| #گزارش_تصویری |•
🌱👥دیدار اعضای هیئت وصـــال با امام جمعه محترم شهر حجتالاسلام امینی.
به وقتِ: 26 تیر ماه 1402
در دفتر امامجمعه شاهرود
|هیئت وصـــال مسجد مصلی|
@heiat_vesal
لحظاتی چند در محضر امام علی علیه السلام ، نامه های نهج البلاغه ( نامه ۷۴ ) : عهد نامه ای که با خط هشام بن کلبی برای صلح میان قبیله «ربیعه» و «یمن» تنظیم فرمود
*مبانی صلح و سازش مسلمین*(۱)
هَذَا مَا اجْتَمَعَ عَلَیْهِ أَهْلُ الْیَمَنِ حَاضِرُهَا وَ بَادِیهَا وَ رَبِیعَةُ حَاضِرُهَا وَ بَادِیهَا أَنَّهُمْ عَلَی کِتَابِ اللَّهِ یَدْعُونَ إِلَیْهِ وَ یَأْمُرُونَ بِهِ وَ یُجِیبُونَ مَنْ دَعَا إِلَیْهِ وَ أَمَرَ بِهِ لَا یَشْتَرُونَ بِهِ ثَمَناً وَ لَا یَرْضَوْنَ بِهِ بَدَلًا وَ أَنَّهُمْ یَدٌ وَاحِدَةٌ عَلَی مَنْ خَالَفَ ذَلِکَ وَ .....
این پیمان نامه ای است که مردم «یمن» و «ربیعه» آن را پذیرفته اند، چه آنان که در شهر حضور دارند چه آنان که در بیابان زندگی می کنند.
آنان پیرو قرآنند، و به کتاب خدا دعوت می کنند، و به انجام دستورات آن فرمان می دهند، و هر کس که آنان را به کتاب خدا بخواند پاسخ می دهند، نه برابر آن مزدی خواهند، و نه به جای آن چیز دیگری بپذیرند، و در برابر کسی که خلاف این پیمان خواهد، یا آن را واگذارد، ایستادگی خواهند کرد......ادامه دارد
#نهج_البلاغه_خوانی
✅@heiat_vesal
حضرت علی علیهالسلام:
ايُّهَا النّاسُ ، اِعلَموا أنَّهُ لَيسَ بِعاقِلٍ مَنِ انزَعَجَ مِن قَولِ الزّورِ فيهِ ، ولا بِحَكيمٍ مَن رَضِيَ بِثَناءِ الجاهِلِ عَلَيهِ
اى مردم! بدانيد آنكه از سخن نادرست درباره خود ، بى تاب مى شود ، خردمند نيست و آنكه به ستايش نادان درباره خود خشنود شود ، حكيم نيست .
تحفالعقول، ص ۲۰۸
✅@heiat_vesal
کربلاییسیدرضا_نریمانی_پیرهنای_مِشکیمون_و_دو_سه_روز_قبل_محرم_.mp3
23.77M
🔊 #صوتی | #زمینه
📝 پیرهنای مِشکیمون و دو سه روز قبل محرم...
👤 حاجسیدرضا #نریمانی
▪️ ویژه #اول_محرم
@heiat_vesal
لحظاتی چند در محضر امام علی علیه السلام ، نامه های نهج البلاغه ( نامه ۷۴ ) : عهد نامه ای که با خط هشام بن کلبی برای صلح میان قبیله «ربیعه» و «یمن» تنظیم فرمود
*مبانی صلح و سازش مسلمین*(۲)
..... وَ تَرَکَهُ أَنْصَارٌ بَعْضُهُمْ لِبَعْضٍ دَعْوَتُهُمْ وَاحِدَةٌ لَا یَنْقُضُونَ عَهْدَهُمْ لِمَعْتَبَةِ عَاتِبٍ وَ لَا لِغَضَبِ غَاضِبٍ وَ لَا لِاسْتِذْلَالِ قَوْمٍ قَوْماً وَ لَا لِمَسَبَّةِ قَوْمٍ قَوْماً عَلَی ذَلِکَ شَاهِدُهُمْ وَ غَائِبُهُمْ وَ سَفِیهُهُمْ وَ عَالِمُهُمْ وَ حَلِیمُهُمْ وَ جَاهِلُهُمْ ثُمَّ إِنَّ عَلَیْهِمْ بِذَلِکَ عَهْدَ اللَّهِ وَ مِیثَاقَهُ «إِنَّ عَهْدَ اللَّهِ کَانَ مَسْئُولًا» وَ کَتَبَ عَلِیُّ بْنُ أَبِی طَالِبٍ.
...... بعضی بعض دیگر را یاری می دهند، همه متحد بوده و به خاطر سرزنش کننده ای، یا خشم خشم گیرنده ای، یا خوار کردن بعضی، یا دشنام دادن قومی، این پیمان را نمی شکنند.
بر این پیمان، حاضران و آنها که غایبند، دانایان و ناآگاهان، بردباران و جاهلان، همه استوارند، و عهد و پیمان الهی نیز بر آنان واجب گردیده است که «همانا از پیمان خدا پرسش خواهد شد» و علی بن ابی طالب آن را نوشت.
#نهج_البلاغه_خوانی
✅@heiat_vesal
امام علی (علیه السّلام) فرمودند:
قال رسول الله – صلّی الله علیه و آله -: … و رایتُ اِمرَاةً تاکُلُ لحمَ جَسَدِها و النّار توقَدُ مِنْ تَحتِها… فاِنَّها کانَتْ تَزیّنُ بَدَنها للنّاس….
رسول خدا (صلّی الله علیه و آله) فرمودند: در شب معراج زنانی را دیدم که گوشت بدن خود را میخوردند در حالیکه آتش جهنم از زیر آنها شعله ور بود… همانا آنها کسانی هستند که خود را برای مردم نامحرم زینت میکنند.
«بحار الانوار، ج ۸، ص ۳۰۹»
✅@heiat_vesal